Full version: Dito Verdes busfrön
Sidor: 1, 2, 3
Maggan H
CITAT (Gillan @ 12-02-2009, 22:55) *
Grattis själv du tummenupp.gif .....spännande
Du är snart ikapp tummenupp.gif

Jadå, Mari, snart gror dom! smile.gif

Stavfel, Graaatis, vadå gratis????när man menar Grattis!!! rotfl.gif

Toka! giggle.gif Men Grattis säger vi ju helt Gratis.....
Eva i Höga
Ja, ni är tydligen gänget med gröna fingrar, ni är alltid värst! Grattis på er! kram2.gif
Gillan
CITAT (Eva i Höga @ 13-02-2009, 08:49) *
Ja, ni är tydligen gänget med gröna fingrar, ni är alltid värst! Grattis på er! kram2.gif

Tror inte för ett ögonblick på att våra fingrar skulle vara grönare än dina Eva kompiskram.gif .........ibland har man tur och ibland har man lite mindre tur giggle.gif
blomkronan
*letar*... fortfarande. Det man tappar bort, kommer ju fram någon gång giggle.gif
Solstorm
Fyra små gröna spjut sticker upp här nu, fast jag kan inte gissa vad det är. Något gräs?
Lady Hamilton
CITAT (Solstorm @ 13-02-2009, 11:04) *
Fyra små gröna spjut sticker upp här nu.......

Samma här
(det 4:e "spjutet" syns i nederkant OM man förstorar bilden sleep.gif )

[attachment=30793:DSCN2029.JPG]
Maggan H
Puh, då var inte alla frön i min kruka fel....! giggle.gif
Eva i Höga
Åh, jag blir galen på er! Men det är väl ljuset som saknas hos mig, nåt annat kan det inte vara dunno.gif
Anki V
Hos mig är det då ingen brist på ljus…..men inte gror det några frön.

Det verkar inte ens gå att ”blänga” upp dem help.gif .

/Anki
Eva i Höga
Oj Anki, har inte du fått groddar?! Ja, då är jag lugn och behöver inte bekymra mig, de kommer.
Rosmarin
Oj så spännande att ni redan har fått fröna att gro!!! Grattis!
Själv kom jag hem igårkväll efter mitt Sverigebesök och ska försöka hinna så fröna under dagen. yes.gif
Eva i Höga
Vet ni vad - jag har ett litet grönt spjut i Dito Verdes kruka! yahoo.gif
Rosmarin
CITAT (Eva i Höga @ 22-02-2009, 15:10) *
Vet ni vad - jag har ett litet grönt spjut i Dito Verdes kruka! yahoo.gif

Grattis! Då finns det hopp om det då, även för oss utan tillgång till extraljus flirting.gif !
Anki V
Är det bara jag kvar nu som inte fått någon grodd? -cry-.gif

Åh, jag som så gärna ville ha en "så´n där".

/Anki
Eva i Höga
Jag har inte ens haft extraljus - tycker det är helt otroligt att jag lyckats!
Anki, jag är övertygad om att du också får små spjut, har jag lyckats så kan vem som helst!
Rosmarin
CITAT (Anki V @ 22-02-2009, 15:28) *
Är det bara jag kvar nu som inte fått någon grodd? -cry-.gif
....
/Anki

Jag har inte heller det... men jag sådde ju inte förrän den 17e februari så det kanske inte är så konstigt. De kommer nog...
Dito Verde
Åh vad glad jag blir! Jag var så orolig för att det inte skulle vara någon grobarhet i fröna. Har ju ingen erfarehet av just dessa. Av olika anledningar har jag fram tills idag inte lyckats få några frön i jorden. Idag fick jag ner mina chili och paprikor. En månad senare än vanligt. Jag satte mina egna busfrön också. Sedan tog såjorden slut. Måsta skaffa mera jord i morgon så jag kan få ner alla era busfrön. Det blir toksent, men jag ska försöka kompensera med extra god omvårdnad.
Anki, det ser ut som jag får skicka några fler till dig. Lägger dem på lådan imorgon.
/p
Eva i Höga
Wow, idag har jag ett spjut till! Två totalt. Ha ha vad kul det är! bravo.gif Är det havre, nej jag bara skojade... giggle.gif
Anki V
CITAT (Dito Verde @ 22-02-2009, 17:46) *
Anki, det ser ut som jag får skicka några fler till dig. Lägger dem på lådan imorgon.
/p

Nä men, vad snällt. thanks.gif

Jag som trodde loppet var kört för min del och att jag skulle räknas som förloraren shy.gif .

Vad kan jag få skicka i utbyte......Vill du ha lite frön från Azurriddarsporrar? Den är jättefin, gror fort och blommar första året...... eller ska jag plocka ihop lite olika frön i en "överaskningspåse". I så fall vill du ha frön som du ställer ut och låter gro till våren eller vill du ha frön att driva inne?

/Anki
Maggan H
Grattis till alla, och dina kommer säkert Anki, men annars får du ju ett nytt försök av Dito! yes.gif
blomkronan
Anki du är inte ensam... mina har heller INTE grott sad.gif
men jag tror nog vi kan få dom att gro... det tar bara lite längre tid för oss... smile.gif
Dito Verde
CITAT (blomkronan @ 23-02-2009, 09:50) *
Anki du är inte ensam... mina har heller INTE grott sad.gif
men jag tror nog vi kan få dom att gro... det tar bara lite längre tid för oss... smile.gif

Du får också nya Blomkronan.

Anki, jag vill INTE ha något i byte. I år måste jag vränga ut och in på mig för att lyckas få ner det jag föresatt mig.
Inget mera, Men TACK för erbjudandet.
/p
Anki V
Erbjudandet står kvar till nästa år...../Anki
Gillan
Jag har massor med spjut i Ditos bytta, men kan inte för mitt liv komma på nån gissning. Speciellt inte efter att ha läst igenom anvisningarna ordentligt en extra gång. Det står ju att de ev skulle kunna blomma första året med lite tur och inget av det som pluppar upp i mitt stackars huvud kan jag ens föreställa mig att de skulle blomma redan i år -fear-.gif ..................nåja, tiden får utvisa vad det blir.
Solstorm
Ditoverdius spjutikus såklart.
Anki V
Jippie yahoo.gif Nu är jag på banan igen!

Tack snälla för de nya fröna thanks.gif

/Anki
Gillan
CITAT (Solstorm @ 24-02-2009, 09:57) *
Ditoverdius spjutikus såklart.

Så är det säkert.......................egenformade frön som vi aldrig hört talas om förr laugh.gif
blomkronan
CITAT (Dito Verde @ 23-02-2009, 15:47) *
Du får också nya Blomkronan.
/p

TACK... men ska jag ge upp redan??
Tror du inte att det kommer så småning om smile.gif

Jag var just och titta i krukan och jag peta lite på ytan, sys iochförsig Ingenting! det är tomt blush.gif
Dito Verde
Jag tycker inte du ska ge upp än Blomkronan, vi trodde ju att det skulle ta 4 veckor. Men det är dumt att chansa. Stoppa ner de nya snabbt så du inte förlorar tid. Har du tillräckligt med ljus och fukt till din kruka?
blomkronan
CITAT (Dito Verde @ 24-02-2009, 21:35) *
Jag tycker inte du ska ge upp än Blomkronan, vi trodde ju att det skulle ta 4 veckor. Men det är dumt att chansa. Stoppa ner de nya snabbt så du inte förlorar tid. Har du tillräckligt med ljus och fukt till din kruka?

Jo då jag har lyse, här bor dom smile.gif
[attachment=31243:DSC01346.JPG]
och dom står i "litet växthus" men dom fick nog lite torken, en tid, då jag trodde det var överbevattnat och jag vänta för länge med att vattna igen blush.gif

CITAT
Stoppa ner de nya snabbt så du inte förlorar tid..

Har du skickat redan???
Dito Verde
Jo jag la dem på lådan igår. Anki fick sina idag. Du borde få dem imorgon då.
blomkronan
Tack wub.gif
Solstorm
DAGLILJA!
Dito Verde
CITAT (Solstorm @ 25-02-2009, 10:49) *
DAGLILJA!

no.gif
Rosmarin
Jag har fortfarande inga spjut i mina krukor. no.gif Sådde... den 17 februari tror jag det var. confused.gif
Dito Verde
CITAT (Rosmarin @ 03-03-2009, 16:01) *
Jag har fortfarande inga spjut i mina krukor. no.gif Sådde... den 17 februari tror jag det var. confused.gif

Det har tagit mellan 10-20 dagar för de andra att få sin att gro. Nu har det gått 14 dagar sedan du sådde.
Vänta liiite till. Om de inte gror innan nästa tisdag så skickar jag nya. Klimatet hos dig kompenserar nog en senare sådd så att de hinner blomma i år.
Gillan
Nu har jag haft flera olika förslag på Ditos fröer, men inte fått nåt napp....................jag gissade tom på gräslök laugh.gif , men jag har faktiskt en enda gissning till innan jag ger upp och om man delar upp namnet på den i tre delar så skulle det bli tmb i förkortning......................kan det vara nåt tro confused.gif ...............om inte så väntar jag tills den blommar. Så det så!!! biggrin.gif
Dito Verde
CITAT (Gillan @ 03-03-2009, 19:43) *
Nu har jag haft flera olika förslag på Ditos fröer, men inte fått nåt napp....................jag gissade tom på gräslök laugh.gif , men jag har faktiskt en enda gissning till innan jag ger upp och om man delar upp namnet på den i tre delar så skulle det bli tmb i förkortning......................kan det vara nåt tro confused.gif ...............om inte så väntar jag tills den blommar. Så det så!!! biggrin.gif

näääää no.gif , just de bokstäverna kan jag inte få ihop till denna blomman.
Gillan
CITAT (Dito Verde @ 03-03-2009, 21:47) *
näääää no.gif , just de bokstäverna kan jag inte få ihop till denna blomman.

Nähe, där ser man, men nu ger jag upp och väntar på att nån kommer med den slutgiltliga gissningen..............det är ju bara det att det känns som om jag borde veta vad det är giggle.gif ,....nåja, hoppas att nån löser det snart...............för jag är nyfiken! Bara så ni vet tummenupp.gif
Dito Verde
Anki V var ju först med att gissa rätt så hon har alltså vunnit denna etapp. blomma.gif Grattis.
Men nu vet jag inte reglerna för denna tävlingen. För det är en tävling va? Hur länge ska alla få gissa?
Jag har för mig att det stod att den som har flest rätt vinner. Hur räknar man ut vem som har flest rätt?
Är det Maggan som är domare?
Gillan
Näää, så kan det väl inte vara? Den som gissar rätt på varje frö måste väl vara vinnare................exempelvis så har ju jag Margith som vinnare till mina nr 1? Och du har Anki som vinare till dina? Eller??

Men jag har kanske missförstått nåt i vanlig ordning giggle.gif
Dito Verde
Aha, Så man får liksom ett poäng för varje rätt man gissar, sen får man se vem som har flest poäng?
Det låter begripligt. Så är det nog. Man får väl hålla ordning på sina poäng själv och redovisa när det blir dags.
Eva i Höga
Lätt som en plätt, jag har inga poäng att redovisa! -cry-.gif
Maggan H
Oj, vad seriösa ni är! angel_not.gif Jag hade nog inte tänkt mig en sååå seriös tävling som att vi ska räkna poäng, det är bara kul att slänga käft och visa bilder på våra försök..... biggrin.gif Och den som är 'moder' till fröna får vara 'domare' i sin egen tråd tycker jag! Eller? g.gif

Nu ska jag skicka en gissning - igen- till Dito V....
Rosmarin
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 08:27) *
Oj, vad seriösa ni är! angel_not.gif Jag hade nog inte tänkt mig en sååå seriös tävling som att vi ska räkna poäng, det är bara kul att slänga käft och visa bilder på våra försök..... biggrin.gif Och den som är 'moder' till fröna får vara 'domare' i sin egen tråd tycker jag! Eller? g.gif

Ja, vi har ju satt upp lite grundläggande "regler" och det kan väl räcka med det eller? Men om några vill räkna poäng så kan vi ju göra det för all del. Jag tycker att den stora behållningen är spänningsmomentet när man sår och odlar fröer som man inte vet vad det är och kanske aldrig hade kommit att så annars samt de skojiga trådarna som varje person skapar!
Dito Verde
CITAT (Maggan H @ 05-03-2009, 08:27) *

Bra, då tycker vi samma.
(Jag är ingen poängjägare men är omgärdad av extrema tävlingsmänniskor både på jobbet och hemma så jag tror att de flesta är sådana.)
Nu gissar vi vidare...
Maggan H
CITAT (Dito Verde @ 05-03-2009, 13:51) *
Bra, då tycker vi samma.
(Jag är ingen poängjägare men är omgärdad av extrema tävlingsmänniskor både på jobbet och hemma så jag tror att de flesta är sådana.)
Nu gissar vi vidare...

Ja-aa du, jag gissar o gissar i allas trådar men inte får jag rätt inte! coolgleam.gif
Dito Verde
Idag tittade mina egna små busiga spjut upp. Skoj.
Hur går det för Rosmarin?
Någon annan som inte lyckas och vill ha fler busfrön?
Eva i Höga
Jag hade två spjut i Dito Verdes låda men ett försvann! -cry-.gif Och gissa kan jag inte än och frön från övriga kan jag inte heller, har bara gissat fel, men det bekymrar mig inte eftersom Maggan inte heller har gissat rätt (Maggan som har en så lång frölista i en annan tråd).
Men jag blir så himla nyfiken när man hör att den ena efter den andra har gissat rätt duh.gif så nu pm:ar jag snart så ni får viska i mitt öra!
Solstorm
SERIÖST ALLTSÅ! Vi håller faktiskt på med europamästerskap i busfröodling. Vi sår, gissar på frö, gissar på groddar osv. När vi har hållit på ett bra tag så kommer vi på att vi kanske ska ha lite regler kring poängräkningen a0a.gif Jag tycker att man borde få poäng också för varje sort man överhuvudtaget lyckas få att gro. För att ingen ska gå och bli för stöddig så kan man ju hitta på något att ha minuspoäng för också -fear-.gif Vem ska vara domare? ALLIHOP! Var och en är domare över sina frön. Vem vinner tävlingen totalt? Tja, jag tror att vi är enväldiga domare allihop.

Hur ska man kvalificera sig för att vara med i denna tävling nästa år? Jag tycker att kravet är att man anmält sig till 20-manna i år. Det finns säkert många fler som vill vara med, de får starta 19-manna och 21-manna så vi får fler trådar att läsa utan att behöva fylla alla ytor med egna sådder.

Att börja tänka på regler när vi redan har hållit på ett tag tyder väl på att vi är flexibla människor rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon