|
*Ulrica*
23-05-2008, 18:28
Odlaklubben Väst i samarbete med Surte Bohus Ungdomsfotboll presenterar stolt:SURTE BAKLUCKELOPPIS för växter, trädgårdsprylar och odlargrejer
Plats: Surte Idrottsplats Dag: Lördagen den 14 juni 2008 Tid: 12 - 16 Odlar du egna växter? Svämmar rabatterna över? Har sticklingarna tagit överhanden?
Sälj ditt överskott, hitta nya spännande växter och träffa likasinnade! Du packar bakluckan full, kör in på planen och dukar upp framför bakluckan på ett medtaget bord, i luckan eller på marken. Har du ingen bil så packar du väskan, tar med dej en filt och dukar upp dina grejer på filten! Ingen föranmälan krävs, försäljare dyker upp mellan 10 och 11.30. Kostnad: 40:- per säljare, överskottet går till Surte Bohus Ungdomsfotboll.
Förutom växter av alla de slag kan du tillexempel sälja överblivna krukor, hemmagjord trädgårdskonst, din gamla skottkärra, fröer från din trädgård, trädgårdsböcker eller andra odlingsrelaterade saker.
Mer information finns på
SURTE BAKLUCKELOPPIS HEMSIDA
Där kan du läsa regler och tips för försäljare
ALLA privatpersoner är välkomna, du behöver inte vara medlem på Odla för att sälja på loppisen - tvärtom - sprid ut detta till alla du känner och alla dina vänner. Ingen föranmälan krävs, försäljare dyker upp mellan 10 och 11.30 och loppisen har öppet mellan 12 och 16. Sprid länken till hemsidan på alla odlingsforum och trädgårdsföreningar du är medlem i. Inom kort kommer det att finnas en word-fil för utskrift att sätta upp i affären, på jobbet, på biblioteket eller föreningslokalen.
*Ulrica*
23-05-2008, 19:13
Här kommer en word-fil för utskrift. Dokumentet är i A4 och kan sättas upp överallt där folk kan se dem, skriv ut och sprid så många du vill! Har du inte Microsoft Word utan behöver ett annat format så skicka ett PM så fixar jag det. Wordfil: [attachment=18624:SURTE_BA...KELOPPIS.doc] Här är även en liten banner (bild) som du kan använda på din hemsida eller i din blogg om du vill göra reklam för loppisen. Glöm inte att länka bilden till hemsidan http://www.ingvor.se/startloppis.htm: [attachment=18597:loppis.jpg] Om du ska berätta för någon om loppisen men inte har internet eller en lapp med dej så kan du skriva ner den här adressen: www.ingvor.se - en lätt ihågkommen adress där det finns en länk till hemsidan. Spread the word!!!
ingrid fuxwall
23-05-2008, 19:29
Tack snälla Ulrika för att du tagit på dig även detta jobb, du är värd en väldigt stor guldstjärna Det ska bli jätteroligt. ingrid
Datumet noterat och jag ska verkligen försöka komma, med eller utan växter. Kul att få träffa "gänget" igen.
Elisabeth P
23-05-2008, 20:20
Kanon, Du är toppen Ska verkligen försöka komma, även om det blir utan växter.
*Ulrica*
24-05-2008, 08:25
Detta kommer att bli kanon! Så här är mitt förslag med det praktiska arbetet den aktuella dagen:Surte Bohus Ungdomsfotboll under ledning av Dito Verde: # Hålla fiket öppet # Sätta upp och ta ned skyltar "BAKLUCKELOPPIS" vid vägen # Hålla i besöksparkeringen på grusplanen mellan 11.30 och 16.30 Odlaklubben Väst under ledning av *Ulrica*: # Ta emot avgift av försäljare mellan 10 och 11.30 (Bettis + kompis ?) # Anvisa försäljare till en plats mellan 10 och 11.30 (ingrid fuxwall + *Ulrica* ?) # Se till att folk packar ihop, tar med sej skräp och lämnar platsen mellan 16 och 17, 1-2 personer. Jag slipper gärna den sista punkten eftersom jag har Simon med mej och både han och jag är nog ganska möra redan vid 15.30 och gärna smiter iväg strax därefter. Så här är mitt förslag på marknadsföringsstrategi:# Var och en skriver ut det A4 som finns i inlägg nummer två i den här tråden. Dela ut till alla ni känner, sätt upp i affären, på jobbet, på föreningens anslagstavla osv. # Sprid länken till hemsidan till alla och överallt där ni tror att de skulle vara intresserade. # Skriv gärna här i tråden när ni har kontaktat någon större förening eller hemsida/forum på nätet så att vi inte blir 10 personer som går på samma. Kom gärna med förslag på föreningar etc. om ni inte har möjlighet att kontakta dem själv. Dessa kommer jag att kontakta: Alekuriren (lokal tidning) Kungälvsposten (lokal tidning) GöteborgsPosten Guiden (evenemangskalender) Biblioteken i Ale kommun Ale Trädgårdsförening
*Ulrica*
24-05-2008, 09:09
Senaste nytt:
På hemsidan finns nu A4-affischen för utskrift!
ingrid fuxwall
24-05-2008, 19:08
Bedrövligt men min sköld nekar ladda ner ovan nämnda dokument - får fråga någon annan om hjälp - dottern brukar kunna ställa upp på sådant.
Är också glad om jag slipper sista punkten då jag måste ha med mig Xera då husse är lika sjuk som han var i januari och inte kan ställa upp som "barn"/hundvakt.
Hoppas man får ha med sig hund??? Hon är supersocial och det var nästan så att ambulanspersonalen snodde med sig henne när de var hemma och hämtade husse.
ingrid
Dito Verde
24-05-2008, 22:17
Sista punkten fixar fotbollsfolket.
/p
*Ulrica*
25-05-2008, 09:08
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-05-2008, 20:08)  Bedrövligt men min sköld nekar ladda ner ovan nämnda dokument Se inlägget ovanför ditt, A4-affischen finns även på hemsidan - bara att skriva ut. CITAT (Dito Verde @ 24-05-2008, 23:17)  Sista punkten fixar fotbollsfolket. Åh! Så bra! Underbart! Hoppas nu det kommer många säljare så att det blir massor av pengar till fotbollsungdomarna!
Elisabeth P
25-05-2008, 16:59
Jag har aldrig varit på en växtmarknad förrut. Så det är nog hög tid att få uppleva detta. Vet ej än om jag ens har tillräckligt med växter för att själv kunna sälja något, måste se över läget lite.
Vad jag undrar och vilket säkert inte finns ett svar på är vad som är rimligt att ta för pris per planta. Om det blir något är det sådan jag frösådde förra året som fortfarande är ganska små plantor. Det är nog ganska vaniga sorter med (gullviva, riddarsporre, backnejlika mm). Vill ni inte diskutera priser här så PM:a mig gärna så jag får ett hum om hur jag ska göra.
*Ulrica*
25-05-2008, 17:38
CITAT (Elisabeth P @ 25-05-2008, 17:59)  Vad jag undrar och vilket säkert inte finns ett svar på är vad som är rimligt att ta för pris per planta. Om det blir något är det sådan jag frösådde förra året som fortfarande är ganska små plantor. Det är nog ganska vaniga sorter med (gullviva, riddarsporre, backnejlika mm). Det där kan ju vara lite svårt, särskilt första gången. Jag ska pladdra av mej lite av mina tankar och erfarenheter så kan du se om du får ut något av det... Om du har mycket av något och du gärna vill bli av med det så kan du ju sälja det billigare. Är det sorter som tar lång tid att växa upp, är ovanliga etc. så blir de ju såklart dyrare. Ingen idé att ha samma priser som på plantskolan, då kan folk lika gärna åka dit. Man kan börja ha ett pris och får man inte sålt så mycket efter 2 timmar kan man ha REA! En del ger bort det de har kvar i slutet av loppisen hellre än att ta med det hem, andra inte. Jag kommer nog ta 10-20 kronor för 1-2:åriga plantor, det är runt där priserna brukar ligga. Samma ungefär om det är småplantor uppgrävda från rabatten. Gräver du däremot upp större plantor så kan du klart ta mer, särskilt om det inte är de allra vanligaste sorterna. Ibland kan man ju byta plantor med varandra också och hoppa över pengabiten. Vissa har inte satt pris utan kör mer med improvisation och anbud. Det finns alltså många olika sätt att tänka och göra, du kommer nog på vad som känns bäst för dej. Olle är ju på många växtmarknader, han kanske har lite koll på prisläget?
Elisabeth P
25-05-2008, 17:49
Tack för hjälpen. Nu vet jag i alla fall lite hur det kan ligga. Hur det än blir för min del med försäljning eller inte så ska det bli jätteroligt. Hoppas det är okej att dottern på 9 år följer med?
*Ulrica*
25-05-2008, 17:54
CITAT (Elisabeth P @ 25-05-2008, 18:49)  Hoppas det är okej att dottern på 9 år följer med? Ja, men det är väl självklart! Hundar och ungar och gubbar och vad ni nu har hemma! Själv släpar jag ju med mej Simon, snart 8 år. Sally är på jaktlydnadskurs med husse den dagen. Kanske kan jag tillockmed lura upp mamma och syster från Skåne!
Elisabeth P
25-05-2008, 18:00
Det kommer hon tycka jättemycket om.
Novis som jag är så fortsätter jag med mina frågor. Läste någonstans att om man skulle gräva upp plantor från rabatten så skulle detta göras i god tid, 2 veckor? stämmer det?
Något mer jag bör tänka på?
*Ulrica*
25-05-2008, 18:16
CITAT (Elisabeth P @ 25-05-2008, 19:00)  Novis som jag är så fortsätter jag med mina frågor. Läste någonstans att om man skulle gräva upp plantor från rabatten så skulle detta göras i god tid, 2 veckor? stämmer det? Är du ambitiös, vill vara nogrann etc. så gör du så, gräver upp och planterar 1-2 veckor innan. Inte så många köper plantor som slokar som de gärna gör ifall du gräver upp dem dagen innan. Men är växten robust, välvattnad etc. så kan det fungera det också. Återigen, man får pröva sig fram till det man tycker fungerar bäst. Att märka växten med latinskt och svenskt namn, info etc. höjer också chansen att få sålt. Sätt dej in i hur du skulle vilja ha det som kund.
*Ulrica*
25-05-2008, 18:48
Nu har jag mailat TAG Trädgårdsamatörerna i Göteborg och Hortikulturens vänner - någon som är medlem och också kan göra reklam?
Skickat pressmeddelande till Alekuriren och Kungälvsposten.
Startat en tråd på Allt om Trädgårds forum.
CITAT (*Ulrica* @ 25-05-2008, 19:48)  Nu har jag mailat TAG Trädgårdsamatörerna i Göteborg och Hortikulturens vänner - någon som är medlem och också kan göra reklam?
Skickat pressmeddelande till Alekuriren och Kungälvsposten.
Startat en tråd på Allt om Trädgårds forum. Jösses Ulrika vad du håller på och arbetar, du är en pärla
ingrid fuxwall
25-05-2008, 19:21
CITAT (Bettis @ 25-05-2008, 19:51)  Jösses Ulrika vad du håller på och arbetar, du är en pärla  En guldinfattad sådan  CITAT (*Ulrica* @ 25-05-2008, 10:08)  Se inlägget ovanför ditt, A4-affischen finns även på hemsidan - bara att skriva ut. Men var hittar man din hemsida - har letat och ska fortsätta göra det ingrid
*Ulrica*
26-05-2008, 07:26
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-05-2008, 20:21)  Men var hittar man din hemsida - har letat och ska fortsätta göra det Ingrid! Det finns en jättestor länk i första inlägget ovan - klicka på den understrukna texten SURTE BAKLUCKELOPPIS HEMSIDA i mitten av inlägget!!!!
*Ulrica*
26-05-2008, 08:43
Nu har jag även tipsat Gunnel Carlssons nya hemsida Trädgårdsriket om loppisen, där finns en kalender. Fick ett personligt svar från Gunnel som tackade för tipset! Eva! Du är med på film på den sidan - om Bergfeltska!!!
Eva i Höga
26-05-2008, 09:12
Ja, jag såg filmen. Tror jag är upptagen på bakluckeloppiset, typiskt, men ska försöka göra mig ledig. Detta verkar ju bli en jättebra grej så det kanske återkommer.
Jag har aldrig varit på ett sått evenemang, det låter roligt. Men man är ju lite rädd att göra bort sig med latinska namn, priser etc
Eva i Höga
26-05-2008, 09:42
Du behöver inte vara rädd för att du gör bort dig. Vi har alltid jättekul och det är mycket skratt på våra Odlaträffar. Kolla högre upp i tråden vad Ulrica skrev om priser osv. Kan du inte vetenskapligt namn så hoppa över det. Detta kommer att bli en kanondag!
Det låter roligt, jag ska se om jag ska ta och komma
Lars-Olof Arvids
26-05-2008, 11:05
Nu har jag kollat att det går bra att ta sig till Surte med buss. Men jag får fortfarande inte fram kartan. Ligger idrottsplatsen långt från Surte centrum? Är det närmare från någon annan busshållplats?
På lördag ska jag sälja växter på Tjörns trädgårdsförenings marknad. Om inte arrangörerna protesterar delar jag gärna ut en bunt informationslappar om vår loppis då.
Olle
*Ulrica*
26-05-2008, 11:39
CITAT (Eva i Höga @ 26-05-2008, 10:12)  Tror jag är upptagen på bakluckeloppiset, typiskt, men ska försöka göra mig ledig. Detta verkar ju bli en jättebra grej så det kanske återkommer. Eva! Du MÅSTE göra dej ledig!!! Du MÅSTE dessutom säga till alla i din förening! Har ni någon träff snart eller nån hemsida/maillista? Detta kommer att bli kanon - vi siktar på en årlig tradition!!! CITAT (Knytt @ 26-05-2008, 10:31)  Jag har aldrig varit på ett sått evenemang, det låter roligt. Men man är ju lite rädd att göra bort sig med latinska namn, priser etc  Ingen gör bort sig!!! Det SKA finnas både såna som är jättenoga och ambitiösa som jag  och såna som tar det lite mer som det kommer samt alla där emellan. De som kan massa latinska namn och de som inte kan ett enda - det är roligast om det blir en rejäl blandning av folk!!! CITAT (Lars-Olof Arvids @ 26-05-2008, 12:05)  Ligger idrottsplatsen långt från Surte centrum? Är det närmare från någon annan busshållplats? Jag ska snart lägga in info om buss på hemsidan. Hållplatsen heter Surte Norra. Konstigt att du inte får fram kartan. Prova på hitta.se i stället! Bra att du delar ut lappar Olle!!!
Eva i Höga
26-05-2008, 12:09
Har redan informerat i föreningen och håller på att dela ut lappar till kompisar.
*Ulrica*
26-05-2008, 12:49
CITAT (Eva i Höga @ 26-05-2008, 13:09)  Har redan informerat i föreningen och håller på att dela ut lappar till kompisar.  toppen!  hoppas, hoppas, hoppas att du kan komma!
Eva i Höga
26-05-2008, 13:13
Hoppas, hoppas jag också!!!!!
ingrid fuxwall
26-05-2008, 13:22
Österläge
26-05-2008, 21:27
Jag har mailat till Örtasällskapets Gbg-grupp, ska även maila folk på jobbet o lite kompisar som kan vara intresserade. Det kommer bli så kul!  Jag kommer en stund iaf, vi får kanske gäster på kvällen men då kommer jag tidigt till Surte!
Sambon tyckte också det lät kul så vi kanske kommer
Lars-Olof Arvids
27-05-2008, 10:16
Nu har jag skrivit några rader på http://tradgard.ifokus.se/Skulle någon kunna skriva på http://www.alltomtradgard.se/forum/ också? Jag har inte kunnat logga in eller registrera mig där sedan de gjorde om forumet. Däremot har jag smugit in på en annan dator och lyckats få fram kartan nu. Olle
*Ulrica*
27-05-2008, 12:38
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 27-05-2008, 11:16)  Nu har jag skrivit några rader på http://tradgard.ifokus.se/ Skulle någon kunna skriva på http://www.alltomtradgard.se/forum/ också? Toppen Olle! Jag har startat en tråd på Allt om Trädgårds forum, de som kan/vill får gärna hjälpa till att putta upp den någongång! CITAT (uteplatsen @ 26-05-2008, 22:27)  Jag har mailat till Örtasällskapets Gbg-grupp
Lars-Olof Arvids
28-05-2008, 10:19
Eva i Höga
28-05-2008, 10:27
Olle, du är duktig på att göra reklam! Toppen! (Kan berätta för dig att jag var på Ragnhildsholmen igår kväll och lyssnade på fåglar. Det var Tommy Järås som var där med Västkuststiftelsen. Trevlig kväll!)
Lars-Olof Arvids
28-05-2008, 10:43
Tack Eva! Nu har trädgårdsamatörerna också fått lite reklam i sitt forum: http://www.tradgardsamatorerna.nu/forum/Ragnhildsholmen är fint! Särskilt roligt om man har en så duktig guide som Tommy Järås som kan berätta om alla fåglarna. Vet du om pungmesen häckar där i år? I så fall skulle det vara kul att göra ett nytt försök att få se den. Förra året lyckades jag bara höra den. När det nu ska bli av... Olle
Eva i Höga
28-05-2008, 10:54
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 28-05-2008, 11:43)  Ragnhildsholmen är fint! Särskilt roligt om man har en så duktig guide som Tommy Järås Kommer inte ihåg att han nämnde pungmesen men i år är det ovanligt mycket fåglar där. Det var en fantastisk kväll trots att jag inte är så duktig på fåglar. Förstår om du har svårt att få tiden att räcka till, du är ju med överallt!
Solstorm
29-05-2008, 09:54
Här fanns ju en tråd som visade att man sålde brännässlor för 250 kr/kg i Stockholm. Om det kommer dit göteborgare så kanske det går att sälja kirskål till dem. Ekologiskt odlade som gått i arv i släkten. Eller specialodlade som vuxit på en sluttning åt sydost med extra mineralrik jord.
ingrid fuxwall
29-05-2008, 19:46
CITAT (Solstorm @ 29-05-2008, 10:54)  Här fanns ju en tråd som visade att man sålde brännässlor för 250 kr/kg i Stockholm. Om det kommer dit göteborgare så kanske det går att sälja kirskål till dem. Ekologiskt odlade som gått i arv i släkten. Eller specialodlade som vuxit på en sluttning åt sydost med extra mineralrik jord.  Har du några sådana så är jag intresserad
Solstorm
29-05-2008, 22:26
CITAT (ingrid fuxwall @ 29-05-2008, 20:46)  Har du några sådana så är jag intresserad   Av skörden eller på rot? Special price for you my friend.
ingrid fuxwall
30-05-2008, 19:54
CITAT (Solstorm @ 29-05-2008, 23:26)   Av skörden eller på rot? Special price for you my friend. Är väl egentligen inte intressarad - i år, men dina vinbärssnäckor vill jag gärna att några av dem flyttar hit - grannens tycks inte ha överlevt vintern
Österläge
30-05-2008, 20:07
En fråga/fundering: Jag har 4 chiliplantor som jag kan tänka mig att byta mot något annat. Det känns för lite för att köpa en plats o ställa mig, men är det ok att ta med några och byta mot annat? Eller måste man komma som säljare då?
*Ulrica*
31-05-2008, 12:53
CITAT (uteplatsen @ 30-05-2008, 21:07)  En fråga/fundering: Jag har 4 chiliplantor som jag kan tänka mig att byta mot något annat. Det känns för lite för att köpa en plats o ställa mig, men är det ok att ta med några och byta mot annat? Eller måste man komma som säljare då? Näääää, ta du dem i en kasse och smyg in bara!
ingrid fuxwall
31-05-2008, 21:57
CITAT (uteplatsen @ 30-05-2008, 21:07)  En fråga/fundering: Jag har 4 chiliplantor som jag kan tänka mig att byta mot något annat. Det känns för lite för att köpa en plats o ställa mig, men är det ok att ta med några och byta mot annat? Eller måste man komma som säljare då? Byter gärna med dig - vad vill du ha? ingrid
Österläge
01-06-2008, 20:29
CITAT (*Ulrica* @ 31-05-2008, 13:53)  Näääää, ta du dem i en kasse och smyg in bara!  OK, då gör jag det!  CITAT (ingrid fuxwall @ 31-05-2008, 22:57)  Byter gärna med dig - vad vill du ha? ingrid Hmm, vet inte riktigt... vad har du? Jag gillar ju mynta (har grön-, apelsin-, röd- o vatten-), timjan (har vanlig, vit backtimjan o citrontimjan) o grönsaker, har inte sått så mycket ätbart i år förutom kryddor så nåt sånt kanske... Tomater har jag, vet ju att du har många annars... Jag har sweet pickles chili och gul paprika, vad vill du ha?
ingrid fuxwall
01-06-2008, 20:34
CITAT (uteplatsen @ 01-06-2008, 21:29)  OK, då gör jag det!  Jag har sweet pickles chili och gul paprika, vad vill du ha? Spelar ingen roll Hittills har gurka, pumpa och Squach vuxit till sig tillsammans med basilka, Aubergin och något annat som jag glömt. Koriander och grekisk origano får vi inte glömma och så gräslöken som blommar så fint.
*Ulrica*
02-06-2008, 08:06
Hejsan allihopa!!! [attachment=19079:gladviftar.gif] Även ifall man inte behöver anmäla sig så vore det kul att veta på ett ungefär hur många härifrån som kommer! Kan ni inte skriva ifall ni tänker komma och ifall ni i så fall har tänkt er att ta med och sälja något?Tänk på att tipsa ifall ni känner någon som gör någon form av trädgårdshantverk typ i betong, keramik, trä eller liknande. Fågelholkar tex. har ju med trädgård att göra för att inte glömma allt man kan tillverka av skörden från sin trädgård. Nån kanske har förköpt sig på pelite eller vermiculit, namnetiketter eller liknande. Om MariaS ska komma så får du gärna ta med mer ingefärsmarmelad, den är slut för längesedan - helt underbart god!!!! Jag själv ska se här i veckan vad jag kan slita mej från för växter... det är svårt (  dom är som mina bebisar) men tvunget för det har vuxit mej alldeles över huvudet... räkna på 40 sorter gånger 30-40 plantor per sort så får ni se.... .... just nu har jag 11 pallar fulla med plantor.... Det jag är helt säker på hittills är: 2 Hosta 3-färgad, mycket vacker 6 stora rödbladig revsuga 3 Heucherella 'Gold Strike'
Eva i Höga
02-06-2008, 08:16
Jag kommer inte, snyft, min dotter cyklar vätternrundan så hon behöver lite glada tillrop.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|