|
Överbölingen
14-11-2010, 19:55
Bengalow! I värsta fall får man väl dryga ut det lite. Glöggen menar jag.
Bengalow
14-11-2010, 20:00
Hehe. Ja, det blir nog till att göra som i Jerez eller Porto....lite vinsprit hjälper på humöret...eller kanske lite skogsstjärnan!
Biggan_
19-11-2010, 01:21
Jag var på Coop Forum idag och storhandlade, och i mitt race i butiken så snubblade jag nästan över en pall svagdricka. Dunderglögg tänkte jag, och varför inte prova när så många lovprisar denna dryck. Jag nappar åt mej fem flaskor, för vad jag kunde minnas så skulle det vara fem. När jag kör hem så slår mej en tanke!  Det skulle väl vara fem liter!...och jag hade köpt fem st 1½ liters! Så nu står jag här med 7½ liter svagdricka!  Jag får sticka iväg imorgon och köpa en hink till! Mycket glögg blir det! Nu till mina frågor. Räcker det att skölja potatisen noga, eller behöver man skala den? Hur mycket russin har ni använt? Det är ju skillnad på en eller två paket!
theseraphim
19-11-2010, 09:36
CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 01:21)  Jag var på Coop Forum idag och storhandlade, och i mitt race i butiken så snubblade jag nästan över en pall svagdricka. Dunderglögg tänkte jag, och varför inte prova när så många lovprisar denna dryck. Jag nappar åt mej fem flaskor, för vad jag kunde minnas så skulle det vara fem. När jag kör hem så slår mej en tanke!  Det skulle väl vara fem liter!...och jag hade köpt fem st 1½ liters! Så nu står jag här med 7½ liter svagdricka!  Jag får sticka iväg imorgon och köpa en hink till! Mycket glögg blir det! Nu till mina frågor. Räcker det att skölja potatisen noga, eller behöver man skala den? Hur mycket russin har ni använt? Det är ju skillnad på en eller två paket! Jag tvättade bara potatisen riktigt noga plus rensade bort ev defekter. russin ca 500gram körde jag med men sedan kan man använda tex dadlar, äpplen o katrinplommon eller annan torkad söt frukt men det är på eget ansvar.
Jag har skalat min potatis varje gång men det beror ju på hur skalen ser ut också.
Jag använde 1 kg russin första gången och det blev jättegott. Andra gången hade jag 500 g russing ca 5 dl blåbär, resultatet var vid tappning på flaskor inte riktigt lika bra som första satsen. I den hink som står nu på jäsning är det 500 g men sedan även 3 dl små egna druvor som jag har mosat i. Reultatet borde bli bra men det vet jag först framåt jul när det är silat och fått klarna några veckor.
Biggan_
19-11-2010, 23:26
Ok, då skrubbar jag av potatisen bara! Behändigt! Jag får göra det i morgon för jag hann inte idag och nu är det rätt sent. Men Peztis, 1 kg russin till en sats på 5 liter, blev det inte väldigt sött då? Jag har en ask dadlar i kylen från förra julen, så då kan den slinka med där! Men skall man minska på russinen då, så det inte blir obalans i jäsningen? Som ni kanske förstår, så är jag ingen van hembrännare!
theseraphim
19-11-2010, 23:30
CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 23:26)  Ok, då skrubbar jag av potatisen bara! Behändigt! Jag får göra det i morgon för jag hann inte idag och nu är det rätt sent. Men Peztis, 1 kg russin till en sats på 5 liter, blev det inte väldigt sött då? Jag har en ask dadlar i kylen från förra julen, så då kan den slinka med där! Men skall man minska på russinen då, så det inte blir obalans i jäsningen? Som ni kanske förstår, så är jag ingen van hembrännare!  Läste en intervju med en glöggmästarfilur i GP som uppenbarligen sägs ligga bakom dunderglöggen, själv har mitt bryggeri ett mer alternativt glöggutbud. Iaf så sa han att 500g russin räcker gott och väl och skulle man tex slänga i 200g dadlar så bör det räcka med 300g russin. Det samma gäller sockret som går att byta ut mot motsvarande vikt av tex muscavadosocker, honung eller sirap bara för att nämna några exempel.
Biggan_
20-11-2010, 00:23
 för hjälpen!
CITAT (Biggan_ @ 19-11-2010, 23:26)  Ok, då skrubbar jag av potatisen bara! Behändigt! Jag får göra det i morgon för jag hann inte idag och nu är det rätt sent. Men Peztis, 1 kg russin till en sats på 5 liter, blev det inte väldigt sött då? Jag har en ask dadlar i kylen från förra julen, så då kan den slinka med där! Men skall man minska på russinen då, så det inte blir obalans i jäsningen? Som ni kanske förstår, så är jag ingen van hembrännare!  Visst blir det sött! Men det ska ju glögg vara...
Bengalow
24-11-2010, 23:36
Hörninini! Det som skall bli alkohol av potatis heter stärkelse. Den frigörs genom att skiva potatisen i tunna bitar. Stärkelsen frigörs och jästsvamparna kan komma åt den. Att bara slänga ner skrubbade potatis i en mäsk, är som att slänga ett paket jäst framför en vindruvsklase och säga "-Sköt er själv!". Det viktiga i jäsningsprocessen är att jästsvamparna får näring, dvs kan utnyttja det socker eller den stärkelse som dom utvecklar till alkohol. När alkoholhalten stiger upp emot 13-15 % så dör jästsvamparna av sin egen alkoholproduktion, och jäsningen avstannar, och detta bara under laboratoriemässiga förhållanden. Om man lyckas komma upp till 10% i en "hemmajäst" situation så skall man vara glad. Mosa all ingående frukt och dylika ingredienser så går det fortare, mycket fortare!!! Varför tror ni att druvorna trampas vid vintillverkning?? Enligt den gamla alkohollagstiftningen, så får vin endast beredas på frukt, eller fruktdestillat. Stärkelse av rotfrukter eller annan gröda, vars ingredient var av annan typ än fruktsocker(läs stärkelse) är /var förbjudet.
Biggan_
24-11-2010, 23:51
Naturligtvis skivade jag potatisen tunt, men jag skalade den inte. Sedan glömde jag bort dadlarna. Visst är potatis en frukt! Rotfrukt! Blir denna glöggen bra så sätter jag en omgång till som får stå och mogna till nästa jul...och då får jag använda dom gamla dadlarna.  ...man skulle kanske prova att göra glögg på potatismos!
Har letat efter en hävert, var kan man hitta sådana?? någon som vet kanske!
CITAT (Biggan_ @ 24-11-2010, 23:51)  Visst är potatis en frukt! Rotfrukt!   CITAT (Bettis @ 25-11-2010, 06:08)  Har letat efter en hävert, var kan man hitta sådana?? någon som vet kanske! Tror faktiskt att jag hittade min på ICA. Det går dock rätt bra att få upp glöggei flaskor om man några dagar innan ställer den så att hinken lutar lite, då samlar sig slammet i en a"hörnet". Sedan slevar man försiktigt upp glöggen i väl rengjorda flaskor. Det som är i botten (inte det som är absolut i botten och alldeles tjockt) samlar man upp i en egen flaska, märk den gärna med bottensats. Om den får stå upprätt så samlas det ju i botten och sedan kan man hälla försiktigt och få fin glögg där med. Dyrbara droppar!  Ett litet PS... Första omgången spå slevade jag och andra omgången använde jag hävert. Min hävert är dock så lång att den nästan sätter sig i botten och därmed så börjar den med att få upp bottensatsen om jag inte lyfter den. Så för mig var det nästan enklare att försiktigt sleva upp glöggen i flaskorna (och det är absolut inte första gången jag gör vin så lite vana har jag allt vid att använda hävert...).
Nu är min glögg tappad på flaskor! Jättegod...lite gammeldags smak tror jag! Tack för receptet! Vill ha den lite anings kryddigare nästa gång! Men vad stark den vart!!!! 22 procent! (mätaren visade 25 men gubben säger att den diffar på 3....hoppas det är ner som han säger)
Överbölingen
05-12-2010, 00:19
Jag nyttjade inte svagdricka utan lättöl och bayerskt d:o. Resultatet blev gott sedan gäsaningen avstannat. Men det är grumligt. Använder ni klarningsmedel? Eller låter ni det stå tills det klarnat?. Resultatet blev en "vit" glögg. Bränner lite i gommen.
CITAT (Överbölingen @ 05-12-2010, 00:19)  Jag nyttjade inte svagdricka utan lättöl och bayerskt d:o. Resultatet blev gott sedan gäsaningen avstannat. Men det är grumligt. Använder ni klarningsmedel? Eller låter ni det stå tills det klarnat?. Resultatet blev en "vit" glögg. Bränner lite i gommen. Jag gjorde rätt av receptet! Inga andra tillsatser! Stod i 8 veckor. Lite ogenomskinlig är den men det gör inget, smaken är mycket god och den värmer gott!
En fråga...ni som lagrat den ett år....har ni haft i nåt konserveringsmedel? Har ni haft kork eller kapsyl? Vill gärna göra mera till nästa år efter att ha läst att den vinner på lagring!
Om man låter glöggen stå några veckor så sjunker det grumliga ned och blir en bottensats, det andra blir vackert klart. Ställ gärna hinken (el damejeanne el vad som används) lite snett, dvs lägg något under på ena sidan så att bottensatsen hamnar i ena hörnet. Detta görs lämpligen ca en vecka innan tappning på flaska. Var försiktig om hinken lyfts till högre bänk el liknande för annars grumlar man runt bottensatsen igen. Idealet är så klart att sista veckan låta den få stå orörd på sitt höga ställe men man kanske inte vill ha den stående på köksbänken eller bordet en vecka...
Jag har använt vanliga vinflaskor med skruvkork, ursköljda med Atamon. Oftast dricker man ju inte upp en hel flaska glögg på en gång - inte jag i alla fall - och då är ju skruvkorken enklast.
Vi avnjöt vårens glögg den första advent och det var ruskigt gott med russin och mandel. Funderar på att köpa en sådandär alkomätare, lite nyfiken blir man ju alltid.
Hmmmm... kan ju önska mig en i julklapp!
Bengalow
05-12-2010, 15:27
Det finns bara ett säkert sätt att mäta alkoholhalten - destillering. Alla andra metoder är förkastliga. Om det finns socker kvar i brygden, vilket det ofta gör, så slår alkomätningen helt fel vid pipettmätning, och du kan överhuvudtaget inte lita på den. Om brygden är oklar eller grumlig, så är det ett tecken på att den inte är fullständigt utjäst, och att det finns kolsyra kvar. När kolsyran är borta, så klarnar det av sig själv. Kolsyran "lyfter upp" de fasta partiklarna i vätskan, så att de håller sig flytande.
Vill förtydliga lite av det som Bengalow skrev om grumlighet:
Om det har slutat väsa om brygden, då är det dags att sila den. För säkerhets skull, rör om lite och låt den stå någon dag till så att man ser att jäsningen verkligen avstannat. Om inte så får den stå ett tag till.
När det är avsilat så är brygden grumlig. Det är nu dags för den att stå stilla och klarna, det är då "grumlet" bildar en bottensats.
malcolm
05-12-2010, 16:09
CITAT (Bettis @ 25-11-2010, 06:08)  Har letat efter en hävert, var kan man hitta sådana?? någon som vet kanske! En hävert är inget annat än en slang egentligen där vätskan rinner av självtryck efter det att man sugit fram ett flöde, behållaren man skall transportera innehållet ifrån skall stå högre än den behållaren det skall ner i. Genomskinlig bensinslang av lämplig dimension från bensinmacken duger utmärkt. För att vara säker på att brygden verkligen är färdigjäst bör man införskaffa en jäsningsmätare vilka kan köpas i färghandel, på Coop Forum, affärer som säljer vinsatser etc. http://www.hambletonbard.com/English/Homeb...instruction.pdf
Kanon! Tack Peztis! Nu vet vi hur vi gör med nästa sats! ---------------------------------------------------------------------------
Och vi sätter en trippelsats efter jul då vi givit bort en massa redan och verkligen fått beröm för smaken! Vill ha den aningens kryddigare nästa gång, funderar på lite extra mängd kryddor. Kanske även lite apelsin eller pomerans, någon som provat??
Solstorm
08-12-2010, 12:49
CITAT (Bettis @ 25-11-2010, 06:08)  Har letat efter en hävert, var kan man hitta sådana?? någon som vet kanske! Akvarieaffärer brukar ha slang i många olika grovlekar, bara att välja.
Min glögg blev inte det minsta söt, visserligen gillar jag inte söt glögg, men min blev lite väl "osöt".
Kan jag ha i lite honung eller socker när jag värmer på den?
Annars blev den bra.
Pius
Pius, det är ju bara att prova! För fylligare smak kan du även använda rå-, farin- eller muscovadosocker.
huskatt
14-12-2010, 23:27
Min "Dunderglögg" luktar så gott i garderoben.Den har stått i 6 v lagom till julafton.Det ska bli spännande att prova att glögga med den.-Man blir väl inte pruttig,hoppas jag... :tummenupp:
Tack alla för tipsen om hävert men vi tog och öste upp den och den blev kanongod, jag som inte ens gillar glögg tyckte att den var ok eftersom den inte var för söt!!!! nu blir det till att ge bort några flaskor i jul och sätta en ny omgång till nästa år!!!
Vad bra att du blev nöjd!
Och som du nog redan vet så tjänar den ju på att lagras lite. Jag satte min första i våras och den är jättegod nu!
Överbölingen
16-12-2010, 20:33
Schleve duunder glööögen. Den ä så scjävla goooo. Fniss! Verkligen en höjdare. Turligt nog har vi glöggseason here from Decemer to April. Then Rum and tea. Sedan är det sommar och kall pilsner.
Biggan_
16-12-2010, 21:11
CITAT (Överbölingen @ 16-12-2010, 20:33)  Schleve duunder glööögen. Den ä så scjävla goooo. Fniss! Verkligen en höjdare. Turligt nog har vi glöggseason here from Decemer to April. Then Rum and tea. Sedan är det sommar och kall pilsner. Jag får hålla dej sällskap då! Sitter och provsmakar min första egengjorda glögg! Jämrans god är den, och stark! Jättestark!
Svärfar gjorde en glögg efter ett väldigt gamalt recept och använde bland annat fikon vilket gav en kanongod smak! Vad tror ni, om jag har fikon i också hur mycket russin ska man minska? Vill inte ha enbart fikon!
theseraphim
27-12-2010, 10:02
CITAT (Suz @ 26-12-2010, 20:10)  Svärfar gjorde en glögg efter ett väldigt gamalt recept och använde bland annat fikon vilket gav en kanongod smak! Vad tror ni, om jag har fikon i också hur mycket russin ska man minska? Vill inte ha enbart fikon! SKulle tro att om du har tex 500g fikon så kan du minska med lika mycket russin...cirka
CITAT (theseraphim @ 27-12-2010, 10:02)  SKulle tro att om du har tex 500g fikon så kan du minska med lika mycket russin...cirka Tack för svar! Nu har vi satt en trippelsats
Överbölingen
10-01-2011, 17:37
Dags att sätta ny glögg. Den blev ju utomordentligt god. Här har vi ju sässong fram till april även om vi brukar gå över till teracka, toddy på te + rom eller vad man nu har tillgängligt, när solen börjar ta på snön.
Jag har en liten fråga. Jag satte ju en ny omgång glögg 30/12 och den "puttrade" bara några dagar...knappt 1 vecka, sen blev den tyst. Den förra bubblade ju som sjutton länge. Vad kan det vara för fel?
Bengalow
18-01-2011, 20:06
Jäsning är en produkt av jästsvampars sockerkonsumtion.Dom lever på den produkte, och om det är för lite socker, så upphör jäsningen. Socker är även en konserveringsmetod..så för lite socker ELLER för mycket socker = jässtopp
CITAT (Bengalow @ 18-01-2011, 20:06)  Jäsning är en produkt av jästsvampars sockerkonsumtion.Dom lever på den produkte, och om det är för lite socker, så upphör jäsningen. Socker är även en konserveringsmetod..så för lite socker ELLER för mycket socker = jässtopp Ja det vet jag och jag hade samma mängd som sist....dock tredubblade jag satsen....glöggsatsen alltså, inte bara socker
therese.kvist
04-03-2011, 09:11
CITAT (Suz @ 18-01-2011, 22:41)  Ja det vet jag och jag hade samma mängd som sist....dock tredubblade jag satsen....glöggsatsen alltså, inte bara socker  Det är inte bra att dubbla satserna. Gör flera hinkar istället!
Överbölingen
22-10-2011, 22:30
Dunderglöggen bör lyftas upp igen till aktuell nivå.
Alldeles snart dags att ställa. Den är superb med ev lite tillskott. För glögg är ett kroppens tillskott efter en kylig dag i den egna eller Den Stora Trädgården. Kallt, ruggigt och mer eller mindre snö.
merlin68
24-10-2011, 17:53
Det kommer att bli Dunderglögg här med!!! Vart köper man svagdricka, finns den att köper i vanlig livsmedelsbutik? Ska åka och handla imorgon.....
CITAT (merlin68 @ 24-10-2011, 18:53)  Det kommer att bli Dunderglögg här med!!! Vart köper man svagdricka, finns den att köper i vanlig livsmedelsbutik? Ska åka och handla imorgon..... Vi köpte på City Gross...
*Stintan*
26-10-2011, 22:13
Köpte på ICA förra året men det är inte alltiod dom har.
Tänkte prova det här receptet och göra egen glögg i år men undrar lite över det här med jästen. Jag köpte vinjäst, eller det jag hittade var en startsats med en påse vinjäst samt en påse jästnärsalt eller jästnäring enligt förpackningen. Detta skulle räcka till 25 l vin. Är det nån som vet om jag ska använda båda påsarna eller bara vinjästen? Och ska jag använda allt eller bara en viss del? Vägde påsen med vinjäst och den vägde 9 gram. Kan ingenting om det här och vore supertacksam om nån av er som gjort det här tidigare kan hjälpa mig...
*Stintan*
03-11-2011, 16:00
Varför inte ta vanlig jäst som man använder när man bakar? Det blev jättebra med ett sånt paket.
Vet inte om den vinjästen du köpt är samma som starkvinsjäst.
Stod på paketet att vinjästen var för lätt- eller starkvin. Men jag skippar det och kör på vanlig bakjäst, verkar säkrast så  . Tack för svar!
Bengalow
04-11-2011, 12:37
liilo. använder du bakjäst, så är risken för "vildjäsning" (se uppslagsboken!) många gånger större, dvs det kan bli vinäger av det under felaktiga förhållanden, både vid tillverkning och lagring... Vinjäst är det du skall använda och inget annat, om du vill göra vin. Eftersom du har jästnärsalt, så tillsätt också detta, det hjälper jästen att komma igång, så att det blir fart på alkoholframställningen. Kom ihåg att glögg är ju bara spetsad/smaksatt vin...
aha... ja vildjäsning vill jag inte råka ut för. Men kan jag använda all vinjäst och jästnärsalt även fast det står att det ska räcka till 25 l och jag kör på 5 l? Är verkligen nybörjare på det här och vill inte att det ska bli fel...
*Stintan*
05-11-2011, 23:05
Du måste nog minska mängden så du får rätt förhållande. Ska du göra 5 liter så blir det ju 1/5 -del du ska använda eftersom hela mängden räcker till 25 l. Jag vet dock inte om det funkar att göra så.
Ingen av oss andra som gjort den här glöggen har använt vinjäst vad jag sett och ingen som följt receptet har misslyckats.
Överbölingen
09-11-2011, 01:39
Haver denna dag inhandlat 15 liter folköl (Gjorde på det förra året). Skall sätta satsen i morgon. Låter ölet skumma av sig medan jag jagar rådjur några timmar. Sedan kommer det att lukta Bierstube i tre veckor.
Tänkte sätta glögg idag och har glömt om det var torrjäst eller färsk jäst som jag använde sist, det står ju bara jäst i receptet, vad är det som ni lägger i???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|