CITAT (Gossen Ruda @ 03-07-2008, 14:10)

Ibland kommer du med konstiga inlägg Kurt. Man kan låta bli att äta jordnötsprodukter men du kan inte kliva av ett plan i luften när det sprängs.
Beträffande mina källor så har jag inga mer än mitt sunda förnuft. En del av dom motargumenten mot lagen som framförts här och annorstädes har drag av av paranoia. Målar man fan på väggen så visst finns han där, jag har dock svårt att se honom. Av dom länkarna som Kat lämnade så är nog den från piratpartiet den mest dubiösa. Skall man lyssna på bortförklaringarna från dom som har fingrarna i syltburken?
Nätet är nog bra som informationskanal men man måste kunna sovra bort uppenbart felaktig information. Var det här eller på ett annat forum som man drog fram en uppgift från svenska Wikipedia om Fredrika Bremer? Iaf så stod det där att hennes engagemang för kvinnosakerna upphörde när hon gifte sig. Lite märklig uppgift eftersom hon aldrig gifte sig. En avsiktligt inplanterad felaktig uppgift med ett syfte som bara den som skrivit den känner till. Utan förkunskaper så gick nog dom flesta på grejen. det skall vara ändrat nu.
Du skriver att en del motargument har drag av paranoia! Jag skulle vilja vända på det och säga att den som tycker lagen är helt okej, lider av godtrogenhet. Om man läser sin historia, både den svenska och den europeiska, så vet man vad som hänt många människor som
bara hade en åsikt. Och jodå, jag vet att det var ett par år sedan det var på tapeten nu, men jag är lika medveten om att det fortfarande existerar.
Jag har själv en vän som, som
tolvåring!, befann sig i ett demonstrationståg anordnat av VPK. H*n befann sig alltså på fel plats vid fel tillfälle. Detta har h*n fått lida av i hela sitt liv. Har blivit nekad både arbete och vissa utbildningar! H*n var alltså tolv år!!! Vad vet en tolvåring om livet och om sina egna åsikter???? ( och även om h*n vetat finns ingen ursäkt i världen som kan förklara Sveriges agerande) .......inte ett dugg skulle jag vilja påstå. (
detta trots att vi officiellt inte ens hade åsiktsregistrering!!! )
Min farfar tog öppet ställning mot judeförföljelsen i europa under 2:a världskriget.................för det fick han dö i tyskarnas koncentrationsläger. Bara för att han stog för sin åsikt! ( inte så långsökt som ni kanske tror )
Jag är i alla fall övertygad om att det skulle kunna gå till på precis samma sätt idagens sverige. Tyvärr har inte jag heller nåt bra alternativ, men det här vill jag inte ha!
Det handlar inte om att ha rent mjöl i påsen Ruda! Det handlar om att ha möjlighet att tycka och säga precis vad du vill utan att det ens ska kunna komma i närheten av att kunna vändas emot dig. Det får helt enkelt inte hända att du blir oskyldigt misstänkligjord!!!