Full version: Firma Vägg i Vägg
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
C o a
CITAT (marskattan @ 21-03-2008, 13:21) *
Det var väl lite just detta jag menade med tillit och förtroende. Du har handlat av henne i flera år och har således fått fullt förtroende för henne. Hade din första erfarenhet av henne varit negativ så är det ju inte säkert att du fortsatt handla av henne.

Jag tror faktiskt inte väggiväggs affärer har blivit speciellt lidande av denna diskussionen, jag tror hennes auktioner är väl besökta. Och som tidigare nämnts i tråden, många av dom som skrivit i tråden är nöjda med hennes varor. Andra är missnöjda och deras missnöje kommer säkert leda till att någon drar sig för att handla där. Det är inte mer märkvärdigt än något annat som har med affärer att göra. Alla gillar inte allt, alla ogillar inte allt.

Som förtydligande till dig Coa, jag ansåg inte att du rackade ner på någon. Jag citerade Clivia och ställde en ... en... vad tusan heter det när man ställer en fråga som man inte förväntar sig ett svar på? Man säger alltså något bara för att väcka en tanke hos den andre personen... Det är detta jag försöker få fram.

Jag tycker det är bra att Irina kv försvaras av dom som tycker hon är bra, men jag hoppas du kan förstå att det är en del som reagerar när ditt första inlägg (och dom enda hittills) handlar om att du försvarar henne med näbbar och klor. Det är din rättighet att reagera så, men det är oxå andras rättighet att reagera på ditt sätt att reagera....

Självklart! Det är allas vår rätt!
Men jag skummade bara först, och hittade då några som jag upplevde, och visste, var helt falska påhopp och lögner!
Eftersom jag då visste hur fel, detta var, och hur mycket sådant kan skada en annan människa, så reagerade jag med "näbbar och klor" Det är sådan (med stora bokstäver, för att understryka) som jag är! *ler*
Jag hoppas inte detta ska skada Irinas affärer, vilket det kunde leda till, med citat, om firman, stöld, stavfel, mm. som jag tycker var hemskt grova anklagelser. Likaså, att jag skulle vara hon, bara för att jag försvarade henne. Hon har många omdömen, och många stamkunder, som återkommer.
Fel kan vi alla göra! Men de gånger jag har fått fel av henne, har hon direkt rättat till det, med ursäkter, och att jag fått behålla, det som kommit fel! Det är toppen! Något man som kund uppskattar! Detsamma gäller ju när jag själv säljer något.
Då hoppas jag ju att kunden mailar mig vid fel, så att jag kan rätta till det, istället för att direkt ge negativt, till mig.
Bara man startar en kommunikation, så brukar allt ordna sig.
Det gäller ju inom allt.
Detta citat är också allmänt, som en början på Marskattans citat. confused.gif för jag vill inte racka ner på någon. Kan bara inte "jargången"
Kram Carola
Lemonne
CITAT (C o a @ 21-03-2008, 10:45) *
Nu börjar du Faktiskt bli Riktigt OTREVLIG, som börjar antyda att min stavning, skulle tyda på att jag är Irina, eller man kan t.om ta detta RASISTISKT!.
För det första ÄR jag svensk, vad NU DETTA ska ha för betydelse???
Jag vet att Flera HÄR känner mig/har haft mig som kund, eller från Forum på Tradera.
Jag har SAMMA alias där! C o a Jag bor i Sölvesborg! Är Sjukpensionär, med Kool och Fibramylagi!
Min Familj består av 3 barn, och ett Barnbarn.
MITT STÖRSTA INTRESSE ÄR FAMILJEN OCH TRÄDGÅRDEN!
Jag har INGEN personlig anknytning till firman, eller Irina. Men handlar man från en Person under Många år, så bör man känna till dennas Varor! Är det Något Mera ni Undrar, över vad Gäller Min Trovärdighet, så har ODLA.NU min Adress eftersom jag Även handlat av dem!
OCH att jag är NY har väl för Helskotta INTE med saken att göra.
Om någon läser en Tidning, och ser en Rubrik, som denna känner till, så brukar man Oftast Läsa den...........

Läs mitt inlägg igen, jag hade bara noterat att ni hade samma svenskfel, alltså språkfel. Ingen kritik öht.
vaggivagg
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 09:18) *
Antagligen inte. Frågan är om det beror på att det inte finns några bra svar (alltså att vi har rätt i att det är något skumt) eller om det beror på något annat... dunno.gif

Hej ,, Det här är lasse ,Irinas man. Irina kommer att svara på alla frågor och enligt mej fula elaka avundsjuka påhopp som ni ägnar er åt.Jag hoppas att ni förstår att det vissa av er skriver är enligt Svensk lag förbjudet. Man kan inte anklaga folk hur som helst utan saklig grund. När jag sitter och läser era antydningar om henne och hennes företag så blir jag rent ut sagt förbannad ,jag skäms att vara Svensk. Nu kräver jag att om ni tänker fortsätta det här skitsnacket , att ni ringer hem till oss så vi vet vem ni är och vi får chansen att bemöta er via telefon. Idag har Irina jobbat 10 timmar ute i växthuset medans ni pratar skit om henne .Hon jobbar som en seriös egen företagare och sköter allt själv , med lite hjälp från mej. Hon kommer att svara på era frågor om ni ringer , hon har som jag tidigare förklarade inte tid att sitta och ge svar till de som pratar skit om henne ,, ja just de ,, skit var ordet , utan överdrift.

Hoppas att ni som har lite råg i ryggen kan ringa oss tel 060/ 578503

Det ska bli ett nöje att prata med er .

Hälsningar Lasse
Alexander-VG-zon3
CITAT (vaggivagg @ 21-03-2008, 22:35) *
Hej ,, Det här är lasse ,Irinas man. Irina kommer att svara på alla frågor och enligt mej fula elaka avundsjuka påhopp som ni ägnar er åt.Jag hoppas att ni förstår att det vissa av er skriver är enligt Svensk lag förbjudet. Man kan inte anklaga folk hur som helst utan saklig grund. När jag sitter och läser era antydningar om henne och hennes företag så blir jag rent ut sagt förbannad ,jag skäms att vara Svensk. Nu kräver jag att om ni tänker fortsätta det här skitsnacket , att ni ringer hem till oss så vi vet vem ni är och vi får chansen att bemöta er via telefon. Idag har Irina jobbat 10 timmar ute i växthuset medans ni pratar skit om henne .Hon jobbar som en seriös egen företagare och sköter allt själv , med lite hjälp från mej. Hon kommer att svara på era frågor om ni ringer , hon har som jag tidigare förklarade inte tid att sitta och ge svar till de som pratar skit om henne ,, ja just de ,, skit var ordet , utan överdrift.

Hälsningar Lasse

jag tänker inte ringa ,, men skriver igen .

Nu vill jag enbart ha svar från väggivägg själv !!! och då ska det vara svara som är korrekta

1var får du dina fröer ifrån ??

2får du fröer eller fröpåsar ??

3.var får du bilderna ifrån ?? ( är det inte dina bilder eller att du tagit dom ,, så är det en oseriös handling ,som du bör ändra )

detta var mina frågor ,, har även varit inne på din sida och på den har jag kritik

att du har blandat engelska och svenska på sidan ,, vilket verkar vara som du har kopierat . och det är oseriös , du bör ha ett språk som är skrivit av dig . och du bör ha såinfo på alla dina fröer , plus både svenskt och latinsk namn på fröerna . och sidan är enligt mig dåligt gjord speciellt i din meny rad . det tycker jag du ska åtgärda göra en roligare och modernare sida där texterna inte flyter in i varandra . även om man driver ett eget företag hemma ifrån ska man ändå vara seriös även om man har privata problem . sätter man inte kunde först förlorar man kunder . dåligt skvaller om ett företag dra fler folk än bra .

ett som dock jag tycker är roligt med ditt företag är att du har många fröer vanliga och ovanliga . men då bör kunderna få det innehållet dom köper för bra priser och i bra portioner .

tänker inte ringa och vill hon svara på frågor får hon gott göra det här . och ditt inlägg blev väl heller inte bättre att kalla det för skitsnack . tråden är ju inte gjord för att prata skit om hon/hennes företag utan att en del personer har fått en dålig erfarenhet . att brusa upp och blanda in svensklag och skämmas för att varar svensk är väl lite väl överdrivit . och Lasse läs dom första inläggen så vet du varför folk har fått en dålig erfarenhet av företaget , enligt mig tycker jag det verkar lite oseriöst med att ge fel färg,frön och inte kunna ge rätt namn plus en konstig sida .
Piccante

Hälsningar Lasse

Okej jag förstår att känslorna kan gå heta här. Att diskutera folks skatteinbetalningar kan jag iofs tycka är på gränsen. Skulle det vara problem med det så kommer säkert myndigheterna att hålla ögonen på sådant. Men....

Jag tycker faktiskt att många av "anklagelserna" är relevanta, och jag kan försäkra dig om att det har diskuterats konsumentfrågor här förr och bla Bakkers och Easyplant har fått både ris och ros. Det är väl helt naturligt att folk delar med sig av sina upplevelser?

Jag har bara skrivit om en sak och jag tänker inte ringa er och fråga om det! Enligt ett citat i denna tråden från traders regler så får man inte marknadsföra eget företag i vinnarmail och beskrivningar. Jag upprepar åter! att jag utgick ifrån att man inte gjorde så på tradera (fast jag vet att fler än väggivägg gör det, vilket inte gör det rätt). Jag tycker det är fult att flera säljare gör så för jag upptäckte väggiväggs webshop EFTER att jag vunnit bud och betalat. Då såg jag att fröerna ropades ut och såldes för priser som var lika eller högre än webshoppens.

Sen har en del reagerat på att väggivägg säljer fröer som de "glömt" vetenskapliga namnet på! Det hade jag accepterat på en tradera auktion då man "köper grisen i säcken" men inte från ett företag som säger sig vara seriöst. Sådan kritik tror jag är intressant för oss som köper fröer!?

Jag tycker inte det är köparens ansvar att kolla upp säljaren i misnta detalj innan man köper något!
Wilmer
Jag kan förstå att du som hennes man reagerar för du ser hur hårt hon sliter, etc. Men konsumenter/kunder är rätt "skoningslösa" vilken branch det än gäller. Det vet nog de flesta små och stor företagare. Kunden har alltid rätt dessutom. Det är en vinst att ta åt sig kritik, rätta och vara service minded. Det är inte lätt att var egen, inte många kunder tänker på företagarens bästa, man tänker på sig själv. Vi lever i en marknadsekonomi på gott och ont, det är bara att fightas. Men mest vinner man nog på att vara serviceminded, bita ihop och vara trevlig? I alla fikarum, på rökpauser överallt har kunder skoningslöst diskuterat/kommit med påståenden om varor, tjänster i alla århundraden. Det är en del av samhället. Ta inte åt er på fel sätt, vänd det till något positivt.

Lycka till med företagandet. rose.gif
*Stintan*
CITAT (Wilmer @ 21-03-2008, 23:09) *
Jag kan förstå att du som hennes man reagerar för du ser hur hårt hon sliter, etc. Men konsumenter/kunder är rätt "skoningslösa" vilken branch det än gäller. Det vet nog de flesta små och stor företagare. Kunden har alltid rätt dessutom. Det är en vinst att ta åt sig kritik, rätta och vara service minded. Det är inte lätt att var egen, inte många kunder tänker på företagarens bästa, man tänker på sig själv. Vi lever i en marknadsekonomi på gott och ont, det är bara att fightas. Men mest vinner man nog på att vara serviceminded, bita ihop och vara trevlig? I alla fikarum, på rökpauser överallt har kunder skoningslöst diskuterat/kommit med påståenden om varor, tjänster i alla århundraden. Det är en del av samhället. Ta inte åt er på fel sätt, vänd det till något positivt.

000.gif
Lemonne
CITAT (Wilmer @ 21-03-2008, 23:09) *

tummenupp.gif
vaggivagg
CITAT (flaxss @ 20-03-2008, 22:08) *
Nu vill jag enbart ha svar från väggivägg själv !!! och då ska det vara svara som är korrekta

1var får du dina fröer ifrån ??

2får du fröer eller fröpåsar ??

3.var får du bilderna ifrån ?? ( är det inte dina bilder eller att du tagit dom ,, så är det en oseriös handling ,som du bör ändra )

detta var mina frågor ,, har även varit inne på din sida och på den har jag kritik

att du har blandat engelska och svenska på sidan ,, vilket verkar vara som du har kopierat . och det är oseriös , du bör ha ett språk som är skrivit av dig . och du bör ha såinfo på alla dina fröer , plus både svenskt och latinsk namn på fröerna . och sidan är enligt mig dåligt gjord speciellt i din meny rad . det tycker jag du ska åtgärda göra en roligare och modernare sida där texterna inte flyter in i varandra . även om man driver ett eget företag hemma ifrån ska man ändå vara seriös även om man har privata problem . sätter man inte kunde först förlorar man kunder . dåligt skvaller om ett företag dra fler folk än bra .

ett som dock jag tycker är roligt med ditt företag är att du har många fröer vanliga och ovanliga . men då bör kunderna få det innehållet dom köper för bra priser och i bra portioner .

Ja de må jag säja ,,Vem är du som ska ha information om vem hon köper frön ifrån.Jag börjar bli riktigt irriterad över vilka dumma frågor du hittar. De jag kan säga dej är att hon köper frön från kända företag som hon också får bilderna från.Inte talar väl alla företag vad dom gör sina inköp ifrån ,, eller ? jag driver också ett annat företag och skulle någon fråga mej en sån fråga så skulle jag bara skratta och tycka synd om den personen .Sen kritiken mot hennes hemsida . jaja hon håller på att byta den nu mot en bättre och mer proffsig , men hon har bott i Sverige i 4 år ,lärt sej Svenska språket, varit självgående hela sin tid i Sverige,gjorde sin hemsida själv som hon nu blir hånad för av vissa proffs , som verkar veta allt om hur man driver företag.Tycker du att jag är otrevlig i min framtoning så har du alldeles rätt, man kan inte vara trevlig när man ser hur vissa går på med de mest fantastiska inlägg. Hälsningar Lasse ps. ring mej gärna 060 578503
marskattan
CITAT (vaggivagg @ 22-03-2008, 01:18) *
Ja de må jag säja ,,Vem är du som ska ha information om vem hon köper frön ifrån.Jag börjar bli riktigt irriterad över vilka dumma frågor du hittar. De jag kan säga dej är att hon köper frön från kända företag som hon också får bilderna från.Inte talar väl alla företag vad dom gör sina inköp ifrån ,, eller ? jag driver också ett annat företag och skulle någon fråga mej en sån fråga så skulle jag bara skratta och tycka synd om den personen .Sen kritiken mot hennes hemsida . jaja hon håller på att byta den nu mot en bättre och mer proffsig , men hon har bott i Sverige i 4 år ,lärt sej Svenska språket, varit självgående hela sin tid i Sverige,gjorde sin hemsida själv som hon nu blir hånad för av vissa proffs , som verkar veta allt om hur man driver företag.Tycker du att jag är otrevlig i min framtoning så har du alldeles rätt, man kan inte vara trevlig när man ser hur vissa går på med de mest fantastiska inlägg. Hälsningar Lasse ps. ring mej gärna 060 578503

1. Det är väl min rätt som konsument att få veta om det är en bra produkt jag köper. Dvs är fröet i fråga odlat på ett kontrollerat ställe där korspollinering inte förekommer eller är det odlat på annat sätt. Det är vad jag vill veta. Nu vet jag att det är Flaxx som ställt frågorna du reagerar på, men jag undrar oxå och jag är säkert inte ensam.

Varken du eller Irina kan komma och påstå att näckrosfrön utan vetenskapligt namn är köpta från en seriös firma. För mig är det som att sälja kött utan datumstämpel. Det finns liksom inte ens...

2. Först skriver Irina att det är en 15 årig tjej som gjort hemsidan och nu skriver du att hon gjort den själv... Hur e det egentligen? Hur ska vi veta vad du/ni skriver stämmer när det är skillnader bara på en sån enkel sak. Visst du kan mena att Irina själv gjort hemsidan på så sätt att hon författat texen, men detta framgår inte. För det är en sak som är ytterst viktig när man ska locka till sig kunder... var tydlig nästan övertydlig.

Jag har handlat av Irina för något år sedan, jag blev inte nöjd för det som kom upp och blommade var något helt annat än det jag köpte. Så nej, jag tänker inte köpa igen. Och när någon frågar om jag kan rekomendera henne så svarar jag oxå nej. Det är min personliga åsikt, att jag får bättre frön via (vad jag tycker) en seriös firma som tex Thompson & Morgan. Uppenbarligen tycker ju Irina oxå att det är en seriös firma eftersom hon köper många av sina frön där.
Grå
Hej ,, Det här är lasse ,Irinas man. Hon kommer att svara på era frågor om ni ringer , hon har som jag tidigare förklarade inte tid att sitta och ge svar till de som pratar skit om henne ,, ja just de ,, skit var ordet , utan överdrift.

Hälsningar Lasse

Ja, du var ju en riktig reklampelare. Inte.
Ditt bemötande här gav definitivt inte bättre förtroende för detta företaget. Jag är nu helt säker på att ni inte snackar något annat än skit.
Jag kommer inte att handla något av er och kommer härmed att sluta läsa denna tråden, eftersom det tydligen är så jävla svårt att svara på rakt ställda frågor.

Hälsningar
Vanja
clivia
Jag är mycket nyfiken på vad vissa personer på Odla nu vill åstadkomma med den här "diskussionen"....

MVH/clivia
Chamomille

Lasse "och" Irina
Ja, du verkar ju vara en man med råg i ryggen. Man kan ju tro att du ska ha det efter det du har skrivit. Det var bland det mest korkade jag har läst. Både från dig och din fru - eller kanske samma person - ? Hur fan tror ni att ni ska få kunder på det här viset? Seriös företagare? confused.gif ??? rotfl.gif
Gita
Jag är väl den som förespråkar högt i tak och brukar tycka att det mesta är OK. Den här tråden är dock det närmaste personliga påhopp och förtal som jag sett under de år jag deltagit på detta forum.
Att gå ut och anklaga någon för skattebrott är faktiskt förtal och förtal är olagligt/straffbart.
Att skattemyndigheten vid förfrågan uppger att ingen skatt betalats är inte samma sak som den omfrågade begått skattebrott.
Det kan finnas många skäl till att man fick det svaret, om man nu överhuvudtaget gjort någon förfrågan. För mig låter allt lite luddigt och som ren illvilja.

Vem är förresten trådstartaren, och vad är syftet med denna tråd?
Och vad tog trådstartaren vägen, sitter kanske och gläder sig att drevet går.
Gita
Chamomille
CITAT (Gita @ 22-03-2008, 09:03) *
Jag är väl den som förespråkar högt i tak och brukar tycka att det mesta är OK. Den här tråden är dock det närmaste personliga påhopp och förtal som jag sett under de år jag deltagit på detta forum.
Att gå ut och anklaga någon för skattebrott är faktiskt förtal och förtal är olagligt/straffbart.
Att skattemyndigheten vid förfrågan uppger att ingen skatt betalats är inte samma sak som den omfrågade begått skattebrott.
Det kan finnas många skäl till att man fick det svaret, om man nu överhuvudtaget gjort någon förfrågan. För mig låter allt lite luddigt och som ren illvilja.

Gita

Läs hela tråden. För det verkar du ju inte ha gjort eftersom du inte vet vem som skapade den eller vad syftet var.
henriks
Ja de må jag säja ,,Vem är du som ska ha information om vem hon köper frön ifrån.Jag börjar bli riktigt irriterad över vilka dumma frågor du hittar. De jag kan säga dej är att hon köper frön från kända företag som hon också får bilderna från.Inte talar väl alla företag vad dom gör sina inköp ifrån ,, eller ? jag driver också ett annat företag och skulle någon fråga mej en sån fråga så skulle jag bara skratta och tycka synd om den personen.

Hej!

Jag lägger mig inte i tråden som sådan, jag har ingen erfarenhet av vägg i vägg.

Men en sak är helt säker - På jobbet köper jag varor för miljoner om året, Om jag skulle få ett sånt svar från en leverantör, skulle jag garanterat aldrig köpa en skruv av honom. Självklart vill man som kund veta vems produkt det är man köper - ganska ointressant vem säljaren är (där handlar det mest om pris, leveranstid, service mm), betydligt viktigare vem som tillverkat.

Thomas Wahlqvist
Håller med dig henriks.

Det är ju inte möjligt att gå emot en kund och sätta sig som den viktiga länken om man är säljare, men det begriper man ju om man ställer sig på ett torg och skall sälja ruttna morötter.

Ingen som sätt Örjan Lax i serien Hjälp?
Han försöker ju sälja Tvättmedel på ett udda sätt.
clivia
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 09:36) *
Hej!

Jag lägger mig inte i tråden som sådan, jag har ingen erfarenhet av vägg i vägg.

Men en sak är helt säker - På jobbet köper jag varor för miljoner om året, Om jag skulle få ett sånt svar från en leverantör, skulle jag garanterat aldrig köpa en skruv av honom. Självklart vill man som kund veta vems produkt det är man köper - ganska ointressant vem säljaren är (där handlar det mest om pris, leveranstid, service mm), betydligt viktigare vem som tillverkat.

Jag är ganska övertygad om att svar från en leverantör får du aldrig genom Odla.nu forumet eller något annat diskussionsforum. Du tar kontakt direkt med honom och diskuterar saken. Men jag kan ha fel.

MVH/clivia
Lemonne
CITAT (Gita @ 22-03-2008, 09:03) *

Gita

Det är faktiskt inte förtal att ifrågasätta ett företag.
Thomas Wahlqvist
Nej verkligen inte, jag menar vem minns inte Bensinbolaget Shell och apartheid .
Klart man skall ifrågasätta.
Chamomille
CITAT (clivia @ 22-03-2008, 09:55) *
Jag är ganska övertygad om att svar från en leverantör får du aldrig genom Odla.nu forumet eller något annat diskussionsforum. Du tar kontakt direkt med honom och diskuterar saken. Men jag kan ha fel.

MVH/clivia

Nej, men nu fick vi svar. Och vilket svar ninja.gif Om t.ex firma "ruffel å båg" hade svarat så här hade det stått i Expressen.
Gita
CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 11:39) *
Nu har jag ringt skattemyndigheten i Sundsvall där väggivägg håller till.
Jag kan upplysa er alla att denna firman redovisar ingen inkomst och betalar inte in någon skatt.
Jag kommer att anmäla henne för att få stopp på ETT företag i alla fall som är n bluffhandel. ranting.gif

För upplysningen skull; det är detta inlägg som fick mig att gå i taket och att ifrågasätta trådstartarens omdömme och syfte.

Man går inte ut och anklagar en namngiven person för brott såvida ingen dom föreligger, vilket det väl inte gör i detta fall.
Det är oetiskt, inte så lite korkat och sannolikt olagligt.
För övrigt kan jag tillägga att jag inte känner till firman Väggivägg överhuvudtaget, utan jag vänder mig emot sättet att sprida anklagelse om brott på så lösa grunder.
Gita
Thomas Wahlqvist
Det är ju du som tjatar mest om det här med brott, starta en egen tråd om detta.

Tänk så här......
Ett flygplan störtar.

En tanke från min sida är då tex, Kanske har de prutat på säkerhetskvaliten!
Det är väl knappast brottsligt att tänka så, eller?
vaggivagg
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 06:54) *
Ja, du var ju en riktig reklampelare. Inte.
Ditt bemötande här gav definitivt inte bättre förtroende för detta företaget. Jag är nu helt säker på att ni inte snackar något annat än skit.
Jag kommer inte att handla något av er och kommer härmed att sluta läsa denna tråden, eftersom det tydligen är så jävla svårt att svara på rakt ställda frågor.

Hälsningar
Vanja

Hej Vanja ,, Du får gärna ringa mej och presentera dej,så lovar jag att svara på alla dina frågor Tel. 060 / 578503
clivia
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 10:03) *
Nej, men nu fick vi svar. Och vilket svar ninja.gif Om t.ex firma "ruffel å båg" hade svarat så här hade det stått i Expressen.

Läs en gång till, Chamomille. Jag har svarat på Henriks inlägg. Jag tror inte att han löser problem med en leverantör genom något diskussionsforum på jobbet men tar kontakt med honom direkt. Men som sagt, jag kan ha fel.

MVH/clivia
Thomas Wahlqvist
Är bambun du säljer möjlig att odla i Sverige?
vaggivagg
CITAT (bahia1 @ 10-03-2008, 15:20) *
Hej!
Är det någon mer än jag som beställt från vägg i vägg?
Jag skulle fått mina fröer för två veckor sedan men har ännu inte fått dom. Jag har skrivit mail dit och fick besked att dom blivit försenade av en begravning som skulle ske. Fick ett nytt besked att jag skulle få dom onsdag förra veckan men ännu har inga fröer setts till och jag har betalat dom i fröskott. Har skrivit nytt mail i förra veckan men dom svarar inte.
Skulle vara roligt att veta om det är fler som beställt därifrån och väntar.

Hej ,Kan du ge mej ett id. nummer på din beställning du gjorde hos mej, så jag får granska och ge ett svar .

hälsningar Irina
henriks
CITAT (clivia @ 22-03-2008, 10:22) *
Läs en gång till, Chamomille. Jag har svarat på Henriks inlägg. Jag tror inte att han löser problem med en leverantör genom något diskussionsforum på jobbet men tar kontakt med honom direkt. Men som sagt, jag kan ha fel.

MVH/clivia

Helt sant, jag löser inte probem med en leverantör vi diskussionsforum. Men jag kan lova att om jag får svar i stil med det som utlovats, att han skrattar åt min fråga om var produkterna kommer ifrån, då anser jag det vara meningslöst att fortsätta kontakten och byter leverantör.

Thomas Wahlqvist
rolleyes.gif

Ja det är ju en god ide
clivia
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-03-2008, 10:11) *
Det är ju du som tjatar mest om det här med brott, starta en egen tråd om detta.

Tänk så här......
Ett flygplan störtar.

En tanke från min sida är då tex, Kanske har de prutat på säkerhetskvaliten!
Det är väl knappast brottsligt att tänka så, eller?

Informationen som läggs in vid användandet av tjänsten får t.ex. inte innehålla eller omfatta något av följande:

- Diskriminering av folkgrupper, tex. på grund av ras, sexuell läggning eller handikapp.

- Kränkningar eller hot mot personer eller grupper av personer, obsceniteter eller stötande material eller annat oförenligt med god netiquette.

- Brottslig verksamhet eller uppmaning till brott.

- Brott mot tystnadsplikt.

- Våldsskildring, barnpornografi eller annan pornografi.

- Utpekande av andra personer som brottsliga eller annat förtal.

Det behövs ingen ny tråd om det, tror jag...

MVH/clivia
Thomas Wahlqvist
Jo men om du får punktering på ett däck, och du säger.......

Nä nu, de har fuskat med gummiblandningen och jag höll på att köra ihjäl mig, vilka svin.

Kommer dina kompisar dragandes med laghboken då?
Mina nickar instämmande och undviker däckfabrikatet.

@ Clivia
@Brita
Och ju mer ni tjatar om erat uttalade interesse för det brottsliga, lika mycket bidrar ni till att sprida det vidare, är det det ni vill?
Lemonne

Vill bara påpeka att från början var det ett företag som ifrågasatts, inte en privatperson. Efter ett tag in i tråden valde ägaren till företaget att gå ut med hela sitt namn. Därför kan ingen påstå att en enskild person har förtalats, varav vi kan dra slutsatsen att inget brott har begåtts.

Men att anklaga någon för förtal - är inte det förtal också?
henriks
CITAT (Gita @ 22-03-2008, 10:07) *
För upplysningen skull; det är detta inlägg som fick mig att gå i taket och att ifrågasätta trådstartarens omdömme och syfte.

Man går inte ut och anklagar en namngiven person för brott såvida ingen dom föreligger, vilket det väl inte gör i detta fall.
För övrigt kan jag tillägga att jag inte känner till firman Väggivägg överhuvudtaget, utan jag vänder mig emot sättet att sprida anklagelse om brott på så lösa grunder.
Gita

Det är definitivt inte olagligt att kolla upp företag innan man handlar - i vissa fall kan det till och med vara nödvändigt för att undgå att dras in själv.

Ja, det hade varit olagligt att gå ut med personnummer och namn om det varit en privatperson men företag har ett mycket större ansvar för sina handlingar än privatpersoner i detta sammanhanget. Nu vet jag inte vad det stog i skattemyndighetens svar - det är en enorm skillnad på att inte deklarera någon vinst och att inte redovisa alls. Det är inget brott att driva ett företag med förlust ett tag. Om jag kollade upp en leverantör (vilket jag gör regelbundet) och såg att vederbörande har ekonomiska bekymmer, skulle jag försöka ta reda på varför innan jag bestämde mig för om det är en bra leverantör eller inte.

För ett företag på obestånd är det extra viktigt att hålla alla sina kunder nöjda och glada.
Chamomille
CITAT (clivia @ 22-03-2008, 10:22) *

MVH/clivia

Jag behöver inte läsa en gång till. Det jag menar är = vagg i vagg HAR ju svarat, och enligt mig med flera konstiga svar. Tänk dig (tänk dig) att IKEA eller ICA skulle svara på detta forum på ett sådant sätt. T.ex. Eller min firma? Oproffisionellt tycker jag. Hur många Billy eller Köttbullar tror du skulle bli sålda DEN dagen...
sqrulan
confused.gif Denna tråd borde plockas bort,tycker jag!Hemskt otrevligt! duh.gif
*Stintan*
CITAT (sqrulan @ 22-03-2008, 10:54) *
confused.gif Denna tråd borde plockas bort,tycker jag!Hemskt otrevligt! duh.gif

Håller med tummenupp.gif
vaggivagg
CITAT (Chamomille @ 22-03-2008, 08:10) *
Lasse "och" Irina
Ja, du verkar ju vara en man med råg i ryggen. Man kan ju tro att du ska ha det efter det du har skrivit. Det var bland det mest korkade jag har läst. Både från dig och din fru - eller kanske samma person - ? Hur fan tror ni att ni ska få kunder på det här viset? Seriös företagare? confused.gif ??? rotfl.gif

Hej Camilla ,Du har helt rätt , man får inga kunder eller vänner om man skriver dåliga saker. Men man måste få försvara sej när det det går för långt. Sen att man blir förbannad när vissa går för långt med sina inlägg,ser jag som helt naturligt. Att få kritik är aldrig fel, det kan man lära sej mycket på, men i det här fallet så har hela diskutions forumet spårat ur.Sen om du tycker att vi skriver korkat är ju din sak , eller flera med dej . Du är välkommen att ringa oss , och jag lovar att vi kommer att svara på dina frågor på ett trevligt sätt .

Hälsningar Lasse tel.060578503
niklaswik
CITAT (Betty @ 18-03-2008, 15:17) *
I min värld är det absolut bedrägligt beteende att köpa fröpåsar som man sedan öppnar och portionerar om till 5 fröer/portion och sedan säljer dem på Tradera med samma utropspris som man betalt för en hel påse ute i en affär.

(Håller just på att försöka orka läsa genom hela tråden, därav att jag drar upp ett gammalt inlägg)

Det där låter ju som en utmärkt affärsidé! smile.gif

På kort sikt alltså.
Chamomille
CITAT (vaggivagg @ 22-03-2008, 11:08) *
Hej Camilla ,Du har helt rätt , man får inga kunder eller vänner om man skriver dåliga saker. Men man måste få försvara sej när det det går för långt. Sen att man blir förbannad när vissa går för långt med sina inlägg,ser jag som helt naturligt. Att få kritik är aldrig fel, det kan man lära sej mycket på, men i det här fallet så har hela diskutions forumet spårat ur.Sen om du tycker att vi skriver korkat är ju din sak , eller flera med dej . Du är välkommen att ringa oss , och jag lovar att vi kommer att svara på dina frågor på ett trevligt sätt .

Hälsningar Lasse tel.060578503

Tack men jag har inga frågor. Har inte haft med er att göra (annat än i detta forum). Tycker det är mycket konstigt bara att ni har skrivit det ni har skrivit. Det förlorar ni kunder på. Jag blev mycket fear.gif förvånad när jag läste era svar.

CITAT (niklaswik @ 22-03-2008, 11:11) *
(Håller just på att försöka orka läsa genom hela tråden, därav att jag drar upp ett gammalt inlägg)

På kort sikt alltså.

Nu måste jag rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Alexander-VG-zon3

ursäkta mig tänkte faktiskt hjälpa er ,, därför ville jag veta hur ni hanterar era fröer . huruvida länge ni eller hon bott i Sverige skiter jag stort i . men det är riktigt oseriöst att bland språk hejvillt . och det med er hemsida är väl bra att jag er kritik för det är väl bra att den blir bättre ??

det är inte jätte lätt att läsa när texten går in i vandra . det är väl rätt vanligt att man kan fråga dessa saker om ett företag ?? om inte minst närt man är på arbetsintervju . skulle du bara skratta då ?+ det är ju inte oseriöst om nåt .

tänker än inte ringa till er ,, så mycket bryr jag mig inte om ert företag eller frågorna att jag ringer och har milavis långa diskussioner . så rik är jag inte att jag har råd att snacka om det .

CITAT (Gita @ 22-03-2008, 10:07) *

Gita

detta var väl överdrivet av den som skrev detta att dra in skatt m.m ,, men detta var inte trådens syfte från början .
niklaswik
Det kan ju vara så att det är helt ärliga misstag p.g.a. stress eller helt enkelt dålig planering och "ordning och reda" i företaget.

Säkert ganska lätt hänt att man startar ett företag och det visar sig inte vara så lätt som man trodde.

Har själv lite funderingar på att våga försöka dra igång nåt, då inte fröförsäljning via internet men ändå, fast man blir ju lite avskräckt nu om det skulle bli såna här sågningar för att man inte har 100% koll på allt.

Det är nog lätt hänt att det går bortom all kontroll och är svårt att få stopp när det väl börjar gå fel.

Menar inte att det här ska vara nåt försvarstal men lite sympatier känner jag ändå.
Thomas Wahlqvist
@ Niklaswik

Ja jag håller med dig, bra sagt.
Betty
CITAT (niklaswik @ 22-03-2008, 11:11) *

På kort sikt alltså.

Ja eller hur. Har förstått när jag läste Carolas (C o a) inlägg tidigare i den här tråden att det tydligen är vanligt att privatpersoner gör så på Tradera, jag tycker att det är illa - och ännu värre när en firma som har webshop där man kan köpa fröpåsen till ordinarie/utropspriset gör det. Jag finner det ytterst oseriöst och skulle inte handlat något alls från en sån firma. no.gif
Fenja
Om man tittar in i traderas trädgårds- och växtkafféer så framgår det att många fått sitt odlingsintresse just på tradera. Mot den bakgrunden är det kanske inte så underligt att prismedvetenheten är låg och att det frodas fint för oseriösa säljare.
Mvh
Fenja
Thomas Wahlqvist
nån länk dit? jag hittar inte bland alla unika produkter som finns :-)
Piccante
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 22-03-2008, 19:34) *
nån länk dit? jag hittar inte bland alla unika produkter som finns :-)

http://www.tradera.com/Hem_Hushall-31
trädgårdsprodukterna ligger under hem och hushåll på tradera, rulla ned så ser du kategorierna.
Thomas Wahlqvist
Jaha,tack, det var deras forum jag letade efter, har funnit det nu.
Jag står i kö för medlemskap, valde namnet "Trovärdig säljare"
C o a
CITAT (Betty @ 22-03-2008, 15:34) *
Ja eller hur. Har förstått när jag läste Carolas (C o a) inlägg tidigare i den här tråden att det tydligen är vanligt att privatpersoner gör så på Tradera, jag tycker att det är illa - och ännu värre när en firma som har webshop där man kan köpa fröpåsen till ordinarie/utropspriset gör det. Jag finner det ytterst oseriöst och skulle inte handlat något alls från en sån firma. no.gif

Hej!
Många gånger när man köper fröpåsar från utlandet så handlar man frön, i större påsar!
Tycker att det då är jätte bra om man kan som jag sälja av en del, och på så sätt köpa andra sorter.
Man planterar tex. inte kanske 1000 st. av en sort!
Man skriver ju i Objektbeskrivningen vad det är man auktionerar ut! Då vet kunden vad de bjuder på.
Vill de hellre då köpa en hel fröpåse i affär, eller beställa själv från utlandet, så är det ju deras val!
Jag köper tex. själv mycket spännande Dagliljefrö, från Amerika. Deras sortiment är Underbara.
Dessa säljs i regel i små portioner. 5-8 st. Då auktionerar många ut 3 st av dessa fröerna, som i regel har 100% grobarhet, och snabbt blir plantor. Har man tur så vinner man 3 frö för 30-40 kr. och får då billiga plantor!
Man får det man vill ha. Samt bjuder på det man vill ha. Det är ju detta som är Auktion.
Vissa sorter är mera efterfrågade, och då blir ju priserna högre.
Säljer man t.ex sen 1 st Planta så, brukar man få minium 40 kr. Då får man ju 2 plantor Gratis, och den 3e blir betald!
Oseriöst, eller inte! Vi är många som gör så!
Både roligt och smart!
Tyvärr är jag den som köper mera än jag säljer, så någon vinst blir det inte.
Men en Rolig Hobby!
Bara man är Tydlig, med vad det är man säljer.
De flästa säljer dock av egna frön, och dessa kan då skilja mycket från moderplantan, eftersom de i regel är öppet pollinerade. Då bör det stå i auktionen.
Mvh. Carola
Thomas Wahlqvist
Jasså är det så det ligger till, stora påsar i utlandet, det har jag inte sett till någonstans, menar du nån sorts superportioner som 1KG Lobeliafröer?
Ja just det, Sandemans seed har ju stora påsar, men det är väl mest träd och buskfröer.

Vart brukar du handla ditt frö i storpåse?
Gita
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-03-2008, 09:48) *
Jasså är det så det ligger till, stora påsar i utlandet, det har jag inte sett till någonstans, menar du nån sorts superportioner som 1KG Lobeliafröer?
Ja just det, Sandemans seed har ju stora påsar, men det är väl mest träd och buskfröer.

Vart brukar du handla ditt frö i storpåse?

Hur tror du att t.ex Impecta köper in sina fröer, naturligtvis i större mängder som de packar om i egna påsar. Och det är väl deras och andra fröfirmors affärsidé. Och praktiskt för oss konsumenter, vi kan då köpa fröer i rimliga portioner till rimliga priser.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon