Full version: Får
Sidor: 1, 2
Annika_59
Hej!
Som sagt så funderar vi på att skaffa ett boende för att ha djur och då i första hand får. En tanke som har grott länge och som nu kan bli verklighet. Någon här som har erfarenhet?
Tack på förhand
Annika
KURT
Jag känner folk som haft alltför få får, bara 3-4 st. Det var inte bra, de ville hela tiden ha kontakt med människor för att få en större flockgemenskap. En bra idé kan vara att låna/arrendera får under en sommar, även om det större arbetet kommer när/om de skall vara inomhus vintertid.

Varför vill du ha får? För betet, för köttet/ullen, bara som husdjur?
AstLar
Hej Annika!
Jag tillhör fårägarna. Min man är det egentligen som har det som extra sysselsättning.
Vi har Texel, en köttras. Gott kött (ingen ullsmak), öppna hagar och dynga till mina pumpor biggrin.gif blir resultatet.

Man ska, precis som Kurt skriver, tänka efter varför man vill ha får. Ull, päls, mjölk, kött eller öppna landskap. En del raser är lungna (Texel t.ex) medan andra hoppar över stängsel och är stissiga.
En del raser får 1-2 lamm medan andra får betydligt fler.

Ett tag hade vi Oxford Down, bara för att jag föll för lammen, världens gulligaste tyckte jag.

På somrarna är det många som erbjuder oss betesmarker pga att det blir så fint i backarna.
Jan Lindgren
Hej!
Ska du ha trevliga djur för att hålla marken öppet så rekommenderar jag lamor. Tysta, lugna och lätta att träna. De älskar löv och når betydligt högre än får så träden blir uppstammade.

Ett bra ställe att söka fårinformaton på är alternativ.nu
MVH
Jan Lindgren
Annika_59
Tack för svaren!
Kurt - Jag har alltid velat haft djur omkring mig och nu har livet tagit den vändningen att det kan bli möjligt. Valet hamnade på får därför att de verkar vara trevliga djur och kanske något lättare än svin och kor. Jag vill ta vara på så mycket som möjligt av vad får ger - mjölken, ullen, köttet och skinnet. Flocken ska vara så stor så att fåren och vi trivs. 10-15 st är det en bra början? Att hyra får skulle ju vara bra så att man verkligen kan känna efter hur man vill ha det.

AstLar - Tack för rastipsen. Jag vet inte så mycket om raser och om du vet mer vill jag gärna veta vilka raser som är bra till vad - mjölk, ull och skinn. Hur många djur har ni?

Jan - alternativ.nu var bra och jag ska fundera på lama thanks.gif
LasseB
Funderade själv på får när jag bodde på Åland och mitt mycket starka tipps är att du fäse boken FÅR kommer inte ihåg författarens namn men återkommer med det i morgon. Tipps två, om du tänkt dig att fåren ska vara någon form av inkomst, är att du bestämmer dig för om det är ullen, köttet eller mjölken du vill ha som produkt
Idag skulle jag nog lägga en peng på mjölk med egen osttillverkning om jag skulle ta upp idé igen
AstLar
Vi har ca 60 tackor och några baggar.

I februari - mars är det livat i fårstallet, när lammen föds.
De är helfestliga.
Tänk dig att de springer i en rad och den första tvärstannar. Donk donk donk.

Här är en bra sida http://www.faravelsforbundet.com/index.php/lankar

Tillägg: Ja, boken FÅR är mycket bra.
Annika_59
Jo jag har förstått att det är en fördel med en inriktning då jag surfat runt på de olika sidorna jag fått av er. Fårost ligger ju lite i tiden känns det som. Jag har rätt gott om tid till att fundera, planera och studera innan vi kommer så långt att vi får hem dem. Vi bor visserligen på landet idag men inte så att vi kan hålla djur så vi måste ha tag i ett bra ställe först. Tacksam för tips här också! Hyra eller ev. arrendera någonstans i norra Östergötland tänker vi på i första hand men alla tips är välkomna.
a0a.gif de små lammarna! Kan tänka mig att det blir många goda skratt (och en o annan tår också för den delen).
Fågelvägen
Författaren till boken FÅR heter Erik Sjödin. En mångsidig och klok bok med det mesta man behöver veta om fårskötsel. Där finns såvitt jag minns en uträkning för hur mycket betesmark man behöver per tacka. Bra att veta när ni letar gård!

Vi har haft finullsfår, max. 16 tackor och under årens lopp ungefär 500 lamm. Vi hade enbart finsk lantras, mest svarta. Den hör till de mycket produktiva fårraserna, dvs. de får ofta 3 lamm, ibland upp till 6 st. Det betyder en hel del extra arbete för uppfödaren, eftersom tackans mjölk inte alltid räcker till för så många.
Lamningstiden är intensiv, både glad och sorglig. Mycket nattvak om man vill att allt ska gå bra. Efter att ha funnits till hands vid ett femtiotal lamningar vet man när man behöver ingripa om det blir komplikationer vid lamningen.

Dethär låter krasst för en som bara drömmer om får, men ifall ni i dethär skedet söker en lämplig gård så kan det vara idé att kolla om det finns något slakteri i närheten. Helst typ litet hemslakteri, ingen jättefabrik. Det är inte så bra att stressa fåren med långa transporter.

Ett tips: kontakta någon som erfaren fårägare och följ med arbetet under olika tider av året - klippning, klövverkning, lamning, inredning av fårstall, öronmärkning, avskiljning av baggar och tackor, utfordring... Så behöver ni inte hitta på alla lösningar själv.

Lycka till!

Nauti
Ett råd är väl att låta bli att skaffa får över huvud taget om du ändå planerar att mörda dem och äta upp dem. Det låter ju bara sadistiskt och onödigt tongue.gif
Annika_59
Då får jag gå till bokhandeln! Och jättebra att få veta om vardag och bekymmer också, krasst eller inte, det är därför jag skrev min fråga. En fråga bara: hur nära är "i närheten" och hur långa är "långa transporter"?

Du Nauti... om du tycker att det låter sadistiskt och onödigt det vi skriver om här så... läs något annat! Bara ett råd. Jag tog inte upp den här tråden för sådana som dig iaf.
KURT
CITAT (Annika_59 @ 11-12-2008, 15:37) *
Då får jag gå till bokhandeln! Och jättebra att få veta om vardag och bekymmer också, krasst eller inte, det är därför jag skrev min fråga. En fråga bara: hur nära är "i närheten" och hur långa är "långa transporter"?

Du Nauti... om du tycker att det låter sadistiskt och onödigt det vi skriver om här så... läs något annat! Bara ett råd. Jag tog inte upp den här tråden för sådana som dig iaf.

Om du inte hittar den i bokhandeln (tillfälligt slut på förlaget enl. Adlibris), så är också tidigare upplagor ganska vanliga på antikvariat:

http://www.bokborsen.se/result.php?issearc...amp;x=0&y=0
Fågelvägen
Hej Annika!
Här är lite personliga får-erfarenheter, som kanske kan vara till nytta. Ursäkta, dethär blir riktigt långt! biggrin.gif
Jag tycker transporten ska få ta max 1 timme. Vi var bortskämda med 5 minuters väg (ca 5 km) med egen skåpbil. Slaktaren hade själv får och hanterade dem vant och proffsigt. Sällan kan man ordna det så odramatiskt. De stora slakteriernas transportmetoder kan vara rätt otäcka.

Vi mötte faktiskt aldrig attityden som Nauti uttryckte nyss, men klart att den finns också. Vi utgick från att fåren ska ha ett så bra liv som möjligt så länge de lever: mat och husrum, friskt vatten, skugga när solen gassar och egna boxar för lamningstiden. Och helst en fårkunnig veterinär som inte bara klarar hundar och katter.

En sak man kanske inte tänker på: det behövs kilometervis med stängsel - om ni inte arrenderar en ö förstås! Bygga stängsel är rätt jobbigt, och dyrt. Så arrendetiden kanske borde vara minst 5 år för att ni inte ska lägga ner så mycket jobb och sedan flytta?

Det har för vår familj varit en utmaning i att ha helt andra jobb och klara av djurhållningen (och ett litet lantbruk) på sidan om. Det har krävts list, som när 3 lamm rymde och sprang runt i skogarna och måste lockas av en tam och välbekant (men ganska förvånad) tacka. Det har varit svettigt, som höskörd under ljusa julinätter, för att dagarna var alltför kvava, eller utgödsling av fårhuset - ca 10 ton dynga som ska bändas loss och lastas på en traktorkärra. (Ja, det finns också enklare sätt om man investerar i riktigt proffsiga fårhus.) Det har också varit väldigt belönande att se kloka tackor ta hand om sina nyfödda lamm. Man inser att naturen talat om både för henne och för lammen hur de ska bära sig åt. Olika baggars uppvaktningsmetoder wub.gif är också sevärda: somliga är blyga och diskreta, andra mera eldiga och burdusa.
Trots att det varit jobbigt: alla de år vi hade får skulle jag absolut inte vilja byta ut mot en mera okomplicerad tid.
Annika_59
Hej Fågelvägen!
Härligt med långa svar!
Den transporttiden kommer vi nog att kunna klara för vi söker ställe i närheten av två städer och på östgötaslätten så det finns nog flertalet små slaktare däromkring. Våra får ska få det bästa möjliga annars kan det kvitta. Jag tror nog mina lagom bortskämda hundar kan intyga att så kommer att bli fallet. giggle.gif Beträffande hyrestiden får vi väl se till att vi skriver kontrakt med värden så att vi inte blir stående med skägget i brevlådan.
Konstigt, jag satt precis och funderade på stängsel. Näe det kommer nog inte att bli så lätt i starten men det är sådant som bara får lösa sig på något vis. Kanske elstängsel kan vara ett alternativ?
Att det periodvis kan vara jobbigt att klara av så mycket utöver ett jobb förstår jag. Jag har fördelen att jag kan jobba hemifrån och kan själv planerar in mina jobb men visst kommer det att krävas en hel del periodvis av min kära sambo också. Som tur är tycker han om att sysselsätta sig så det blir nog bra.
Jo jag vet vad det vill säga att tömma ett fårhus. Vi tömde ett för att göra om till stall. Släng dig i väggen gymmet! Att det kommer att bli ett arbete som är värt mödan är jag övertygad om och det är nu eller aldrig - man blir ju inte yngre med åren... tyvärr. Det är inte utan att det är spännande. Äntligen kan saker och ting börja hända.
Tack för ditt långa inlägg och kommer du på mer så skriv, långt eller kort. Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Tack även Kurt för länken. Jag har varit och beställt en begagnad nu och så blev det en "Strändernas svall" också. rolleyes.gif
Nauti
CITAT (Annika_59 @ 11-12-2008, 14:37) *
Jag tycker bara att det låter väldigt konstigt att föda upp djuren för att mörda dem, gör inte du? Jag kan förstå att vissa skjuter ifrån sig eller låter bli att tänka på det när de köper styckade djur på ICA i kg. Nu är ju det här ett klart bättre alternativ än att köpa fårkött i charken. Men det är ändå så onödigt.

Men att föda upp ett djur som du lär känna, att det har känslor, en personlighet, att det kan känna lycka och lidande. Hur kan man då ha mage och samvete nog att slakta djuret? Sedan att gå igenom hela den processen för att dina smaklökar skall få en halvtimmes njutning vid middagen några gånger. Känns det verkligen värt det, får man inte samvetskval när man vet att man sitter och äter just det djur som man själv har fött upp och tagit hand om?

Litet sadistiskt måste jag nog ändå kalla det, du njuter ju på någon annans bekostnad. Nu kanske inte fåret får lida under hela sin uppväxt och bli fullproppad med preparat för att påskynda tillväxten eller bo i miljöer som absolut inte liknar deras naturliga miljö på något sätt, som i köttindustrin. Men fåret hade ju fortfarande kunnat leva. Så nu får ju fåret sätta livet till emot sin vilja för att dina smaklökar skall stimuleras. När du så lätt kunde valt ett annat alternativ och haft fåret kvar som ett trevligt sällskap smile.gif
karlsdal
Hej Annika! Jag funderar också på får, Värmlandsfår (en allmogeras).

Jag har några länkar till dig:
http://www.alternativ.nu/ -ett forum för de med "alternativ" livsstil, många kunniga att fråga och mycket att läsa
http://www.allmogefar.se/ -föreningen Svenska Allmogefår (våra ur-/lant-raser)

Och anledningen till att Du skaffar får är Din egen, vill föda upp dem till slakt så gör det, vill du bara använda mjölken och ullen så gör det. Lyssna inte på andra.
LasseB
Nauti: hypotetisk fråga Kan man mörda en morot?

karlsdal
Nauti: Alla vet att det finns de som tycker att det är sadistiskt med djuruppfödning. Så du och alla andra behöver inte inte lägga er i sådana här trådar. Du har gjort ditt val, och vi har gjort vårat val. Vi accepterar det val Du har gjort, varför kan inte Du acceptera vårt val?! Det blir bara tråkigt i längden. Vi förstår dig, men du förstår inte oss.
Jag vill inte börja någon diskution, och jag menar inget illa, argsint eller nedvärderande, hoppas du förstår mig rätt.
Kram
AstLar
CITAT (Nauti @ 12-12-2008, 13:03) *
Jag tycker bara att det låter väldigt konstigt att föda upp djuren för att mörda dem, gör inte du? Jag kan förstå att vissa skjuter ifrån sig eller låter bli att tänka på det när de köper styckade djur på ICA i kg. Nu är ju det här ett klart bättre alternativ än att köpa fårkött i charken. Men det är ändå så onödigt.

Men att föda upp ett djur som du lär känna, att det har känslor, en personlighet, att det kan känna lycka och lidande. Hur kan man då ha mage och samvete nog att slakta djuret? Sedan att gå igenom hela den processen för att dina smaklökar skall få en halvtimmes njutning vid middagen några gånger. Känns det verkligen värt det, får man inte samvetskval när man vet att man sitter och äter just det djur som man själv har fött upp och tagit hand om?

Litet sadistiskt måste jag nog ändå kalla det, du njuter ju på någon annans bekostnad. Nu kanske inte fåret får lida under hela sin uppväxt och bli fullproppad med preparat för att påskynda tillväxten eller bo i miljöer som absolut inte liknar deras naturliga miljö på något sätt, som i köttindustrin. Men fåret hade ju fortfarande kunnat leva. Så nu får ju fåret sätta livet till emot sin vilja för att dina smaklökar skall stimuleras. När du så lätt kunde valt ett annat alternativ och haft fåret kvar som ett trevligt sällskap smile.gif

Det som känns bra är, om man nu valt att äta kött, att vara helt övertygad om att djuret har levt ett bra liv.
Jag vet vad det har ätit. Våra får går ut och in som de vill. Blir omhändertagna med omtanke.
Köper jag en köttbulle eller kanske en kyckling på ICA vet jag ingenting om bakgrunden. Köttbitar kan ha legat på golvet, färs kan vara ompacketerad. Därför vill jag ha eget kött
Jag erkänner villigt att jag kan avstå kött , för att jag tycker mycket om vegetariska rätter. Men jag kan inte tvinga min omgivning att rätta sig efter min vilja.

Jag föredrar att inte försöka frälsa någon med min övertygelse och önskar att du kunde säga detsamma.
Annika_59
Nauti! LÄGG NER!!! Skriv någon annanstans! Jag har inte bett om din åsikt och vill inte ha den. Jag ger fullständigt --- i om du tycker att jag är en mördare och sadist, för det är ju vad du säger. Jag kommer inte att läsa dina inlägg här så lägg din möda på någon annan men inte här! Jag kommer heller inte att besvara dig en gång till och det hoppas jag att ingen annan gör heller för det tjänar ingenting till. Jag har heller inget behov av att försvara mig inför dina patetiska anklagelser - jag menar var har jag sagt att jag ska äta köttet? Står ingenstans! Det har du kokat ihop i ditt eget lilla huvud. Men bara för att du ska få rätt - jag ska äta köttet och det ska smaka mig väl även om du mår dåligt av det! Och hur du mår är inte min huvudvärk.
Det var allt!
Annika_59
Hej Karlsdal!
Tack för länkarna och för ditt stöd! Jag antar att det är ett Värmlandsfår på bilden. Ja det blir nog svårt att bestämma sig för vad man ska välja. wacko.gif smile.gif
Fågelvägen
Om stängsel: vi hade först Gunnebo galvaniserade fårnät med tryckimpregnerade stolpar på ungefär var 5 meter. Eftersom får alldeles speciellt gillar gräset på andra sidan stängslet så borrar de snabbt upp större hål i rutmönstret. Sedan kliver lamm ut och in... Är marken blöt börjar stolparna också luta småningom. (Hela flocken klev ut, grannens nyplanterade syrener blev noggrant beskurna. crying.gif ) Inte bra! De sista åren hade vi på en del av åkrarna Alfa Lavals elstängsel, de som är gjorda i ett ca 1 m högt rutmönster, lätta att flytta med tunna glasfiberpinnar. Fungerade perfekt!

Om fårmjölk: jag tror det är bara vissa raser som låter sig mjölkas. De flesta av våra finullsfår var mycket motsträviga mad.gif ifall man försökte knycka en liten skvätt mjölk åt något övergivet lamm. Och det är väl som med kor? Dvs tackan måste lamma regelbundet, man kan inte bara producera t.ex. mjölk och ull. Behåller man alla lamm har man snabbt en växande besättning bestående av tackor (potentiella mjölkproducenter) och tuffa, stridslystna baggar. En del baggar kan säljas till avel, men inte förstår jag hur köttproduktion skulle kunna undvikas.

Om avelsfår: För att betäcka tackorna behövs ca 1 bagge/15 tackor och han ska ju inte vara släkt med "sina" tackor. Så det är bra att kolla om det finns ett hyfsat urval av avelsbaggar. Hur knepigt blir det om närmaste besättning av mjölkfår finns i Frankrike?

Om att äta lammköttet själv: Har man 10 tackor eller fler ska ens familj sätta i sig minst 240 kg kött per år (10 tackor x 2 lamm x slaktvikt 12 kg, mycket lågt räknat!).

Till personer som associerar köttätande med mord: Det finns en bok The Secret Life of Plants. Kanske du LasseB har läst den. Har ni hört kålhuvudet kvida när ni lägger det i kokande vatten? Tror ni inte moroten hade ett annat syfte än att skäras i bitar?
Annika_59
Herre min skapare... vad ska vi äta??? help.gif
Nauti
CITAT (karlsdal @ 12-12-2008, 13:21) *
Och anledningen till att Du skaffar får är Din egen, vill föda upp dem till slakt så gör det, vill du bara använda mjölken och ullen så gör det. Lyssna inte på andra.
Djur är bara objekt? Man kan skaffa dem och göra vad man vill med dem? Om man slaktar, tar ull eller mjölk är upp till en själv. Om man vill missköta sina djur så är det upp till en själv och oavsett vad man gör så har man rätt till det för att man äger djuret? Man behöver absolut inte ta hänsyn till det eller kanske tänka att djuret har en egen vilja?

Nu vet jag ingenting om att äga och sköta får men OM de inte lider av att man tar deras ull och om man tar överbliven mjölk så är det väl helt okej. Men jag tvivlar på att fåret vill dö för att hamna på en tallrik. Det jag frågade egentligen var hur man kunde göra så mot ett får som man lärt känna.

CITAT
Nauti: hypotetisk fråga Kan man mörda en morot?
Man kan ta livet av en morot, ja. Den lever ju. Men jag är övertygad om att den inte lider av det. Att djur har känslor, kan känna smärta och glädje det vet vi. Alla som har ett husdjur vet om det. En morot är inte mobil och liknar inte ett djur på något vis, att känna smärta, ha känslor m.m. skulle inte ha gynnat den på något vis under evolutionen. Att de inte är medvetna är väl också ganska lätt att anta. Att djur är det, det vet vi redan.

CITAT
Vi accepterar det val Du har gjort, varför kan inte Du acceptera vårt val?!
För att erat val leder till bland annat lidande och miljöförstöring. Mitt val leder till mindre lidande, bättre miljö samt en bättre hälsa.

CITAT
Jag ger fullständigt --- i om du tycker att jag är en mördare och sadist, för det är ju vad du säger.
Det är precis vad jag säger, kan du påstå någonting annat? Sedan att du ger fullständigt fan i vad jag tycker stämmer ju inte riktigt? Varför skulle du då bli så irriterad? tongue.gif

CITAT
Jag har heller inget behov av att försvara mig inför dina patetiska anklagelser
För att du inte kan komma med något argument utan måste acceptera att det jag säger är sant? Att du helt enkelt skiter i djurens bästa för att det skall gynna dig? Sedan så tycker jag att det ser ut som någon form av ett försvar kort efter du sagt att du inte skall göra det?

CITAT
Men bara för att du ska få rätt - jag ska äta köttet och det ska smaka mig väl även om du mår dåligt av det! Och hur du mår är inte min huvudvärk.
Det är inte jag som lider av det. Även om jag tycker att det är synd att folk tänker så. Det är fåret som blir lidande av det, och det skiter du i.

CITAT
Till personer som associerar köttätande med mord: Det finns en bok The Secret Life of Plants. Kanske du LasseB har läst den. Har ni hört kålhuvudet kvida när ni lägger det i kokande vatten? Tror ni inte moroten hade ett annat syfte än att skäras i bitar?
Som sagt, jag är ganska säker på att kålhuvuden inte kan känna smärta eller har ett medvetande. Men jag är säker på att djur kan det och har ett medvetande och även preferenser. Därför vore det oavsett om jag inte vet om moroten lider eller ej, ett bättre alternativ än kött.

Moroten har ett syfte, att föra sina gener vidare genom att föröka sig. Så helst skulle man väl fröa växten. Men eftersom den inte har något medvetande eller förmåga att känna lidande så betyder ju det att moroten inte blir lidande, medan vi vet att djur blir det, speciellt av köttindustrins djurhållning. Sedan miljöargumentet behöver jag väl inte ens gå in på, det har ni nog hört en del på sista tiden. Även om ni slagit bort det och låtsats som ingenting.

CITAT
Herre min skapare... vad ska vi äta??? help.gif
Det som leder till minst lidande, det som är bäst för miljön och det som är bäst för hälsan. Alltså, inte kött av något slag. Eftersom djuren lider, djuren proppas fulla med steroider och liknande. Eftersom kött- och animalieindustrin bidrar till 18% av växthusgasutsläppen. Eftersom regnskogar skövlas för att odla soja till djurfoder. Etc. etc.
Fågelvägen
Vilka generaliseringar, Nauti!
Jag har inte uppfattat Annika som en person som tänker missköta sina får, "proppa dem fulla med steroider och liknande" och "helt enkelt skiter i djurens bästa".
Inte matar man får med soja heller, de äter ju huvudsakligen gräs, ofta på magra och steniga betesmarker som inte går att odla t.ex. spannmål på.

Jag trodde inte någon skulle ta min kommentar om The Secret Life of Plants på fullt allvar. Jag ska försöka vara försiktigare i fortsättningen.

Eftersom Nauti betyder "Njut!" skulle det vara intressant att höra vad du Nauti njuter av?

Nauti
CITAT (Fågelvägen @ 13-12-2008, 17:00) *
Vilka generaliseringar, Nauti!
Jag har inte uppfattat Annika som en person som tänker missköta sina får, "proppa dem fulla med steroider och liknande" och "helt enkelt skiter i djurens bästa".
Inte matar man får med soja heller, de äter ju huvudsakligen gräs, ofta på magra och steniga betesmarker som inte går att odla t.ex. spannmål på.

Jag trodde inte någon skulle ta min kommentar om The Secret Life of Plants på fullt allvar. Jag ska försöka vara försiktigare i fortsättningen.

Eftersom Nauti betyder "Njut!" skulle det vara intressant att höra vad du Nauti njuter av?
Jag menar ju inte att hon tänker missköta sina får, det tror jag inte att hon tänker. Jag menar bara att många anser att de får göra vad de vill med sina djur, och missköta dem om de så vill. För att djur är ägodelar och man får behandla dem hur man vill, precis som med icke-levande saker. Jag tycker att det är fel att behandla djur hur som helst, bara för att de är djur. Jag vet inte vad som skiljer dem så mycket från oss att vi får behandla dem sämre än vi behandlar andra människor.

När jag pratade om soja så pratar jag inte om får. Jag talade då om köttindustrins sätt att behandla djur och de negativa effekterna av att äta kött. Självklart är det mycket bättre att äta får som man fött upp själv än att köpa kött i charken. Som sagt, frågan från början var hur man kan ha samvete att döda ett djur som man fött upp från att det var litet och sedan sätta sig ner och äta upp det. Jag förstår det inte som sagt. Kan man inte ha djuret och ta hand om det och vara glad över sällskapet i stället? smile.gif

Det där med om morötter lever och om det inte är lika fel att äta upp dem är ett låter löjligt ja tongue.gif Men vissa använder det som ett helt seriöst argument ibland när de argumenterar för sitt köttätande av någon anledning tongue.gif
henriks
Får älskar soja!

Det vore lite synd om fåren om de skulle få leva på hö och vatten hela vintern - någon form av energitillskott behövs, i alla fall för tackorna strax innan lammning och när lammen diar.

Nauti: Visst, jag håller med att soja kan vara tveksamt ur miljöaspekt, - med ledning av dina inlägg här antar jag att du inte äter någon form av animaliska produkter?
Du äter inte heller någon form av soja, eller produkter som innehåller sojaprotein?

ursäkta. men vad lever du av?

Nauti
CITAT (henriks @ 13-12-2008, 21:14) *
Får älskar soja!

Det vore lite synd om fåren om de skulle få leva på hö och vatten hela vintern - någon form av energitillskott behövs, i alla fall för tackorna strax innan lammning och när lammen diar.

Nauti: Visst, jag håller med att soja kan vara tveksamt ur miljöaspekt, - med ledning av dina inlägg här antar jag att du inte äter någon form av animaliska produkter?
Du äter inte heller någon form av soja, eller produkter som innehåller sojaprotein?

ursäkta. men vad lever du av?
Jo, jag äter soja. Men det finns olika märken, vissa använder GMO-soja och andra inte. Så vissa märken bidrar inte till någon regnskogsskövling medan andra gör det. Sedan när det gäller färdiga sojaprodukter så innehåller de oftast ägg också, så de går automatiskt bort av den anledningen tongue.gif

Sedan så är det väl inget fel att mata djuren med soja och grejor. Det jag menade var att köttindustrin kräver sådana stora mängder att man tvingas använda GMO-grödor för att kunna möta efterfrågan, vilket leder till att regnskog skövlas.

Jag äter massor med annat och jag överlever. Det är inga problem att undvika soja, det finns ju sojaallergiker som är veganer tongue.gif Det är ju bara det att det är ett lätt sätt att få i sig proteiner. Men att få i sig proteiner som vegan är inga problem, det är bara en myt som många verkar tro på.
Annika_59
Tack Fågelvägen för ditt inlägg om stängsel och mjölkning. Jag hade inte så mycket tid till att svara förut men kunde inte låta bli att... ja smile.gif
Jag vet inte men jag tycker att detta spårat ur. Tyckte det var rätt trevligt i början men nu är det bara ett scrollande över veganterroristens inlägg för att hitta något intressant. Jag blir bara trött. Jag vill inte! Men tack ska ni ha som har delat med er av erfarenhet och tips på var jag kan hitta info. Och lycka till med debatten wink.gif
Tack för mig!
Piccante
Vill bara tillägga det att jag som har växt upp med både egna och andra djur, för mig kändes det inte alls konstigt att äta dem. Det är en del av naturen och livets gång at tde som föds och växer upp också någon gång kommer att dö. Att veta att äggen och köttet kommit från djur som man vet har levt fritt och haft det bra gör att det känns bättre att 'ta det. Att ha egna får bidrar till att hålla landskapet öppet, gynna biologisk mångfald och man får ett djurvänligt, miljövänligt och närproducerat kött som är nyttigare än det som är uppfött på kraftfoder (bättre sammansättning med omega-3 fettsyror). Jag har nog haft mer vegetarianfunderingar sedan jag flyttade från landet och inte längre kan odla eller föda upp något livsmedel alls för egen del sad.gif Nu känns det som man är utlämnad åt en anonym och tvivelaktig livsmedelindustri.
henriks
CITAT (Nauti @ 13-12-2008, 23:39) *
Sedan så är det väl inget fel att mata djuren med soja och grejor. Det jag menade var att köttindustrin kräver sådana stora mängder att man tvingas använda GMO-grödor för att kunna möta efterfrågan, vilket leder till att regnskog skövlas..

Man kan väl milt sagt säga att din mening inte framgick särskilt tydligt i ditt förra inlägg.

GMO har väl ändå inte ett skit med regnskogsskövling att göra? jag är motståndare till allt vad GMO heter, men regnskogsskövlingen - den blir nog snarast STÖRRE utan GMO, eftersom det då behövs mer areal för samma mängd skörd. Det som behövs är att man utnyttjar de mark och näringsresurser som finns tillgängligt bättre: Växelbruk med varierande gröda, återföring av näringsämnen (tänker främst på avloppsslam), mer kunskap om vilken påverkan människan har på ekosystemet osv.

PS
Du är vegan fullt ut? äter inte ägg, dricker inte mjölk osv?
Motsätter dig när andra i din omgivning vill äta kött?

Varför har du då köttätande växter som vi kunnat läsa om i en annan tråd? Eller har du satt nät runt dem så att inte de stackars flugorna riskerar att bli uppätna?
DS
henriks
CITAT (Fågelvägen @ 12-12-2008, 18:08) *
Om stängsel: vi hade först Gunnebo galvaniserade fårnät med tryckimpregnerade stolpar på ungefär var 5 meter. Eftersom får alldeles speciellt gillar gräset på andra sidan stängslet så borrar de snabbt upp större hål i rutmönstret. Sedan kliver lamm ut och in...

Känner igen det där, vi har nog en sisådär 6-7000 meter Gunnebostängsel på tryckta stolpar. Förr hade vi pälsfår, och när man släpper in sådana odågor på ett nytt bete börjar de med att gå ett varv runt staketet och kolla vad som finns på ANDRA sidan staketet och gör vad de kan för att komma dit.

Då gällde det att staketet var rejält vill jag lova, när 100 får ställer sig till breds i varsin maska i nätet och pressar på allt vad de kan för att nå ett grästrå till på andra sidan staketet. Viktigast är att staketet är sträckt - stenhårt, för annars flyttar sig maskorna mycket lättare. För att staketet skall fortsätta att vara sträckt så länge som möjligt är det viktigt att hörn är rejält starka och att det är hyfsat rakt. Jag sträcker nätet med traktorn, då brukar det stå sig riktigt bra.

Numera har vi köttras (mest texel) istället, snacka om skillnad på mentalitet! När man släpper in flocken på nytt bete, STANNAR de där de står när man kallar tillbaka hunden, och sen sprider de sig långsamt som en solfjäder ut och ÄTER, de skiter fullständigt i hur det ser ut fem meter bort, det finns ju mat HÄR! biggrin.gif

Behöver jag tala om att staketen har "degenererat" en hel del efter bytet av ras?
Man kan t.o.m. släppa in dem på nytt bete och SEN gå och laga staketet om det finns skador på det.

edit: Jag stavar som en kratta och sen blir det inte bättre av att tangenten för A på mitt tangentbord behöver rejält med stryk för att reagera! (å andra sidan räcker det att jag snuddar vid 1 så blir det en hel radda!)
KAN det möjligen vara så att det börjar bli dags att byta laptop? biggrin.gif
Anki V
Annika!
Det finns ett bra knep om man som du vill ha seriösa frågor besvarade i ett ämne men vill slippa se inlägg från skribenter vars inlägg inte tillför något eller som du inte är intresserad av….

Om du går in på skribentens medlemsprofil, under ”välj” kan du välja att ignorera den här medlemmen.

Där denne då har skrivit står det:

Du har valt att ignorera alla inlägg från: NN

• Visa det här inlägget
• Sluta ignorera NN

/Anki
Aqvakul
Detta var en intressant och lärorik tråd. Den kunde varit ännu bättre om inte Nautis oresonliga djurrättsaktivism delvis förgiftat den. Lycka till med dina får Annika!
Fågelvägen
Ge inte upp, Annika och andra odlaiter som funderat på fårskötsel! Under de ca 30 år som vi hade får mötte vi inte en enda gång sådana hätska attityder som Nauti uttryckt här. Respekt mötte vi för det jobb vi lade ner på att fåren skulle ha det bra, uppmuntran, glädje och en sund matlust visade både lantbrukare och stadsbor. Visst tyckte väl lantbrukarna vi var knäppskallar som sysslade med något så olönsamt som får, men det var inget illasinnat i deras inställning. Den enda negativa attityd vi mötte var från en hundägare som tyckte det var ok att deras okopplade hundar dödat och skadat flera tackor och lamm. "Försäkringsbolaget betalar, vad gnäller ni!"

henriks du gav intressanta synpunkter på olika fårrasers beteende inför stängsel! Och bra att du påpekade att både tackor och lamm en del av året behöver extra näring utöver hödieten.
När du frågade Nauti "vad lever du av?" tänkte jag på påståendet "Du är vad du äter" och försökte hitta någon tänkbar koppling mellan diet och ilsket engagemang.

Nauti
CITAT (henriks @ 14-12-2008, 09:53) *
GMO har väl ändå inte ett skit med regnskogsskövling att göra? jag är motståndare till allt vad GMO heter, men regnskogsskövlingen - den blir nog snarast STÖRRE utan GMO, eftersom det då behövs mer areal för samma mängd skörd. Det som behövs är att man utnyttjar de mark och näringsresurser som finns tillgängligt bättre: Växelbruk med varierande gröda, återföring av näringsämnen (tänker främst på avloppsslam), mer kunskap om vilken påverkan människan har på ekosystemet osv.
Men GMO-soja är framställt för att klara av de bekämpningsmedel som inte kan användas på vanlig soja. Det har också någonting med plöjning att göra. Man behöver tydligen inte plöja innan man odlar med GMO-soja. När man sedan skördat sojan ligger massor av bekämpningsmedel kvar i marken och man skövlar skog för att få tag på nya odlingsarealer. Detta kanske främst gäller de illegala sojaodlingarna. Jag kan inte mycket om det men jag vet att jag har läst om att GMO-sojan har mer negativa effekter än den vanliga.

CITAT
Du är vegan fullt ut? äter inte ägg, dricker inte mjölk osv?
Motsätter dig när andra i din omgivning vill äta kött?

Varför har du då köttätande växter som vi kunnat läsa om i en annan tråd? Eller har du satt nät runt dem så att inte de stackars flugorna riskerar att bli uppätna?
Ja, jag är vegan.
Jag gillar såklart inte när folk äter kött nej. Om folk visste vad de faktiskt åt skulle de nog inte ha så gott samvete.

Om jag odlar köttätande växter eller inte är väl ganska ointressant. Det har ju inte mycket med mig och min livsstil att göra förutom att jag gillar att odla litet annorlunda växter. Jag har mina köttätande växter i ett terrarium. Dit in lär det inte komma några flugor. De klarar sig ändå, och jag klarar inte av att mata dem med levande insekter tongue.gif Så jag matar dem bara om jag hittar redan döda insekter tongue.gif

CITAT
Under de ca 30 år som vi hade får mötte vi inte en enda gång sådana hätska attityder som Nauti uttryckt här. Respekt mötte vi för det jobb vi lade ner på att fåren skulle ha det bra, uppmuntran, glädje och en sund matlust visade både lantbrukare och stadsbor.
Jag har bara frågat hur man klarar av att mörda fåren när man fött upp dem och lärt känna dem ju. Om du lade ner sådant jobb på att fåren skulle ha det bra så måste du väl velat dem väl. Mördar man dem då när de blivit stora bara för att man vill äta upp dem? Hur klarar man av det, tänker man inte på djuret när det levde när man sitter där och äter, och får man inte samvestkval? Det är ju det som jag inte förstår. Jag har sagt flera gånger att det ni gör är mycket bättre än att köpa fårkött i charken.
henriks
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 12:56) *
Men GMO-soja är framställt för att klara av de bekämpningsmedel som inte kan användas på vanlig soja. Det har också någonting med plöjning att göra. Man behöver tydligen inte plöja innan man odlar med GMO-soja. När man sedan skördat sojan ligger massor av bekämpningsmedel kvar i marken och man skövlar skog för att få tag på nya odlingsarealer. Detta kanske främst gäller de illegala sojaodlingarna. Jag kan inte mycket om det men jag vet att jag har läst om att GMO-sojan har mer negativa effekter än den vanliga.

JA? har jag sagt något annat än att GMO inte är bra? det har INGET med regnskog att göra.

USA står ensamt för mer än 50% av all jordbruksareal som det odlas GMO grödor på, undrar hur mycket regnskog det finns på slätterna i USA?

Förvisso finns det en del GMO grödor i sydamerik också, det skulle väl isåfall vara i Brasilien som du pratar om? jag vet inte, och har inte lyckats hitta belägg för det heller.

(jo, ATT det skövlas regnskog, det vet vi och det är för dj-ligt, men pga GMO soja??)

Det är ju inte precis länder med regnskog som är de största GMO odlarna (även om de tyvärr säkert finns):
Källa

CITAT
Tabell 1. Global Area av biotekniska grödor 2007: Per land (miljoner hektar)

Rank Rank
Country Land
Area (million hectares) Samarbetsområdet (miljoner hektar)
Biotech Crops Biotekniska grödor

1* 1 *
USA* USA *
57.7 57,7
Soybean, maize, cotton, canola, squash, papaya, alfalfa Sojabönor, majs, bomull, raps, squash, papaya, alfalfa

2* 2 *
Argentina* Argentina *
19.1 19,1
Soybean, maize, cotton Sojabönor, majs, bomull

3* 3 *
Brazil* Brasilien *
15.0 15,0
Soybean, cotton Soja, bomull

4* 4 *
Canada* Kanada *
7.0 7,0
Canola, maize, soybean Raps, majs, sojabönor

5* 5 *
India* Indien *
6.2 6,2
Cotton Bomull

6* 6 *
China* Kina *
3.8 3,8
Cotton, tomato, poplar, petunia, papaya, sweet pepper Bomull, tomater, poppel, petunia, papaya, paprika

7* 7 *
Paraguay* Paraguay *
2.6 2,6
Soybean Sojabönor

8* 8 *
South Africa* Sydafrika *
1.8 1,8
Maize, soybean, cotton Majs, soja, bomull

9* 9 *
Uruguay* Uruguay *
0.5 0,5
Soybean, maize Sojabönor, majs

10* 10 *
Philippines* Filippinerna *
0.3 0,3
Maize Majs

Source: Clive James, 2007. Källa: Clive James, 2007.

Nauti
CITAT (henriks @ 14-12-2008, 13:33) *
JA? har jag sagt något annat än att GMO inte är bra? det har INGET med regnskog att göra.

USA står ensamt för mer än 50% av all jordbruksareal som det odlas GMO grödor på, undrar hur mycket regnskog det finns på slätterna i USA?

Förvisso finns det en del GMO grödor i sydamerik också, det skulle väl isåfall vara i Brasilien som du pratar om? jag vet inte, och har inte lyckats hitta belägg för det heller.

(jo, ATT det skövlas regnskog, det vet vi och det är för dj-ligt, men pga GMO soja??)

Det är ju inte precis länder med regnskog som är de största GMO odlarna (även om de tyvärr säkert finns):
Källa
Jag har för mig att det handlade om Argentina, och såvitt jag vet odlas även soja i Brasilien. I Argentina handlade det inte om regnskog, utan om någonting liknande som skövlades och en mycket negativ miljöpåverkan av just sojaodlingen och de fördelar som GMO-soja gav jämfört med vanlig soja.

Så du kanske har rätt i att det inte är påverkar regnskogen så mycket som jag fick det att låta. Jag läste det när jag läste om GMO-grödors påverkan på miljön.
Fågelvägen
Annika 59 startade tråden med rubriken Funderar på att skaffa får. Några råd på vägen?
Den i och för sig intressanta diskussionen om miljöförstöring, GMO-grödor och djurrättsfrågor kröp in bland svaren till Annika. Nauti, du kunde väl starta en egen tråd?
Nauti
Det kunde jag ha gjort ja tongue.gif Men det blir väl lätt såhär :/
Annika_59
Hej igen! smile.gif Jag fick en lösning på det hela så nu är jag med igen på min egen tråd. smile.gif Jösses kunde aldrig ana att det skulle vara så känsligt att någon vill bli månskensbonde!

Jag får börja med att tack Anki V. Jag har hittat knappen och har tryckt så nu slipper jag att se eländet. Det var riktigt bra för han tänker tydligen inte ge sig.

Och Fågelvägen jag ger inte upp mina drömmar för att det finns fanatiker i världen. Jag var bara redo att ge upp det här forumet eller åtminstonde den här tråden. De flesta människor respekterar ju faktiskt andras åsikter och behöver inte hävda sig fullt ut eller alltid ha sista ordet. 5 miljarder människor... tänk om alla skulle behöva ha sista ordet? Jag antar att det är så i vissa länder på vår jord. no.gif men nog om mänskligheten nu. Herregud hade mina hundar rivit får vet jag inte vad jag gjort. Visst min slyngel har varit och skrämt skiten ur grannens höns så de flydde hals över huvud men han rörde dem inte. Gissa om han var lycklig en stund... tills matte kom! nono.gif Han gick inte dit mer kan jag säga! Det blev att köpa nya hönor för en del kom inte tillbaka tyvärr. Vi har en räv som stryker omkring här och som senare har varit och tagit hönor. Troligen togs de av den.

Men Henriks det vet du väl att gräset är alltid grönare på andra sidan! wink.gif Man kan undra varför det är så stora hål i fårnät!? Vore det inte bättre att de var lite mindre så de inte fick ut huvudet? Det blir förståss ännu dyrare stängsel men o andra sidan måste det ju kosta att springa runt och laga och ersätta grannar för diverse uppätna grödor och andra olägenheter.

Tack Aqvakul! Jag ska göra mitt bästa, lovar!
Gossen Ruda
I naturen gäller regeln: Äta eller ätas, eller möjligen att försöka undvika att ätas. En del djur äter växter, andra äter dessa djur. That´s life. En del djur äter både växter och andra djur, vi är ett sådant djur. En del av naturen helt enkelt.

Eskimåerna lever i stort sett bara av animalisk föda, vad skall dom odla bland isbergen? Våra samer lever också av mycket kött, skall man förbjuda dom att göra det? Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Människan kan inte som gräsätarna producera protein och andra oundvikliga näringsämnen av gräs. Det är synd om dig Nauti, mer synd än om djuren du ömmar så för.
Whiskuchi
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:01) *
Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige.

Det är lite synd om dig också, som tror att alla veganer bara äter soja. </OT>

Annika_59 - alpackor är också trevliga djur! smile.gif
Nauti
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2008, 22:01) *
I naturen gäller regeln: Äta eller ätas, eller möjligen att försöka undvika att ätas. En del djur äter växter, andra äter dessa djur. That´s life. En del djur äter både växter och andra djur, vi är ett sådant djur. En del av naturen helt enkelt.

Eskimåerna lever i stort sett bara av animalisk föda, vad skall dom odla bland isbergen? Våra samer lever också av mycket kött, skall man förbjuda dom att göra det? Kom ihåg att utan sojan skulle alla veganer långsamt svälta ihjäl eftersom dom inte skulle få i sig tillräckligt med protein, och sojan går inte att odla i Sverige. Människan kan inte som gräsätarna producera protein och andra oundvikliga näringsämnen av gräs. Det är synd om dig Nauti, mer synd än om djuren du ömmar så för.
Att driva upp djur, ignorera deras krav på miljö och behandla dem dåligt, för att sedan äta upp dem är naturligt? Att proppa dem fulla med tillväxthormoner så att immunförsvaret bryts ner så att man i sin tur får stoppa dem fulla med antibiotika är naturligt? Att systematist tortera och mörda djur för egen njutnings sull, är det naturligt? Vi behöver inte kött, ägg eller mjölk för att leva. Faktiskt så är en vegansk kost hälsosammare. Allt det handlar om är en dålig vana som folk inte vill bryta, för att de tycker att det smakar gott helt enkelt. Ingenting med köttindustrin är naturligt, och det kan du knappast påstå.

De flesta djur har heller inget val, de handlar på instinkt och känner inte till begreppet etik och moral. Sedan att de kan fatta val när det gäller andra saker och har preferenser, det vet jag. Men de kanske inte har förmågan att tänka på andra djurs lidande, men det har vi. Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp. Vi är heller inte begränsade till att känna empati med vår egen art. Många har starka band till sina husdjur. Däremot har folk svårt att relatera köttet de äter till sina husdjur och att de faktiskt sitter och äter på delar av en en gång levande levande kännande individ, precis som familjens katt Pelle.

Om saker som sedan är naturliga är negativa för andra och vi kan påverka dem. Varför skulle vi inte ta chansen att göra det? För att vi skapat ett system som ser ut som det gör betyder det att det inte finns plats för positiva förändringar? Är inte ett val som leder till minskat lidande ett bra val? Jag har nämnt det förut, men om vi slutar äta kött, ägg och mjölk så bidrar vi till positiva saker för miljön, för våran hälsa och för djuren. Det är absolut någonting jag tycker att vi skall eftersträva oavsett om det är naturligt eller inte.

Det sista tänker jag inte kommentera. Läs det tidigare jag skrivit. Proteine är inte det minsta problem att få i sig. Och jag behöver inte din medömkan, jag klarar mig finfint som vegan och jag har gott samvete också tongue.gif
Piccante
Nauti, du har aldrig jobbat eller varit på besök på ett jordbruk va??? Din beskrivning av hur djuruppfödning går till är helt absurd. Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte.
Nauti
CITAT (Markus_H @ 14-12-2008, 22:57) *
Nauti, du har aldrig jobbat eller varit på besök på ett jordbruk va??? Din beskrivning av hur djuruppfödning går till är helt absurd. Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte.
Det svenska jordbruket kanske inte är så extremt som i andra delar av världen, men det är illa ändå. För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika. Sedan fungerar väl inte svenska jordbruk särskilt bra heller. Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren.

CITAT
Djurägare vill givetvis att deras djur ska ha det bra och dessutom finns det ingen som helst mening med att låta djuren fara illa för då ger de även ett sämre utbyte.
Som du nämner i slutet. De vill inte djurens bästa, de vill bara behandla dem så mycket som krävs för att de skall få profit tongue.gif Det är ju just det, de är bara pengagenererande objekt som man bara behöver bry sig så mycket om att de producerar det som man vill få ut.
Piccante
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 23:44) *
Det svenska jordbruket kanske inte är så extremt som i andra delar av världen, men det är illa ändå. För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika. Sedan fungerar väl inte svenska jordbruk särskilt bra heller. Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren.

jag skulle föreslå ett studiebesök på ett lantbruk sen kan vi diskutera djuromsorg.
Sussie F-Flower
CITAT (Nauti @ 14-12-2008, 23:44) *
För fiskodlingar däremot så vet jag att det stämmer in även i Sverige. De ges både tillväxthormoner och antibiotika.

Kastrering av hangrisar utan bedövning, elchocker till kycklingar innan slakt som inte fungerar varje gång, halalslakt, trängsel, stress, missbildningar p.g.a. avel o.s.v. Absurt är nog ett bra ord för att beskriva hur vi behandlar djuren.

-Men Hej och Hå !!!!!!!!!!!!!!! Här drar det iväg minsann!!!!! Trodde att den här tråden handlade om FÅR !
Vad har fåren med fiskodlingar att göra?
Vad har fåren med griskastrering att göra?

Vi kanske ska blanda in tigrar och lejon och elefanter också?
Gossen Ruda
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-12-2008, 23:58) *
-Men Hej och Hå !!!!!!!!!!!!!!! Här drar det iväg minsann!!!!! Trodde att den här tråden handlade om FÅR !
Vad har fåren med fiskodlingar att göra?
Vad har fåren med griskastrering att göra?

Vi kanske ska blanda in tigrar och lejon och elefanter också?

Det blir lätt så när fanatiker tar ton, kanske är det bäst att bara ignorera henne(?). Hon(?) tycks vara full av förutfattade meningar och totalt oemottagling för argument. Lite krokodilsyndrom över det hela.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 11:05) *
Det blir lätt så när fanatiker tar ton, kanske är det bäst att bara ignorera henne(?). Hon(?) tycks vara full av förutfattade meningar och totalt oemottagling för argument. Lite krokodilsyndrom över det hela.

Vad är det för fel på krokodiler? Det är en välkänd fördom att de skulle ha dålig hörsel, men det beror ju bara på att vissa har dålig syn och inte ser deras öron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon