|
Kuvertet kom mycket riktigt till mig i går. Det märkliga är att de där 20 påsarna som Margith började med har blivit över 30  . En lång stund har jag suttit och ”dräglat” över fröna tills jag slutligen bestämde mig. Förnuftet fick för en gång skull vara rådande över "hagalenskapen". Det måste finnas lite plats över till ”andra chansen” också När fröna far från mig så har det blivit ytterligare en påse……Jag tog faktiskt några frön ur en påse med studentnejlikor där det fanns hejdlöst mycket frön. Det är 34 fröpåsar som far från mig vid nästa tömning av brevlådan. Det ska bli väldigt spännande att se hur många fröpåsar som finns med om vi hinner med ett andra varv Nr. 8 bör ha fröna i början på veckan. /Anki
blomkronan
27-10-2008, 22:35
Yes, nu var det min tur...  Kuväreet kom i dag. Vad ska man välja... allt står på latinska! Jag kan inte så många latinska namn så nu får jag googla en stund  Undrar oxå hur kan 20 bli 34??? Jag är ledig i morgon (jobba i helgen, så jag får min lediga vardagsdag, bästa dagen i veckan då får jag min egna kvalitetstid... = göra vad jag vill) så jag ska få iväg kuvärret till nästa i morgon
Margith
28-10-2008, 13:24
Eftersom många vill att vi ska skicka det här kuvertet 2 ggr, säger jag nu att inga fler, tyvärr, kan vara med i listan. Efter senaste tillägget är vi nu 22 stycken och blir vi ännu fler kommer det att ta så lång tid att en andra omgång inte är aktuell längre.
blomkronan
28-10-2008, 16:26
Brevet ligger i brevlådan.... på väg till nästa
Mumma....fick ett kuvert med MASSOR av fröer idag  ....... Jag har bytt och kuvertet postas innan lådan töms idag.......o sen kom jag ihåg att lägga till en till frötoka på listan
 En till som fick googla på latinska namnen! Skriver ni både latin och svenska namn går det fortare i kedjan  Det var det som tog längst tid
Men man blir en hejare på google när man fick sitta med allt man inte visste vad det var, och så mycket man lär sig under tiden också. Men helt klart, både och skulle nog varit bättre.
Eva zon 1-2
30-10-2008, 12:10
En till som har googlat och valt.  Kuvertet skickas vidare till nr 11 redan idag.
Irene_L
30-10-2008, 12:52
Och nr 11 är jag!! Hoppas det hinner komma till mig till imorgon....jag längtar till att få ett rasslande kuvert
Irene_L
31-10-2008, 15:57
Idag kom kuvertet och jag har nu skickat det vidare till nästa på listan
Om jag in te minns fel, är jag nr 12. Kul att få kuvertet, men på måndag skall jag opereras, så ni får ha överseende med om det tar någon extra dag hos mig innan jag kan sända det vidare. Hälsn tulle
Margith
01-11-2008, 09:39
Ja, du är nr 12. Självklart har vi överseende med att kuvertet stannar lite längre hos dig. Lycka till och hoppas att allt går bra med operationen
Nu måste jag få lov att tycka, utan att någon tar illa upp. Igår landade så det efterlängtade kuvertet hos mig och idag har jag lyckats ta itu med det. I frökedjan för 1-åriga fanns det många ”guldkorn” tyckte jag och hade sett fram emot kuvertet även i denna frökedja, men det var för mig lite av en besvikelse. Dubletter av flera sorter och en 1-årig hade också smugit sig in. Jag hittade 1 påse som jag riktigt gärna ville ha och så tog jag också ett par påsar frö som jag tyckte ”var så där” och jag som hade laddat upp med över 20 påsar av lite ovanligare växter. Nu hoppas jag istället på runda 2. Frökuvertet är nu postat till nästa på listan. Förlåt om jag inte tycker som er andra på listan. Hälsningar tulle
Ja, inte hittade jag 20 stycken ”ovanliga” perenner i kuvertet ….men det hade jag inte förväntat mig. Jag försåg mig med sex sorter. De sorter jag ersatte med ......om de kan anses som ovanliga vet jag inte….Det är nog upp till nästa namn på listan att avgöra det. Vad är föresten en ovanlig växt? Är det en som inte finns i min trädgård eller är det en som nästan inte finns i några trädgårdar. Är den sällsynt så blir det nog svårt att samla frön så det räcker till alla och föresten….Nästa år när/om alla har sått den…… är den då en ”vanlig” växt  . /Anki
ingrid fuxwall
04-11-2008, 19:03
Alltid tråkigt när någon blir besviken. Tror ingen tar illa vid sig men lite ställd blir i alla fall jag då de fröer jag har och delar med mig av i olika frökedjor inte på något sätt är unika/ovanliga. På något sätt trodde jag att vi var vanliga männsikor med helt normala växter i våra trädgårdar. Vill jag ha unika fröer köper jag dem från botaniska trädgårdar och liknande, inte förväntar jag mig att få dem i en fröbyteskedja. ingrid som hoppas du mår bra efter operationen CITAT (tulle @ 04-11-2008, 16:19)  Nu måste jag få lov att tycka, utan att någon tar illa upp. Igår landade så det efterlängtade kuvertet hos mig och idag har jag lyckats ta itu med det. I frökedjan för 1-åriga fanns det många ”guldkorn” tyckte jag och hade sett fram emot kuvertet även i denna frökedja, men det var för mig lite av en besvikelse. Dubletter av flera sorter och en 1-årig hade också smugit sig in. Jag hittade 1 påse som jag riktigt gärna ville ha och så tog jag också ett par påsar frö som jag tyckte ”var så där” och jag som hade laddat upp med över 20 påsar av lite ovanligare växter. Nu hoppas jag istället på runda 2. Frökuvertet är nu postat till nästa på listan. Förlåt om jag inte tycker som er andra på listan. Hälsningar tulle
Jag väntade mig inga unika fröer, jag uttryckte mig kanske fel, men jag väntade mig inte ett x antal av samma sorts växter, utan lite variationer. Alla odlar väl ändå inte samma växter i kedjan. Jag var fullt nöjd med 1-åriga och där vet ju du vad som var i, för du var ju före mig. Och tack, jag är någorlunda efter gårdagen.
Jag är en av dom som lade i dublettfröpåsar. Av sorter som varit attraktiva vid byten. Men jag räknade inte antal fröpåsar utan antal sorter. Alltså om jag tog tio påsar la jag tio olika sorter men två påsar av somliga. Jag stod som nr fyra på listan och hade inte höga förväntningar men tycker ändå utbudet var helt ok. Det behöver för mig inte vara ovanliga växter för att dom inte ska finnas i min trädgård. Bytet är till för alla och då är det kanske så att den som redan har mycket tycker det finns för lite. Jag delar gärna mina växter med andra oavsett vad dom har i utbyte, det är för mig vad det här går ut på. Men visst är det ledsamt om du känner dig besviken. Tänk inte bara på vad du fått utan på vad du fått dela med dig av kanske det känns bättre.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 04-11-2008, 22:18)  Tänk inte bara på vad du fått utan på vad du fått dela med dig av kanske det känns bättre.
/Åsa Såååå bra sagt (skrivit). Det skall jag göra fr o m nu, så nu är jag glad igen. Jag har varit med i många fröbyteskedjor på andra forum och där har det fungerat annorlunda, där har man fått tillsänt sig t ex 10 st fröpåsar och skickat 10 st egna fröpåsar till någon annan, punkt slut. Jag hade väl för stora förväntningar här när man skulle kunna välja.
tulle : Förlåt, förlåt, förlåt!! Det var jag som råkade skicka en ettåring, men jag tänkte inte på det för den kommer ju alltid tillbaka varje år, tänkte inte på att den frösått sig själv. Så nästa som får nattljus i "fel" sändning kan kasta påsen, det var verkligen inte meningen att det skulle slinka med ettåring bland perennerna.
Margith
05-11-2008, 12:33
CITAT (Margith @ 10-10-2008, 14:59)  Är du osäker vilken lista de hör hemma på, skicka med dem! Och skulle det vara så att nån slår dig på fingrarna för att påsen ligger i fel frökedja, så kommer jag och slår tillbaka  Så här skrev jag tidigare i den här tråden, så nu behöver jag en liten smiley med linjal som slår dig på fingrarna Tulle Men jag är väldigt glad över att du "vågade" skriva ett negativt inlägg, tusen  till dig. Jag har ju provat lite olika fröbyten och frökedjor här på Odla, i förhoppning om att vi ska hitta nåt som kanske kan bli en tradition. Därför har jag frågat er efteråt vad ni har tyckt, om ni gillade idén, om det blev som ni tänkt er. Men de enda svar jag har fått på såna frågor har varit i stil med "Tack Margith för att du varit så snäll och fixat det här" Det var ju inte därför jag frågade  Jag frågade ju för att vi gemensamt ska kunna göra nåt ännu bättre till nästa år. Så snälla, fortsätt att diskutera det här och våga vara lika ärliga som Tulle! Och förresten, släng inte nattljusen, vill ingen annan ha dem under resans gång, så stannar de hos mig
Jag TYCKER verkligen att det här är kul…..och jag gillar det här bytet bättre än ”Köpesfröbytet” och ser gärna att det blir en tradition. Varför är det då så kul…..? Jo, det ligger så bra i tiden eftersom oktober/november är ”mellanmånader” där det inte finns så mycket annat att göra. Trädgårdens frön är skördade och det börjar bli ruggigt ute. Det är lite tidigt att börja titta på frön till vårens sådder eftersom många av fröfirmorna inte har kommit ut med sina nyheter än. Aktiviteten på Odlas trädgårdsavdelningar börjar gå ner och då livar sån´a här aktiviteter upp. Det är skitkul när kuvertet landar hos mig och jag får frossa i fröpåsar. Googlandet och läsandet om såteknik, härdighet och annat ”viktigt vetande” för de olika arterna är en stor del av nöjet. Om det sedan är mer eller mindre ”vanliga” frön spelar ingen roll…..Även om jag kanske inte vill så fröna just nu har jag i alla fall lärt mig en massa Jag gillar i och för sig köpesfröbytena också men där känner jag att mitt eget bidrag blir tunnare. Jag får nog inte så många ”halvpåsar” över nu för tiden  . /Anki
CITAT (Pia L @ 05-11-2008, 12:07)  tulle : Förlåt, förlåt, förlåt!! Det var jag som råkade skicka en ettåring, men jag tänkte inte på det för den kommer ju alltid tillbaka varje år, tänkte inte på att den frösått sig själv. Så nästa som får nattljus i "fel" sändning kan kasta påsen, det var verkligen inte meningen att det skulle slinka med ettåring bland perennerna.  Det fanns inga nattljus fröer i kuvertet när det kom till mig, så du Pia skall inte ta åt dig och absolut inte be om ursäkt, det finns säkert de som gärna sår nattljus. Dessutom älskar jag 1-åriga, det var bara ett exempel på vad som fanns. Jag älskar1-åriga därför att jag inte har någon jätte-trädgård och med 1-åriga tycker jag att jag kan jag variera och förnya rabatterna mellan perennerna som står där de står. Som jag skrev tidigare ser jag fram emot runda 2 och då skall det hända saker. Nu vet jag hur det fungerar här.
ingrid fuxwall
05-11-2008, 20:24
CITAT (tulle @ 04-11-2008, 21:57)  Jag var fullt nöjd med 1-åriga och där vet ju du vad som var i, för du var ju före mig. Och tack, jag är någorlunda efter gårdagen. Jo där var jag före dig och jag tycker Margits fröer var väldigt fina, var precis efter henne. Skönt att operationen gått bra!
blomkronan
05-11-2008, 21:16
Ris och ros... det är det jag älskar med odla och er... OCH därför har jag blivigt beroende... Man väljer ju själv om man vill ta åt mig eller inte! om man vill svara eller inte!  till er alla  //Mari
Dessutom... Nattljus är väl bienner? Och de fick ju vara med  Jag blir jätteglad när det skrammlar i kuvert, lika roligt att knåpa ihop egna små påsar att skicka vidare. Nu har några flera fröer mognat i trädgården sedan första omgången, så den ser jag fram emot
ingrid fuxwall
06-11-2008, 19:36
CITAT (Wilmer @ 06-11-2008, 13:03)  Dessutom... Nattljus är väl bienner? Och de fick ju vara med  Jag blir jätteglad när det skrammlar i kuvert, lika roligt att knåpa ihop egna små påsar att skicka vidare. Nu har några flera fröer mognat i trädgården sedan första omgången, så den ser jag fram emot  Precis! Tycker det startade lite för tidigt - här blommar det för fullt även om det inte är så många sorter men dock så blommar det fortfarande. ingrid
Så vi kan ju konstatera att två omgångar är perfekt för då kommer de senare fröerna med också!! Så får det rassla i brevlådan två gånger
Vet någon var fröerna är nu?? Vilket nummer i ordningen alltså.
Jag sände till nr 13 i tisdags, vet ej om det har gått vidare därefter.
joulanta
08-11-2008, 14:06
HEJSAN Jag fick ett gäng fröer igår med posten!!! Men ingen avsändare eller vem jag ska skicka till. Måste ha missat "listan" med adresser som nni pratar om. Så snälla berätta vart jag ska skicka mina fröer elizabet  skojigt öppna och se vilka gobitar som döljer sej. Dom som inte passar i mitt kalla klimat skickar jag vidare+ en del andra elizabet
Oj oj har jag glömt att skicka listan,har letat här hemma, men hittar den inte.Vad gör vi då?Kanske Margith har en extra lista. Typiskt mig.
joulanta
08-11-2008, 19:05
Fick adressen tack för den skickar på måndag en del fröer till Finland. Tycker också det vore bra om kedjan kunde hålla 2 varv
Det låter som om det börjar bli min tur nu då. Jag har redan laddat upp med färdiga påsar att sätta med och jag är van vid att googla efter blomnamn så jag borde få iväg kuvertet samma dag igen. Jag är nummer 15 och eftersom jag inte har så höga tankar om den finska posten och Margith har meddelat att nr 16 kommer att åka iväg på resa 14.11 gör jag som Margith föreslog, skickar kuvertet åt nr 17 och sätter nr 16 på sista plats. Så nr 17, det börjar närma sej. Jag väntar med spänning på kuvertet och är gärna med även på omgång nr 2.
Margith
08-11-2008, 21:19
CITAT (cia73 @ 08-11-2008, 19:16)  Det låter som om det börjar bli min tur nu då. Jag har redan laddat upp med färdiga påsar att sätta med och jag är van vid att googla efter blomnamn så jag borde få iväg kuvertet samma dag igen. Jag är nummer 15 och eftersom jag inte har så höga tankar om den finska posten och Margith har meddelat att nr 16 kommer att åka iväg på resa 14.11 gör jag som Margith föreslog, skickar kuvertet åt nr 17 och sätter nr 16 på sista plats. Så nr 17, det börjar närma sej. Jag väntar med spänning på kuvertet och är gärna med även på omgång nr 2.  Nej Cia73, NÄST sista plats ska nr 16 till! Sista platsen är förbehållen mig Sen fattade jag inte riktigt om adress-listan finns med igen eller inte. Är den förkommen, hör av er, jag har den sparad i min dator och kan maila den till den som har kuvertet. Jag sparade det dokumentet bara för att jag kände på mig att nån, förr eller senare, kommer att glömma att skicka med den Vad glad jag blir att jag för en gångs skull tänkte alldeles rätt,  Lillja!
CITAT (joulanta @ 08-11-2008, 19:05)  Fick adressen tack för den skickar på måndag en del fröer till Finland. Tycker också det vore bra om kedjan kunde hålla 2 varv Fanns listan i brevet eller hur gjorde du?
joulanta
09-11-2008, 11:56
Nu är frökedjan på väg till Finland. Har just varit till postlådan
CITAT (joulanta @ 09-11-2008, 11:56)  Nu är frökedjan på väg till Finland. Har just varit till postlådan  Måste bara fråga, mailade du till Margith för att få en ny lista eller hur gjorde du? Bra att veta så jag kan sluta leta.
När jag sände kuvertet till dig nr 13, la jag alla frökuverten inuti bubbelplasten, och utanför bubbelplasten la jag listan där frimärkena var fästade med ett gem. Du tog kan ske bara ut bubbelplasten med fröerna ur kuvertet? Har du kvar kuvertet?
CITAT (tulle @ 09-11-2008, 13:50)  När jag sände kuvertet till dig nr 13, la jag alla frökuverten inuti bubbelplasten, och utanför bubbelplasten la jag listan där frimärkena var fästade med ett gem. Du tog kan ske bara ut bubbelplasten med fröerna ur kuvertet? Har du kvar kuvertet? Jo, jag såg listan, men jag hittar inte brevet eller listan.Hoppas det löser sig. Tur att Margith hade sparat listan.
joulanta
09-11-2008, 19:10
HEJ Jag skickade ett IM till hon som startade kedjan så vips så hadde jag ett IM med adressen till hon som skulle ha mina fröer.
Margith
09-11-2008, 21:47
Nu fattar jag ingenting, ingen nyhet iofs Ingen har frågat mig om nån adress och visst var det väl jag som startade kedjan Jag har adresslistan här, sparad i Excel. Behövs det så mailar jag listan till den som har kuvertet. PM:a bara en mail-adress så ordnar det sig. Finns listan med i kuvertet, var snäll och kolla: listan har bytts ut några gånger, men det ska finnas 22 personer på listan. Är det så är det en korrekt lista. Så sluta du leta Lillja, det finns ingen anledning till det
ingrid fuxwall
09-11-2008, 22:26
Det verkar var en smula rörigt Funderar på om jag är med på den listan - hoppas jag då jag har en massa frön som borde passa in men vet med mig att jag var lite tveksam till om jag skulle våga
Kuvertet är säkert på väg hit till mej nu så jag ska då kolla vad det finns för lista med i kuvertet. Återkommer senare, nu ska jag ut och njuta av höstsolen.
Margith
10-11-2008, 12:01
Nu har Cia73 mailat mig. Kuvertet är på väg till henne. Jag har mailat över en ny adresslista till henne som hon lägger in i kuvertet. På den listan har jag lagt till de sista eftersläntarna och flyttat ner tjejen som skulle på semester. Ja, Ingrid, du är med på listan och är nu nr 18. Tjejen som ska på semester är nr 21 och kuvertet är på väg till nr 15. Med detta hoppas jag att alla eventuella frågetecken är utredda
Solstorm
11-11-2008, 11:58
Nu är det bara några kvar före mig, kan inte vara så himla länge kvar tills fröerna kommer hit, tror att jag kanske kan få dem någon gång nästa vecka. Jösses vad jag väntar. Det är ju jättespännande.
Och här väntar jag fortfarande på kuvertet. Tyvärr så tar det onödigt länge då man ska skicka post till utlandet. Men den så väntar på nåt gott...
Solstorm
13-11-2008, 10:41
Har du fått fröerna ännu cia73?
Idag kom kuvertet med fröna och nu är kuvertet på väg tillbaka till Sverige. Jag var väldigt nöjd med innehållet i kuvertet, hittade 6 sorter som jag bara måste ha. Jag satte även med en uppdaterad adresslista, så det är bara att skicka kuvertet vidare till följande på listan.
Lady Hamilton
13-11-2008, 20:23
Tar mig friheten att kopiera detta inlägg från en annan tråd Men som skulle ha varit i denna CITAT (lena uppsala @ 13-11-2008, 18:58)   har skickat pm om frökedjebrevet,går det fortfarande bra att vara med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|