CITAT (Anki V @ 17-03-2009, 17:00)

Första ledtråden handlade om att inte bli lite bitter……växten kallas även för liten bitterrot.
Ledtråd två: "Respekt för den heliga kon medför gott karma som ger bättre liv. Bli upplyst och
lev vis i alla kommande reinkarnationer, ett Nirvana hägrar som slutmål."
Det var liiiite trickigt att komma på en mening där jag fick till ett dubbelt v
Det ni sått är alltså en Lewisia pygmea. En liten sötnos som jag älskar. I mitt grusparti så har den till och med självsått sig. Den är inte lika känslig som sin större kusin och övervintrar i alla fall hos mig utan problem.
[attachment=32104:pygmea2__Large_.jpg]
Anki
Jaså då var jag inte helt fel ute i mina tankegångar då. Jag skrev av ledtråden, satte upp texten på väggen i ateljén och gjorde som Lady Hamilton skrev; läste den högt och långsamt (det blev verkligen som ett mantra till slut

) och det enda jag tyckte kunde bli ett namn på en blomma var just "lewis" men lewis vadå...

? Och jag hade inte tid att googla på detta annars hade jag kanske hittat rätt.
Fin är den i alla fall. Tack så mycket Anki.
Igår tog jag mig tid att skola om dem äntligen. Jag skolade inte om allihop. Jag slutade när jag kom till 50 (ja femtio ! ) småkrukor med en Lewisia i varje... De har grott bra får jag säga. Jag har minst lika många till som tills vidare får stå kvar i såbyttan i väntan på bättre tider.