Full version: Läst "Gömda"?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
Vissa läser artiklar som fan läser bibeln. Några har även svårt med att skilja på sak och person.

Visst finns det enstaka bloggar som är hatiska mot Marklund, men de flesta håller sig till sakfrågan.
Det mesta hatet är faktiskt riktad mot Antonsson, hon har fått utstå mycket, men klarat det bra. Alla skulle skjuta budbäraren i början, tills de flesta insåg att Antonsson faktiskt har ordentligt på fötterna. Några enstaka vägrar att inse att de är lurade och försvarar Mia och Marklund med näbbar och klor. Det stående argumentet är "Jag VET att Gömda är sann". "Frågar man hur de vet det år man svaret Jag bara VET"...

Även i den här tråden finns det hat, eller åtminstone nedsättande inlägg mot henne och om hennes person.
Skilj på sak och person!
Grå
Skatan får vad hon förtjänar, varken mer eller mindre. Tack vare henne har ju även hennes eget slagträ gått från noone till hela sveriges kvinnomisshandlare över en natt. Han omtalades som "Mannen med de mörka ögonen" så länge Gömda var på tapeten. Nu omtalas han som Osama Awad. Very clever.
Anma
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 13:53) *
Skatan får vad hon förtjänar, varken mer eller mindre. Tack vare henne har ju även hennes eget slagträ gått från noone till hela sveriges kvinnomisshandlare över en natt. Han omtalades som "Mannen med de mörka ögonen" så länge Gömda var på tapeten. Nu omtalas han som Osama Awad. Very clever.

Osama Awad har själv valt att framträda nu, varken Liza Marklund eller Monica Antonsson har tvingat honom.
Halva hemstaden har sedan -95 pekat finger mot honom. Monica Antonsson har inget att göra med det.

Mias son som hon övergav när hon flydde, varför glöms han bort jämt och ständigt? Han har verkligen fått lida för lögnerna. Mina sympatier finns hos honom, inte hos Osama.

Du kan verkligen inte skilja på sak och person, som vanligt. Känner du Monica Antonsson? Hur vet du att hon är en skata? Eller du kanske menar Liza Marklund? Lite oklart där.
Grå
Ja, det kan du ju grunna på en stund. Jag kanske inte menade någon av dem, utan...
Anma
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 14:22) *
Ja, det kan du ju grunna på en stund. Jag kanske inte menade någon av dem, utan...

Ja då måste det väl vara Mia då. Eller blandar du in helt andra personer plötsligt? Förvirrat värre.
Grå
CITAT (Anma @ 25-01-2009, 14:35) *
Ja då måste det väl vara Mia då. Eller blandar du in helt andra personer plötsligt? Förvirrat värre.

Så tråkigt för dig, vad ska jag säga... det är ju inte jag som påstår mig besitta sanningen om sanningarnas sanning - berättelsen om den ultimata sanningshalten i sanningarnas skymningsland. Det är det ju Fjantonsson som gör, så du kanske ska fråga henne vad det är jag menar egentligen?
Anma
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 14:59) *
Så tråkigt för dig, vad ska jag säga... det är ju inte jag som påstår mig besitta sanningen om sanningarnas sanning - berättelsen om den ultimata sanningshalten i sanningarnas skymningsland. Det är det ju Fjantonsson som gör, så du kanske ska fråga henne vad det är jag menar egentligen?

Hon kan lika lite som jag veta vad DU menar. Möjligen tolka.

Debatten har för länge sen gått förbi vem som har den sanna sanningen. Du släpar efter.
Gita
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 14:59) *

"Fjantonsson" det är väl ändå att uttrycka sig riktigt fjantigt?
Gita
Grå
CITAT (Anma @ 25-01-2009, 15:09) *
Debatten har för länge sen gått förbi vem som har den sanna sanningen. Du släpar efter.

Jag bara gav Ralf de sidor han inte hittar, det är du som hänger efter som en ryggsäck och surar.

CITAT (Gita @ 25-01-2009, 16:30) *
"Fjantonsson" det är väl ändå att uttrycka sig riktigt fjantigt?
Gita

crazy.gif

muu
Anma
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 17:52) *
Jag bara gav Ralf de sidor han inte hittar, det är du som hänger efter som en ryggsäck och surar.

Nu är det du som tolkar som du vill. Gå tillbaka och läs vad jag svarade på istället för att gissa och hittepå (Släkt med Marklund?). Sur är jag inte heller.
Grå
CITAT (Anma @ 25-01-2009, 18:14) *
Nu är det du som tolkar som du vill. Gå tillbaka och läs vad jag svarade på istället för att gissa och hittepå (Släkt med Marklund?). Sur är jag inte heller.

Näh... tack men nej tack. Jag skiter i den här dyngtråden nu. Fjantonsson och systerhyenorna får bita i gräset inom kort. Ha det gott.
Anma
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 18:20) *
Näh... tack men nej tack. Jag skiter i den här dyngtråden nu. Fjantonsson och systerhyenorna får bita i gräset inom kort. Ha det gott.

Slut på nedsättande "argument"? Passar mig bra med tanke på dina fjanterier i denna tråd.
Gita
CITAT (Grå @ 25-01-2009, 17:52) *
muu

Vilket begåvat och spirituellt svar från en författare in spe!
Gita
Ralf
Drev mot Marklund

Ordet drev kommer ju från jaktvärlden. Drev är flera individer jagar fram bytet mot jägaren. Inland pratar man om mediadrev som tex kräver någons avgång. Vissa förknippar drev med mobb. Och en mobb är ju en folkmassa som uppträder aggresivt.

Så din länk ovan Grå, den faller ej under något som jag förknippar med ett drev. Det är ingen samordnad aktion bakom alla de inlägg. I dessa bloggar och forum så har folk dialoger om vad som skett, vem som har sagt vad och när och varför. Och sedan försöker dessa personer komma fram till något. En fråga som folk till exempel diskuterar är vad har ”Mia” för uppehållstillstånd i USA. Har hon verkligen fått asyl?

Jag har inte sett några som kräver något osakligt. De som skriver är normal självständiga personer som känner sig lurade av ”Mia” och framförallt Elisabeth Marklund. Mig veterligen finns det inga samordnade aktioner på nätet där man tex kan skriva på listor för något ändamål.
*Stintan*
Fattar inte varför du hakar upp dej på ordet drev när du vet vad jag menar. Kan du påstå att det inte varit en hetsig jakt på Marklund för att få henne att kliva fram och erkänna att hon farit med osanning innan hon äntligen kröp fram ur sitt gömsle med diverse bortförklaringar. Att hon nu är rejält skadeskjuten kanske du inte heller ser. Var sägs det att det måste vara en samordnad aktion där det ska finnas listor för att det ska få kallas drev.

Har det överhuvudtaget någon betydelse i sakfrågan om man kallar det drev eller något annat? Varför tjafsa om det?
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 08:36) *
Fattar inte varför du hakar upp dej på ordet drev när du vet vad jag menar. Kan du påstå att det inte varit en hetsig jakt på Marklund för att få henne att kliva fram och erkänna att hon farit med osanning innan hon äntligen kröp fram ur sitt gömsle med diverse bortförklaringar. Att hon nu är rejält skadeskjuten kanske du inte heller ser. Var sägs det att det måste vara en samordnad aktion där det ska finnas listor för att det ska få kallas drev.

Har det överhuvudtaget någon betydelse i sakfrågan om man kallar det drev eller något annat? Varför tjafsa om det?

OK då kallar vi det ej drev, men det är fortfarande ingen hetsig jakt på Elisabeth Marklund! Sorry!

Jag ser att hon är betydligt värre skjuten än rejält skadeskjuten. Och hon kan inte göra något alls åt det.
*Stintan*
Du är rolig du Ralph som måste ha rätt till varje pris.
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 26-01-2009, 11:11) *
Du är rolig du Ralph som måste ha rätt till varje pris.

VBS.
*Stintan*
confused.gif confused.gif
Ralf
http://lizamarklund.info/Huvudsida
Detta är kanske en hat-sida om Marklund?
*Stintan*
Gör du dig bara dum eller???
Gunilla T
Drev är en otäck företeelse och för den som är måltavla för drevet kommer livet aldrig mera att vara som förut - det spelar ingen roll om man heter Liza Marklund eller Lars Danielsson.

Drev som samhällsföreteelse tenderar att öka både i styrka och antal som en konsekvens av den snabba informationen vi har i dag och världen är full av hyenor som gärna hänger på när drevet går...

Drev startas ofta av människor som känner sig förbigångna eller osynliga med allt vad det innebär av moralisk indignation. Offret behöver nödvändigtvis inte ha begått något fel eller något brottsligt, det kan räcka med en uppsatt position i samhället eller att representera någon myndighet eller organisation som är allmänt illa omtyckt.

Alltid finns ingredienserna det goda och det onda med och vem vill inte identifiera sig med det goda?

Allt som skrivs när drevet går behöver inte alls vara elakt eller kritiskt - för offret är det alldeles tillräckligt att det skrivs, att det diskuteras i ett antal media - att lyssna på TV nyheterna eller läsa dagstidningar framkallar obehag - gingeln på Rapport kommer under lång framtid att väcka känslor av illamående och då är traumatiseringen ett faktum.

Offret försöker i början att hantera det som sker på något sätt som för stunden verkar rationellt - kanske att avstå från intervjuer eller debattprogram där dramat är givet på förhand. Eller så möter man det obehagliga bara för att inse att det blir bara värre eftersom orden tolkas och vrids och vänds på i oändlighet för att åstadkomma den offentliga slakten. Offren anklagas alltid i efterhand för att de på något sätt hanterat situationen på fel sätt - om han/hon bara sagt eller gjort så så skulle detta inte behövt bli så illa...men för det första; offret vet inte i början att detta är ett drev - man kan aldrig ana sig till omfattningen när det sätter igång..för det andra så hjälper det inte vad man säger och för det tredje är det många utsatta personer som faktiskt inte kan säga allt.

Ett av de obehagligaste konsekvenserna för människor som drabbas är förlusten av personer som de trott vara vänner - oerhört smärtsamt och tilliten till omgivningen gungar rejält. Vem kan man lita på? Vem är vän och vem är fiende? En situation som ingen borde ställas inför...

Människor som deltar i drev uppfattar sällan att de gör det - den moraliska indignationen är så stark och rättfärdigande att allt annat verkar komma i skymundan.

Drev skadar människor för hela livet...
*Stintan*
tummenupp.gif Just därför jag tycker att det är så obehagligt när drevet går.
Ralf
http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?t...e=&IsBlock=

7 min in i programmet.
torvan
Nu händer det saker...spännande att se var det slutar.
Vem behöver tv-såpor när verkligheten är så här? w00t.gif Torvan
herkules
CITAT (torvan @ 13-02-2009, 18:00) *
Nu händer det saker...spännande att se var det slutar.
Vem behöver tv-såpor när verkligheten är så här? w00t.gif Torvan

förhoppningsvis slutar denna tragiska historia med att några människor som hamnat i kläm får upprättelse, fast jag tror ju inte det, mikael som mist sin mamma och osama som mist sin dotter, sara som mist sin pappa är de stora förlorarna.
tyvärr verkar vare sig denna mia eller lisa.m. kunna ta bladet från munnen och säga sanningen trots utvikningen i dagens aftonblaska.
trist.
KURT
Efter framträdandet i Aftonbladet, så är ju i alla fall inte Liza Marklund längre bunden av något källskydd.

Och "Skatteverket synar Mia Erikssons Gömda-miljoner"

http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_m...?version=217856
torvan
Nu när hon inte kan skydda sig bakom källskyddet så måste nog
bevisen komma fram. Sen kan vi även hoppas att Elisabeth Hermons
fall undersöks ordentligt. Torvan
Aqvakul
Sanslöst! (låt oss slippa eländet)
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2009, 19:30) *
Sanslöst! (låt oss slippa eländet)

nä, faktiskt inte.
för alla misshandlade människor, barn som berövats sina föräldrar skull så hoppas jag ändå att sanningen kommer fram och att det är till gagn för någon annan. betänkt att dessa böcker används inom skolor, rättsväsende och på regeringsnivå för att belysa (kvinno)misshandel, baserade på lögner! det hjälper ingen.

edit: stavfel
Aqvakul
CITAT (herkules @ 13-02-2009, 19:40) *
nä, faktiskt inte.
för alla misshandlade människor, barn som berövats sina föräldrar skull så hoppas jag ändå att sanningen kommer fram och att det är till gang för någon annan. betänkt att dessa böcker används inom skolor, rättsväsende och på regeringsnivå för att belysa (kvinno)misshandel, baserade på lögner! det hjälper ingen.

inser naturligtvis att du har rätt, men samtidigt så känns det så jobbigt med detta ältande där sanningen troligen aldrig kommer fram och till slut alla står som förlorare...
torvan
Ja trots att det bara är en roman ??? så har den påverkat människor mycket.
Både hur vi vanliga tänker, dels om kvinnomisshandel men inte minst om muslimer.
Glöm inte att Gömda kom strax efter "inte utan min dotter".
Hur den påverkat de människor som anges i boken kan vi oss sätta oss in i.
Att utmålas som den värste tyrannen i vårt land och inte kunna göra sig hörd.
Och alla hemma vet alla vem han är. Sen var han säkert inte Guds bästa barn men
alla har väl rätt att sona sina brott tycker ialla fall jag. Torvan
herkules
CITAT (Aqvakul @ 13-02-2009, 19:48) *
inser naturligtvis att du har rätt, men samtidigt så känns det så jobbigt med detta ältande där sanningen troligen aldrig kommer fram och till slut alla står som förlorare...

förstår precis vad du menar!
Gita
Och vinnare är ju ändå Lisa Marklund, hon skrattade säkert hela vägen till Spanien, där hon numera bor med sina miljoner. Hoppas bara att Mia har fått en liten del av kakan också, iofs fick hon säkert bra betalt för artikeln i Aftonbladet.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 14-02-2009, 11:38) *
Och vinnare är ju ändå Lisa Marklund, hon skrattade säkert hela vägen till Spanien, där hon numera bor med sina miljoner. Hoppas bara att Mia har fått en liten del av kakan också, iofs fick hon säkert bra betalt för artikeln i Aftonbladet.
Gita

upprepar att jag inte tror det finns någon vinnare i denna historia och f.a. ingen som skrattar.......
Monaxe
Tycker snarast att det handlar om personer som försöker tjäna en hacka på denna historia, oavsett om den är sann eller inte...
Vad har Antonsson annars för anledning att gräva i denna historia?

Hon vill ju självklart att hennes scoop ska sälja in miljoner även till henne. Avundsjuka kanske?

Efter att ha läst de senaste artiklarna om Mia i kvällspressen, där hon själv uttalar sig, inser man att det bara att det handlar om trasiga relationer och många förlorare, ffa barnen. Men jag tror inte heller att man kalla Mia för en vinnare i denna trassliga röra...

Det ser mest ut som om det är ett flertal förlorare som många vill försöka tjäna pengar på....
herkules
CITAT (Monaxe @ 14-02-2009, 13:40) *
Tycker snarast att det handlar om personer som försöker tjäna en hacka på denna historia, oavsett om den är sann eller inte...
Vad har Antonsson annars för anledning att gräva i denna historia?
Hon vill ju självklart att hennes scoop ska sälja in miljoner även till henne. Avundsjuka kanske?

monica antonsson blev ombedd att skriva om det av mickes far, de har försökt få säga sin mening i 15 års tid men ingen ville lyssna.
förutom monica antonsson.
om hon kommer tjäna pengar på sin bok är inte så säkert, än så länge så har denna bok kostat henne bra mycket mer än vad den smakat, i tid, mående och pengar.
monica antonsson är just nu den mest rakryggade och grävande journalist vi har i sverige - fler sådana tack så vi slipper mupparna på aftonbladet.

edit särskrivning *ryys*
herkules
monica antonsson är nominerad till guldspaden, det är STORT! tummenupp.gif
torvan
Ja, det är verkligen stort yes.gif
Jag tror alla media har rapporterat om det utom
Aftonbladet och Expressen. thumbdown.gif torvan
KURT
CITAT (herkules @ 05-03-2009, 12:49) *
monica antonsson är nominerad till guldspaden, det är STORT! tummenupp.gif

Man kan se alla nominerade här. Det är ju knappast förvånande att alla nominerade i radio och TV-klasserna är från Public-Service. Och radioprogrammet Kaliber i P1 är åter nominerade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon