|
Chamomille
15-11-2009, 15:44
CITAT (Fny @ 15-11-2009, 15:29)  weeee, nu har jag också blandat glögg!  Ser fram emot att smaka den om en sex veckor eller så! Kul! Jag blandade ju en extra hink med apelsiner och annat i. Den tjuvsmuttade jag på igår. Inte dum alls
Låter gott, men verkar komplicerat att göra! Jag har ofta gjort egen glögg genom att krydda rödvin och stärka med starksprit.
Här ett recept som jag haft. Klart i en handvändning.
1 flaska rödvin 2 dl starksprit 1 kanelstång 4 hela kryddnejlikor en bit färsk ingefära 1 dl russin 1 dl grovt hackad skalad mandel
Häll vin och sprit i en kastrull. Tillsätt kanel, nejlikor och ingefära. Värm upp försiktigt tills blandningen nästan sjuder. Obs! Koka absolut inte! Tillsätt russinen och mandeln och söta eventuellt med socker efter smak. Själv föredrar jag nästan osötad glögg.
Det är fint att dekorera med strimlat apelsinskal. Russin och mandel kan man ha på sidan om, det är ju vanligt i Sverige.
...... Editerar: Kan varieras med svartvinbärssaft och kardemummakärnor. Båda passar jättebra som krydda!
måste ju säga att det inte var ett dugg komplicerat att göra glögg enligt receptet här, det var ju busenkelt att slänga ihop ingredienserna! Och jisses vad det luktar gott i köket idag!
Chamomille
16-11-2009, 18:21
CITAT (Fny @ 16-11-2009, 18:18)  måste ju säga att det inte var ett dugg komplicerat att göra glögg enligt receptet här, det var ju busenkelt att slänga ihop ingredienserna! Och jisses vad det luktar gott i köket idag!  Visst doftar det gott! Och det är verkligen inte komplicerat
CITAT (Fny @ 16-11-2009, 18:18)  måste ju säga att det inte var ett dugg komplicerat att göra glögg enligt receptet här, det var ju busenkelt att slänga ihop ingredienserna! Och jisses vad det luktar gott i köket idag!  Du menar säkert receptet i första inlägget här. Okej, det är säkert inte komplicerat, men att vänta 3-6 veckor i stället för 10 minuter på att få smaka, där är skillnaden. Jag är av den spontana typen...
Rosmarin
16-11-2009, 20:31
CITAT (RitRat @ 16-11-2009, 19:11)  Du menar säkert receptet i första inlägget här. Okej, det är säkert inte komplicerat, men att vänta 3-6 veckor i stället för 10 minuter på att få smaka, där är skillnaden. Jag är av den spontana typen... Visst är det lång väntetid. Men det är värt det.  Jag har också många gånger gjort glögg så som du skriver att du gör, när det varit knappt om tid. Det går inte att jämföra. Dunderglöggen vinner överlägset om du frågar mig.
Solstorm
17-11-2009, 10:30
Jag prövade att göra svagdricka. Gjorde en blandning av två recept. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=85120Jag tog också krossade enbär istället för olja. Jag hade hoppats på att det skulle smaka som svagdricka gjorde förr, jag älskade ju den, men tyvärr så smakade det inget vidare. Jag har satt glögg på 3 liter köpt svagdricka sedan tidigare. Nu får jag sätta glögg på all svagdrickan jag gjorde för jag vill nog inte dricka den som den är. Jag kommer att ha en hel del lagrad glögg till nästa år Hur många år kan man lagra glöggen tro?
Eva i Höga
17-11-2009, 14:21
Jag har lyckats lagra glögg i tre år sen har vi druckit upp den för den har varit så himla god. Vet faktiskt inte hur länge det går att spara. Men jag ger dig i uppdrag, Solstorm, att spara glöggen i mer än tre år (om du kan!) så får vi veta kanske.
Solstorm
17-11-2009, 14:48
CITAT (Eva i Höga @ 17-11-2009, 14:21)  Men jag ger dig i uppdrag, Solstorm, att spara glöggen i mer än tre år (om du kan!) så får vi veta kanske.  Vi får väl se hur det går. Vi brukar inte dricka så himla mycket glögg men nu kanske det blir mer. Man kan väl skylla på törstiga kamrater om den skulle ta slut
*Stintan*
18-11-2009, 15:59
Vad händer om man skippar ingefäran? Glömde köpa  eller kan man stoppa i de efteråt om några dagar?  Kommer liksom inte till affären varenda dag.
Chamomille
18-11-2009, 16:34
CITAT (*Stintan* @ 18-11-2009, 15:59)  Vad händer om man skippar ingefäran? Glömde köpa  eller kan man stoppa i de efteråt om några dagar?  Kommer liksom inte till affären varenda dag. Det spelar nog ingen som helst roll. Det ska ju stå så länge och dra ändå
Eva i Höga
18-11-2009, 19:33
Javisst, du kan stoppa i ingefäran i efterhand, blir säkert smak ändå på minst tre veckor.
Nu har jag ungen ren hink men däremot en damejeanne (jupp, har gjort lite vin genom åren!) och det borde ju funka jättebra, eller hur!
Måste nog också prova!
Det där med att den är lite för söt efter knappa tre veckor, den borde bli mindre söt efter ett tag för jästen äter upp sockret.
Så dax att hitta den här tråden nu...  bara 5 veckor kvar till jul...  jaja, vi får väl dricka dunderglögg till nyår då i morron ska jag handla ingredienserna och sätta en laddning på jäsning!
Ni som gjort denna glögg tidigare, hur mycket av en tiolitershink fyller den upp?
Min damejeanne rymmer närapå 13 liter och det är ju lika bra att göra dubbel sats, tänkte jag!
Någon svagdricka hade affären så klart inte så jag köpte en burk enbär - kunde kanske ha plockat från enen hemma men...
Det borde väl gå bra att börja på torrjäst? Öka på lite på temperaturen i början, bara...
Min damejeanne var full med vin! Hade helt glömt bort att jag gjorde den för 10 år (!!!) sedan. Den smakade då inte så mumsigt så jag lät den vara, minns jag. När jag nu bar upp från källaren så tänkte jag att nu har jag väl tio liter vinäger (bra julklapp!!!!) men nä, det var fortfarande vin. Något godare var det kanske men jag hällde ut det i alla fall. Lite smärtsamt... Hande kasnke kunnat göra glögg av det men nu har jag ju bestämt mig för att göra denna varianten med svagdricka och någon måtta kanske det får vara med glöggandet! Fast vi är rätt tokiga i glögg här hemma!
Appropå glögg, vet ni vad de tar för en ynka påse på 0,5 g saffran i år på Apoteket?
40:-!!!
Just ja, ni som gjort svagdrickan och använde enbär istället för enbärsolja, hur många enbär krossade ni?
*Stintan*
20-11-2009, 13:57
CITAT (Peztis @ 20-11-2009, 13:18)  Ni som gjort denna glögg tidigare, hur mycket av en tiolitershink fyller den upp?
Min damejeanne rymmer närapå 13 liter och det är ju lika bra att göra dubbel sats, tänkte jag!
Någon svagdricka hade affären så klart inte så jag köpte en burk enbär - kunde kanske ha plockat från enen hemma men...
Det borde väl gå bra att börja på torrjäst? Öka på lite på temperaturen i början, bara...
Min damejeanne var full med vin! Hade helt glömt bort att jag gjorde den för 10 år (!!!) sedan. Den smakade då inte så mumsigt så jag lät den vara, minns jag. När jag nu bar upp från källaren så tänkte jag att nu har jag väl tio liter vinäger (bra julklapp!!!!) men nä, det var fortfarande vin. Något godare var det kanske men jag hällde ut det i alla fall. Lite smärtsamt... Hande kasnke kunnat göra glögg av det men nu har jag ju bestämt mig för att göra denna varianten med svagdricka och någon måtta kanske det får vara med glöggandet! Fast vi är rätt tokiga i glögg här hemma!
Appropå glögg, vet ni vad de tar för en ynka påse på 0,5 g saffran i år på Apoteket?
40:-!!! Är det inte knepigt att få ur alla grejerna ur damejannen sen? Jag tänker på potatis, kanelstång. Själv använder jag en stor rostfri kastrull o hoppas det går bra. (lättarte när man ska provsmaka hihi)
Nä, det går nog, får skära i små bitar bara...
Rosmarin
20-11-2009, 14:25
CITAT (Peztis @ 20-11-2009, 13:32)  Just ja, ni som gjort svagdrickan och använde enbär istället för enbärsolja, hur många enbär krossade ni? Till det recept jag länkade till tidigare tog jag 50 enbär som jag krossade och lät koka upp med lite av vattnet. Löste sedan upp sockret i detta och blandade med det kalla vattnet för att uppnå önskad temperatur.
Oj, hoppas att det räcker då... nu ska jag räkna enbär för det är bara det som saknas nu iden blivande svagdrickan!!!
Tack för det snabba svaret, Rosmarin!!!
Så. Nu står det på golvet!
Hmmm... tycker inte att det händer något i mina dunkar (tog två tiolitersdunkar) med blivande svagdricka. Borde det inte kännas lite ljummet nu några timmar senare? När man jäser bröd blir ju bunken alldeles varm.
Kanske inte tog tillräckligt varmt vatten. Får fundera på om jag ska försöka värma det lite på något sätt (t ex ställa dunkarna på vetekuddar?).
Chamomille
20-11-2009, 19:17
CITAT (Peztis @ 20-11-2009, 19:14)  Hmmm... tycker inte att det händer något i mina dunkar (tog två tiolitersdunkar) med blivande svagdricka. Borde det inte kännas lite ljummet nu några timmar senare? När man jäser bröd blir ju bunken alldeles varm.
Kanske inte tog tillräckligt varmt vatten. Får fundera på om jag ska försöka värma det lite på något sätt (t ex ställa dunkarna på vetekuddar?). Lugna ner dig.. Det är klart att det jäser. Har du ett öra så hör du att det fräser...
Nej, det är ju det det inte gör... Och jag är lugn!  Eller jo, det bubblar lite! Tryckte örat emot öppningen så nu bidde jag blöt där! Tack Camilla!
Hur vet jag om svagdrickan är färdig för nästa steg, dvs att använda till glöggen? Den har stått i två dagar nu.
Chamomille
22-11-2009, 23:06
CITAT (Peztis @ 20-11-2009, 19:20)  Nej, det är ju det det inte gör... Och jag är lugn!  Eller jo, det bubblar lite! Tryckte örat emot öppningen så nu bidde jag blöt där! Tack Camilla!
Så där, nu står det och bubblar glögg hos mig med! Spännande att se vad det blir, doftar gott gör det i alla fall... Och jag hoppas det blir så gott så man kan ge bort det i present, gjorde nämligen dubbel sats.
Solstorm
23-11-2009, 15:57
Jag slängde potatis, russin, bottensats med jäst mm i komposten när glöggen var klar. Tänke att där kanske växter glöggsvamp nästa år
Eller så kommer blommorna att dofta glögg, potatis och morötter smakar glögg... om du använder komposten i land och rabatter alltså! Använder du den potatisen i nästa glöggsats - då kan du nog snacka om DUNDERglögg de Luxe!
Chamomille
23-11-2009, 20:11
CITAT (Solstorm @ 23-11-2009, 15:57)  Jag slängde potatis, russin, bottensats med jäst mm i komposten när glöggen var klar. Tänke att där kanske växter glöggsvamp nästa år   Glöggsvamp...
Rosmarin
24-11-2009, 12:18
CITAT (Solstorm @ 23-11-2009, 15:57)  Jag slängde potatis, russin, bottensats med jäst mm i komposten när glöggen var klar. Tänke att där kanske växter glöggsvamp nästa år   CITAT (Peztis @ 23-11-2009, 17:14)  Eller så kommer blommorna att dofta glögg, potatis och morötter smakar glögg... om du använder komposten i land och rabatter alltså! Använder du den potatisen i nästa glöggsats - då kan du nog snacka om DUNDERglögg de Luxe!  ...eller kanske man kan odla potatis och använda den potatisen som enda ingrediens i nästa års glögg. En Dunderglöggspotatis. Toppen!
En liten fråga så här första advent: det stod tidigare i tråden att man inte skulle röra i brygden. Men när man gör vin så SKA man skaka damejeannen emellanåt. Så finns det någon "vettig" anledning till att man inte ska rör'at? Det kliar i mina fingrar, nämligen... Trevlig advent, förresten!
 Nu är vår dunderglögg klar! Jättegod men inte jättestark, tror jag nog. Kanske skulle ha skaffat vinjäst i stället för vanlig jäst? Men iallafall, gott! Men jag undrar nu hur sjutton man bäst förvarar denna glögg? Svalt och mörkt? Kylskåp? Funkar rumstemperatur?
Min är nog tvärt om - rätt stark men inte så god!
Det bästa är mörkt och svalt så som man förvarar vin...
Vet just inte om jag kan tycka att min glögg är sådär jättegod som sagt, men å andra sidan är den inte klar ännu, tror jag. Och kunde ingen ha sagt att det var VIT glögg det skulle bli? Mannen vägrar dricka det så nu står jag här med dubbel sats... Kommer ju bli alkoholist!
Nästa år så tänker jag ha svarta vinbär eller körsbär från trädgården och mångden med enbär ska minskas (gjorde egen svagdricka enl infon här i tråden, fick ju inte tag på det i affären).
Och här är en till som hoppas på glöggsvampar nästa år, körde ned mäsken i komposten idag.
 blev din glögg VIT???? Min blev mörk, ser ut som vanlig glögg.
*Stintan*
19-12-2009, 20:48
Har provsmakat min och den var jättegod. Och inte är det då vit glögg. Ska göra en sats till sedan och spara.
Ja, då fattar jag ingenting! Kan det ha att göra med att jag inte köpte svagdricka?
Ni som gjorde egen - hur blev er?
Har funderat vidare... jag köpte russin på ÖB, de var goda men kan det vara så att de var gjorda på gröna druvor medan de man annars köper är gjorda på blåa?
Chamomille
20-12-2009, 16:56
CITAT (Fny @ 19-12-2009, 19:41)   Nu är vår dunderglögg klar! Jättegod men inte jättestark, tror jag nog. Kanske skulle ha skaffat vinjäst i stället för vanlig jäst? Men iallafall, gott! Men jag undrar nu hur sjutton man bäst förvarar denna glögg? Svalt och mörkt? Kylskåp? Funkar rumstemperatur? Vi har vår i källaren bara rakt upponer  Något mörkt ja, och något kallare än normaltemp. CITAT (Peztis @ 19-12-2009, 21:04)  Ja, då fattar jag ingenting! Kan det ha att göra med att jag inte köpte svagdricka?
Ni som gjorde egen - hur blev er? Vår blev brun
Chamomille: blev den god? Använde du köpt svagdricka?
Chamomille
20-12-2009, 17:46
Ja, jag använde köpt svagdricka och den blev jättegod. En aningen stark kanske....
*Stintan*
20-12-2009, 20:33
Men Peztis vilken färg va det på din hemgjorda svagdricka då? Russinen ger väl inte så mycket färg precis även om de är gjorda på röda druvor men däremot är ju svagdrickan mörk.
årets glögg är nu satt! MEN jag råkade.... öhm... ha i en påse anis som jag hade lagt fram av misstag...  Oh jisses, det blir intressant att se hur det blir!
Nu har jag också satt en omgång glögg, nu gillar jag inte glögg direkt men det är kul att göra, får väl ge bort den om den är god.
theseraphim
08-11-2010, 15:49
Ville bara flinka in att alla mina tre glögger står och drar så fint, doftar ljuvligt av alla tre sorter....Speciellt de två hemliga sorterna:-) En av dem har jäst något kopiöst den senaste veckan så undrar hur stark den blir men den luktar underbart friskt o gott. Den andra luktar kraftigt, bordust men kryddigt o hett på samma gång.
Överbölingen
13-11-2010, 21:47
Här puttrar det också. I brist på svagdricka så tog jag bayerskt lättöl. Tillsätter lite svartvinbärssaft när det puttrat färdigt.
Överbölingen
14-11-2010, 18:57
Herre mina dar vad det puttrar. Var fjärde sekund släpper tunnan en bubbelfjärt. Jag har 13,2 liter i en vinjäsningsbalja. Måste nog undvika det rummet innan jag kör bil. Men det är roligt som bara den att skriva på olika forum.
Bengalow
14-11-2010, 19:11
Det heter koldioxid som bubblar upp, överbölingen, och det mäter man inte med en alkometer. Jag kan trösta dig med att det som blir kvar kommer att hålla max 10-12 %, i bästa fall. Enligt naturens regler så dör all jästsvamp vid max 15% alkohol, under laboratoriemässiga förhållanden, och begränsar därmed jäsningen. Om man då har för mycket socker kvar blir det söttt vin. Om man lyckats att få slut på allt sockret blir dett ett "torrt" vin. Lycka till i försöket att få en "dunderglögg", men räkna inte med mirakel. Det har inte skett sedan solen gick upp i väster då Jesus föddes, enligt skrönor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|