|
Eva i Höga
06-03-2009, 12:17
Visst är vi flexibla och det är ju en av sakerna som gör tävlingen så kul! Men jag tycker att jag ska vinna eftersom jag tycker att jag är väldigt ihärdig - något enstaka frö gror, en del dör, mina gissningar är fel men jag sår och pysslar utan extraljus.
CITAT (Eva i Höga @ 06-03-2009, 12:17)  Självklart kommer du att få extrapoäng pga. entusiasm men även poängtillägg för avsaknad av lysrör  . Ära de som äras bör!! Jag kommer att få några extra för att jag saknar "uterum"/såbod..... /Anki
Eva i Höga
06-03-2009, 13:20
Oj, då får jag ännu mer poäng, min såbod är inte klar än (förstår inte var tiden tar vägen, jag hinner ju inte)!
Kajsa i Arvika
06-03-2009, 13:40
 Inte ett liv i krukan... kan det ha nåt med saken att göra att det har trampat en katt i krukan..  Tror jag ställer ut den en sväng med krukgänget utomhus.. tar jag livet av "det" ordentligt då eller..?
Dito Verde
06-03-2009, 14:02
CITAT (Kajsa i Arvika @ 06-03-2009, 13:40)   Inte ett liv i krukan... kan det ha nåt med saken att göra att det har trampat en katt i krukan..  Tror jag ställer ut den en sväng med krukgänget utomhus.. tar jag livet av "det" ordentligt då eller..? om det inte har grott så klarar det nog en stratifiering, (kanske mår bra av det). Men grodden klarar nog inte frost. Den vill ha det varmt och gott och ljust och fuktigt. När den vuxit till sig och det inte längre är risk för frost planteras den ut i rabatten. Soligt och väldränerat. Inte för torrt. Vill du ha fler fröer?
Kajsa i Arvika
06-03-2009, 14:17
Har du gott om dem så ja gärna..  kan skicka ett frankerat kuvert till dej så slipper du portot iaf..
Dito Verde
06-03-2009, 15:58
Nu har Maggan H gissat rätt.
Maggan H
06-03-2009, 16:05
CITAT (Dito Verde @ 06-03-2009, 15:58)  Nu har Maggan H gissat rätt. Med mycken hjälp så gick det, tack....
stennie
07-03-2009, 12:09
Tack Dito Verde både för fröer och en fin dikt,  Jag har inte kunnat så förrän nu men jag hoppas att dom kommer att gro ändå....
Rosmarin
07-03-2009, 12:45
I förgår tittade ett litet väldigt tunt spröt faktiskt upp i min kruka. Så det så! Utan extraljus eller andra finesser. Ingen såbod här heller...  Hur många extrapoäng får man då??? CITAT (Solstorm @ 06-03-2009, 12:03)  SERIÖST ALLTSÅ! Vi håller faktiskt på med europamästerskap i busfröodling. Vi sår, gissar på frö, gissar på groddar osv. När vi har hållit på ett bra tag så kommer vi på att vi kanske ska ha lite regler kring poängräkningen  Jag tycker att man borde få poäng också för varje sort man överhuvudtaget lyckas få att gro. För att ingen ska gå och bli för stöddig så kan man ju hitta på något att ha minuspoäng för också  Vem ska vara domare? ALLIHOP! Var och en är domare över sina frön. Vem vinner tävlingen totalt? Tja, jag tror att vi är enväldiga domare allihop. Hur ska man kvalificera sig för att vara med i denna tävling nästa år? Jag tycker att kravet är att man anmält sig till 20-manna i år. Det finns säkert många fler som vill vara med, de får starta 19-manna och 21-manna så vi får fler trådar att läsa utan att behöva fylla alla ytor med egna sådder. Att börja tänka på regler när vi redan har hållit på ett tag tyder väl på att vi är flexibla människor  Ja som sagt: "SERIÖST ALLTSå" . Europamästerskap i fröodling. Bara att få delta i detta är ju en stor ära. Flexibiliteten i det här gänget tycker jag inte det verkar vara något fel på.
Lady Hamilton
07-03-2009, 16:14
Jag kommer att hamna sist eftersom jag ännu inte gissat på något frö (jo förutom den Asiatiska kålen som ev kommer att växa upp till en Rabarb  eller vad det nu var) och högst troligt hamnar på ett stort - när det gäller odlings förutsättningar Men men någon måste ju hamna sist men jag är lika GLAD för det!
Maggan H
07-03-2009, 17:01
CITAT (Lady Hamilton @ 07-03-2009, 16:14)  Jag kommer att hamna sist eftersom jag ännu inte gissat på något frö (jo förutom den Asiatiska kålen som ev kommer att växa upp till en Rabarb  eller vad det nu var) och högst troligt hamnar på ett stort - när det gäller odlings förutsättningar Men men någon måste ju hamna sist men jag är lika GLAD för det!Hrmf, skulle du bli sist?? Du med dina gröna fingrar,  de kommer att växa i raketfart, och förresten gör det inget vem av oss som kommer sist, jag menar man blir ju inte hängd  eller nåt.... Och eftersom vi inte räknar poäng i den bemärkelsen så KAN ingen komma sist.... Bara kul att det funkar som det var tänkt.....
 Äntligen..... ett spjut i Dito Verdes-busfrösådden /Anki
Kajsa i Arvika
10-03-2009, 19:35
Idag damp d ner nya fröer!!  Krukan som katten trampade i får stå ute på kylning ett tag så kanske det blir fart på dem också..
blomkronan
11-03-2009, 00:47
CITAT Vi håller faktiskt på med europamästerskap i busfröodling.  Ni är ju för härliga...
När ska man skola om dina? Jag har mängder av spjut och flera börja dela sig längst ner ( ca 5-7cm höga är de nu ).............men jag har ff ingen som helst gissning utöver de jag redan gissat på
Dito Verde
11-03-2009, 11:21
CITAT (Gillan @ 11-03-2009, 07:09)  När ska man skola om dina? Jag har mängder av spjut och flera börja dela sig längst ner ( ca 5-7cm höga är de nu ) Eftersom jag inte vet det rätta svaret så beslutar jag att man skolar om när de blir hanterbara och när man tycker att man har tid och plats. Men vad menar du med mängder av spjut? Jag hade väldigt få frön så jag var snål i era kuvert. Ni fick väl bara drygt fem var, eller hur var det? Om du då har mängder av spjut så undrar jag om ett frö ger fler spjut, precis som rödbetor kommer fler ur ett frö? Har ni fler spjut är sådda frön? /p
Lady Hamilton
11-03-2009, 13:24
Hallå! Hallå! -ser ni at jag "vifftar" med handen och vill säga något?
Jo jag har "pillrat" i sär "hela alltet" och resultatet blev 8st "enkelspjut" eller 8st "ensamstående grässtrån" Vad gör jag nu?
Margith
11-03-2009, 14:02
Eftersom även jag tycker att vi faktiskt håller på med ett europamästerskap i busfröodling, så måste vinnaren vara den som inte får ett enda poäng. Vinsten måste ju rimligtvis vara ett kuvert med blandade, omärkta fröer, eller hur? Varför sortera fröer när vi ändå bara blandar ihop sådderna?? Så kom igen med gissningar nu!!! Och vinsten är väl inte helt fel? Vinnaren får ju nåt att "öva på" Undertecknat: den som alldeles själv bestämt att jag dragit på mig ett minuspoäng på Ankis fröer  men lyckades med Lady Hamiltons "av bara farten"
Dito Verde
11-03-2009, 16:11
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 13:24)  Hallå! Hallå! -ser ni at jag "vifftar" med handen och vill säga något?
Jo jag har "pillrat" i sär "hela alltet" och resultatet blev 8st "enkelspjut" eller 8st "ensamstående grässtrån" Vad gör jag nu?  Hoppas du inte är trött i handen. Det tog lång tid innan jag såg dig. Du viftade så diskret. Ja, vad ska du göra nu? För att dölja min okunskap så leker jag terapeut och bollar tillbaka frågan. Vad känns bäst för dig att göra nu i denna situation? Lyssan till ditt hjärta så finner du svaret.
Lady Hamilton
11-03-2009, 16:47
 Tack! Du är ett perfekt Terapeut ämne! lämnar inte din patienter i "sticket" Ja just nu känns det som om jag skulle vilja stoppa ner deras bara rötter i ny planterings jord, en å en  men jag är osäker på om de är mogna att lämna sina syskon ännu? Men samtidigt kommer de att gå en "tynande" bortgång till mötes om jag fortsätter dem ligga så där med nakna rötter
Rosmarin
11-03-2009, 17:00
 Strået som växer i min kruka ser inte alls lika knubbigt ut som på fotot som någon (Maggan tror jag det var) la in i början av tråden. Liknar mera ett vanligt grässtrå som dessutom är väldigt tunt. Ska det vara så ?
Lady Hamilton
11-03-2009, 17:06
(blev fel)
Dito Verde
11-03-2009, 17:41
CITAT (Rosmarin @ 11-03-2009, 17:00)   Strået som växer i min kruka ser inte alls lika knubbigt ut som på fotot som någon (Maggan tror jag det var) la in i början av tråden. Liknar mera ett vanligt grässtrå som dessutom är väldigt tunt. Ska det vara så ?  Mina är också ganska tunna. Hoppas det tar sig. Jag har tyvärr inga fler fröer. Jag lovade ju att skicka fler om det inte blev nåt, men det var för optimistiskt. Jag kan lova att skicka nya till hösten om det är till någon tröst. Men om du vårdar ditt lilla strå ömt så tar det sig säkert. Låt det inte dö av uttorkning bara. Hoppas hoppas hoppas du fixar det. /p
Dito Verde
11-03-2009, 17:48
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 16:47)   Tack! Du är ett perfekt Terapeut ämne! lämnar inte din patienter i "sticket" Ja just nu känns det som om jag skulle vilja stoppa ner deras bara rötter i ny planterings jord, en å en  men jag är osäker på om de är mogna att lämna sina syskon ännu? Men samtidigt kommer de att gå en "tynande" bortgång till mötes om jag fortsätter dem ligga så där med nakna rötter  Åtta syskon säger du. De kommer säkert att ta separationen olika. Någon är till synes oberörd medan en annan får en djup depression. Du måste göra det så behagligt som möjligt för dem denna svåra tid. Så småningom har de klippt sina navelsträngar och blir fria starka individer. Har du fått ner dem i fuktig jord än?
Maggan H
11-03-2009, 19:47
Jag har skolat om mina och de växer på bra. Det kommer flera strån på samma planta och de verkar helt oberörda av denna 'separation'. Fast de stod inte så trångt från början. Men fler än fem tror jag att jag också måste ha, ska kolla sen. Jag har faktiskt denna planta i min rabatt, men jag vet att den kan komma i flera olika färgskalor, andra något diskretare än den som jag eg vill ha, så jag hoppas att dessa frön kommer från en sådan eldfängd planta! Mina har inte gett några fröer på två år fast de har blommat fint, undrar vad det beror på?
Lady Hamilton
11-03-2009, 21:31
CITAT (Dito Verde @ 11-03-2009, 17:48)  ...Har du fått ner dem i fuktig jord än?..... Ja jag har nu fått ner dem i de nya krukorna  .....men det var kämpigt. Får se hur de klarar första natten ( Men jag tror att de skulle ha större chans att klara denna "pärs" om de åtminstonde kunde ¨å veta VAD(!?) de heter )
Dito Verde
11-03-2009, 21:52
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 21:31)  ( Men jag tror att de skulle ha större chans att klara denna "pärs" om de åtminstonde kunde ¨å veta VAD(!?) de heter ) Men de gör de. De vet vad de heter och vad de ska bli. /p
Lady Hamilton
15-03-2009, 10:20
Ok då får JAG tala klarspråk Jag behöver veta vad de heter för det känns lite konstigt att odla 8 st GRÄSSTRÅN och jag har haft besökare som tittat lite underligt på mig och sagt -Tror du att någon annan har kommit på idén att så ny gräsmatta strå för strå?..........
Så flör mig vore det bra om jag fick veta vad den heter
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2009, 10:20)  [/i]Så flör mig vore det bra om jag fick veta vad den heter Låt na svettas.....Tids nog blir hon varse vad det är Jag lovar dig Ladyn, det är något ytterst odlingsvärt. Jag blev så besviken över att min första omgång inte grodde så Dito Verde skickade mig nya frön  . Jag har lyckan att ha tre små Dito Verde-spjut nu /Anki
Rosmarin
15-03-2009, 11:58
CITAT (Dito Verde @ 11-03-2009, 17:41)  Mina är också ganska tunna. Hoppas det tar sig. Jag har tyvärr inga fler fröer. Jag lovade ju att skicka fler om det inte blev nåt, men det var för optimistiskt. Jag kan lova att skicka nya till hösten om det är till någon tröst. Men om du vårdar ditt lilla strå ömt så tar det sig säkert. Låt det inte dö av uttorkning bara. Hoppas hoppas hoppas du fixar det. /p Hoppas jag också. Strået vet säkert vad det heter men det känner sig lite ensamt tror jag. Vi får väl se om de övriga får för sig att gro de också lite längre fram.
Lady Hamilton
15-03-2009, 17:09
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 10:35)  .....Låt na svettas.....Tids nog blir hon varse vad det är  ....../Anki Ok Men eftersom jag har platsbrist  så måste jag reducera platserna och hellst när jag inte har en aning om vad jag odlar. Jag får chansa och bara att spara en planta
Eva i Höga
15-03-2009, 17:20
Idag har jag skolat om mitt enda strå, tyckte det såg lite magert ut så det fick bli ny jord och ny kruka. Hoppas nu att det blir lite kraftigare. Men vad sjutton är det för något?
blomkronan
15-03-2009, 21:00
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2009, 17:09)  Ok Men eftersom jag har platsbrist  så måste jag reducera platserna och hellst när jag inte har en aning om vad jag odlar. Jag får chansa och bara att spara en planta NEJ..... släng inte!!!! ta med till Mässan  Mina vill inte gro
Maggan H
15-03-2009, 21:36
En av mina omskolade Dito-plantor!
[attachment=32021:P3150012.JPG]
Dito Verde
15-03-2009, 22:29
Det känns som om det är dags för en ledtråd.
Vad är en liljeväxt egentligen?
Sök på Asphodelaceae så kanske det bränns.
blomkronan
15-03-2009, 22:44
 Kan det vara det jag tror.... eller hoppas  jag hoppas förstås på alla tre.... och jag hoppas förstås på att mina snart gror.
Dito Verde
16-03-2009, 09:59
Nu har Lady Hamilton gått i mål på tredje plats!
Lady Hamilton
16-03-2009, 15:03
Lady Hamilton
16-03-2009, 15:21
CITAT (blomkronan @ 15-03-2009, 21:00)  NEJ..... släng inte!!!! ta med till Mässan  Mina vill inte gro   Självklart! Tar med mig till dig på mässan
Dito Verde
16-03-2009, 21:32
Där gick Kajsa i Arvika över mållinjen
Kajsa i Arvika
18-03-2009, 09:56
Förut gissade jag bara men nu har jag lite grönt i krukan också... Va kul!
blomkronan
18-03-2009, 18:47
CITAT (Lady Hamilton @ 16-03-2009, 15:21)   Självklart! Tar med mig till dig på mässan   vad glad jag blir  , det är väll bara jag som inte får dom att gro...eller???
CITAT (blomkronan @ 18-03-2009, 18:47)   vad glad jag blir  , det är väll bara jag som inte får dom att gro...eller??? Första sådden grodde inte för mig heller....men jag fick nya frön och då grodde 3 st. /Anki
Dito Verde
19-03-2009, 12:52
Solstorm är i mål.  Tätt följd av Stennie
blomkronan
30-03-2009, 07:42
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|