Sidor: 1, 2, 3, 4
Kat
Tvärt emot dig Gossen Ruda, så anser jag att Piratpartiet är en av de mest seriösa aktörerna i den här debatten. Många piratpartister är väldigt insatta i den teknik vi pratar om och har Internet som en själklar bas för sina dagliga liv.
De driver en aktiv kampanj för att de gamla medierävarna ska komma ikapp den nya tekniken och arbeta med den istället för mot den, exempelvis genom fildelning. Det handlar alltså inte om att ha "fingrarna i syltburken", utan att anpassa det gamla till den nya tidens teknik och värderingar.

Nätet är precis som alla andra informationskanaler i behov av källkritik. Men att tro att informationen på Internet självklart är av mindre säker art än den som vi tilldelas via böcker, tidningar och television är att ha för mycket tilltro till "gammelmedia".
I princip allt som skrivits i tidningarna och avhandlats i TV i den här frågan, är sådant som nötts och blötts, grävts fram och ifrågasatts på nätet först.
Vissa av sakerna som presenterats som nyheter i rutan, har varit flera månader gamla för dem som läser bloggar och debattartiklar på nätet. (Den senaste jag hörde var om att Telia-Sonera flyttar hem sina servrar till Finland, som i 'Rapport' presenterades som om det vore en nyhet.)
Gillan
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2008, 14:10) *
Ibland kommer du med konstiga inlägg Kurt. Man kan låta bli att äta jordnötsprodukter men du kan inte kliva av ett plan i luften när det sprängs.

Beträffande mina källor så har jag inga mer än mitt sunda förnuft. En del av dom motargumenten mot lagen som framförts här och annorstädes har drag av av paranoia. Målar man fan på väggen så visst finns han där, jag har dock svårt att se honom. Av dom länkarna som Kat lämnade så är nog den från piratpartiet den mest dubiösa. Skall man lyssna på bortförklaringarna från dom som har fingrarna i syltburken?

Nätet är nog bra som informationskanal men man måste kunna sovra bort uppenbart felaktig information. Var det här eller på ett annat forum som man drog fram en uppgift från svenska Wikipedia om Fredrika Bremer? Iaf så stod det där att hennes engagemang för kvinnosakerna upphörde när hon gifte sig. Lite märklig uppgift eftersom hon aldrig gifte sig. En avsiktligt inplanterad felaktig uppgift med ett syfte som bara den som skrivit den känner till. Utan förkunskaper så gick nog dom flesta på grejen. det skall vara ändrat nu.

Du skriver att en del motargument har drag av paranoia! Jag skulle vilja vända på det och säga att den som tycker lagen är helt okej, lider av godtrogenhet. Om man läser sin historia, både den svenska och den europeiska, så vet man vad som hänt många människor som bara hade en åsikt. Och jodå, jag vet att det var ett par år sedan det var på tapeten nu, men jag är lika medveten om att det fortfarande existerar.

Jag har själv en vän som, som tolvåring!, befann sig i ett demonstrationståg anordnat av VPK. H*n befann sig alltså på fel plats vid fel tillfälle. Detta har h*n fått lida av i hela sitt liv. Har blivit nekad både arbete och vissa utbildningar! H*n var alltså tolv år!!! Vad vet en tolvåring om livet och om sina egna åsikter???? ( och även om h*n vetat finns ingen ursäkt i världen som kan förklara Sveriges agerande) .......inte ett dugg skulle jag vilja påstå. ( detta trots att vi officiellt inte ens hade åsiktsregistrering!!! )

Min farfar tog öppet ställning mot judeförföljelsen i europa under 2:a världskriget.................för det fick han dö i tyskarnas koncentrationsläger. Bara för att han stog för sin åsikt! ( inte så långsökt som ni kanske tror )

Jag är i alla fall övertygad om att det skulle kunna gå till på precis samma sätt idagens sverige. Tyvärr har inte jag heller nåt bra alternativ, men det här vill jag inte ha!

Det handlar inte om att ha rent mjöl i påsen Ruda! Det handlar om att ha möjlighet att tycka och säga precis vad du vill utan att det ens ska kunna komma i närheten av att kunna vändas emot dig. Det får helt enkelt inte hända att du blir oskyldigt misstänkligjord!!!
Gossen Ruda
Om användandet av "den nya tidens teknik och värderingar" innebär att man fritt skall kunna stjäla det som andra producerar i hopp om att kunna försörja sig, står jag fast vid det gamla.

Gillan, glöm det som hände i en annan tid och/eller på en annan plats. Det saknar relevans i dagens samhälle.

Jag är ingen större vän av lagen men anser ändå att den har sin plats i den delvis onda tid vi lever i. Det är aningslöst att tro att alla våra medmänniskor vill alla andra gott. I jakten på dessa personer får vi alla acceptera vissa inskränkningar i vårt liv.

Min bror och svägerska var ute och flög till Prag för några veckor sen. Han blev uppropad på flygplatsen för att visa sitt bagage eftersom röntgen visade en svart fyrkant som inte gick att genomlysa. Det visade sig vara en bok. Är det inte integritetskränkande att behöva visa snokarna på säkerhestkontrollen vilka böcker han läser? Dags att skriva insändare i alla tidningar och webforum! Auktoritär terror!!!!!! Översittarfasoner!!!!! Eller bara bra att allt kollas för allas säkerhet?????
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2008, 16:12) *
Om användandet av "den nya tidens teknik och värderingar" innebär att man fritt skall kunna stjäla det som andra producerar i hopp om att kunna försörja sig, står jag fast vid det gamla.

Gillan, glöm det som hände i en annan tid och/eller på en annan plats. Det saknar relevans i dagens samhälle.

Piratpartiet arbetar för en legalisering av fildening, vilket inte innebär att fildening inte blir detsamma som att stjäla längre. Det handlar alltså om att arbeta politiskt för en lagändring som idag mest gynnar de stora bolagen.
Ett alternativ kan till exempel vara det som STIM nu föreslår: ett påförande av fildelningsavgift på abonnemanget.

Att glömma det som skett på annan tid eller annan plats är att inte lära av historien. I mina ögon är det både naivt och dumdristigt, eftersom det får oss att göra samma misstag om och om igen.

Mollis
Jaha, och vad har fildelningssytemet med det här att göra???
Gillan
CITAT (Mollis @ 03-07-2008, 17:19) *
Jaha, och vad har fildelningssytemet med det här att göra???

Varifrån har du fått att detta endast skulle handla om fildelningssystem?
Mollis
CITAT (Kat @ 03-07-2008, 17:01) *
Piratpartiet arbetar för en legalisering av fildening, vilket inte innebär att fildening inte blir detsamma som att stjäla längre. Det handlar alltså om att arbeta politiskt för en lagändring som idag mest gynnar de stora bolagen.
Ett alternativ kan till exempel vara det som STIM nu föreslår: ett påförande av fildelningsavgift på abonnemanget.

Att glömma det som skett på annan tid eller annan plats är att inte lära av historien. I mina ögon är det både naivt och dumdristigt, eftersom det får oss att göra samma misstag om och om igen.

Jag vet inte hur man citerar två inlägg samtidigt , men KAT jag menar att detta INTE handlar om fildelningssystem, det är en helt annan debatt så blanda inte ihop dem är du snäll.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2008, 16:12) *
Min bror och svägerska var ute och flög till Prag för några veckor sen. Han blev uppropad på flygplatsen för att visa sitt bagage eftersom röntgen visade en svart fyrkant som inte gick att genomlysa. Det visade sig vara en bok. Är det inte integritetskränkande att behöva visa snokarna på säkerhestkontrollen vilka böcker han läser? Dags att skriva insändare i alla tidningar och webforum! Auktoritär terror!!!!!! Översittarfasoner!!!!! Eller bara bra att allt kollas för allas säkerhet?????

trams!
att på plats vara tvungen att visa upp sin väska är väl inte tillnärmelsevis lika integritetskränkande som att få sina samtal avlyssnade eller sin e-post läst utan att veta om det?
Kat
CITAT (Mollis @ 03-07-2008, 17:49) *
Jag vet inte hur man citerar två inlägg samtidigt , men KAT jag menar att detta INTE handlar om fildelningssystem, det är en helt annan debatt så blanda inte ihop dem är du snäll.

Jag antar att det var fildelningen som Gossen Ruda syftade på när han menade att Piratpartiet "har handen i syltburken", därav mitt försök till klargörande.
Du har dock rätt i att det inte riktigt har med varandra att göra.
Gossen Ruda
Sakerna har det gemensamma att piratpartiet dels verkar för att legalisering av stöld men även står för en del av angreppet, möjligen hela delen, mot FRA-lagen. Varför kan man fråga sig eftersom sakerna som sagt egentligen inte har med varandra att göra. Möjligen kan man känna ett hot mot sin olagliga verksamhet. Men nu lämnar jag er och hela den här soppan för att ha en trevligt veckoslut. Glöm inte att kolla under sängen så det inte ligger någon FRA-agent där och kollar om ni pratar i sömnen.
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2008, 21:40) *
Sakerna har det gemensamma att piratpartiet dels verkar för att legalisering av stöld men även står för en del av angreppet, möjligen hela delen, mot FRA-lagen. Varför kan man fråga sig eftersom sakerna som sagt egentligen inte har med varandra att göra. Möjligen kan man känna ett hot mot sin olagliga verksamhet.

Man kan inte legalisera stöld. Om man lagligt får kopiera material är det inte längre en fråga om stöld.

Jag undrar med tanke på vad du skriver här om du inte blandar ihop Piratpartiet med 'Pirate Bay', som är en sajt som erbjuder länkar till olika nedladdningar.
Tobb
kom på en till film som handlar om inskränkning av personlig intigritet, hade inget att göra så jag tittade på enemy of the state... När jag valde den hade jag glömt bort vad den handlade om.

Men kort story, det är en makthungrig politiker som utnytjar den byrå, typ cea elelr nått va det var? Pga att han lät mörda en kongressman och det råkar bli filmat. Flera personers liv vänds upp och ner, de smutskastas och all deras elektronisk kommunikation undersöks.

Men oj jag kanske postar i fel tråd, jag menade det bara som ett filmtips whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon