|
Just nu sitter jag och kollar upp en massa kostnader och planerar för fullt. Tid är bokad på banken imorgon! Ja just det ja, jag tänker ta över blomsteraffären där jag jobbar då.... vet inte ens om jag ska skratta eller gråta åt det beslutet, men vad gör man inte för att en blomster/handelsträdgård ska få leva vidare...
Lady Hamilton
11-08-2008, 12:46
 Jo du låter klok  Skulle gärna själv ha en blomsteraffär
Låter spännande, du har väl varit med förr dessutom? Kanske inte ska pantsätta huset  utifall att. Annars, kör på. Jag kommer o handlar i allafall, klok eller inte.
Åh så spännande. Jag önskar dig verkligen lycka till. Berätta gärna senare hur allt utvecklas.
stennie
11-08-2008, 15:46
 Önskar dig Lycka till !!!!!!
Aqvakul
11-08-2008, 16:08
Lycka till!
Wow vilken rolig utmaning! Grattis och lycka till ! säger jag också
Tack för alla uppmuntrande tillrop. Behövs nog...
Har än så länge fått en blixtrande huvudvärk, bara av att fylla i alla papper.
CITAT (MariaS @ 11-08-2008, 17:56)  Tack för alla uppmuntrande tillrop. Behövs nog...
Har än så länge fått en blixtrande huvudvärk, bara av att fylla i alla papper. Ja, det var ju en bra start... hoppas du har vant dig tills det blir dags att deklarera och svara på alla frågor från skatteverket. Men stort grattis och lycka till iallafall! Hoppas det går bra hos banken imorgon så att din dröm blir sann!
Farbror Blå
11-08-2008, 17:57
Härmed kungöres att MariaS tilldelats odlas stora modpris, tuffingmedaljen!
[attachment=22557:medalj.jpg]
Lycka till! Om man aldrig vågar satsa kommer man ingenstans i livet. Det blir säkert jättebra!
Ja det tycker jag att du är. Väldigt klok till och med. Lycka till
Ett stort lycka till och grattis till ett bra beslut!!!
CITAT (Grå @ 11-08-2008, 18:01)  Ja, det var ju en bra start... hoppas du har vant dig tills det blir dags att deklarera och svara på alla frågor från skatteverket. Men stort grattis och lycka till iallafall! Hoppas det går bra hos banken imorgon så att din dröm blir sann! Gissa vilka papper som gav mig huvudvärken... Preliminär skattedeklaration heter det visst...
Men gud! Det låter ju underbart! Hoppas allt går vägen med banken och alla papper och allt. Har du tänkt börja med postorder? *fiskar lite*
ingrid fuxwall
11-08-2008, 21:17
Lycka till!!!
Lilla Birka
11-08-2008, 22:30
LYCKA TILL!
Alexander-VG-zon3
12-08-2008, 07:45
Stort grattis och lycka till
Myosotis
12-08-2008, 10:29
Klart du är klok! Det fixar du lätt. Ärligt talat trodde jag faktiskt att det redan var din blomsterhandel, det lät nästan så på dig tidigare (eller jag tolkade det så). I alla fall har du väl haft mycket ansvar för den, då blir inte steget lika stort. Papprena är nog det svåraste. Lycka till!
skogstroll
12-08-2008, 10:33
Grattis!! Är det nåt man ska göra så är det att våga! du har ju alltid bra svar på allt som alla undrar så det kommer gå jättebra, du blir nog en sån där trädgårds-tv-kändis som man är avis på!
LYCKA TILL!!!
Jan Lindgren
12-08-2008, 11:32
Hej! Du är definivt inte riktigt klok! Utan vansinniga människor som du så skulle Sverige dö. Vi behöver folk som vågar. Det skulle underlätta betydligt om byråkratin och blankettraseriet minskade. Idag är det betydligt enklare att vara anställd än egen företagare. Jag har provat på båda. Hoppas att du står ut med myndigheterna och att anses vara en bov. LYCKA TILL! Jan Lindgren
Lars-Olof Arvids
12-08-2008, 11:38
Grattis och lycka till! Olle
*Ulrica*
12-08-2008, 12:17
 Åh, så roligt! LYCKA TILL!!!
Tack för alla uppmuntrande kommentarer. Idag har jag varit på banken då. Det verkar lovande så här långt, men "styrelsen" ska ju säga sitt också, så nu ska jag gå och knapra naglarna fram till nästa onsdag, innan jag får besked från banken. Men blir det ett ja då....  Ja då lär det börja hända saker direkt
Så roligt, hoppas det går vägen! Jag håller tummarna[attachment=22593:thumbsup.gif] !
Håller tummar o tår, de små håller tassarna
Biggan_
13-08-2008, 10:56
Grattis! ...och ett stort LYCKA TILL!
Verkligen grattis och stort lycka till! Det kommer säkert gå jättebra!! Att ta över en etablerad butik är ju drömläget, alla vet att du finns och kunderna finns redan...
//Heda
Eva-Helene
13-08-2008, 12:00
GRATTIS till "vansinnet"  Håller tummarna tills på onsdag! Tårna med om det skulle behövas! Jaha, så om man har vägarna förbi nångång så kan man köpa lite olika Aloéer hos dig då? Sansevierior också kanske?
mamamaggan
13-08-2008, 12:22
Ett stort GRATTIS och LYCKA till!
Platinum
13-08-2008, 12:26
Håller tummarna att banken är på din sida  Sen ett råd på vägen, går det vägen så överväg att anlita en revisor så slipper du stor del av papperexcersisen och kan ägna tiden åt det grönskande istället. Oavsett ska du ha en ros för att du vågar försöka
Jahaja. Nu först börjar jag inse vidden av mitt beslut... Vem f*n ska ta hand om alla: Gurkor, tomater, morötter, lökar, majs, potatis, paprikor, sallat, blåbär, persikor, plommon..... "Gubben" som har femton tummar i näven i köket, eller.... Jisses vad jag har ställt till det, men det är kul att planera inköp, exponering i butiken, lägga scheman osv. Får väl sätta svärmor på skörden istället...
Aqvakul
13-08-2008, 20:25
Så är det väl alltid precis efter man tagit ett viktigt beslut: Eftertankens kranka blekhet infinner sig. Men sen brukar alltv ordna sig ändå!
 Öppna självplock  Jag kommer som ett skott, för här växer ju inget längre (sniglarna).
Nä men vad roligt Maria! Grattis, grattis och grattis! En sådan chans ska man ta, det är inte ofta de kommer igen. Vissa forumträffar kanske åt ditt håll nån gång? Kram på dig och en lyckospark!
CITAT (CillaM @ 14-08-2008, 10:56)  Nä men vad roligt Maria! Grattis, grattis och grattis! En sådan chans ska man ta, det är inte ofta de kommer igen. Vissa forumträffar kanske åt ditt håll nån gång? Kram på dig och en lyckospark!  Hm,  Det var ju också en tanke... Forumträff en lördag i butiken.... Innan alla uteväxter är slut då och det finns roliga krukväxter kanske... SOM OM JAG INTE HADE NOG MED TANKAR OCH IDÉER DÅ
ängsvädd
14-08-2008, 20:03
Vad härligt att du vågar, Maria, synd att du inte bor i Sthlm  Men du kanske ska fixa en hemsida till butiken, så man kan kika in?
CITAT (MimmiH @ 14-08-2008, 21:03)  Vad härligt att du vågar, Maria, synd att du inte bor i Sthlm  Men du kanske ska fixa en hemsida till butiken, så man kan kika in? Jo detta är nog en av alla saker som ska tänkas igenom och förverkligas, med det snaraste.
Aqvakul
14-08-2008, 20:08
Heja Maria!
ängsvädd
16-08-2008, 19:16
Maria, här är en länk till att göra gratis hemsida: http://gorahemsida.se/Annars har one.com ett mycket billigt och bra webbhotell, jag tror det kostar ca 16:- i månaden. Det har jag till min hemsida http://www.one.com/sv/
CITAT (MimmiH @ 16-08-2008, 20:16)  Maria, här är en länk till att göra gratis hemsida: http://gorahemsida.se/Annars har one.com ett mycket billigt och bra webbhotell, jag tror det kostar ca 16:- i månaden. Det har jag till min hemsida http://www.one.com/sv/Vi använder redan one.com för våra privata sidor med bilar. Så det har jag redan tänkt på. Problemet är bara tiden... den räcker dåligt till just nu... Men en hemsida ska det bli, bara allt är i hamn. Just nu saknar jag lämpligt folk som kan jobba för mig. De som arbetat tidigare i butiken, har slutat för att vidareutbilda sig och fytta till kärleken i gbg osv. Men det löser sig nog det med.
ängsvädd
16-08-2008, 20:02
Antagligen kommer du inte att ha råd att ha någon anställd med full lön. Men jag tror man kan få lönebidrag om man anställer någon person med någon form av handikapp, jag känner en tjej som är hörselskadad och hennes arbetsgivare tror jag bara behöver betala halva hennes lön, resten betalar försäkringskassan. Praktikanter får ju lägre lön också.
CITAT (MimmiH @ 16-08-2008, 21:02)  Antagligen kommer du inte att ha råd att ha någon anställd. Men jag tror man kan få lönebidrag om man anställer någon person med någon form av handikapp, jag känner en tjej som är hörselskadad och hennes arbetsgivare tror jag bara behöver betala halva hennes lön, resten betalar försäkringskassan. Praktikanter får ju lägre lön också. Eftersom det är en befintlig butik som redan gått runt med tre anstälda, så lär inte det vara ett problem. Har redan det med i kalkylen också. Butiken är ju dessutom etablerad och jag känner alla stamkunder vid det här laget. Så den biten är inga problem. Snurr på omsättningen är det redan  Nej problemet är jag jag jobbar själv som anställd just nu. På den tid som jag arbetar, ska jag också hinna få tag i folk, fylla i ca 50 olika formulär av olika slag. Kontrollerar nya leverantörer, sopkostnader, entreprenörer för utbyggnad, annonskostnader, intervjua ny personal, och samtidigt vara trevlig mot kunderna utan avbrott! Dygnet har bara 24 timmar tyvärr. Men med lite rutchkana, skohorn och stämjärn, ska jag nog få till allt i tid...  (Hoppas jag)
ängsvädd
16-08-2008, 20:55
Oj oj oj, du är tuff du. Jag håller verkligen tummarna.
ninnisky
16-08-2008, 20:57
Jag tror att du fixar det hela utan problem och önskar dig LYCKA TILL
MayaLisa
16-08-2008, 21:05
Ett av mina favorituttryck är : Ingenting är omöjligt, underverk tar lite längre tid! Good Luck!! May the force be with you
*Ulrica*
17-08-2008, 12:24
Vad sägs om detta Maria: Forumträff där vi kommer och hjälper dej med vad det nu är som behöver göras! Här finns det ju resurser! Jag tror det är många som gärna hjälper en trädgårdskompis några timmar så att hennes dröm kan gå i uppfyllelse (jag iallafall...). Jag tex. är rätt bra på att göra hemsidor, trycksaker, skylta i butik, bära, packa ner och packa upp, flytta på saker. Städa kan jag också om det kniper...
Biggan_
17-08-2008, 22:35
CITAT (*Ulrica* @ 17-08-2008, 13:24)  Vad sägs om detta Maria: Forumträff där vi kommer och hjälper dej med vad det nu är som behöver göras! Här finns det ju resurser! Jag tror det är många som gärna hjälper en trädgårdskompis några timmar så att hennes dröm kan gå i uppfyllelse (jag iallafall...). Jag tex. är rätt bra på att göra hemsidor, trycksaker, skylta i butik, bära, packa ner och packa upp, flytta på saker. Städa kan jag också om det kniper...  Det kallar jag att ställa upp!  Dagens största ros till dej Ulrika!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|