|
henriks
02-03-2008, 11:52
CITAT (Pirum @ 02-03-2008, 11:35)  ...helt självklart kommer många barn att känna sig pressade av betygshets även från sina föräldrar - det räcker att titta på idrotten för att se hur föräldrar pressar sina barn, och då ofta för att skryta inför andra föräldrar. Även om ingen väl erkänner sådant högt. DÄR fick du med mig... Idrotsintresserade prestationshetsande föräldrar.... suck, jodå såna finns det ju tyvärr. Jag får nästan ångest bara jag tänker på det - som om inte dom stackars barnen har tillräckligt mycket att oroa sig över ändå, utan att deras föräldrar riskerar att få hjärtinfarkt om dom missar målet i sin knattefotbollsmatch som mest verkar utspela sig på läktaren mellan föräldrarna. föräldrar som diskuterar sina barns fotbollsprestationer... hua, jag får rysningar bara jag tänker på det. Det är väl nästan så långt bort man kan komma från att leka fram ett intresse?
Thomas Wahlqvist
02-03-2008, 12:16
Alla har så många åsikter om skolan, för att alla har en relation till skolan. Under tiden vi ( här menar jag inte forumet,utan hela samhället)ältar alla åsikter blir ingenting gjort.
Så frågan skulle ju kunna vara, Varför fungerade skolan förut?
Farbror Blå
02-03-2008, 12:23
Det som stör mej mest är att ALLA tror att de vet nåt om skolan, baserat på när de själva gick där, även om dom är sextio, så sitter deras egna upplevelser som kärnan i deras resonemang.
De enda som inte FÅR berätta hur det ska vara, hur det är ,, är skolpersonalen. Skolstyrelser och nämnder är fyllda av pajasar, som aldrig jobbat i skolan, bara vill spara pengar eller kanske läst en bok om pedagogikexperiment
CITAT (Mollis @ 02-03-2008, 11:25)  man räknar ju poäng när man söker till universitetet och om man sen har fått poängen för att man fått MVG i en Aerobicsklass eller matte, det spelar ingen roll liksom..tycker att det är fel.
//Mollis finns ju dom som lär ha fått MVG i svampplockning.... hoppas verkligen det är en skröna!
CITAT (Farbror Blå @ 02-03-2008, 12:23)  baserat på när de själva gick där, även om dom är sextio, så sitter deras egna upplevelser som kärnan i deras resonemang. Är inte det ganska självklart att egna upplevelser SKA vara kärnan i ett resonemang? Eller ska alla som inte sitter i skolans fikarum på dagarna enbart resonera efter lärarnas upplevelser? Då är vi mycket nära det naziexperiment som det liknar idag - alla ska danas lika, tänka lika, fungera lika. Alla ska vara glättiga och ärtiga renlevnadsmänniskor på fritiden, annars får man inte godkänt i idrott i skolan o.s.v o.s.v. tala istället om vad du som lärare ämnar göra åt dagens situation i skolan då. Vad säger du till dina överordnade? Vi föräldrar vrålar redan ifrån, men får då höra att vi måste uppmuntra våra barn att tycka att allt som händer i skolan är bra. Det är du som lärare som har makten att påverka skolan - vad gör du åt det?
Aqvakul
02-03-2008, 13:08
Att skapa en bra skola är inte lätt, är inte alls säker på att det i alla avseenden var bättre förr. Tyvärr finns det aldrig några lätta svar på svåra frågor. Utifrån ett lärarperspektiv så tror jag att man har förutsättningar att vara ganska framgångsrik om man - har tydliga mål för vad man vill åstadkomma på varje lektion
- lyckas skapa en god ömsesidig kontakt med elever och föräldrar
- beaktar varje elevs behov
- lyckas skapa engagemang för skolarbetet
Jag har själv undervisat allt från ytterst motiverade och välfungerande elever till dess motsats på IV/IVIK och KRIM. Särskilt när det gäller de mindre motiverade eleverna så är principerna ovan helt nödvändiga. Självfallet lyckas man inte alltid, men målsättningen måste vara glasklar, annars bör man nog byta yrke. tycker Anders edit skrivfel
Fågelvägen
02-03-2008, 13:09
"Så frågan skulle ju kunna vara, Varför fungerade skolan förut?" Bra fråga, Thomas! För riktigt länge sedan fanns det flera skäl till att skolan fungerade:
1. Klasserna var mindre, så lärarna fick lättare syn på de elever som behövde stöd. 2. Man övade (med mer eller mindre bestraffande metoder) tills alla kunde läsa och räkna. 3. Det var ordning och reda, beroende på att eleverna hade lärt sig att respektera läraren. 4. Läraren hade hög status i samhället och fungerade som en auktoritet. 5. Läraren hade rätt att bestraffa och utesluta elever som störde eller bröt mot skolans regler. 6. Pluggandet skedde delvis pga rädsla att bli bestraffad, få dåliga betyg eller bli förlöjligad
Punkt 1 ser jag som önskvärd, men är en resursfråga. De övriga låter väl ungefär som motsatsen till hur det svenska skolsystemet ser ut? Åtminstone om man tolkar den bild som massmedia ger. Så från en kyligt auktoritär miljö - inget vi längtar tillbaka till - har man kantrat över till en förvaringsplats där eleverna i bästa fall trivs och bjuds på fina upplevelser. Där läraren inte behöver veta, begripa eller kunna förklara mer än eleverna. Där ordet KUNSKAP har en otäck klang av forna tider och KRAV är något som uppskjuts till senare, mycket senare...
Inte så konstigt att så många är utbrända i arbetslivet, ifall man då plötsligt möts av krav, ska kunna läsa, skriva begripligt, hantera kundkritik.
Tack och lov finns det väl mängder av skolor som har ett genuint positivt klimat och riktig - vad kan man kalla det? - kunskapsglädje?
Thomas Wahlqvist
02-03-2008, 14:19
Fågelvägen, jag delar dina åsikter.
rahmat2
02-03-2008, 15:26
CITAT (Fågelvägen @ 02-03-2008, 13:09)  "Så frågan skulle ju kunna vara, Varför fungerade skolan förut?" Bra fråga, Thomas! För riktigt länge sedan fanns det flera skäl till att skolan fungerade:
1. Klasserna var mindre, så lärarna fick lättare syn på de elever som behövde stöd. 2. Man övade (med mer eller mindre bestraffande metoder) tills alla kunde läsa och räkna. 3. Det var ordning och reda, beroende på att eleverna hade lärt sig att respektera läraren. 4. Läraren hade hög status i samhället och fungerade som en auktoritet. 5. Läraren hade rätt att bestraffa och utesluta elever som störde eller bröt mot skolans regler. 6. Pluggandet skedde delvis pga rädsla att bli bestraffad, få dåliga betyg eller bli förlöjligad
Punkt 1 ser jag som önskvärd, men är en resursfråga. De övriga låter väl ungefär som motsatsen till hur det svenska skolsystemet ser ut? Åtminstone om man tolkar den bild som massmedia ger. Så från en kyligt auktoritär miljö - inget vi längtar tillbaka till - har man kantrat över till en förvaringsplats där eleverna i bästa fall trivs och bjuds på fina upplevelser. Där läraren inte behöver veta, begripa eller kunna förklara mer än eleverna. Där ordet KUNSKAP har en otäck klang av forna tider och KRAV är något som uppskjuts till senare, mycket senare...
Inte så konstigt att så många är utbrända i arbetslivet, ifall man då plötsligt möts av krav, ska kunna läsa, skriva begripligt, hantera kundkritik.
Tack och lov finns det väl mängder av skolor som har ett genuint positivt klimat och riktig - vad kan man kalla det? - kunskapsglädje? Vet inte riktigt vad Förut betyder!!!!!! Om ni går tillbaka till innan 1970-talets Sverige, så är ni på en väldigt hal is. Varför? 1) Aga av barn var en tillåten metod för vuxna under den tiden. 2) Ni vrider klockan tillbaka. 3) Med att godkänna den tiden tar ni massa med lagar och trampar på dem. 4) Vi som mer eller mindre har varit i skolan vet att avsaknaden av ordning  i skolan beror direkt på elvernas svårigheter för respektive ämne. 4) Att inte se dessa verkligheter och tala om ordning  i skolan är bara lite omänskligt. Rahmat
*Stintan*
02-03-2008, 15:41
Punkten 4 är väl inte riktigt sann iallafall?!?
rahmat2
02-03-2008, 15:49
CITAT (Stintan43 @ 02-03-2008, 15:41)  Punkten 4 är väl inte riktigt sann iallafall?!? Vilken av mina 4:or?
*Stintan*
02-03-2008, 15:54
Det blir nog båda
rahmat2
02-03-2008, 15:58
CITAT (Stintan43 @ 02-03-2008, 15:54)  Det blir nog båda  Jag trodde att du skämtade, men det är väl full allvar va? Rahmat
Fågelvägen
02-03-2008, 16:02
Hej rahmat2! Min beskrivning av "förut" handlade ungefär om 1930-40, inte 1970-talet. Den var inte ett förslag, utan ett försök att svara på Thomas fråga. Min lista var ingen önskan att vrida klockan tillbaka. Skolan "fungerade" i den tidsanda som rådde då. Du kanske missade att jag skrev "en kyligt auktoritär miljö - inget vi längtar tillbaka till"Om du ersätter det kanske preussiskt klingande ordet ordning med arbetsro förstår du kanske vad jag saknar i dagens skola. Mycket möjligt att, som du skrev, "avsaknaden av ordning  i skolan beror direkt på elvernas svårigheter för respektive ämne" I så fall är ju nästa fråga: vad beror deras svårigheter på och hur kan man minska deras svårigheter för respektive ämne? Vilken är lärarens roll?
rahmat2
02-03-2008, 16:07
CITAT (Fågelvägen @ 02-03-2008, 16:02)  Hej rahmat2! Min beskrivning av "förut" handlade ungefär om 1930-40, inte 1970-talet. Den var inte ett förslag, utan ett försök att svara på Thomas fråga. Min lista var ingen önskan att vrida klockan tillbaka. Skolan "fungerade" i den tidsanda som rådde då. Du kanske missade att jag skrev "en kyligt auktoritär miljö - inget vi längtar tillbaka till"Om du ersätter det kanske preussiskt klingande ordet ordning med arbetsro förstår du kanske vad jag saknar i dagens skola. Mycket möjligt att, som du skrev, "avsaknaden av ordning  i skolan beror direkt på elvernas svårigheter för respektive ämne" I så fall är ju nästa fråga: vad beror deras svårigheter på och hur kan man minska deras svårigheter för respektive ämne? Vilken är lärarens roll? Hej! Nu kan jag inget göra mer än att hålla med dig. Rahmat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|