Full version: Glögg
Sidor: 1, 2, 3, 4
Eva i Höga
Dunderglögg
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst (eller starkvinsjäst)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm) skalad o delad i mindre bitar
1 kanelstång
1-2 pkt russin (2 pkt = 500 g)
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. (Jag har ingen hävert så mot slutet häller jag det genom ett filter och det allra sista som är grumligt häller jag ut.)
Värm och njut. Drick med förstånd, den blir stark! crazy.gif
skogstroll
CITAT (Eva i Höga @ 06-11-2008, 10:20) *
Dunderglögg
5 liter svagdricka
5 skivade råa potatisar
1 paket bakjäst (eller starkvinsjäst)
1 påse nejlikor
1 påse kardemummakärnor
1 bit färsk ingefära (ca 5 cm) skalad o delad i mindre bitar
1 kanelstång
1-2 pkt russin (2 pkt = 500 g)
2,5 kg socker

Blanda allt i en tiolitershink, täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex.
Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hjälp av en hävert. Var noga med att inte få med bottensatsen. (Jag har ingen hävert så mot slutet häller jag det genom ett filter och det allra sista som är grumligt häller jag ut.)
Värm och njut. Drick med förstånd, den blir stark! crazy.gif

hehe spännande kanske man skulle prova giggle.gif
Eva i Höga
Gör det! Jag tycker den är god och det tycker alla våra grannar som alltid är hos oss på glöggfest den andra advent. De går hem glada och lite på örat frampå nattkröken.
Rosmarin
Hmm... jag gjorde något liknande för rätt många år sedan som enligt receptet skulle bli "ungefär lika alkoholstark som systemets vinglögg". Den blev starkare crazy.gif
Jag ska prova ditt recept.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 06-11-2008, 11:58) *
De går hem glada och lite på örat frampå nattkröken.

biggrin.gif
Aqvakul
Låter farligt... flirting.gif
Sussie F-Flower
Tack så mycket för receptet, Eva! Du är "kung"! kompiskram.gif

Har missat detta fast jag har sökt om du lagt in receptet....

...-Vad konstigt... g.gif

Imorgon ska sättas glögg! tummenupp.gif
Spännande med en annan sort!

mvh.
anne-li i olofstorp
Den här har jag gjort förr. I många år... Fast potatisen skulle skivas och läggas uppepå det andra.
Väldigt god!!!
Väldigt stark whistling.gif
Lätt att göra.
160kvm stort hus
Hej!
Nu har även jag blandat ihop ett "kok".

Luktar ljuvligt gott! Såg samma recept i en tidning fast utan jäst och den skulle förvaras i kylskåp. Alkoholfria varianten kanske?

Fråga: Alla kryddor har lagt sig ovanpå skummet, ska man peta ner dom eller ramlar dom ner av sig själva till slut?
Min hink står i köket, vi har värmegolv. Kan det bli för varmt kanske?

För övrigt måste jag säga att det känns underbart att vara tillbaka på odla igen. har ju varit borta nästan ett halvår nu! *sakna*
Eva i Höga
Man ska inte röra glöggen. En del kryddor lägger sig ovanpå skummet men de ramlar nog ner. Det blir god smak på glöggen ändå. Jag har också alltid min glögg i köket på värmegolv, den ska ju stå i rumstemperatur för att jäsa. Lycka till med din glögg!
160kvm stort hus
Ja jag misstänkte det.

Tack för svar eva!

/ kakan
Eva St
Har också gjort denna glögg i många år men jag brukar göra den och låta den stå ett år då blir den supergod.
Det funkar ju bra om man gör den vid juletid för då luktar det verkligen jul i stugan och så tar man fram och dricker av fjolårets så har ju denna stått till sig till nästa år
160kvm stort hus
Nu är skummet borta och allt har lagt sig på ytan. Russin, potatis, kryddor osv. Men det luktar himelskt gott!!
I början luktade det mest kryddor och jul men nu börjar det lukta riktig vinglögg. ( hur gick det till?? *fniss* )

Längtar efter att få provsmaka.

Eva St att du låter den stå i ett år, det är väl efter du har hällt upp den på flaska va?
Eva St
Ja det stämmer precis. Gör den helt färdig och tappar upp den och sedan undan med den till nästa år!!!!!!!!!
Eva St
Chamomille
Vi har också gjort glöggen och provsmakade häromdagen. Jösses va god! Mycket godare än köpe-glögg yes.gif
Kommer aldrig mer att köpa glögg.
Tack för det receptet tummenupp.gif
Eva i Höga
Vad roligt, Chamomille, att du tyckte om den. Vi drack av vår i lördags när vi var ett gäng som gick på granjakt och vi blev varma och glada.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 11-12-2008, 09:09) *
Vad roligt, Chamomille, att du tyckte om den. Vi drack av vår i lördags när vi var ett gäng som gick på granjakt och vi blev varma och glada.

biggrin.gif Jaa, varm och glad blir man nog. Vi väntar bara på snön så man har en anledning att sätta sig i en driva och ta en varm hutt biggrin.gif
160kvm stort hus
Puttar upp tråden lite så att ni inte glömmer att glögga!!

tummenupp.gif
Chamomille
Här glöms det inget. Ligger lagrat i källaren biggrin.gif
skogstroll
blush.gif slurrp
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 22-10-2009, 14:22) *
blush.gif slurrp

Ni kanske kan komma över och smaka? Nån gång i December rolleyes.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 22-10-2009, 14:25) *

trevligt!!! yes.gif
Rosmarin
åh ja! Den vill jag göra i år! Men det här med svagdricka... finns ju inte att köpa i Frankrike.

Är det någon som vet om det går att göra svagdrickan själv?
160kvm stort hus
CITAT (Chamomille @ 22-10-2009, 14:25) *

Gärna!!

Rosmarin, här kanske?

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?p=85120
Rosmarin
CITAT (160kvm stort hus @ 23-10-2009, 09:47) *
Gärna!!

Rosmarin, här kanske?

tummenupp.gif Ser bra ut! Tack så mycket!
therese.kvist
passa på att göra en ny sats direkt efter jul, så det blir lagrat mycket godare!!!
Rosmarin
CITAT (160kvm stort hus @ 23-10-2009, 08:47) *
Gärna!!

Rosmarin, här kanske?

CITAT (Rosmarin @ 23-10-2009, 09:39) *
tummenupp.gif Ser bra ut! Tack så mycket!

Nu är svagdrickan satt att "göra sig". Sedan ska jag göra dunderglögg av den. Skam den som ger sig... crazy.gif
Eva i Höga
Ska sätta min glögg ikväll men jag kommer gärna och smakar på din också Chamomille!
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 05-11-2009, 08:40) *
Ska sätta min glögg ikväll men jag kommer gärna och smakar på din också Chamomille!

Jag har gjort 2 hinkar i år. En enligt ordinarie recept samt en egen påhittad variant med apelsin och aprikoser. Doftar underbart inne på kontoret just nu biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 05-11-2009, 08:45) *
Jag har gjort 2 hinkar i år. En enligt ordinarie recept samt en egen påhittad variant med apelsin och aprikoser. Doftar underbart inne på kontoret just nu biggrin.gif

Två hinkar!
Det låter som det skulle kinna bli ganska livat.... giggle.gif
Chamomille
Det skulle det ju kunna bli biggrin.gif Fast det blir inte så förfärligt många flaskor och en del ges bort och en del lagras.
Eva i Höga
CITAT (Chamomille @ 05-11-2009, 09:14) *
Det skulle det ju kunna bli biggrin.gif Fast det blir inte så förfärligt många flaskor och en del ges bort och en del lagras.

Ja, det är utmärkt att lagra glöggen, den blir bara godare. Dessutom är det uppskattad present när man går på alla kalas under höst o vinter.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 05-11-2009, 09:51) *
Ja, det är utmärkt att lagra glöggen, den blir bara godare. Dessutom är det uppskattad present när man går på alla kalas under höst o vinter.

Japp tummenupp.gif En hemgjord etikett är kul också smile.gif
Rosmarin
CITAT (Rosmarin @ 04-11-2009, 20:00) *
Nu är svagdrickan satt att "göra sig". Sedan ska jag göra dunderglögg av den. Skam den som ger sig... crazy.gif

...och nu ska jag göra glögg av svagdrickan.

CITAT (Chamomille @ 05-11-2009, 08:45) *

God idé! tummenupp.gif
Om min "försöksglögg" blir lyckad så ska jag också sätta en sats till på direkten sedan! smile.gif

CITAT (Eva i Höga @ 05-11-2009, 09:51) *

tummenupp.gif

CITAT (Chamomille @ 05-11-2009, 10:02) *
Japp tummenupp.gif En hemgjord etikett är kul också smile.gif

yes.gif Trevlig idé!
Solstorm
Rosmarin, hur blev svagdrickan? Blev den god? Vilket recept använde du?

Jag är också frestad att pröva, saknar svagdricka så som den smakade förr. Fast när jag läser recepten så ser det ju inte så himla gott ut, inte så olikt mäsk.
Rosmarin
CITAT (Solstorm @ 08-11-2009, 15:29) *
Rosmarin, hur blev svagdrickan? Blev den god? Vilket recept använde du?

Jag är också frestad att pröva, saknar svagdricka så som den smakade förr. Fast när jag läser recepten så ser det ju inte så himla gott ut, inte så olikt mäsk.

Jag använde det här receptet: länk

Den var drickbar. Mindre mustig dock än vad jag tycker att svagdricka brukar vara. Det var ju inte svårt att göra, tog inte lång tid och inte så dyra ingredienser så du kan ju prova kanske? Jag hade inte enbärsolja och sockerkulör. Tog torkade enbär istället som jag krossade och la i. Använde farinsocker.
smuleborg
Här ska göras glögg! En hink med din (Eva i Höga) kryddsättning och en med annan variant (tänker spontant: ingefära, apelsin, citron och - lite chili! alla experiment blir inte bra, men jag har roligt i alla fall)
Chamomille
CITAT (Rosmarin @ 08-11-2009, 15:29) *
yes.gif Trevlig idé!

Hittade roliga etiketter på det berömda Brisak, Det står kort och gott "hemgjort" på dom biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Chamomille @ 09-11-2009, 20:07) *
Hittade roliga etiketter på det berömda Brisak, Det står kort och gott "hemgjort" på dom biggrin.gif

Man kan hitta mycket roligt.
Jag brukar göra helt egna. Ibland för hand om det inte ska göras väldigt många, och ibland i datorn.
Förra året blev det så här:

[attachment=44178:Gl_gg_pm.jpg]
Solstorm
Novembergrått. Det är snöblask som kommer ute, men det är inte vitt, snarare grått tjockt regn. Våren känns väldigt långt borta nu och jag tycker synd om mig själv. Vad kan man göra? MAN SMAKAR PÅ GLÖGGEN! Fast jag borde ha skrivit upp när jag gjorde den för jag minns inte hur länge den har stått.

Det skummade något om den när jag värmde den i micron och den smakade väldigt sött, annars var smaken mycket god på Evas dunderglögg. Tror att den inte är klar, den kanske inte har stått i fullt tre veckor än men det verkar lovande. Tror att jag ska smaka lite till, den kanske är liiite mer klar nu än för en stund sedan.
Eva i Höga
Jo, nog kan man behöva pigga upp sig i novembermörkret. Min glögg har bara stått några dagar men det jäser fint och luktar glögg i hela huset. Igår smakade jag på glöggen sen förra året och den var riktigt god när den stått ett år. Rekommenderas att spara i alla fall en del om man kan.
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 10-11-2009, 15:53) *
Jo, nog kan man behöva pigga upp sig i novembermörkret. Min glögg har bara stått några dagar men det jäser fint och luktar glögg i hela huset. Igår smakade jag på glöggen sen förra året och den var riktigt god när den stått ett år. Rekommenderas att spara i alla fall en del om man kan.

Min glögg har precis som din stått i ett par dagar men visst doftar det gott!

Jäser fint om man ska gå efter bubblet i hinken. Man skulle kunna tro att hinken precis fyllts med champage så som det bubblar! Lyxglögg... shy.gif

giggle.gif
Chilinuttz
Måste bara meddela att glöggen från förra året smakar superbt, alla mina vänner vill ha en flaska men tyvärr e det slut så mitt råd om du testar första gången:GÖR MER, det går åt.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 10-11-2009, 15:53) *

Jaa, vi har minst två liter i källaren sen förra året, så det lär räcka till nästa år också.... g.gif kanske....
I år har vi två hinkar på jäsning som sagt. Men nu ska jag inte ge bort allt. Den med apelsin ska bli intressant att smaka på nästa år rolleyes.gif
Lyxglögg var rätta ordet!
skogstroll
man blir inte full da? whistling.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 12-11-2009, 09:33) *
man blir inte full da? whistling.gif

Det kan man nog säkert bli whist.gif Beror väl på hur många huttar man tar biggrin.gif
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 12-11-2009, 09:58) *
Det kan man nog säkert bli whist.gif Beror väl på hur många huttar man tar biggrin.gif

hmmm.... du är inte så dum smile.gif
Fny
å gud så gott det låter! Jag måste bara testa att göra sån här glögg jag också!!!!
Fny
och jag bara funderar - ni som har gjort egna varianter på detta recept, vad gjorde ni och hur gick det? Undrar om man skulle passa på och göra två tiolitershinkar, med lite annan smak i den andra. Nån variant som kan rekommenderas? Annars får det räcka med "bara" en hink!
Fny
weeee, nu har jag också blandat glögg! yahoo.gif Ser fram emot att smaka den om en sex veckor eller så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon