Full version: Hejdå!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 04-04-2008, 17:07) *
Hoppas kan du ju alltid.

Exakt!
Solstorm
Jag vet inte säkert, var inte med på den tiden, men nog tror jag att vi hade troll här redan innan Sverige kristnades. Troll är ett ord som finns i gamla sagor och lite varstans. Jag tänker inte sluta använda ordet troll.

I betydelsen forumtroll så existerar de ju ibland. När någon ropar troll här på forumet så inte är kyrka eller religion eller annan makt inblandad.

Jag kanske inte förstod riktigt vad du menade?
Gossen Ruda
Du överreagerar rahmat2. Dessutom har du fel. Forumtroll kommer av engelskans trolley som en form av fiske. Sen att det fornnordiska ordet för ett sagoväsen passar som handen i handsken är en lycklig slump. Eftersom personer som agerar forumtroll inte är populära blir det tacksamt att använda bilder av forntrollen för att åskådliggöra forumtrollen. Blanda inte in olika religioner i sammanhanget.
Berith
Den enda kopplingen mellan sagofiguren troll och kyrkan är väl att trollet är rädd för kyrkklockans dån.
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2008, 17:46) *
Du överreagerar rahmat2. Dessutom har du fel. ...

Överreagerar på vad? Och i vad har jag fel?
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 18:10) *
Överreagerar på vad? Och i vad har jag fel?

Överreagerar för att du motsätter dig användandet. Enligt min mening är det helt ok att kalla ett forumtroll för ett troll eftersom det är en otrevlig person.

Fel har du i bl.a. detta: "även engelskan hämtar ordet från den fornnordiska kulturen". Inte helt fel men du blandar ihop begreppen, huvudbetydelsen kommer från fiske. Därefter börjar du blanda in olika religioner, om jag fattar rätt för du svamlar lite, men håll allt sånt utanför denna fråga.
rahmat2
Vem avgör vem är Internettroll. Om det är den beskrivningen som ges så även jag måste godta detta att jag är troll Och därmed de regimer i mellanöstern som begår dåd får fria händer, Eller?
*Stintan*
Fattar faktiskt inte riktigt vad du pratar om Rahmat. Det finns nog många som blivit kallade för troll utan att vara det egentligen, ibland på grund av missförstånd. Jag förstår inte vad regimer i mellanöstern har med att göra om någon kallar dej internettroll. Du behöver väl inte godta det alls.
rahmat2
CITAT (Stintan43 @ 04-04-2008, 18:50) *
.... Jag förstår inte vad regimer i mellanöstern har med att göra om någon kallar dej internettroll. Du behöver väl inte godta det alls.

Nej det har jag inte gjort heller. grejen är inte det. Utan att kunna kalla någon person för "troll" för att personen talar om religion. den somtalar om religion kallas för troll. Stoppas på diskussioner och därmed har man direkt hjälpt de regimerna med de Internettroll policy som finns. Är det klart nu?
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 18:54) *
Nej det har jag inte gjort heller. grejen är inte det. Utan att kunna kalla någon person för "troll" för att personen talar om religion. den somtalar om religion kallas för troll. Stoppas på diskussioner och därmed har man direkt hjälpt de regimerna med de Internettroll policy som finns. Är det klart nu?

För sjuttielfte gången, FORUMTROLL HAR INGET MED RELIGION ATT GÖRA. Däremot kan en person som förespråkar religion kallas för ett troll men det har med personens uppträdande att göra, inte religionsämnet.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2008, 19:05) *
För sjuttielfte gången, FORUMTROLL HAR INGET MED RELIGION ATT GÖRA. Däremot kan en person som förespråkar religion kallas för ett troll men det har med personens uppträdande att göra, inte religionsämnet.

Jag tror Gossen börjar tappa tålamodet, och med viss rätt.... giggle.gif
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2008, 19:05) *

1) det heter inte sjutielfte,utan 81. smile.gif
2) läs mitt långa inlägg ett par gånger till . Språkliga otilräckligheter i min text kan ha skapat denna fortsatt diskussion.
*Stintan*
Nej det har jag aldrig hört talas om faktiskt att man skulle kallas för troll bara för att man talar om religioner. Om en diskussion stoppas brukar det bero på att det skrivits något otillåtet. Det finns ju forumregler som talar om vad som är tillåtet och inte. Om någon kallat dig för troll så måste ju den personen antagligen ha tyckt att du varit ute efter att provocera och bråka.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 19:09) *
Jag tror Gossen börjar tappa tålamodet, och med viss rätt.... giggle.gif

whist.gif

giggle.gif
Magdis
Jag tror jag förstår vad Rahmat syftar på, en speciell tråd som dök upp i bakhuvudet nu och som jag sökte upp: länk
Var det det här du menade Rahmat? Det är ju bara ett exempel, troll kan man kalla den som bara är ute efter att provocera oavsett vilket ämne det är.
rahmat2
CITAT (Magdis @ 04-04-2008, 19:16) *
Jag tror jag förstår vad Rahmat syftar på, en speciell tråd som dök upp i bakhuvudet nu och som jag sökte upp: länk
Var det det här du menade Rahmat? Det är ju bara ett exempel, troll kan man kalla den som bara är ute efter att provocera oavsett vilket ämne det är.

Jo, det är ett exempel. men det kan vara mycket större än sånt också.
Solstorm
Jag är osäker, pratar vi om samma sak?

Jag tror att rahmat2 menar att i mellanöstern ropar man troll så fort någon ifrågasätte religösa lagar eller religion. Har jag fattat rätt?

I så fall är ju det något som sker där, inte här. Här är det ju helt okej att ifrågasätta religion och diskutera öppet, även att diskutera politik. Tror inte att någon ropar troll pga av man diskuterar något opassande, utan bara om det är någon som slänger ur sig dumheter för att provocera och starta bråk. Det är nog därför man tål mer från forumdeltagare som man känner igen och som också diskuterar odling. Det är ju lätt att ta en ny medlem för troll vars första inlägg är ett provocerande inlägg.
rahmat2
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 19:52) *
Jag är osäker, pratar vi om samma sak?
Jag tror att rahmat2 menar att i mellanöstern ropar man troll så fort någon ifrågasätte religösa lagar eller religion. Har jag fattat rätt?
...

Nej, inte i mellanöster. Utan på detta Forum!
Solstorm
I så fall så anser jag att du har fel.
rahmat2
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 20:04) *

Menar du att jag har fel att någon skrivit som svar på mitt inlägg i en annan tråd:"Rahmat du är en troll". Menar du det?
Gossen Ruda
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 20:04) *

Kanske inte helt oväntat, men jag håller med. Nu orkar jag inte tjafsa mer, jag har ett antal hyllor att sätta upp. Nån annan får försöka att få rahmat2 att fatta att han är ute och cyklar. Fö heter det ett troll och inte en troll.
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 04-04-2008, 20:10) *
Kanske inte helt oväntat, men jag håller med. Nu orkar jag inte tjafsa mer, jag har ett antal hyllor att sätta upp. Nån annan får försöka att få rahmat2 att fatta att han är ute och cyklar. Fö heter det ett troll och inte en troll.

sätt upp hyllorna, gossen! För det är mycket nyttigare!
Anma
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 19:58) *
Nej, inte i mellanöster. Utan på detta Forum!

Jag tror inte att du blivit kallad för troll på grund av att du pratat om religion. Jag tror att du blivit kallad för troll på grund av sättet du skrev eller ett missförstånd från personen. Du blev säkerligen uppfattad som en provocerande person som bara var ute eter att bråka. Fast du egentligen är en person som ärligt försökte framföra dina åsikter.

Nu har du varit medlem ett tag och jag tror att om någon trott att du var ett forumtroll har nu insett att du inte är det.

Nu vet jag ju inte om du blivit kallad för troll, men om du har det så berodde det på ett missförstånd (någon trodde du hade registrerat dig här enbart för att bråka och provocera) men det har nu visat sig att du inte alls har det syftet med din registrering. Du är en lika fullvärdig och ärlig medlem som de flesta andra. smile.gif

Det sker ju med jämna mellanrum att någon reggar sig bara för att sätta igång bråk och osämja, så om någon ny kommer med starka och provocerande åsikter blir de lätt tagna som troll.
Aqvakul
CITAT (Anma @ 04-04-2008, 20:13) *
Jag tror inte att du blivit kallad för troll på grund av att du pratat om religion. Jag tror att du blivit kallad för troll på grund av sättet du skrev eller ett missförstånd från personen. Du blev säkerligen uppfattad som en provocerande person som bara var ute eter att bråka. Fast du egentligen är en person som ärligt försökte framföra dina åsikter.
Nu har du varit medlem ett tag och jag tror att om någon trott att du var ett forumtroll har nu insett att du inte är det.

Nu vet jag ju inte om du blivit kallad för troll, men om du har det så berodde det på ett missförstånd (någon trodde du hade registrerat dig här enbart för att bråka och provocera) men det har nu visat sig att du inte alls har det syftet med din registrering. Du är en lika fullvärdig och ärlig medlem som de flesta andra. smile.gif

Det sker ju med jämna mellanrum att någon reggar sig bara för att sätta igång bråk och osämja, så om någon ny kommer med starka och provocerande åsikter blir de lätt tagna som troll.

Vilket bra klargörande Anma! tummenupp.gif
Solstorm
Jag har inte läst det inlägget och det har säkert ropats troll felaktigt på forumet mer än en gång. Jag tror absolut inte att du är ett troll, jag har ju läst många inlägg utav dig. Men nog finns här trådar om religion där det diskuteras ordentligt och ibland upprört, men det är ändå respekterade forummedlemmar som får häva ur sig en hel del utan att för den skull kallas för troll. Ofta blir det upprörda diskussioner eftersom det är så många som är så övertygade i sin tro/icketro. Ibland går det för långt och en del blir oförskämda men de kallas ändå inte för troll.

Jag skrev tidigare att troll är någon som bara slänger ur sig dumheter för att provocera och starta bråk. Då är ju religion ett tacksamt ämne, men kan även handla om något annat.

rahmat2
CITAT (Anma @ 04-04-2008, 20:13) *
...
...

Tack, för de goda orden, Anma!
det är just detta jag menar. En person är fdömd på förhand. Och personen ska vänta för att senare bli uppfattad som icke-troll.
fallet hände med en annan som kallade sig för "Jana". Hon märktes också snabbt med samma stämpel. Och det jag menar är att om vi har mera tålamod med att höra människor om vad de säger, så behöver vi inte kalla nån för nåt h*n inte är.
Vi ska inte glömma att ett troll är inte önskvört på ett Forum. och stämplet betyder gå ut med dig, eller?
Aqvakul
rahmat2 är definitivt inget troll. Om vi trodde det en gång, så hade vi fel!
Anma
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 20:20) *

Precis! tummenupp.gif
Magdis
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 20:20) *
Och det jag menar är att om vi har mera tålamod med att höra människor om vad de säger, så behöver vi inte kalla nån för nåt h*n inte är.

Detta håller jag med om.
rahmat2
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 20:20) *

Har aldrig tvekat i det heller. Men mig själv tog jag som ett exempel inte för att nåt ska gottgöras, utan snarare för att ändra stil på bemötand av nya medlemmar.
Aqvakul
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 20:29) *
Har aldrig tvekat i det heller. Men mig själv tog jag som ett exempel inte för att nåt ska gottgöras, utan snarare för att ändra stil på bemötand av nya medlemmar.

Det är sant, vi är ofta väldigt snabba att döma.
Solstorm
Man kanske inte ska ha för bråttom att ropa troll, men om en persons första trådar är nedanstående så är det svårt att låta bli att ropa troll.

faaan va alla gafflar och alla vill synas o höras...
Varför ska man dra på en massa ungar?

Om man startar sitt forumdeltagarskap så, så kan jag helt och fullt förstå om det ropas troll. För mig ser det ut som någon som vill starta bråk och upprörda deltagare. Det kallar jag troll.
rahmat2
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 20:41) *
...
faaan va alla gafflar och alla vill synas o höras...
Varför ska man dra på en massa ungar?
...

Exakt. personen som skrev sådant kunde vi vänta med ett dygn. För i det vanliga livet förekommer sådana i både tidningar och texttv. Och ingen redaktion kallas för troll.
Solstorm
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 20:47) *
Exakt. personen som skrev sådant kunde vi vänta med ett dygn. För i det vanliga livet förekommer sådana i både tidningar och texttv. Och ingen redaktion kallas för troll.

tummenupp.gif Du har helt rätt. Kanske vi ska börja kalla kvällstidningarna för troll!
rahmat2
CITAT (Solstorm @ 04-04-2008, 20:51) *
tummenupp.gif Du har helt rätt. Kanske vi ska börja kalla kvällstidningarna för troll!

smile.gif
Chamomille
Vad övergick den här Hejdå-tråden till egentligen?
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 21:03) *
Vad övergick den här Hejdå-tråden till egentligen?

outgrundliga är trådarnas vägar..... giggle.gif
*Stintan*
Människorna får väl ta konsekvenserna av sitt eget handlande. Jag tycker alltså att man för skylla sig själv om man skriver så det första man gör som ny medlem. Tror ingen gammal medlem ens skulle komma på tanken att uttrycka sig så.
Thomas Wahlqvist
rahmat2 kul att läsa vad du skriver.
Just i den här avdelningen småprat finns det en grupp människor som är snabba att dömma.
De dömmer så fort något avviker från deras livsåskådning.

Jag brukar tänka så här.
Är jag på krogen som jag gillar, där finns mina likasinnade och vi kan diskutera med varandra.

Är jag på Apoteket så får jag vakta min tunga, jag kan likssom inte dunka alla i ryggen och snacka om vadsomhelst.

Se småpratavdelningen som ett Apotek.

Hur gick det med åldersundersökningen här på Odla, visade det sig inte att 40talisterna var i majoritet?
En annan med 70 talet som födsloår kommer lätt ikläm mellan 30- och 40talister.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2008, 21:04) *
outgrundliga är trådarnas vägar..... giggle.gif

giggle.gif Det verkar så.... Spinning...?
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 21:06) *
giggle.gif Det verkar så.... Spinning...?

giggle.gif rotfl.gif
Solstorm
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-04-2008, 21:06) *
Hur gick det med åldersundersökningen här på Odla, visade det sig inte att 40talisterna var i majoritet?

Jag är varken 30-eller 40talist. Känner mig ändå inte i kläm. giggle.gif Om du är orolig över din ungdom så kan jag trösta dig med att det går över. giggle.gif
Wilmer
angry.gif Tack för den. Så här en fredagskväll... -cry-.gif
*Stintan*
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 04-04-2008, 21:06) *

Jag tycker du verkar lite åldersfixerad men jag kan berätta för dig att om man ser på senaste ålderstråden så är ca 70 % av odlas medlemar mellan
0 - 50 år alltså födda senare än 1958. Så varför du skulle komma i kläm fattar jag inte. Tror tråden fanns på sidan 7 eller något.
rahmat2
Tycker inte att åldern har nån betydelse heller. Det är stilen som är viktigast, tror jag. Den åldersblandningen kan vara mycket till nytta också. Ibland kan det vara mycket låg till tak bland unga också. Vad man säger här på Forumet och hur man säger det är den viktigaste som gäller, enligt mig.
Calypso_bulbosa
CITAT (rahmat2 @ 04-04-2008, 20:57) *
Vad man säger här på Forumet och hur man säger det är den viktigaste som gäller, enligt mig.

Bra sagt bravo.gif
Jag har alltid ansett,att det inte är vad man säger,utan hur man säger det yes.gif
Thomas Wahlqvist
Ehh, det jag ville ha sagt var nog bara att en del är unga och andra gamla, därför tycker vi olika.
Aqvakul
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-04-2008, 00:01) *
Ehh, det jag ville ha sagt var nog bara att en del är unga och andra gamla, därför tycker vi olika.

Absolut. Åldern är en faktor av flera som spelar in.
skogstroll
CITAT (HögaKusten @ 04-04-2008, 23:50) *
Bra sagt bravo.gif
Jag har alltid ansett,att det inte är vad man säger,utan hur man säger det yes.gif

jag håller med ibland är kommentarerna väl syrliga mot andra forumister. jag kan erkänna att jag ibland tänker mindre trevliga tankar om en del inlägg men man kan ju skärpa sig lite faktiskt.

PS tycker vi slutar snacka sk*t om troll och kallar dessa
"forumtroll" för forumidioter istället. En idiot är i alla fall alltid en idiot flirting.gif
Berith
Eller så skriver vi helt enkelt forumtroll eller internettroll när det är det vi menar. Att skriva bara troll leder ju tydligen till missuppfattningar. Ungefär som om man skulle skriva "han är en riktig stövel!" när det är skitstövel man menar. sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon