Full version: Sånt som vi saknar
Sidor: 1, 2, 3
Gossen Ruda
Det mesta av snasket som räknats upp här har nog försvunnit pga att man upptäckt att smak- och färgämnena inte har varit så nyttiga. Godiset i sig är dock aldrig nyttigt. wacko.gif
Wilmer
Jag saknar Blåvitts vaniljglass. Konsums egna gamla märke som de tagit bort.
Red Top
När jag var liten hade min pappa en Moskvich. Saknar den. Vi hade så spännande resor mellan Stockholm och Skåne på 50-talet. Vi(min mor och tre ungar) fick ofta stiga ur bilen när vi kom till en uppförsbacke. giggle.gif Jag saknar den bilen och våra äventyrliga resor genom Sverige.

*Ulrica*
Apropå bilresor. De var mycket mysigare när jag var liten. Bälte i baksätet och bilbarnstolar var inte att tänka på.
Vid långresor fällde vi baksätet, slängde in en madress och en massa kuddar och så hade vi ungar stooor plats att bråka på... giggle.gif

Idag hade man ju fått en hjärtattack om man sett någon köra runt på det viset... -fear-.gif
Aqvakul
Hustruns och min första bil- en Ford Taunus 1963, ärvd från svärmor

Den var fräck med en hel soffa i framsätet. Däremot var den helt sanslöst besvärlig på vintern.
Batteriet fick bäras in och laddas på natten och vägegenskaperna var förskräckliga. Tyvärr sammanföll innehavet med den hemska vintern 1979. Sen blev det en SAAB...
Så egentligen saknar jag inte Taunusen, men det var en härlig tid....

MariaS
Kommer ni ihåg de gamla tefaten som man åkte på snö på som barn då...

Eller den där skidannoraken...
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 26-11-2008, 09:28) *
Kommer ni ihåg de gamla tefaten som man åkte på snö på som barn då...

Eller den där skidannoraken...

tefaten var ju totalt omöjliga att styra, men snurrade gärna runt....

Anoraken är ju välkänd från Semesterresan II (Snowroller)
Kat
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 21:36) *

Pop Rocks var en typ av kolsyrat godis som såldes under slutet av 1970-talet. Godiset såldes i små påsar och bestod av små pärlsockerliknande klumpar i olika smaker. I

PopRocks som blir tuggummi finns fortfarande i alla fall. Men det kan vara svårt att få tag på.
MariaS
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2008, 09:40) *
tefaten var ju totalt omöjliga att styra, men snurrade gärna runt....

Anoraken är ju välkänd från Semesterresan II (Snowroller)

Jamen snurrandet var ju minst lika häftigt..... vill jag minnas
Aqvakul
CITAT (MariaS @ 26-11-2008, 09:44) *
Jamen snurrandet var ju minst lika häftigt..... vill jag minnas

häftigt ja visst, men farligt om man åkte i värsta branta isbacken - och det gjorde man...
Monica M zon 4
Jag saknar en hel del av sakerna som nämnts tidigare. 89:ans glass var en höjdare. Och Vira Blåtira!

Jag saknar kolorna mjölkkyss och chokladkyss. Ingen av er som minns dom?

Ett lokalt bryggeri här gör fortfarande svagdricka efter gammalt recept. Där köper vi alltid svagdricka till jul.
AstLar
Frihjulet på bilen saknar jag. I långa backarna la man i frihjulet o rullade.
Uggi
[quote name='Lilla Birka' date='25-11-2008, 20:42' post='935816']
Jodå, Kanolds Eucalyptus finns fortfarande! Jag har en påse som jag köpte när jag var förkyld i våras.................

I vårt hem på 40 talet hade mamma alltid en påse hemma och då vi blev förkylda så tog mamma av tabletterna och kokade upp i lite vatten sedan fick vi barn dricka det, om det hjälpte, det minns jag ej.
confused.gif
elleave
CITAT (Chamomille @ 26-11-2008, 01:05) *
Virgin minns jag inte g.gif Bara att det finns en Cola som heter Virgin. Däremot alla tokiga vid namn Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka (Falkon) biggrin.gif
Och Vira blåtira då så klart.

Så här såg den ut: http://www.etiskaradet.org/fallningar/2001/Spendrups.htm

Åbro har fortfarande blåhallon, ungefär samma sak... smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Aqvakul @ 25-11-2008, 21:36) *
........Godiset förbjöds då det påstods kunna hoppa ner i luftvägarna och orsaka skador eller kvävning. Även magen påstods ta skada om man lyckades svälja godiset innan det slutat explodera. Om man fick det mellan tänderna sades tandemaljen kunna spricka av smällarna. Inget av dessa påståenden har efteråt kunnat beläggas med fakta.......

crying.gif Jag är en av många som fått bestående skador av "popprocks" i mitt fall var det stämbanden som skadades. rtfm.gif Det finns väl dokumenterat i min sjukjournal Så det finns inga oklarheter om VAD som orsakat mina skador
Aqvakul
Åren runt 1960 så var det fortfarande allt amerikanskt som lockade.
Det var bubbelgum av märket BUGG, som man blåste bubblor med.
Det var hula-hula-ringar, som man tävlade i om vem som kunde hålla på längst.

Myosotis
hula-hula höll jag på med runt ´80 snarare
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 11:01) *
hula-hula höll jag på med runt ´80 snarare

Allt kommer ju igen - men jag tror att det var första gången 1959....

Hette det inte "rockring" på din tid?
Myosotis
nej, vi sa hula-hula. Min doftade pepparmynt frün smü hül pü insidan...

rotfl.gif från små hål på insidan menade jag! rotfl.gif
zaaritha
Saknat Toy o de gamla små bubbelgummen(Va´de nu hette)?

Ettöres tuggummibitar, fanns när jag gick i fjärde klass!

Citronkarameller, -65; fanns nå´t "brus" innuti!

Pez.
M fl.
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 11:20) *
nej, vi sa hula-hula.

Fel! blush.gif Jag ljög! Det var Hula-hupp vi sa, kom jag på.
Aqvakul
mitt lokala centrum, när jag växte upp, med tunnelbannan som ledde in till spännande centrum av stan ...

Red Top
CITAT (Myosotis @ 27-11-2008, 11:20) *
nej, vi sa hula-hula. Min doftade pepparmynt frün smü hül pü insidan...

rotfl.gif från små hål på insidan menade jag! rotfl.gif

Nu fick jag mig ett riktigt gott skratt a0a.gif a0a.gif

Hur i allsin dar lyckades du skriva tyskt ü istället för å. Jag får kämpa för att få till ett sånt ü.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 23:28) *
mitt lokala centrum, när jag växte upp, med tunnelbannan som ledde in till spänande centrum av stan ...

Farsta fear.gif
Myosotis
CITAT (Red Top @ 28-11-2008, 23:29) *
Nu fick jag mig ett riktigt gott skratt a0a.gif a0a.gif

Hur i allsin dar lyckades du skriva tyskt ü istället för å. Jag får kämpa för att få till ett sånt ü.

Glömde ställa om tangentbordet. Det händer mig hela tiden, men oftast hinner jag märka det. z och y byter plats, man skriver da+ i stället för daß och pü istället för på...
Red Top
Aha! biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 28-11-2008, 23:29) *
Farsta fear.gif

nej, fast det är rätt likt - VÄLLINGBY yes.gif
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 23:37) *

Inte mycket som är sig likt där inte wink.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2008, 23:37) *

Det sa jag också, fast sambon hävdade att det var Farsta wink.gif Nåja, det finns ju fontäner där också.

Är ni gamla smyg-Stockholmare allihop confused.gif
Lilla Birka
CITAT (zaaritha @ 28-11-2008, 23:19) *
Saknat Toy o de gamla små bubbelgummen(Va´de nu hette)?

Ettöres tuggummibitar, fanns när jag gick i fjärde klass!

Citronkarameller, -65; fanns nå´t "brus" innuti!

Pez.
M fl.

Citronkarameller med brus i ! Det har jag köpt i Gamla sta´n i Stockholm i nutid!
Aqvakul
CITAT (Monica M zon 4 @ 26-11-2008, 12:36) *
Jag saknar kolorna mjölkkyss och chokladkyss. Ingen av er som minns dom?

Visst minns jag dom godingarna!
Det fanns andra goda kolor också, som RIO och RIVAL.

Varför var godiset så mycket godare förr?
*Stintan*
Appropå kolor så kom jag på att jag saknar 2-öres Ako-mint. Dom var små men man fick många för ett par 10-öringar.
MariaS
Hemkola! wub.gif
Red Top
Jag saknar kandisocker, som man kunde köpa på apoteket.
Monica M zon 4
Men hemkola finns väl fortfarande? Det är inte länge sen jag köpte såna. Dessutom fanns de i fler goda smaker.

Mmm, Rio och Reval hade jag glömt. Dom var också goda.

Min gitarrlärare hade nån sorts kola som han bjöd på om vi lärt oss våra spel-läxor. Hmm, vad hette dom? Lonka? Dom var rätt okej också.
Eva i Höga
Jag saknar osaltade vägar! När jag var barn åkte vi sparkstötting, vi kopplade ihop flera sparkar och åkte långa rader. I utförsbackarna gick det undan som det värsta. Så kul vi hade! Nu går det inte att åka spark längre, saltbilen kommer så fort det fryser.
Chamomille
CITAT (Eva i Höga @ 29-11-2008, 17:27) *
Jag saknar osaltade vägar! När jag var barn åkte vi sparkstötting, vi kopplade ihop flera sparkar och åkte långa rader. I utförsbackarna gick det undan som det värsta. Så kul vi hade! Nu går det inte att åka spark längre, saltbilen kommer så fort det fryser.

Jaa! Jag hade en putte-spark när jag var liten. Den sparkade jag iväg till affären med tillsammans med mormor som sparkade på sin stora spark.
Tänk om de kunde ge f.n i att sanda och salta överallt. Jag bodde i Åre ett tag, det gick jättebra att ta sig fram utan sand och salt yes.gif
Myosotis
Ja! Där håller jag verkligen med! Jag har en spark, men det är sällan det blir sparkföre.
zaaritha
Någon, minns ej vem--skrev att många gamla godis försvunnit på grund av färgämnen o dyl.
Men; när jag var barn o ung--50-60-talet, så var det äkta vara i godiset!
Hallonkola, chokladkola, o dyl.
Inga konstgjorda smakämnen...........

Eller färgämnen!
Caan
Toy tuggummi i de vita boxarna finns sedan snart ett par måbader sedan att köpa på IKEA i deras matavdelning!
Chamomille
Hallonkola finns väl fortfarande? Det sålde jag i alla fall på alla möjliga marknader i Skåne när det fanns giggle.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2008, 08:45) *
Appropå kolor så kom jag på att jag saknar 2-öres Ako-mint. Dom var små men man fick många för ett par 10-öringar.

Ja, jag köpte 5-öres kolor i en tobaksaffär när jag bodde i Rågsved. Jäsiken va kolor man fick för en tia. Och jag ville bara ha hallonkolor så tanten fick stå och pilla ur alla hallonkolor ur burken giggle.gif
Biggan_
CITAT (Chamomille @ 18-12-2008, 21:07) *
Ja, jag köpte 5-öres kolor i en tobaksaffär när jag bodde i Rågsved. Jäsiken va kolor man fick för en tia. Och jag ville bara ha hallonkolor så tanten fick stå och pilla ur alla hallonkolor ur burken giggle.gif

giggle.gif giggle.gif giggle.gif
Piccante
CITAT (Caan @ 18-12-2008, 20:54) *
Toy tuggummi i de vita boxarna finns sedan snart ett par måbader sedan att köpa på IKEA i deras matavdelning!

Vaaaa finns inte ens toy längre i vanliga affärer crying.gif -fear-.gif fear.gif
Chamomille
Nu behöver jag hjälp med ett barnprogram. Det var en snubbe som pratade ganska dystert. Och det handlade om en pojk som gick på en stig. Ja, mer ledtrådar har jag inte, jag var ganska liten då jag såg det sleeping.gif Fast det programmet kan jag sakna av någon anledning.
teddi
hur längesedan då?
Chamomille
Det var nog i slutet av 70-talet. Tror jag duh.gif
Chamomille
Nu kom sambon på det. Det är ju Slas giggle.gif
Men jag hittar inga bra klipp på youtube.....
MayaLisa
Gröna RIFF tuggummin och Trollhätteglass "djungelpinne" mums mums...
smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon