|
Jan Lindgren
15-12-2008, 11:17
Hej Annika! Skaffa husdjur som håller marken öppen. Får är ett utmärkt val. Köttet smakar så gott. Vill du ha nät med finare maskor så finns sk viltstängsel. Jag använder det för att inhägna lamorna och skydda trädgården mot rådjur och rävar. Rävarna tar mina ankor och då får jag inga att slakta och äta upp.
Man kan möjligen diskutera om man ska hålla en massa idisslare som släpper ut metan eller om hästar är bättre. Hästkött är också gott men betalas uselt i Sverige.
Det är bra att du inte tar åt dig av fanatiska veganers utfall. MVH Jan Lindgren
Fågelvägen
15-12-2008, 11:20
Nauti tycker visst att vi människor är rätt överlägsna djuren: "Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp." Denhär tråden skulle handla om FÅR. Ja, får är ju flockdjur och fungerar verkligen väldigt effektivt som grupp. Så det gäller att ha en tam och tillitsfull ledartacka. Det är hon som bestämmer när man ska akta sig (för Människa Med Maskmedicinspruta t.ex.), när man ska beta och när det är dags att idissla. Däremot blir det ofta bittra strider mellan baggar. Det är inte alldeles ovanligt att de stångar ihjäl varann. Så om man vill ha fred i flocken kan man inte "låta naturen ha sin gång" och behålla alla bagglamm. Sälja till avel är lönsamt, men det kräver lite pappersarbete och koll på födelsevikt mm. Resten av ungbaggarna, ja, de stångas och bråkar, men de är goda! På en punkt har Nauti rätt: De mest försigkomna bagglammen har inga moraliska skrupler, t.ex. när det gäller incest: en mamma eller moster är hur lockande som helst. Resultat av vår felbedömning en sommar: 2 duktiga lamm föddes helt överraskande på nyårsafton, alla de övriga i april. Obs! Mina erfarenheter gäller enbart finullsfår. De är bl.a. kända för många lamm och lamning året runt, om de får tillfälle, alltså. Kanske andra raser - texel? -är fredligare och håller tidtabellen bättre.
karlsdal
15-12-2008, 12:14
Annika: Måste bara berätta lite om min granne som hade får. (Han är 90 år nu och sålde de sista i somras...) Han hade ingen stor besättning utan mer till husbehov, ett 10-tal kanske. De fick gå lösa, men de höll sig alltid i närheten av gården. Jag tror att han gav dem något extra foder varje kväll, så de gick alltid tillbaka till ladugården då. Tänk att bo så. Ett annat tips jag läst om stängsel, sätt nätet på insidan av stolparna (inifrån hagen sett) Annars kommer de snart på att det går att stånga på nätet så släpper det från stolparna och sedan är det bara att knalla ut... Och ja, det var ett Värmlandsfår på bilden  Jag tycker att de ser så mysiga ut, allt från brun, till beige, till mörkt grå, lite extra fluffiga. Och så kommer de att passa bra hemma hos oss, den lilla mark-biten vi ska köpa till består mest av skog och de är en skogs-får variant.
CITAT (Fågelvägen @ 15-12-2008, 11:20)  Nauti tycker visst att vi människor är rätt överlägsna djuren: "Människan är en sådan framstående art p.g.a. att vi kan känna empati och fungera tillsammans som en grupp."  Framgångsrik kanske är ett bättre ord. CITAT (Markus_H @ 14-12-2008, 23:47)  jag skulle föreslå ett studiebesök på ett lantbruk sen kan vi diskutera djuromsorg. Så det jag säger stämmer inte ett dyft? Om du varit där så vet du väl mycket väl att de exempel jag drog upp stämmer. Sedan handlar det fortfarande om onödig djurexploatering, som bara leder till negativa konsekvenser. Sedan är jag väl knappast fanatisk. Jag förstår bara inte hur man kan vara så cynisk när det kommer till djur. Vi skiljer alldeles för mycket på våran art och andra djurarter. Många djurarter liknar oss på många sätt, förutom att vi är mycket mer intelligentare. Det gör dem väl inte automatiskt mindre värda? Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Men jag skulle inte komma på tanken att mörda dem och äta upp dem när jag lärt känna dem och färst mig vid dem.
karlsdal
15-12-2008, 13:43
Nauti: jag antar att du inte heller har katt/hund/marsvin/fågel/häst/kanin/råttor/fiskar eller liknande
CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 13:43)  Nauti: jag antar att du inte heller har katt/hund/marsvin/fågel/häst/kanin/råttor/fiskar eller liknande Det jag skrev i mitt tidigare inlägg svarar nog på hur jag ställer mig till det: CITAT Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Fåglar är de enda där som jag absolut inte skulle kunna tänka mig att skaffa. Då det i princip är omöjligt att få dem att kunna leva efter sina naturliga mönster. Men de andra går nog mycket bra att ha och få dem att må bra och trivas. Katter, hundar, hästar, kaniner, marsvin är väl såvitt jag vet domesticerade desssutom. Det var fel att ta dem i fångenskap till en början, det tycker jag. Men nu lider de knappast av att vara husdjur. Jag tycker inte det är någonting fel alls med att skaffa katt till exempel, eftersom katter knappast lider av att bo med en människa, snarare tvärtom. Jag skulle nog ha en själv om jag inte var allergisk. Fiskar har revir som täcker mycket små arealer i naturen, så att få dem att trivas i ett akvarium är inga problem. Jag tycker ju om djur som sagt, därför äter jag dem inte
karlsdal
15-12-2008, 14:50
Får är också domesticerade...
CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 14:50)  Får är också domesticerade... Okej... en gång till då. Jag citerar mig själv från mitt tidigare inlägg. CITAT Jag skulle själva kunna tänka mig att äga får om jag vet att jag klarar av att få dem att trivas och må bra. Om du hade läst tråden från början skulle du sett att jag inte motsatte mig att ha husdjur. Det är jag visserligen om man inte kan ta hand om dem, vilket det är många som inte kan. Men det har jag aldrig påstått att trådskaparen inte kan. Det jag motsätter mig och frågar om är dödandet av fåren. Hur man kan ha hjärta nog att mörda dem efter att ha fött upp dem. Jag upprepar mig igen, jag tycker inte att det är fel att ha djur som man tar väl hand om. Det är bara fel om man missköter dem, driver upp dem för profit eller dödar dem.
Aqvakul
15-12-2008, 15:09
Nauti!
Du har framfört dina åsikter. Annika har bett om tips hur man föder upp får. Ytterligare inlägg från din sida lär knappast tillföra något i denna fråga.
Jag föreslår att du tar upp dina djuretiska spörsmål i en annan för ändamålet mer lämplig tråd, eller skapar en egen tråd för ändamålet.
Eftersom andra fortsätter så fortsätter jag, om någon svarar eller någonting behöver förklaras så gör jag det. Om ingen vill fråga, prata eller föra diskussionen vidare så kommer såklart jag också att sluta.
Men du är ändå inte beredd att svara på min fråga utan upprepar bara dina minoritetsåsikter. Jag tolkar det som ett tecken på bristande mognad/vilja att föra en konstruktiv debatt
Jag har bara sett en fråga från dig och den har jag svarat på.
Det låter på dig som att jag bara har några inlästa åsikter för att det är så som en vegan skall tycka och tänka. Det är inte så att jag har läst på mina åsikter. Jag tycker att vårat sätt att se på djur och behandla dem är fel. Vad är det som är så konstigt med det? De flesta är emot päls, långa djurtransporter, bristfällig djurhållning som orsakar lidande m.m. Men de flesta orkar heller inte engagera sig så pass mycket att de är beredda att förändra på sin livsstil. Så som jag ser det är nog alla som har förmågan att känna empati potentiella veganer, men de har inte orken eller viljan att bryta vanor och rutiner.
Gossen Ruda
15-12-2008, 16:15
Du har inte svarat på vad eskimåer och samer skall äta men du kanske inte har något bra svar på det. Jag vill inte heller se något svar om den saken. Nu har du dock tramsat sönder denna tråd med dina åsikter så då kan du väl vara nöjd och låta dom som diskutera fårhållning få fortsätta. Ytterst få är intresserade av dina åsikter och du lär inte omvända någon annan heller. Dock har du stärkt mina fördomar om veganer, faktiskt förändrat dom från fördomar till övertygelse. Tack för det.
karlsdal
15-12-2008, 16:29
Gossen Ruda: Tack för ett bra inlägg!!
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 16:15)  Dock har du stärkt mina fördomar om veganer, faktiskt förändrat dom från fördomar till övertygelse. Tack för det. Amen /Anki
Piccante
15-12-2008, 17:41
CITAT (Nauti @ 15-12-2008, 15:48)  Jag har bara sett en fråga från dig och den har jag svarat på.
Det låter på dig som att jag bara har några inlästa åsikter för att det är så som en vegan skall tycka och tänka. Det är inte så att jag har läst på mina åsikter. Jag tycker att vårat sätt att se på djur och behandla dem är fel. Vad är det som är så konstigt med det? De flesta är emot päls, långa djurtransporter, bristfällig djurhållning som orsakar lidande m.m. Men de flesta orkar heller inte engagera sig så pass mycket att de är beredda att förändra på sin livsstil. Så som jag ser det är nog alla som har förmågan att känna empati potentiella veganer, men de har inte orken eller viljan att bryta vanor och rutiner. Att vara emot bristfälliga djurhållning (faktiskt ett brott), långa djurtransporter, lidande etc är något som många kan skriva under på och förenar både veganer, vegetarianer, allätare och folk i allmänhet. Men nu undrade trådskaparen vad man ska tänka på om man vill skaffa några får till husbehov för att hålla sin mark öppen och kanske få lite ull och kött. du sätter genast detta i samband med djurplågeri och kastrering av grisar!? varför ska du utgå ifrån att alla djurägare kommer missköta sina djur och plåga dem?
CITAT (Markus_H @ 15-12-2008, 17:41)  Att vara emot bristfälliga djurhållning (faktiskt ett brott), långa djurtransporter, lidande etc är något som många kan skriva under på och förenar både veganer, vegetarianer, allätare och folk i allmänhet. Men nu undrade trådskaparen vad man ska tänka på om man vill skaffa några får till husbehov för att hålla sin mark öppen och kanske få lite ull och kött. du sätter genast detta i samband med djurplågeri och kastrering av grisar!? varför ska du utgå ifrån att alla djurägare kommer missköta sina djur och plåga dem? Jag har sagt flera gånger att jag inte tror att hon som startade tråden skall missköta sina djur. Jag får upprepa mig i vartenda inlägg känner jag. Frågan var HUR hon kan mörda dem och äta dem efter att ha fött upp dem. När vi gled in på köttindustrins bristfälliga djurhållning så hade det ganska litet att göra med det tråden egentligen handlade om. Djurägare sköter väl oftast sina djur väl. Bra mycket bättre än köttindustrin gör. Därför är det bra mycket bättre ur både djurrätts- och miljöaspekt att föda upp egna får. Jag har inte ens sagt att det är någonting fel med det. Men jag förstår inte varför man måste äta fåren. Sedan tycker jag väl inte om att man föder upp får för att man skall äta dem. Men jag har absolut inte sagt någonting om att alla djurägare missköter eller plågar sina djur, det tror jag inte. Jag tyckte bara att det var en bättre idé att ha kvar fåren och låta bli att döda dem.
Gossen Ruda
15-12-2008, 20:30
"När vi gled in på köttindustrins bristfälliga djurhållning"? Vilka vi? Det var du som drog upp denna totalt ovidkommande sak. Sen tycker jag att du skall använda svenskt språkbruk. Mord och mörda är termer i svenska brottsbalken och gäller enbart människor emellan. Djur dödas, slaktas mm och inget annat. Det är dock ganska vanligt i dina kretsar att man använder värdeladdade ord felaktigt. Du skulle säkert inte gilla om jag satte likhetstecken mellan vegan och dåre. Det gör jag inte, inte än. Fö håller jag på med en text om djur, människor och empati. Kommer snart, kanske ikväll, i ett forum nära dig.
CITAT Dock har du stärkt mina fördomar om veganer, faktiskt förändrat dom från fördomar till övertygelse. Varför säger du veganer? Bara för att jag råkar tycka såhär och är vegan så betyder det ju inte på något sätt att jag representerar andra veganers tanker och åsikter. CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 20:30)  "När vi gled in på köttindustrins bristfälliga djurhållning"? Vilka vi? Det var du som drog upp denna totalt ovidkommande sak. Sen tycker jag att du skall använda svenskt språkbruk. Mord och mörda är termer i svenska brottsbalken och gäller enbart människor emellan. Djur dödas, slaktas mm och inget annat. Det är dock ganska vanligt i dina kretsar att man använder värdeladdade ord felaktigt. Du skulle säkert inte gilla om jag satte likhetstecken mellan vegan och dåre. Det gör jag inte, inte än. Fö håller jag på med en text om djur, människor och empati. Kommer snart, kanske ikväll, i ett forum nära dig.
Det tog väl den rikningen i alla fall, men det kanske var jag som gled in på det ja  Jag är mycket väl medveten om att mörda bara gäller människor. Men vi skiljer alltid på människor och djur när det gäller allting. Man mördar/dräper en människa när man tar personens liv. Vi gör samma sak mot djuren, men då skall man använda någonting som inte låter lika hemskt. Så ja, det är väl för att det är värdeladdat som jag använder det antar jag. Sedan vet jag inte vad du menar med mina kretsar, du får det hela tiden att låta som att jag är med i någon sekt, att jag tagit efter en minoritets åsikter/värderingar eller att jag skulle representera någon annan än just mig själv. Varför skulle du sätta likhetstecken mellan vegan och dåre, för att jag inte tycker som du? Vad är det som är så negativt med veganer? Veganer bidrar ju knappast till någonting negativt, eller? Såvitt jag vet så är det väl snarare motsatsen, du kanske har någon annan uppfattning? Du får det i alla fall att låta som att veganer är konstiga människor med konstiga åsikter.
Annika_59
16-12-2008, 18:45
CITAT (Jan Lindgren @ 15-12-2008, 11:17)  Hej Annika! Skaffa husdjur som håller marken öppen. Får är ett utmärkt val. Köttet smakar så gott. Vill du ha nät med finare maskor så finns sk viltstängsel. Jag använder det för att inhägna lamorna och skydda trädgården mot rådjur och rävar. Rävarna tar mina ankor och då får jag inga att slakta och äta upp.
Man kan möjligen diskutera om man ska hålla en massa idisslare som släpper ut metan eller om hästar är bättre. Hästkött är också gott men betalas uselt i Sverige.
Det är bra att du inte tar åt dig av fanatiska veganers utfall. MVH Jan Lindgren Hej Jan! Mm fågel smakar bra! Vi hade älgstek i h'älg'en. Det är också gott. Hoppla vad blir det för debatt nu då? Viltstängsel är antecknat!
Annika_59
16-12-2008, 18:53
CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2008, 10:05)  Det blir lätt så när fanatiker tar ton, kanske är det bäst att bara ignorera henne(?). Hon(?) tycks vara full av förutfattade meningar och totalt oemottagling för argument. Lite krokodilsyndrom över det hela. Fanatiker vill inte lyssna på andras argument. De kan redan allt och vet redan allt. De är helt uppfyllda av sin egen övertygelse. Det är det som gör dem till fanatiker.
henriks
16-12-2008, 19:02
CITAT (Nauti @ 15-12-2008, 15:18)  Eftersom andra fortsätter så fortsätter jag, om någon svarar eller någonting behöver förklaras så gör jag det. Om ingen vill fråga, prata eller föra diskussionen vidare så kommer såklart jag också att sluta. Egentligen borde jag ignorera allt vad du skriver, men eftersom du indirekt kallar mig för djurmisshandlare och mördare så... Jag skulle nog vilja påstå att 99% av alla lantbrukare gör mer för sina djur än bara "profiterar" på dem. Att vara bonde är inte precis en dans på rosor och definitivt inget 7-4 jobb, snarare 4-7 isåfall. För att fungera som bonde måste man ha ett genuint intresse för djur och natur och tycka att det är roligt. Att anklaga en sådan människa för mord, misshandel och profithunger.... jag tror att du fått mer än en sak om bakfoten! PS Jag har precis tuggat i mig en pizza med mycket kött på och jag skäms inte det minsta för det. DS
Annika_59
16-12-2008, 19:17
CITAT (karlsdal @ 15-12-2008, 12:14)  Annika: Måste bara berätta lite om min granne som hade får. (Han är 90 år nu och sålde de sista i somras...) Han hade ingen stor besättning utan mer till husbehov, ett 10-tal kanske. De fick gå lösa, men de höll sig alltid i närheten av gården. Jag tror att han gav dem något extra foder varje kväll, så de gick alltid tillbaka till ladugården då. Tänk att bo så. Ett annat tips jag läst om stängsel, sätt nätet på insidan av stolparna (inifrån hagen sett) Annars kommer de snart på att det går att stånga på nätet så släpper det från stolparna och sedan är det bara att knalla ut... Och ja, det var ett Värmlandsfår på bilden  Jag tycker att de ser så mysiga ut, allt från brun, till beige, till mörkt grå, lite extra fluffiga. Och så kommer de att passa bra hemma hos oss, den lilla mark-biten vi ska köpa till består mest av skog och de är en skogs-får variant. Ja vi bor i en liten stuga i en glänta mitt i skogen men här finns inget hus där får kan hållas tyvärr. Det skulle ha varit perfekt att få sitta på trappen och titta ut över fårhagen där de lugnt går och betar. Det skulle ha passat alldeles utmärkt med en skogsras. Jasså fårskallarna är läraktiga minsann!?  Vilken tur att vi är det också! Ja jag var ut och läste om skogsfåren och det var riktigt intressant. Eftersom somliga raser är på väg att försvinna kan man kanske gör en insats för att hjälpa till att bevara dem. CITAT (Aqvakul @ 15-12-2008, 15:09)  Nauti!
Du har framfört dina åsikter. Annika har bett om tips hur man föder upp får. Ytterligare inlägg från din sida lär knappast tillföra något i denna fråga.
Jag föreslår att du tar upp dina djuretiska spörsmål i en annan för ändamålet mer lämplig tråd, eller skapar en egen tråd för ändamålet. Tack för försöket!
Indirekt är det väl precis vad man gör om man stödjer kött- och animalienindustrin.
Sedan behöver ni väl inte dra det till dagisnivå bara för att ni tycker att det är ointressant och inte vill fortsätta på ämnet? Jag har i alla fall svarat och försökt diskutera. Förlåt om jag är en odräglig person för att jag säger vad jag tycker och tänker om någonting. Jag trodde inte att det var så hemskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|