Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
mieb
TheLan: Vad tråkigt med allt som inte klarat sig på din balkong, men det har varit en riktigt tuff vinter. Jag satte också massor med lökar men det var inte så mycket som kom upp. Mest scillor och en massa blad faktiskt. Men jag tror som du att det har varit så kyligt och sedan tror jag att det blir lite för dålig dränering i krukorna för lökväxter. I alla fall om man som jag sätter dem ihop med annat som samtidigt inte får torka ut.
Jaja, sommarblommor går ju jättebra det också, det finns ju hur mycket fint som helst! smile.gif

Flaxss: Tack! Det kan jag väl! wink.gif Ett enkelt tips som jag själv har använt mig av är att ta lite hopplock av bänkar, hyllor och annat och sedan så målar man allt i samma färg så ser det ut som att de hör ihop. Någon grön nyans är fint till växterna tycker jag, för det konkurrerar inte.

Ja kobrakallan ser ut att trivas på balkongen och nu har dessutom en flyttat till min lott, det blir spännande att se om den klarar sig för då får resten följa efter.
Hoppas att din kobrakalla mår bättre snart, annars får du höra av dig så får jag skicka till dig istället. smile.gif

Mattias Andersson: Vad fint med den lilla dammen med stenarna runt och lampor och allt. biggrin.gif
Mattias Andersson
Här händer det lite nytt då o då....
Har flyttat runt lite o satt ut en svärmorstunga och en guldknap, mest för o se vad som händer....
Alexander-VG-zon3
CITAT (Mattias Andersson @ 22-05-2010, 17:04) *
Man tackar, men de e inte klart ännu naughty.gif . Tänkte ha lite hängpelargonier eller nåt liknande på väggen o sen några lite högre på backen, Sen har jag ju bytt bänk, så den lilla ljusa bänken ska ställas så att den bildar ett L tillsammans med den stora bruna.

Kollade dina bilder o de va ju lite smågrönt på din balkong bravo.gif

det låter som det kan bli vackert till sommaren flirting.gif

tack thanks.gif fast jag tycker det är lite grått och tråkigt ser bättre ut på min uteplats.

CITAT (Mattias Andersson @ 24-05-2010, 23:26) *
Nån som provat stymorstunga utomhus???

jo det funkar, dock får du avhärda den först mot solen. så den inte bränns. sedan bör den stå skyddat från regn. annars är det inga problem. den växer ju lite mindre om det blir en sval sommar.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mieb @ 24-05-2010, 23:29) *
Flaxss: Tack! Det kan jag väl! wink.gif Ett enkelt tips som jag själv har använt mig av är att ta lite hopplock av bänkar, hyllor och annat och sedan så målar man allt i samma färg så ser det ut som att de hör ihop. Någon grön nyans är fint till växterna tycker jag, för det konkurrerar inte.

Ja kobrakallan ser ut att trivas på balkongen och nu har dessutom en flyttat till min lott, det blir spännande att se om den klarar sig för då får resten följa efter.
Hoppas att din kobrakalla mår bättre snart, annars får du höra av dig så får jag skicka till dig istället. smile.gif

ja det var smart att måla allt i samma färg, det får jag fundera på. nu har jag en vit rotting bord och ett ljusbrunt bord och så ett mörkare sidobord.

jag ska nog köpa två två stora tygplanscher (eller va det heter) och täcka betongväggarna med. kanske nåt natur-mönster eller en starnd med palmer. eller nej natur mönster blir snyggare.

jo men den borde klara sig ute, jag har glömt vad den tål i kyla, men det borde du kunna hitta. jag satte min i min drivbänk (miniväxthus) där det blir varmt och där fick den faktiskt lite fart. fast den är ju lite vissen efter frostskadan. får ta och lägga in en bild på den. hoppas nu inte blomningen blir försenad eller uteblir bara för den blev skadad.

CITAT (Mattias Andersson @ 25-05-2010, 00:09) *
Här händer det lite nytt då o då....
Har flyttat runt lite o satt ut en svärmorstunga och en guldknap, mest för o se vad som händer....

hoppas det går bra med din svärmorstunga och guldknap, men det tror jag nog att det gör. yes.gif
zissi
Ätbart är temat för vår balkongodling i år. Nu tror jag det mesta är fixat, nja förresten, 2 ampeljordgubbar och gärna en marockansk mynta, seeeeeen är det färdigt. Det finns så otroligt mycket läckra kryddväxter och annat ätbart som är svårt att motstå.
[attachment=50740:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50741:Hembakat...20100606.
JPG][attachment=50742:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50743:Hembakat...20100
606.JPG][attachment=50744:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50745:Hembakat..._
mj_lks_.JPG]
Det är det här ni ser på bilderna ovan: lagerträd, citronmeliss, lavendel, lingon, busktomat, terasstomat, kungsmynta (oregano), physalis, mangold, smultron, svart vinbär på stam, persilja, citrontimjan, rosmarin, salvia-tricolor, timjan, isop, blandsallad, ruccola, rädisa, citronbalsilika och allåkerbär (Linda, Anna o Beata). Vissa exemplar är stora och fina redan och en del frön har nyss grott.
Rihane
Zizzi vad fint det ser ut.
Funderade också på någon uppstammad bärbuske. Krusbär eller blont vinbär hade jag tänkt mig men det får bli till ett annat år, spanar under tiden på hur det går för din buske.

Idag har jag den här bilden att visa
[attachment=50750:odla.png]

zissi
Ja vi får se hur det går med svart vinbärsbusken på balkongen. Jag letade efter en Lindesbergskruka att plantera den i men det fanns inte häromkring så det fick bli en vanlig svart plastkruka på 30 liter. Får väl isolera krukan väl till vintern om buslem ska överleva.
Var inne och kollade på allt fint du har på din balkong Rihane och såg då bl.a. att du hade en dvärgsyrén. Hur länge har du haft den och blommar den varje år? Tänkte köpa ett sådan men sen när vi fick för oss att bara ha ätbart på balkongen så blev det en bärbuske i stället. Röda krusbär tycker jag är så fina på stam men är inte så förtjust i taggarna just när den ska stå på en balkong. Det ska bli spännande att följa min physalis också. Två blommor har just slagit ut. Har du provat det någon gång? Jag har ju österbalkong så kan hända att den vill ha lite mer sol än vad jag kan erbjuda den.
Rihane
CITAT (zissi @ 05-06-2010, 20:10) *
Ja vi får se hur det går med svart vinbärsbusken på balkongen. Jag letade efter en Lindesbergskruka att plantera den i men det fanns inte häromkring så det fick bli en vanlig svart plastkruka på 30 liter. Får väl isolera krukan väl till vintern om buslem ska överleva.
Var inne och kollade på allt fint du har på din balkong Rihane och såg då bl.a. att du hade en dvärgsyrén. Hur länge har du haft den och blommar den varje år? Tänkte köpa ett sådan men sen när vi fick för oss att bara ha ätbart på balkongen så blev det en bärbuske i stället. Röda krusbär tycker jag är så fina på stam men är inte så förtjust i taggarna just när den ska stå på en balkong. Det ska bli spännande att följa min physalis också. Två blommor har just slagit ut. Har du provat det någon gång? Jag har ju österbalkong så kan hända att den vill ha lite mer sol än vad jag kan erbjuda den.

Jag skaffade dvärgsyrénen 2005, tror jag det var. Den har blommat varje år i två omgångar. Första blomman för i år har slagit ut. Det jag ångrar är att jag inte skaffade en uppstammad direkt. Håller nu lite okonventionellt på med att försöka gallra ur underifrån i ett slags uppstammnings försök. Kronan får inte bli för stor i förhållande till krukan. Under syrénen har jag i år placerat allåkerbär och månadssmultron.

Jo taggarna får mig att tänka till några ggr också därför tror jag att det kanske blir ett vinbär eller något jag kanske hittar på Älvsjö mässan. Jag har spanat på en monter som några från Finland har i två år nu så det kanske blir något därifrån. Något jag har lärt mig med balkongodling är att ha tålamod och ta reda på vad som passar en själv, vad man gillar och tänka ut alternativ, under tiden testar jag mig fram.

pixiepixie
.
fuchsian
CITAT (zissi @ 07-03-2009, 00:27) *
thanks.gif Har redan fått många bra tips till min nya stora balkong under tak. Har haft trädgård förut så det blir att tänka om lite nu när man bor i lägenhet. Det är sol på balkongen fram till ca 11.00.
Intresserad av: dvärgsyrén på stam med viol o murgröna, klematis, kryddväxter, odlingstrapp, härliga plastmattor, lyktor, armeringsjärn, mindre rabattros (kanske för skuggigt?), gammal avskavd träsoffa (hittade på en gammal vind), gammal trampsymaskin, gamla rostiga zinkhinkar o baljor, mossa o annat från naturen, smulgubbar e.dyl., dubbel flitiga lisa+vit lobelia+murgröna, petunia, fuchsia o en massa, massa annat.
Vi får se vad det blir till slut o vad som trivs....o inte minst vad som får rum.
Fortsätt o skicka inspirationsbilder snälla ni. Älskar att titta på era härliga balkonger. Jag lovar att ni ska få se min........om ett tag.....just nu är den förråd till allt möjligt sen flytten. Väntar på värme så vi kan börja röja o sen inreda o plantera. yahoo.gif
smiley_small_hug.gif

Hej på er alla balkongodlare ......Det var verkligen flit och uppfinningsrikedom ni kom med. Jag kommer att ta till mig av era förslag det som jag skulle kunna ha på min altan som delvis är under tak. där har jag inte löst det hela ännu, men tack för alla fina bilder!!! .... tummenupp.gif fr. fuchian
TheLan
Jag är så glad!!! Jag och mina föräldrar har diskuterat och kommit fram till att vi skall fixa en liten stuga till mig i utkanten på deras tomt och till det skall jag få tillgång till lite trädgård som idag används som hästhage. så jag skall få mig en minisommarstuga med tillhörande trädgård!! yahoo.gif
Det är mycket jobb innan det blir verklighet då det måste röjas bort ett antal stora träd och massor av sly. Sen så skall boden vi har idag som är sådär 6m2 byggas till så det blir 15m2. Plus att jag skall få ta över min och min brors gamla lekstuga som trädgårdsförråd för allt som behövs förvaras yes.gif funderar över att köpa mig ett miniväxthus eller bygga någon drivbänk med för kryddor och sallad. Föredrar ju helt klart upphöjda rabatter, planteringar och så då mina höfter sätter stopp för knäliggande.

"Tomten" kommer bli lite triangelformad med stugan ståendes på en gammal torpgrund och lite nedanför grunden finns det en gammal fin brunn som jag har tänkt att rusta upp, inte för vattnets skull men i alla fall för att det är vackert med en riktigt gammal brunn i en trädgård.

Övre delen av "tomten" avskärmas av en gärdsgård och det är lite berg som tittar upp här och var med vilket jag älskar då jag avskyr platta trädgårdar. Den sluttar lite hela tiden från gärdsgården till "spetsen" på tomten. Det kommer vara både sol och halvskuggiga partier och bakom stugan kommer det vara lite mer skugga så jag kan få in både stenpartirabatter, soliga perennrabatter, halvskugga och skuggrabatter. då det är nära en gran/ tallskog borde jag kunna få både rhodedendron och azalea att trivas. Lite längre bort utanför området jag skall få utefter gärdsgården växer en enorm Bok som kommer bli en fin bakgrund ( har väl tänkt att tigga till mig resten av den lilla biten av hästhagen framöver men tills dess har jag nog att göra sweatingbullets.gif )

Huvudet är proppfullt med idéer både för hur stugan skall inredas och den lilla verandan framför, Det kommer ju inte bli rinnande vatten eller riktig toalett eller dusch men då föräldrarnas hus ligger nära så är det inget större problem. har inga problem med spartanskt liv under sommaren.
Funderar på att låta stugans inredning gå i lite chabby chic stuk, tror det kan passa men det får bli ett senare beslut när väl stugan är klar.

Skulle så gärna vilja få in någon sorts Magnolia på ytan även om det är en liten sort, buskar, marktäckare, sittplats, gångar, någon tunna med vatten och näckrosor.
Hmm undrar hur mycket man kan klämma in på ytan. crazy.gif Får se till att fortsätta följa din blogg Mieb då du verkar vara expert på att få in maximalt på minimal yta tummenupp.gif

Det enda jag vet jag skall göra även om inte stugan kommer på plats i år är att plantera ett träd när vi har röjt bort allt sly och annat som skall väck. Måste ju få tjuvstarta liiiite whistling.gif

Kommer nog överrösa Odla forumet med frågor när väl trädgården börjar ta form flirting.gif
marya
Vilken härlig tråd!!! Jag vill också vara med. Min dator ska in för lagning först, men sedan kommer jag med bilder på min balkong.
Jag är så glad över min balkong. Den blir ett utomhusrum, både för mig och katterna.
mieb
Liten sommarhälsning från min balkong! cool.gif rose.gif

Hur går det med balkongerna nu i värmen?
Rihane
Jättefint Mieb.
Är det en lewesia som blommar fortfarande på nedersta bilden?

Ska försöka sätta en jättestor bromskloss på mig till nästa år för snart är det dags att ta fram macheten(sekatören). Har redan tagit fram yxan(sekatören) och tagit bort dom mauritanska rödmalvorna som började bli för stora. Har en tobak som också börjar ränna iväg och bli jättestor. Ska se på fröpåsen var det står att den ska bli så där stor.

Någon gång ska jag ha min sparsmakade Zen-balkong. Ska bara lära mig det här först
Alexander-VG-zon3
vilka vackra bilder ni visar

tog en kvällsbild på några av mina växter som är på balkongen, det jag har nu på en hylla är några passifloraplantor och delar av min suckulent-samling.

resten av balkongen är fyllt med stolar och ett stort bord. så man kan sitta ute och njuta nu under sommaren.

[attachment=52438:DSC_2075.JPG]
silos
CITAT (zissi @ 05-06-2010, 18:13) *
Ätbart är temat för vår balkongodling i år. Nu tror jag det mesta är fixat, nja förresten, 2 ampeljordgubbar och gärna en marockansk mynta, seeeeeen är det färdigt. Det finns så otroligt mycket läckra kryddväxter och annat ätbart som är svårt att motstå.
[attachment=50740:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50741:Hembakat...20100606.
JPG][attachment=50742:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50743:Hembakat...20100
606.JPG][attachment=50744:Hembakat...20100606.JPG][attachment=50745:Hembakat..._
mj_lks_.JPG]
Det är det här ni ser på bilderna ovan: lagerträd, citronmeliss, lavendel, lingon, busktomat, terasstomat, kungsmynta (oregano), physalis, mangold, smultron, svart vinbär på stam, persilja, citrontimjan, rosmarin, salvia-tricolor, timjan, isop, blandsallad, ruccola, rädisa, citronbalsilika och allåkerbär (Linda, Anna o Beata). Vissa exemplar är stora och fina redan och en del frön har nyss grott.

Var kan man hitta sådana stora lådor som du har?

CITAT (mieb @ 18-07-2010, 00:59) *
Liten sommarhälsning från min balkong! cool.gif rose.gif

Hur går det med balkongerna nu i värmen?

Underbart vackert du har på din balgong!
malcolm
Expressen idag:

http://www.expressen.se/levabo/1.1709109/l...e.arcive.page=1
jaken
Hej,
tänkte dela med mig av min erfarenhet av Japans underblomma (Mirablis Jalapa).

Köpte dessa som sex stycken bruna "morötter" av en Holländsk försäljare på trädgårdsmässan i Älvsjö i våras. sex stycken för 100 kronor. Planterade alla sex i största modellen av Lindesbegskrukan.

Nu ser den ut som bilden, cirka 70 cm höga och otroligt buskiga. Helt översållad med blommor i gult, vitt. ljusrosa och lilaaktig. Mest utslagen när det är skuggigt eller på kvällen.
[attachment=53490:BLOMMA4.jpg]

[attachment=53491:BLOMMA3.jpg]
Den dricker mycket vatten och såg lite risig ut den varmaste perioden i sommar,men nu är den riktigt fin. Hade en kruka bredvid med annat, men underblomman blev så stor så den trängde ut den andra krukan.
[attachment=53493:blomma2.jpg]

[attachment=53494:blomma.jpg]
Rihane
Lite oktoberbilder från balkongen.

mieb
Här är min balkong i november.

Rihane: Du undrade i något inlägg längre upp om det var min lewisia som fortfarande blommade i juli. Den blommar nu i november!

jaken: Fantastiska blommor, dina japanska underblommor!
zissi
Så härliga bilder ni lagt in här alla.

Tänk att Törnrosas kjortel blommar än hos dig Mieb, fantasktiskt. Den är så vacker. Har du satt frön eller köpt färdig planta? Härligt träd med de oranga frukterna också. Kommer inte ihåg vad de heter just nu bara. Hjärnan går på högvarv men vad hjälper det g.gif sweatingbullets.gif
mieb
CITAT (zissi @ 03-11-2010, 20:54) *
Så härliga bilder ni lagt in här alla.

Tänk att Törnrosas kjortel blommar än hos dig Mieb, fantasktiskt. Den är så vacker. Har du satt frön eller köpt färdig planta? Härligt träd med de oranga frukterna också. Kommer inte ihåg vad de heter just nu bara. Hjärnan går på högvarv men vad hjälper det g.gif sweatingbullets.gif

Jag köpte Törnrosafrön förra året och sedan framåt hösten tog jag frön från den plantan som jag sådde tidigt i våras.

Det lilla trädet är ett citrusträd, en kumquat. smile.gif
Alexander-VG-zon3
ja du har en vacker och mysig balkong mieb. du verkar inte fått frost än på balkongen, vad har du haft som kallast ?

det är ju bra att ha balkongen högt upp så man slipper den tidiga frosten. tyvärr är ju min balkong på första våning. jag har bara satt mina palmer på balkongen, resten står på uteplatsen. men jag vill inte visa bild på min för den är ganska stökig.
mieb
CITAT (flaxss @ 03-11-2010, 21:15) *
ja du har en vacker och mysig balkong mieb. du verkar inte fått frost än på balkongen, vad har du haft som kallast ?

det är ju bra att ha balkongen högt upp så man slipper den tidiga frosten. tyvärr är ju min balkong på första våning. jag har bara satt mina palmer på balkongen, resten står på uteplatsen. men jag vill inte visa bild på min för den är ganska stökig.

Tack flaxss! smile.gif Min balkong ligger på sjunde våningen så det blir ingen frost i första taget. Jag vet inte riktigt hur kallt det har varit som kallast nu. På marken har det nog varit ner mot fem minus i natt tex, men på min balkong är det plusgrader. Jag har två pelargoner och en törnrosa som frostvakter för min kumquat, för så fort det blir minusgrader stryker de med och då är det dags att ta in min lilla citrus. Förhoppningsvis dröjer det ett litet tag än.

Äh du kan väl visst visa din balkong. Det är ju stökigt på min balkong också och du har ju så mycket roliga och spännande växter!
dkhenrik
Igennem oktober blev jeg lidt crying.gif over udsigten til den kommende tid med en trist grå balkon ... jeg må have noget grønt til vinteren. Så da jeg 13/14. november var i sommerhus med familien, udså jeg mig denne selvsåede taks (Taxus baccata)
[attachment=56517:Kopi_af_..._Medium_.JPG]

Den kom i en pose sammen med nogle kristtorn (Ilex)
[attachment=56518:Kopi_af_..._Medium_.JPG]

Vel hjemme et par dage senere blev alt sat i krukker
[attachment=56519:Kopi_af_..._Medium_.JPG]
[attachment=56523:Kopi_af_..._Medium_.JPG]

...samme dag (16 nov) var der stadig lidt liv fra sommeren
[attachment=56520:Kopi_af_..._Medium_.JPG]

Jeg havde jo håbet at Malmö skulle forblive frostfrit mindst 1 måned længere, men allerede en uge senere ser det sådan ud ohmy.gif
[attachment=56521:Kopi_af_..._Medium_.JPG]
[attachment=56522:Kopi_af_..._Medium_.JPG]
Jeg håber de overlever, det er meget mysigare at se ud på, end en trist grå balkon yes.gif
dkhenrik
Nåhja ... forresten ... et andet inspirationsbillede for balkonen ... sidste år lavede jeg denne giggle.gif
Snemand Malmö's måske højst placerede snemand? (9. våning)
zissi
Sådan ovanlig balkongprydnad dkhenrik, snögubben wub.gif ! Gillar den skarpt!
dkhenrik
Tak smile.gif ... han fik også tøj på, beklager det dårlige billede blush.gif
[attachment=56598:DSC00130__WinCE_.JPG]

..har i andre ikke nogle vinterbilleder fra balkonerne?
Kryddan03
Februari i år. Alplandskap i miniatyr. biggrin.gif

elinh
oj, vad mycket snö, men uj vilken stor balkong du verkar ha wub.gif
mieb
Jag tar och dammar av den här gamla tråden genom att visa min försommarbalkong.

Jag var sent ute i år och har inte gjort så mycket än. Men trots det så blommar klematisarna, dvärgsyrenen står i knopp och kinkrosen 'Eden Rose' har klarat sig som enda ros detta år. Jag har köpt lite nytt också till krukorna, så nu är jag igång!

Hur långt har det hunnit på era balkonger?

Nyplanterad alunrot och krypblågull.

dkhenrik
CITAT (mieb @ 14-05-2011, 15:02) *
Jag tar och dammar av den här gamla tråden genom att visa min försommarbalkong.

Jag var sent ute i år och har inte gjort så mycket än. Men trots det så blommar klematisarna, dvärgsyrenen står i knopp och kinkrosen 'Eden Rose' har klarat sig som enda ros detta år. Jag har köpt lite nytt också till krukorna, så nu är jag igång!

Hur långt har det hunnit på era balkonger?

Det ser jättemysigt ut, mieb yes.gif

... jag är väl också lite sent ute, jag har fortfarande en balkong låda kvar utan något i ... och det är efter at jag först planterade den andre idag whist.gif ... "kryddlandet" är fint på gång dock. Så här ser det ut just nu i modljus

[attachment=60652:balkon.JPG]

... och close-up på lite av "kryddlandet"
[attachment=60653:kryd1.JPG]

Mina vintergröna Taxus och Ilex, som jag visade tidligare i tråden, överlevde vintern fint, men har torkat helt ut här i den törre vår/försommer, som man kan se på den första bilden -cry-.gif
Jag tänker dom kan fungera som stöd för någon klätterväkster istället då bravo.gif rolleyes.gif
mieb
dkhenrik: Fint litet "kryddland" och vilken härlig utsikt du har ifrån din balkong! smile.gif

Det där med vintergröna växter verkar inte helt lätt på balkongen. Jag hade en cypress och en buxbom förra året. Båda klarade vintern galant men sedan strök de med under våren. Trist.

tobiaslindstrom
Hejsan !

Har precis börjat få ordning på balkongen för FÖRSTA gången =)

Som sagt, första sommaren för mig någonsin, så jag är helt ny på det här området, man jäklar vad jag trivs runt växterna =)

Blomlådan

Så i blomlådan har jag lite murgröna, pelargoner, och i mitten en liten lavendel.

Hyllan
I "ört" hyllan har jag planterat Oregano, marockansk Mynta, Citrontimjan, Rosmarin och Dill.

Olivträd
busken och trädet är båda olivträd. ( Jag tror att trädet har fått lite för lite sol, men är lite osäker. Den ser lite hängig ut, vad kan det bero på ?? )

Plantan X

Sen plantan i den svarta krukan vet jag inte vad det är, så om någon vet får man väldigt gärna berätta det =)

Eftersom det har varit kallt i Uppsala under några nätter, harj ag inte satt ut alla på rätt ställe och gjort fint än, men det kommer =)

Så, hjälp mig gärna med Olivträdet och Plantan X, tack !

malcolm
Egentligen skulle jag hellre vilja ha en balkong, det skulle vara mer passande för mig än den 360 kvm stora radhustomt jag har nu, Blir så inspirerad av alla bilder här och vad man kan göra på en liten yta.
dkhenrik
CITAT (mieb @ 17-05-2011, 22:11) *
dkhenrik: Fint litet "kryddland" och vilken härlig utsikt du har ifrån din balkong! smile.gif

thanks.gif ... det tycks katten vist också at ni har yes.gif

Och vilken fin örthylla du har hittat, tobiaslindstrom tummenupp.gif något liknande kunne gi mig lite mer golvplats
tobiaslindstrom
CITAT (dkhenrik @ 19-05-2011, 09:02) *
thanks.gif ... det tycks katten vist också at ni har yes.gif
Och vilken fin örthylla du har hittat, tobiaslindstrom tummenupp.gif något liknande kunne gi mig lite mer golvplats

Hittades på Plantagen ! Nyhet för i år !

adam2
Jag hakar på här, kolla gärna in min balkong
Leonard91
Här har vi också min balkong!
Det är första året jag bor här, så jag försöker komma på vad som passar bäst på balkongen. Jag har försökt att inte köpa några perenner, men nåsta år ska jag nog skaffa min en härligt blå Alpklematis och Funkia. Det kommer säkert bli annat nytt också.
Det som är krävande är att ytan är så pass liten (2.8 kvdm), så jag måste verkligen fundera igenom vad jag vill prioritera. Som ni ser gillar jag att ha saker man kan äta på balkongen smile.gif

Balkongen i samband med köket.

Alexander-VG-zon3
Bilder från min balkong idag, skulle ju fixa i ordning den i år, men det har gått lite trögt. Men blir nog snart nya balkongmöbler så vi blir av med det fula bordet och duken. Ska fixa mer med växter, ska täcka räcket med spalje och klätterväxter och mer mysfaktor med ljus, inredning, tyg.

[attachment=63062:P7220741.JPG]
[attachment=63063:P7220742.JPG]

CITAT (Leonard91 @ 21-07-2011, 21:00) *
Här har vi också min balkong!
Det är första året jag bor här, så jag försöker komma på vad som passar bäst på balkongen. Jag har försökt att inte köpa några perenner, men nåsta år ska jag nog skaffa min en härligt blå Alpklematis och Funkia. Det kommer säkert bli annat nytt också.
Det som är krävande är att ytan är så pass liten (2.8 kvdm), så jag måste verkligen fundera igenom vad jag vill prioritera. Som ni ser gillar jag att ha saker man kan äta på balkongen smile.gif

Vacker och härlig balkong tummenupp.gif , jag tycker det är lättare att inreda och göra en mindre balkong mysig, min är inte jätte stor heller men tycker det lätt blir kalt och tråkigt.

CITAT (tobiaslindstrom @ 18-05-2011, 15:54) *
Så, hjälp mig gärna med Olivträdet och Plantan X, tack !

Snygga planteringar tummenupp.gif gillar det vita och rena.

Tycker det ser ut som om oliven fått för mycket/för lite vatten ?

Den andra växten är nog en Paraplyaralia - Schefflera arboricola en lättskött växter som inte gillar kyla/frost. men trivs bra ute under sommaren efter avhärdning.
hazelkid
Lite bilder från min balkong i Oslo. Soligt och hiskeligt varmt idag. Första året jag har balkong så har fixat lite växter på måfå. Nästa år vet jag lite mer om vad jag ska ha inte ha. T.ex. får Alpclematisen längst in i hörnet lämna plats åt nåt som inte växer som ogräs, även om jag gillar att den börjat blomma först nu. Doftkaprifolen får stanna.

balkong-1.jpg

balkong-2.jpg

detalj2.jpg

detalj1.jpg

En bild från i våras, den enda bild jag har från maj eller juni då Miss Bateman blommade så fint.

balkong-vår.jpg

http://www.hazelkid.com/seed

Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 22-07-2011, 20:19) *
Bilder från min balkong idag, skulle ju fixa i ordning den i år, men det har gått lite trögt. Men blir nog snart nya balkongmöbler så vi blir av med det fula bordet och duken. Ska fixa mer med växter, ska täcka räcket med spalje och klätterväxter och mer mysfaktor med ljus, inredning, tyg.

[attachment=63062:P7220741.JPG]
[attachment=63063:P7220742.JPG]

idag har vi köpt lite nytt från Rean, blev lite bättre när vi ändrade

CITAT (hazelkid @ 31-07-2011, 19:38) *
Lite bilder från min balkong i Oslo. Soligt och hiskeligt varmt idag. Första året jag har balkong så har fixat lite växter på måfå. Nästa år vet jag lite mer om vad jag ska ha inte ha. T.ex. får Alpclematisen längst in i hörnet lämna plats åt nåt som inte växer som ogräs, även om jag gillar att den börjat blomma först nu. Doftkaprifolen får stanna.

Vacker och snygg balkong, gillar soffan.
batski
Vilka fina balkonger ni har! bravo.gif

Jag har en liten balkong där jag bor nu, men det blev en del att göra efter flytten och nu är sommaren typ förbi (är det bara jag som tycker den här sommaren känns som den kortaste ever?) utan att mitt balkongprojekt blivit av, så nu får jag vänta till nästa sommar. Men nu har jag blivit inspirerad av era balkonger så det känns lite trist att behöva vänta så länge tongue.gif

Hur som helst, tack för inspirationen och jag hoppas jag kan bidra med några egna bilder nästa år. Men min balkong är liten, 2,7 kvadrat (230 x 118 cm), så jag måste inreda den så jag får plats med så mycket grönska som möjligt samtidigt som vi själva också ska få plats där tongue.gif

mieb, din mosskruka är så charmig 000.gif Är de små ormbunkarna stensöta?

Förresten, vad använder ni för jord på balkongen? Samma som till era inomhusväxter eller nåt annat?
dorislina
Jag knuffar upp den här tråden lite. Det är ju balkongsäsong nu. yahoo.gif
batski
CITAT (dorislina @ 06-05-2012, 10:01) *
Jag knuffar upp den här tråden lite. Det är ju balkongsäsong nu. yahoo.gif

Tack dorislina! tummenupp.gif Den här fina tråden får inte dö ut!

Såg mitt inlägg som fick avsluta trådet förra året. Nu håller jag äntligen på att inreda balkongen smile.gif Har redan köpt alla lådor och krukor som jag behöver (eller snarare som jag får plats med tongue.gif ), plus några plantor och frön, och satt upp två lådor på väggen. Nu blir det dags för jorden snart. Har ingen bil så jag undrar hur jag ska frakta hit all jord. Enligt mina beräkningar behöver jag lite över 60 liter.. Funderar även över vilken jord jag ska köpa.

Balkongen får bara sol några timmar på förmiddagen och vissa ställen är helt skuggiga, vilket begränsar mitt växtval lite, men jag har iaf bestämt mig för följande växter:

I den halvsoliga hörnan längst bort från balkongdörren står redan en bergsbambu (Fargesia murielae) 'Bimbo' som väntar på att bli planterad i en 40l kruka. Som undervegetation kommer bambun att få sällskap av lite penningblad (Lysimachia nummularia) som jag hoppas ska hänga ner över krukans sidor. I lådorna som hänger på framsidan och som får mest sol har jag tänkt ha slingerkrasse som jag hoppas kommer att utvecklas till en liten djungel och hänga ner en bit. På väggen där det är näst mest sol blir det koriander, mizuna och hänglobelia. På golvet där det är som skuggigast en bred och låg kruka med stenbräcken (Cystopteris fragilis), kaukasisk förgätmigej (Brunnera macrophylla) och mossa (tack mieb för inspirationen!). I en annan kruka där det är lite sol tänker jag försöka mig på vilda smultron. Sen är det en till kruka där jag skulle vilja ha nåt som blommar oh som trivs i med bara lite sol och mest skugga. Från början hade jag tänkt ha gräslök i den som ju både blommar och är ätbart, men den får ju rosa blommor och jag är rädd för att det skulle paja färgskalan lite. Aja vi får se vad det blir till slut. Hade velat ha fler växter, bl a. maskros, men det är ju lite ont om plats..

Får fixa lite bilder sen när det är gjort.
Rihane
Ja jag är inte nödbedd. Bidrar med lite bilder från idag.

En balkongvy.

En del av stenpartikrukan (på bilden syns Kuddviva wub.gif , iris, näva, lewesia och dvärgruta. Irisen, nävan och lewesian har överlevt vintern och lewesian samt nävan har jag drivit upp från frön)

Den uppmärksamme ser att det är mycket vivor. Anledningen är att jag älskar dom och att dom blommar överdådigt tidigt på säsongen för att blygt bara ha kvar dom låga bladen så att jag slipper ta fram macheten(sekatören) senare på säsongen.
Rihane
CITAT (batski @ 06-05-2012, 10:59) *
........ Sen är det en till kruka där jag skulle vilja ha nåt som blommar oh som trivs i med bara lite sol och mest skugga. Från början hade jag tänkt ha gräslök i den som ju både blommar och är ätbart, men den får ju rosa blommor och jag är rädd för att det skulle paja färgskalan lite. Aja vi får se vad det blir till slut. Hade velat ha fler växter, bl a. maskros, men det är ju lite ont om plats..

Får fixa lite bilder sen när det är gjort.

Prakttandrot(Cardamine waldsteinii) har jag läst gillar skugga.
Har planterat en på min balkongs skuggigaste plats.
Jag har gräslök som får vita blommor.
batski
CITAT (Rihane @ 06-05-2012, 18:40) *
Prakttandrot(Cardamine waldsteinii) har jag läst gillar skugga.
Har planterat en på min balkongs skuggigaste plats.
Jag har gräslök som får vita blommor.

Tack! smile.gif Kan det vara kinesisk gräslök? Tyvärr är jag inte så mycket för vita blommor generellt sett (det finns vissa undantang). Helst hade jag velat ha nånting som får blåa eller gula blommor. Även rött skulle funka. Andra färger skulle funka bra i fall de inte blommar samtidigt som de gula.

Vad mycket du har på din balkong! Jag tycker gullvivor är riktigt söta smile.gif
batski
Undra om japansk akleja skulle funka.. Men jag misstänker att det är lite för lite sol där..
Rihane
CITAT (batski @ 08-05-2012, 08:37) *
Tack! smile.gif Kan det vara kinesisk gräslök? Tyvärr är jag inte så mycket för vita blommor generellt sett (det finns vissa undantang). Helst hade jag velat ha nånting som får blåa eller gula blommor. Även rött skulle funka. Andra färger skulle funka bra i fall de inte blommar samtidigt som de gula.

Vad mycket du har på din balkong! Jag tycker gullvivor är riktigt söta smile.gif

Skulle kunna vara det. Brukar skriva upp vad det är för något jag har men har av någon anledning inte gjort det. En bild på den från förra året.

När jag köpte min vita prakttandrot fanns det andra tandrötter en som var blekgul och en som ser lila ut. Om du inte gillar den lila färgen kallar du den nog för rosa. Vet inte om dom gillar skugga. Glömde säga att den tandroten jag köpte ska vissna ner under sommaren.

Annat som funkar i skugga är hosta.

edit: glömde. Skugglilja, Tricyrtis formosa, trivs i skugga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon