|
ingrid fuxwall
09-06-2008, 20:21
CITAT (Bettis @ 09-06-2008, 21:14)  Ingrid visst var det väl du och jag som talades vid när vi var på Tjörn, du ville ha backar till alla krukor, eller misstar jag mig  Du har så rätt!
CITAT (ingrid fuxwall @ 09-06-2008, 21:21)  Du har så rätt! OK så bra då kom jag ihåg rätt, hur många backa vill du ha??
*Ulrica*
09-06-2008, 20:51
Jag som är en sån som oroar mej har börjat oroa mej för två saker angående loppisen nu... 1. Att den ska ösregna på lördag. 2. Att det inte kommer någon och säljer men många som vill köpa.... Nu har jag satt priser. Hu så svårt. Jag vill inte sälja mina älsklingar för billigt för då behåller jag dem hellre själv men jag vill å andra sidan att folk ska köpa dem....
Dito Verde
09-06-2008, 20:57
CITAT (*Ulrica* @ 09-06-2008, 21:51)  Jag som är en sån som oroar mej har börjat oroa mej för två saker angående loppisen nu...
1. Att den ska ösregna på lördag. 2. Att det inte kommer någon och säljer men många som vill köpa.... Har du haft någon mera kontakt med Ale trädgårdsvänner eller vad de heter? De brukade ju sälja flitigt vid Glasbruksmuseet. Har någon mailat TAG? Jag har mailat alla jag kan tänka mig men glömde TAG. De säljer ju oxå flitigt vid olika tillfällen.
*Ulrica*
09-06-2008, 21:03
CITAT (Dito Verde @ 09-06-2008, 21:57)  Har du haft någon mera kontakt med Ale trädgårdsvänner eller vad de heter? De brukade ju sälja flitigt vid Glasbruksmuseet. Har någon mailat TAG? Jag har mailat alla jag kan tänka mig men glömde TAG. De säljer ju oxå flitigt vid olika tillfällen. Jag ringde och mailade kontaktpersonen för Ale Trädgårdsvänner och hon skulle maila alla på listan men de hade redan planerat in en utflykt den dagen så jag vet inte hur många som kan... TAG har jag mailat men inte fått något svar.
ingrid fuxwall
09-06-2008, 21:03
CITAT (*Ulrica* @ 09-06-2008, 21:51)  Jag som är en sån som oroar mej har börjat oroa mej för två saker angående loppisen nu... 1. Att den ska ösregna på lördag. 2. Att det inte kommer någon och säljer men många som vill köpa.... Nu har jag satt priser. Hu så svårt. Jag vill inte sälja mina älsklingar för billigt för då behåller jag dem hellre själv men jag vill å andra sidan att folk ska köpa dem....  Att oroa sig är typiskt för oss av människo släktet - både dumt och onödigt. 1. Tyvärr kommer det inte att regna - hur gärna jag än skulle önska. 2. Jag har haft gäster så jag har inte inverterat men om så önskades har jag tre fulla flak - från mig kommer frågan - finns det köpare??? Har fått en känsla av att det finns en massa som vill sälja
Österläge
09-06-2008, 21:34
Ulrica, tror inte du behöver oroa dig! Det verkar ju komma massa odlaiter med saker att sälja, o kommer det inte några andra (vilket jag tror med vår massiva reklam!!) så är ju odlaiter bra på att köpa av varann oxå... Största risken är väl att man kommer hem med lika mycket, men massa olika sorter som man inte visste att man alltid velat ha! Btw, har jag drömt eller har du bananlådor i trä? Har du isf några över att sälja..? Bettis, vad är det för backar du har? Vanliga i plast eller i trä? Skulle vilka ha typ bananlådor i trä att plantera i, tycker det är fint...
*Ulrica*
10-06-2008, 17:21
CITAT (uteplatsen @ 09-06-2008, 22:34)  Btw, har jag drömt eller har du bananlådor i trä? Har du isf några över att sälja..? Lite trälådor har jag men de är jag desvärre för dej väldigt rädd om. Sorry... (typ samlar på trälådor - det finaste jag vet). Sockerlådor, fisklådor, äpple/potatislådor... Idag övade jag och sonen på att pussla in lådor i bilen. Ett lager med kartonger i botten, träskivor över och så olika backar och lådor på toppen....
Österläge
10-06-2008, 18:15
CITAT (*Ulrica* @ 10-06-2008, 18:21)  Lite trälådor har jag men de är jag desvärre för dej väldigt rädd om. Sorry... (typ samlar på trälådor - det finaste jag vet). Sockerlådor, fisklådor, äpple/potatislådor...  Inga problem, det förstår jag! Skulle jag oxå ha varit... Var har du fått tag på dem? Kan man fråga i affärer eller får man köpa dem?
*Ulrica*
10-06-2008, 18:52
CITAT (uteplatsen @ 10-06-2008, 19:15)  Inga problem, det förstår jag! Skulle jag oxå ha varit... Var har du fått tag på dem? Kan man fråga i affärer eller får man köpa dem? Nu vet jag inte exakt vilka du menar men de jag har är alla gamla och kommer antingen från loppisar, auktioner eller är upphittade här på gården. Vet inte om det används trälådor i affären nuförtiden...
Österläge
10-06-2008, 19:24
CITAT (*Ulrica* @ 10-06-2008, 19:52)  Nu vet jag inte exakt vilka du menar men de jag har är alla gamla och kommer antingen från loppisar, auktioner eller är upphittade här på gården. Vet inte om det används trälådor i affären nuförtiden... Ja ok, nä det är ju säkert inte så vanligt längre, men jag tror faktiskt jag såg några utanför en affär igår, måste gå dit o fråga om jag kan få (köpa) dem...  Tycker oxå trälådor är jättefina!!
ingrid fuxwall
10-06-2008, 19:32
Jag överrumplade mannen i fiskvagnen så jag fick några av hans lådor
Österläge
10-06-2008, 21:24
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-06-2008, 20:32)  Jag överrumplade mannen i fiskvagnen så jag fick några av hans lådor OK, jag ska börja hålla utkik efter trälådor o inte vara för blyg för att fråga! *samlar mod*
CITAT (uteplatsen @ 09-06-2008, 22:34)  Bettis, vad är det för backar du har? Vanliga i plast eller i trä? Skulle vilka ha typ bananlådor i trä att plantera i, tycker det är fint... Jag har några plastbackar, tar med ett antal om det är någon som vill ha. En liten tanke jag hade idag, ni som ska sälja tänk på att ni har växel med er, ofta kommer vi andra (jag som bara ska köpa alltså  ) vi brukar ha stora pengar med oss, ska själv försöka se till att jag inte har större pengar än 100:- men alla kanske inte tänker på det.
... vilken rolig grej! Nästa gång vill jag vara med. Jag kanske har 5000 tvättnötsplantor att duka fram då (och jag kan hota mina fikusar med att om de inte växer så kommer jag att sälja dem på nästa marknad - det brukar jag hota mina hundar med när de inte är snälla)
Elisabeth P
11-06-2008, 20:03
Hej på er! Det ska bli så kul på lördag, men jag har ju lite funderingar  . Jag har aldrig förr varit på en växtmarknad överhuvundtaget  , än mindre sålt. .....så, hur små plantor kan man ta med. Jo i prinsip så förstår jag att jag kan ta med vad jag själv vill, men brukar det finnas intresse för pyttesmå saker. Typ riddarsporre eller gyllenlack som är två cm (har mägdvis). Har även mängder av smått som jag dessvärre inte har en susning av vad jag sått  Fast iof sig får jag kanske vara glad om jag får plats med det som är stort och som jag vet vad det är Så vad tror ni som vart med förut, finns intresse av mycket små plantor?
ingrid fuxwall
11-06-2008, 20:34
Tycker också att det ska bli roligt och tyvärr vet jag inte om det finns intresse av små sticklingar men har en känsla av att det nog beror på priset - korrigera mig om jag har fel.
Har gått igenom mina krukor och jag har ju hur mycket som helst, väldigt mycket är krukat och inte utsatt pga. torkan. Citronmiliss, Äpplemynta, gul nunneört, lungört, daglilja (blommande) pimpinell, kardvädd, stora julrosor, tomatplantor, daggkåpa och mycket annat som jag glömt just nu
ingrid
Österläge
11-06-2008, 21:05
Håller med Ingrid, i princip finns nog intresse för alla storlekar beroende på priset... Men om det är för smått är det kanske inte så stor vits, jag menar om du inte kan ta mer än 5-10 kr kanske det inte är värt besväret för dig? Växter är dyrare ju större de är, man betalar ju för att någon annan gjort jobbet - men om de i princip bara är sådda o just grodda, kan man ju lika gärna så dem själva. Växter som du inte vad var det är tror jag inte är någon idé, om inte nån köpare känner igen det förstås... Men man köper ju inte gärna nåt man inte vet vad det är. Hoppas du blev något klokare! Ska bli jättekul på lördag!!
Elisabeth P
11-06-2008, 21:10
Jo, men tänkte nog det. Men man måste ju fråga när jag aldrig vart med om detta förut. Tar inte med tveksamheterna (de får vänta till annat tillfälle). Om de små får plats hade jag bara tänkt mig en 5:a. Mest för att jag inte själv har plats och annars åker de i komposten. Tack för era tankar.
Nej, släng inget på komposten för jösse namn! Ta med det ni vill sälja, det är ju inte bara vi växtdårar som kommer utan förhoppningsvis andra som sett annons och reklam. 5:-/st för en nysådd liten rackare är helt OK.
*Ulrica*
12-06-2008, 06:22
CITAT (Elisabeth P @ 11-06-2008, 21:03)  Så vad tror ni som vart med förut, finns intresse av mycket små plantor? Jag har heller inte särskilt stor erfarenhet av växtmarknader och jag tycker du har fått många bra svar redan. Personligen gör jag som så att jag tar med det som är störst helt enkelt för att jag kan få mer betalt för det (sambon klagar på att min hobby kostar lite mycket...  ). Ju ovanligare sort eller ju billigare en planta är desto mindre storlek kan man sälja, så tänker iallafall jag. Du kan ju alltid spara dem till någon höst-växtmarknad...
Lars-Olof Arvids
12-06-2008, 11:09
Ulrica, jag är intresserad av 25 runda plastkrukor på 3,5 liter! Dock kan jag inte köpa dem förrän jag har sålt så mycket att jag får plats att ta hem dem. Nu har en av mina "blålila trädgårdsirisar" fått en GUL blomma!  Jag hoppas att det ändå är Iris germanica jag har fått och krukat in, och inte I. pseudacorus som den är misstänkt lik. De har inte blommat hos mig förut, så risken finns att de blir gula allihop. Strandirisarna (I. sanguinea) har däremot haft mörkblåa blommor, så dem är det ingen tvekan med. Olle
Österläge
12-06-2008, 12:58
CITAT (Elisabeth P @ 11-06-2008, 22:10)  Jo, men tänkte nog det. Men man måste ju fråga när jag aldrig vart med om detta förut. Tar inte med tveksamheterna (de får vänta till annat tillfälle). Om de små får plats hade jag bara tänkt mig en 5:a. Mest för att jag inte själv har plats och annars åker de i komposten. Tack för era tankar. Ja men om alternativet är komposten så ta med dem om de får plats! 5 kr st är ju helt ok o du kan alltid rea ut dem på slutet, om du inte vill ta med dem hem...
CITAT (Elisabeth P @ 11-06-2008, 22:10)  Jo, men tänkte nog det. Men man måste ju fråga när jag aldrig vart med om detta förut. Tar inte med tveksamheterna (de får vänta till annat tillfälle). Om de små får plats hade jag bara tänkt mig en 5:a. Mest för att jag inte själv har plats och annars åker de i komposten. Tack för era tankar. De du inte själv vet vad det är kan du ju pröva att sälja som "Fyndkruka". Jag vet ju med mig själv att jag flera gånger har betalat 95 spänn för en fyndlåda på panduro som likagärna kan innehålla allting som man inte kan göra något av. (ansiktsfärger t.ex  ) Jag skulle gärna betala 20 spänn för överraskningen att se vad en "fyndkruka" kan utvecklas till.
ingrid fuxwall
12-06-2008, 18:23
Min hundbil - den med lastutrymme är på verkstad och där hade deras manick gått sönder så den kommer inte att bli lagad innan helgen så jag funderar på att hyra en släpkärra - har som sagt ett fruktansvärt överskott i år, alla dessa frösådder som tagit över tomten (de står i lådor överallt) Tänker inte ta något överpris men undrar om det kan vara dumt, fast det vet ju inte någon annan - hur många som kommer.
ingrid
Elisabeth P
12-06-2008, 18:43
Tack för all respons och glada tillrop.  Jag tar med vad jag får plats med och börjar med det största. Hmmmm  undrar just om mitt resesällskap vill ha var sin låda i knät Tja, vi får se vad som kommer med , men  allihopa.
*Ulrica*
12-06-2008, 19:53
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-06-2008, 19:23)  jag funderar på att hyra en släpkärra Ja, det är ju bara du själv som vet om du vill ta den risken. Jag vet inte hur mycket du får ge för ett släp... räkna på hur det skulle kunna bli som värst och se om du kan stå ut med det. Prova annars att packa i lådor som du kan stapla åtminstone i två lager, man får plats med mer än man tror!
*Ulrica*
12-06-2008, 19:58
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-06-2008, 12:09)  Ulrica, jag är intresserad av 25 runda plastkrukor på 3,5 liter! Då lägger jag undan dem till dej. Sedan har jag bara ett 20-tal kvar som jag tänkte sälja per styck.
Slinker in lite snabbt och önskar er en trevlig dag. Tänker på och saknar er er alla i "gänget". Kanske nästa gång...
Jag kommer sakna dig också Maria, även om vi bara träffats 1 gång tidigare. Jag hade sett fram emot att få handla lite träd och annat hos dig, men men, bättre lycka nästa gång antar jag
*Ulrica*
13-06-2008, 08:23
CITAT (MariaS @ 12-06-2008, 21:35)  Slinker in lite snabbt och önskar er en trevlig dag. Tänker på och saknar er er alla i "gänget". Kanske nästa gång... Jag tror du kommer ha det rätt kul också! Lite avis faktiskt... har aldrig varit på något liknande men det verkar fräckt!
*Ulrica*
13-06-2008, 08:30
[attachment=19651:skylt.jpg]
Den här skylten hänger jag på min baklucka så att alla vet var jag är, typ som en "sambandscentral". Då kan ni skicka folk som har frågor dit, folk som vill köpa bärkassar eller nåt sånt... typ... liksom
Vi som ska hjälpa till i början - Bettis+kompis, jag och Dito Verde kommer typ fem i tio. Det är nog inte så många som kommer så tidigt så det är ingen stress. Om Ingrid vill hjälpa till så räcker det att gott att du kommer vid 11, det blir en lång dag iallafall.
Jag har gjort en liten lapp som ska delas ut till alla säljare. Så här står det på den:
Välkommen till SURTE BAKLUCKELOPPIS!
Hoppas att du får sålt det du har tagit med dej och att du gör många fynd! För att loppisen ska bli så lyckad som möjligt ber vi dej att lämna platsen i samma skick som du fann den. Ta med allt skräp, även cigarettfimpar från gräset runt din bil. Det finns ingen möjlighet att slänga några sopor på området. Loppisen öppnar för besökare klockan 12 och håller på till 16. Vi ber dej att packa ihop direkt vid 16 och lämna området senast 17.00
De 40:- som du betalar för din plats går bland annat till annonskostnad. Eventuellt överskott går till Surte-Bohus Ungdomsfotboll, det är även de som står för serveringen.
Vid bilen med skylten ”SURTE BAKLUCKELOPPIS” kan du ställa frågor (prata med Ulrica) och köpa plantbärkassar. Toaletter finns i anslutning till serveringen.
Förhoppningsvis kommer SURTE BAKLUCKELOPPIS att bli en årligt återkommande begivenhet så vi hoppas att du håller utkik efter oss nästa år vid samma tid eller lite tidigare. Vi som arrangerar loppisen är Odlaklubben Väst – en löst sammansatt grupp av trädgårdsmänniskor från Västsverige som hittar på saker tillsammans. Vill du ha information om våra aktiviteter - lämna din mailadress till Ulrica.
Nu håller vi tummarna för att uppehållsvädret håller i sig! Idag ska jag packa och vattna plantor...
Lars-Olof Arvids
13-06-2008, 10:36
Jag kanske också kan hjälpa till med något, för om allt går som planerat kommer jag till Surte norra 10.21. Det går även en buss som är framme 11.21, men eftersom det bara är tre minuters väntetid vid bytet i Bohus vågar jag inte chansa på att den inte är försenad. Nu har jag plockat ihop lite växter jag tänker ta med mig. Det blir ganska många sorter, men inte så många av varje. Jag har också puttat upp loppistrådarna i flera av forumen jag har skrivit i. Det ska bli kul att träffa er i morgon!
Olle
ingrid fuxwall
13-06-2008, 10:47
Jag har varit och köpt växel - tior och femor.
ingrid
*Ulrica*
13-06-2008, 13:42
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-06-2008, 11:36)  Jag kanske också kan hjälpa till med något, för om allt går som planerat kommer jag till Surte norra 10.21. Det går även en buss som är framme 11.21, men eftersom det bara är tre minuters väntetid vid bytet i Bohus vågar jag inte chansa på att den inte är försenad. Olle - det är väl säkert någon som kan hämta dej i Bohus så att du inte behöver komma så tidigt. Det kommer inte finnas så mycket att göra mellan 10 och 11 tror jag. CITAT (ingrid fuxwall @ 13-06-2008, 11:47)  Jag har varit och köpt växel - tior och femor. Ja, just det... nåt hade jag glömt...
Sussie F-Flower
13-06-2008, 14:07
Åhhh, Gode Gud, vad jag önskar att jag bodde närmare!!!! Verkar vara en väldigt engagerande loppis Ni ska ha!  Jättekul idé! Bra jobbat! Önskar Er Alla, som är med i morgon, att Ni får ett strålande vackert väder  och att köp-och-sälj-folket är på topp! Glöm inte att ta med musik!!! Då blir alla på bra humör!!! (och handlar mycket...) (Själv ska jag städa, utomhus, tillsammans med radhusägarna i föreningen... ...oxå trevligt...) Ha en rikrigt, riktigt bra och trevlig lördag!!!! Sussie.
Lars-Olof Arvids
13-06-2008, 14:27
CITAT (*Ulrica* @ 13-06-2008, 13:42)  Olle - det är väl säkert någon som kan hämta dej i Bohus så att du inte behöver komma så tidigt. Det kommer inte finnas så mycket att göra mellan 10 och 11 tror jag. Den som i så fall kan hämta mig (med sex växtpåsar) i Bohus eller Kungälv får gärna ringa i kväll. Jag kommer inte att sitta vid datorn så länge till nu. Olle
Elisabeth P
13-06-2008, 16:50
Jag har aldrig varit i Surte, så jag kör efter GPS. Vilken adress bör jag knappa in. Det finns många gator att välja på i Surte. Det gick inte att knappa in idrottsplats. Står det skyltat från större vägar. Kommer från Boråshållet.
CITAT (Elisabeth P @ 13-06-2008, 17:50)  Jag har aldrig varit i Surte, så jag kör efter GPS. Vilken adress bör jag knappa in. Det finns många gator att välja på i Surte. Det gick inte att knappa in idrottsplats. Står det skyltat från större vägar. Kommer från Boråshållet. Du kan lägga in Tävlingsvägen tror det blev nr 4 jag har just lagt in det i min GPS!
Elisabeth P
13-06-2008, 17:01
CITAT (Elisabeth P @ 13-06-2008, 18:01)  Ja, det gör vi!! det ska bli så himla kul, jag och min kompis kommer att vara där tidigt och vi ska minsan ta betalt
Österläge
13-06-2008, 20:00
Åh vad roligt det ska bli imorn! Jag var på en växtbytarträff i onsdags med Örtasällskapet så jag har inga växter att ta med mig, får bara går runt o titta... (läs: köpa...  ) Ingrid, hoppas det är ok att du blir utan chili!
*Ulrica*
13-06-2008, 20:42
Japp, nu är bilen packad och klar så att jag kan ta det lugnt imorgon. Det ska bli superskoj!!!
Jösses vad väl förberedd du är Ulrica. Jag har iofs plockat fram påsar och vaxduk att ha under plantorna i bilen men det är också allt. Nu står mina växter redan, till större delen, i backar, som bara är att flytta in i bilen i morgon. Växel är klar, det enda jag absolut måste göra är att ta ut med pengar som jag ska handla för.
ingrid fuxwall
13-06-2008, 21:10
Nu hoppas vi att det kommer folk så att jag slipper ta med mig alla växterna hem igen  . Funderade ju starkt på att hyra en släpkärra men då sa min snälle svåger att han kunde följa med. Tror han tänkte att vi skulle sätta oss i hans rymligare bil men då sa jag - Vad bra med två bilar Bilarna är packade och i min är det bara plats över för undertecknad och Xera. Som sagt, jag har oftast en förmåga att överdriva - att stundtals bara vara för mycket  Tänk på det och bli inte chockad över allt jag har med mig
Nu har jag satt etiketter i alla småplantorna. Det blir inte så många plantor men det ska bli roligt! Är det lagom att komma vid 10:30 tro?
ingrid fuxwall
13-06-2008, 21:18
CITAT (Knytt @ 13-06-2008, 22:14)  Nu har jag satt etiketter i alla småplantorna. Det blir inte så många plantor men det ska bli roligt!  Vad duktig du är  Själv har jag med mig penna och små sticketiketter och gör jobbet om något blir sålt
ingrid fuxwall
13-06-2008, 21:33
CITAT (uteplatsen @ 13-06-2008, 21:00)  Åh vad roligt det ska bli imorn! Jag var på en växtbytarträff i onsdags med Örtasällskapet så jag har inga växter att ta med mig, får bara går runt o titta... (läs: köpa...  ) Ingrid, hoppas det är ok att du blir utan chili!  Lika bra då mina squach inte vuxit till sig så mycket att de är bytbara
Ja men du har ju inte så få plantor som jag  Önskar jag var lite mer ambitös så jag hade gjort skyltar och sånt men det räckte inte orken till  Det ska bli spännande tycker jag, tror vi ska komma vid 11 efter närmare eftertanke.
Elisabeth P
13-06-2008, 21:54
Vi försöker ochså vara där omkring 10.40/11.00. Jag har ju en bit att köra så jag vill vara ute i god tid så att jag hittar. Har inte heller speciellt mycket, men det ska verkligen bli jättespännande. Hoppas bara att jag inte satt allt för tokiga priser på mina planter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|