Full version: Hejdå!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Pirum
Den här tråden är möjligen den som är mest off-topic på hela Odla. Fantastiskt.

Jag tror vi alla talar förbi varandra nu.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 07-04-2008, 18:43) *

OT är bara förnamnet.... giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (Pirum @ 07-04-2008, 18:43) *

Det är en sjukdom som drabbar många trådar på Småprat. rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
ängsvädd
Det var någon som bad Rahmat att starta en ny tråd om troll istället för att skriva i Grås hejdå-tråd men det tyckte han inte behövdes wink.gif
Pia L
Det var en lång tråd det här och jag tappade tråden för längesedan, jag tror att det är olika troll som omtalas och ingen vill förstå att den ena eller andra talar om helt andra troll, det jag inte förstår är vad John Bauers troll har med internettroll att göra, eller kyrkans skräcksagor om bortrövade barn.
skogstroll
whistling.gif
rahmat2
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 18:09) *
Jag bara måste fråga rahmat - menar du med dina citat och källor att troll inte är påhittade sagofigurer?

Kan du tala om vad detta betyder, Berith!
Om du backar ett par sidor i samma tråd, så kommer du med en kort fråga "kyrkan" med många frågatecken. Dessa citat vara bara svar på din fråga.
Jag trodde du menade allvar med din fråga och därmed satte jag tid och värdesatte dig.

Nu får du i lugn och ro läsa mitt långa inlägg ang. troll både i folktro och Internettroll och tänk på din fråga igen. Och då kommer du till det att dessa är svar på den frågan som du ställde.
*Stintan*
Jag tycker det verkar som om Rahmat vill få det hela till något annat än vad de flesta av oss andra anser. Helt klart talas det om olika saker.

För övrigt tycker jag fortfarande att Rahmat kunde ha startat en egen tråd för denna trolldiskussion.
Pia L
Vem är det egentligen som utpekats som internettroll den här gången då?? Jag orkar inte traggla mig igenom 11 sidor av pajkastning för att få fram det
Gossen Ruda
Om i kunnen logna er så skall jag starta en forumtrolltråd lite senare i kväll, jag har i stora drag kommit på vad jag skall skriva. Så kalmera er ett tag, jag skall bara vila mig, titta på Västnytt och Rapport och sen kommer jag.
*Stintan*
CITAT (Pia L @ 07-04-2008, 19:10) *
Vem är det egentligen som utpekats som internettroll den här gången då?? Jag orkar inte traggla mig igenom 11 sidor av pajkastning för att få fram det

Inte någon tror jag. flirting.gif
Pia L
Ok......dår förstår jag ännu mindre trolldiskussionerna i den här tråden, jag slutar helt enkelt att läsa den, ursäkta att jag missförstått något.
Berith
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 18:51) *
Kan du tala om vad detta betyder, Berith!
Om du backar ett par sidor i samma tråd, så kommer du med en kort fråga "kyrkan" med många frågatecken. Dessa citat vara bara svar på din fråga.
Jag trodde du menade allvar med din fråga och därmed satte jag tid och värdesatte dig.

Nu får du i lugn och ro läsa mitt långa inlägg ang. troll både i folktro och Internettroll och tänk på din fråga igen. Och då kommer du till det att dessa är svar på den frågan som du ställde.

Ber om ursäkt att jag inte förstod att dina senast inlägg var svar på min fråga vad kyrkan hade med troll att göra. Det har varit många vändningar och det är inte alltid lätt att hänga med. smile.gif

Jag tror inte på troll - för mej är dom påhittade sagofigurer. Jag tror inte på nån religion - för mej är det lika påhittat som sagofigurerna troll.

Däremot tror jag att det finns internettroll, eller forumtroll som dom kallas ibland. Det är personer som på ett eller annat sätt slänger ut en fråga eller startar en diskussion om ett ämne som triggar igång andra deltagare eller medlemmar i ett forum.

Visst kan dom så kallade internettrollen ha med religion och kyrkan att göra, och ämnet kan såklart också ha med religion och kyrkan att göra, men det kan handla om vilka ämnen som helst.

Vanliga troll - dom påhittade sagofigurerna - har inte med internettroll att göra. Och dom har inte med kyrkan att göra heller, även om både troll och kyrkan förekommer i sagorna. Till och med i samma sagor ibland.

Vet inte om jag missuppfattat dina inlägg, men du har i alla fall gett mej intrycket av att du är troende och även att du tror att sagofiguerna troll finns i verkligheten. Har jag missuppfattat dej får du gärna rätta mej.

Annars kan vi avsluta diskussionen här och nu.
rahmat2
Har inte hört att Grå ha nåt emot att nån skriver i hennes tråd. Därför vill jag sammanfatta det som sagts här för att påminna om vad som sagts.
Troll med trå betydelser:
1)folklore
2) Internettroll
När det gäller troll med det i folktros betydelsen har vi inget annat att gå efter förutom det som kyrkan/moskén har förmedlat oss. Beroende på hur lång tid tillbaka vill vi gå hamnar vi på olika delar av vår historia. När jag nämnde kyrkan gick jag tillbaka till medeltiden. De som valde fornordisk gick tillbaka mycket längre men med kyrkan som länk till de kunskaperna.
Därför och för att svara på Beriths frågan om kyrkan tog jag två citat. Den biten är nu över.

När det gäller Internettroll har jag betraktat ordet som skadligt och stressande gentemot nya medlemmar och sagt att det är bättre att inte kalla nån för internettroll.
Allt som jag ville sagt har jag gjort här.
Grå
Nej Grå har inget emot att man skriver i hennes trådar. Vill man inte att någon ska skriva i en tråd man skapar så kanske man ska låta bli att skapa trådar i ett diskussionsforum.
Hetsjakt på enskilda skribenter däremot är jag lite trött på.
Kör hårt Rahmat!
*Stintan*
Skrev visst något onödigt blush.gif
Pirum
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 19:30) *
När det gäller Internettroll har jag betraktat ordet som skadligt och stressande gentemot nya medlemmar

Det håller jag generellt sett med om. tummenupp.gif
Man ska vara schysst mot nya medlemmar.
rahmat2
CITAT (Berith @ 07-04-2008, 19:24) *
....
Vet inte om jag missuppfattat dina inlägg, men du har i alla fall gett mej intrycket av att du är troende och även att du tror att sagofiguerna troll finns i verkligheten. Har jag missuppfattat dej får du gärna rätta mej.
....

Vad är det som gett dig intrycket att jag är troende? Är det mina inlägg om religion och dess sociala roll? Läs de en gång till. du har missuppfattat mig till 100%. Och varför ? trots att jag varit den som skrivit mest antireligiöst. Och du har läst mina inlägg. Det är nåt som inte stämmer.
Berith
CITAT (rahmat2 @ 07-04-2008, 19:50) *
Vad är det som gett dig intrycket att jag är troende? Är det mina inlägg om religion och dess sociala roll? Läs de en gång till. du har missuppfattat mig till 100%. Och varför ? trots att jag varit den som skrivit mest antireligiöst. Och du har läst mina inlägg. Det är nåt som inte stämmer.

Det var ju du som började prata om troll och kyrkan, när vi andra inte gjorde den kopplingen alls. Nu släpper jag det här, jag förstår snart ingenting av det du försöker säga.

Kanske att vi ses i andra trådar, med andra ämnen.
bejron
Blir ni aldrig trötta på er själva? Samma människor i varje bråktråd.... Silos som erkänner att hon är psykiskt sjuk är den klokaste av er alla. Man kan inte ändra på andra, bara sitt eget förhållningssätt till hur andra är.
rahmat2
CITAT (bejron @ 07-04-2008, 21:51) *
Blir ni aldrig trötta på er själva? Samma människor i varje bråktråd.... Silos som erkänner att hon är psykiskt sjuk är den klokaste av er alla. Man kan inte ändra på andra, bara sitt eget förhållningssätt till hur andra är.

confused.gif thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon