Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
zissi
thanks.gif Har redan fått många bra tips till min nya stora balkong under tak. Har haft trädgård förut så det blir att tänka om lite nu när man bor i lägenhet. Det är sol på balkongen fram till ca 11.00.
Intresserad av: dvärgsyrén på stam med viol o murgröna, klematis, kryddväxter, odlingstrapp, härliga plastmattor, lyktor, armeringsjärn, mindre rabattros (kanske för skuggigt?), gammal avskavd träsoffa (hittade på en gammal vind), gammal trampsymaskin, gamla rostiga zinkhinkar o baljor, mossa o annat från naturen, smulgubbar e.dyl., dubbel flitiga lisa+vit lobelia+murgröna, petunia, fuchsia o en massa, massa annat.
Vi får se vad det blir till slut o vad som trivs....o inte minst vad som får rum.
Fortsätt o skicka inspirationsbilder snälla ni. Älskar att titta på era härliga balkonger. Jag lovar att ni ska få se min........om ett tag.....just nu är den förråd till allt möjligt sen flytten. Väntar på värme så vi kan börja röja o sen inreda o plantera. yahoo.gif
smiley_small_hug.gif
mieb
CITAT (Kvirre @ 07-03-2009, 00:37) *
Här blir man verkligen inspirerad! smile.gif Jag har en vägg som aldrig får direkt sol, där har jag tänkt ha en spalje med någon grön klätterväxt och så hänga dit krukor med tex flitiga Lisa. Behöver man ha en extra stadig spalje om man ska hänga dit krukor, eller funkar vilken som helst? Har ni några bra tips på klätterväxter som klarar sig utan sol?

Murgröna, säjer jag då! Jag ställde ut en murgröna på golvet på balkongen i somras och den växte så det knakade. Den är ännu finare när den får vara utomhus plus att den är vintergrön och vacker året om. Så till våren ska jag köpa mer murgröna som ska få klättra bredvid klematisen.
Spaljé som man kan hänga krukor finns i bloggen som jag tipsade om i tidigare inlägg, titta här!

zissi: Dina planer för balkongen låter helt underbara! Lova att du visar massor med bilder längre fram! smile.gif
Kvirre
Ja, armeringsjärn är verkligen snyggt, har funderat på det. smile.gif En spalje i plast, är den för vek för att hänga krukor i? Hur högt kom din murgröna på en sommar? Finns det några snabbväxande (ettåriga?) som klarar skugga?
Meriona
CITAT (mieb @ 01-07-2008, 22:00) *
Om jag ska rekommendera någon växt som jag har på balkongen så får det bli min fina Alyssum i rosa-violett-vita nyanser, den är så läcker. Jag kan också rekommendera vindspel i bambu, för det är ett sådant mysigt kluckande ljud i dem, meditativt och avkopplande (om det inte blåser halv storm).

Nej tack till vindspel tycker jag, jag blir skogstokig på grannes jäkla plingplongande på nätterna, på sommaren måste man kunna få sova med öppet fönster utan att behöva lyssna på den konserten. thumbdown.gif

CITAT (Darkmoon @ 27-02-2009, 12:43) *
avriningshål är nog ett måste specielt om man har en öppen balkong, gjorde själv hål på mina några cm upp på sidorna, och fyllde upp dit med lecakulor, då blir det som ett vattenmagasin på botten, funkade perfekt för mig.
Att aluminiumhyllorna skulle torka ut krukorna märkte inte jag av, tycker inte krukor som stod på hyllan blev fortare torra än andra.

Kolla bara med hyresvärden, inte alla godkänner avrinning om det är trottoar eller liknande under. Jag kan tyvärr inte ha dylikt, vilket minimerar möjligheterna lite. Krukor med fat får det bli här istället. flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 19:37) *
Nej tack till vindspel tycker jag, jag blir skogstokig på grannes jäkla plingplongande på nätterna, på sommaren måste man kunna få sova med öppet fönster utan att behöva lyssna på den konserten. thumbdown.gif

håller med tycker det är jobbigt när andra grannar har en massa vindspel som låter hela tiden, enbart djuren är skönt att lyssna på och ev någ ro givande porlande vatten.
Alexander-VG-zon3
lita vår på balkongen/uteplatsen

http://www.pixbox.se/pic_show_id26445084.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26445082.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26445083.html

satte i höstas, har haft dom intill väggen hela vintern utan vatten. redan i dec kom en del upp och nu i jan-feb har dom verkligen tat fart. snart börjar väl dom första att blomma.

mina rosor som jag haft i krukor har klarat balkong vintern galant. andra växter som inte fått vinter skydd är schersmin,forsythia,fläder,deutzia,lönn. resten har fått vinterskydd. men det mesta ha klarat sig.
Meriona
Jösses vad det spirar flaxss! Jag har inte vågat köpa primörer iår, förra året lurade Wilmer mig till att köpa det alldeles för tidigt, det slutade med snöstorm och att de blommade över ack för snabbt i mitt sovrum istället... laugh.gif Men såklart är hon förlåten för länge sen och det med råge. Knökade ner knölarna på landet istället, där kommer de förhoppningsvis upp iår och förgyller husdjursgraven. wub.gif
mieb
CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 21:37) *
Kolla bara med hyresvärden, inte alla godkänner avrinning om det är trottoar eller liknande under. Jag kan tyvärr inte ha dylikt, vilket minimerar möjligheterna lite. Krukor med fat får det bli här istället. flirting.gif

g.gif Hm, jag har mitt vindspel utanför sovrumsfönstret så den första att vakna i så fall är jag. Vindspelet hänger på en konsoll och är lätt att lyfta ner på kvällen. Som i andra lägen får man använda sunt förnuft.
ahrana
åh hej vilken trevlig tråd!

jag blev så glad över att hitta kurkhållarna! precis vad jag letat efter.

hemma hos oss har pelargoner precis flyttat till större och smultronen är på väg upp :D

på återsenede!

Lina
Balkong-gbg
Trätrall!!! vilket lyft det blev!!! Rev ut min gamla heltäckningsmatta och lade in trall idag. Kommer antagligen sakna heltäkningsmattan, men då är det bara att tänka på hur sunkig den var när den var fuktig och allt meck med att dammsuga den jämt och ständigt.

Noterade att pionen börjat titta upp. Men lite orolig för mögel. Råkade ut för det på några stänglar förra året, någon som har bra tipps? Jag har redan massa lecakulor i botten och en tre-fyra rediga avvattningshål men luften i sig är så satans fuktig i den här stan.

Finns lite bilder på bloggen
http://balkong-gbg.blogspot.com/
mieb
ahrana: Visst är krukhållarna fina! Jag ska nog ha minst en i alla fall. =)

Balkong-gbg: Vilken skillnad! Praktiskt, snyggt och skönt att gå på, inget slår trätrall på balkongen!
Försökte förresten skriva en liten kommentar i din bogg, men det var komplicerat värre så jag gav upp. Bara så du vet om du inte får så mycket kommentarer... =/

Insynsskyddat:

Här hittade jag bilden
mieb
Som i en dröm...

Här hittade jag bilden
Balkong-gbg
Mieb Har fixat komentarsfunktionen, tack för att du nämnde det : )

fast vet inte vist är trätrall trevligt men inget slår ändå en torr varm skön heltäckningsmatta på balkongen!

är det dina balkonger de två du lagt ut bilder på?
officinalis
CITAT (mieb @ 11-03-2009, 19:04) *
Insynsskyddat:

Kanonfint. Ser ut som sorten "Stars of yelta". Jag sådde den igår och första exemplaret har redan börjat titta upp smile.gif
Vad är det du leder upp dom på?
mieb
Balkong-gbg och officinalis: De två bilderna föreställer inte min balkong utan är utrikiska bilder från nätet. Precis som den här... wink.gif

Här hittade jag bilden
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 13-03-2009, 00:05) *
Balkong-gbg och officinalis: De två bilderna föreställer inte min balkong utan är utrikiska bilder från nätet. Precis som den här... wink.gif

tar du bilder på nätet så är det bra att du skriver - exempel - jag har lånat dom från denna sida och så visar du sidan också utan bild adressen. eller skriver att jag har lånat den från denna person.

man får ju egentligen inte använda andras bilder utan att fråga ägaren. men gör du som jag skrev ovan så har du bara lånat bilden plus det blir inget krångel att veta om det är din eller någon annans.

har du ägarens tillstånd att använda bilden så kan du göra som du gjort innan. tummenupp.gif
mieb
CITAT (flaxss @ 13-03-2009, 12:25) *
tar du bilder på nätet så är det bra att du skriver - exempel - jag har lånat dom från denna sida och så visar du sidan också utan bild adressen. eller skriver att jag har lånat den från denna person.

man får ju egentligen inte använda andras bilder utan att fråga ägaren. men gör du som jag skrev ovan så har du bara lånat bilden plus det blir inget krångel att veta om det är din eller någon annans.

har du ägarens tillstånd att använda bilden så kan du göra som du gjort innan. tummenupp.gif

Fixat! smile.gif
mieb
Idag har det känts som våren kom på riktigt med solsken och många plusgrader. Då blir man lite sugen på penséer och annat vårfint. Men nu är det snart dags!
Så här såg det ut på min balkong förra april:

Söta penséer. I år ska jag leta efter småblommande sorter, de är så fina!

Tusenskönor vill jag ha i år igen, de är underbara tycker jag!

Har ni börjat vårpynta på balkongen ännu?
zissi
Nej du Mieb, här är det lite snö kvar än så det måste nog bli några fler plusgrader innan jag börjar röja o göra i ordning på balkongen. Men det börjar onekligen klia i fingrarna...............speciellt när jag tittar på alla vackra bilder här i tråden.

Ha en bra vecka nu alla smile.gif
Nivestaahl
Sådär! Tog det soliga vädret idag som ett tecken på att våren är på gång och städade igenom min balkong. Balkonglådorna rensades och tömdes, växter flyttades om lite tillfälligt och jag försökte sopa och tvätta lite i blåsten. Problemet e bara att det känns stökigare på balkongen nu, efter städningen, än innan! Får hoppas det ändrar sig snart.

Nästan alla lökväxter ja satte för ngn månad sen blommar fint o ger lite vårkänsla på balkongen. Och till helgen ska här komma ut lite penséer om det går att få tag på.

Nästa lediga helg ska här byggas spaljéer som ramar in balkongen så min kaprifol o vildvin får lite växthjälp. Och inne är många små försådder redan på gång; Bla basilika, persilja, tomat och lövkoja. Och om någon vecka ska några fler frön ner i jorden. Sen får ja bo på balkongen för då får ja knappt plats inne i lägenheten mer. He he he...

Återstår bara att bestämma vad för golv jag ska ha till balkongen, har aldrig blivit av att jag skaffat ngt. Men i år ska det ske!

Så lite vårkänsla är det i alla fall på min balkong (och frösådderna på köksbordet) här nere i Malmö. Och mer ska det bli framöver. Nu går vi mot ljusare tider!!
lovwal
vi har just börjat inreda vår balkong; möbler, blomlådor och krukor. inomhus gror det för fullt inför utplantering. antagligen blir det ett gäng penséer i kruka eller låda i väntan på varmare dagar.. whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 15-03-2009, 19:14) *
Har ni börjat vårpynta på balkongen ännu?

härliga bilder!

jag har börjat så smått

Balkonglådan , har här i 2penseer,1sippa,1övervintrad krukväxt murgröna,4Brokbladiga skimmia plantor och så lite mossa och lökar. kommer mer vår blommor sen när vädret blir varmare.
http://www.pixbox.se/pic_show_id26664589.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26664590.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26664597.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id26664588.html

Lölplanteringar sen hösten.
http://www.pixbox.se/pic_show_id26664591.html
nelly.trott
Ny balkong i present =) hehehe
Fick äntligen trall till min mini balkong, och spaljen är också på plats, bakom spaljen har jag häftat fast fiberduk som vindskyd för det blådser som attans på min balkong, så tänkte jag också visa hur det ser ut =)
apan
Det blev ju toppen det där nelly.trott!
Jag låter mig inspireras.
/apan
Alexander-VG-zon3
CITAT (nelly.trott @ 22-03-2009, 22:20) *
Ny balkong i present =)

snyggt!

smart ide att klä med tyg. det ska jag nog testa på min balkong också. även om det inte blåser här så blir det mysigt.
Alexander-VG-zon3
En bild på det ända som jag har på balkongen just nu!

[attachment=32326:Akvarium...2009_002.JPG]

nelly.trott
CITAT (apan @ 23-03-2009, 10:17) *
Det blev ju toppen det där nelly.trott!
Jag låter mig inspireras.
/apan

Tack så mycket =)
fortsättning följer =) senare när blommor e på plats

CITAT (flaxss @ 23-03-2009, 10:27) *
snyggt!

smart ide att klä med tyg. det ska jag nog testa på min balkong också. även om det inte blåser här så blir det mysigt.

Tack så mycket smile.gif
mieb
Kul att se och läsa om allt vårpyssel på era balkonger!

Själv har jag varit och handlat lite vårblommor och annat att ha på min balkong. Småblommiga penséer, tusenskönor och pärlhyacinter är vårigt och fint!

Sedan en vild chansning med förgätmigej och tiarella (spetsmössa). Får se om de överlever april... Men de är helt bedårande, så det är väl värt chansningen! =)

nelly.trott
Ja, det börjar blli fint =) och vårigt =)
mieb
Visar lite närbilder på mina fina vårblommor!

Visst är de ljuvliga?
lovwal
härliga bilder, mieb! men vad är det för växt på den nedre bilden?
icca
CITAT (mieb @ 29-03-2009, 20:09) *
Sedan en vild chansning med förgätmigej och tiarella (spetsmössa). Får se om de överlever april... Men de är helt bedårande, så det är väl värt chansningen! =)

Vart i landet bor du? Jag är nyfiken på chansningen på förgätmigej. Själv bor jag i Stockholm och tycker det duggar tätt med minusgrader fortfarande. Så mina blå blommor står inomhus.
nivica
Hej på er!

Ny lägenhet o ny balkong! Men jag tycker det är så svårt att välja färgkombinationer sweatingbullets.gif Tror kanske att jag ska satsa på blålila varianter blandat med orange/gult och ev. lite vitt i år. Eller också blir det rött tema whistling.gif Hur gör ni för att bestämma er? Tips på snygga färger/växter att kombinera??? Väggar o golv är mörkbruna på min balkong, så det får inte bli för mörkt... Sol från kl 13 tills den går ner, dock coolgleam.gif Funderar också på att måla trätrallen vit! Någon som har erfarenhet?

Oooh en fråga till, bara wink.gif Såg att någon hade en röd lönn på sin balkong. Tror det var ett gammalt inlägg i den här tråden. Vet någon vilken sort man ska köpa?

Jättetacksam för tips och idéer!

//Victoria
officinalis
nivica, som gjort för att odla ätligt på balkongen. Tomater, Chili, Kryddor mm
Kvirre
Mieb: Vilken vacker vårplantering. smile.gif Har insett att det största hotet mot mina krukor är ettåringen. Vi var ute en sväng på balkongen igår och han tyckte att krukorna var perfekta sandlådor. wink.gif
koaala
Jag bor i ett hus och har trädgård, men endå tycker jag att det är kul att ha växter på balkong. Jag älskar jordgubbar och det gör tydligen hela min familj. Jag planterade förra året massor med jordgubbar i balkonglådor. Jag valde den kraftigväxande sorten med söta och stora jordgubbar och hade dem i 16 lådor 3 plantor i varje. Valde att gödsla med kogödsel och stoppade till och med fisk i jorden och fick mängder av jordgubbar redan i första året. Det roliga var att från början min lite griniga maken som inte tyckte att det var så bra ide att göra balkong till en trädgård var först framme när jordgubbarna var mogna, så jag fick kämpa att också få prova några. I vanliga hink hade jag kvist tomater som också fick fisk som gödsel. Dem fick jag också många av. Det här året tänker jag att istället för tomater odla ärtor och vattenmelon. For se hur det blir. Med vattenmelon har jag tydligen redan blivit försenad en månad, men om dem inte skulle bli färdiga i tid kan man ju alltid flytta in dem.
nivica
officinalis: Ja, tomat och kryddörter brukar det bli, och jag funderar på någon chilivariant i år. Har du förslag till någon bra sort? smile.gif
mieb
CITAT (icca @ 31-03-2009, 11:13) *
Vart i landet bor du? Jag är nyfiken på chansningen på förgätmigej. Själv bor jag i Stockholm och tycker det duggar tätt med minusgrader fortfarande. Så mina blå blommor står inomhus.

Jag bor i Göteborg. Min balkong är ganska skyddad och nu vid halv sjutiden ikväll så var det 14 plusgrader i skuggan ute på balkongen. Så jag hoppas att vårblommorna klarar sig bra nu i april.

CITAT (Kvirre @ 01-04-2009, 13:03) *
Mieb: Vilken vacker vårplantering. smile.gif Har insett att det största hotet mot mina krukor är ettåringen. Vi var ute en sväng på balkongen igår och han tyckte att krukorna var perfekta sandlådor. wink.gif

Tack! Åh ettåringar... ljuvliga och fullständigt livsfarliga! happy.gif
officinalis
CITAT (Darkmoon @ 21-07-2008, 21:11) *
Då är det väll min tur att bidra med lite bilder till den här tråden.

i år blev dock det dock inte riktigt som jag hade tänkt, har en tillfällig balkong nu under denna sommaren, men ska förhoppningsvis flytta vidare till hösten, därför kände jag inte att jag ville bygga någon mer robus ställning på balkongen, så spaljerna i plast blev lite tillfälligt men fungerar bra som lite insynsskydd och sen känns det mer ombonat.

På den vänstra klättrar blomman för dagen upp i sällskap med luktärt.
Och på den högra fjärilskrasse och luktärt. några ringblommor kastar sig ut från en väggampel, inte så genomtänkt beslut att plantera dom där, dom skulle behöva en mer stabil kruka, men dom blommar för fullt så får vara glad för de iaf.

bild 014.jpg

bild 015.jpg
Några av mina tomatplantor, den till vänster är någon sort av busktomat, kommer dock troligen inte att välja dessa nästa år efter som den blev mkt större än vad jag hade tänkt. Då funkar den högra bättre, det är en gulpärontomat. Efter som att man är tomatallergiker så tänkte jag prova och se om jag tål den gula bättre.

bild 012.jpg
Några pelargoner, den engelska har äntligen fått kropp, trodde inte den skulle blomma i år så jag blev jätte glad när jag upptäckte detta yahoo.gif

bild 018.jpg
Ska ut och fota lite mer så får jag återkomma med fler kort senare.

Fint. Vad är det för klätterväxter och hur fäster du spaljén?
Nix
Mieb - jösses så vårfint du fått ute på balkongen!

Jag älskade alla länkarna du la in här i tråden för ett tag sedan. Jag har faktiskt haft svårt att hitta bra sidor med inspiration till balkongen, det är ju mest trädgård. Men många av de länkarna du skrev har jag sparat i mina favoriter, tack!

Inspirationen är stor här just nu!

Fönstrena är fulla utav små eller större plantor som jag sått, de väntar ivrigt på en stadig vårprognos så de kan få flytta ut. Nu har vi ju underbar värme här på småländska östkusten men jag litar inte på att det inte kommer en till köldknäpp...

[attachment=32779:massakrasse.JPG]

Jag misslyckades med sommarmalva, troligen mest för att fröna var ett ca 10 år gammalt fynd wink.gif och av någon konstig anledning tog sig bara ett fåtal frön fjärilskrasse, de som var det mest lättodlade jag hade förra året. Har sått ett par till, hoppas de tar sig bättre. Kanske en dålig påse? dock nyköpt.

Jag har fått krasse-galenskap!
Sått lite för många blomsterkrasse, samt då sått fjärilskrasse och buskkrasse... jösses, vad har jag gett mig in på?
Blomman För dagen växer helt okej med och Aster var en glädjande liten nyhet.

Blomstertobaken lever men växer så saaaaakta och är så småååå så jag blir tokig. Någon som har tips till mig vad jag gör fel? eller är det normalt?

Sallad och gräslök satte jag redan i mars, det var nog dumt. Det tog sig knappt. Ska prova igen längre fram. Men basilikan växer glatt!

Men det bästa.
Det bästa är att vi har äntligen lagt trallgolv på vår balkong!

[attachment=32780:nyttgolvl_gniv_.JPG]

[attachment=32781:nyst_datefter.JPG]

Balkongen har fått ett litet lyft ansiktslyft sen vi flyttade in va?
[attachment=32782:BalkongenTreSteg.JPG]

Har precis köpt penséer och påskliljor till balkongen, annars är det ganska tomt på grönt därute än. Men snart, snart, är det sommar smile.gif Längtar tills nätet är fullt med klättrande grönska igen.
För i år behövs det än mer, golvet kom nämnligen upp 10 cm och plötsligt blev det mycket mer insyn på vår balkong. Innan syntes man inte när man satt ned. Så nu vill jag ha mycket grönt i nätet som insynsskydd!

Vilka klättrare tycker ni ger bäst insynsskydd?
Darkmoon
CITAT (officinalis @ 02-04-2009, 08:52) *
Fint. Vad är det för klätterväxter och hur fäster du spaljén?

vad det var för klätterväxter stod ju i texten flirting.gif
"På den vänstra klättrar blomman för dagen upp i sällskap med luktärt.
Och på den högra fjärilskrasse och luktärt..."

kan tillägga att det blev endast en enda fjärilskrasse och den täcte in hela spaljén och mer därtill. Gillar verkligen denna växt då den är så tacksam, växer fort smile.gif tyvärr är den gul, vilket inte direkt faller mig i smaken då jag mer gillar mörkt lila blommor, men i detta fall så gör det inget wub.gif

spaljen fäste jag genom att kila fast den upptill i plåten (bodde längst upp, så inga grannar att störa) och sen band jag fast den i balkongräcket. Detta höll, även fast man blev lite rädd att allt skulle blåsa ner när det blev ordentligt blåsväder.
Nix
CITAT (Darkmoon @ 05-04-2009, 16:26) *
kan tillägga att det blev endast en enda fjärilskrasse och den täcte in hela spaljén och mer därtill. Gillar verkligen denna växt då den är så tacksam, växer fort smile.gif tyvärr är den gul, vilket inte direkt faller mig i smaken då jag mer gillar mörkt lila blommor, men i detta fall så gör det inget wub.gif

Tänkte bara säga att jag också älskar fjärilskrasse! Dess blad är så vackra och den växer ju så enormt mycket. Men tänk om den kunde finnas i lite fler färger! wub.gif Jag har då sökt och sökt men icke kunnat finna någon annan färg än gul?

PS: jättefina foton från din balkong!!! Ser mysigt ut.
Vad blir det därute i år?
mieb
Nix: Visst är det härligt med trägolv på balkongen! Din balkong blev verkligen jättefin! =)

Lite inspirationslänkar:
En balkong-Fyra rum
Balkongshoppen
Balkonginredning mm

Sedan lite vårbilder från min balkong. Och med det vill jag önska alla en riktigt Glad Påsk! biggrin.gif

DragonLady
CITAT (Nix @ 05-04-2009, 17:12) *
Tänkte bara säga att jag också älskar fjärilskrasse! Dess blad är så vackra och den växer ju så enormt mycket. Men tänk om den kunde finnas i lite fler färger! wub.gif Jag har då sökt och sökt men icke kunnat finna någon annan färg än gul?

g.gif finns det inte i rött också.. (eldkrasse) eller är det en annan sorts krasse kanske? jag har haft röd krasse förra året..fast jag har aldrig sått någon röd, bara gul g.gif
Nix
CITAT (DragonLady @ 11-04-2009, 11:05) *
g.gif finns det inte i rött också.. (eldkrasse) eller är det en annan sorts krasse kanske? jag har haft röd krasse förra året..fast jag har aldrig sått någon röd, bara gul g.gif

Eldkrasse verkar vara nåt mellanting mellan fjärilskrasse och vanlig krasse, enligt mina ögon iaf wink.gif Men tack för tipset, nåt att fundera på inför nästa sommar iaf! Nu har jag alldeles för många plantor redan och massa slingerkrasse, buskkrasse och fjärilskrasse... (förutom allt annat då)

whistling.gif
Nix
Nyheter från min balkong rolleyes.gif

Har provmöblerat med andra möbler;
[attachment=33313:p_skm_blerat1.JPG]

[attachment=33314:p_skm_blerat5.JPG]

[attachment=33312:p_skm_blerat7.JPG]

Jag har inte vågat mig på så mycket blommor på balkongen ännu, mer än penséer och påskliljor, men inomhus växer det desto mer!

[attachment=33315:massakrasse.JPG]
[attachment=33316:blomster...etsovrum.JPG]
[attachment=33317:kantlobelia.JPG]
[attachment=33318:buskkrasse.JPG]
[attachment=33319:v_lkomme...ldenVita.JPG]

Vet inte riktigt när man vågar börjar avhärda de största plantorna?
Det är visserligen varma vårdagar här dagtid men nätterna är ännu kalla. Igår morse fick jag skrapa bilrutorna!

Har ni andra satt ut några plantor på balkongerna än?

Jag råkade räkna mina plantor igår, ups det var ca 110 stycken sammanlagt... å jag som inte sått klart allt jag vill än -fear-.gif
Jag sår nog lite för många utav varje sort....
ups.
officinalis
Jag har lite sådder som står i ett PVC-växthus på balkongen. Kålrabbi, Palsternacka, Sommarkyndel, Bolmört, Iris, Dårört och lite annat. Men de lär nog inte gro riktigt än. Är lite osäker på temperaturerna också, åker ned till 6-7 på nätterna.
lovwal
CITAT (Nix @ 14-04-2009, 11:02) *
Har ni andra satt ut några plantor på balkongerna än?

Jag råkade räkna mina plantor igår, ups det var ca 110 stycken sammanlagt... å jag som inte sått klart allt jag vill än -fear-.gif
Jag sår nog lite för många utav varje sort....
ups.

jag ställer ut varje dag när temperaturen når över 10 grader, och in igen på kvällen. har också räknat antalet plantor, vet inte alls var jag ska få plats med allt. unsure.gif
Nix
CITAT (lovwal @ 15-04-2009, 09:33) *
jag ställer ut varje dag när temperaturen når över 10 grader, och in igen på kvällen. har också räknat antalet plantor, vet inte alls var jag ska få plats med allt. unsure.gif

Nämen!
Jag läste din undertext "odlar i Kalmar på balkong" -det gör ju jag med! blink.gif w00t.gif
Vad kul!
Nu måste jag spana in din blogg! yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon