|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Rihane: Vackert och prunkande som alltid! Längtar efter att min alunrot också ska blomma, men det blir inte förrän nästa år. En liten myskroshybrid har flyttat in på gröna bänken. Cornelia som hon heter både doftar och remonterar. Visst är hon underbar!  En liten blåvinda bor tillsammans med rosen. Trots namnet är den rosa i olika nyanser.
Irene_L
12-07-2009, 08:46
Vilken underbar ros!
Nu hade det varit kul att få se lite augustibalkonger. Så här ser det ut på min balkong just nu. Loppan hälsar!   Liten balkonginspirationssida: balkongbloggen.se
mieb: vackert!  jag är mäkta avundsjuk på dina fantastiska rosor. själv har jag tvunget insett att utrymme måste gå före växtlighet, och fått odlings- och köpstopp.
Jag måste fråga dig Mie! Jag har läst på din blogg och även här i tråden att du har murgröneviol. Hur stor blir den? Är den tacksam?, altså lättskött, vattenkrävande, solkrävande osv?? Jag tycker dom är så ljuvliga  och jag har ett ställe på balkongen det aldrig blir sol på (Det blir inte väldigt mörkt där då min balkong är ganska ljus över lag) som jag tänker ha lite skuggtåligare växter och funderar över om den hade fungerat där. Sen dina Azalea du har, kommer dom bli stora eller kommer dom hålla sig i den storleken dom är?
CITAT (TheLan @ 07-08-2009, 16:09)  Jag måste fråga dig Mie! Jag har läst på din blogg och även här i tråden att du har murgröneviol. Hur stor blir den? Är den tacksam?, altså lättskött, vattenkrävande, solkrävande osv?? Jag tycker dom är så ljuvliga  och jag har ett ställe på balkongen det aldrig blir sol på (Det blir inte väldigt mörkt där då min balkong är ganska ljus över lag) som jag tänker ha lite skuggtåligare växter och funderar över om den hade fungerat där. Sen dina Azalea du har, kommer dom bli stora eller kommer dom hålla sig i den storleken dom är?  Hej! Ja jag satte murgrönsviol tillsammans med sockblomma och rosenplister i försomras. Murgrönsviolen är så söt och har blommat försynt hela sommaren fast nu har den nog tagit en paus som det verkar. Den verkar klara skugga bra, vill ha jämn fuktighet ( i alla fall har den fått det och trivts med det) och har inte vuxit speciellt mycket under de här sommarmånaderna. Jag vet att den inte är speciellt vinterhärdig så den borde passa utmärkt hos dig som har inglasad balkong. Vuxit har däremot rosenplistret som var ungefär lika stor som murgrönsviolen från början. Den har växt som ett ogräs och hunnit med att blomma med violetta små blommor också. Den har växt runt tunnan och nästan trängt ut murgrönsviolen och sockblomman. Så här såg det ut när jag planterade i slutet av maj. Murgrönsviolen blommar i mitten: Och så här ser det ut idag. Rosenplistret stortrivs och breder ut sig, så lycka till att försöka hitta murgrönsviolen i allt rosenplister på bilden.  Jag kan rekommendera rosenplistret som verkligen trivs och blommar i skuggan. Dekorativ är den också. Jag kan självklart rekommendera den ljuva murgrönsviolen också, sätt dem inte i samma kruka bara!  Azalean blir nog inte så stor tror jag. Jag har bara kvar den röda 'Hino Crimson', den lilla vita trivdes inte och började gulna i mitten av sommaren så jag slängde den. Men den röda frodas i sin kruka. Den har inte vuxit så mycket så den är nog inte så snabbväxande, men jag tror att den nog kan bli 60-70 cm hög på sikt. Den vita har jag ingen aning om eftersom jag inte hittade någon information om den. Azaleor trivs i sur jord så min är planterad i rhododendronjord och jag låter den inte torka ut utan håller en jämn fuktighet. Den verkar trivas med det. Vi får väl se om den klarar vintern och om den i så fall blommar nästa vår. Det är ju det som är spännande att man inte riktigt vet hur det ska gå med växterna. Jag vill faktiskt rekommendera en annan växt! Det är törnrosas kjortel som jag sådde inomhus tidigt i våras. Två små frön grodde och två taniga små plantor började växa. När de blivit som två tiocentimeters sytrådstunna rankor så toppade jag dem och satte dem tillsammans i en stor kruka på balkongen och då började de grena ut sig och växa. Efter bara ett par veckor syntes de första knopparna och sedan har den blommat och blommat och växt och växt. Den är så söt och så fräsch. Inte ett gult blad och inte en vissen blomma har jag behövt plocka bort utan den blir bara större och större och är lika fin hela tiden. En riktig önskeplanta!
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 22:53
jätte vacker och mysig balkong du har även jag har en Murgrönsviol, har den i ett syd/öst läge och även jag ger den mycket vatten. men jag tycker min växer på bra. dock måste den innan innan frosten. men det som är bra med den är att den kan övervintra inne som vanlig krukväxt.
CITAT (lovwal @ 07-08-2009, 14:20)  mieb: vackert!  jag är mäkta avundsjuk på dina fantastiska rosor. själv har jag tvunget insett att utrymme måste gå före växtlighet, och fått odlings- och köpstopp. Tack! Ja alla kan ju inte vara lika tossiga som jag, som gör tvärtom och låter växtlighet gå före utrymme!
CITAT (flaxss @ 08-08-2009, 23:53)  jätte vacker och mysig balkong du har även jag har en Murgrönsviol, har den i ett syd/öst läge och även jag ger den mycket vatten. men jag tycker min växer på bra. dock måste den innan innan frosten. men det som är bra med den är att den kan övervintra inne som vanlig krukväxt. Tack! Det är säkert så att min inte fått det utrymme som den behövt pga det fräcka rosenplistret! Det visste jag inte att murgrönsviolen kunde övervintra i rumstemperatur, så kul. Det kan även törnrosas kjortel, så då ska jag prova det med de båda!
Alexander-VG-zon3
08-08-2009, 23:14
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 00:03)  Tack! Det är säkert så att min inte fått det utrymme som den behövt pga det fräcka rosenplistret! Det visste jag inte att murgrönsviolen kunde övervintra i rumstemperatur, så kul. Det kan även törnrosas kjortel, så då ska jag prova det med de båda!  så här ser min ut efter den genomlidet en vinter inne den har sval rumstemperatur. dom blir lite fula så jag klipper ner den och väntar på nya blad. men den växer snabbt till sig och blommar mycket sen när den får komma ut igen. min vill ha vatten även under vintern men mindre än på sommaren. en verkligen vacker växt som jag kan rekommendera att köpa. http://www.pixbox.se/pic_show_id25807904.html
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 00:14)  så här ser min ut efter den genomlidet en vinter inne den har sval rumstemperatur. dom blir lite fula så jag klipper ner den och väntar på nya blad. men den växer snabbt till sig och blommar mycket sen när den får komma ut igen. min vill ha vatten även under vintern men mindre än på sommaren. en verkligen vacker växt som jag kan rekommendera att köpa. http://www.pixbox.se/pic_show_id25807904.htmlMen å vilka fina bilder! Det är så härligt att följa övervintrare från brunfnasigt till spirande grönt! Jag ska övervintra min murgrönsviol i trapphuset har jag bestämt. Tack för tipset!
Alexander-VG-zon3
09-08-2009, 00:14
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 00:32)  Men å vilka fina bilder! Det är så härligt att följa övervintrare från brunfnasigt till spirande grönt! Jag ska övervintra min murgrönsviol i trapphuset har jag bestämt. Tack för tipset!  tack ja det är härligt att se när det spirar i fönstret. min hade ca +15c +20c och svalare på nätterna och den övervintrade bra i den tempen. har haft den innan +5c +10c. men jag märkte ingen skillnad i blomningen ev att det blev lite fler blommor med kall övervintring men inte så stor skillnad. plus får den lite svalka ute innan man tar in den. men annars står det ju i böcker att den ska ha det kallt på vintern. men du får testa jag tror att det inte ska bli några problem och det kommer nog bli en bra övervintrings plats i trapphuset.
Vad kul!! då skall jag verkligen skaffa en nästa år  Även rosenplister verkar ju intressant. Jag funderade på törnrosas kjortel faktist men jag får se till våren när det e dags för frö köp. Det finns ju så mycket fint man vill ha men pengarna skall ju finnas där med och platsen  fast det är inte ett problem än så länge tack o lov.
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 01:14)  tack
ja det är härligt att se när det spirar i fönstret. min hade ca +15c +20c och svalare på nätterna och den övervintrade bra i den tempen. har haft den innan +5c +10c. men jag märkte ingen skillnad i blomningen ev att det blev lite fler blommor med kall övervintring men inte så stor skillnad. plus får den lite svalka ute innan man tar in den. men annars står det ju i böcker att den ska ha det kallt på vintern. men du får testa jag tror att det inte ska bli några problem och det kommer nog bli en bra övervintrings plats i trapphuset. Ja lite så tänker jag också, att det blir som en vintervila innan man tar in den före första frosten. Trapphuset blir nog bra för där är det ljust och varmt med sol på förmiddagen men eftersom det inte är något element vid fönstret så blir det rejält kyligt i fönstret nattetid. Tyvärr så är fönsterbrädan för smal för den stora krukan med törnrosas kjortel så den får stå någon annanstans.
CITAT (TheLan @ 09-08-2009, 09:04)  Vad kul!! då skall jag verkligen skaffa en nästa år  Även rosenplister verkar ju intressant. Jag funderade på törnrosas kjortel faktist men jag får se till våren när det e dags för frö köp. Det finns ju så mycket fint man vill ha men pengarna skall ju finnas där med och platsen  fast det är inte ett problem än så länge tack o lov. Vad bra! Och om du vill så har jag fler växter som jag kan rekommendera. Du har ju dessutom en så pass stor balkong så att du bör få plats med... låt mig tänka... sisådär en tvåhundra växter så det blir inga problem hihi!
Alexander-VG-zon3
09-08-2009, 15:21
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 13:34)  Ja lite så tänker jag också, att det blir som en vintervila innan man tar in den före första frosten. Trapphuset blir nog bra för där är det ljust och varmt med sol på förmiddagen men eftersom det inte är något element vid fönstret så blir det rejält kyligt i fönstret nattetid. Tyvärr så är fönsterbrädan för smal för den stora krukan med törnrosas kjortel så den får stå någon annanstans. många av våra ''krukväxter'' som vill ha vintervila räcker det med 1-2månader runt +5c +10c och det får dom ju oftast när vi har dom ute tills/innan första frosten kommer. det är ju på så sätt att jag kan ha både citrusar, nerium, oliv, rosmarin, fikon m.m. även då jag bor i lägenhet av att jag gör så.
CITAT (mieb @ 09-08-2009, 13:44)  Vad bra! Och om du vill så har jag fler växter som jag kan rekommendera. Du har ju dessutom en så pass stor balkong så att du bör få plats med... låt mig tänka... sisådär en tvåhundra växter så det blir inga problem hihi!  Bring it on! förslag mottages med stor glädje  desto mer desto bättre heter det väl
Alexander-VG-zon3
09-08-2009, 16:15
har köpt en massa från england och Ebay men än har jag plats men det börjar nog tryta http://www.pixbox.se/pic_show_id28908383.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28908392.htmlpå balkongen finns där massor av plats, men där håller jag nu på att rya undan och ska göra om - ska ha lite bonsaier och ormbunkar och mossor och gräs och lite surjordsväxter. en riktigt ''skugg'' del ska det bli. dock tror jag inte att det blir klart i år så det blir nog nästa år jag visar bilder. men har skaffat lite Blåbär, Ljung, Bok, Lönnar, Rönnar som ska bli Bonsaier.
CITAT (TheLan @ 09-08-2009, 16:42)  Bring it on! förslag mottages med stor glädje  desto mer desto bättre heter det väl  Okej då kör vi: Första växten som jag rekommenderar är Spetsmössan 'Tiarella' som jag planterade sista dagarna i mars och som blommar fortfarande. Den är otroligt tacksam och står i en rejäl kruka tillsammans med förgätmigej i vanlig planteringsjord, normal vattning. Den är perenn och har vackra blommor och vackra blad, en riktig goding!  Nästa är lewisia, en stenpartiväxt som gillar solsken och att inte ha det för blött i krukan. Sandblandad jord är bra för den här sötnosen som blommar otroligt rikblommigt i maj/juni och man fattar nästan inte att det kan komma så många och så stora blommor ur en liten bladrosett.  Skuggbräckan är en annan favorit som påminner lite om lewisian på det sättet att den är perenn, blommar i massor ur en bladrosett och att den vill stå sandblandat och halvtorrt. Jag har ingen riktigt bra bild på den som gör den rättvisa. Så här såg den ut när den precis börjat slå ut.  Och sedan en jättekass bild. Här anar man hur den lite senare blir helt vild och blommar i ett överdådigt blomfluff. Ljuvlig är den!  Sedan rekommenderar jag pelargonen så klart. Anspråkslös, blir en mindre buske om den får stå ute hela sommaren. Och blommar, blommar, blommar!  Lavendel! Sätt den ljust och vattna sparsamt så har du doftande blommor hur länge som helst. Ett måste!  Mixad blåvinda sådde jag inomhus tidigt i våras i en stor kruka. Den blommar nu i blandade färger i rosa, blått och vitt. Jättefin och roligt med lite egensådda plantor också. Står ljust i vanlig planteringsjord, får inte torka ut.  Den sista bilden är två växter som klarar lite skuggigare lägen. Ormbunken är så fin att ha lite bakom andra växter, den silar ljuset så vackert. Jämn fuktighet. Murgröna är ju perfekt att drapera och perfekt som stämningsskapare tycker jag. Jag har två sorter, en klassisk storbladig och den här med lite rundade blad. Tålig, vacker och vintergrön. Jag vet inte riktigt hur den vill ha det faktiskt för jag häller till den lite vatten då och då och den verkar nöjd vare sig den står lite torrt eller lite blött.  Hoppsan det blev en del... Och det finns ju så klart hur mycket bra och vackra växter som helst, det här var bara lite som jag har på min balkong.
CITAT (flaxss @ 09-08-2009, 17:15)  har köpt en massa från england och Ebay men än har jag plats men det börjar nog tryta http://www.pixbox.se/pic_show_id28908383.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28908392.htmlpå balkongen finns där massor av plats, men där håller jag nu på att rya undan och ska göra om - ska ha lite bonsaier och ormbunkar och mossor och gräs och lite surjordsväxter. en riktigt ''skugg'' del ska det bli. dock tror jag inte att det blir klart i år så det blir nog nästa år jag visar bilder. men har skaffat lite Blåbär, Ljung, Bok, Lönnar, Rönnar som ska bli Bonsaier. Det där låter riktigt spännande! Jag älskar mossor, ormbunkar och annat skogsaktigt och ska du ha bonsaier så kommer jag att följa dem med mycket stort intresse!
CITAT (TheLan @ 10-08-2009, 07:52)  Vad kul med en balkongbok! Jag har lite nytt i min låda som jag kan rekommendera! Busenkel att övervintra, rostar lite bara...
Läcker blomma Mie Ja jag e tvungen att ha någonstans att skriva upp saker annars blir det bara 3 ton med lösa lappar överallt då jag har pippi på att skriva listor och rita skisser, idéer osv. Lättare att samla det i en anteckningsbok indelad i olika kategorier. Lätt att klistra in bilder på idéer och inspirerande saker med.  Så rörig som jag är måste jag ha lite kolla på vad jag kommer på och inte minst vad jag beställer för fröer och lökar
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 11:19
CITAT (mieb @ 10-08-2009, 00:01)  Det där låter riktigt spännande! Jag älskar mossor, ormbunkar och annat skogsaktigt och ska du ha bonsaier så kommer jag att följa dem med mycket stort intresse!  japp har skissat lite och så på hur jag ska ha det och vad jag vill ha, tänkte jag skulle ut i höst och ta lite mossa och gräsplantor och ormbunkar (fått lov till att ta). mina första bonsai som ska stå på balkongen sen blir denna http://www.pixbox.se/pic_show_id28975809.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28975810.htmlhttp://www.pixbox.se/pic_show_id28975811.htmltror det kan bli ett häftigt inslag med en fuchsia i lite gröna och murrig grönska/''skog''. CITAT (mieb @ 11-08-2009, 22:13)  Vad kul med en balkongbok! Jag har lite nytt i min låda som jag kan rekommendera! Busenkel att övervintra, rostar lite bara...  häftigt en sådan skulle nog passa in hos mig när jag gör om på balkongen, var har du köpt den? och blomman bakom Garua, Sommarljus är också vacker. hade en rosa/röd förra sommaren som inte klarade vintern. i år har jag skaffat en vit http://www.pixbox.se/pic_show_id28975805.htmlvet dock inte riktigt hur jag ska övervintra den än, men ska inte övervintra den som den andra. CITAT (TheLan @ 12-08-2009, 06:30)  Ja jag e tvungen att ha någonstans att skriva upp saker annars blir det bara 3 ton med lösa lappar överallt då jag har pippi på att skriva listor och rita skisser, idéer osv. Lättare att samla det i en anteckningsbok indelad i olika kategorier. Lätt att klistra in bilder på idéer och inspirerande saker med.  Så rörig som jag är måste jag ha lite kolla på vad jag kommer på och inte minst vad jag beställer för fröer och lökar  smart , det kanske hade varit nåt. nu har jag en massa listor på datan utspritt men där skriver jag mest vad jag har. idéer är ju lättare att i en bok eller mapp än i datan.
flaxss: Fuchsia kan nog bli riktigt snygg som ett blommande skogsträd. Ja visst är järnliljan läcker, den har jag köpt i en butik på Linnégatan som heter Ljus & Fägring där de har jättemycket fina saker. I den butiken har de en hel del från two faces som gör urfina saker i järn, allt från små rostiga löv till möbler och portaler. Kolla här: Ljus & Fägring och two facesSom jag förstod det när jag läste på lite så är sommarljusets vinterhärdighet lite sådär. Jag har ett väldigt gynnsamt klimat på min balkong som tur är så den kanske klarar sig där om jag ställer den precis invid väggen.
Alexander-VG-zon3
12-08-2009, 22:16
CITAT (mieb @ 12-08-2009, 22:51)  flaxss: Fuchsia kan nog bli riktigt snygg som ett blommande skogsträd. Ja visst är järnliljan läcker, den har jag köpt i en butik på Linnégatan som heter Ljus & Fägring där de har jättemycket fina saker. I den butiken har de en hel del från two faces som gör urfina saker i järn, allt från små rostiga löv till möbler och portaler. Kolla här: Ljus & Fägring och two facesSom jag förstod det när jag läste på lite så är sommarljusets vinterhärdighet lite sådär. Jag har ett väldigt gynnsamt klimat på min balkong som tur är så den kanske klarar sig där om jag ställer den precis invid väggen. tack får mycket ska kolla på den butiken oc läkarna. rostigt passar nog in i m itt nya tema. ja sommarljus är härdigt ibland och ibland inte, min hade som lägst -10c i vinter och den klarade sig inte här på balkongen. den i trädgården klarar sig. men jag vet en del som haft den till att klara sig upp till zon 3-4 och en del där dom dött i zon 0-1 utmed kusten. mycket jord och läge spelar in plus vilken sort man har, jag tror nog att jag ska övervintra den inne som krukväxt. då håller jag åtminstone den i liv. men om den blommar eller ej vet jag inte.
Lite ny mossa i mossbaljan. Har det växt något på era balkonger eller?
Nu börjar jag bli lite sugen på att handla lite höstfint. Cyklamen, ljung och cypresser kanske... Min balkong är inte alls inne på samma idé utan den tror fortfarande att det är juli och blommar på som vanligt! Helt underbart såklart men eftersom jag har så trångt så blir det till att vänta ut sommarbalkongen innan jag kan byta ut lite till en höstbalkong. Nästa vecka ska jag i alla fall köpa lökar och pilla ner i krukor och baljor, för det är det dags för nu i september. Lite höstinspiration:Härliga höst - planera och plantera Höstfina krukorGrön balkong året runtEn bild på min inte ett dugg höstiga balkongrosenrabatt!
Jo det blommar på som vanligt. Väntar också på att det ska blomma över så att jag ägna mig åt höstplanteringar. Vill framförallt få ner några lökar, men det är fullt överallt. Istället så börjar somligt att slå ut lite sent, som den här nejlikan som jag sådde i våras och som började blomma häromdagen. [attachment=41879:nejlika.jpg]
I bakgrunden syns en alunrot.
Nej jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att åka och handla lite höstfint och lökar redan idag! Jag köpte två sorters ljung - jättefina, en cyklamen, en härlig dahlia där jag tänkte spara knölen, en liten aster och sex sorters lökar. Lökarna ska jag sätta ner imorgon i precis alla krukor där det bara får plats! Jag köpte alliumlökar, anemon, krokus x 2, fritillaria och scilla. Det kommer att bli färgglatt i vår om det tar sig! Lite om att plantera lökväxterLjung, dahlia och cyklamen som trängs med allt annat. Eftersom sommaren inte vill ta slut så att jag kan rensa undan så får hösten stå mitt upp i så länge! Härligt!!!
Hittade några bra inspirationslänkar på tv4 play. Det är från Äntligen Hemma och jag har sett dem förut men de kan ses igen. Rappne i farten! plantera träd i krukanaturbalkong i staden del 1naturbalkong i staden del 2solskydd med klängväxter del 1solskydd med klängväxter del 2Min fina dahlia!
Gjorde iordning en höstkruka för några dagar sedan med följande innehåll. 1. Fänrikshjärta, Dicentra hybrid 'Burning Hearts', höjd 25 cm, blommar maj-sept; Berättar lappen. Doftar som smultronschersmin(avgjorde saken när jag köpte den osäker på att den övervintrar i den valda krukan) 2. Köpte några lökar av en vit fillaterata som sällskap i krukan. 3. Tryckte ner en hyacint i samma färg som fänrikshjärtat. 4. En lök av irisen George fick också plats. 5. Plantor av lejongap, hade rensad bort dom från ett annat ställe och hade inte hjärta att slänga dom 6. Gul nunneört. Tålig rackare som överlevde förra vintern och tills nu i en jätteliten kruka med i princip lecakulor. Den svimmar väl nu av förskräckelse över all näring 7. Två cyklamen gör krukan komplett. En fransig stor och en djupcerise mindre. Hade cyklamen i samma kruka förra året också och både bladen och blommorna höll länge i den.
Här är en bild på krukan. [attachment=42162:kruka2.jpg]
En vy från balkongen. [attachment=42163:vy2.jpg]
Rihane du vet att du är min stora inspirationskälla eller hur? Jag älskar att läsa om dina odlarfunderingar och allt pyssel och bry i krukor och baljor. Hur du har lika höga ambitioner som en slottsträdgårdsmästare för varje frö och grodd. Hur du blandar halsbrytande kombinationer på små kvadratdecimetrar. Och hur du dokumenterar allt i makroperspektiv. Så fortsätt att odla, plåta, skriv och inspirera för jag älskar det!
DragonLady
21-09-2009, 00:01
Ny ordning på den numera helt inglasade balkongen så det e väl ingen direkt balkong längre, mer en slags lounge till sovrummet Det är numer min nya läshörna .... underbar balkongväxtlighet ni alla har, bedårande dalia mieb
Chamomille
21-09-2009, 00:04
CITAT (DragonLady @ 21-09-2009, 01:01)  Ny ordning på den numera helt inglasade balkongen så det e väl ingen direkt balkong längre, mer en slags lounge till sovrummet Det är numer min nya läshörna .... underbar balkongväxtlighet ni alla har, bedårande dalia mieb  Oj så vackert! Men.. Hade du inte en säng där förut
DragonLady
21-09-2009, 10:01
Jo jag hade en säng... men ombyte förnöjer ju som de sägs
på vår balkong är hösten närvarande. jag har fortfarande inte vant mig vid hur kallt det är om morgnarna. [attachment=42423:balkong_001.jpg][attachment=42422:balkong_002.jpg]
Mieb Ska du säga som är andledningen till att jag slog till på en ros. Nå jag är väl tillräckligt grön för att inte ha vett att förstå det omöjliga. Min inspirationskälla är min son på sex år som ser glädjen och möjligheter i allt. Fortsätter vidare med en bild för jag har inte gett upp balkongen bara för att det är slutet på september. Den här gången blev det ett gräs, alunrot, viva(till våren) irislökar(natascha) och ett rosa nattljus. Samt en chokladnäva som trivs bättre i en stenpartikruka jag har. [attachment=42614:odla.jpg]
Härliga höstbilder! Det är höst på min balkong också:  Vindpinade rosor sedan stormen härom natten:  Min första vintergröna höst/vinterväxt (förutom murgrönorna då), en buxbom!
Oktober på balkongen. Nu börjar det bli höstfärger på balkongen. Jag har fyndat tiokronors rosor som ska vara på min kolonilott till våren (om de bara överlever vintern).  Det har länge varit problem med min lilla blogg och alla andra trädgårdsbloggar på samma ställe, men nu verkar den ha gett upp andan fullständigt. Det går inte att logga in där överhuvudtaget. Därför har jag nödtorftigt flyttat över min blogg i några flyttlass och utan större finesser till en annan adress. Men nu får den vara där i alla fall för det är så trevligt att blogga lite när andan faller på. Får väl se hur det går med den gamla, om den vaknar till liv igen. Jag trivdes så bra där... Här är i alla fall min nya:
CITAT (mieb @ 21-10-2009, 19:34)  Oktober på balkongen. Nu börjar det bli höstfärger på balkongen. Jag har fyndat tiokronors rosor som ska vara på min kolonilott till våren (om de bara överlever vintern).  Det har länge varit problem med min lilla blogg och alla andra trädgårdsbloggar på samma ställe, men nu verkar den ha gett upp andan fullständigt. Det går inte att logga in där överhuvudtaget. Därför har jag nödtorftigt flyttat över min blogg i några flyttlass och utan större finesser till en annan adress. Men nu får den vara där i alla fall för det är så trevligt att blogga lite när andan faller på. Får väl se hur det går med den gamla, om den vaknar till liv igen. Jag trivdes så bra där... Här är i alla fall min nya:  Härlig bild Mieb. När jag ser på balkongerna häromkring har dom flesta packat ihop dom. Förstår ingenting och blir glad när jag ser dom som fortfarande har växter därute En bild på kärleksörten som nyligen slog ut på balkongen. Varigierade underbara blad, spårade upp den på trädgårdsmässan i Taxinge. [attachment=43554:k_rleks_rt2.jpg] Jag ger upp också närsomhelst när det gäller trädgårdsbloggen.
Håller med dig Rihane, men det kanske är för att vi har så mycket perenna växter som vi resonerar annorlunda. Fast å andra sidan så blommar de få ettåringar som jag har fortfarande.
Vinterfixat på balkongen! Nästa söndag är det första advent, otroligt!
nudeltanten
06-12-2009, 08:40
Å så vackra bilder! Mycket inspirerande då jag snart lämnar min blommande (nu i vila)trädgård för att flytta in i en lägenhet med balkong.
skånepåg
09-12-2009, 05:29
Denna vår/sommar som kommer ska jag bygga om 1-2 st lagerhyllor lite grand, får se vad jag hittar på och odla massa olika chili för jag har fått en massa chili fröer och olika chili frukter av en kusin ^^ Får lägga upp lite bilder då på hur det blir, brukar odla massa physalis om sommrarna oxå så det blir några spannar med dem i år igen  Har en rätt liten 2 rumslägenhet och balkongen är större än köket, hehe
nudeltanten: Välkommen till balkongvärlden! Inte riktigt som den blommande oas du har nu, men det är faktiskt riktigt kul med den här formen av kompaktträdgård. Den blir precis det du gör den till!:D skånepåg: Vad kul! Du måste visa bilder till sommaren! Min balkong den 3:e advent. Lite julpyntad med järneksbär.
NiklasTyreso
12-12-2009, 23:41
CITAT (andreama @ 11-05-2009, 08:26)  I helgen kikade mina Gojibärs plantor upp ur jorden! Trodde nog aldrig att de skulle göra det, har inte gått så lång tid, men jag tog fröna från torkade bär som jag köpte i mataffären… Hoppas de växer upp och blir stora med mycket bär på!  Hur gick det med goji-bären? Jag som frågar är Niklas, en helt ny medlem. Jag bor i Enköping och har en balkong i söderläge. Jag planerar odla goji för att dessa bär växer ända upp i mongoliet, och tål kyla. De ska tydligen ha väldränerad basisk jord så jag planerar ha samma jord som till de vinterhärdiga kaktusarna. Har du några bra knep för att lyckas med goji? Fungerar de att sätta upp i spalje? /Niklas
CITAT (NiklasTyreso @ 12-12-2009, 23:41)  Hur gick det med goji-bären?
Jag som frågar är Niklas, en helt ny medlem. Jag bor i Enköping och har en balkong i söderläge. Jag planerar odla goji för att dessa bär växer ända upp i mongoliet, och tål kyla. De ska tydligen ha väldränerad basisk jord så jag planerar ha samma jord som till de vinterhärdiga kaktusarna.
Har du några bra knep för att lyckas med goji? Fungerar de att sätta upp i spalje?
/Niklas Undrar jag också? Hur går det med gojibären? Har knappt något ätbart på balkongen men det här låter jätteintressant och gojibär är "toknyttiga."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|