Överbölingen
02-12-2011, 23:51
Så har jäsningen slutat och det börjar klarna (glöggen alltså). Filtrerade den tidigare silade glöggen i i kväll. Tappar på flaskor om några dagar. Sedan får den stå och sjunka ett par veckor. Slog bort bottenstatsen men lagret ovanför tappade jag på flaskor för underhållsbelöning fram till jul.
Vickjohansson
06-12-2011, 10:22
Spännande, tack! Själv gör jag favoritglöggen på vitt vin, apelsinsaft, kryddnejlika och en slurk citruslikör av nån sort. Lite annorlunda och fräscht!
Tänkte höra ni som har haft apelsin i hur har det blivit? Tyckte att den blev för söt sist jag gjorde en sats. Tänkte dra ner till minsta mängden russin. Vore då kanske gott med lite smak av apelsin men undrar om man kanske ska ta syltade apelsinskal som man bakar på. Vad tror ni?
Vill du ha apelsinsmak så ska du nog inte ta de syltade, de är rätt smaklösa... Den mesta smaken sitter i det yttersta skalet, beskan sitter i det vita. Så beroende på vilken typ av smak du vill ha fram får du använda som du önskar. Kanske en hel apelsin som du låter vara med samt det yttersta skalet av en till?
Tack för svaret, blir nog ett säkert kort och gå efter receptet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.