Sidor: 1, 2, 3
DragonLady
yahoo.gif Fem små nya liv ser dagens ljus wub.gif

Mimmi fick inte mindre än 5 små bäbisar nu inatt.. fast de skulle inte kommit förrän den 17.
Tre tjejer o två killar blev det.
Ja då blir man hundägare om 2 månader då shy.gif
Sussie F-Flower
Vad kul! Mysigt!!!

Vad är det för ras!
Har du bestämt redan vilket kön du ska ha på din, eller kollar du och bestämmer sedan...?

DragonLady
Jag skall ha en av tjejerna wub.gif
Mimmi är en pappis o chicko är en chiwawa.
gunvor
Grattis - att ha valpar är ljuvligt, men jag fattar inte varför man skall blanda ihop raserna. Vad är det för fel på pappilon??
Förstår inte riktigt vad resultatet skall bli när man mixar med chihuahua!!??
Sussie F-Flower
Tjuvparning kanske....?
Däggdjurens lustar... naughty.gif

Dom blir nog väldigt söta tror jag, vilket som...

Långväntan nu då???

Måste vara ovanligt att en sådan liten hund får fem valpar...?
Brukar dom inte bara få 2-3 st.?
DragonLady
Ja hon har fått 2 de andra gångerna... så det var en mastodont mage hon hade nu giggle.gif
Sussie F-Flower
Oj,oj,oj Vad pyttelitet!!!! Dom får väl plats i en tändsticksask dom där små liven... giggle.gif

Och alla är mörk, som hanen? Någon som har vita tecken då?
DragonLady
Ja de har lite vitt oxå happy.gif
den största hanen vägde 190 o sedan 150 o tikarna 120g.
Solstorm
Hoppas det kommer fler bilder efter hand som de växer till!
DragonLady
Japp det kan du räkna med... w00t.gif antagligen kommer ni bli trötta på alla mina bilder o tjöt shy.gif
Myosotis
CITAT (gunvor @ 13-04-2008, 14:03) *
Grattis - att ha valpar är ljuvligt, men jag fattar inte varför man skall blanda ihop raserna. Vad är det för fel på pappilon??
Förstår inte riktigt vad resultatet skall bli när man mixar med chihuahua!!??

Det var väl onödigt att gnälla över det. Blandrashundar är minst lika fina som renrasiga. Grattis till söta valpar.
Wilmer
Ujuj så sött wub.gif
estet
Helt bedårande söta!!
DragonLady
Jag var på besök hos de små idag.. har aldrig hållit i så små vovvar förut, pälsen är som sammet wub.gif

Jag har fått en massa böcker om hundar i läxa av bäbisarnas matte.. g.gif får nog börja hårdträna nu, har ju aldrig haft hund förut bara katter.. hoppas jag klarar provet shy.gif
DragonLady
En vecka gammal e hon nu.. wub.gif
Fenja
Men du milde wub.gif wub.gif wub.gif de är ju små som kattbäbbar! Och fem stycken!! Pussa alla från mig!
Mvh
Fenja
*Stintan*
Jösses så söt wub.gif

Lycka till med valpen verkligen!
Men nej det är inte så ovanligt att små hundar får många valpar. Min vovve har fem kullsyskon och dessutom fem yngre syskon. Alla ungefär samma viktklass som du nämner. Idag väger min lilla älskling (14 mån) knappt 3 kg och vi har precis varit och rakat bort alla äckliga läskiga tovor som blir när man inte är stormförtjust i att bli kammad. Nu börjar pälsen växa ut igen men hon älskar verkligen att var korthårig så det kommer hon säkerligen att förbli.
[attachment=17139:tidi3.jpg]
DragonLady
CITAT (Fenja @ 21-04-2008, 19:14) *
Men du milde wub.gif wub.gif wub.gif de är ju små som kattbäbbar! Och fem stycken!! Pussa alla från mig!
Mvh
Fenja

Japp ska pussa ALLA Mååånga gånger var så säker yes.gif
Ja denna tjejen blir inte stor.. jämfört med min säl...... så får vi hoppas att han inte misstar henne för en liten mus giggle.gif
DragonLady
CITAT (Stintan43 @ 21-04-2008, 23:43) *
Jösses så söt wub.gif

Lycka till med valpen verkligen!
Men nej det är inte så ovanligt att små hundar får många valpar. Min vovve har fem kullsyskon och dessutom fem yngre syskon. Alla ungefär samma viktklass som du nämner. Idag väger min lilla älskling (14 mån) knappt 3 kg och vi har precis varit och rakat bort alla äckliga läskiga tovor som blir när man inte är stormförtjust i att bli kammad. Nu börjar pälsen växa ut igen men hon älskar verkligen att var korthårig så det kommer hon säkerligen att förbli.
[attachment=17139:tidi3.jpg]

Ovanligt med 5 för henne var det dock, för hon har bara fått 2 de andra gångerna happy.gif
Kommer på en massa saker hela tiden på vad man skall ha för grejer till vovvan... kan du berätta för o nackdelar t.ex med det halsbandet du har shy.gif
Ja mimmi gillar o ha mindre päls på sommaren oxå.. det tror jag alla våra husdjur gör tummenupp.gif
*Stintan*
Visst hon älskar att vara kortklippt, hon blev nästan som en ny liten vovve så vi komer nog att fortsätta klipa.
Man behöver massor med grejer till vovven rotfl.gif men inte hälften så mycket som man tror. Det första jag köpte var en stor kattbur som hon är i när vi åker bil, sen en bädd såklart. Kopel, halsband och leksaker (små mjukisdjur)
valpfoder(samma som uppfödaren har) ja sen så behövs det inte så mycket mer första tiden.

Ja köpte ganska snart ett litet halvstryphalsband bara för att det går fort att sätta på då man måste ut snabbt. Selen du ser på bilden gillar vi jättemycke när vi går promisar. Det känns väldigt mycket mer skonsamt än ett traditionellt halsband på en så liten hund. Det kostar lite mer men är väl värt pengarna måste jag säga.

DragonLady
CITAT (Stintan43 @ 22-04-2008, 01:13) *
Visst hon älskar att vara kortklippt, hon blev nästan som en ny liten vovve så vi komer nog att fortsätta klipa.
Man behöver massor med grejer till vovven rotfl.gif men inte hälften så mycket som man tror. Det första jag köpte var en stor kattbur som hon är i när vi åker bil, sen en bädd såklart. Kopel, halsband och leksaker (små mjukisdjur)
valpfoder(samma som uppfödaren har) ja sen så behövs det inte så mycket mer första tiden.

Ja köpte ganska snart ett litet halvstryphalsband bara för att det går fort att sätta på då man måste ut snabbt. Selen du ser på bilden gillar vi jättemycke när vi går promisar. Det känns väldigt mycket mer skonsamt än ett traditionellt halsband på en så liten hund. Det kostar lite mer men är väl värt pengarna måste jag säga.

Ja jag trodde nog att det var bättre för vovva det halsbandet..

Mjukisdjuren finns redan bakom vår säng... det är där min mästerjägare lägger dom..+ ALLA mina fårskinnstofflor.. suck.. sos.gif

Mästerjägaren.. wub.gif
DragonLady
Nu har det dimpt ner ännu mera bäbisar.. för nu har Safira (schipperke)också blivit mamma yahoo.gif
Sex välskapta bäbar blev det.. tre av varje kön wub.gif
Pappan som är en stolt Pappis står för den bruna färgen..
DragonLady
Tog lite nya bilder på mimmis bäbisar idag.. wub.gif

...

..

.
Myosotis
CITAT (DragonLady @ 25-04-2008, 01:15) *
Nu har det dimpt ner ännu mera bäbisar.. för nu har Safira (schipperke)också blivit mamma yahoo.gif
Sex välskapta bäbar blev det.. tre av varje kön wub.gif
Pappan som är en stolt Pappis står för den bruna färgen..

Grattis!
Fenja
Åhhhhhhh wub.gif wub.gif wub.gif vill haaaaaaaaa
Mvh
Fenja
DragonLady
Ja det kommer ju inte bli lätt o välja sedan help.gif
O namn skall vi ju inte prata om.......
Nu har bäbisarnas matte en egen hemsida om någon är nyfiken shy.gif
http://www.123minsida.se/mimmipimmi
Whiskuchi
Hoppas jag har fel, men jag får Backyard Breeder-vibbar av "uppfödaren" unsure.gif

...men otroligt söta är de, de små.
DragonLady
Ja du har fel flirting.gif
Whiskuchi
Vad bra! tummenupp.gif
herkules
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 10:52) *
Det var väl onödigt att gnälla över det. Blandrashundar är minst lika fina som renrasiga. Grattis till söta valpar.

all planerad blandrasavel är onödig, handlar det om tjyvparning så finns det abortsprutor. det finns ingen anledning i världen att utöka hundantalet i sverige med blandraser.
valparna är söta visst men varför inte köpa en renrasig hund, det finns ju hur många raser som helst att välja mellan?
DragonLady
Hon är det en ansvarsfull uppfödare skall vara.. tummenupp.gif även om det sticker i vissas ögon att det görs vägkorsningar rolleyes.gif sedan att de avlar sönder raserna själva talas det tyst om tyvärr sad.gif
Kan inte så mycket om det här men det låter ganska "ariskt" att det inte får avlas utanför sin egen ras.. g.gif o att perserkatter SKALL ha svårt o se o andas.. o vissa hundar skall det kapas svans på......mm.mm, prioriteten måste väl ändå ligga på att ha ett hälsosamt o friskt djur, eller har jag fel ? dunno.gif
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 27-04-2008, 00:17) *
all planerad blandrasavel är onödig, handlar det om tjyvparning så finns det abortsprutor. det finns ingen anledning i världen att utöka hundantalet i sverige med blandraser.
valparna är söta visst men varför inte köpa en renrasig hund, det finns ju hur många raser som helst att välja mellan?

Håller fullständigt med dig, men har gett upp att diskutera det här....... Största skillnaden är väl att dom flesta av oss inte tjänar några pengar på vår uppfödning utan att det kostar mer än det smakar.......

CITAT (DragonLady @ 27-04-2008, 00:19) *
.............................................. det sticker i vissas ögon att det görs vägkorsningar rolleyes.gif sedan att de avlar sönder raserna själva talas det tyst om tyvärr sad.gif
Kan inte så mycket om det här men .........................

Du kan inte så mycket om det säger du, men du vet att seriösa hunduppfödare "avlar sönde" sina raser...... låter bra och välunderbyggt!!
Anki
Whiskuchi
CITAT (DragonLady @ 27-04-2008, 00:19) *
Hon är det en ansvarsfull uppfödare skall vara.. tummenupp.gif även om det sticker i vissas ögon att det görs vägkorsningar rolleyes.gif sedan att de avlar sönder raserna själva talas det tyst om tyvärr sad.gif
Kan inte så mycket om det här men det låter ganska "ariskt" att det inte får avlas utanför sin egen ras.. g.gif o att perserkatter SKALL ha svårt o se o andas.. o vissa hundar skall det kapas svans på......mm.mm, prioriteten måste väl ändå ligga på att ha ett hälsosamt o friskt djur, eller har jag fel ? dunno.gif

Öööh... du kan inte mycket om avel hör jag? Och svanskupering är förbjudet sedan 1989 om jag inte minns alldeles fel.
DragonLady
Ja jag vet inte riktigt vad seriös menas med i det här sammanhanget, det var inget ord jag använde.. men jag kan ju inte för mitt liv förstå varför en uppfödare med uppsåt är ute efter att t.ex. i som perserrasen avla fram en huvudform som gör att katten har svårt att andas och får problem med sina ögon, jag tycker iaf. att det är djurplågeri.
Jag hoppas du tycker det också.
Jag skrev att jag inte är så insatt i denna politiken men jag har faktiskt ögon iaf. o se med.. men man kanske måste vara expert o uttalanden måste vara välunderbyggda?
Jag bad inte om denna diskussion för jag vet att det finns två läger o jag respekterar båda så länge djurens hälsa o välmående kommer i första hand
Sedan undrar jag.. hur har alla raser uppstått?? g.gif måste googla på det så om man råkar skriva nåt att det .. ""...... låter bra och välunderbyggt!! ""
Nä nu måste jag åka o hälsa på de små o komma på ett namn till den lilla damen.
Hoppas ni alla har gossiga o friska hundar o katter. smiley_small_hug.gif
Whiskuchi
CITAT (DragonLady @ 27-04-2008, 11:05) *
Ja jag vet inte riktigt vad seriös menas med i det här sammanhanget, det var inget ord jag använde.. men jag kan ju inte för mitt liv förstå varför en uppfödare med uppsåt är ute efter att t.ex. i som perserrasen avla fram en huvudform som gör att katten har svårt att andas och får problem med sina ögon, jag tycker iaf. att det är djurplågeri.

Men herregud, en seriös perseruppfödare AVLAR INTE PÅ djur som har problem med ögon och luftvägar!

Seriös avel har ett mål. Att blanda raser utan ett hägrande mål ("de är så söta", "jag måste ta ungar på min tik/hona för hon är så underbar", "det är ju aldrig fel att tjäna en slant" är inga mål utan bara dumma ursäkter) är imho backyard breeding.
DragonLady
Vad bra att ni inte tycker att sådana uppfödare är seriösa, blir lättad om hjärtat.
Vad kallar ni dem som avlar på detta sättet då? så djuren får problem? för de tycker nog att de själva är seriösa o priser vinner de..
Att det skulle behöva bli förbjudet innan man slutade stympa djuren säger ju en hel del om dem som gjorde det innan, kapa en svans för att man tycker det är "snyggt"? är ju ohyggligt.
Så bara om en uppfödare har ett mål är denne seriös? vem säger att detta målet är bra för djuret?
Så att korsa med ett mål gör att det är ok i era ögon då?
herkules
CITAT (DragonLady @ 27-04-2008, 11:05) *
Jag hoppas du tycker det också.
Jag skrev att jag inte är så insatt i denna politiken men jag har faktiskt ögon iaf. o se med.. men man kanske måste vara expert o uttalanden måste vara välunderbyggda?
Jag bad inte om denna diskussion för jag vet att det finns två läger o jag respekterar båda så länge djurens hälsa o välmående kommer i första hand
Sedan undrar jag.. hur har alla raser uppstått?? g.gif måste googla på det så om man råkar skriva nåt att det .. ""...... låter bra och välunderbyggt!! ""
Nä nu måste jag åka o hälsa på de små o komma på ett namn till den lilla damen.
Hoppas ni alla har gossiga o friska hundar o katter. smiley_small_hug.gif

jag kan absolut hålla med dig om att det finns sjuk renrasavel och det finns inga ursäkter för det, svenska kennelklubben är medvetna om det och jobbar hårt för att få bort sjuk avel.
men det jag tänker är att det finns så otroligt många olika renrasiga hundar så varför blanda? jag tror att alla hittar en hund som faller dem i smaken om de kikar på renraser. det finns också så många uppfödare och att följa linjer bakåt så att man försäkrar sig om att få en sån frisk hund som möjligt är inte svårt.
det blandrasaveln gör är att de säljer sina valpar billigt = hunden blir en slit och slängvara. det finns belägg för att blandraser försäkras inte i lika stor utsträckning som renraser = får inte veterinärvård när de behöver. och jo, blandraser är precis lika sjuka/friska som renraser.
dessutom så finns det ofta ett syfte med en viss ras, de är till för något speciellt - jakt, vall, vakt, att blanda från olika grupper är inte sunt.
de som säljer blandraser haft oftast ingen koll på sina hundars hälsa, de är inte ögonlysta, höftledsröntgade, mentalbeskrivna mm. förhoppningsvis är den du köper din valp ifrån ett lysande undantag.
lycka till med valpen!
Myosotis
Men gud så många fördomar om blandraser och deras uppfödare! rolleyes.gif
herkules
CITAT (Myosotis @ 27-04-2008, 12:29) *
Men gud så många fördomar om blandraser och deras uppfödare! rolleyes.gif

jag önskar jag kunde hålla med dig om att det är fördomar, tyvärr kan jag inte det.
sen tycker jag inte att man kan kalla blandrasförsäljare uppfödare, kan man inte registrera sin kennel på sedvanligt vis så är man inte uppfödare.
Solstorm
Detta är en fråga som kan diskuteras i all oändlighet. Jag har inte hund själv men många kompisar har. De har haft mycket problem med sina hundar. Tyvärr så avlas ju brukshundar för att vinna skönhetsutställningar. Inte många som vågar kalla en sådan uppfödare som vinner skönhetsutsällningar för backyardbreeder. Vad hindrar att en korsningshund vetrinärbesiktas och kollar extra på de problem som brukar finnas inom de raser som ingår i hunden? Vet att många säger att avla på utseende inte utesluter att man tänker på hälsa och lynne, men i praktiken så låter man utseendet väga tyngst. Likadant med katter. Tror att det är mindre vanligt att det avlas på korsningar med dåligt lynne, men vet att det förekommer när det gäller djur som har chans att ge utställningsvinnare efter sig.

Med det menar jag inte att man ska korsa hejvilt. Man bör ju känna till en del om raserna och veta vad man kan blanda och inte. Tex brukar korsningar med perser ge katter med fel på bettet. Kan tänka mig att det är samma med hundar att olika extremvarianter inte ska korsas med varandra.
Wilmer
Är det bara hundar som skall vara renrasiga? Eller är det ok att korsa hästar, marsvin, kaniner, katter..? Varför i så fall? Förlåt, kanske inte skulle ställa frågan i valptråden, jag tycker de ser gosiga ut wub.gif
Fenja
Hur är det med människor? Är det fel att en svart, röd eller gul och en vit gifter sig och får barn? Eller att en vegan lever ihop med en utpräglad jägare? Eller att en svensk bildar familj med en tysk?
Jag kan inte djupt nog beklaga hur rigid och rasistisk renrasaveln håller på att bli. Det enda glädjande i sammahanget är att det slår tillbaka på dem som utövar det!
Mvh
Fenja
Whiskuchi
Så länge det testas för sjukdomar kan väl folk få avla på vad fan de vill. Precis som seriösa uppfödare gör. Problemet är att blandras"uppfödare" sällan eller aldrig testar sina avelsdjur.

Edit: kanske är på sin plats med en tråd om blandrasavel istället för att förstöra TS tråd?
DragonLady
Ja jag kan bara säga att dessa "avelsdjur" blink.gif som har gjort den valpen jag skall ha är friska med alla papper o vet. undersökningar.. en tik av hennes "renrasiga" tidigare kullar har vunnit priser oxå bravo.gif
Att korsa friska Pappilon o Chihuahua som är lika varandra blir inga konstiga varianter.
Kontakt med alla valpköpare finns sedan första kullen och alla mår bra och blir väl omhändertagna, de säljs ju inte till vem som helst.
Dessa bäbar som kom nu har redan köpare, men som sagt kom det ju lite fler än två som hon fått tidigare happy.gif men nu finns det köpare till alla utom en.. tror jag.. som läget är nu iaf.
Ja den som tror att man tjänar stora pengar på avel vet nog inte vad alla papper, avgifter, vet.avgifter mm. mm. kostar no.gif
Det mest värdefulla vi har är våra barn o djur o de kommer alltid i första rummet kompiskram.gif
herkules
CITAT (Fenja @ 27-04-2008, 19:19) *
Hur är det med människor? Är det fel att en svart, röd eller gul och en vit gifter sig och får barn? Eller att en vegan lever ihop med en utpräglad jägare? Eller att en svensk bildar familj med en tysk?
Jag kan inte djupt nog beklaga hur rigid och rasistisk renrasaveln håller på att bli. Det enda glädjande i sammahanget är att det slår tillbaka på dem som utövar det!
Mvh
Fenja

nu ska du inte blanda ihop äpplen med päron - hundar är inte människor!
Solstorm
CITAT (Whiskuchi @ 27-04-2008, 19:28) *
Edit: kanske är på sin plats med en tråd om blandrasavel istället för att förstöra TS tråd?

Absolut tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 27-04-2008, 19:19) *
............................... Det enda glädjande i sammahanget är att det slår tillbaka på dem som utövar det!
Mvh
Fenja

Och vad är det som är glädjande i det?????
Anki
DragonLady
Tittade in hos de små idag.. det är fortfarande overkligt att jag skall få ta med mig en av dem hem till mig en dag... wub.gif
Detta är den minsta av tikarna..
Fenja
Oj vad de växer! wub.gif wub.gif Är det en tik eller en hane som du ska ha?
Mvh
Fenja
DragonLady
En liten dam är det jag skall ha bland mina manliga pyssar naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon