Full version: Frökedja
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Margith
Har du plockat egna fröer i trädgården av perenner?
Vill du byta bort dem?

Jag föreslår en frö-kedja:
Dvs jag ordnar ett kuvert med 20 olika perenn-fröer (plockade i min trädgård) och skickar mitt kuvert till nr 1 på listan.
Den personen behåller de fröer hon/han vill och lägger i lika många egna fröer och skickar sedan kuvertet vidare till nr 2 på listan.

Tycker du att det är en bra idé?
Hör av dig!
Pia L
Jag tycker att det är en jättebra idé, jag har för mycket fröer av det jag redan har och vill gärna sätta nya saker då det finns gott om plats här att ordna nya rabatter till våren.
Visserligen så har jag bara "vanliga" perenner, men kanske någon är intresserad av dom ändå.
Gåsis
Den hänger jag utan tvekan med på. Jag har ju som vanligt inga halva fröpåsar så andra bytet får jag passa på. Fast jag är inte säker jag får till 20 sorter. Men har man färre får man väl ta färre.
Wilmer
Jag hänger på i år, behöver sprida lite fröer härifrån laugh.gif
Margith
Jag säger bara att jag är beredd att starta fröbytet. Jag tror att jag kan få ihop 20 olika perenn-fröer.
Nästa på listan tar de fröer som är intressanta och lägger till sitt överskott.
Här finns det inget "minsta antal" som sätter begränsning för eventuellt deltagande. Inte heller måste man kunna bidra med nåt annat än "vanliga" perennfröer.

Nu har jag lyckats med konststycket att föreslå 3 olika frö-byten. Vill du vara med här, svara i den här tråden eller PM:a. PM:ar du var snäll och skriv nåt om "frökedja och perenner" i rubriken.

Blir vi minst 10 st som tycker att det här är en kul idé, hör jag av mig till er. DÅ behöver jag ditt namn och din adress.

Eva 33c
Har skickat PM... tummenupp.gif
Ulla-Kajsa
Låter jätteskoj - jag vill vara med.
Anki V
Jag vill också vara med.

Ännu ett kul initiativ! bravo.gif

/Anki
jessica zon6
Tycker det låter som ett jättebra initiativ...Jag hänger på yes.gif
blomkronan
Jag är med här med...
Jätte kul idé med fröbytning.
/Mari
Wilmer
Asch då, du har redan fått adressen, du kan väl skicka julkort annars happy.gif
HelenN
Jag vill osåå vara med....kul med nya fröer:)
Eva zon 1-2
Har skickat pm. rolleyes.gif
Irene_L
Jag är jättegärna med....frötokig som jag är giggle.gif
tulle
Jag har redan anmält mitt intresse i frökedjan för 1-åringar, men vill gärna vara med även här i frökedjan för perenner.
Gärna 2 varv för min del.
Väntar med spänning.
Lillja
Här är en som också vill va med. yahoo.gif
Margith
OK, vi är över 10 st.

Ni som inte redan har PM:t mig namn och adress, var snäll och gör det.

Har du inte redan anmält dig och vill vara med, PM:a namn och adress, du är välkommen att vara med smile.gif

Kuvertet får börja sin resa nästa vecka, då hoppas jag att alla som vill vara med har hunnit läsa den här tråden.
joulanta
Vill gärna vara med och byta. fast jag har nog inte heller 20 olika fröer

jag odlar och sår i zon 6-7
Irene_L
Men jag tror inte man måste ha 20 olika sorter. Jag har uppfattat det så att man lägger tillbaks lika många som man tar från kuvertet...om jag hittar 5 sorter som jag vill ha lägger jag 5 av mina fröer i kuvertet innan jag skickar vidare. Har jag uppfattat det rätt?
kompiskram.gif
Margith
CITAT (Irene_L @ 01-10-2008, 09:27) *
Men jag tror inte man måste ha 20 olika sorter. Jag har uppfattat det så att man lägger tillbaks lika många som man tar från kuvertet...om jag hittar 5 sorter som jag vill ha lägger jag 5 av mina fröer i kuvertet innan jag skickar vidare. Har jag uppfattat det rätt?
kompiskram.gif

Javisst!

20 st tyckte jag kändes som ett minimiantal för att nästa på listan ska ha nåt att välja på.

Men ni får lägga in så många fröpåsar ni vill i kuvertet, men MINST lika många som ni tar.

Margith
Nu har jag PM:t alla som är med i den här listan.
Kuvertet skickar jag iväg till nr 1 imorgon bitti.

Har du anmält dig och inte fått ett PM av mig: SNÄLLA hör av dig!
Jag har inte uteslutit någon, har du inte fått ett PM är det mitt misstag och inget annat!

Några av er har redan frågat om vi kan skicka kuvertet 2 vändor.
Visst, absolut, tycker jag.

Men vad säger ni om att vi gör så här:
När kuvertet kommer tillbaka till mig PM:ar jag nr 1 på listan och frågar om hon/han vill ha kuvertet igen. Vill inte den personen ha kuvertet igen, PM:ar jag nr 2 på listan osv.
Tar du emot kuvertet, tar du alltså också på dig att PM:a personer på listan (i rätt ordning!) tills du hittar en mottagare.

Om jag leker med tanken att varje person behöver 1 vecka på sig för att googla och fundera + att posten behöver några dagar på sig för att leverera kuvertet till nästa person på listan... ja då är kuvertet tillbaka hos mig någon gång i februari nästa år fear.gif
Så hur vi ska göra med "vända 2" har vi ju tid att fundera på kompiskram.gif

Nu hoppas jag att ni alla ska hitta en ny favorit i kuvertet wub.gif

Irene_L
[quote name='Margith' date='05-10-2008, 13:35' post='908991']
Men vad säger ni om att vi gör så här:
När kuvertet kommer tillbaka till mig PM:ar jag nr 1 på listan och frågar om hon/han vill ha kuvertet igen. Vill inte den personen ha kuvertet igen, PM:ar jag nr 2 på listan osv.
Tar du emot kuvertet, tar du alltså också på dig att PM:a personer på listan (i rätt ordning!) tills du hittar en mottagare.

.................................................
Det låter jättebra tycker jag. tummenupp.gif
Anki V
Jag gillar också Margiths ide´om att vi ska PM:a. Då finns det en rimlig chans att fröna ska hinna ett varv till. Hur många blev vi till slut? Jag tror jag räknade till tretton men det kanske finns några som anmälde sig på PM enbart.

Mina frön ligger färdiga här hemma så någon vecka ska jag inte behöva för att bestämma mig whistling.gif och eftersom jag ligger som nr sju på listan så tycker jag inte att de sex som är före mig ska behöva ta så lång tid på sig...... crazy.gif

Tack Margit för att du tar så här trevliga initiativ thanks.gif

/Anki
Pia L
Jag har mina fröer redo också och jag får troligtvis mitt kuvert på tisdag och samma dag fortsätter det vidare, så härifrån går det fort för jag vill gärna hinna med ett andra varv innan det är vår ute
Anki V
Kan vi inte skriva i den här tråden när fröna anlänt och när vi sänder dom vidare så inten ska behöva vara rädd att frökedjan har någon länk som brustit?

I alla fall så kommer jag att meddelan när fröna kommit och att jag sänder biggrin.gif .

/Anki
Wilmer
Jag har plockat fram fröer och väntar otåligt kompiskram.gif
blomkronan
Jag har förberätt mig oxå, det kommer nog inte ta så lång tid att göra en runda då vi är förberädda allihop tummenupp.gif

Håller med, vi rappoterar hur det går i tråden.

På återseende kram1.gif
Pia L
Som nummer ett på listan har jag googlat och längtar redan till sommaren, jag har skickat fröerna vidare till nummer två på listan.
Solstorm
Är det för sent att komma med? Jag skulle gärna vilja vara med. Har suttit och "tröskat" fröer idag. Jag skickar ett PM utifallomatt det inte är försent.
Margith
CITAT (Solstorm @ 08-10-2008, 22:09) *
Är det för sent att komma med? Jag skulle gärna vilja vara med. Har suttit och "tröskat" fröer idag. Jag skickar ett PM utifallomatt det inte är försent.

Kan nästa som får kuvertet vara snäll och PM:a mig, så att vi kan komplettera listan med Solstorms adress.
Pia L
Nr. 2 på listan borde ha fått det igår, jag hoppas verkligen inte att posten slarvat bort det nu när jag skyndade på så mycket för att det skulle gå fort med första varvet
Vi kanske skulle ha haft användarnamnen på listan också så att man kunnat kontakta näste i tur.
tulle
Bra ide med användarnamn på listan. Jag tänkte lägga in bilder i mitt album med rubrik frökedja, så att de som vill ha mina fröer kan se hur de sett ut hos mig. Tror att jag har bilder på de flesta.
Soliga hälsningar
tulle
Wilmer
yahoo.gif Jadå, kuvertet har anlänt. Jag ska hämta det i kväll och fylla, sedan åker det vidare tummenupp.gif
Wilmer
Nu är kuvertet på väg till no.3! Jag hittade inte alla fröer, de ligger nog kvar på lotten - så se till att det blir en omgång till om ni är sugen på aklejruta tex. flirting.gif
En liten fråga - jag har några bienner som jag kan dela med mig av, men de kanske inte räknas in i denna frökedjan?
Eva 33c
CITAT (Wilmer @ 10-10-2008, 13:27) *
En liten fråga - jag har några bienner som jag kan dela med mig av, men de kanske inte räknas in i denna frökedjan?

Jag vet inte vad ni andra tycker, men i min värld räknar jag "biennerna till perennerna" s a s. Så jag tycker de platsar i denna kedja.
Margith
CITAT (Wilmer @ 10-10-2008, 13:27) *

Jag har väntat på den här frågan. Det dröjde längre än jag trodde flirting.gif
Jag räknar också biennerna till perennerna, men jag tycker att vi inte behöver göra saker och ting krångligare än vad det redan är. Är du osäker vilken lista de hör hemma på, skicka med dem! Och skulle det vara så att nån slår dig på fingrarna för att påsen ligger i fel frökedja, så kommer jag och slår tillbaka kompiskram.gif

Vad gäller användarnamn i adresslistan, så har jag medvetet valt att inte skriva det. Många på Odla har användarnamn som inte på något sätt kan hänföras till verkligt namn. Det kan finnas någon anledning till det. Att jag får uppgifter som gör att jag kan koppla ihop uppgifterna är ofrånkomligt. Jag kan inte genomföra kedjan annars. Men jag anser mig inte ha någon rätt att röja dessa uppgifter.
(Ja, jag vet att jag är lite yrkesskadad shy.gif )

Om det nu blir så att vi genomför en "vända 2" måste jag para ihop användarnamn och verkligt namn i listan.
Ha det i beaktande när ni bestämmer om ni vill vara med nästa sväng.

Eva 33c
Fröerna kom till mig igår eftermiddag (sen postutdelning där jag bor...)
Jag har plockat ut och packat i nya påsar och postar brevet idag till nummer 4 på listan.
tummenupp.gif
Pia L
Med den här hastigheten så bör vi ha kommit ett varv innan slutet av december, då hinner dom som vill vara med en andra sväng att få fröer innan våren är här. härligt!! yahoo.gif
Wilmer
Jag måste varit blind eller överexalterad första gången jag gick igenom mina fröer - nu har jag fått ordning på dem och delat upp dem i perenner och ettåringar. Plötsligt fanns det mycket roligt att dela med sig av igen bravo.gif Så, det måste bara bli ett varv till.
Margith
CITAT (Wilmer @ 14-10-2008, 14:31) *
Jag måste varit blind eller överexalterad första gången jag gick igenom mina fröer - nu har jag fått ordning på dem och delat upp dem i perenner och ettåringar. Plötsligt fanns det mycket roligt att dela med sig av igen bravo.gif Så, det måste bara bli ett varv till.

Tycker jag mig läsa att du vill vara med i fröbytet-1-åringar också?
PM:a mig isf, så petar jag in dig i den listan också smile.gif

Angående ett "Varv 2": jag lovar att fråga er vad ni tycker, men vi är ganska många i den här listan redan. Vi kan väl vänta med att bestämma något tills vi ser hur lång tid det tar att skicka kuvertet 1 varv runt?

Men fortsätt gärna med att skriva i tråden och berätta hur gärna du vill ha en "vända 2". Vem vet, det kanske är det som gör att kuvertet går varvet runt på så kort tid att vi faktiskt hinner skicka runt det en gång till tummenupp.gif

Solstorm
Jag är ju långt bak på listan men har lite frågor så att det ska gå lite snabbare att skicka vidare när fröerna väl är här.

Om jag tex har 8 sorters fröer att lämna så väljer jag ut 8 sorters fröer att behålla. Flera utav mina sorter har jag ju gott om och skulle gärna lämna två eller fler påsar utav, men hur mycket får det egentligen plats med i kuvertet? Jag tänker på volym och vikt. Det går naturligtvis inte att svara på exakt hur många frön det ska vara av varje sort men jag tänkte att om man gör små frökuvert med inte så himla mycket i varje så kan man ju skicka med fler påsar och glädja fler kanske? Hur stora påsar/portioner lämnar ni?
Wilmer
CITAT (Margith @ 14-10-2008, 15:00) *
Tycker jag mig läsa att du vill vara med i fröbytet-1-åringar också?
PM:a mig isf, så petar jag in dig i den listan också smile.gif

Angående ett "Varv 2": jag lovar att fråga er vad ni tycker, men vi är ganska många i den här listan redan. Vi kan väl vänta med att bestämma något tills vi ser hur lång tid det tar att skicka kuvertet 1 varv runt?

Men fortsätt gärna med att skriva i tråden och berätta hur gärna du vill ha en "vända 2". Vem vet, det kanske är det som gör att kuvertet går varvet runt på så kort tid att vi faktiskt hinner skicka runt det en gång till tummenupp.gif

Hihi, nej jag behärskar mig vad det gäller ettåringarna. Det är så himmla trist med sniglarna som skövlar ALLT, det är ingen ide att plantera ettåringar tyvärr. Jag återkommer när sniglarna är utrotade crazy.gif

Solstorm, jag vägde inte kuvertet förens på jobbet, insåg då att jag kunde lagt dit massa mer frön eftersom portot gällde för 100 gram. Men hur tanken är vet jag inte sleep.gif
Eva 33c
Jag vägde paketet innan jag skickade det nu, och det väger ganska nära 100g. Men plats finns ju och det är ju bara att öka portot vi behov. Men ett jättetjockt (=dyrt att skicka) brev med en massa "dubletter" kanske inte är kul? Vet man att man har en något sånär eftertraktad sort kan det kanske vara uppskattat med fler portioner. Fast det kanske kan vara svårt att avgåra sånt också... Å andra sidan vet man inte vad som funnits i kuvertet tidigare när det kommer, så man vet inte vad man eventuellt har "missat" i allafall.
Slutsats från min sida: gör som du tycker känns bäst!
Wilmer
Vill du veta vad du missat naughty.gif Skämta bara..
Gåsis
Idag kom kuvertet till mig och jag väljer för fullt. Lägger det på lådan ikväll så posten tar det väl imorgon.

/Åsa
Eva 33c
CITAT (Wilmer @ 15-10-2008, 12:50) *
Vill du veta vad du missat naughty.gif Skämta bara..

Helst inte... "Det man inte vet..." osv flirting.gif
Fast jag är jättenöjd med det jag hittade i påsen i vilket fall som helst. tummenupp.gif
HelenN
Jag väntar ivrigt...hihi....tror jag var nummer 9 på denna lista......o jag vill vara med på varv 2......självklart!
Gåsis
Dom åkte från mig igår och jag är nr fyra.

/Åsa
Ulla-Kajsa
Jag har fått fröerna. Nu drömmer jag och grunnar lite innan jag byter fröer.
Det har var en toppeníde.
Imorgon skickar jag kuvertet vidare till nr 6 på listan.
Anki V
Å jag är nummer 7 på listan….Med den här farten borde de landa hos mig i slutet på veckan yahoo.gif .

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon