Full version: Sånt som vi saknar
Sidor: 1, 2, 3
elleave
Googlade för ett tag sedan på Nickel, godiset, de där fruktkaramellerna ni vet... Då kom jag till ett annat forum med en tråd "Varor som vi saknar" jag tycker det verkar roligt, så jag startar en sån här...

Så jag börjar då med:

Nickel
Små runda gröna sockrade halstabletter med eukalyptussmak.
Banana Spilt (glassen)
Shio (läsk med naturliga smaker och lättsötad)

blev mest onyttiga saker men jag kommer nog på mer...
AstLar
Päronpuck med glansigt papper, grön glass från barndomen. Saknar jag

Hm puckstång hette den ju...
Chamomille
Blåbär- och jordgubbsoboy!
Farbror Blå
Chokladzingo och raketost!!
Snöflinga
Tomtebrus (kittlade så skönt på tungan!) och raketost också rolleyes.gif
*Stintan*
Jaa raketost och tjong och små skära brusiga grisar fast dom förbjöds visst för att dom var så farliga för tänderna, synd.

Min gamla hundkoja
KURT
CITAT (elleave @ 25-11-2008, 18:07) *
Googlade för ett tag sedan på Nickel, godiset, de där fruktkaramellerna ni vet... Då kom jag till ett annat forum med en tråd "Varor som vi saknar" jag tycker det verkar roligt, så jag startar en sån här...

Så jag börjar då med:

Nickel
Banana Spilt (glassen)

Halspastiller med valfri smak är ju lätt att göra själv:

http://svenska.yle.fi/matochfritid/special...kel.php?id=2396
Myosotis
fanns en dryck som hette naturens under, tror jag. som en blandning av mjölk och juice
Kat
Jag saknar också Shio och Nickel. Framförallt nickelsmaken som jag tror hette 'gammaldags'.
Och så saknar jag sockerbolaget och dess bruna sockerpåsar. Liksom de bruna plastburkarna med farinsocker som fastnade i en enda klump. Men det är nog bara barndomsnostalgi.
*Ulrica*
En GB-glass som bara fanns 1985 som hette Softy Shake. crying.gif
Alba
Små runda sockrade lite sega med eucalyptussmak....men de var röda. Storlek ung. som 1-krona.

Hallonremmar som var ung 30 cm långa och ca 4 cm breda och räfflade och smakade.....mmmm underbart.

En tablettask som hette Lena som smakade.....jaaa....jag kan inte beskriva....lite lakrits kanske lite eucalyptus kanske men något annat också.

Kanolds Eucalyptus Halstabletter.......tror inte de finns längre. Jag har aldrig sett dem.
Whiskuchi
Glassarna Red Dream och Black Fire
Piccante
CITAT (elleave @ 25-11-2008, 17:07) *

Så jag börjar då med:

Nickel
Banana Spilt (glassen)

Allt med syntetisk banansmak smakar sick.gif men de andra saknar jag. Nickel är ju ett klassiskt godis och de gröna sockrade halstabletterna saknar jag crying.gif
Farbror Blå

CITAT
hundkoja[/b]

Just ja! min Duett!
Kajsa i Arvika
Jaaaa... de där små gröna halstabletterna var goda!! De har jag inte tänkt på på år och dag! tummenupp.gif
Aqvakul
Raketost!
Det var kanske inte jättegott, men väldigt roligt att "skära" skivor med hjälp av en tråd. Symboliserade verkligen rymdåldern med Sputnik, Laika och Gagarin!

Nickel, särskilt "Gammeldags" som någon annan nämnde var det typiska biogodiset, kostade ungefär femtio öre om jag minns rätt.

Jag längtar lite nostalgiskt efter min barndoms bilar. De hade verkligen personlighet. Denna Austin A30 kallades "köttbullen"...

och såna här fanns det i massor - en verklig "folkvagn"...

HelenJ
CITAT (elleave @ 25-11-2008, 17:07) *
Googlade för ett tag sedan på Nickel, godiset, de där fruktkaramellerna ni vet...

De hade jag fullkomligt glömt bort, men nu minns jag smaken, hur länge de varade (om man inte bet i dem), doften.... Jag vill ha Nickel!

Kanske ska jag köpa en tröja istället - bara av nostalgiska skäl... T-shirt giggle.gif
Lilla Birka
CITAT (Alba @ 25-11-2008, 19:27) *
Små runda sockrade lite sega med eucalyptussmak....men de var röda. Storlek ung. som 1-krona.

Hallonremmar som var ung 30 cm långa och ca 4 cm breda och räfflade och smakade.....mmmm underbart.

En tablettask som hette Lena som smakade.....jaaa....jag kan inte beskriva....lite lakrits kanske lite eucalyptus kanske men något annat också.

Kanolds Eucalyptus Halstabletter.......tror inte de finns längre. Jag har aldrig sett dem.

Jodå, Kanolds Eucalyptus finns fortfarande! Jag har en påse som jag köpte när jag var förkyld i våras.................

25-öres pistageglass på pinne!
Alba
Jag glömde ju......Svagdricka.......riktig svagdricka inte de kopior som finns nu.

[quote name='Lilla Birka' date='25-11-2008, 20:42' post='935816']
Jodå, Kanolds Eucalyptus finns fortfarande! Jag har en påse som jag köpte när jag var förkyld i våras.................

Åh finns de än. Jag måste kolla efter dem. De är ju sååå goda....även utan förkylning.

Men så konstigt det blev när jag citerade Lilla Birka. confused.gif
Aqvakul
När jag var liten så fanns det ett bröd som man kunde köpa på Konsum som hette Ankarstock.
Jag har inte ätit det på mer än fyrtio år men minns att det smakade gudomligt... wub.gif
*Stintan*
Fast raketosten kom 1947 så det var ju lite före rymdåldern.
Lilla Birka
[quote name='Aqvakul' date='25-11-2008, 20:33' post='935809']
Raketost!
Det var kanske inte jättegott, men väldigt roligt att "skära" skivor med hjälp av en tråd. Symboliserade verkligen rymdåldern med Sputnik, Laika och Gagarin!

Men raketost fanns ju mycket tidigare än Sputnik o allt det där! Jag minns Raketosten från slutet av fyrtiotalet!
MariaS
Galssen 89:an (88:an med svartvinbärssmak)
Indianglass (glass med karamellströssel)
Nickel...
ett-öresgodiset

Kommer inte ihåg vad det hette, men det var ett tuggummi. En rosa stav i gult papper med rosa text. Fanns före Bugg i alla fall. (och var godare)

Gammaldags enbärsdricka, den där som smakade enbär och inte socker och kemikalier...

Lilla Birka
CITAT (Snöflinga @ 25-11-2008, 17:48) *
Tomtebrus (kittlade så skönt på tungan!) och raketost också rolleyes.gif

Jösses, Tomtebrus! Finns det verkligen någon mer än jag som har minnen av Tomtebrus? Minns mest den lite röd-gul-orangea färgen som knappt går att beskriva!
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 20:45) *
Fast raketosten kom 1947 så det var ju lite före rymdåldern.

Fast i min familj vankades det först i slutet på femtiotalet!
(Men visst tyskarna skickade upp raketer (V2) redan under kriget.)
Aqvakul
En granne hade en sån här märklig bil, en tjeckisk Tatraplan.... snacka om "flygkänsla", lite vassare än SAAB...

Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 20:44) *
När jag var liten så fanns det ett bröd som man kunde köpa på Konsum som hette Ankarstock.
Jag har inte ätit det på mer än fyrtio år men minns att det smakade gudomligt... wub.gif

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CC...iOpskrift=34199

Baka på du flirting.gif
Lilla Birka
Men livstycke och kliiga långstrumpor saknar jag inte yahoo.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 25-11-2008, 17:48) *
Tomtebrus (kittlade så skönt på tungan!)

Är det nåt liknande "Pop rocks" eller vad det hette? Som smällde på tungan.
Aqvakul
Minns ni tefaten med tomtebrus...

Snöflinga
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 21:11) *
Är det nåt liknande "Pop rocks" eller vad det hette? Som smällde på tungan.

Har aldrig smakat Pop rox ... dunno.gif Det här brusade i munnen, ungefär som Samarin, fast mycket godare wub.gif
Chamomille
CITAT (Snöflinga @ 25-11-2008, 21:25) *
Har aldrig smakat Pop rox ... dunno.gif Det här brusade i munnen, ungefär som Samarin, fast mycket godare wub.gif

Nä, då är det inte samma. Pop rocks smällde rejält i munnen, som små explotioner biggrin.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pop-Rocks_(godis)
Aqvakul

Pop Rocks var en typ av kolsyrat godis som såldes under slutet av 1970-talet. Godiset såldes i små påsar och bestod av små pärlsockerliknande klumpar i olika smaker. I kontakt med saliven exploderade klumparna och bitarna hoppade runt i munnen och fortsatte explodera i allt mindre bitar. Godiset förbjöds då det påstods kunna hoppa ner i luftvägarna och orsaka skador eller kvävning. Även magen påstods ta skada om man lyckades svälja godiset innan det slutat explodera. Om man fick det mellan tänderna sades tandemaljen kunna spricka av smällarna. Inget av dessa påståenden har efteråt kunnat beläggas med fakta, och det troligaste är att alla dessa påståenden egentligen var så kallade klintberga
(källa: Wikipedia)
ingrid fuxwall
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 21:09) *

Har även jag instruktioner på hur man ska tillverka sin egna ankarstock - smaklig "måltid"
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 21:09) *

ja, varför inte.. thanks.gif

En sån här skulle inköpas till mattelektionerna när man började på högstadiet.
Saknar den inte. Miniräknaren är mycket bättre...

ingrid fuxwall
Men nog hade man ganska stor nytta av sin räknesticka - hade inte du det??

ingrid
Boxer

Puckstång jordgubb yahoo.gif
Aqvakul
CITAT (ingrid fuxwall @ 25-11-2008, 22:15) *
Men nog hade man ganska stor nytta av sin räknesticka - hade inte du det??

ingrid

Jodå och möjligen tvingades man tänka lite mer - men det finns ju skäl till att de helt konkurrerats ut!

CITAT (Boxer @ 25-11-2008, 22:16) *

Någon som minns Puckstång - kokos, en favorit som fanns några år runt 1960 men i begränsad omfattning och ofta var svår att få tag i...
Chamomille

Jaa biggrin.gif Och päronpinne! ...pinne...hette den inte päronsplit sen unsure.gif Där fick man tatueringar i förpackningen biggrin.gif
HelenJ
CITAT (*Stintan* @ 25-11-2008, 17:49) *
små skära brusiga grisar fast dom förbjöds visst för att dom var så farliga för tänderna, synd.

Vad är det? Inget som jag minns. confused.gif
herkules
CITAT (Alba @ 25-11-2008, 19:27) *
/..../

små bruna i en vit påse med en sjuksköterska på?
finns här i affären, pm:a mig din adress så ska jag skicka några påsar till dig smile.gif
Piccante
Läsksorterna Vira blåtira, Halla ballou och Coco bahia ! Sen fanns det en gul läsk med som jag inte minns namnet på.... var det inte en rymdraket eller en komet eller något på etiketten??? eller minns jag fel.
Chamomille
Vira blåtira rotfl.gif Den minns jag. Samtidigt fanns det flera andra giftiga läskedrycker. Någon illgrön bl.a. Sen kolsyrad chokladdryck wacko.gif
MariaS
CITAT (Chamomille @ 25-11-2008, 22:54) *
Vira blåtira rotfl.gif Den minns jag. Samtidigt fanns det flera andra giftiga läskedrycker. Någon illgrön bl.a. Sen kolsyrad chokladdryck wacko.gif

Choklad-Zingo sick.gif Sen fanns det väl också banan-Zingo och päron-Zingo också...

Sen kommer jag ihåg att man kunde köpa en strut med kaksmulor på kondiset. Varför kan man inte det längre? Smaskens till vaniljglass!
AnnammA
CITAT (Myosotis @ 25-11-2008, 19:15) *
fanns en dryck som hette naturens under, tror jag. som en blandning av mjölk och juice

.... och gick att göra grogg på:"Naturens Dunder"... whistling.gif crazy.gif
elleave
CITAT (Markus_H @ 25-11-2008, 22:49) *
Läsksorterna Vira blåtira, Halla ballou och Coco bahia ! Sen fanns det en gul läsk med som jag inte minns namnet på.... var det inte en rymdraket eller en komet eller något på etiketten??? eller minns jag fel.

Virgin fanns det en läsk i läskiga färger som hette ett tag, eller var det bara flaskorna som va färgade...?
Floppy
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 21:58) *
ja, varför inte.. thanks.gif
En sån här skulle inköpas till mattelektionerna när man började på högstadiet.
Saknar den inte. Miniräknaren är mycket bättre...

En sån har jag kvar...någonstans... giggle.gif
Chamomille
CITAT (elleave @ 25-11-2008, 23:12) *
Virgin fanns det en läsk i läskiga färger som hette ett tag, eller var det bara flaskorna som va färgade...?

Virgin minns jag inte g.gif Bara att det finns en Cola som heter Virgin. Däremot alla tokiga vid namn Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka (Falkon) biggrin.gif
Och Vira blåtira då så klart.
*Stintan*

Det jag saknar mest är nog priset.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 21:05) *

Den var häftig. Jag saknar också bilarna. Nuförtiden ser alla bilar likadana ut.

Jag undrar så varför allting försvinner?!! Det finns nog många som skulle köpa om det bara fanns. Om det är giftiga färgämnen eller sånt begriper jag ju att man måste ta bort det, men annars? Ibland gör de något nytt också som är gott ("ny smak på tillfälligt besök") där de redan från början bestämt att det inte ska få finnas kvar. confused.gif Jag fattar inte! Yoghurt t.ex. eller Öresundsfilen med fläderblomssmak som var så god. De andra sorterna finns kvar, så de har inte gått i konkurs eller nåt.
Är det bara för att utvecklingen "måste" gå framåt för sin egen skull?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon