|
herkules
21-06-2008, 14:00
CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 14:27)  Ursäkta man jag tycker den här haussen av frågan är löjlig, FRA har ALLTID kollat utlandstrafiken och att alla svenskar som nu är oroade över att deras interna mail o telefon ska avlyssnas är riktigt skrattretande, den stora frågan är hur man legaliserar och effektiviserar metoderna för dem som sitter och skapar filtren (avancerade datorprogram) där allt går igenom och där man möjligen kan hitta eventuell fara, det krävs mycket språk-, kultur- och världskunnande för att hitta det, tror inte att dom skulle sitta och kolla på hur mosters kaffekalas förlöpte. Dessutom gäller det datatrafik som går över nationsgränsen, så om nån skulle oroa sig så är det väl dom som (t ex Ryssland) kan ha nåt att invända, men det är ju deras problem. Jag ser det som ett sätt att legalisera en verksamhet de redan bedrivit många år, varför detta ramaskri nu och allt snack om 1984, LÖJLIGT! jasså så det tycker du? det handlar ett förfarande och en lag som strider mot mänskliga rättigheter och grundlagar och har inte ett skit med nåt kaffekalas att göra. skärp dig!
CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 14:27)  ...varför detta ramaskri nu och allt snack om 1984, LÖJLIGT! När till och med SÄPO är kritiska och säger att det "innebär en kränkning av enskilds integritet som vida överstiger den kränkning som förslagen om buggning och preventiva tvångsmedel sammantaget innebär", justitsiedepartementet kallar det "ett integritetsintrång som saknar motstycke i ett internationellt perspektiv." och tillägger "Det är helt främmande för vårt statsskick", och rikspolisstyrelsen säger att det är en "skrämmande brist på förståelse för de krav i fråga om skydd för personlig integritet som följer av regeringsformen och Europakonventionen" så kanske det är läge att börja fundera?
Alla länder har spaning, alla länder skiter i dom mänskliga rättigheterna och FRA har alltid jobbat så, om Sverige helt plötsligt ska visa nån sorts öppenhet med det som pågått i årtionden så fine, men jag tycker att det är naivt och löjligt att skapa sån opinion mot något som så många har missuppfattat.. skärp dig själv!
Att FRA arbetat på det viset utan mandat är inte ett bra skäl till att ytterligare ge dem befogenheter som de kan överskrida.
Jag håller med om att debatten om integritetskränkningar kommer sent. Men långt mycket hellre nu än aldrig.
Om man orkar se nåt positivt med det hela så är det att hela denna verksamhet kommer upp i dagern och att man får viss kontroll över den och kan göra nånslags utvärdering, är det till nytta eller?
Jag har ingen tilltro till att ge myndigheter som redan misskött sig mera makt.
Farbror Blå
21-06-2008, 17:49
Det intressant tycker jag fortfarande är att jag inte tror att de får veta något mer, bara för att dom avlyssnar. Om man tänker sej att de inte kan avlyssna alla, vilka väljer dom då att inrikta sej på? Heeere is the scaaary part....
Kanske bara avlyssnar muslimer? Kanske en dator kan lära sej känna igen arabiska? bara män mellan 18 och 50?.. Om de säger att bara vissa utvalda kan komma att avlyssnas är det värre än om alla blev avlyssnade, för det berättar en del om deras människosyn, eller hur?
Men jag tror som sagt, att när fingeravtryckstekniken blev så bra som den är idag, då började förhärdade skurkar att använda handskar....
CITAT (Mollis @ 21-06-2008, 14:27)  Ursäkta man jag tycker den här haussen av frågan är löjlig, FRA har ALLTID kollat utlandstrafiken och att alla svenskar som nu är oroade över att deras interna mail o telefon ska avlyssnas är riktigt skrattretande, den stora frågan är hur man legaliserar och effektiviserar metoderna för dem som sitter och skapar filtren (avancerade datorprogram) där allt går igenom och där man möjligen kan hitta eventuell fara, det krävs mycket språk-, kultur- och världskunnande för att hitta det, tror inte att dom skulle sitta och kolla på hur mosters kaffekalas förlöpte. Dessutom gäller det datatrafik som går över nationsgränsen, så om nån skulle oroa sig så är det väl dom som (t ex Ryssland) kan ha nåt att invända, men det är ju deras problem. Jag ser det som ett sätt att legalisera en verksamhet de redan bedrivit många år, varför detta ramaskri nu och allt snack om 1984, LÖJLIGT! Vad jag har för mig är att de bara skulle kollat radiotrafik som gick ut och in i landet, tex med satelit. Och inte genom trådbunden teknik? I dagsläget är nog det nog mycket av trafiken som går ut ur landet och vänder, det beror ju helt enkelt var servern står som tillhandahåller det man använder, tex en hemsida. Om den står någonstans utenför sveriges gräns, så kommer trafiken att pasera gränsen. Om man använder MSN och servern står utomlands så samma sak där. När sveriges befolkning inte ser denna lag som något konstigt vad är det då som hindrar att det kommer flera inskränkande lagar som kanske får denna lag att vara en piss i havet? Alltså om den legaliseras i dagsläget, då har den alltså varit olaglig förut och de har begått ett brott innan? Borde man inte övervaka dem istället då? CITAT (Grå @ 21-06-2008, 14:13)  Hjälper det att chefen för FRA vad-han-nu-hette bedyrade i en nyhetssändning att varken han eller hans personal hade tid, lust eller resurser att sitta och spåna igenom privatpersoners internetförehavanden? Jag tycker det ju inte borde vara så svårt att skapa ett program som bara skulle kunna scana igenom trafiken efter nyckelord, typ lite som google gör när den letar igenom hemsidor så att man kan söka på dem på google. I dagens samhälle när den viktigaste infrastrukturen är datoriserad och när några 1000 Terabyte kostar en spottstyvel för en statlig organisation, vad är det då som hindrar dem från att lagra allt som finns. Kanske inte något svar på citatet, men bara en reflektion av vad FRA sagt... CITAT (Kat @ 21-06-2008, 10:53)  Filmen heter "V för Vendetta" och huvudrollerna spelas av Natalie Portman och Hugo Weaving. http://www.imdb.com/title/tt0434409/En bra film. Visstja, den finns också. Och jag håller med om att den är bra, och att jag inte visste att det var han från matrix som spelade V. Men jag kom på att det kanske var Equilibrium, tror jag sett den också såhär när jag fått sova på saken.
CITAT (Tobb @ 21-06-2008, 18:53)  Men jag kom på att det kanske var Equilibrium, tror jag sett den också såhär när jag fått sova på saken. Kan vara jag som blandar ihop alla filmer med samma tema också. Jag ser på tok för mycket på film emellanåt. Vilken är den med pappan till de två barnen (som slutat ta drogerna men fejkar att de går på dem) vars mamma dött?
mamamaggan
21-06-2008, 21:08
Har inte läst allt som skrivits men denna lag gör mig illamående. De som säger att de inte har något att dölja förstår inte hur FRA arbetar. Det är vad de tolkar in i vad som skrivs som ligger till grund för vilka personer som ska kontrolleras noggrannare och de bryr sig inte ett dugg om vad du egentligen menade med vad du skrev.
Kommer ni ihåg Palmemordet ? Då blev kurderna utpekade eftersom man avlyssnat telefonsamtal där man pratat om bröllop.
Har själv arbetat inom försvarsmakten så jag vet hur man gör när man t ex gör personkontroller mm och på vilka grunder ( t ex att du har fått vykort från en kompis på semester i S:t Petersburg ) man gör fördjupade kontroller av dig och din omgivning. Då är man inte från FRA:s sida speciellt hänsynsfulla när man pratar med din omgivning om vad du är misstänkt för och vad samröre med dig kan leda till för de som har kontakt med dig.
Ni som är så naiva att ni tror att ni aldrig skulle kunna bli föremål för FRA:s framfart är nog inte så glada den dagen de slår sönder hela ert liv , för det kan mycket väl hända , tro mig. Låter kanske som något som Kafka skrivit men tyvärr är det sanning.
Sedan är det också så rent allmänt att jag värnar om min personliga integritet så långt det är möjligt , fast vi är mycket mycket mer övervakade än vad vi tror , man kan ju inte redovisa allt med hänvisning till " rikets säkerhet".
CITAT (henriks @ 21-06-2008, 10:57)  Sen måste jag också påpeka för den som till äventyrs inte vet det: Det är SKITENKELT att avlyssna epost - bara man har tillgång till nätverkstrafiken i lämplig punkt. Finns ingen som helst kryptering av ett normalt mail Det kan även i många byggnader (hemmet, arbetet, skolan, etc) vara så att det interna nätverket är så osäkert uppbyggt att man måste räkna med att grannar, eller åtminstone någon nätverkstekniker, lätt kan avlyssna ens internettrafik, snappa upp lösenord, etc. Det är bara när det står "https" i webläsaren, eller man använder SSL (eller liknande) och trafiken är krypterad som man kan vara rimligt säker på att ens lösenord etc inte kan avlyssnas. Jag tycker som sagt illa om FRA, men, det är ändå bara en småsten i en skottkärra med kullersten.
CITAT (Kat @ 21-06-2008, 22:07)  Kan vara jag som blandar ihop alla filmer med samma tema också. Jag ser på tok för mycket på film emellanåt. Vilken är den med pappan till de två barnen (som slutat ta drogerna men fejkar att de går på dem) vars mamma dött? Det är equilibrium som du tänkte på med den handlingen, men även i V för vendetta har staten en överväldigande kontroll och förbjuder saker som inte passar in i deras kultur eller sammhällsnormalitet.
CITAT (Tobb @ 21-06-2008, 22:41)  Det är equilibrium som du tänkte på med den handlingen, Den var bra har jag för mig. Den måste jag nog se om.
Ni som tycker att den här lagen är bra, vet ni om att vi faktiskt haft åsiktsregistrering i Sverige? Och vad den ledde till för många oskyldiga människor?...............människor som bara råkade säga ett ord fel i "fel" sammanhang?.......eller befann sig på " fel " plats just då  ..............som förlorade sina jobb, eller inte ens fick de jobb de sökte pga att de hade en åsikt som inte var förenad med " rikets säkerhet "!!!!!! Eller hur många människor som fick dö för att de över huvud taget hade en åsikt i forna Sovjet..................trots att de inget hade att dölja................De hade inget att dölja!!! Likt förbenat så dog de i arbetsläger i Sibirien!!!!........................och det enda de hade gjort, var att ha en åsikt, och många ggr/oftast inte ens det! Tror ni verkligen att det blir bättre av att det nu är legaliserat att våra åsikter/tankar/ord blir registrerade...............i så fall är ni bra mycket mer naiva/okunniga än man skulle kunne drömma om......................... Storebror ser dig........................
Partierna håller redan nu på med åsiktsregistrering, men det blir ju bara så mycket effektivare när de utan problem kan identifiera alla: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=796130
mamamaggan
22-06-2008, 10:00
Visst har vi redan åsiktsregistrering . Det har vi haft i många år och många oskyldiga har fått lida , sådana som " inte har haft något att dölja". Det har räckt med att någon påstått att du har haft " fel " politisk hemvist , fast vi har ju både valhemilghet och åsiktsfrihet i Sverige , eller hur? Ni har så rätt både Gillan och Kurt.
Att tro att bara för att man lever ett , i sina egna ögon , " oklanderligt " liv så låter FRA och deras gelikar dig vara i fred är otroligt naivt. Vet ni vad som finns registrerat om er redan i dag?
Det är FRA m fl som bestämmer reglerna och de stämmer inte med vad vi " vanliga " anser vara oskyldigt.
Nu har vi fått ett ännu mer totalitärt samhälle , ett samhälle mycket likt det som fanns i de gamla öststaterna och som dagens regering mycket starkt har fördömt . Ett sådant samhälle är i alla fall en av mina mardrömmar!!!
http://www.dold.se/Dock vet jag inte hur dold man egentligen är, för de skriver att trafik på http och https på port 80 är skyddat. Men trafik som går över ssl går int epå port 80, det är väll 430 eller så? Ftp gåt väll på port 20 och 21, och har för mig att be byter port sedan när de kommit övrrens om vilken de ska prata på? Har för mig något om port 27001 också? Skrev ett mail till dold.se och frågade hur det var men inte fått något svar  Jag ville ju liksom bara veta hur bra deras anonymitet var. Någon som har förslag på program som uppräthåller den personliga intigriteten?
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 11:00)  Visst har vi redan åsiktsregistrering . Det har vi haft i många år och många oskyldiga har fått lida , sådana som " inte har haft något att dölja". Det har räckt med att någon påstått att du har haft " fel " politisk hemvist , fast vi har ju både valhemilghet och åsiktsfrihet i Sverige , eller hur? Ni har så rätt både Gillan och Kurt.
Att tro att bara för att man lever ett , i sina egna ögon , " oklanderligt " liv så låter FRA och deras gelikar dig vara i fred är otroligt naivt. Vet ni vad som finns registrerat om er redan i dag?
Det är FRA m fl som bestämmer reglerna och de stämmer inte med vad vi " vanliga " anser vara oskyldigt.
Nu har vi fått ett ännu mer totalitärt samhälle , ett samhälle mycket likt det som fanns i de gamla öststaterna och som dagens regering mycket starkt har fördömt . Ett sådant samhälle är i alla fall en av mina mardrömmar!!! Jag säger bara amen till det du säger och vill bara påpeka att jag skulle ha sagt det redan till ditt tidigare inlägg om jag i min skrivande iver inte glömt det Till Tobb vill jag säga att det förmodligen inte finns någonting som uprätthåller den personliga intrigiteten längre...........sorry, men så är det nog.............hur rent mjöl i påsen du än har
Ja det är bara att ta fram hela tabellen över vilka protokoll som snackar över vilka portar, men det är inte det det handlar om, att människor blir så bestörta över att man kollar utlandstrafik på FRA, det är ju liksom deras uppgift, det tycker jag är konstigt... annars kan man ju lägga ner hela skiten, vad skulle dom göra annars, sitta och kolla vad folk äter till middag?
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 12:13)  Ja det är bara att ta fram hela tabellen över vilka protokoll som snackar över vilka portar, men det är inte det det handlar om, att människor blir så bestörta över att man kollar utlandstrafik på FRA, det är ju liksom deras uppgift, det tycker jag är konstigt... Jag vill bara påpeka, ifall ingen sagt det i den här debatten, att i princip all Internettrafik är utlandstrafik. De flesta signaler går via utlandet, även om du bara sitter och kommunicerar med grannen.
Christer i Falköping
22-06-2008, 12:09
Hörde just på P4 några av orden som FRA:s sökare skulle reagera på. Det var bland annat Bastard, weener och några till, men de flesta var så grova att de inte ville läsa upp dem i radio. Så tänk på vad ni skriver framöver, vårda erat språk :-) Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 22-06-2008, 13:09)  Hörde just på P4 några av orden som FRA:s sökare skulle reagera på. Det var bland annat Bastard, weener och några till, men de flesta var så grova att de inte ville läsa upp dem i radio. Så tänk på vad ni skriver framöver, vårda erat språk :-) Christer. Attan nu kommer de snart och knackar på din dörr.. känn dig registrerad Christer!
Sen kan jag tillägga att ju mindre folk vet om hur datorer funkar desto räddare är dom, jag är själv systemvetare och har jobbat med datorer i över 20 år, och den här kollektiva nojan är helt ute och far, ren okunskap från de som anser sig kränkta och förföljda, och att ta till "Orwells 1984" som en liknelse är bara populistiskt och dåligt, fan skaffa er kunskap ni som är så rädda.
henriks
22-06-2008, 12:32
Hoppas att odlas server inte står i utlandet, för då åker vi in allihop!
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 12:13)  Ja det är bara att ta fram hela tabellen över vilka protokoll som snackar över vilka portar, men det är inte det det handlar om, att människor blir så bestörta över att man kollar utlandstrafik på FRA, det är ju liksom deras uppgift, det tycker jag är konstigt... annars kan man ju lägga ner hela skiten, vad skulle dom göra annars, sitta och kolla vad folk äter till middag? Vad är det som du tycker är konstigt? Att vi inte gillar att de kollar utlandtrafiken/all telefontrafik, eller vad det är folk äter till middag? Båda sakerna kollas ( förmodligen ) redan och jag skulle inte bry mig nämnvärt om de höll sig till min middagsmat, men så är tyvärr inte fallet. Men du tycker alltså att det inte finns nåt konstigt med att nån, vem som helst, sitter och lyssnar på dig och din mamma/pappa/syster/bror/bästis när ni babblar i telefon? Eller att din vän/släkting ringer från staterna? Och att allt ni säger skulle kunna vändas ut och in på, för att se om ni ev skulle kunna vara nån form av terrorister? Tycker du att det är okej? Handen på hjärtat nu Nu förhandsgranskade jag och fick se att du pratar om datorer! Datorer!!! Det handlar om vartenda telefonsamtal som FRA finner för lust att avlyssna!!! Du kanske har missat nåt här? Det här handlar inte om att ha tittat på vare sig nån film eller att ha läst nån bok ..................det handlar om att vara medveten om hur den här saken faktiskt har fungerat i verkliga livet i många länder förut, att kunna sin historia, men det kanske du redan visste? tog bort ett överflödigt ord bara
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 13:23)  Sen kan jag tillägga att ju mindre folk vet om hur datorer funkar desto räddare är dom, jag är själv systemvetare och har jobbat med datorer i över 20 år, och den här kollektiva nojan är helt ute och far, ren okunskap från de som anser sig kränkta och förföljda, och att ta till "Orwells 1984" som en liknelse är bara populistiskt och dåligt, fan skaffa er kunskap ni som är så rädda. Snarare är det de personer som är insatta som drivit kampen hårdast. http://rickfalkvinge.se/http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=795695
mamamaggan
22-06-2008, 12:46
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 12:13)  Ja det är bara att ta fram hela tabellen över vilka protokoll som snackar över vilka portar, men det är inte det det handlar om, att människor blir så bestörta över att man kollar utlandstrafik på FRA, det är ju liksom deras uppgift, det tycker jag är konstigt... annars kan man ju lägga ner hela skiten, vad skulle dom göra annars, sitta och kolla vad folk äter till middag? Som Kat redan påpekat så är det många mail som du skickar till någon i Sverige som går över utländsk server och därmed kollas . Visst har FRA som uppgift att " spionera " men då ska det finnas skäl till att avlyssna någon . Kan ta ett exempel på vad som tidigare kan ha föranlett att någon blivit kollad, Det har kunnat räcka med att du genom giftermål fått ett efternamn som klingar utländskt och då speciellt från gamla öst eller t o m Finland. Det har kunnat ge FRA m fl skäl till att kolla dig nogrannare. Det som händer nu är att alla mail som passerar gränsen kollas och det är något helt annat . Tror ni verkligen att om någon planerar ett terrordåd så skriver man om det i sina mail? Hörde också på P4 om den här 15 sidor !!!!!!!! långa listan med förbjudna ord som gjorde att mailen inte kom fram till adressaten. Hur skulle ni reagera om all er post var öppnad och censurerad när ni får den ? Eller att ni inte fick det där brevet från en kär gammal släkting därför att h*n skrivit något , i censurens ögon , olämpligt? Och att både du och din släkting blev föremål för utredning p g a misstänkt terrorism? Har träffat människor som flytt från gamla Östtyskland och före 1989 fick meddelande om att julklapparna inte kommer att llevereras till deras kvarvarande släktingar eftersom det var " västerländsk propaganda". Det var Disneyfigurer på sakerna ! Tänk bara på de där två männen som åkte fast när de skulle in och jobba på Barsebäcks kärnkraftverk! De fick sina hem genomsökta , deras vänner och bekanta blev utfrågade , de blev uthängda i pressen osv. Hur många är det inte som fortfarande menar att det är " ingen rök utan eld" ! Och alltihop för att det fanns rester av raklödder på handtaget på en kasse!
Det är klart att det handlar om datorer, tror du att FRA´s personal sitter och lyssnar på telefonsamtal mellan dig och din syster? Dom har som uppdrag att bedriva spaning,annars kan man lägga ner hela verksamheten, DET kan man rösta om i så fall, vad ska man ha dem till annars?
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 13:51)  Det är klart att det handlar om datorer, tror du att FRA´s personal sitter och lyssnar på telefonsamtal mellan dig och din syster? Dom har som uppdrag att bedriva spaning,annars kan man lägga ner hela verksamheten, DET kan man rösta om i så fall, vad ska man ha dem till annars? Om du tror att Fra endast handlar om datakommunikation så bör du läsa på lite mer
mamamaggan
22-06-2008, 13:19
FRA m fl bedriver som sagt var all sorts spaning! Och hur ska du kunna veta om du är avlyssnad när du pratar med din syster? De aviserar liksom inte vad de gör!
Vet du med säkerhet att inte just du finns med i några register över misstänkta?!
Christer i Falköping
22-06-2008, 13:29
Det hade väl varit fint om de aviserade innan att de skulle avlyssna. "Hej, detta är FRA som just nu har lite mycket att göra, men vi avlyssnar så fort vi kan. Du står som nummer FEM att bli avlyssnad, var vänlig vänta tills anvisad personal börjar lyssna på ditt samtal". Sedan kan man få höra någon gammal östtysk propagandamelodi under tiden man väntar på att få bli avlyssnad. Christer.
"-Ditt samtal är viktigt för oss, tack för att du dröjer kvar..." Mvh Fenja
herkules
22-06-2008, 13:38
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 13:51)  Det är klart att det handlar om datorer, tror du att FRA´s personal sitter och lyssnar på telefonsamtal mellan dig och din syster? Dom har som uppdrag att bedriva spaning,annars kan man lägga ner hela verksamheten, DET kan man rösta om i så fall, vad ska man ha dem till annars? ja det tycker jag är en bra idé, skrota hela fra för ingen jä-el ska ha rätt att läsa mina sms, kolla mina mms, lyssna på mina telefonsamtal, läsa mina mail utan att jag ska vara skäligen misstänkt för grovt brott gentemot rikets säkerhet.
Christer i Falköping
22-06-2008, 13:41
CITAT (Fenja @ 22-06-2008, 14:34)  "-Ditt samtal är viktigt för oss, tack för att du dröjer kvar..." Mvh Fenja Christer.
henriks
22-06-2008, 13:45
CITAT (herkules @ 22-06-2008, 14:38)  ja det tycker jag är en bra idé, skrota hela fra för ingen jä-el ska ha rätt att läsa mina sms, kolla mina mms, lyssna på mina telefonsamtal, läsa mina mail utan att jag ska vara skäligen misstänkt för grovt brott gentemot rikets säkerhet. Är det inte lika bra att vi förbjuder polisen att misstänka personer som inte redan är skäligen misstänta för brott också? De kan ju råka rikta misstankar åt fel håll!
Christer i Falköping
22-06-2008, 13:55
Nu är det ju sällan polisen undersöker någon om inte brott begåts. Sådant trams behöver ju inte FRA syssla med. De kommer ju att kunna göra som de vill, trots att terrorbrott inte är direkt vanliga här. Christer.
henriks
22-06-2008, 14:40
CITAT (Christer i Falköping @ 22-06-2008, 14:55)  Nu är det ju sällan polisen undersöker någon om inte brott begåts. Sådant trams behöver ju inte FRA syssla med. De kommer ju att kunna göra som de vill, trots att terrorbrott inte är direkt vanliga här. Christer. Nejdå, sånt trams som att reda ut ett inbrott i ortens gatukök, ett nerbrännt dagis eller andra "vanliga" brott sysslar inte FRA med - helt riktigt, men det var inte det som var grejen - om man inte får undersöka någon oskyldig, hur skall man då veta att vederbörande är oskyldig? Jag försvarar INTE lagen om att avlyssna all trafik på internet, men jag vill samtidigt är det ett betydligt "hårdare" klimat i världen idag och bara för att vi historiskt sett inte har haft några terrorbrott att tala om i Sverige betyder inte det att vi för all framtid kommer att kunna leva i en skyddad verkstad. Titta på Danmark tex, en dansk tidning publicerar en karikatyrteckning och det skulle räcka för att spränga ambasader mm. Det är väl inte ambassadpersonalens fel att tidningen gick i tryck? inte ens regeringens eller? Jag tror tyvärr att det bara är en tidsfråga innan vi ser liknande brott i Sverige. Någon form av lagändring vad gäller avlyssning måste till, frågan är bara till vilken grad och hur det skall gå till.
Christer i Falköping
22-06-2008, 14:44
Dagens poliser har ju inte ens råd att utreda folk när det begåtts brott. Men FRA får utreda folk även om det inte begåtts något brott alls, det behövs ju inte ens något skäl för dem att utreda. Det räcker uppenbarligen att jag skriver ett ord de inte gillar! Det är den stora skillnaden. Pengarna detta kostar hade den vanliga polisen behövt istället! Christer.
Christer vad menar du egentligen... FRA utreder inte några brott, de har duktiga signalspanare som sätter upp filter för hur man möjligen kan fånga upp hot, det har dom ju alltid gjort så WHAT`S THE FUCKING DEAL! Jag blir så jävla upprörd, det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt....
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 16:09)  det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt.... Journalistkåren var väldigt sen på kritiken mot övervakningslagen. I bloggosfären hade debatten pågått i månader innan journalister ÄNTLIGEN tog tag i saken. Hade de gjort det tidigare är det sannolikt att utgången hade blivit en annan.
Ja jag säger ju det, journalisterna är ju inte bara okunniga, de måste få det hela presenterat som ett riksdagsmål för att överhuvudtaget reagera...och sen när dom gör det är det med sensationsrubriker...
Christer i Falköping
22-06-2008, 15:31
CITAT (Mollis @ 22-06-2008, 16:09)  Christer vad menar du egentligen... FRA utreder inte några brott, de har duktiga signalspanare som sätter upp filter för hur man möjligen kan fånga upp hot, det har dom ju alltid gjort så WHAT`S THE FUCKING DEAL! Jag blir så jävla upprörd, det är den förbannat okunniga journalistkåren som har piskat upp ämnet och fått folk att tro att det här är nåt alldeles nytt och förskräckligt.... Lerdsen, naturligtvis lämnar de över ärendet till de som skall utreda det hela. Christer Fast någon form av utredning måste väl även de göra, de sparar ju inte bara informationen de får in och lägger på hög. Christer.
mamamaggan
22-06-2008, 16:58
Henriks nu är du väl ute och åker lite iaf? Polisen utreder väl bara om det finns misstanke om brott , de kutar väl inte runt och plockar in folk hur som helst på gatorna för att förhöra dem om var de var i går kväll när ett brott begicks? Eller för att de hört dig säga " bastard" ? Man måste hålla isär vad som sker enligt den nya FRA-lagen och vad som sker enligt våra " normala " lagar. Att bli utredd p g a misstanke om brott är en sak medan att bli utredd för att man är misstänkt för terrorism eller " brott mot rikets säkerhet" för att man skrivit bastard i ett mail är något helt annat. Vår integritet och åsiktsfrihet är väl värd att försvara tycker jag. Skulle vara intressant att få veta vilka ord som står på den där listan över "förbjudna" ord och varför de hamnat på listan. Vem bestämmer vad som är förbjudet att skriva och på vilka grunder ? Vore kul om man kunde komma över den där listan och sedan bifogade den i varenda mail man skickar. Då skulle FRA få öka sin personalstyrka långt över den fördubbling de begärt redan i dag.
*Stintan*
22-06-2008, 17:30
Någon som vet hur många som jobbar på FRA? Man kanske skulle söka jobb där. Det är fint där ute i Lovöskogarna
henriks
22-06-2008, 18:52
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)  Henriks nu är du väl ute och åker lite iaf? Polisen utreder väl bara om det finns misstanke om brott , de kutar väl inte runt och plockar in folk hur som helst på gatorna för att förhöra dem om var de var i går kväll när ett brott begicks? Eller för att de hört dig säga " bastard" ? Nae ja åke int - jag cyklar! Ja polisen utreder (i bästa fall) om det finns misstanke om brott - men om man inte vet vem som har begått det, söker de i ganska stora cirklar eller? I femtonårsåldern "Råkade" jag själv ut för att det en lördag dök upp två herrar med svarta skinnjackor i en vit saab som undrade om jag hade en grön A-traktor. De hade frågat sig fram bland husen i närheten efter just någon som hade en grön A-traktor. Anledningen? de hade en kille i häktet som inte visste riktigt var han hade varit och stulit - men han kom ihåg att det på grannstället fanns en mintgrön A-traktor. De kunde lika gärna ha kommit i en polismålad bil med blåljusen på - du kan föreställa dig vad denna saken har orsakat ryktesspridning, och mitt enda brott, var att jag ägde en mintgrön A-traktor, som dessutom INTE hade befunnit sig på brottsplatsen Vad är skillnaden mot att det plingar till i FRAs datorer, och någon stackare blir tvungen att läsa ett mail jag skickat till någon och bett vederbörande spränga hela skiten åt helvete (och därmed avsett en bergsklack som varit i vägen) Jo skillnaden är att polisen inte behöver fråga sig fram i grannskapet om de undrar vad jag menade och därmed orsaka mig mycket mindre obehag. CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 17:58)  Man måste hålla isär vad som sker enligt den nya FRA-lagen och vad som sker enligt våra " normala " lagar.
Att bli utredd p g a misstanke om brott är en sak medan att bli utredd för att man är misstänkt för terrorism eller " brott mot rikets säkerhet" för att man skrivit bastard i ett mail är något helt annat. Nae - jag inser inte skillnaden, för du lär inte bli utredd för terrorism för det - möjligen att det plingar till i en dator på FRA och någon stckare blir tvungen att läsa ditt mail för att snabbt konstatera att det var ointressant!
mamamaggan
22-06-2008, 21:20
Henriks vi lever i två olika världar du och jag , tyvärr. Du lever i den värld som är en utopi , " jag har inte gjort något alltså är jag oskyldig och kommer inte att utsättas för några otrevligheter ", medan jag lever i den värld som jag känner till mycket väl , den värld där " staten " kan utsätta oss för vad som helst på vilka grunder som helst. Som jag skrivit förut så har jag jobbat inom försvarsmakten och vet hur en del saker går till .Har sett och hört alldeles för mycket för att inte inse vad som kan hända. Att polisen frågar sig fram till " någon som har en sådan Epa-traktor " är en fis i världsrymden mot vad du kan bli utsatt för av de som värnar om " rikets säkerhet". Vad skulle du säga om du blev av med ditt jobb? Fick ditt namn i tidningen utpekad som terrorist/spion mm mm ? Har man en gång blivit misstänkt/ anklagad för något sådant får man aldrig upprättelse, kommer för alltid att finnas i deras " svartlisteregister" , " terroristregister " mm. Du tar inte det här på allvar förstår jag , sådant kan inte hända i Sverige men tro mig det kan det och det gör det och det har det gjort. Ända in på 1990- talet sysslade t ex vissa fackföreningar med " åsiktsregistrering" på " någons " uppdrag och medverkade till att människor blev " svartlistade". Det kunde innebära att folk förlorade sina jobb och hade väldigt svårt att få nya. Tro det eller ej men jag har inte heller " något att dölja" men värnar om min och andras rätt till integritet och åsiktsfrihet. Tillägg: Så du åker inte på din cykel då Henriks  ?
henriks
22-06-2008, 22:54
CITAT (mamamaggan @ 22-06-2008, 22:20)  Henriks vi lever i två olika världar du och jag , tyvärr. Du lever i den värld som är en utopi , " jag har inte gjort något alltså är jag oskyldig och kommer inte att utsättas för några otrevligheter ", medan jag lever i den värld som jag känner till mycket väl , den värld där " staten " kan utsätta oss för vad som helst på vilka grunder som helst. Som jag skrivit förut så har jag jobbat inom försvarsmakten och vet hur en del saker går till .Har sett och hört alldeles för mycket för att inte inse vad som kan hända. Att polisen frågar sig fram till " någon som har en sådan Epa-traktor " är en fis i världsrymden mot vad du kan bli utsatt för av de som värnar om " rikets säkerhet". Vad skulle du säga om du blev av med ditt jobb? Fick ditt namn i tidningen utpekad som terrorist/spion mm mm ? Har man en gång blivit misstänkt/ anklagad för något sådant får man aldrig upprättelse, kommer för alltid att finnas i deras " svartlisteregister" , " terroristregister " mm. Du tar inte det här på allvar förstår jag , sådant kan inte hända i Sverige men tro mig det kan det och det gör det och det har det gjort. Ända in på 1990- talet sysslade t ex vissa fackföreningar med " åsiktsregistrering" på " någons " uppdrag och medverkade till att människor blev " svartlistade". Det kunde innebära att folk förlorade sina jobb och hade väldigt svårt att få nya. Tro det eller ej men jag har inte heller " något att dölja" men värnar om min och andras rätt till integritet och åsiktsfrihet. Tillägg: Så du åker inte på din cykel då Henriks  ? OK att vi lever i olika världar - Om du "förstår" att jag inte tar det på allvar, skulle jag vilja veta hur du kommer till denna slutsats? Det jag tar på mycket, mycket stort allvar är den tuffa värld vi lever i, och visst vill jag gärna tro på tesen "jag har inte gjort något, alltså är jag oskyldig" Hellre det än "jag HAR gjort något, men kan inte straffas för det, för jag bor i Sverige" Tror säkert att det har hänt och fortfarande händer att oskyldiga blir utsatta för otrevligheter med djupt tragiska konsekvenser, det jag inte förstår är vad det har för betydelse att FRAs datorer får sortera ut ett och annat mail som någon stackars anställd måste läsa? Det viktigaste är väl ändå att det inte får ha några påföljder för den enskillde utan att man har ganska säkra bevis för brottsligt uppsåt? Jag är helt för att polisen inte skall vidta åtgärder, om de åtminstonde inte tror själva att personen i fråga kan straffas för det. Att bara göra livet surt för någon för att man inte kan bevisa skuld är i sig brottsligt och följaktligen är det tjänstemännen som sysslar med sådant som skall straffas. Vad tycker du vi skall göra då? Sluta med all brottsförebyggande verksamhet? PS "Vissa fackförbund" fnys! jo, det är nog samma som idag skriker högst om intrång i integriteten va? DS Föresten, nej jag åker inte cykel, tror aldrig jag har gjort det. Jag går, cyklar eller åker bil
mamamaggan
22-06-2008, 23:24
Vi lever fortfarande i olika världar och de kommer tydligen aldrig att bli en så nu slutar jag kommentera vad du skriver Henriks!
Menar inget illa med det utan gör bara ett konstaterande.
henriks
22-06-2008, 23:50
CITAT (mamamaggan @ 23-06-2008, 00:24)  Vi lever fortfarande i olika världar och de kommer tydligen aldrig att bli en så nu slutar jag kommentera vad du skriver Henriks!
Menar inget illa med det utan gör bara ett konstaterande. Du gör ju inte precis något för att jag skall ändra uppfattning heller. Jag har inte sagt att jag gillar FRA lagen, men vad skall vi göra istället? Att sluta kommentera mina inlägg för att vi lever i olika världar? öh? jaha? jag kan ju inte tvinga dig, men är det inte det diskussionsforum är till för? att vädra sina olika åsikter och förhoppningsvis kunna dra egna slutser med hjälp av inlägg från personer med andra synvinklar än de man har själv? Vill bara tillägga att jag tycker det är en jäkla tur att inte alla människor har samma åsikter om allt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|