|
Full version: Läst "Gömda"?
http://www.expressen.se/kronikorer/cecilia...insta-avundsjukHär kan vi läsa hur Liza Marklund förvanskar sina egna förehavanden inte bara i ett led utan i två dessutom... på nåt sätt passar denna monlog in... http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 14:51)  Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...  Jo drevet måste tydligen alltid existera. Föremålet för sagda skiftar.
CITAT (Anma @ 14-01-2009, 16:57)  Hittade detta nu DN DebattMycket likt som jag tänker om denna härva. Jag är inte sämre än att jag tar till mig Liza Marklunds försvar till ovanstående debattartikel. DN Lizas svar
Piccante
15-01-2009, 16:49
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 14:51)  Och drevet fortsätter framåt... Allt som "alla andra" säger är sant och allt som Liza säger är tydligen lögn, lögn och åter lögn... (OBS! ironi). Jag har frågat förr och frågar igen: Vad mer vill ni att hon ska göra? Hon har gett både en förklaring och bett om ursäkt. Vad mer kan hon göra för att drevet ska blåsas av? Slå knut på sig själv eller? Doppas i tjära och rullas fjädrar och sedan drivas ut ur stan? Jag tycker nog att Cecilia Hagen slår huvudet på spiken när hon ungefär i mitten av sin artikel skriver följande: " Att detta uppmärksammas så till den milda grad, beror i mångt och mycket på Liza personligen. På att hon är den hon är. Lång och blond och vacker och framgångsrik och oavbrutet bästsäljande och förmögen som få och street smart och makalöst kaxig. Och det provocerar. Inte minst oss lättprovocerade. Det väcker förstås vår skamliga avundsjuka." Förresten, idag har jag beställt en bok som heter "Ut ur mörkret : en sann berättelse", den är skriven av Linda Caine. Den ordnar under biografier/självbiografier/memoarer - men jag kommer att läsa den som den roman med verklighetsförankring den verkar vara...  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas.
CITAT (Markus_H @ 15-01-2009, 16:49)  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. : nehe Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... : jaha Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. : om det då bara var en granskning... liknar snarare en klappjakt!Och medioker... klent uttryck om en av rikets mest lästa författare - tycker jag.
Piccante
15-01-2009, 18:12
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 17:42)  Lång, blond och vacker, det vet jag inte? har aldrig sett henne på riktigt. : nehe Framgångsrik, bästsäljande och förmögen, det blir de som ger ut IKEA-katalogen med... : jaha Tycker inte det är konstigt att en såpass medioker författare/journalist som Marklund granskas. : om det då bara var en granskning... liknar snarare en klappjakt!Och medioker... klent uttryck om en av rikets mest lästa författare - tycker jag. Kvantitet går inte nödvändigtvis hand i hand med kvalitet se bara på Jan Guillou tex. Jag läste en krönika av Liza Marklund i Expressen härom veckan och den var full av helt sanslösa slutsatser om hälsohot som inte byggde på någon fakta alls. Hade hon gjort den minsta research och kollat källor källkritiskt så hade inte krönikan varit så rubbad men den var ett riktigt lågvattenmärke. Bara för att man får publicera sina spalter i en större tidning så är man inte automatiskt en god journalist och bara för att man ger ut en bok som säljer bra som pocket så är man ingen litterär gestalt. Marklund är drottningen av kiosklitteratur i Sverige.
CITAT (Markus_H @ 15-01-2009, 18:12)  Kvantitet går inte nödvändigtvis hand i hand med kvalitet se bara på Jan Guillou tex. Jag läste en krönika av Liza Marklund i Expressen härom veckan och den var full av helt sanslösa slutsatser om hälsohot som inte byggde på någon fakta alls. Hade hon gjort den minsta research och kollat källor källkritiskt så hade inte krönikan varit så rubbad men den var ett riktigt lågvattenmärke. Bara för att man får publicera sina spalter i en större tidning så är man inte automatiskt en god journalist och bara för att man ger ut en bok som säljer bra som pocket så är man ingen litterär gestalt. Marklund är drottningen av kiosklitteratur i Sverige. Liza Marklund är så mycket mer än "drottningen av kiosklitteratur" som du kallar henne. Här är en radda utmärkelser och priser hon har fått: Vinnare av Polonipriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Sprängaren) 1998 Vinnare av Debutantpriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman (Sprängaren)1999 Utsedd till Årets Författare (Studio sex) 1999 Utsedd till Årets Pitebo 1999 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Studio sex) 1999 Nominerad till Millenniets medborgare i Norrbotten 1999 Vinnare av Årets pocket (Sprängaren) 2000 Nominerad till Årets Medborgare i Norrbotten 2000 Vinnare av Årets bok (Paradiset) 2001 Nominerad till Årets hetero 2001 Utsedd till Årets Kvinna 2002 Tilldelad Sankt Eriksmedaljen 2002 Vinnare av Scanorama Awards 2002 Utsedd till ambassadör för Unicef 2004 Belönad med Piteå Kommuns kulturpris 2004 Nominerad till TV-kristallen för Bästa svenska dokumentär (Lite stryk får dom tåla) 2005 Vinnare av Svenska Litteraturpriset 2007. Läs gärna hennes biografi med när du ändå håller på HÄR. Som du ser har hon gjort en hel del mer än skrivit några "kioskvältare"...
*Stintan*
15-01-2009, 21:02
Nästan nobelpris ju
Piccante
15-01-2009, 21:25
CITAT (Betty @ 15-01-2009, 20:37)  Liza Marklund är så mycket mer än "drottningen av kiosklitteratur" som du kallar henne. Här är en radda utmärkelser och priser hon har fått: Vinnare av Polonipriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Sprängaren) 1998 Vinnare av Debutantpriset (Sprängaren) 1998 Nominerad till Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman (Sprängaren)1999 Utsedd till Årets Författare (Studio sex) 1999 Utsedd till Årets Pitebo 1999 Nominerad till Bästa svenska kriminalroman (Studio sex) 1999 Nominerad till Millenniets medborgare i Norrbotten 1999 Vinnare av Årets pocket (Sprängaren) 2000 Nominerad till Årets Medborgare i Norrbotten 2000 Vinnare av Årets bok (Paradiset) 2001 Nominerad till Årets hetero 2001 Utsedd till Årets Kvinna 2002 Tilldelad Sankt Eriksmedaljen 2002 Vinnare av Scanorama Awards 2002 Utsedd till ambassadör för Unicef 2004 Belönad med Piteå Kommuns kulturpris 2004 Nominerad till TV-kristallen för Bästa svenska dokumentär (Lite stryk får dom tåla) 2005 Vinnare av Svenska Litteraturpriset 2007. Läs gärna hennes biografi med när du ändå håller på HÄR. Som du ser har hon gjort en hel del mer än skrivit några "kioskvältare"... Då återstår bara att hon ska bli adlad också Oavsett hur många pris hon har fått så återstår ändå att Sprängaren var ganska dålig och Paradiset än värre. Men visst, Lisa Marklund är inte ensam om att skriva halvtaskiga deckare det gör många och det har gått bra för dem också eftersom marknaden för de böckerna aldrig tycks bli mättad. Som journalist har hon fortfarande inte imponerat på mig och hennes pseudovetenskapliga tokerier som hon skrev i Expressen är fortfarande taget ur luften, grundlöst och korkat även om det är skrivet av årets Piteåbo. Marklund har varit duktig på att maarknadsföra sig och odla myten om sig själv att hon är betydligt bättre än vad hon egentligen är. Tror det är bra att hon får utstå lite granskning. För övrigt så var Reefat El-Sayed årets svensk m.m. på 80-talet och han byggde också luftslott så fina titlar imponerar inte på mig.
herkules
15-01-2009, 23:02
jag tycker liza är en medioker författare och kolumnist/journalist, inget av det hon skrivit eller sagt imponerar. det finns många författare/journalister som är typ lika dåliga, skillnaden mellan dem och liza marklund är väl bara den att de aldrig utgett sig för att ha skrivit en sann bok - direkt ur verkligheten.
egentligen handlar inte debatten om liza marklund utan om man kan kalla en hitte-på-bok för sann. debatten handlar också om hur de människor som i boken gömda blivit kallade för psykopatiska massmördare har tagit det hela. hur de barn som glömts och gömts har tagit det. den handlar om rätt och fel. moral.
nu grävs det efter asylbeslut för troligtvis så har ju inte huvudpersonen mia fått sin asyl i usa pga att inte sverige kunde skydda henne. detta är en mycket trist historia med bara förlorare.
Aqvakul
16-01-2009, 19:34
CITAT (herkules @ 15-01-2009, 23:02)  jag tycker liza är en medioker författare och kolumnist/journalist, inget av det hon skrivit eller sagt imponerar. det finns många författare/journalister som är typ lika dåliga, skillnaden mellan dem och liza marklund är väl bara den att de aldrig utgett sig för att ha skrivit en sann bok - direkt ur verkligheten.
egentligen handlar inte debatten om liza marklund utan om man kan kalla en hitte-på-bok för sann. debatten handlar också om hur de människor som i boken gömda blivit kallade för psykopatiska massmördare har tagit det hela. hur de barn som glömts och gömts har tagit det. den handlar om rätt och fel. moral.
nu grävs det efter asylbeslut för troligtvis så har ju inte huvudpersonen mia fått sin asyl i usa pga att inte sverige kunde skydda henne. detta är en mycket trist historia med bara förlorare. Jag har följt tråden med stort intresse, men avstått från att kommentera då jag har en väldigt negativ uppfattning om LM både som författare och jourmalist. När nu Herkules och tidigare Markus så väl formulerat det jag känner, så kan jag dock inte låta bli att nicka instämmande.
CITAT (Aqvakul @ 16-01-2009, 19:34)  Jag har följt tråden med stort intresse, men avstått från att kommentera då jag har en väldigt negativ uppfattning om LM både som författare och jourmalist. När nu Herkules och tidigare Markus så väl formulerat det jag känner, så kan jag dock inte låta bli att nicka instämmande.  Här är en till som också bara nickar instämmande. Gita
Undrar förresten hur länge det dröjer innan nykändisen Osama Awad sitter och gråter i media för att "Svt förstörde mitt liv". Från att ha gått från noone till rikskänd kvinnomisshandlare och stålarna är slut...
herkules
16-01-2009, 22:23
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:18)  Undrar förresten hur länge det dröjer innan nykändisen Osama Awad sitter och gråter i media för att "Svt förstörde mitt liv". Från att ha gått från noone till rikskänd kvinnomisshandlare och stålarna är slut... han och hans familj har väl inga pengar? personligen tycker jag att osama är en ynklig man som fått en dom och tagit sitt straff. en månad på kåken gör ingen massmördare.
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:12)  Tiina Rosberg.... Ante mig... Helt opåverkad både i lederna och i ögonen. Hon beskriver väldigt väl hur LM beskrivit Gömda historien, synd att hon inte inser det.
Attan Anma, du kunde inte hålla dig ifrån..! Nu kommer det att börja växa mossa och lavar på dig... stackars...
CITAT (Grå @ 16-01-2009, 22:31)  Attan Anma, du kunde inte hålla dig ifrån..! Nu kommer det att börja växa mossa och lavar på dig... stackars... Nejdå det börjar det inte alls, det gör det redan.
Intressant artikel signerad Hanne Kjöller.
CITAT (Betty @ 16-01-2009, 23:12)  Intressant artikel signerad Hanne Kjöller. Detta är ju ren lögn: "Jag tycker mig se att det är huvudsakligen män - och då vanligtvis män som inte nått samma framgångar som kvinnorna - som krälar upp ur sina hålor och med fradga i mungipan och med behov av bettskena nattetid gräver i textarkiv på ett sätt och med ett intresse som jag inte kan erinra mig att någon ägnat åt de manliga storskrävlarna som från sina korrespondenttelefoner varit med om det ena mer osannolika än det andra." Åtminstone visar det hur oinsatt Hanne Kjöller är i denna debatt. Detta har hon däremot rätt i: "Män och kvinnor bedöms efter olika måttstock. I ett patriarkalt samhälle är det mestadels liktydigt med: fördel männen. Men det finns undantag. Dit hör synen på mödrar respektive fäder som rövar bort sina barn. Det är en utländsk man med svart blick som hotar "Mia" i Liza Marklunds berättelse. Ungefär så ser bilden ut av de män som rövar bort sina svenska barn till ett slags arabiskt medeltida samhälle någonstans borta i Mellanöstern. Verkligheten är dock en annan. Det är kvinnor från mer av lintottsländer i Europa och USA som står för det mesta av rövandet. I 60 procent av UD:s öppna barnbortförande-ärenden är det modern som är förövaren. " Jag har inga problem med att Liza är framgångsrik. För mig handlar debatten inte om det. Dessutom tycker jag att drevet gått för långt, där i har Liza stor skuld som vägrade att uttala sig från början. Dessutom hade hon chansen redan innan boken kom ut, men det valde hon att ignorera.
CITAT (Anma @ 16-01-2009, 23:23)  Detta är ju ren lögn: "Jag tycker mig se att det är huvudsakligen män - och då vanligtvis män som inte nått samma framgångar som kvinnorna - som krälar upp ur sina hålor och med fradga i mungipan och med behov av bettskena nattetid gräver i textarkiv på ett sätt och med ett intresse som jag inte kan erinra mig att någon ägnat åt de manliga storskrävlarna som från sina korrespondenttelefoner varit med om det ena mer osannolika än det andra." Åtminstone visar det hur oinsatt Hanne Kjöller är i denna debatt.
/..... Man kan väl inte säga "Detta är ju ren lögn" om en människa skriver "Jag tycker mig se att..." o.s.v. Hon talar ju med de orden bara om att detta är hennes personliga uppfattning.
För övrigt skulle jag vilja tillägga att min personliga uppfattning är att kvinnor verkar ha ännu mer problem med att stå ut med att andra kvinnor är framgångsrika...
CITAT (Betty @ 16-01-2009, 23:39)  Man kan väl inte säga "Detta är ju ren lögn" om en människa skriver "Jag tycker mig se att..." o.s.v. Hon talar ju med de orden bara om att detta är hennes personliga uppfattning. För övrigt skulle jag vilja tillägga att min personliga uppfattning är att kvinnor verkar ha ännu mer problem med att stå ut med att andra kvinnor är framgångsrika... Jaja, fel uttryckt av mig, åtminstone visar det hur oinsatt hon är. Och som sagt, jag personligen har inga problem med framgångsrika kvinnor. Jag har problem med hur Liza Marklund hanterat detta, det har inget med hennes framgångar att göra. Jag har problem med piratförlagets uttalanden i frågan, som intelligensbefriar läsarna av deras böcker och svenska biblioteket. Jag har till och med problem med hur Monica Antonsson hanterat detta. Det har inget med hennes framgångar att göra heller. Det har med hennes agerande att göra.
herkules
17-01-2009, 08:54
CITAT (Anma @ 16-01-2009, 23:23)  Detta är ju ren lögn: "Jag tycker mig se att det är huvudsakligen män - och då vanligtvis män som inte nått samma framgångar som kvinnorna - som krälar upp ur sina hålor och med fradga i mungipan och med behov av bettskena nattetid gräver i textarkiv på ett sätt och med ett intresse som jag inte kan erinra mig att någon ägnat åt de manliga storskrävlarna som från sina korrespondenttelefoner varit med om det ena mer osannolika än det andra." Åtminstone visar det hur oinsatt Hanne Kjöller är i denna debatt. Detta har hon däremot rätt i: "Män och kvinnor bedöms efter olika måttstock. I ett patriarkalt samhälle är det mestadels liktydigt med: fördel männen. Men det finns undantag. Dit hör synen på mödrar respektive fäder som rövar bort sina barn. Det är en utländsk man med svart blick som hotar "Mia" i Liza Marklunds berättelse. Ungefär så ser bilden ut av de män som rövar bort sina svenska barn till ett slags arabiskt medeltida samhälle någonstans borta i Mellanöstern. Verkligheten är dock en annan. Det är kvinnor från mer av lintottsländer i Europa och USA som står för det mesta av rövandet. I 60 procent av UD:s öppna barnbortförande-ärenden är det modern som är förövaren. " /..../ det är inte första gången kjöller uttrycker sig lustigt, män kravlar ur sina hålor, med fradga i sina mungipor? detta är humor! hon borde skriva en bok! om hon inte redan har gjort det ..
malin72
17-01-2009, 14:03
ja jag antar ju då med att ni inte tror att Mias egna familj far med sanning då!! Varför har då inte Antonsson frågat dom ang deras syn på sanningen när hon nu så duktigt skrivit den RIKTIGA SANNINGEN!!!!??? Med det är klart då ska man ju inte tro deras sanning om galler för fönster, hot mot dom och källar dörr där Mia kunde gömma sig....äsch klart att dom också ljuger klart..mm jo visst är alla på mias sida duktiga på att ljuga, mytomaner hela bunten...eller vänta det handlar ju inte om Mia längre utan om Liza....GLÖMDE det familjen talar utmotfrågor ...
CITAT (malin72 @ 17-01-2009, 14:03)  ja jag antar ju då med att ni inte tror att Mias egna familj far med sanning då!! Varför har då inte Antonsson frågat dom ang deras syn på sanningen när hon nu så duktigt skrivit den RIKTIGA SANNINGEN!!!!??? Med det är klart då ska man ju inte tro deras sanning om galler för fönster, hot mot dom och källar dörr där Mia kunde gömma sig....äsch klart att dom också ljuger klart..mm jo visst är alla på mias sida duktiga på att ljuga, mytomaner hela bunten...eller vänta det handlar ju inte om Mia längre utan om Liza....GLÖMDE det familjen talar utmotfrågor ... BRA Malin!! Jag undrar vart alla klämkäcka våga-hata-Marklund-kommentarer har tagit vägen nu? Jag hör bara resterna av ett avlägset eko borta i skogsbrynet...
Tips: TV4 Morgonprogram kl 10:15 idag, intervju med Liza Marklund.
herkules
18-01-2009, 12:13
CITAT (malin72 @ 17-01-2009, 14:03)  ja jag antar ju då med att ni inte tror att Mias egna familj far med sanning då!! Varför har då inte Antonsson frågat dom ang deras syn på sanningen när hon nu så duktigt skrivit den RIKTIGA SANNINGEN!!!!??? Med det är klart då ska man ju inte tro deras sanning om galler för fönster, hot mot dom och källar dörr där Mia kunde gömma sig....äsch klart att dom också ljuger klart..mm jo visst är alla på mias sida duktiga på att ljuga, mytomaner hela bunten...eller vänta det handlar ju inte om Mia längre utan om Liza....GLÖMDE det familjen talar utmotfrågor ... läs monica antonssons bok så får du svaret på din fråga. om man lever med lögner i så många år så blir det lätt en sanning, mias familj talar inte heller sanning, det finns domar, vittnesmål och läkarintyg på det. antonssons bok är ren fakta som styrks med papper och vittnesmål, det ska gömda också vara, skillnaden är att antonsson kan visa sin fakta. piratförlaget har klart och tydligt gått ut med att ALLA SOM TRODDE ATT BOKEN GÖMDA VAR SANN ÄR DUMMA I HUVUDET. alltmedan liza marklund hävdar att den är sann. fast titeln är osann. alltså att det är en sann berättelse. mycket förvirrande. liza marklund är rökt, mia hälsar på i sin gamla hemstad iklädd peruk och stora solglasögon, mias äldsta son finns inte, osama och elisabeth hermon har fått sina liv förstörda. ja vad f-n säger man - tack för kaffet?
Jag har annat att göra än att posta hatinlägg om Liza Marklund hela dagarna. Ibland tar jag mig tid, som nu till exempel. Intervju i tv 4 med MarklundMarklund känner sig trygg med Mia historien, hon har alla fakta och ber endast om ursäkt för att hon kallar boken en sann historia istället för baserad på en sann historia. Visst, hon har många poänger och efter att jag läst Monicas bok har jag kritiserat Monicas påståenden om en objektiv sanning (inte här på Odla, men på andra ställen och i Monicas blogg), vilket jag inte tycker att hennes bok är. Marklund säger dock aldrig att Gömda är Mias historia i en starkt överdriven version, vilket den är. Starkt överdriven. Må så vara, det räckte i alla fall till Asyl i Usa. Jag råkar vara en av de få som aldrig ifrågasatt att Mia verkligen fått Asyl. Men vad det gäller Hermonhistorien har Liza inte samma självförtroende. Hon babblar bort allt med att man måste komma ihåg att på den tiden granskade man inte sådana här behandlingshem som hon kallar det, hon var den första, och sedan skyller hon på Expressens dåvarande chefsredaktör. Marklund tar inget ansvar över att hon faktiskt hade fullständigt fel från början till slut vad det gäller Stiftelsen Trossen och dess grundare Elisabeth Hermon. Marklund grundade alla sina anklagelser om att Hermon stoppade alla pengarna i egen ficka på uppgiften från Mia att det inte fanns någon bokföring. Skattemyndigheten gjorde en razzia och fick en prefekt gjord bokföring som sträckte sig fram till några dagar innan tillslaget med sig att granska. Skattemyndigheten, kronofogden och polismyndigheten gjorde en grundlig undersökning och ingen av dem fann det minsta lilla fel någonstans vad det gäller stiftelsen Trossen. Marklund krossade en väl fungerande stiftelse som hjälpte utsatta kvinnor utan att ta något ansvar för det. Det syns tydligt hur obekväm hon blir när hon får frågor om Trossen. Det tolkar jag som att hon är mycket medveten om hur fel hon hade, men hon vägrar hårdknackat att ta det ansvaret. Det är ruttet.
*Stintan*
18-01-2009, 18:43
Vilken soppa! Jag tycker fruktansvärt illa om när drevet går på det här sättet oavsett vem det är som jagas. Lika illa är det när folk inte kan stå för sina misstag utan sopar dom under mattan eller skyller ifrån sig.
Ja dom ska i alla fall göra en musikal nu om det hela. Titeln blir Mamma Mia. Det är sant!
CITAT (*Stintan* @ 18-01-2009, 19:43)  Vilken soppa! Jag tycker fruktansvärt illa om när drevet går på det här sättet oavsett vem det är som jagas. Lika illa är det när folk inte kan stå för sina misstag utan sopar dom under mattan eller skyller ifrån sig. Visst innehåller drevet mot Liza Marklund obehagliga tendenser, men å andra sidan har hon själv bedrivit ett drev i 10-års tid. Så på sätt och vis så får hon ju bara själv smaka på samma medicin!
Chamomille
19-01-2009, 07:21
Vem är Liza Marklund
*Stintan*
19-01-2009, 08:44
CITAT (KURT @ 19-01-2009, 06:26)  Visst innehåller drevet mot Liza Marklund obehagliga tendenser, men å andra sidan har hon själv bedrivit ett drev i 10-års tid. Så på sätt och vis så får hon ju bara själv smaka på samma medicin! Ja men hon hade kanske sluppit smaka på samma medicin om hon inte sopat skiten under mattan som hon fortfarande gör med Hermonhistorien. Märkligt att hon inte inser det och erkänner sina misstag. Obehagligt är det i vilket fall med drev.
Vad menas med drev? Var har ni sett detta ”drev och internethat mot Elisabeth Marklund?
Själv har jag följt med på internetsidan Flashback i tråden om Antonssons bok. Där är det till nästan 100 % del en mkt saklig ton. Ett fåtal skribenter har gått över gränsen. Men de flesta andra forummedlemmarna jämför olika saker i Antonssons bok med andra fakta. En del jämför Elisabeth Marklund uttalande och texter vid olika tillfällen och då kan man se hur konstigt allt är och den del forummedlemmar berättar om kunskaper direkt från Oxelösund. Några forummedlemmar har hjälpt varandra på olika sätt och till exempel kontaktat immigrationsmyndigheten i USA.
Alla är intresserade av sanningen och inget annat. Ja några diskuterar även vad det begreppet dokumentärroman är för något, och vad det kan ställas för krav på en sådan. Så visa mig var drevet mot Elisabeth Marklund finns.
"Vi journalister ska inte komma undan med vad som helst. Begår vi brott så ska vi ställas inför rätta och straffas. När vi hänger ut enskilda människor så borde vi ta mycket större ansvar. Ändamålet helgar inte alltid medlen." Liza Marklund, Journalister ska inte komma undan, 2007-04-15 http://www.expressen.se/kronikorer/lizamar...nna-komma-undan
Gömda-bråket för dummies i sammanfattningEn sak fattas dock i denna kortfattade sammanfattning. När Mia bodde på Trossen så blev hon misstrodd av Elisabeth Hermon. EH undrade om Mia verkligen var förföljd, Hon tyckte att hon inte bar sig åt som andra förföljda kvinnor. Mia kontaktade då Elisabeth Marklund och på den vägen är det idag.
*Stintan*
24-01-2009, 13:37
Det var väl jag som kallade det för drev och det är möjligt att det är fel ord men jag tror faktiskt att även du förstod vad jag menade.
CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 13:37)  Det var väl jag som kallade det för drev och det är möjligt att det är fel ord men jag tror faktiskt att även du förstod vad jag menade. Näe nåt drev mot Marklund har jag fortfarande ej sätt! Däremot mot Antonsson.
CITAT (Ralf @ 24-01-2009, 14:47)  Näe nåt drev mot Marklund har jag fortfarande ej sätt! Däremot mot Antonsson. Du kanske ska ta av dig solglasögonen..?
*Stintan*
24-01-2009, 15:06
Tycker nog att Marklund blivit väl så ifrågasatt (med all rätt)
Chamomille
24-01-2009, 15:08
CITAT (Grå @ 24-01-2009, 15:04)  Du kanske ska ta av dig solglasögonen..? Åh, har du vaknat?
CITAT (Chamomille @ 24-01-2009, 15:08)  Åh, har du vaknat?   Grå den allsmäktiga sover aldrig utan vakar ständigt över odla.
Chamomille
24-01-2009, 15:28
CITAT (Grå @ 24-01-2009, 15:24)   Grå den allsmäktiga sover aldrig utan vakar ständigt över odla. Va tryggt!
CITAT (Grå @ 24-01-2009, 15:04)  Du kanske ska ta av dig solglasögonen..? ge mig en länk med en elak sida mot Marklund CITAT (*Stintan* @ 24-01-2009, 15:06)  Tycker nog att Marklund blivit väl så ifrågasatt (med all rätt) Ja ifrågasatt men "drev" har jag ej sett.
*Stintan*
24-01-2009, 16:04
CITAT (Ralf @ 24-01-2009, 15:33)  ge mig en länk med en elak sida mot Marklund
Ja ifrågasatt men "drev" har jag ej sett. Så för att du påstår dig inte ha sett det så får inte jag tycka att det är drev? Vi kanske har olika uppfattning om vad ordet betyder. Som jag ser det efter allt jag läst om och kring den här affären så tycker jag att drevet gått åt båda håll fast mest mot Marklund. Jag tycker lika illa om företeelsen vem som än drabbas och det var poängen med mitt tidigare utalande.
Och om inte de är "godkända" så kan du ju titta på när systerhyenorna leende raddar upp sig på skottlinjen: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4187528.ab
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|