Full version: SURTE BAKLUCKELOPPIS
Sidor: 1, 2, 3, 4
Elisabeth P
Jag har planer på att komma och försöker få ihop lite att sälja, men jag har inte så mycket.

Jag har grävt upp lite från rabattena utav sådant som jag har gott om.
Men vad det gäller egen sådd från fjolåret så är mycket fortfarande pyttesmått. Hur smått kan man sälja?
Har typ riddarsporrar i mängder som bara är ett par cm höga.
Lars-Olof Arvids
Jag har hur mycket som helst som jag vill bli av med! Kungsmynta, smyrnamejram, isop, nepeta, storklocka, fjädernejlika, dagliljor, strandiris, trädgårdsiris, spikklubba, fingerborgsblomma, fänrikshjärta...

[attachment=19108:Plantorbsk.jpg]

Så här ser det ut på min uteplats nu. smile.gif
Tyvärr kan jag inte ta med så mycket eftersom jag åker buss, men skriv gärna om ni är intresserade av någon av mina sorter!

Olle
Knytt
Jag och sambon har preliminärbestämt att vi kommer och vi tar med lite grann att sälja/byta. Har väl inga mängder men en del iaf, t.ex. tomatplantor, några chiliplantor, ormöga, broccoliplantor, några passiflora sticklingar etc.
Ni verkar ha mycket spännande, kanske blir det en del byten biggrin.gif

Lars: Vad har du för irisar och dagliljor? Jag är spekulant smile.gif

Hur känner man igen varandra och vet vem som är vem? Ska man kanske ha namnskylt med namn och nick?
Bettis
CITAT (Knytt @ 02-06-2008, 15:40) *
Hur känner man igen varandra och vet vem som är vem? Ska man kanske ha namnskylt med namn och nick?

Det tycker jag är en bra idé tummenupp.gif
Lars-Olof Arvids
Jag har mörkblå strandiris (Iris sanguinea) och blålila trädgårdsiris (Iris germanica). Trädgårdsirisarna har jag olika stora plantor av - är det små eller stora du vill ha? Ska jag ta med mig stora vill jag vara säker på att inte behöva släpa hem dem igem. Jag tar 20 kr för de små (ca 10 cm kruka) och 40 kr för de stora (ca 20-25 cm kruka). Dagliljorna har jag tyvärr ingen större ordning på. De är gula, orange och röda, förhoppningsvis börjar de snart blomma så att man kan se vilka som är vilka! Jag tar på mig min odla-knapp med namnet när jag kommer.

Olle

Knytt
Jag bokar en strandiris och en trädgårdsiris, små blir bra biggrin.gif

Efter en närmare koll upptäckte jag att jag ska ha med daggkåpa, citronmeliss och dahlior också.
Tror ni någon vill ha björnbär och astillbe?
Lars-Olof Arvids
Okej, jag tar med en strandiris och en liten trädgårdsiris till dig! smile.gif

Olle
*Ulrica*
CITAT (Knytt @ 02-06-2008, 15:40) *
Nu är ju "allmänheten" inbjuden så förhoppningsvis kommer det även en massa icke-odlaiter också men ha du gärna en skylt med namn på så att man kan hälsa! Jag ska åtminstone ha min Odla-knapp med namnet och kanske tom. min Odla-tröja. När det närmar sig kommer jag att tala om hur jag tänkte markera min bil-plats så att vi kan ha det som ett "loppis-centrum" där man kan komma och ställa frågor, hälsa på varandra och liknande.

Ni som önskar/erbjuder växter skriv gärna även på loppisens hemsidas gästbok för just det syftet så att även de som ej är med på Odla.nu kan se!
Knytt
Jo jag förstår att andra också kommer, men er man pratat med kan det vara kul att känna igen smile.gif

Nu har jag skrivit i gästboken, hade inte sett den innan smile.gif
CillaM
Ojoj, kollade loppisens hemsida och det verkar som om jag kommer hem med mer än vad jag kommer dit med smile.gif
*Ulrica*
CITAT (Knytt @ 02-06-2008, 17:26) *
Jo jag förstår att andra också kommer, men er man pratat med kan det vara kul att känna igen smile.gif
Ja, visst är det! Och så presenterar man sej tex. du säger: Hej, jag heter Gulle-Maj och jag ser ut såhär confused.gif och du: Knytt och då liksom ja då: AHAAAAA! HEJ!!!! tongue.gif
Det är kul. Om ni fattade vad jag menade liksom.... giggle.gif

CITAT (Eva i Höga @ 02-06-2008, 09:16) *
Jag kommer inte, snyft, min dotter cyklar vätternrundan så hon behöver lite glada tillrop.
Nejmen Eva! Nu tycker jag att du prioriterar HELT FEL!!! nono.gif
VI behöver ju dina glada tillrop!!! wub.gif

-cry-.gif Tråkigt att du inte kommer....
MariaS
CITAT (*Ulrica* @ 02-06-2008, 09:06) *
...Om MariaS ska komma så får du gärna ta med mer ingefärsmarmelad, den är slut för längesedan - helt underbart god!!!!

Sorry. Gubben hade redan bokat oss på bilträff -cry-.gif Ska se vad jag kan göra åt marmeladen flirting.gif
CillaM
Vad då? Ska du inte komma Maria??
Dito Verde
CITAT (MariaS @ 02-06-2008, 20:39) *
Sorry. Gubben hade redan bokat oss på bilträff -cry-.gif Ska se vad jag kan göra åt marmeladen flirting.gif

men detta är ju en bilträff confused.gif
MariaS
CITAT (Dito Verde @ 02-06-2008, 22:51) *
men detta är ju en bilträff confused.gif

Ja ja ja, men nu var det ju en "nostalgi" bilträff och ja jag vet, bakluckeloppis är även det nostalgi, men knappast från femtiotalet med matchande klädsel, bil och husvagn.
Så sorry igen. Inget bakluckeloppis denna gången.

g.gif Kan ingen fundera ut hur man bär sig åt att vara på två ställen samtidigt sad.gif
*Ulrica*
Vår lokaltidning brukar komma i lådan lördag, senast söndag. Denna gången kom den först igår och sambon tog in den nu på morgonen. Lite sömnig sitter jag och kollar.....

DÅ! ohmy.gif biggrin.gif giggle.gif bravo.gif yahoo.gif

Hela mitt pressmeddelande, med bild och allt - är infört i tidningen!!!!

Klicka här för att kolla!!!

Nu har vi alla förutsättningar att det kommer folk tycker jag!!! laugh.gif
*Ulrica*
He he he.... en rolig sak till. Jag skrev till Gunnel Carlssons nya hemsida Trädgårdsriket för att vi skulle komma med i kalendern där. Jag fick svar från Gunnel att det var ett bra tips så nu är det infört.

Idag fick jag ett mail där hon skriver att vi nog är de första i landet som har en bakluckeloppis för växter och trädgårdsgrejer och att hon gärna vill att jag tar en bild och skriver lite text så att det kan komma med på hemsidan efter loppisen!!! 000.gif
Lars-Olof Arvids
Heja Ulrica! Det ser jättebra ut! bravo.gif

Olle
Knytt
Så roligt biggrin.gif
*Ulrica*
Jag funderar på en sak....

I Alekuriren hade de inte tagit med vilken tid loppisen var och inte heller hur man kan få reda på mer om loppisen... ska vi sätta in en liten annons i alla fall?

På sidan två -ledarsidan brukar annonser från föreningar ligga. En sådan liten (60x42 mm), i svartvitt kostar 445:- + moms, se tillexempel Ale Slöjdares annons på den här sidan: Klicka här
+ moms blir det ca. 550:- och det motsvarar ungefär 14 betalande säljare på loppisen.
Tidningen kommer ut gratis i hela Ale, Lödöse och Nygård - till ca. 20 000 hushåll.

Jag har visserligen satt upp lappar på mataffärerna i Älvängen men alternativet till en annons skulle i så fall vara att jag åker runt till alla affärerna i Ale och sätter upp lappar och det har jag nog inte ork till, särskilt som jag inte har tillgång till bilen på dagtid.

Om vi ska ha en annons så måste den in till helgen och då är presstopp i morgon onsdag klockan 12. Jag har fått löfte om att de håller en plats till 10 imorgon, onsdag.

Vad säger ni? Svara fort!!!!

Tillägg: Min mamma som har hemsidan kan tänka sej att sponsra annonsen med 100:- eftersom hon får mer trafik på sin sida.

Tillägg 2: Annons i PDF [attachment=19156:annons_copy.pdf]

Tillägg 3: Jag har PM´at Göran Carlsson, Odla.nu med en förfrågan om sponsring också...
Lars-Olof Arvids
Då tycker jag att vi ska ha en annons! tummenupp.gif

Olle
Elisabeth P
säger det samma. KÖR

Vad du är flitig Ukrika
*Ulrica*
Pratat på telefon med Dito Verde nu. Hon säger också: kör annons, samt att ungdomsfotbollen nöjer sig med de pengar man får in på fikaförsäljning, ifall det inte blir något över efter annonsen.

Hon hade också några mycket bra synpunkter på annonsen så nu har jag gjort en nytt förslag: [attachment=19169:annons.pdf]
Vad tror ni om den?

Jag väntar lite till, ifall det är någon av er som kommer på något bra argument för att skippa annons.
Knytt
Jag tycker också annonsen är en bra idé!
CillaM
Jag får väl säga som de flesta andra, kör på med annons.
*Ulrica*
Då är annonsen beställd.
Såhär blev den till slut, efter några sista-minuten-förslag från min kära sambo: [attachment=19194:annons.pdf]
ingrid fuxwall
Självfallet är även jag med på annonsen och betalar för den, även om jag inte kommer den 14.e

ingrid
CillaM
Ser jättebra ut Ulrica. Hur gör vi med betalningen? Betalar vi direkt till dig på plats eller vill du att vi sätter in pengar på ditt konto?
ingrid fuxwall
Självfallet kommer jag och delar med mig av överskottet om inte sambon avliver just dagarna i samband med denna träff
*Ulrica*
CITAT (CillaM @ 03-06-2008, 22:27) *
Ser jättebra ut Ulrica. Hur gör vi med betalningen? Betalar vi direkt till dig på plats eller vill du att vi sätter in pengar på ditt konto?
Det kommer att finnas någon som tar betalt per bil när vi kommer (Bettis har erbjudit sig - står det kvar Bettis?). Förhoppningsvis kommer de pengarna att täcka annonskostnaden. I värsta fall får vi väl samla efteråt.

CITAT (ingrid fuxwall @ 03-06-2008, 22:32) *
Självfallet kommer jag och delar med mig av överskottet om inte sambon avliver just dagarna i samband med denna träff
Han får väl hålla på sej lite tycker jag om jag får skämta lite försiktigt om något så allvarligt. Hur är det med honom förresten, är han hemma nu? Och hur går det med din lilla sötnos?

Nu har jag påbörjat en lista i Gästboken på hemsidan med vad jag tror att jag ska ha med mej.

Någon som har bra tips på hur man får plats med mycket växter i en bil?
*Ulrica*
Jag har hittat såna där låg-kantade papperspåsar till växter som man får i blomsteraffären/plantskolan när man köper växter.

200 stycken för 250:- inklusive moms. Skulle det vara en idé att köpa in sådana och låta loppiskunderna betala för dem? Typ 3:- för 2 stycken? Eller kanske att säljarna köper dem och ger dem till sina kunder, för typ 25:- för 20 stycken?

Det kan bli lite svårt för folk att få med sig växterna annars.... plastpåsar funkar ju sådär... no.gif
Österläge
Hmm, svårt... Men om säljarna köper dem, tex 20 st för 25 kr, så kanske de kan antingen ge dem till köparna eller ta en krona per st, det kan ju vara valfritt... Man behöver ju inte en per växt heller, brukar få ner några st i påsen... Men det är nog en bra ide att ha iaf! Och går de inte åt får vi väl dela upp dem på oss, jag kan köpra några tex...

Bra med annons oxå, inträdet borde ju räcka för det! Annars får vi skramla. Men Ingrid, jag tycker inte alls att du ska vara med o betala annonsen om du nu inte kan komma! Nog för att det är en världslig sak i jämförelse med om din sambo går bort (usch, jag hoppas verkligen inte det händer snart!) men ändå...
*Ulrica*
CITAT (uteplatsen @ 04-06-2008, 16:40) *
Men om säljarna köper dem, tex 20 st för 25 kr, så kanske de kan antingen ge dem till köparna eller ta en krona per st, det kan ju vara valfritt...
Ja, typ så tänkte jag mej... kan det vara något tror ni andra?

CITAT (uteplatsen @ 04-06-2008, 16:40) *
Men Ingrid, jag tycker inte alls att du ska vara med o betala annonsen om du nu inte kan komma!
Självklart inte! Dessutom - OM pengarna räcker till annons och allt så behöver de som är med och hjälper till under dagen inte betala för sin plats heller. Inte Olle heller för han har gjort så bra reklam. Det har jag bestämt! yes.gif
Österläge
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-06-2008, 21:34) *
Spelar ingen roll

Hittills har gurka, pumpa och Squach vuxit till sig tillsammans med basilka, Aubergin och något annat som jag glömt.
Koriander och grekisk origano får vi inte glömma och så gräslöken som blommar så fint.

Jag tar gärna en squashplanta! smile.gif
CillaM
Jag får nog ta tillbaka att jag inte har mer än rävsvansar, som jag skrev sist. Jag hade glömt bort gullclematisen, Clematis tangutica, som jag sådde i våras. Har 30 plantor över som jag tar med mig. Dessutom har jag några bolmört från i år (giftiga). Plus rävsvansarna då.
ingrid fuxwall
Själv behöver jag långtradare för att få mig mig allt men får väl ta en funderare så att allt blir lite rimligt
CillaM
giggle.gif Själv lyckades jag övertyga min mamma att följa med den 14:e och hon har mycket större bil än vad jag har. O då tror jag att jag får plats med allt.
Dito Verde
Behöver gå ut och skriva ner vad jag ska ta med men försöker minnas...
Gurka "marketmore"
Sommarsquash
Melon "Atalanya"
Pumpa orange (Uschiki kuri ?)
Chili olika sorter (hungarian hot wax, habanero orange, jalapeno, sweet hot choklade och nån mer.
Paprika sweet red och sweet yellow
Krusmynta
Pepparmynta
andra myntor tror att det är rosenmynta + kanske ingefärsmynta
Vinruta
Prästkrage
Pepparrrot
Tomater Black Russian och Big boy, kanske några andra

+ minst tio grejer till.(mörkröd stjärnflocka, blå bolltistel mm mm)

Nån som har bra kompostmask? Jag har bara daggmask i min varmkompost.
Är intresserad av aubergine om du har fler ingrid fuxwall?
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 05-06-2008, 23:08) *
+ minst tio grejer till.(mörkröd stjärnflocka
Även om jag inte borde och sambon säkert blir vansinnig... - skriv Ulrica på några mörkröda stjärnflockor, jag fick inte många till att gro och det är typ min favvoblomma! Skriv gärna in listan på hemsidans gästbok också!

Ingrid - jag skulle också behöva en lastbil nu när jag har insett och accepterat att jag måste sälja växter... funderar på att köra två gånger trots att mamma ska komma och också har bil... någon som har någon smart ide på hur man kan stapla växter i lager ovanpå varandra i bilen?

Vad tror ni om papperspåsarna då? Ska jag köpa en gäng?
Solstorm
Ser ut som om jag kan komma nästa lördag. Jag har inte så himla mycket växter men undrar ändå hur jag ska få plats med grejerna i bilen. Vill ju gärna ha med ett bord och en stol och en vattenkanna och ...

Ingrid, jag tar med mig vinbärssniglar om jag hittar några. De håller sig också undan nu i torkan. Ulrika, jag ska försöka med humlen. Svårt att få upp snygga plantor då de har långa revor under marken innan man kommer fram till några rötter.

Skulle vilja ha slanggurka, roligt om det finns olika sorter. Någon som har planta eller stickling av rödblommande passionsfrukt?
Dito Verde
CITAT (*Ulrica* @ 06-06-2008, 09:09) *
Vad tror ni om papperspåsarna då? Ska jag köpa en gäng?

Ska sonen med? Isåfall kan han väl sitta vid ett bord och sälja dem för 2 kr st.

/p
*Ulrica*
CITAT (Dito Verde @ 06-06-2008, 13:00) *
Ska sonen med? Isåfall kan han väl sitta vid ett bord och sälja dem för 2 kr st.
Jo, ja det var faktiskt en liten tanke jag hade. Det och mina krukor kanske.... så får han en "egen" försäljningsplats och blir väldigt mallig... wub.gif
Österläge
CITAT (*Ulrica* @ 06-06-2008, 15:53) *
Jo, ja det var faktiskt en liten tanke jag hade. Det och mina krukor kanske.... så får han en "egen" försäljningsplats och blir väldigt mallig... wub.gif

Ja men det är väl en bra idé! Man behöver ju som sagt inte en per växt så det blir inte många man behöver köpa ändå, så det blir lixom inte jättedyrt för kunderna...
ingrid fuxwall
Tycker att det är en jättebra idé om lille söte Simon har ett bord och sitter och säljer.

I morgon ska jag titta efter vad jag tänker ta med mig - behöver en lastbil även jag och tyvärr är min bil som rymmer mest troligtvis på verkstad och släpkärran har punka och för övrigt saknar den botten naughty.gif
*Ulrica*
Såhär blev annonsen i tidningen: Klicka här!
CillaM
Toppen Ulrica! Nu är det nedräkning och tiden rinner snabbt dessa dagar. smile.gif
*Ulrica*
Visst hoppas jag på regn, nu, nu, nu men jag hoppas också att det blir uppehåll på lördag, det vore mindre lyckat om det öste ner just då.... sad.gif

Jag har sänkt priserna på krukorna, vet inte riktigt hur jag tänkte förut.... ni kan se krukorna och de nya priserna här:
Ulricas svarta plastkrukor
Boka gärna i förväg om ni vill köpa för vissa storlekar har jag begränsade mängder kvar av.
*Ulrica*
Idag har jag genomsökt hela gården efter lådor att transportera växter i, det ska nog räcka hoppas jag. Är precis klar med namnskyltar med bilder på till alla sorterna. Men jag tror inte jag orkar/kan sätta en sticka med namn i varje kruka. Funderar på att tillhandahålla stickor och penna och låta kunden jobba. Det räcker ju med en sticka även om man köper 5 plantor av samma...

Andra förslag på hur man kan göra? Sätter ni namnstickor i alla krukor?
ingrid fuxwall
CITAT (*Ulrica* @ 09-06-2008, 14:40) *
Idag har jag genomsökt hela gården efter lådor att transportera växter i, det ska nog räcka hoppas jag. Är precis klar med namnskyltar med bilder på till alla sorterna. Men jag tror inte jag orkar/kan sätta en sticka med namn i varje kruka. Funderar på att tillhandahålla stickor och penna och låta kunden jobba. Det räcker ju med en sticka även om man köper 5 plantor av samma...

Andra förslag på hur man kan göra? Sätter ni namnstickor i alla krukor?

Har samma funderingar som dig - vill inte sätt lappar på alla krukor - tänk om de måste åka med hem igen
Bettis
Ingrid visst var det väl du och jag som talades vid när vi var på Tjörn, du ville ha backar till alla krukor, eller misstar jag mig g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon