CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 18:51)

Kan du tala om vad detta betyder, Berith!
Om du backar ett par sidor i samma tråd, så kommer du med en kort fråga "kyrkan" med många frågatecken. Dessa citat vara bara svar på din fråga.
Jag trodde du menade allvar med din fråga och därmed satte jag tid och värdesatte dig.
Nu får du i lugn och ro läsa mitt långa inlägg ang. troll både i folktro och Internettroll och tänk på din fråga igen. Och då kommer du till det att dessa är svar på den frågan som du ställde.
Ber om ursäkt att jag inte förstod att dina senast inlägg var svar på min fråga vad kyrkan hade med troll att göra. Det har varit många vändningar och det är inte alltid lätt att hänga med.

Jag tror inte på troll - för mej är dom påhittade sagofigurer. Jag tror inte på nån religion - för mej är det lika påhittat som sagofigurerna troll.
Däremot tror jag att det finns internettroll, eller forumtroll som dom kallas ibland. Det är personer som på ett eller annat sätt slänger ut en fråga eller startar en diskussion om ett ämne som triggar igång andra deltagare eller medlemmar i ett forum.
Visst kan dom så kallade internettrollen ha med religion och kyrkan att göra, och ämnet kan såklart också ha med religion och kyrkan att göra, men det kan handla om vilka ämnen som helst.
Vanliga troll - dom påhittade sagofigurerna - har inte med internettroll att göra. Och dom har inte med kyrkan att göra heller, även om både troll och kyrkan förekommer i sagorna. Till och med i samma sagor ibland.
Vet inte om jag missuppfattat dina inlägg, men du har i alla fall gett mej intrycket av att du är troende och även att du tror att sagofiguerna troll finns i verkligheten. Har jag missuppfattat dej får du gärna rätta mej.
Annars kan vi avsluta diskussionen här och nu.