Full version: Hejdå!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
skogstroll
CITAT (Berith @ 05-04-2008, 08:53) *
Eller så skriver vi helt enkelt forumtroll eller internettroll när det är det vi menar. Att skriva bara troll leder ju tydligen till missuppfattningar. Ungefär som om man skulle skriva "han är en riktig stövel!" när det är skitstövel man menar. sleep.gif

precis finns ju många snygga trevliga stövlar sleep.gif
herkules
CITAT (HögaKusten @ 04-04-2008, 23:50) *
Jag har alltid ansett,att det inte är vad man säger,utan hur man säger det yes.gif

fast på ett internetforum gäller tvärtom tycker jag, spelar ingen roll HUR man säger/tycker/skriver saker eftersom ingen kan se en och ändå kan tolka det som de vill, så måste ju VAD man säger/tycker/skriver vara det som betyder något.
skogstroll
är det inte det som är så larvigt att just för att man sitter anonym bakom en skärm så kan man ösa ur sej va som helst?

Aqvakul
CITAT (skogstroll @ 05-04-2008, 09:15) *
är det inte det som är så larvigt att just för att man sitter anonym bakom en skärm så kan man ösa ur sej va som helst?

fast såna är inte vi.... angel_not.gif
rahmat2
CITAT (herkules @ 05-04-2008, 09:13) *
fast på ett internetforum gäller tvärtom tycker jag, spelar ingen roll HUR man säger/tycker/skriver saker eftersom ingen kan se en och ändå kan tolka det som de vill, så måste ju VAD man säger/tycker/skriver vara det som betyder något.

Jo, jag tycker att som inläggskrivare skall man tänka på hur man säger det. Men som läsare ska man tänka på vad är det som sägs.
herkules
CITAT (skogstroll @ 05-04-2008, 09:15) *

jo visst är det så (om du menar ang det jag skrev ovan) jag tänkte öht inte på sk forumtroll när jag skrev att vad man skriver är viktigast, jag räknar inte med troll och läser nästan aldrig det de skriver.
skogstroll
CITAT (herkules @ 05-04-2008, 09:28) *
jo visst är det så (om du menar ang det jag skrev ovan) jag tänkte öht inte på sk forumtroll när jag skrev att vad man skriver är viktigast, jag räknar inte med troll och läser nästan aldrig det de skriver.

nä det är väl säkrast antagligen att inte läsa det ens... rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (rahmat2 @ 05-04-2008, 09:27) *
Jo, jag tycker att som inläggskrivare skall man tänka på hur man säger det. Men som läsare ska man tänka på vad är det som sägs.

klokt! tummenupp.gif
Berith
CITAT (rahmat2 @ 05-04-2008, 09:27) *

Absolut. Speciellt det där om att man ska tänka på vad som sägs - ibland läggs egna tolkningar in och då blir kanske innebörden en helt annan än vad som var tänkt från början.
silos
CITAT (skogstroll @ 05-04-2008, 08:47) *
jag håller med ibland är kommentarerna väl syrliga mot andra forumister. jag kan erkänna att jag ibland tänker mindre trevliga tankar om en del inlägg men man kan ju skärpa sig lite faktiskt.

PS tycker vi slutar snacka sk*t om troll och kallar dessa
"forumtroll" för forumidioter istället. En idiot är i alla fall alltid en idiot flirting.gif

Utan "idioter" skulle de "duktiga" som vet allt(tror de) inte har någon att skylla på längre!

Jag själv tror inte att det finns idioter eller de som vet allt och allt där i mellan;utan vi är alla faktiskt olika uttryck för livet i Kosmos och i vårat fal på Moder Jorden.
skogstroll
som du kanske såg hade jag glimten i ögat
silos
CITAT (skogstroll @ 05-04-2008, 12:18) *
som du kanske såg hade jag glimten i ögat

Bra smiley_small_hug.gif
Chamomille
CITAT (silos @ 05-04-2008, 12:04) *
Utan "idioter" skulle de "duktiga" som vet allt(tror de) inte har någon att skylla på längre!

Jag själv tror inte att det finns idioter eller de som vet allt och allt där i mellan;utan vi är alla faktiskt olika uttryck för livet i Kosmos och i vårat fal på Moder Jorden.

smiley_small_hug.gif Bra skrivet.
Pirum
Kyrkan har länge arbetat mot troll, eftersom dessa ansågs bedriva konkurrerande verksamhet.

Angående trollning, jag tror att om man har som vana att bara skriva, eller starta, ämnen som man vet ger många upprörda svar, med syfte att få just dessa reaktionerna, då är man kanske ett troll.

På politicsforum finns en beskrivning av "granaten", att någon kastar in en granat i forumet för att skapa "krig" i diskussionen. Dessa granater kan skilja mellan olika forum, men här tycks exempelvis religion eller barn lite känsligt. Att då börja diskutera dessa ämnen, innan man gjort sig känd i forumets kärndelar (dvs, ämnesforumen om växter/odling) kan ju (rätt eller fel) tolkas som att man bara registrerar sig för att leva rövare. Tyvärr drabbas en del oskyldiga av fördomar, om de felaktigt antas vara troll.

http://www.politicsforum.org/images/flame_...rs/flame_64.php
Gossen Ruda
Det var värst vad dom flesta plötsligt var överens, fast så är det ofta i debatter. Jag kommer nog i fortsättningen att kolla forumtrollen för troll, benämningen är så väl inarbetat på internet att missförstånden är få. När man skall kalla en deltagare för troll kan möjligen diskuteras, att företeelsen finns är dock odiskutabelt. Dom som kommer direkt utifrån och käftar är ganska lätta att känna igen, dom som verkar inifrån och först skapar sig en välkänd profil för att sen börja "trolla" är värre. Eller reggar flera identiteter att verka från. Vi har haft en del såna exempel och dom är svåra att avslöja och hinner ställa till med en massa ofog.
Thomas Wahlqvist
Ja men bäste Gossen, du gillar ju det, annars så hade du ju inte hängt här på småprat.
:-) :-)
rahmat2
Bara i skandinaviska länderna borde finnas uppemot många miljoner människor som kan bli medlemmar i ett sådant Forum. För alla har inte mark ätt så/odla i men de allra flesta har en kruka med grönt eller blommor inomhus.

Detta säger mig att jag inte ska vara misstänksam i förväg många miljoner gånger, utan man kan vara relax och ta det lungt med varje ny medlem. Alla medlemmar uttrycker sig inte på samma sätt. Utan varje går efter sina övertyggelser.

Så istället för att köra med sådana metoder(trollgrejen) borde man koncentrera sig på vad är det som sägs. Att prata om religion borde vara lika självklart som vilken annan samhällsregel som helst, utan att behöva få rödakortet(bli kallat för troll)för.
gunvor
CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 15:59) *
Folktron??? crying.gif

folktro - sånt som folket trodde på förr i tiden! På den tiden då människan var självtänkande!
Innan dom fick internet o lärde sig googla!
Pirum
Att googla är inte speciellt kompetensutvecklande alltid, diskussioner är ofta bättre. Tror nog att Skogstroll inte ska ta (eller tar) alltför hårt på mitt uttalande om "i folktron", här på Odla är ju trevliga skogstroll en absolut sann realitet wink.gif
skogstroll
nä klart jag inte gör flirting.gif
Gita
Vadå troll? Ibland tror jag att ni menar dem som går mot strömmen, de som vågar avvika från det s.k politiskt korrekta. Tycker att tjafset att den eller den är ett "troll" är fjantig. Alla åsikter bör väl vara OK i ett öppet forum, sen är det upp till var och en att bemöta, reagera på det som man uppfattar som fel, tokigt eller otrevligt.
Gita
Thomas Wahlqvist
Alldeles riktigt smiley_small_hug.gif
rahmat2
CITAT (Gita @ 06-04-2008, 20:26) *
Vadå troll? Ibland tror jag att ni menar dem som går mot strömmen, de som vågar avvika från det s.k politiskt korrekta. Tycker att tjafset att den eller den är ett "troll" är fjantig. Alla åsikter bör väl vara OK i ett öppet forum, sen är det upp till var och en att bemöta, reagera på det som man uppfattar som fel, tokigt eller otrevligt.
Gita

Vad är det som du kallar för politiskt korrekt i detta fall?
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 06-04-2008, 14:37) *
Så istället för att köra med sådana metoder(trollgrejen) borde man koncentrera sig på vad är det som sägs. Att prata om religion borde vara lika självklart som vilken annan samhällsregel som helst, utan att behöva få rödakortet(bli kallat för troll)för.

Bara en stilla undran, när skall det tränga in i din skalle att ingen har blivit kallad för troll för att dom pratar om religion????????????????

Det är sättet man framför sina åsikter på som kan resultera i trollanklagelser, inte ämnet.
Berith
Håller med Bull. Eller är det Bill....?
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 07:51) *
Bara en stilla undran, när skall det tränga in i din skalle att ingen har blivit kallad för troll för att dom pratar om religion????????????????

Det är sättet man framför sina åsikter på som kan resultera i trollanklagelser, inte ämnet.

Just det, sättet att framföra sina åsikter wink.gif Med ditt resonenmang skulle du då själv vara ett troll wink.gif Lite netikett vore på sin plats, tack.
*Stintan*
blink.gif
Berith
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 09:23) *
Håller med Bull. Eller är det Bill....?

Fast egentligen, nu när jag tänker efter, så är det väl ämnet? Kanke inte enbart, men många gånger.

I rahmats värld kanske religionen spelar stor (störst?) roll och därför är det kanske svårt att inte blanda in den i allt. Jag vet inte! dunno.gif
ängsvädd
CITAT (Stintan43 @ 07-04-2008, 09:40) *
blink.gif

Jag kanske överreagerade smile.gif Tyckte - tycker - det låter så otrevligt med "När ska det tränga in i din skalle..."
Gossen Ruda
CITAT (MimmiH @ 07-04-2008, 09:29) *
Just det, sättet att framföra sina åsikter wink.gif Med ditt resonenmang skulle du då själv vara ett troll wink.gif Lite netikett vore på sin plats, tack.

Om du följer tråden bakåt så förstår du orsaken till ordvalet. Trollhälsningar.
ängsvädd
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 09:59) *
Om du följer tråden bakåt så förstår du orsaken till ordvalet. Trollhälsningar.

Får se om jag orkar göra det, har inte följt tråden noggrant sedan den slutade vara Grås hejdåtråd.
Berith
Det finns ju faktiskt charmtroll också. kompiskram.gif
*Stintan*
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 10:13) *
Det finns ju faktiskt charmtroll också. kompiskram.gif

tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
rahmat2
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 07:51) *
...

Du tror att du är en storgodsägare och andra som inte tycker som du är DINA drängar/piggror. Därför väljer du att ropa i skallen på de lite hur du vill.
I fortsättningen behandlar jag dina ord som luft. Det är mycket enklare för det är maggaser som du vräcker ut ur dig.
silos
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 11:50) *
Du tror att du är en storgodsägare och andra som inte tycker som du är DINA drängar/piggror. Därför väljer du att ropa i skallen på de lite hur du vill.
I fortsättningen behandlar jag dina ord som luft. Det är mycket enklare för det är maggaser som du vräcker ut ur dig.

Jag är verkligen förvånad över vilket stort behov människor har att tala om för varandra vilka puckon andra är! ohmy.gif confused.gif

Den enkla och svåra sanningen är:ingen av oss kan förändra den andre;utan ENDAST sig själv!!!
Aqvakul
CITAT (silos @ 07-04-2008, 12:02) *
Jag är verkligen förvånad över vilket stort behov människor har att tala om för varandra vilka puckon andra är! ohmy.gif confused.gif

Den enkla och svåra sanningen är:ingen av oss kan förändra den andre;utan ENDAST sig själv!!!

Så klokt! tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 11:50) *

Märkligt att dina ord så väl passar in på dig själv. Är det så svårt att erkänna sina fel? Ha det.
Magdis
Nu tycker jag vi allihop tar varann i handen och sjunger We shall overcome! biggrin.gif
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 12:07) *
Märkligt att dina ord så väl passar in på dig själv. Är det så svårt att erkänna sina fel? Ha det.

Varför gör ni inte båda två samma gentemot den andre? Fel gör vi ju allihoppa då och då och det är en mycket fin egenskap att kunna se sina fel och brister! Att kunna se sig själv i den andre! Att kunna ta reda på varför man irritera sig på andra människor eller omständigheter!?
Saken är den att vägen dit är mycket mycket lång för de flesta av oss;själv är jag bara i början!

CITAT (Aqvakul @ 07-04-2008, 12:04) *
Så klokt! tummenupp.gif

JA;det är det bästa vi kan göra här på våran vandring genom livets snårskogar!!!
rahmat2
CITAT (Magdis @ 07-04-2008, 12:11) *
Nu tycker jag vi allihop tar varann i handen och sjunger We shall overcome! biggrin.gif

Har aldrig haft nåt gemnsamt med nån översittare och kommer aldrig att ha det heller. Hans allra första inlägg när jag började på Forumet började han med att bua mina ord. Jag sa inget då. För tyckte att innehållet i det han sa var viktigt. Idag ser jag inget innehåll i det han säger förutom en översittares stil som tycker att den andra har är enget värd och måste något tryckas in i huvut på den andra.

Den stilen känner jag igen. En misstänker han så stolt för psykisk sjuk. En annan buar han. Och när buandet inte verkat på personen börjar han med den sista som han körde idag.

Jag vägra sjunka så låg som den stilen.
Gossen Ruda
CITAT (Magdis @ 07-04-2008, 12:11) *

Skall vi göra en Friggebo? laugh.gif
Magdis
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 13:05) *

Det är bra! tummenupp.gif Man ska hålla huvet högt. smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 13:05) *
Har aldrig haft nåt gemnsamt med nån översittare och kommer aldrig att ha det heller. Hans allra första inlägg när jag började på Forumet började han med att bua mina ord. Jag sa inget då. För tyckte att innehållet i det han sa var viktigt. Idag ser jag inget innehåll i det han säger förutom en översittares stil som tycker att den andra har är enget värd och måste något tryckas in i huvut på den andra.

Den stilen känner jag igen. En misstänker han så stolt för psykisk sjuk. En annan buar han. Och när buandet inte verkat på personen börjar han med den sista som han körde idag.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen, du överreagerar. Bua?????
Magdis
CITAT (Gossen Ruda @ 07-04-2008, 13:06) *
Skall vi göra en Friggebo? laugh.gif

Ja det var ju den jag tänkte på. laugh.gif Kunde bara inte låta bli. tongue.gif
rahmat2
Och nu tillbaka till det som vi tog upp förra veckan.
Jag nämnde att kyrkan haft roll i bevarandet av figuren Troll. Detta är ett citat ur boken" Troll, Deras liv, land och legender" skriven av Jan-Öjvind Swan:

Norska krönikor berättar utförligt om hur de båda "missionskungarna" Olav Tryggvason(död 1000) och Olav digre (även kallad"den helige" död 1030)riktade sitt kristliga nit mot Trollen. Sankt Olav jagade dem per amfibiefordon och brukar avbildas stående på ett stackars hopkrupet, besegrat troll, när man inte återger honom skjutande ömsom berg; ömsom sjötroll från sitt skepp, som nämligen gick lika bra på land som till sjöss.

Som vi ser här har kyrkan som andra religiösa institutioner utnyttjat människors rädsla för troll och baserat sitt styre på den rädslan. Det förekommer i andra religioner också exakt likadana figurer som troll.
nykvistad
Gossen ruda du är en översittare, jag har anmält dej.Förstår inte varför ägarna här, inte är närvarande och sätter stopp för mobbning och andra övertramp.
*Stintan*
Finns visst fler som överreagerar ohmy.gif unsure.gif
rahmat2
Ett citat till för de som förra veckan inte hade tålamodet med att vänta till nu och började med alla medel förstöra det som vi pratade om.
Boken heter Trollen, deras liv, Land och legender och är skriven av Jan-Öjvind Swahn. tryckt 1984 i Stockholm. Tillgänglig på biblioteken.
På sidan 6 kan vi läsa:

Under medeltidens fortsatta lopp tillkom flera andra källor till vår kunskap om trollen. På kyrkomålningar i snart sagt alla delar av Norden figurerar många troll, exempelvis det som i taket på Skamstrups kyrka(nordvästra Själland i Danmark) håller på att kidnappa en baby.
Berith
Jag bara måste fråga rahmat - menar du med dina citat och källor att troll inte är påhittade sagofigurer?
Gossen Ruda
Rahmat2, kan du förklara för översittarrudan vart du vill komma med dessa trollcitat? Det är inte kyrkan som skapat folktron om trollen, dom är mycket äldre. Prällarna bara drog fram dom som en motvikt mot kyrkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon