Full version: Läst "Gömda"?
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
Det var en rejäl miss! Önska dig Vingklippt av Elisabeth Hermon också när du ändå håller på...
Ralf
CITAT (torvan @ 11-01-2009, 00:31) *
Hänger med på allt som skrivs och äntligen börjar det röra på sig...
Min man vet att jag reagerat på att inget händer och ville ge mig
Antonssons bok i morse när jag uppvaktades på födelsedan.
Men det blev en liten miss...när jag öppnade paketet var det
"Emma, Mias dotter" han köpt..min reaktion var "den här vill jag
verkligen inte ha". Det svaret kommer jag att få äta upp
många år framöver a0a.gif torvan

tala om miss i allmänbildningen de senaste veckorna. Har han varit på en annan planet?
torvan
Den är också på min önskelista wink.gif torvan
Anma
CITAT (Ralf @ 11-01-2009, 01:06) *
tala om miss i allmänbildningen de senaste veckorna. Har han varit på en annan planet?

Det finns en hel massa människor som missat hela denna saken, och så finns det de som från början avfärdat Monicas bok och vägrar att ens befatta sig med den.
Och så finns det de (Läs Liza Marklund) som vägrar att yttra sig i frågan... whistling.gif
torvan
Ralf, det är väl så med er män, ni tar bara in det ni vill höra tongue.gif
(han gick efter ett bokomslag som jag visat och det ser ut som
"Mias" böcker. Dessutom var expediten totalt okunnig...hoppas
att det ändras snabbt.torvan
en ny länk http://www.expressen.se/Nyheter/1.1428037/...fter-fram-detta
Grå
heh biggrin.gif

Ja, det är helt sant att om det inte är en skandal från början så samlas man i stora grupper och blåser upp det och fortsätter blåsa tills det blir en skandal tillslut. Då uppkommer den där goa lagandan och så finns det plötsligt något att prata om. Hurra... eller nå't...
Somliga (läs Monica Antonsson + systerhyenor) borde skaffa en hobby, eller lämpligtvis åtminstone ett liv... eller en egen story.
Red Top
Systerhyenor

herkules
CITAT (Grå @ 11-01-2009, 10:28) *
heh biggrin.gif
Ja, det är helt sant att om det inte är en skandal från början så samlas man i stora grupper och blåser upp det och fortsätter blåsa tills det blir en skandal tillslut. Då uppkommer den där goa lagandan och så finns det plötsligt något att prata om. Hurra... eller nå't...
Somliga (läs Monica Antonsson + systerhyenor) borde skaffa en hobby, eller lämpligtvis åtminstone ett liv... eller en egen story.

systerhyenor? nu är det ju väldigt många män som tycker och tänker i denna lögnskandal vilket är helt suveränt.
jag säger också hurra - för sanningen!
vi applåderar monica antonsson som gjorde det liza marklund skulle ha gjort innan hon skrev böckerna. rotfl.gif bravo.gif
Betty
Men man får också ge Gömda erkänsla för att ha uppmärksammat läsaren på en kvinnomisshandel som faktiskt finns, även om detta fall inte är exakt överenstämmande med en specifik kvinnas sanning.
Så står det i den tredje länken i Kurts inlägg. Ligger mycket i det tycker jag....
Grå
CITAT (herkules @ 11-01-2009, 11:57) *
systerhyenor? nu är det ju väldigt många män som tycker och tänker i denna lögnskandal vilket är helt suveränt.
jag säger också hurra - för sanningen!
vi applåderar monica antonsson som gjorde det liza marklund skulle ha gjort innan hon skrev böckerna. rotfl.gif bravo.gif

Även män kan bete sig som kärringar så ja - systerhyenor.
Gita
Hur kan man tycka att det är OK att ifrågasätta Antonssons uppsåt men inte Marklunds! Om något/någon är seriöst så är väl det minsta man kan begära att det skall tåla en kritisk granskning. Betr.sakfrågan så har jag inte läst Antonssons bok och Marklunds "Gömda" tykte jag inte var särskilt givande, den påminde om den miljonsäljande och starkt ifrågasatta boken "Inte utan min dotter". Lite för mycket schabloner och fördomar, och alldeles för svart och vitt för att spegla en komlicerad verklighets gråskala.
Jag tycker överhuvudtaget att det är ganska problematiskt att blanda fakta och fiktion på ett sätt så att läseren inte har en chans att avgöra vad som är vad.
Gita
herkules
CITAT (Grå @ 11-01-2009, 14:44) *

det är oförskämt att förringa människors upprördhet ang denna skandal!
dina härskartekniker kan du behålla för dig själv.
folk har blivit lurade att läsa en "sann" historia, politiker bestämmer regler och lagar utifrån en "hittepå"bok mm och du tycker folk ska skaffa sig ett liv?
jisses.. slap.gif
herkules
CITAT (Betty @ 11-01-2009, 13:38) *
Men man får också ge Gömda erkänsla för att ha uppmärksammat läsaren på en kvinnomisshandel som faktiskt finns, även om detta fall inte är exakt överenstämmande med en specifik kvinnas sanning.
Så står det i den tredje länken i Kurts inlägg. Ligger mycket i det tycker jag....

jag tycker inte att det ligger ett dugg i det, boken i sig har förstört mer än vad det har hjälpt misshandlade kvinnor/män/barn.
det finns människor som farit otroligt illa tack vare att soc/familjerättstanter förläst sig på marklunds gömda och asyl.
det finns många andra böcker/rapporter som är sanna vad det gäller mäns våld mot kvinnor/kvinnors våld mot män, det behövs ingen hittepåbok, verkligheten är nog tragisk som den är.
*Stintan*
CITAT (Gita @ 11-01-2009, 15:22) *
Hur kan man tycka att det är OK att ifrågasätta Antonssons uppsåt men inte Marklunds! Om något/någon är seriöst så är väl det minsta man kan begära att det skall tåla en kritisk granskning. Betr.sakfrågan så har jag inte läst Antonssons bok och Marklunds "Gömda" tykte jag inte var särskilt givande, den påminde om den miljonsäljande och starkt ifrågasatta boken "Inte utan min dotter". Lite för mycket schabloner och fördomar, och alldeles för svart och vitt för att spegla en komlicerad verklighets gråskala.
Jag tycker överhuvudtaget att det är ganska problematiskt att blanda fakta och fiktion på ett sätt så att läseren inte har en chans att avgöra vad som är vad.
Gita

Hoppsan jag tycker faktiskt precis detsamma happy.gif
Grå
Så eftersom Monica Antonsson hävdar att hennes story är den sannaste av dem alla, så bör man rimligtvis kunna sätta åt henne så det bara skvätter om det och göra sig en rejäl hacka. Det ska bli intressant att följa.
*Stintan*
Men Grå, Antonssons bok är ju ingen story utan en granskning med avslöjanden om vad som är lögn i Marklunds bok.
Hade inte Marklund gått ut med att Gömda var en sann historia på omslaget så hade säkert svallvågorna inte gått så höga. Hade Gömda utgivits som en roman hade den troligtvis inte sålts i miljonexemplar. läste också någonstan, vet inte om det stämmer, att författaren till bokens förstaupplaga uppgavs vara Mia Eriksson med Marklund som medförfattare och den gavs då ut på Bonniers. Den sålde inte speciellt bra så efter några år gavs den ut på nytt med en del ändringar nu på Marklunds eget förlag Piratförlaget och med Marklund själv som författare. Först därefter blev boken en bestseller och miljonerna började rulla in. Smart drag kanske Marklund tyckte då.

Påstår man att något är en sann historia så finns det inte plats för lögner. I synnerhet inte om lögnerna drabbar andra än en själv. I Gömda var många personer lätta att känna igen i den lilla staden trots fingerade namn i boken. Det blir ju förtal om man inte håller sig till sanningen.

Så ja jag håller med Gita om att en seriös författare ska tåla kritisk granskning i synnerhet om man påstår att något är sant.
Grå
Självklart ska allting tåla granskning, men det är så uppenbart att alla hobbyjournalister nu hänger på den nya trenden och svänger sig med samma ord i alla artiklar och recentioner. Det är så fånigt så att det är skrattretande.
När det gäller författarnamn så är det självklart att det blir en bestseller om Liza Marklund lägger hand vid den än om någon okänd och blek "Mia" sätter sitt namn på den. Mia har säkert fått sin beskärda del av vinsten.

Antonsson är helt klart ute efter att tjäna pengar, och så länge hon väljer att göra det i bokform istället för artikelform så är det högrisk för förtal, för jag tvivlar på att ens hon kan skriva en hel bok utan att sprätta lite piffi över texten.

Som sagt, Gömda är ingen faktabok och det finns inga hinder att det i grund och botten är en sann historia, bara för att det finns folk som känner sig träffade och vill rentvå sig. Det är inte säkert att någon hade velat läsa den om den inte hade varit kryddad, när det finns en Stieg Larsson.
*Stintan*
Ja fortsättning lär ju följa så vi får väl se vartåt det barkar hän.
Red Top
I Italien styrs all media av Silvio Berlusconi.

I Sverige har vi Bonniers, Proventus, som äger webbplatsen Newsmill.

Anma
CITAT (Grå @ 11-01-2009, 14:44) *

Fy fan vad nedlåtande man kan vara då.
Kan det månne bero på att din första analys gällande detta är uppåt väggarna fel?

Anma
CITAT (Grå @ 11-01-2009, 18:01) *
Antonsson är helt klart ute efter att tjäna pengar, och så länge hon väljer att göra det i bokform istället för artikelform så är det högrisk för förtal, för jag tvivlar på att ens hon kan skriva en hel bok utan att sprätta lite piffi över texten.

Antonsson blev erbjuden 100.000kr i förskott från förlaget, hon tackade nej med motiveringen att hon inte ville bli återbetalningsskyldig ifall boken inte sålde. Där faller "tjäna pengar" teorin.

Boken är inte kryddad. Det behövs inte. En massa människor kommer till tals, bland annat Mias kvarlämnade son. Och Mannen med de mörka ögonen, som inte ger någon änglalik bild av sig själv direkt. Snarare en person som inte står för vad han gjort och har en tendens att skylla i från sig. Han försvaras mycket mer i Antonssons blogg, tyvärr.
Chamomille
CITAT (Ralf @ 11-01-2009, 01:06) *

Själv har jag varit på Saturnus. Det var vackert. Fullt av ringar och prylar...
Grå
CITAT (Anma @ 12-01-2009, 13:08) *
Fy fan vad nedlåtande man kan vara då.
Kan det månne bero på att din första analys gällande detta är uppåt väggarna fel?

Analys? fel? Närdå?

Nedlåtande? Anma, jag har bara börjat än.
Hur mycket betalar Fjantonsson dig för att göra reklam för hennes bok?
Chamomille
CITAT (Grå @ 12-01-2009, 18:35) *
Analys? fel? Närdå?

Fjantonsson... a0a.gif
Anma
Analys? fel? Närdå?

Ditt första inlägg i denna tråd är din analys.

Hur mycket betalar Mörklund för att du ska tracka ner på Fjantonsson?

Kom i håg att det är du som satt nivån.
*Stintan*
Marklund har i dagens expressen gjort ett uttalande.

http://www.expressen.se/
Anma
CITAT (*Stintan* @ 12-01-2009, 20:24) *
Marklund har i dagens expressen gjort ett uttalande.

http://www.expressen.se/

Här är Marklunds uttalande i sin helhet och inte bara ett referat från Expressen.
Newsmill

Då undrar jag hur Liza Marklund kunde uttala sig för en månad sedan med orden:
"Jag har aldrig ljugit, skarvat eller överdrivit för att göra historien bättre, det behövs inte."

Om man läser hennes uttalande idag är det ju ett direkt erkännande att hon gjort precis det.

Dessutom har både Marklund och Mia Eriksson hävdat under alla år att allt är sant.
Mia har vid flertal intervjuer hävdat att hennes som får hotelser från mannen fortfarande och att hans andra kvinnor lever gömda. Ingenting av detta stämmer om man frågar de berörda personerna, vilket Antonsson gjort.
Betty
Här kommer ursäkten som så många väntat på + en hel radda klargöranden. Jag för min egen del har läst Lizas böcker som skönlitteratur och inte som faktaböcker - de står ju inte heller i faktabokshyllan i bokhandeln... flirting.gif

haha, vad jag var inte-snabb med mitt inlägg! rotfl.gif
Anma
CITAT (Betty @ 12-01-2009, 20:42) *
Här kommer ursäkten som så många väntat på + en hel radda klargöranden. Jag för min egen del har läst Lizas böcker som skönlitteratur och inte som faktaböcker - de står ju inte heller i faktabokshyllan i bokhandeln... flirting.gif

haha, vad jag var inte-snabb med mitt inlägg! rotfl.gif

titel Gömda / Maria Eriksson och Liza Marklund
språk SVENSKA
upplaga/år 1995
ort/förlag Stockholm : Bonnier Alba

klassifikation (SAB) Lz Eriksson, Maria ; Vnamb ; Lz
ISBN 91-34-51647-6 (inb.) ;

LIBRIS-id 7247609
ursprung LIBRIS

Klippt från bibliotek

Bokhandlarna brukar/brukade ha Gömda katalogiserad som faktabok...

Personligen tog jag inte boken som fullständig sanning varken när jag läste den 1995 och igen senare när den getts ut i pocket. Men ändå. Många känner sig totallurade.
Anma
Analys? fel? Närdå?

Helt plötsligt slog det mig.... Jag förstår fullständigt att du Grå på inget sätt kan säga något ofördelaktigt om Liza Marklund, du försöker ju för sjuttsingen vinna ett förlagskontrakt på hennes bokförlag...
Men ger det dig rätten att förnedra andra som gör det?

Hur förhåller du dig till det faktum att Marklunds agent är en dömd kvinnomisshandlare? Din solidaritet med misshandlade kvinnor kanske inte räcker så långt att du tar avstånd i det fallet? Eller?
Jag förstår att det är pengarna som hägrar Grå, för din bok som eventuellt kommer att ges ut hos Piratförlaget.
Då är ju det viktigare än någon stackars misshandlad kvinnoöde... (Unni Drougge kanske är en kärring i dina ögon, vad vet jag?)
Anma
Ann-Marie Skarp uttalar sig:

"Liza Marklund säger att det här är Mias sanning. Men många har nog trott att det var den "sanna" sanningen. Vad vill ni säga till dem som faktiskt känner sig lurade?
- Jag utgår ifrån att de är intelligenta läsare som förstår att det är roman, som bygger på en verklighetsbakgrund, men att det faktiskt är en roman. Det är inte menat att vara en biografi, säger Ann-Marie Skarp."

Källa:Förlaget uttalar sig

Piratförlaget ägs av Liza Marklund, Jan Guillou och hans sambo Ann-Marie Skarp.
Många anser att Piratförlaget gjort en enorm tabbe genom att kalla en stor del av läsarna av boken Gömda för ointelligenta. Indirekt gör de ju det i detta uttalande. Det har gått så långt att väldigt många bojkottar alla förlagets böcker.
Personligen väljer jag bara att bojkotta Liza Marklunds böcker, hon har aldrig varit en av mina favoritförattare så det blir inte ens svårt...

Betty
CITAT (Anma @ 12-01-2009, 21:14) *
..../

Bokhandlarna brukar/brukade ha Gömda katalogiserad som faktabok...

/....

Klipp från Newsmill.se:

CITAT
Tillsammans med en kvinna som jag valde att kalla för Maria Eriksson skrev jag alltså en dokumentär roman, vilket är så långt från en journalistisk text som man bara kan komma. Rent skrivtekniskt innehåller båda böckerna ”Gömda” och ”Asyl” ett enda berättarperspektiv i första person. Berättarrösten är fullkomligt anonymiserad, men hennes upplevelser grundar sig på hennes erfarenheter och ingen annans. Den är alltså inte en blandning av olika fall, utan tillhör en och samma person.

Piratförlaget har alltid sålt in boken till bokhandeln såsom ett skönlitterärt verk, aldrig som en biografi eller en reportagebok. Branschen har också alltid behandlat båda böckerna som dokumentärromaner och alltid redovisat försäljningssiffrorna på listan över skönlitterära böcker, aldrig på fackbokslistan.

Anma
Betty, Piratförlaget har kanske gjort det (eller så påstår de det nu), de ansåg väl att den andra versionen var mindre sann än den första som kom ut 1995, den är ju runt 100 sidor kortare. Orginalet som gavs ut av bonnier Alba 1995 har katalogiserats som faktabok.

Men biblioteket har valt att klassificera båda upplagorna på följande sätt:

namn Eriksson, Maria,1959- & Marklund, Liza,1962-
titel Gömda / Maria Eriksson och Liza Marklund
språk SVENSKA
upplaga/år 1995
ort/förlag Stockholm : Bonnier Alba

klassifikation (SAB) Lz Eriksson, Maria ; Vnamb ; Lz
ISBN 91-34-51647-6 (inb.) ;

LIBRIS-id 7247609
ursprung LIBRIS

-----------------------------
namn Eriksson, Maria & Marklund, Liza
titel Gömda [Ljudupptagning] / Maria Eriksson och Liza Marklund
språk SVENSKA
upplaga/år 2000
ort/förlag Enskede : TPB

klassifikation (SAB) Vnamb/TC

ursprung BURK, Bibliotekstjänst AB

De flesta som väljer böcker ur hyllan Vnamb/TC eller Vnamb ; Lz väljer att läsa en bok som inte är en roman.
Dessutom har både Mia och Marklund under årens gång alltid hävdat att boken är en sann historia. Att många då blivit lurade och nu känner sig lurade är väl inte så konstigt? Att många nu tycker att Marklund kommer med en hel massa rappaklaja bara för att försöka rädda sitt skinn är inte heller konstigt. Senast för en månad sedan sa hon ju att hon inte ljugit, skarvat eller överdrivit för att göra böckerna bättre. Nu säger hon mot sig själv.

Betty
Liza skriver detta i artikeln på Newsmill:

CITAT
På ”Gömdas” omslag står det dock att boken är ”en sann historia”. Mer korrekt hade varit att skriva ”bygger på en sann historia”. Av all den kritik som framförts är detta den jag har tagit till mig. Att boken är en gestaltad berättelse, inte något reportage, är alltså inte så uppenbart som vi trodde. Detta är en problematik som har diskuterats en del i branschen de senaste åren: att läsare uppfattar dokumentära romaner som ordagranna faktaskildringar. Magnus Persson skrev bland annat om dessa missuppfattningar i en kulturartikel i Svenska Dagbladet i höstas under rubriken ”Litteratur vilse i verkligheten”. http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1680441.svd

”Gömda” och ”Asyl” är filtrerade genom mig som författare. Jag har återgett, i gestaltad form, den berättelse som jag har fått av en annan person. Om människor har uppfattat att ”Gömda” och ”Asyl” är korrekta ner i minsta detalj, då känner de sig förstås lurade. Jag är uppriktigt ledsen för detta.

En förklaring och en ursäkt, jag vet inte vad mer kan hon göra för att ni som känner er lurade ska bli nöjda...
Dollie
Tänk om det nu är så att Monica Antonssonhar fel, det kanske inte är 50% i Gömda som är sant, utan 75% istället och att resterande 25% är det som är ändrat för att ingen ska veta vem boken handlar om.
Har då Liza Marklund ljugit?
Det anser inte jag iallafall.
L.M skriver faktist inte att hon ljugit, utan att vissa delar är ändrade för att hemlighålla tex Mia.
Klart är iallafall att MMDMÖ har gått över gränsen.
Han har bevisligen: slagit Mia, hotat henne och tagit strypgrepp på henne.
Är det inte vad som står i Gömda?
Det är väldigt ovanligt att en kvinna anmäler första slaget.
Hur mycket mer har han gjort? Det är det väl ingen som vet helt säkert och absolut inte M.A.
Vad är det som säger att Mia ljuger angående de fortsatta hoten, det kanske är vad nån hon litar och tror på sagt till henne.
Det är hela tiden "prat" om att Mia och L.M ljuger, men hur ärlig är M.A?
Det finns flera fel i hennes sanning också.
Ärligt talat hur seriös är hennes blogg?
Med de tramsiga löpsedlarna och klagomålen på att L.M och Mia tjänat pengar på Gömda.
Det har hon också gjort, och gör.
KURT
Monika Antonsson må ha fel eller ljuga om vad som helst, det är faktiskt ointressant, det är inte hon som sålt 1 miljon exemplar av en bok. Att nu Liza Marklund gjort en halv tax räcker naturligtvis inte, PR-mässigt är det mycket klantigt skött:

http://www.rongekom.se/?p=500
malin72
ni som är så inne på detta nu ang Liza marklund ni har väl läst chatten hon deltog i idag????
chatt med liza

jag för min del gillar Liza när hon skriver och ja jag läser väldigt mycket "sanna" berättelser, tycker även om att se på "sanna" filmer!!!
men när jag läser-ser dom så anser jag att självklart inte är "sanning" när det tex gäller namn, namn på städer, färg på hår osv.....
Då skulle man ju aldrig kunna läsa en bok för man skulle ju se snett på grannen som boken kanske handlar om.....det säger ju säg själv tycker jag!!!
Tycker lite synd om dom som känner sig så svikna eller vad man nu känner.......baserad på en sann historia...mm visst hade det låtit bättre, men för mig är det sak samma om det inte är en självbiografi där man sitter och dokumenterar exakta händelser i sitt egna liv....
eftersom att jag skriver själv så är det faktiskt interresant att se skillnaden och om det ska stå baserad på....eller sann livsskådning eller vad tummenupp.gif
Grå
CITAT (Anma @ 12-01-2009, 21:20) *
Helt plötsligt slog det mig.... Jag förstår fullständigt att du Grå på inget sätt kan säga något ofördelaktigt om Liza Marklund, du försöker ju för sjuttsingen vinna ett förlagskontrakt på hennes bokförlag...
Men ger det dig rätten att förnedra andra som gör det?

Hur förhåller du dig till det faktum att Marklunds agent är en dömd kvinnomisshandlare? Din solidaritet med misshandlade kvinnor kanske inte räcker så långt att du tar avstånd i det fallet? Eller?
Jag förstår att det är pengarna som hägrar Grå, för din bok som eventuellt kommer att ges ut hos Piratförlaget.
Då är ju det viktigare än någon stackars misshandlad kvinnoöde... (Unni Drougge kanske är en kärring i dina ögon, vad vet jag?)

Du har helt rätt Anma, att hålla Marklund om ryggen är mitt enda hopp.

crazy.gif

Gällande hennes misshandelsdömde agent så har jag inget att tillägga mer än att han inte är min, so what's your point? Att bevisa att misshandelsdömda män inte har något emot att Marklund skriver böcker om dem och deras förehavanden?
Nej, det är helt rätt... förstås.

CITAT (Betty @ 13-01-2009, 00:00) *
En förklaring och en ursäkt, jag vet inte vad mer kan hon göra för att ni som känner er lurade ska bli nöjda...

Så länge det är snaskigt och funkar att snacka om så finns det ingen pardon i de där kretsarna.
Ralf
Problemet med Liza marklund är ju att hon ev fortfarande ljuger, att hon vidhåller uppgifter som sanna, som inte går att kolla, men det finns andra texter som motsäger det hon säger. Tex detta med Mias uppehållstillstånd i USA.

Dock kan man hädanefter fundera på vilken sanning LM skriver nästa gång man läser något av henne i kvällspressen. För mig framstår LM som det hon varit en gång i tiden, snaskig kvällstidningsjournalist som inte låter sig hindras av sanningen.
Anma
En del domar finns ute på nätet, avidentifierade, de motsäger mycket av det som står i Gömda. I rättvisans namn stödjer en del också.

Vad jag stör mig på är att boken Gömda hade kunnat vara precis lika bra utan dessa överdrifter, skarvningar och lögner. Och att boken dessutom är rasistisk och stereotyp. Varför kunde inte Mia ha fått vara den småstadstjej som hon faktiskt var, flirtig, ombytlig, bidragsberoende? Varför var hon tvungen att vara en uppskattad bankanställd som tackat nej till att läsa på läkarlinjen. Är inte en bidragsberoende småbarnsmamma lika trovärdig som en banktjänsteman i Lizas ögon?
Varför behöver bokens radhus galler för fönster när det i verkligheten aldrig funnits sådana?
Varför gjordes "Anders" om till en trygg norrlänning när han i själva verket är chilenare? Han kunde lika gärna ha gjorts om till en spanjor för att inte kännas igen. Eller tror Liza att svenska folket sett ner på Mia om det visat sig att hennes nya man också var utländsk?
Varför skulle misshandeln där det finns ett läkarintyg göras så mycket värre i boken gömda än vad läkarintyget visar?
Med mera med mera...
Hur kan Liza fortfarande påstå att inget är skarvat eller överdrivet det behövs inte, när det så tydligt framgår att det är, just det, skarvat och överdrivet.

Varför hälsar Mia på i sin hemstad om hon nu är så rädd att hon fortfarande behöver skyddad id?
Varför har hon själv avslöjat i sin hemstad att Gömda handlar om henne redan då boken gavs ut första gången, om hon nu behöver vara så rädd och när hon dessutom befann sig i nämnda stad?
Varför har hon under alla år ljugit i intervjuer, hon har sagt att sonen fortfarande får hotelser (2006), vilket han dementerar. Hon har sagt att hennes förföljarens två eftervarande kvinnor båda lever gömda vilket båda kvinnorna förnekar. Den ena är gift med honom fortfarande.
Och så vidare...

Om Liza kunde erkänna att hon dels påstått att boken Gömda är sann istället för att nu plötsligt påstå att det är en roman baserad på sanna historier och om hon kunde erkänna att hon visst skarvat och överdrivit för att (i hennes ögon) göra boken bättre skulle jag vara nöjd.

-----------------------

Grå, håll hoppet vid liv. crazy.gif

malin72, problemet är att Liza valt att ändra så mycket mer än bara tex gäller namn, namn på städer, färg på hår osv..... Hon har ändrat stora händelser som bygger hela bokens kärna. Det är inte bara så att hon ändrat förloppet till likvärdiga saker för att avidentifiera, nej hon har tagit sanningen och gjort den mångfaldt värre, men med samma händelseförlopp. Det är inte ens en avidentifiering, det är att överdriva big time utan att bry sig i om själva händelsen kan kännas igen eller inte.
Ralf
Som någon skrev på ett annat forum James Bond är oxå baserat på en sann historia.....
malin72
ja i så fall så tycker jag nog att större delen av häxjakten ska falla på Mia själv..hon har ändå godkänt boken samt skrivet fortsättande böcker själv...även dottern, hon har ju klivigt fram förr på tv då kan hon kanske göra det igen....bara en tanke för nog tycker jag att största lögnerna kommer från henne om hon faktiskt fortsätter på egen hand och skriver vidare på berättelsen...
Gita
CITAT (malin72 @ 14-01-2009, 07:16) *
ja i så fall så tycker jag nog att större delen av häxjakten ska falla på Mia själv..hon har ändå godkänt boken samt skrivet fortsättande böcker själv...även dottern, hon har ju klivigt fram förr på tv då kan hon kanske göra det igen....bara en tanke för nog tycker jag att största lögnerna kommer från henne om hon faktiskt fortsätter på egen hand och skriver vidare på berättelsen...

Jag tycker att du har totalt alldeles fel, för mig är det alldeles uppenbart att allt ansvar är författarkändisen Marklunds. Jag tycker att hon på ett mycket cyniskt ,för egen vinning, har utnyttjat en naiv, godtrogen tjej som kanske inte hade riktigt ordning på sitt liv för tillfället. En tjej som, om jag förstått det rätt, levde under små omständigheter och inte tackade nej till en extra slant.
Jag förstår också varför Marklund valde att kalla Gömda en faktabok, helt enkelt för att hennes texter inte räcker till för att kallas litteratur.
Gita
Ralf
CITAT (Gita @ 14-01-2009, 09:11) *
Jag förstår också varför Marklund valde att kalla Gömda en faktabok, helt enkelt för att hennes texter inte räcker till för att kallas litteratur.
Gita

Det här är ju mumma in debatten! Var kallade hon den för faktabok?
Gossen Ruda
Nu har debatten även nått Göteborg-Posten. Personligen bryr jag mig inte så mycket, har inte läst nån av böckerna eller tänker göra det och inte heller något annat av LM. Rent principiellt anser jag dock att skriver man nånting som man hävdar är sant får man inte dra ifrån, lägga till eller ändra mer än det absolut nödvändiga, för att skydda personer exempelvis. Uppenbarligen har LM slirat ordentligt där. Att sen påstå att MA enbart är ute efter att tjäna pengar är nog att skjuta över målet, hon avslöjar ju också felaktigheter. LM tjänar nog också pengar på sina böcker, är hon bara ute efter detta?
Anma
Hittade detta nu DN Debatt
Mycket likt som jag tänker om denna härva.
Red Top
Såg ni kulturnyheterna på svt igår?

Där kan ni hitta många fler boktitlar att uppröras över.

Kulturnyheterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon