Full version: Planering chili
Sidor: 1, 2, 3
AromaJohanna
Hur fixar man undervärme?
Finns det någon enkel och billig lösning?
Österläge
Enklast är att sätta dem på en fönsterbräda över ett element! Då får de ju mycket ljus oxå. Det har alltid räckt för mig iaf. Vilka sorter har du sått? Vissa gror kanske långsammare än andra...
Nauti
Ovanpå kylskåpet eller på en lysrörsarmatur om du har.
AromaJohanna
Ok...

NAUTI - tyvärr går det inte, ovanpå kylskåpet och frysen är mina skafferin (har ont om köksskåp osv i mitt kök) och någon lysrörsarmatur har jag inte...
Jo vänta, en i badrummet ovanför badrumsskåpet... Det är rätt så ljust därinne (har fönster) men skåpet är en bit in.... ...Och det blir mycket varmt från armaturen när den har stått på ett tag... Kan det funka...?

ÖSTERLÄGE - jag bor tyvärr i en hyreslägenhet och elementen är rätt så små (låga) och slutar långt under fönsterbrädan och de är inte mycket värme i dem heller och hyresvärden slår av värmen på dem under våren... Så det ger inte någon direkt undervärme tyvärr...

Jag planterade aldrig några, tyvärr, kom aldrig "till skott" så att säga för att jag har haft det så jobbigt med min lilla son... Suck... ...Och nu är det väl alldelens på tok för sent för att plantera om man ska få någon skörd i år... sad.gif
Väldigt synd, jag har köpt en massa olika chilifrön och såg verkligen fram emot att få skörda mina "egna" chilis men får väl satsa på nästa år istället.
Har beställt några chiliplantor av en medlem här på Odla.nu så jag får väl lära mig att sköta om dem till att börja med nu då.

Har ni sett den där finska killens sida, Fatali.net (www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27)...?
Jösses vilka chiliskördar! Och i Finland!! smile.gif
Han hade många spännande fröer till salu också!
Såg att han hade fröer många vilda chilis med, som några arter som inte tillhör "de fem stora" vanliga arterna. Det är ju lite spännande.

Undrar varför han tycker att man ska hälla kokande vatten på jorden i planteringskrukorna...? Alltså innan man planterar fröet.

Är detta en vanlig och bra metod, gör ni också så?
Har aldrig hört talas om det förut.
WingDing
CITAT (AromaJohanna @ 29-04-2009, 09:39) *
Ok...

Jag planterade aldrig några, tyvärr, kom aldrig "till skott" så att säga för att jag har haft det så jobbigt med min lilla son... Suck... ...Och nu är det väl alldelens på tok för sent för att plantera om man ska få någon skörd i år... sad.gif
Väldigt synd, jag har köpt en massa olika chilifrön och såg verkligen fram emot att få skörda mina "egna" chilis men får väl satsa på nästa år istället.
Har beställt några chiliplantor av en medlem här på Odla.nu så jag får väl lära mig att sköta om dem till att börja med nu då.

Har ni sett den där finska killens sida, Fatali.net (www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=27)...?
Jösses vilka chiliskördar! Och i Finland!! smile.gif
Han hade många spännande fröer till salu också!
Såg att han hade fröer många vilda chilis med, som några arter som inte tillhör "de fem stora" vanliga arterna. Det är ju lite spännande.

Undrar varför han tycker att man ska hälla kokande vatten på jorden i planteringskrukorna...? Alltså innan man planterar fröet.

Köpte en del fröer av han i år, dyra men de flesta grodde.

Tyvärr avlivade jag en hel del av dem för 1v sen satte ut dem lite för tidigt 3dar med -1 så dog många...

Bara för att sterilisera jorden gissar jag på men jag har inte gjort det.

Mvh Fredrik
AromaJohanna
Ja, Fredrik, det är min gissning med...
Undrade bara om ni andra här använder eller känner till metoden och om den verkligen har någon märkbar positiv effekt...
160kvm stort hus
Hej!
Undrar om någon har information om penispeppar. Hur stark är den, visst går den väl att äta?

Dessutom bortskänker jag en eller två plantor till den som kan ge den en skyddad polinering. ( så jag kan få fröer nästa år.... )

Helst någon som bor i närheten av sthlm alt eskilstuna. Plantorna är ganska stora och går nog inte att skicka på posten... ( fast har ni någon bra idé om hur man gör utan att ta livet av den så...
andreama
Hej, jag har precis börjat med chili! Fantastiskt roligt, det går ju så fort.

Jag vill ha buskiga plantor så jag ska binda ner några, klippa några och låta några vara och så får jag se vad som ger bäst resultat. Jag blev väldigt sugen på att göra en bonsai chili efter att ha kollat på länken till Fatalii´s. Får se om jag lyckas!

Fatalii verkar ju ha sina plator i flera år, det står inte på hans sida hur han gör på vintern. Om man har växthus med både värme och ljus lär de ju inte märka att det är vinter, men hemma hos mig utan varken värme eller ljus så vet jag inte vad de kommer tycka...

Här kommer en bild som är några veckor gammal på mina chilisar innan jag skolade om dom. Nu har de blivit mycket större! (Jag tog frön från en chilli som jag lagade mat med, en vanlig röd ICA variant, vet ni vad den heter?)
AromaJohanna
160kvm stort hus - det finns "Penispeppar"-plantor och "Penispeppar"-fröer på Tradera just nu så passa på... wink.gif
Den heter egentligen Peter's pepper men är väl mer känd som Penispeppar.
Jag har sett att det finns både röd och gul.
Alla frukter får tydligen inte den där rätta eftertraktade speciella formen utan det blir väl en och annan frukt om man har tur.
De är ätliga och heta, har enligt någon försäljare lite fruktig smak.

Andreama, vad jag har förstått så är det många chiliodlare som har sina plantor i flera år och de mår bäst av att övervintra svalt och med lite högre luftfuktighet än den vi brukar ha i våra hem men det går även att övervintra dem i lägenhet.
De må bra av att duschas då och då för att förhindra angrepp av ohyra vilket är ganska vanligt.
Har sett olika varianter här på forumet, det var någon som använde att använda ett terrarie och någon snackade om odlingstält...

Jag har fått hem en hel del chiliplantor nu och hoppas att de börjar att växa till sig illa kvickt för de är ganska små. Vissa är hemskt små...
Åtta kom från en Traderaauktion som jag vann och där hade mina vunna plantor förolyckats innan de blev levererade till mig så jag fick andra, mindre plantor och sen var det väl en åtta till som kom från en säljare här på Odla.nu.
Det blev många spännande sorter! tongue.gif

Har nu följande sorter som små plantor:
Vit habanero
Satan's Kiss
Abchazskij ostruyi
Röd Peter's pepper (Penispeppar)
Stor körsbär
Brun Rocoto
Omni color
Lila jalapeno (kallas nog purple jalapeno på engelska)
Cascabell (2 st)
Peruvian Puple
Yelow Bumpy
Monkey Face Yellow
Locato (rocoto)
Hot Lemon (2 st)
Preussen
CITAT (AromaJohanna @ 28-04-2009, 17:47) *
Hur fixar man undervärme?
Finns det någon enkel och billig lösning?

köp en elektrisk filt och lägg under fatet dina plantor står på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon