Full version: Planering chili
Sidor: 1, 2, 3
Preussen
I år har jag inte tid och plats för att så plantor utan tänkte mig att jag ska köpa istället. Så är det någon som får över plantor av sorter som lämpar sig utomhus köper jag gärna. fördel är om det är i närheten av Malmö så jag kan hämta.

Platinum
CITAT (Preussen @ 08-02-2009, 15:58) *
I år har jag inte tid och plats för att så plantor utan tänkte mig att jag ska köpa istället. Så är det någon som får över plantor av sorter som lämpar sig utomhus köper jag gärna. fördel är om det är i närheten av Malmö så jag kan hämta.

Jag kan nog tänkas få plantor över, kan skickas per post i storlek upp till 19cm ifall jag har nått av intresse.
Dessa har jag absolut några plantor extra av Scotch bonnet (frö taget från köpt frukt), Early jalapeno och Hungarian Yellow Wax Hot (från köpesfrö). PM:a om det låter intressant.
Finns en del nyomskolade som du ser.

Och de har grott på fint.

Johan_81
Här växer det på ganska bra nu, och alla plantor har fått tre par riktiga blad nu, men på vissa sorter är bladen ganska missbildade. De ser ut som allt ifrån knöliga korvar till ihopväxta blad, eller så ser de bara trasiga ut. De är alltså inte vissna.
Jag har satt tre olika sorter, och har nu kvar 12 plantor av varje. På ena sorten har alla plantor mer eller mindre missbildade blad. Den andra sorten har kanske 2/12 som inte ser bra ut. Men alla Habanero ser helt perfekta ut, men de är extremt låga fortfarande, max 1½ cm över jorden.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?)
WingDing
Men alla Habanero ser helt perfekta ut, men de är extremt låga fortfarande, max 1½ cm över jorden.

Habbisar är inte de snabbaste att växa i början de kommer sen...

Mina e oxå bara 2 cm men mina Starfish ooooyeeaaa är nu typ 10-12cm sådda samtidigt 30cm ifrån habbisarna

Sen vill bara säga C. chinense Pimenta Da Neyde tusan va snygg nästan helt svart planta.

Mvh Fredrik
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Johan_81 @ 18-02-2009, 17:46) *
Här växer det på ganska bra nu, och alla plantor har fått tre par riktiga blad nu, men på vissa sorter är bladen ganska missbildade. De ser ut som allt ifrån knöliga korvar till ihopväxta blad, eller så ser de bara trasiga ut. De är alltså inte vissna.
Jag har satt tre olika sorter, och har nu kvar 12 plantor av varje. På ena sorten har alla plantor mer eller mindre missbildade blad. Den andra sorten har kanske 2/12 som inte ser bra ut. Men alla Habanero ser helt perfekta ut, men de är extremt låga fortfarande, max 1½ cm över jorden.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Sen undrar jag även om man skall gå in tidigt och toppa dem för att få buskiga och fina plantor..? Och i så fall när? Och ska man toppa igen när de nya grenarna vuxit till sig lite? (2-3 bladpar kanske?)

Kan vara helt normalt, är det ex. inte helt bra klimat för plantorna (ex. något för torr luft, dåligt ljus etc.) så blir lätt bladen lite missbildade när de växer ut sk. födsloskador
Nauti
Mina chiliplantor såg riktigt ledsna ut. Vissa blad gulnade och föll av, nya som gamla så det är inte kvävebrist. Vissa såg ut att vara angripna(jag har trips och spinn), men andra såg helt friska ut förutom att de var gula.

Ändå hade de fuktighet på 60-70RH och en temperatur på 22-26ºC och bra med ljus 18h per dag. Nu har jag flyttat in de små till mitt terrarium där jag hade mina köttätande växter förut. Där får de 12 timmars ljus varje dag, temperaturen ligger kring 30ºC och fuktigheten är ännu högre. Så jag drog slutsatsen att de behöver högre temperaturer än rumstemperatur för att trivas. De verkar trivas och växa mycket bättre där inne.

Jag har även missbildade blad på min, jag trodde att det berodde på angrepp.

CITAT
Jag binder ner mina så slipper de stannat upp i växten efter toppningen.
Preussen
CITAT (Johan_81 @ 18-02-2009, 17:46) *

varför ska du toppa plantorna? finns ingen anledning så länge du inte odlar någon c.baccatum som blir en 3 meter hög och du inte har det utrymmet.
Nauti
CITAT (Preussen @ 20-02-2009, 22:32) *
varför ska du toppa plantorna? finns ingen anledning så länge du inte odlar någon c.baccatum som blir en 3 meter hög och du inte har det utrymmet.
Fast lägre och buskigare plantor är väl ofta att föredra framför långa och spretiga oavsett hur det är tongue.gif
Jag har bara positiva erfarenheter av att binda ner mina plantor. De sträcker ju på sig ändå, bara det att det är fler toppar vilket leder till större skörd.
Preussen
CITAT (Nauti @ 20-02-2009, 22:49) *
Fast lägre och buskigare plantor är väl ofta att föredra framför långa och spretiga oavsett hur det är tongue.gif

har aldrig haft långa och spretiga plantor, det är sådant som regleras med ljus.
Chamomille
Jösses va plantor ni har biggrin.gif Själv har jag inte sått ännu, få nog rappa på lite här. Men vad menar ni med "binda ner" confused.gif
WingDing
Snabb gissning av att "Binda ner" menar man att om man binder ner vissa grenar på plantan så att alla eller de flesta grenarna för samma höjd för att ljuset skall vara jämt fördelat men det är bara en gissning.

Mvh Fredrik

Nauti
CITAT (Preussen @ 21-02-2009, 08:03) *
har aldrig haft långa och spretiga plantor, det är sådant som regleras med ljus.
Ja, delvis regleras det ju med ljus. Men utöver det kan man ju toppa/FIM:a/binda ner plantor m.m. och få dem ännu mer buskigare och kompakta. Det handlar ju även om att maximera ljusupptaget också. Om du har en hög planta får ju de lägre delarna mindre ljus. Har du en planta som är bred och buskig kan du ha lampan närmre och ge alla delar av plantan lika mycket ljus.

CITAT
vad menar ni med "binda ner"
Vanligtvis är tillväxthormonet auxin vanligast i toppen av växten och där sker tillväxten som snabbast. Om du tar en tråd som du knyter i toppen av plantan och binder ner den så att den växer vertikalt så fördelas detta över hela plantan. Resultatet blir att man får massor av nya "toppar" som växer snabbt. Man kan sedan när den riktiga toppen fortsätter att växa binda den i en annan riktning vertikalt och få en kort och kompakt buske på det här sättet. Det var vad jag menade, men man kan såklart binda ner vissa grenar för att de är i vägen eller för att ge andra delar av växten mer ljus som WingDing sade.
Preussen
CITAT (Nauti @ 23-02-2009, 00:14) *
Ja, delvis regleras det ju med ljus. Men utöver det kan man ju toppa/FIM:a/binda ner plantor m.m. och få dem ännu mer buskigare och kompakta. Det handlar ju även om att maximera ljusupptaget också. Om du har en hög planta får ju de lägre delarna mindre ljus. Har du en planta som är bred och buskig kan du ha lampan närmre och ge alla delar av plantan lika mycket ljus.

jag undrar om diskussionen egentligen bortser från hur man odlar. har aldrig haft problem med det du beskriver när jag odlar i växthus i djupbädd. har fått årliga skördar i runda tal på 16-17 kg på lika många plantor. sedan handlar det även om vilka sorter som odlas. de flesta c.chinense buskar till sig och sluta växa på höjden men det finns undantag.

jag tycker att den erfarenhet du gjort är väldigt spännande och kan se att kunskapen kan komma till nytta speciellt om man har kort odlingssäsong.
Nauti
CITAT (Preussen @ 24-02-2009, 11:13) *
jag undrar om diskussionen egentligen bortser från hur man odlar. har aldrig haft problem med det du beskriver när jag odlar i växthus i djupbädd. har fått årliga skördar i runda tal på 16-17 kg på lika många plantor. sedan handlar det även om vilka sorter som odlas. de flesta c.chinense buskar till sig och sluta växa på höjden men det finns undantag.

jag tycker att den erfarenhet du gjort är väldigt spännande och kan se att kunskapen kan komma till nytta speciellt om man har kort odlingssäsong.
Jag tänker väl främst på inomhusodling då med belysning. Då är det ju en fördel att ha en kort och kompakt planta för att maximera ljusupptaget som sagt. Utomhus eller växthus har jag ingen erfarenhet av sad.gif

En sak jag inbillar mig är att man även minskar på den energi det går åt för att transportera vatten, näring och druvsocker hit och dit. Det borde gå åt mindre mängder energi till det om plantan är kort och det är en kortare transportsträcka. Om skillnaden är marginell eller märkbar det vet jag inte. Sedan borde väl fler toppar betyda fler blommor och större skörd om plantan har ett rotsystem som matchar det ovan jord?
Preussen
CITAT (Nauti @ 24-02-2009, 11:42) *
Jag tänker väl främst på inomhusodling då med belysning. Då är det ju en fördel att ha en kort och kompakt planta för att maximera ljusupptaget som sagt. Utomhus eller växthus har jag ingen erfarenhet av sad.gif

En sak jag inbillar mig är att man även minskar på den energi det går åt för att transportera vatten, näring och druvsocker hit och dit. Det borde gå åt mindre mängder energi till det om plantan är kort och det är en kortare transportsträcka. Om skillnaden är marginell eller märkbar det vet jag inte. Sedan borde väl fler toppar betyda fler blommor och större skörd om plantan har ett rotsystem som matchar det ovan jord?

misstänkte inomhusodling wink.gif

sen så sätter capsicum blommor lite här och var, som sagt det är sortskillnader och därför inget kategoriskt svar. har du bilder på din odling så lägg gärna till så att man kan se.
Nauti
CITAT (Preussen @ 24-02-2009, 18:55) *
misstänkte inomhusodling wink.gif

sen så sätter capsicum blommor lite här och var, som sagt det är sortskillnader och därför inget kategoriskt svar. har du bilder på din odling så lägg gärna till så att man kan se.
Jag driver ju upp dem inomhus. För jag orkar inte hålla mig länge nog från att plantera allting tongue.gif

Jag tyckte att blommorna på mina kom upp i samband med den nya tillväxten. Så när jag band ner min fick jag flera "toppar" och fler blommor jämfört med den jag inte band ner.

I den här tråden finns en del bilder på hur min odling ser ut: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=81654&hl=.
Micke_B
hej

Jag har några funderingar runt mina chiliplantor. Det börjar bli dags för omskolning och nog var det så att man kan plantera ner en del av stammen dvs att det kommer ut rötter från stammen (som med tomater)?

En annan fråga gäller några plantor habanero eller Apache (egna frön som jag blandade ihop) där de första anlagen till blommor har börjat komma! Är det ett bra tecken? Eller är det någon form av stressreaktion från plantan?

/Micke
Nauti
CITAT (Micke_B @ 28-02-2009, 11:42) *
hej

Jag har några funderingar runt mina chiliplantor. Det börjar bli dags för omskolning och nog var det så att man kan plantera ner en del av stammen dvs att det kommer ut rötter från stammen (som med tomater)?

En annan fråga gäller några plantor habanero eller Apache (egna frön som jag blandade ihop) där de första anlagen till blommor har börjat komma! Är det ett bra tecken? Eller är det någon form av stressreaktion från plantan?

/Micke
Jag är ganska säker på att det är så. Jag planterar om mina så att en del av stammen hamnar under jord precis som jag gör med tomaterna.

Mina övervintrade blommar för fullt nu och jag nyper bara bort blommorna så att den kan lägga energi på att växa i stället. Om det är bra eller beror på stress att dina gör det redan, det vet jag inte. För mig har det inte hänt att de börjat blomma så snabbt efter jag sått från frö(jag antar att du planterade dem i december/januari).
Micke_B
Planterade andra veckan i januari, de står fortfarande i mibsta sortens krukor

/Micke
DragonLady
Jag satte mina i jan. och en del av dem skall snart blomma nu också.. beror nog på `sollampan` giggle.gif
Skall jag nypa av blommorna då alltså.. är det bäst för plantan o göra det? hämmas tillväxten av en blomma eller tre?
En bild.. kanske lite svårt o se blommorna, svårt o ta foto i det solljuset coolgleam.gif
Preussen
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 22:51) *
Jag satte mina i jan. och en del av dem skall snart blomma nu också.. beror nog på `sollampan` giggle.gif
Skall jag nypa av blommorna då alltså.. är det bäst för plantan o göra det? hämmas tillväxten av en blomma eller tre?
En bild.. kanske lite svårt o se blommorna, svårt o ta foto i det solljuset coolgleam.gif

min erfarenheter säger mig att det gör varken från eller till att knipsa bort blommorna. de som inte blir pollinerade faller bort av sig själv. själv har jag inte märkt någon skillnad på tillväxten på plantorna utan fått stora skördar ändå. fortsätt att ge näring och skola om plantorna samt håll koll efter skadedjur så har du en bra skörd att se fram emot.
DragonLady
Ok.. då låter jag blommorna vara.
Har sått 6 olika sorter och de växer väldigt olika, det är i denna samling som jalapenon är mest starkväxande och sätter blom.
Hade dem även förra året och de satte blom tidigt då med men inte så tidigt som nu därför måste det nog vara sollampans förtjänst för den fick jag i ett senare skede av våren förra året.
Det är andra krukan de är i nu, satte dem i u-jord nu andra gången.
Nu står de i stora genomskinliga plastmuggar (hade inget annat) och det är otroligt hur fort rötterna växer happy.gif
Jalapenon som jag hade förra året överraskade med sin hetta.. skall den verkligen vara så stark?
Till och med Thai tjejerna här tyckte den var stark giggle.gif
Preussen
CITAT (DragonLady @ 08-03-2009, 11:37) *
Ok.. då låter jag blommorna vara.
Har sått 6 olika sorter och de växer väldigt olika, det är i denna samling som jalapenon är mest starkväxande och sätter blom.
Hade dem även förra året och de satte blom tidigt då med men inte så tidigt som nu därför måste det nog vara sollampans förtjänst för den fick jag i ett senare skede av våren förra året.
Det är andra krukan de är i nu, satte dem i u-jord nu andra gången.
Nu står de i stora genomskinliga plastmuggar (hade inget annat) och det är otroligt hur fort rötterna växer happy.gif
Jalapenon som jag hade förra året överraskade med sin hetta.. skall den verkligen vara så stark?

Jalapeno kan variera men det är många olika faktorer som påverkar. tror inte att vi på våra breddgrader kan få upp den hettan man kan i ursprungsområdet eller områden med lika mycket sol. Var glad över dina heta Jalapeno. får du en eller 2 plantor över så skicka ett pm. lycka till
Knytt
När vi hade samma diskussion förra året så sa flera att de inte såg att det gjorde vare sig till eller från om man nyper blommor eller inte.

Så jag testade: Några nöp jag på och andra inte.
Resultatet för mig blev att de jag nöp på blev större och kraftigare och därför gav en totalt sett större skörd - men dock något senare.

Så jag nyper nu mer på alla smile.gif
DragonLady
CITAT (Preussen @ 08-03-2009, 15:01) *
Jalapeno kan variera men det är många olika faktorer som påverkar. tror inte att vi på våra breddgrader kan få upp den hettan man kan i ursprungsområdet eller områden med lika mycket sol. Var glad över dina heta Jalapeno. får du en eller 2 plantor över så skicka ett pm. lycka till

Ja vi hade väl rätt mycket sol i sommras så de hottade väl till sig giggle.gif
Sådde inte så många av jalapenon eftersom jag sådde även andra sorter, dessutom har jag blandat ihop en del eftersom hunden hade kul med en låda jag sått i ranting.gif är inte så bra på att se skillnaden på sorterna dunno.gif
4 av plantorna blommar nu iaf. tycker blommorna är så vackra..
Chamomille
CITAT (DragonLady @ 08-03-2009, 11:37) *

giggle.gif
Minns när vi var i Thailand för några år sen och köpte färsk chili. En morgon vid fikat på balkongen så var sambon naturligtvis tvungen att smaka på en... Ni skulle ha sett hans ögon när han bet i den rotfl.gif Dra åt fanders va starka dom var. Det var pyttesmå chilisar. Det stog Birds Eye på förpackningen, men det kan det inte ha varit. Dom är väl runda?

CITAT (DragonLady @ 14-03-2009, 00:32) *
Ja vi hade väl rätt mycket sol i sommras så de hottade väl till sig giggle.gif
Sådde inte så många av jalapenon eftersom jag sådde även andra sorter, dessutom har jag blandat ihop en del eftersom hunden hade kul med en låda jag sått i ranting.gif är inte så bra på att se skillnaden på sorterna dunno.gif

giggle.gif
AromaJohanna
Tips till habanero och andra fruktiga starka chilipepparsorter!
Gör en härlig stark gryta med lite fruktigt inslag.
Jag prövade att göra en gryta på fläskkött (ca 1,2 kg benfri karré) med passerade tomater (3/4 - 1 pkt), lite lök, svartpeppar och spiskumming (för den lite orientaliska / exotiska-tropsika känslan), gul och röd paprika (ganska mycket, gärna minst en halv av varje, lägg i grytan mot slutet så att den inte blir så sönderkokt), en halv urkärnad röd eller gul habanero, en eller två plantor grovhackad färsk koriander...
Ingen vitlök, för att lyfta fram den lite fruktiga smaken i habaneron, som kommer fram väldigt bra tillsammans med fläskköttet och jag kan tänka mig att det blir ungefär samma sak med kycklingkött...
Servera till vitt ris, gärna jasminris. Woow...!
Andra gången jag lagade denna gryta lade jag till en halv färsk ananas (obs, konserverad ananas ligger i sockerlag så den innehåller tillsatt socker utöver sitt naturliga socker och därför tycker jag inte att den passar till matlagning) skuren i bitar (inte så små, inte så stora) vilket lyfte grytan till ännu högre dimensioner... tongue.gif
Kombinationen fläskkött, (passerade) tomater, habanero, söt och mild paprika, spiskummin och svartpeppar, färsk koriander och den färska ananasen var fantastiskt god, jag åt och åt och åt och åt och kunde inte få nog, vilken smaksensation!! tongue.gif
Jag använde precis tillräckligt med habanero för att det skulle bli riktigt hett och verligen smaka habanerochili men ändå inte låta chilihettan ta över alla de andra smakerna och det blir så hett att det blir svårt att äta den...
Fördelen med att lägga i en hel urkärnad chili är att du tar bort den värsta hettan när du rensar bort kärnhuset men behåller massor av smak och skulle grytan börja bli för stark när du smakar av den under tillagningen (vilket rekommenderas) så är det ju bara att fiska upp chilipepparn så blir inte maten för stark.
Kan också tänka mig att några skivor färsk ingefära passar väldigt bra till denna gryta.

Ja, enligt en chilifröförsäljare på Tradera så är Hot lemon och Peruvian yellow hot samma chili, så antagligen är Lemon drop samma chili... En del chilisorter verkar ha några olika namn...
AromaJohanna
Rocoto och Ecuadorian Light Green är visst två chilisorter som tål kyla lite bättre...
Indianerna i Anderna använder visst en hel del het chili och det kan bli mycket kallt där på nätterna.
De djärvaste äter fyllda mycket heta chilipeppar, jag vet inte om det är rocoto eller någon liknande sort.
Rocoto lär vara en gammal traditionell sort och jag tror att den kommer därifrån vilket då förklarar varför den är mer köldtålig.

Jag vann just en auktion på lite frön av Ecuadorian Light Green på Tradera, så jag kommer nog att prova odla den och så har jag några andra sorter som jag har beställt och ska lösa ut i veckan och några sorter hemma...

I sommar ska jag göra premiär som hobbychiliodlare (Yaaayyyy!!) och jag tänkte odla dessa starka sorter; Peruvian yellow (hot lemon, medium - stark med citronsmak och doft)
Jamaican Yellow Scotch Bonnet (jättehet, används mycket i jamaicansk matlagning)
Santa Fe grande (medium, stora frukter, tjocka väggar)
Aji (gul avlång med lite habaneroliknande smak men lite mindre het, för att göra den klassiska chilenska chilisåsen med samma namn, "Aji", detta är alltså inte Aji yellow men den sorten är också mycket intressant)
Cayenne eller...? En sort jag köpte i en mataffär men jag vet inte om det är en större variant av Cayenne eller om det är Dragon eller något annat men stark, stor, vackert djupröd och god var den så jag sparade frön
Peruvian purple (blå blad, blå blommor och svart frukt och bra hetta)

och alla dessa milda chilisorter:
Trinidad seasoning (med en utpräglad doft av mango och Habanero)
Numex suave orange (smak av citron/apelsin med aprikos aroma)
Minibonnet (vacker och med persikodoft, små röda, vågiga frukter)
Habanero dulce (mycket habenerosmak utan någon styrka)
Sweet Banana (samma distinkta chilesmak som Hungarian Hot Wax men ingen hetta alls, bara massor med söt god smak och jättestora frukter ca 15-20cm långa och vackert oranga)...

Puh... Det blev ju en hel del men faktum är att det lätt skulle bli minst en tio sorter till om jag bara bara hade plats för dem ... Det ska bli spännande, jag är rädd att jag är lite sen med planteringen och så har jag en del praktiska problem att lösa med utrymmet på balkongen - den är hyfsat stor men... smile.gif
Tänkte försöka fixa hyllor så att jag kan rada upp ett antal plantor i 2-3 våningar längs balkongväggen som praktiskt nog också är klädd med småsten och avger behaglig värme när temperaturen sjunker på sommarkvällarna... smile.gif
Preussen
CITAT (AromaJohanna @ 14-03-2009, 21:39) *
Rocoto och Ecuadorian Light Green är visst två chilisorter som tål kyla lite bättre...
Indianerna i Anderna använder visst en hel del het chili och det kan bli mycket kallt där på nätterna.
De djärvaste äter fyllda mycket heta chilipeppar, jag vet inte om det är rocoto eller någon liknande sort.
Rocoto lär vara en gammal traditionell sort och jag tror att den kommer därifrån vilket då förklarar varför den är mer köldtålig.
Jag vann just en auktion på lite frön av Ecuadorian Light Green på Tradera, så jag kommer nog att prova odla den och så har jag några andra sorter som jag har beställt och ska lösa ut i veckan och några sorter hemma...
I sommar ska jag göra premiär som hobbychiliodlare (Yaaayyyy!!) och jag tänkte odla dessa starka sorter; Peruvian yellow (hot lemon, medium - stark med citronsmak och doft)
Jamaican Yellow Scotch Bonnet (jättehet, används mycket i jamaicansk matlagning)
Santa Fe grande (medium, stora frukter, tjocka väggar)
Aji (gul avlång med lite habaneroliknande smak men lite mindre het, för att göra den klassiska chilenska chilisåsen med samma namn, "Aji", detta är alltså inte Aji yellow men den sorten är också mycket intressant)
Cayenne eller...? En sort jag köpte i en mataffär men jag vet inte om det är en större variant av Cayenne eller om det är Dragon eller något annat men stark, stor, vackert djupröd och god var den så jag sparade frön
Peruvian purple (blå blad, blå blommor och svart frukt och bra hetta)
och alla dessa milda chilisorter:
Trinidad seasoning (med en utpräglad doft av mango och Habanero)
Numex suave orange (smak av citron/apelsin med aprikos aroma)
Minibonnet (vacker och med persikodoft, små röda, vågiga frukter)
Habanero dulce (mycket habenerosmak utan någon styrka)
Sweet Banana (samma distinkta chilesmak som Hungarian Hot Wax men ingen hetta alls, bara massor med söt god smak och jättestora frukter ca 15-20cm långa och vackert oranga)...
Puh... Det blev ju en hel del men faktum är att det lätt skulle bli minst en tio sorter till om jag bara bara hade plats för dem ... Det ska bli spännande, jag är rädd att jag är lite sen med planteringen och så har jag en del praktiska problem att lösa med utrymmet på balkongen - den är hyfsat stor men... smile.gif
Tänkte försöka fixa hyllor så att jag kan rada upp ett antal plantor i 2-3 våningar längs balkongväggen som praktiskt nog också är klädd med småsten och avger behaglig värme när temperaturen sjunker på sommarkvällarna... smile.gif

C.Pubescens som Rocoto tillhör odlade indianer i Anderna fram för något 1000 år sen och den beblandar ej sig med andra sorter chile. Ecudorian Light green vet jag ej vad det är för sort men som du beskriver den är det nog en c.pubescens. oavsett så är det lite sent att sätta c.pubescens nu, försök i varje fall men vänta till december/januari. Samma sak gäller dina habanero och bonnets (C.chinense), det kan funka med sådd nu men du får ha en bra värme till hösten eller möjlighet att flytta in plantorna.

Habanero (c.chinense) utan styrka förlorar i smaken så den annars fruktiga habanerosmaken blir lite fadd.

Kul att du har ett intresse för capsicum och jag önskar dig lycka till. om du inte använt sökfunktionen på odla gör det. tror att det ska finnas bra länksamlingar.
AromaJohanna
lotteschiöler ... Jag har läst att chili är fleråriga och kan leva i upp till tio år om man sköter den väl...
Så jag trodde att alla sorter då är fleråriga...? Eller menar du att det bara är vissa sorter som är det...?
Preussen
CITAT (AromaJohanna @ 14-03-2009, 22:22) *
Jag har läst att chili är fleråriga och kan leva i upp till tio år om man sköter den väl...
Så jag trodde att alla sorter då är fleråriga...? Eller menar du att det bara är vissa sorter som är det...?

C.chinense och C.pubescens är de som jag får lättast att övervintra. Sorter av C.annum har jag lyckats sporadiskt med. ämnet har diskuterats tidigare på odla så bakom sökfunktionen döljer sig mycket information om ämnet.
Nauti
Alla sorter går nog bra att övervintra och ha i flera år. Men de borde väl ge mindre och mindre skörd efter några år.
AromaJohanna
Tack för svaren / tipsen! smile.gif
Tyvärr har jag inte tillgång till någon sval plats att övervintra mina chilis... :-/
Höstarna brukar vara rätt så långa och varma här i Göteborg som tur är och jag planerar att fixa något slags skydd åt mina chilis när de är på balkongen, antingen någon plast att fästa i hyllplanen som jag planerar att sätta dit eller små miniväxthus, såg att ÖB hade sådant juat nu... En större och en mindre sort men ändå stor nog att ställa krukor i alltså... Jag försöker att skaffa kolonilott just nu men har inte fått napp ännu men får jag en så löser det en del problem åtminstone tills höstkylan kommer...
Jag bor i hyreslägenhet och det är visst för varmt för dem att övervintra inne i lägenheten men jag kommer nog att försöka ändå... Undrar om man kanske kan göra något åt problemet med för torr luft, det borde väl gå att lösa tänker jag men värmen kan jag inte göra så mycket åt är jag rädd och glasar jag in balkongen så kommer det att bli för kallt därute ändå är jag rädd...
Preussen
CITAT (Nauti @ 14-03-2009, 22:29) *
Alla sorter går nog bra att övervintra och ha i flera år. Men de borde väl ge mindre och mindre skörd efter några år.

hade en red savina (c.chinense) som jag övervintrade 4 vintrar och hade i 5 säsonger. skillnaden var inte jättestor i minskad skörd men visst minskade skörden efterhand

CITAT (AromaJohanna @ 14-03-2009, 22:54) *
Tack för svaren / tipsen! smile.gif
Tyvärr har jag inte tillgång till någon sval plats att övervintra mina chilis... :-/
Höstarna brukar vara rätt så långa och varma här i Göteborg som tur är och jag planerar att fixa något slags skydd åt mina chilis när de är på balkongen, antingen någon plast att fästa i hyllplanen som jag planerar att sätta dit eller små miniväxthus, såg att ÖB hade sådant juat nu... En större och en mindre sort men ändå stor nog att ställa krukor i alltså... Jag försöker att skaffa kolonilott just nu men har inte fått napp ännu men får jag en så löser det en del problem åtminstone tills höstkylan kommer...
Jag bor i hyreslägenhet och det är visst för varmt för dem att övervintra inne i lägenheten men jag kommer nog att försöka ändå... Undrar om man kanske kan göra något åt problemet med för torr luft, det borde väl gå att lösa tänker jag men värmen kan jag inte göra så mycket åt är jag rädd och glasar jag in balkongen så kommer det att bli för kallt därute ändå är jag rädd...

har övervintrat i en lägenhet. funkar fint. se upp med bladlöss och annat skit.
blomkronan
CITAT (Preussen @ 14-03-2009, 23:22) *
hade en red savina (c.chinense) som jag övervintrade 4 vintrar och hade i 5 säsonger. skillnaden var inte jättestor i minskad skörd men visst minskade skörden efterhand
har övervintrat i en lägenhet. funkar fint. se upp med bladlöss och annat skit.

Jag har övervintrat mina denna vinter i rumsvärme (tre små) Nu ser dom mycket trista ut... men dom lever... Dom har fått ljus 14 timmar om dygnet. Om dina växer sig stora så du inte får plats med dom inne i vinter kan du ta skott av dom planter som du vill spara på smile.gif
AromaJohanna
Nedklippning då, och växtbelysning?
Så det kan fungera med övervintring i lägenhet då alltså, med viss risk, förstår jag...
Man ska tydligen klippa ner dem också under övervintringen, det har jag läst någonstanns iaf... Gör man det i början av vintern eller sparar men det till våren...?
Nedklippta blir de ju inte så stora iaf och jag har inte så hemskt mycket krukväxter just nu men ganska gott om fönster... Tror de ligger i västligt läge, jag har iaf solen gassande rakt in i ALLA mina fönster, först snett in under eftermiddagen sen rakt in under kvällen till solen går ner så det blir hemskt varmt inne på sommaren om man inte har fläktar och vädrar mycket... Puh... smile.gif
Balkongen har samma läge.
Sen undrar jag var man får tag i växtbelysning för att ge sina plantor de extraljus de behöver både de späda plantorna under början av vårvintern - våren och de plantor man försöker sig på att övervintra...?
Har försökt att söka på nätet men har inte hittat... Vill också ha tips om förvaring typ hyllor, amplar osv till balkoingen... Ska ha lite ampeltomater och lite annat med... tongue.gif
blomkronan
Jag har haft mina i norr-fönster, ingen sol alls på hela dan. Köpte min belysning på IKEA spot-light och lågenergilampor. Som jag har riktade från sidan.

Tänk på att solen kan värma som sjutton... ställ dom inte i fönstret om du vill få dom att överleva!! det blir för varmt. Ställ dom då hellre inne i rummet med extra belysning.
Vevsan
Jag är alldeles novis på chili men kompisarna är eld och lågor så jag tänkte prova några sorter i år .. har köpt fröer från Örtagården, de har ju ett enormt sortiment (och är oerhört entusiastiska, katalogen är underhållande läsning).

Groddar mina i papper och sätter över dem till såjord allteftersom de grott, så slipper jag all denna väntan.

Sorter jag provar:
Stor spansk paprika (som jag tror är en chili.. grodde illa kvickt gjorde den och växer fort)
Sweet Banana (grodde på några dagar. Lattjo plantor, lila stam och ljusgula blad! tänker de fortsätta se ut så?)
Aji Blanco Cristal (de tog över en vecka på sig att gro och växer rätt långsamt)
DragonLady
Igår såg jag att jalapenon har satt frukt, 3 stycken frukter på ca: 3cm blink.gif det är till och ha bråttom minsann giggle.gif
Måste bygga mitt lilla bubbelplastväxthus denna veckan (läs min man måste bygga happy.gif ) för det växer så det knakar och de får inte plats i solrummet så jag måste göra ett större solrum ute på balkongen coolgleam.gif
DragonLady
Mina chili blommar o sätter frukt med rasande fart... blir nog mycket tidig skörd i år.
De står alla i bubbel huset i uterummet nu, fast jag skulle ju gjort det mycket större.. kommer ju knappt åt att vattna sweatingbullets.gif
Förhoppningsvis så kommer värmen nu så man även kan ha dem utanför..
Johan_81
Mina habanero har förgrenat sig och växt mycket, men mest på bredden, de är fortfarande bara 10 cm höga. Nu i veckan har de plötsligt tappat den gröna färgen på de största bladen. Det ser nästan ut som om man har sprayat guldfärg på dom.

Någon som vet vad detta kan bero på? De har stått utan vatten i 4-5 dagar, men de hängde inget..?
DragonLady
Kan det vara näringsbrist?
Johan_81
CITAT (DragonLady @ 10-04-2009, 20:50) *
Kan det vara näringsbrist?

Borde inte vara det, de är precis omplanterade i större krukor och ny jord.
DragonLady
g.gif någon som äter på dem.. under el. över jord confused.gif
Johan_81
Jag kan inte se någon ohyra alls, vare sig på bladen eller i jorden. Alla nya blad är gröna och fina, det är de stora gamla som tappar färgen, och nu har de börjat trilla av lite då och då.
Tulipanaros
Har de stått för svalt? Fast då borde det väl vara de nya bladen som är känsligast.
officinalis
Johan_81,
jag tycker det låter som näringsbrist. Testa att börja näringsvattna 1gång/vecka med en halv dosering vanlig vattenlöslig näring (typ biobact, flytande blåkorn eller liknande)
Vero
Ojdå, vi sådde chili i mars, är man jätte sent ute då?

Och inte har de grott på 3 veckor heller, allt annat har kommit upp (tomater, gurka, basilika osv) men inte chilin. Ska man ge upp eller gror de långsamt?

För sent att sätta nya fröer nu va?
Österläge
Hmm, chili brukar gro snabbt för mig iaf.. g.gif men avvakta lite, du får säkert fler svar här. Nu finns ju (eller iaf snart) chiliplantor att köpa, det är nog för sent för att så nu och få frukt i år.
DragonLady
CITAT (Vero @ 27-04-2009, 10:38) *
Ojdå, vi sådde chili i mars, är man jätte sent ute då?

Och inte har de grott på 3 veckor heller, allt annat har kommit upp (tomater, gurka, basilika osv) men inte chilin. Ska man ge upp eller gror de långsamt?

För sent att sätta nya fröer nu va?

Har du dem på undervärme? de vill gärna ha det varmt om fötterna för att gro..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon