|
CITAT (bahia1 @ 13-03-2008, 11:07)  När jag va inne på vägg i vägg häromdagen hade dom15 negativa omdömmen. Idag hittar jag inte att dom har några uteväxter eller fröer till salu. Dom har ju tydligen ett namn till på Tradera Tittade på Tradera, just har de 294 annonser där på frö och växter.
Annicagr
13-03-2008, 13:01
Hejsan alla missnöjda Jag vill bara påpeka att Irina Kvistberg ( Vägg i Vägg ) har varit i Moskva för att begrava sin far Ja det stämmer att hon har agerat på tradera med fler alias Det första var "Irinakv". och det andra VÄGG i VÄGG Detta är ingen hobby verksamhet utan hennes yrke med många års erfarenhet . Ja hon säljer på sidan om då hon har firman VÄGG i VÄGG . På Tradera det är det många som gör det , tex, SJ. sista minuten resor Möbelfirmor. bland många många fler, Hur många är det inte som säljer via" buddera" och har ett annat alias där Jag är seda flera år vän och "KUND " hos Irina . De fröer som hon säljer kommer till henne via andra leverantörer ,,det är inte så att hon åker till Asien för att plocka dessa Det händer även från andra säljare att det går åt skogen med det man köper Nu är det också så att det är ganska bra att följa hennes såråd , gör man inte det så får man stå sitt kast . Så slutligen du som är missnöjd Skriv igen till Irina. Hon skulle uppskatta det
Jag som skrivit detta är också säljare på både Tradera och Budera + AOT
/Annicagr
CITAT (Annicagr @ 13-03-2008, 13:01)  Detta är ingen hobby verksamhet utan hennes yrke med många års erfarenhet .
Jag är seda flera år vän och "KUND " hos Irina . Det var ju bra att det fanns en vän som gillar att vara "kund". Jag har lite svårt att se hur hennes mångåriga erfarenhet går ihop med de kunder (utan situationstecken) som har skrivit om sitt bemötande här inne? Det vore bra om irina kunde komma hit då, och svara på kritiken själv, tycker jag.
Du som är vän med Irina, hur kan du försvara alla bilder som är tagna från andras sidor på Google, texter från andra säljare på Tradera, alla texter som är citat från olika ställen utan att källan anges och sist men inte minst att fröer inte är av den sort de utannonseras som.
MariaÖrebro
13-03-2008, 18:22
Nu ligger hennes logga på odla.nu:s förstasida!!!
CITAT (MariaÖrebro @ 13-03-2008, 18:22)  Nu ligger hennes logga på odla.nu:s förstasida!!! Hon skaffade användarkonto här idag, vaggivagg, bra gjort tycker jag. Hoppas nu att hon bemöter kritiken här.
CITAT (Annicagr @ 13-03-2008, 13:01)  Hejsan alla missnöjda Jag vill bara påpeka att Irina Kvistberg ( Vägg i Vägg ) har varit i Moskva för att begrava sin far Ja det stämmer att hon har agerat på tradera med fler alias Det första var "Irinakv". och det andra VÄGG i VÄGG Detta är ingen hobby verksamhet utan hennes yrke med många års erfarenhet . Ja hon säljer på sidan om då hon har firman VÄGG i VÄGG . På Tradera det är det många som gör det , tex, SJ. sista minuten resor Möbelfirmor. bland många många fler, Hur många är det inte som säljer via" buddera" och har ett annat alias där Jag är seda flera år vän och "KUND " hos Irina . De fröer som hon säljer kommer till henne via andra leverantörer ,,det är inte så att hon åker till Asien för att plocka dessa Det händer även från andra säljare att det går åt skogen med det man köper Nu är det också så att det är ganska bra att följa hennes såråd , gör man inte det så får man stå sitt kast . Så slutligen du som är missnöjd Skriv igen till Irina. Hon skulle uppskatta det
Jag som skrivit detta är också säljare på både Tradera och Budera + AOT
/Annicagr Vilka såråd jag fick inte en rad med mina fröer????????????????????????
Mica548
13-03-2008, 19:31
CITAT (marskattan @ 10-03-2008, 21:17)  Sidenpiprankan är otroligt svår att få till att gro, det är därför den är dyr när man köper den som planta. Jag har provat typ 6 gånger och gav sen upp efter att ha pratat med en trädgårdsmästare (som även har botanisk privat trädgård). Strelitzan vill gärna ha "rök" dvs ligga i någon form av kol-vatten. Dvs du lägger en förkolnad träbit i vatten och efter några dagar så kan du använda detta vattnet att lägga fröna i, alternativt fukta pappret om du använder "stjärtlapp-metoden". Passionsblomma är relativt enkel, knipsa av eller sandpappra ena hörnet så brukar det gå rätt bra.
Mvh Agge Tack för tipsen Agge! Sidenpiprankefröna och passionsfröna "hittar" jag inte i sålådan (kan inte urskilja vad som är jord, sand, vermeculit och frön). Strelizan hade grott (4 av 5 frön). Håller även med bahia 1, vilka såråd? Jag fick små namngivna frimärksbilder på växten och därefter ge mig ut och Googla. Nu går det ju att få tag på såråd på nätet väldigt enkelt, så jag klarar mig bra ändå (tänkte faktiskt inte ens på att det inte fanns med... )
marskattan
13-03-2008, 20:14
CITAT (Mica548 @ 13-03-2008, 19:31)  Tack för tipsen Agge! Sidenpiprankefröna och passionsfröna "hittar" jag inte i sålådan (kan inte urskilja vad som är jord, sand, vermeculit och frön). Strelizan hade grott (4 av 5 frön).
Håller även med bahia 1, vilka såråd? Jag fick små namngivna frimärksbilder på växten och därefter ge mig ut och Googla. Nu går det ju att få tag på såråd på nätet väldigt enkelt, så jag klarar mig bra ändå (tänkte faktiskt inte ens på att det inte fanns med... ) Jättekul och grattis till att du fick Strelizan att gro, det lyckade jag inte med (inköpta från Thompson & Morgan direkt). Sidenpiprankans frö kan jag förstå att du inte hittar, dom är små, tunna och bruna redan från början. Däremot så hittade jag 3 st "jag-har-inte-hunnit-med-att-så" frön från "Vitvenad Sidenpipranka" och om du vill får du gärna dessa. I så fall skicka ett PM till mig privat... Kommer du ihåg vad det var för passionsfrön du sådde?
Jag köpte massor med fröer av henne, men fick inga såråd alls! Uruselt när man köper från en firma!
Piccante
13-03-2008, 21:50
CITAT (Grå @ 13-03-2008, 18:24)  Hon skaffade användarkonto här idag, vaggivagg, bra gjort tycker jag. Hoppas nu att hon bemöter kritiken här. har hon???? finns ingen användare med namnet vägg i vägg iaf när man söker på medlemmar.
Aqvakul
13-03-2008, 21:52
CITAT (Markus_H @ 13-03-2008, 21:50)  har hon???? finns ingen användare med namnet vägg i vägg iaf när man söker på medlemmar. "vaggivagg" reg 15.31 idag!
CITAT (grycken @ 12-03-2008, 10:35)  Man betalar ju inte bara för portot utan även för emballaget. Emballaget är inte gratis, särskilt inte de vadderade påsarna. Dessutom måste ju säljaren ta varorna till närmaste postinlämningsställe. Det kostar också! Gita
Passar hon på att posta frön samtidigt som hon ändå handlar på affären i Sörberge där hon bor så ska det väl inte kosta något extra att ta sig dit. Det JAG kan känna är fel med hela handhavandet från hennes sida är väl snarare att hon inte skattar för inkomsterna då hon ju ändock har en firma registrerad, och dessutom inte skickar med såbeskrivningar av det hon sålt via firman. Om man däremot ropar in frön på tradera så kan jag mer tycka att det kan vara ok att inte få vare sig bilder eller beskrivningar, men inte från en seriös firma.
vaggivagg
16-03-2008, 21:35
Hej ,, nu måste jag bemöta er kritik mot mej och mitt företag .
Till att börja med så betalar jag moms och skatt på varenda vara som jag säljer .Att jag skulle vara en skatte smitare är rent förtal. Jag är inte orolig om skattemydigheten kommer och hälsar på mej. Jag har kontakt med dom ganska ofta ,när det gäller frågor som jag vill ha information om.Så den som skrev att hon hade kontaktat dom angående om jag betalade skatt eller inte måste fått en helt fel information . Nästa påhopp om att jag stjäl bilder från goggl är också fel. jag får mina bilder från de företag jag köper mina frön ifrån. Sen har jag egna bilder som jag själv fotat , när jag var i London på trädgårdsmässa förra året fotade jag ca. 3000 bilder , så någon bild tjuv på goggl är jag inte ,även om vissa verkar tro det. Att vissa får vänta på sina beställda fröer har i de flesta fall en logisk förklaring och inte att jag bara vill tjäna pengar och sen nonchalera kunden .Att jag ska använda flera namn är också fel . När jag började att sälja på tradera så hade jag mitt namn Irina Kv . som Kvistberg . Efter det så ändrade jag till mitt firma namn VäggiVägg , de är dom namnen jag har använt, även om häxjakten fortsätter och vissa varnar att handla från mej . Jag blir både arg och besviken när jag läser hur vissa skriver och hetsar upp varann , snart är jag väl en massmördare också . Jag driver ett seriöst företag och jag jobbar minst 12-15 timmar varje dag och visst gör jag fel ibland , men jag rättar alltid till mina misstag. Jag vill naturligtvis leva på det jag älskar mest av allt ,,Blommor. Angående den kritik som jag fick om min hemsida att den var gjord av en 15 åring så är det helt riktigt , den gjordes av en 15 årig tjej som hjälpte mej med den. Min tanke var att inte bara den vuxna kundgruppen skulle bli intresserad av mina varor. När det gäller såinstruktionerna till mina frön så har jag gjort en avdelning på min hemsida som heter tips att lyckas ,där finns såinstruktionerna, där hittar man även artiklar om olika växter. Mitt misstag är att jag inte informerat de som köper frön på min hemsida,det måste jag ordna omgående . Det gäller inte de som handlar på Tradera auktion ,där finns informationen. När jag sätter ut en Tradera auktion så sätter jag alltid alltid ut ett pris lägre eller samma som på hemsidan, sen att folk trissar priserna kan jag inte göra någonting åt . När det gäller kvaliten på mina fröer så köper jag dem från kända företag från olika länder . Alla frön jag får hem kontrollerar jag noga , är något dåligt så reklamerar jag det på en gång. Den person som startade dessa påhopp mot mej vill jag gärna få kontakt med, hon hade inget för och efternamn bara en bild av ett hundansikte. Vem är du ?
Hälsningar Irina Kvistberg
Thomas Wahlqvist
16-03-2008, 21:54
Vad kul att du skriver här. Jag måste fråga om dina Bambufröer, vart köper du dem? Klarar dessa bambus Svenskt klimat?
CITAT (vaggivagg @ 16-03-2008, 21:35)  Hej ,, nu måste jag bemöta er kritik mot mej och mitt företag .
Hälsningar Irina Kvistberg Enligt min åsikt har du inte bemött någon kritik alls, mer än min ang. din webshop. Det enda du har gjort är att dementera. Visst tycker jag att du är stark som orkat läsa igenom hela tråden och skriva ett långt svar, men i det här fallet duger det inte. Och jag tycker fortfarande att du borde överväga att göra om din webshop om du har planer på att ha ett seriöst ansikte utåt - den är ett stort skämt. Varför gror inte fröerna som köps? Varför har inte de som handlat av dig fått några såråd? Hur kan du svara en kund som frågar att du har "glömt av" det latinska namnet? Varför kommer inte fröerna i påsar från leverantörerna, med bilder, namn och såråd på? Jag har inte handlat av dig, men jag har handlat av Impecta Handels och från fröer.se och jag får mina fröer i originalpåsar med datumstämpel och det växer som fan, rent ut sagt.
Modigt av Dig Irina, att bemöta Odla-drevet. När det väl kommit igång så är det hårt, skoningslöst, onyanserat och många gånger väldigt okunnigt. Jag vet inget som helst om Ditt företag, men jag önskar Dig lycka till. Gita
*Ulrica*
17-03-2008, 20:06
Jag har också en fråga. Det är angående plantorna från Thompson & Morgan. Enligt deras katalog säljer de endast inom England. Jag undrar hur du har löst problemet med att plantorna först ska skickas till dej och sedan ska du skicka dem till den svenska kunden. Är det inte risk för en väldigt lång transporttid för plantorna? Klarar de det?
Sedan vill jag också passa på att kommentera hemsidan. Jag förstår att det är behändigt och ekonomiskt fördelaktigt att låta ett barn göra sin hemsida men det finns också en massa nackdelar. Ett sätt att bli av med de otroligt många stavfel och särskrivningar som finns på din hemsida är att köra texterna i ett vanligt ordbehandlingsprogram med stavningskontroll.
CITAT (Gita @ 17-03-2008, 19:33)  Odla-drevet. många gånger väldigt okunnigt. Jag vet inget som helst om Ditt företag, Nej, odla-drevet är ju bevisligen väldigt okunnigt.
*Ulrica*
17-03-2008, 20:14
CITAT (Grå @ 17-03-2008, 06:33)  Varför kommer inte fröerna i påsar från leverantörerna, med bilder, namn och såråd på? Är det sant att fröerna inte kommer originalpåsar? Det kanske kan förklara varför det är angivet så exakt hur många frön varje påse innehåller, det är det ju aldrig på vanliga köpefrön. Kanske Vägg i Vägg öppnar fröpåsarna och delar upp innehållet och packar om det? Kan man hålla reda på bäst-före-datum då? Lite som ICA-köttfärs kanske? CITAT (Grå @ 17-03-2008, 20:12)  Nej, odla-drevet är ju bevisligen väldigt okunnigt. Okunniga kanske.... men inte lättlurade och omedvetna om kvalitet och konsumenträttigheter!
marskattan
17-03-2008, 20:36
CITAT (vaggivagg @ 16-03-2008, 21:35)  Hej ,, nu måste jag bemöta er kritik mot mej och mitt företag . Alla frön jag får hem kontrollerar jag noga , är något dåligt så reklamerar jag det på en gång. Hälsningar Irina Kvistberg Hejsan Irina Kvistberg. Jag tycker oxå det är kanon att du svarar här, tror det behövs. Däremot blev jag inte mycket klokare av ditt svar så jag utgår från det jag som odlare/potentiell kund är mest nyfiken över, dvs citatet jag sparade ovan. Hur kan du hävda att du kontrollerar alla frön du får hem noggrant när du inte vet vad dom latinska namnen är? Hur gör du dina grobarhetstest? Eller hur vet du vad som är dåligt och vad du ska reklamera? Eftersom du är ny här så kan du ju orimligtvis veta att den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum, dvs hur pass seriöst/bra/rekomenderbart är ett visst företag. Vi har diskuterat allt från frömedposten, till odlas egna produkter (erbjudande när dom har detta) och nu senast trädgårdsmässan i Malmö. Jag kan bara gratulera om detta är ditt företag dvs att du har så många nöjda kunder så du kan leva på det. Verkar bara vara en väldig otur att dina missnöjda kunder har hamnat här på denna sidan. Sen en sak som jag tycker saknas i informationen på din hemsida och det är i mina ögon det viktigaste av allt; hur härdiga är växterna/fröna du säljer? Att en sådan viktig information saknas får mig att tvivla på om det är en seriös firma. edit: envisa stavfel rättade...
Jag undrar också över ditt svar Irina. Det finns många bilder på din sida som absolut inte kommer från någon fröleverantör och som det är angivet copyrigth på och anvisningar om vilka ändamål bilder får användas till. Tror jag skall skriva till några och höra vad de har att säga till hur du använder deras bilder. Och angående kontrollerade fröer, vadå kontroll det är förekommer ju att det inte ens rätt slags fröer till växter du säljer. Många av dina texter är ju citat från andra ställen. Både vad gäller bilder och citat hade du ju sluppit en massa otrevligheter om du länkat istället, det hade ju varit ärligare också.
Ang marskattans inlägg får jag väl tillägga Easyplant som också diskuterats här som en oseriös säljare
*Ulrica*
17-03-2008, 21:12
CITAT (marskattan @ 17-03-2008, 20:36)  Sen en sak som jag tycker saknas i informationen på din hemsida och det är i mina ögon det viktigaste av allt; hur härdiga är växterna/fröna du säljer? Att en sådan viktig information saknas får mig att tvivla på om det är en seriös firma. Ännu viktigare kanske jag tycker är information VARIFRÅN fröerna är! Man kan ju klura ut av hemsidan att plantorna är från Darwin och T&M men fröerna? Egen produktion? Grannens trädgård? Ryska fröer? T&M? Nelsons? Alla andra firmor jag har köpt frön från har mycket tydligt angett vem som har producerat och packeterat fröerna...
Thomas Wahlqvist
18-03-2008, 07:52
Vi får nog inget svar.
*Ulrica*
18-03-2008, 09:18
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 18-03-2008, 07:52)  Vi får nog inget svar. Antagligen inte. Frågan är om det beror på att det inte finns några bra svar (alltså att vi har rätt i att det är något skumt) eller om det beror på något annat...
*Stintan*
18-03-2008, 10:16
Jag har handlat av Irina K på tradera utan några som helst problem. Fick båder fröer, bild och anvisningar snabbt och till belåtenhet. Sedan kan man naturligtvis fråga sig hur seriöst det är att sprätta fröpåsar och packetera om fröna fem och fem i små plastpåsar och sedan sälja dessa på tradera. Vet inte ens om det är lagligt om det nu går till på det viset. Men till syvende och sist är det ju upp till var och en om man vill köpa något på tradera men man ska ju ha klart för sig att det är lite som att köpa grisen i säcken vem man än köper av.
Det här inlägget är inte menat som något försvarstal men jag tycker att det är väldigt obehagligt när drevet går på det här sättet.
Kan bara konstatera att utav de 6 frön av miniänglar blandade vita å blå, har inget kommit. Det har nu gått en månad, fröerna har stått på undervärme och ingenting tycks ske... Kanske inte var den allra bästa kvaliten på de fröerna, vad vet jag? Men tvekar ju att handla därifrån fler gånger.
CITAT (Berith @ 11-03-2008, 15:54)  Hon kanske är medlem här på Odla och såg den här tråden.  Är (fortfarande) lite undrande över hur hon kunde veta att hennes firma avhandlades här...?
*Stintan*
18-03-2008, 11:23
CITAT (Berith @ 18-03-2008, 10:51)  Är (fortfarande) lite undrande över hur hon kunde veta att hennes firma avhandlades här...?  Se Annicagr:s inlägg tidigare i tråden.
*Ulrica*
18-03-2008, 12:38
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 10:16)  Jag har handlat av Irina K på tradera utan några som helst problem. Fick båder fröer, bild och anvisningar snabbt och till belåtenhet. Sedan kan man naturligtvis fråga sig hur seriöst det är att sprätta fröpåsar och packetera om fröna fem och fem i små plastpåsar och sedan sälja dessa på tradera. Det stämmer alltså att fröerna inte kommer i originalförpackningar, att du fick dem i små plastpåsar och att det inte går att veta var eller vem som har "odlat" dem? Får man göra så?
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 11:23)  Se Annicagr:s inlägg tidigare i tråden. Aha! Hon råkade alltså vara här just då och läste och fick skriva sitt första inlägg.... Eller kom hon från AoT och en diskussion där...? Spelar ingen roll egentligen, tyckte bara det var lite mysko.
*Ulrica*
18-03-2008, 12:54
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 10:16)  Det här inlägget är inte menat som något försvarstal men jag tycker att det är väldigt obehagligt när drevet går på det här sättet. Jag kan hålla med om att det så kallade "drevet" på Odla kan bli lite trist ibland när medlemmar gör personliga påhopp på varandra. Men i detta fall anser jag inte alls att vi utgör något "drev". Vi kommer med sakliga frågor som varifrån fröna kommer och vem som har copyright på bilderna. Andra kommer med egna erfarenheter av sina inköp - också sakligt presenterade. Någon har tillochmed, helt sakligt, pratat med skattemyndigheten. Ett flertal har uttalat sig om att de inte tänker handla från företaget ifråga. Om någon skulle komma med personliga påhopp, förtal eller lögner riktade mot företagets ägare hade jag protesterat. Visst kan frågor bli obehagliga men det är ju först när de inte får något svar som det blir besvärande för svaranden. Äger man ett företag så får man nog tåla att konsumenter diskuterar, ställer frågor och vill skydda sina konsumentintressen. Vi är en hel del som sett folk bli lurade på tradera, se bara på alla dessa så kallade "bonsaifrön" som säljs dyrt med vackra bilder (stulna på internet) på flerhundraåriga bonsaier...
MariaÖrebro
18-03-2008, 13:02
"Men till syvende och sist är det ju upp till var och en om man vill köpa något på tradera men man ska ju ha klart för sig att det är lite som att köpa grisen i säcken vem man än köper av."
Jag vill bara berätta hur jag gör när jag säljer saker på Tradera, apropå det där med "grisen i säcken": Jag tar dagsaktuella bilder på det jag ska sälja, uppger mått och beskriver antal armar (Huernior) och talar om hur pass rotad plantan är. Jag har som målsättning att den som handlar av mig ska veta exakt vad de har att vänta sig. Skickar också med mina hemgjorda laminerade blometiketter med bild på växten om jag har såna. Jag har bara fått beröm för det. Visst, ibland vet jag inte vad jag har att vänta mig när jag handlar av andra, men jag vill i alla fall att jag ska ha ryggen fri när jag säljer.
*Stintan*
18-03-2008, 13:23
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 12:54)  Jag kan hålla med om att det så kallade "drevet" på Odla kan bli lite trist ibland när medlemmar gör personliga påhopp på varandra. Men i detta fall anser jag inte alls att vi utgör något "drev". Vi kommer med sakliga frågor som varifrån fröna kommer och vem som har copyright på bilderna. Andra kommer med egna erfarenheter av sina inköp - också sakligt presenterade. Någon har tillochmed, helt sakligt, pratat med skattemyndigheten. Ett flertal har uttalat sig om att de inte tänker handla från företaget ifråga. Om någon skulle komma med personliga påhopp, förtal eller lögner riktade mot företagets ägare hade jag protesterat. Visst kan frågor bli obehagliga men det är ju först när de inte får något svar som det blir besvärande för svaranden. Äger man ett företag så får man nog tåla att konsumenter diskuterar, ställer frågor och vill skydda sina konsumentintressen. Vi är en hel del som sett folk bli lurade på tradera, se bara på alla dessa så kallade "bonsaifrön" som säljs dyrt med vackra bilder (stulna på internet) på flerhundraåriga bonsaier...  Ok men det där med bilderna kan man ju diskutera i all oändlighet. Det är förbjudet att använda sig av andras bilder utan att fråga om lov ja men här på Odla går det tydligen bra att dagligen lägga in hur många bilder som helst som är hittade på nätet. Kolla bara i nummertråden! Visst jag har själv gjort det någongång det erkänner jag men jag har aldrig gått in på någons hemsida och snott bilder, om Irina gjort det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet. Beträffande skattemydigheten tyckte jag att hon skrev ett svar i sitt inlägg, ska man förutsätta att hon ljuger då tycker du eller? Visst kan man diskutera Irinas företag precis som alla andra och jag hoppas att hon kommer att svara på dom obesvarade frågorna om inte annat så för sin egen skull. En saklig förklaring om hur hon går till väga vore naturligtvis bra att få eftersom det finns diverse frågetecken.
Chamomille
18-03-2008, 13:25
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 13:23)  Ok men det där med bilderna kan man ju diskutera i all oändlighet. Det är förbjudet att använda sig av andras bilder utan att fråga om lov ja men här på Odla går det tydligen bra att dagligen lägga in hur många bilder som helst som är hittade på nätet. Kolla bara i nummertråden! Visst jag har själv gjort det någongång det erkänner jag men jag har aldrig gått in på någons hemsida och snott bilder, om Irina gjort det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet.
Beträffande skattemydigheten tyckte jag att hon skrev ett svar i sitt inlägg, ska man förutsätta att hon ljuger då tycker du eller? Visst kan man diskutera Irinas företag precis som alla andra och jag hoppas att hon kommer att svara på dom obesvarade frågorna om inte annat så för sin egen skull. En saklig förklaring om hur hon går till väga vore naturligtvis bra att få eftersom det finns diverse frågetecken. Är inte alla sidor på nätet "hemsidor"???
*Ulrica*
18-03-2008, 13:26
CITAT (MariaÖrebro @ 18-03-2008, 13:02)  Jag vill bara berätta hur jag gör när jag säljer saker på Tradera, apropå det där med "grisen i säcken" Tycker du gör helt rätt! Tänkte på en annan sak angående traderaförsäljning. Om man säljer frön så får man ju endast omdöme angående leverans och liknande. Ingen väntar ju med att ge omdöme tills de ser om/vad som gror. Då KAN ju traderaomdömet bli missvisande. Därför är det ju bra att folk kan tipsa på ett sånt här ställe om firmor som inte verkar helt seriösa. Sedan är det ju svårt med många frön, att få dem att gro alltså och det KAN ju vara ens eget fel eller bara otur om de inte gror. Men om många vittnar om att frön från ett och samma företag verkar dåliga så finns det ju skäl att se upp. Särskilt som företaget inte redovisar varifrån fröna kommer. Köper jag fröer som någon har skördat i sin egen trädgård så har jag inte jättestora krav eller förväntningar (även om det oftast är de fröna som gror bäst) men köper jag från ett företag då vill jag faktiskt ha en viss kvalitet.
*Stintan*
18-03-2008, 13:34
CITAT (Chamomille @ 18-03-2008, 13:25)  Är inte alla sidor på nätet "hemsidor"??? Nja om man googlar på bilder så kommer det ju inte upp hemsidor direkt även om bilderna iof ursprungligen ligger på en hemsida. Sedan finns det ju faktiskt bilder på nätet som fritt får användas det ska vi inte heller glömma. En del skriver faktiskt det på sina sidor. CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 13:26)  Tycker du gör helt rätt! Tänkte på en annan sak angående traderaförsäljning. Om man säljer frön så får man ju endast omdöme angående leverans och liknande. Ingen väntar ju med att ge omdöme tills de ser om/vad som gror. Då KAN ju traderaomdömet bli missvisande. Därför är det ju bra att folk kan tipsa på ett sånt här ställe om firmor som inte verkar helt seriösa. Sedan är det ju svårt med många frön, att få dem att gro alltså och det KAN ju vara ens eget fel eller bara otur om de inte gror. Men om många vittnar om att frön från ett och samma företag verkar dåliga så finns det ju skäl att se upp. Särskilt som företaget inte redovisar varifrån fröna kommer. Köper jag fröer som någon har skördat i sin egen trädgård så har jag inte jättestora krav eller förväntningar (även om det oftast är de fröna som gror bäst) men köper jag från ett företag då vill jag faktiskt ha en viss kvalitet. Håller helt med dig
*Ulrica*
18-03-2008, 13:46
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 13:23)  Det är förbjudet att använda sig av andras bilder utan att fråga om lov ja men här på Odla går det tydligen bra att dagligen lägga in hur många bilder som helst som är hittade på nätet. Jag tycker det är viss skillnad på om man är en medlem på ett forum som lägger in en bild på ett forum eller om man är en företagare som använder bilder i ett komersiellt syfte. Sedan kanske inte lagen skiljer på det men jag tycker det är en etisk skillnad. Sedan vet jag ju inte hur det är med bilderna på väggivägg... CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 13:23)  Beträffande skattemydigheten tyckte jag att hon skrev ett svar i sitt inlägg, ska man förutsätta att hon ljuger då tycker du eller? Där handlar det väl om vem man själv tycker verkar mest trovärdig i sammanhanget. Eller så får man göra en egen koll. Eller så bryr man sig inte just om den aspekten, det är ju kanske främst kvaliteten på fröerna och plantorna som är det intressanta. Men denna väggivägg bryter faktiskt även mot reglerna på Tradera då hon i sitt personliga meddelande samt i vissa auktioner hänvisar till sin webshop och det är inget förtal - det är ren fakta. Traderas försäljningspolicy: "Grundregel - Det är inte tillåtet att via Tradera erbjuda möjlighet att köpa och sälja objekt utanför tjänstens ramar. Vi tillåter inte heller att man, via vår tjänst, i objektsbeskrivning, personligt meddelande, eller på annat sätt marknadsför eller främjar försäljning utanför Tradera med hjälp av URL eller annan beskrivning."
CITAT (Stintan43 @ 18-03-2008, 13:23)  Ok men det där med bilderna kan man ju diskutera i all oändlighet. Det är förbjudet att använda sig av andras bilder utan att fråga om lov ja men här på Odla går det tydligen bra att dagligen lägga in hur många bilder som helst som är hittade på nätet. Kolla bara i nummertråden! Visst jag har själv gjort det någongång det erkänner jag men jag har aldrig gått in på någons hemsida och snott bilder, om Irina gjort det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet. --- Går lite OT här... Men när vi lägger in bilder i nummertråden plockar vi ju inte "hem" bilden för att sen lägga in den i tråden. Såg gör iaf inte jag - jag kopierar adressen och lägger in den i tråden, vilket gör att man kan gå baklänges och kolla varifrån bilden ursprungligen kommer. Eller...? ------------ Ser nu när jag kollar i nummertråden att alla gör inte så. Tycker nog inte att man ska knycka andras bilder för att lägga in där.
Jag har också beställt fröer därifrån, näckros frön. Men jag ska be dem makulera ordern, för det ska ju inte ta flera månader att få sina varor som finns på lager.
Piccante
18-03-2008, 14:35
CITAT (Berith @ 18-03-2008, 13:59)  Går lite OT här...
Men när vi lägger in bilder i nummertråden plockar vi ju inte "hem" bilden för att sen lägga in den i tråden. Såg gör iaf inte jag - jag kopierar adressen och lägger in den i tråden, vilket gör att man kan gå baklänges och kolla varifrån bilden ursprungligen kommer.
Eller...?
------------ Ser nu när jag kollar i nummertråden att alla gör inte så. Tycker nog inte att man ska knycka andras bilder för att lägga in där. Skillnaden mot nummertråden är väl att där är det ingen som påstår att det är deras egna bild?! och bilden är inte på något som ska köpas/ säljas. Det måste väl vara tillåtet att länka till en bild för att visa den för andra men att "låna" den i eget syfte är väl en annan sak.
CITAT (Markus_H @ 18-03-2008, 14:35)  Skillnaden mot nummertråden är väl att där är det ingen som påstår att det är deras egna bild?! och bilden är inte på något som ska köpas/ säljas. Det måste väl vara tillåtet att länka till en bild för att visa den för andra men att "låna" den i eget syfte är väl en annan sak. Håller absolut med dej där. Om man högerklickar på bilderna och kollar egenskaper ser man att en del har odlas adress och det är ju inte meningen. Det var väl en tråd för ett tag sen där sånt här diskuterades, någons bild hade stulits och lagts in på någon annans hemsida. Om jag kommer ihåg rätt... Nån som vet vad jag pratar om? Kan ju vara kul att få veta hur det gick sen med det där.
CITAT (Berith @ 18-03-2008, 14:55)  Håller absolut med dej där. Om man högerklickar på bilderna och kollar egenskaper ser man att en del har odlas adress och det är ju inte meningen. Det var väl en tråd för ett tag sen där sånt här diskuterades, någons bild hade stulits och lagts in på någon annans hemsida. Om jag kommer ihåg rätt... Nån som vet vad jag pratar om? Kan ju vara kul att få veta hur det gick sen med det där.  Apropå bilder, och helt OT... För några år sedan på ett annat forum var det en kvinna som gick in och tittade på en tråd där någon lagt ut en bild på sin döda dotter... Lite förvånad blev denna kvinna av att se ett foto på sig själv som liten.
CITAT (Tosan @ 18-03-2008, 14:59)  Apropå bilder, och helt OT... För några år sedan på ett annat forum var det en kvinna som gick in och tittade på en tråd där någon lagt ut en bild på sin döda dotter... Lite förvånad blev denna kvinna av att se ett foto på sig själv som liten. Jösses!!
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 13:46)  Jag tycker det är viss skillnad på om man är en medlem på ett forum som lägger in en bild på ett forum eller om man är en företagare som använder bilder i ett komersiellt syfte. Sedan kanske inte lagen skiljer på det men jag tycker det är en etisk skillnad. Sedan vet jag ju inte hur det är med bilderna på väggivägg... Men denna väggivägg bryter faktiskt även mot reglerna på Tradera då hon i sitt personliga meddelande samt i vissa auktioner hänvisar till sin webshop och det är inget förtal - det är ren fakta. Jag gick in på din länk Ulrica och upptäcker då att den där bilden är exakt den samma som på min fröpåse från Bröderna Nelson som jag köpte på handelsträdgården förra våren. Buskkrasse 'Black Velvet'. Påsen innehöll 16 frön, det skulle enligt text på baksidan av påsen räcka till 10-14 plantor, grobarhet 70%. Jag betalade ungefär en tjuga för den påsen. I min värld är det absolut bedrägligt beteende att köpa fröpåsar som man sedan öppnar och portionerar om till 5 fröer/portion och sedan säljer dem på Tradera med samma utropspris som man betalt för en hel påse ute i en affär. Om just denna säljare, vaggivagg, har Bröderna Nelsons tillstånd att använda bilden har jag ingen aning om...
*Ulrica*
18-03-2008, 15:21
CITAT (Betty @ 18-03-2008, 15:17)  Jag gick in på din länk Ulrica och upptäcker då att den där bilden är exakt den samma som på min fröpåse från Bröderna Nelson som jag köpte på handelsträdgården förra våren. Jodå, jag som inte har något bättre för mej än att sitta framför datorn och ha ont i huvudet kollade upp en del av de flera hundra bilder väggivägg annonserar med på tradera. Samtliga var mycket lätta att goggla fram... Tips: På Tradera ha de en liten röd knapp med ett vitt kryss i på varje auktion...
marskattan
18-03-2008, 17:02
CITAT (*Ulrica* @ 18-03-2008, 15:21)  Jodå, jag som inte har något bättre för mej än att sitta framför datorn och ha ont i huvudet kollade upp en del av de flera hundra bilder väggivägg annonserar med på tradera. Samtliga var mycket lätta att goggla fram... Tips: På Tradera ha de en liten röd knapp med ett vitt kryss i på varje auktion...  MEN nu är det ju så här att så länge det inte är exempelvis du Ulrika som äger bildrättigheten så hjälper det inte att anmäla bilden... Tradera har gjort det lätt för sig, för när tänker någonsin Thompson & Morgan, eller Bröderna Nelson sätta sig och anmäla alla dom som använder sig av deras bilder. För vägg i vägg är inte ensamna att göra så här. Och i mina ögon så lär det fortsätta så länge inte Tradera sätter stopp för det. Precis lika lite som att dom sätter stopp för en firma som dels håller auktioner och dels ger ut adressen till sitt firmanamn, vilket enligt Traderas regler inte är tillåtet. För Irina Kv´s skull kan jag förtydliga; nu pratar vi alltså inte bara om din firma utan generalliserar alla dom som gör så här.
*Ulrica*
18-03-2008, 17:17
CITAT (marskattan @ 18-03-2008, 17:02)  MEN nu är det ju så här att så länge det inte är exempelvis du Ulrika som äger bildrättigheten så hjälper det inte att anmäla bilden... Tradera har gjort det lätt för sig Aha. Jag förstår, ja Tradera är ju också ett företag som vill tjäna pengar...
Hej! Jag har Beställt MÄNGDER med både Frö och Plantor från Vägg i Vägg! Handlar Mycket på Tradera och har SAMMA alias där! Jag blir så Hiskligt Förbannad på er som ni Skriver! Detta är Förtal i Högsta klass!
ALLA mina Fröer och Växter har varit Toppen Bra! Jätte Fina. Visst kan det ta en Vecka innan dessa kommer, men Vadå? Hon har Många Beställningar, och då kan det ta lite tid! Har du Någongång Beställt Växter på Nätet, från Annan Firma, så kan det ta Flera MÅNADER!
Jag har Nyligen vunnit en Auktion, och Fått reda på Att hon fått Dödsbud, från en Mycket nära, så att det nu kan vara lite Jobbigt! Ni borde Skämmas! Om ni ringt, så hade ni fått veta. Kolla hennes Info, så BER hon er Ringa, i stället för att Maila! Detta p.ga tidsbrist! Att hon säljer under olika Alias är en LÖGN! Innan Sålde hon som Privat Person på Tradera, och Hette då IrinaK. Firman hade hon samtidigt! Därefter Bytte hon Alias till sitt Firmanamn. Vilket Inte är något Konstigt!
Som ni vet har hon Många Exotiska fröer, och dessa kan vara lite Knepiga! Ett Gott råd är att Köpa Såråd, som en annan Säljare haft ute. Där står med Temp, Kyla, Mörker groende mm. på de flästa växter! Ett Toppen Bra Häfte! Alla Fröer kräver Olika Förutsättningar!
Ska berätta att jag INTE känner Irina Privat! Jag har BARA handlat Mängder av Henne, och Är Mycket Nöjd med Allt! Hon har Inte haft 1 Årig Pluggplanta ute, för det är en Annan Traderare, som inte hade Kunskap. Denna har också Firma. MIZZERY eller likn. heter hon.
Ta reda på Lite Mera Innan ni Kastar Skit, på detta sätt! Just nu har Hon Sorg, men Kämpar för att Hinna med! Ring henne, så tror jag att hon svarar på era frågor! Det har Jag gjort, och det Funkar Alltid!!!! Blir så Ledsen när jag ser vad Ni Skrivit! Poängterar Ännu en Gång, att jag Inte Känner Irina (väggivägg) Privat, men har Handlat Mängder av henne, under 3 år nu. Jag Återkommer Alltid! Finns INGEN ursäkt för det ni Skrivit! Jag känner igen några namn här, och har Även handlat endel, av dessa gär! Inga Klagomål, där Heller! Jag är Bara En Vanlig Trädgårds "Idiot" som Handlar Mängder med Växter! Mvh. Carola "C o a"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|