Full version: 3D Garden Composer
Sidor: 1, 2, 3, 4
syrolis
Senaste nytt:

Sylvia,

I have sent your first mail to our partners in Sweden. They will in detail answer you about plans of release of a product, I hope. While I inform the following: In the beginning the version of the program will be let out by CD. Database will contain plants hardy in the Swedish climate and also indoor plants.. There will be an opportunity to update the data and images on plants from the Internet. What or plans on release of a product on platform MAC at us do not exist now.

Kind regards,
Alex.
syrolis
Har nu fått svar från Sverige.

Garden Composer kommer på Svenska i CD-version som "Trädgårdsdesignern" med ca 2500 i Sverige härdiga plantor. De höll på med rosdelen just nu.
Planerad release är i början av oktober 2003 (snart).
Priset är inte satt än men troligtvis någonstanns 5-600 kr

Återförsäljare, Webbplats osv återkommer jag med när jag får ytterligare besked.
Virgo
Det verkar ju lovande.
Men förhoppningsvis utan flamingos eller kor. Möjligtvis ren, älg o rådjur laugh.gif
syrolis
Har inte du kor hos dig? blink.gif
Här rymmer de ibland hos bonden och mumsar på vårt gräs (som är grönare) tongue.gif laugh.gif

Skämt åtsido, hoppas det inte blir för mycket kitsch. Ska maila Dan (som äger rättigheterna) om det.
Wargen
CITAT
hoppas det inte blir för mycket kitsch

Vadå för mycket kitch? Hela min tillvaro är en enda stor kitchvärld.
Jag vill verkligen ha ett gardendesigner-program, men om det bara ska innehålla vad som anses som fiiiint, så vete 17.... unsure.gif Det är väl bra om det finns mycket att välja på....Undrar om det kommer att gå att scanna in egna bilder och lägga in dem i "min" trädgårdsbild? Någon som vet? wink.gif
Virgo
i det amrikanska programmet, så kunde man lägga in egna bilder. Men jag fattar inte vitsen med det. Dessa bilder går ju inte att använda till trädgårdsdesignen.
Jag menar om man lägger in enväxt som inte finns i designprogrammet, så kan ju inte programmet använda sig av denna bild vid granskning av olika lägen, ljusförhållanden mm.mm

Att lägga in egna bilder är väl bara till för att få ett bibliotek av sina växter! Eller är jag ute o cyklar???
Hasse_h
Jag tycker möjligheten att ta in bilder i programmet för att kunna göra en design av sin trädgård ovanpå dessa verkar mycket användbar.
Exempel från deras site:

Jag skulle kunna ta foton av min trädgård och leka med en fiktiv damm som jag flyttar runt och ändrar på storlek och form tills jag är nöjd.

Jag hoppas denna möjligheten kommer finnas även i den svenska versionen?
Virgo
@Hasse,

Menar du att en bild / bilder som jag tagit av en trädgård kan vridas o vändas i programet? Bild av en ros t.ex kan ses i olika vinklar/ belysning/årstider?
e_sedell
Det hasse menar är att du kan ta en vy på din trädgård och sedan använda denna vy som bakgrund typ. Sedan kan du klistra dit en damm, ett stort träd eller kanske ett lusthus. I stället för att gå ut och göra avancerade mätningar av tomten. Att mäta är ju alltid att förera, då kan du ju göra en 3d bild.

Man kan alldrig göra 3d av bara en bild....
syrolis
15 oktober blir releasedatum på adressen http://www.rosenholm.se

En jämförelse med den amerikanska Garden Composer som Dan nämnde (om det är någon som tvekar)
varken svenska namn eller svenskt zonsystem i de utländska varianterna
på Garden Composer (USDA-zonsystemet är grundat på minimitemperaturer, det passar inte alls här och slår fel på 3-4 zoner ibland vid relativa jämförelser

Sedan kommer fler växter allt eftersom.
ingmet
Vad hände ?? Blev det något inköp? Jag startade en tråd under trädgårdsbygge med just frågor kring designprogram men fortsätter här istället så allt blir samlat.

Jag boende i Stockholm är intresserad.. om någon fortfarande driver frågan.
/Ingmet
syrolis
Inget inköp än så länge vad jag vet. Tror att alla väntar på den svenska versionen som snart finns för försäljning från den 15 oktober på www.rosenholm.se
Virgo
idag står det så här på deras webbplats

"Webbplatsen öppnar för försäljning den 20e oktober"

Inget annat finns där att beskåda.
e_sedell
Undrar hur bra den blir när den är översatt. Förra blev ju inte så bra, men nu finns det ju många flera arter. Om många köper så kan vi ju hjälpas åt om det skulle råda några tvivel.....

Vet någon vad priset kommer att bli?
ingmet
Jaha.. då får man vänta.. tills den 20:e. Jag har noterat i min kalender att kolla siten den 20:e. Hoppas det blir något bra - det verkar ju finnas ett ganska stort behov och därmed ett intressant kundunderlag.
Ska genast sprida till vänner och bekanta.

/Ingmet
syrolis
För intresserade som deltagit i debatten så har Dan Rosenholm erbjudit oss intresserade i denna tråd, rabatt på ca 20% av marknadspriset inom 1 månad från 20 oktober då produkten släpps på marknaden. Han/de kommer inte ha generella rabatterbjudanden utöver detta erbjudande.

Jag citerar direkt ur Dans mail till mig:
CITAT
För att göra det enkelt för alla, de som
deltagit i diskussionsforumet får den rabatten individuellt. Det ni behöver
göra är helt enkelt att skicka ett mejl med beställning till mig på
dan@rosenholm.se inom en månad efter marknadsintroduktioen den 20e oktober

De håller på med den sista layouten på användarguiden och finslipning på produkten nu in i det sista.
Jag tycker det ska bli väldigt spännande :-D
pejahren
Det är möjligt jag har missat det, men vet någon ungefärligt pris?
e_sedell
Nu är det nära.... så jäkla kul det kommer att bli!
nilla
Nu är sajten uppe!
http://www.rosenholm.se

pris: 479 :- minus rabatten som utlovats. Toppen! rolleyes.gif

Gunilla
Lena N
Har just kollat på sidan. Jättespännande. Det blir nog min julklapp till mig. tongue.gif Men inte väntar jag med att öppna paketet till julafton. wink.gif
Betty
Jag gör nog som dej Lena, ger mej själv en julklapp! "Oh, precis en sån som jag alltid önskat" kan man då utropa och verkligen mena det!
Sen kommer min Trädgårdsguide 2,0 att få stå i CD-hyllan och samla damm i fortsättningen! biggrin.gif
Wargen
Har varit inne på sidan och kollat ALLT. Kan knappt vänta tills jag får sätta igång. rolleyes.gif Hur kul som helst. Jag har planer på att flytta en stenmur, nej två, så bra det blir att kunna flytta dem virtuellt först.... blink.gif
nilla
Pris med rabatten blev 379:-
Beställde nu på morronen - oj, vad perfekt i tid det lanserades!
Vattnet stängs av på koloniområdet i morron så nu är det slut med det mesta praktiska arbetet för i år... återstår planering och lek med trädgårdsprogrammet - inte så dumt!

Gunilla
Ingrid på Västkusten
CITAT (nilla @ 17-10-2003, 10:27)
Pris med rabatten blev 379:-
Beställde nu på morronen - oj, vad perfekt i tid det lanserades!
Vattnet stängs av på koloniområdet i morron så nu är det slut med det mesta praktiska arbetet för i år... återstår planering och lek med trädgårdsprogrammet - inte så dumt!

Gunilla

Vilken rabatt?

Bland de beställningar som kommit in före klockan 24:00 på kvällen den 20e oktober kommer vi att slumpmässigt plocka ut en och skicka den med faktura nummer 1 och en rabatt på 100 kronor.

Undrar Ingrid
nilla
Står i syrolis meddelande högre upp:

CITAT

... så det gjorde jag och fick svaret från honom om priset rolleyes.gif

Gunilla
Monica M zon 4
Jag gick in på Rosenholms hemsida och beställde programmet. Undrar om jag kan få rabatten ändå? Synd jag inte läste denna tråden lite noggrannare innan jag beställde. sad.gif
Virgo
CITAT (nilla @ 17-10-2003, 11:27)
Står i syrolis meddelande högre upp:

CITAT  

... så det gjorde jag och fick svaret från honom om priset  :rolleyes:

Gunilla

det gäller alltså alla medlemmar i odla.nu´s forum eller bara de som var aktiva i tråden " 3D Garden Composer, Intresseundersökning" ?
Monica M zon 4
Medlem i odla.nus forum är jag ju! Fast jag har inte varit så aktiv med inlägg i just denna tråden. Har dock läst allt. Skickar ett mejl till Dan så får jag väl se! Vill ha programmet i alla fall även utan rabatt! rolleyes.gif
Lena N
CITAT (nilla @ 17-10-2003, 11:27)
CITAT  

När jag sände min beställning började jag fundera på om priset inkluderar frakt. Postförskott är ju inte billigt. wacko.gif

Det billigaste bör ju vara antingen förskottsbetalning eller faktura.
syrolis
Vad jag förstår så gäller rabatten för alla aktiva inom denna tråd som varit intresserade av att beställa en produkt (intresselistan) sedan tidigare.
Bäst är att maila Dan och höra.

Vad jag kan läsa mig till på Rosenholms sida är att produkten betalas via faktura och att 48kr tillkommer i frakt/exp avgift utanpå priset.

Nu ska jag i alla fall beställa mitt exemplar direkt från Dan rolleyes.gif
Monica M zon 4
Hurra! Fick bekräftelse från Dan att jag fick rabatten. Gäller tydligen alla odla.nu-medlemmar. Dom har haft svårt att hinna med att registrera alla beställningar för de har tydligen fått jättemånga! biggrin.gif
Betty
CITAT (syrolis @ 12-10-2003, 18:20)
CITAT

Dans mail vänder sig ju tydligt till alla de som deltagit i diskussionsforumet Och det är ju vi alla som "snackar" på Odla.nu's forum. Det står ingenstans i hans mail att det gäller bara de som deltagit i just den speciella tråden om trädgårdsdesigne-program.
Jag beställde mitt ex igår. Pris 379:- + 48:- för frakt o exp.avg.
Fick bekräftelse av Dan inom två timmar efter beställningen så nu är det bara att vänta. smile.gif
De mörka och kalla vinterkvällarna är räddade!!! wub.gif
syrolis
Betty, eftersom citatet är tagit ur sitt totala sammanhang så kan det tolkas så att det gäller alla ODLAs medlemmar.
Men i mailet mellan mig och Dan så talades det om de som var intresserade av programmet.
Det får bli upp till Dan att bestämma vilka som får rabatten.

Jag kanske inte skulle citerat direkt ur Dans mail och kanske inte just den meningen men trodde i min enfaldighet att det framkom att det var alla intresserade i tråden det gällde.

huh.gif
pejahren
Men dom som inte är intresserade av programmet kommer la inte till att beställa det. Då blir det ju inte aktuellt med någon rabatt. biggrin.gif

(Ja, jag vet att jag kverulerar, men kunde inte styra mig rolleyes.gif )
Ewa L
Försökte skriva nedanstående inlägg i fredags, men problem med servrar.

Jag har oxå beställt via e-mail enligt ovan med 20% rabatt. Är dock inte riktigt säker på systemkravet, kunde inte få fram det någonstans. Chansar. Har redan fått ett trevligt svar på e-mail av Dan.

Visserligen inte Hasse H som beställde till slut, men en eloge ändå till honom för att han drog igång med intresseanmälan etc. wub.gif
ingmet
Så har även jag beställt denna programvara. Som tidigare nämnt saknade även jag information om systemkrav unsure.gif .

Nåväl - idag känns det som lilla julafton. Igår snöade det i massor vid 17.30 (Stockholmskusten..) och imorse var det skridskoåkning på vägarna.
Rosorna som blommat så länge och varit så vackra fick ett snabbt slut i lördags natt genom att rådjuren för första gången hittat till vår trädgård i år!!
Snart är det stora julafton, dvs när jag får mitt beställda program!
Hasse_h
CITAT (Ewa L @ 20-10-2003, 07:51)
Visserligen inte Hasse H som beställde till slut, men en eloge ändå till honom för att han drog igång med intresseanmälan etc. wub.gif

Mycket kul att denna diskussionen gav ett konkret resultat! Inte bara fick vi veta att en svensk version var på gång, vi får dessutom rabatt pga att vi diskuterat programvaran! Skojigt! tongue.gif

mvh
/Hasse - som fortfarande lever även om jag inte syns här så ofta...
Wargen
Hej Hasse! Kul att du finns kvar! Instämmer i elogen! smile.gif
anemona
Nu måste vi vara flera millijoooner som beställt! laugh.gif

Det kommer att bli tidernas trevligaste julpyssel - inget klister på fingrarna *pustar ut*

En halvtimme senare :-(

Hej Maria,

Rabatten är avsedd för en liten grupp som diskuterat designmjukvaror sedan
länge. Vi gav det till dem istället för att de skulle behöva göra ett
komplicerat gruppinköp. Jag kontrollerade inte det här så noga förut, så då
råkade två andra få rabatten av misstag. Nu verkar det ha spridits sig, men
vi kan tyvärr inte ge den typen av generella rabatter.

Så om du tillhör den diskussiongrupp jag avser så får du rabatten när du, så
att säga, presenterar dig. Annars hoppas jag att du ursäktar
missuppfattningarna kring det här och att du är intresserad i alla fall.

Bästa hälsningar

Dan

Så vet andra som är som jag, lite sena.......

Inte undra på att folk bränner själva huh.gif
nonne
Ang. Rosenholm Trädgårdsdesinger.
Det här är väl en utmärkt produkt som Odla.nu skulle kunna försöka ordna rabatt på till sina användare. Eftersom de inte vill lämna rabatt till de som har följt debatten men inte skrivit något själva. sad.gif
Ingrid på Västkusten
Tja - jag ahde gärna beställt ( som har deltagit i diskssionen) men det var det här med MAC igen :-/ så jag får hålla mgi till skissblocket - det fungerar iofs mkt bra dte med :-))
fat lååångsmat!

Hälsar Ingrid
cinacarina
Jag har nu hittat Systemkraven

laugh.gif
ingmet
Bra, tack.

Hurra - mina datorer kirrar programmet.. kändes lite som att köpa grisen i säcken innan alla siffror var på plats.

Den som väntar länge väntar alltid på något gott... /Ingmet
t955i
Någon som fått programmet ännu ?blink.gif
e_sedell
det borde ha kommit.... fast det har väll mycket att göra...
cinacarina
Nu börjar jag bli lite otålig....har inte fått programmet än. Är det någon annan som har fått det??
Betty
Det har ju faktiskt bara gått två veckor ännu... ...det kommer nog snart.
Ewa L
Enligt ett trevligt e-mail från Dan Rosenholm skickar de programmet 4--5 november.

Han bad om överseende för att de var lite försenade.

"Den som väntar på något gott, väntar alldeles för länge." wub.gif
Betty
CITAT (Ewa L @ 03-11-2003, 15:18)
"Den som väntar på något gott, väntar alldeles för länge." wub.gif

Men nu behöver vi inte vänta så länge till! Jag fick åxå mail från Dan idag. smile.gif
e_sedell
Bra, för jag har inga pengar =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon