Sidor: 1, 2
MariaS
Ja det verkar faktiskt som att man får de bästa svaren här på forumet!

En gång i historien, gick jag med i ett fackförbund som hette Handels. Efter att ha blivit uppgraderad till företagsekonom inom branchen, var de vänliga nog att flytta över mig till dåvarande HTF.

Snäll och foglig som man är, betalar man... månad efter månad, år efter år... Så (tror jag) under förra året, slogs en massa fack ihop och blev Unionen istället. Inga problem. Jag fortsatte att betala som vanligt. Skilnaden var ju bara namnet.

Nu till saken. Som en del av er vet, startade jag en egen verksamhet (mindre handelsträdgård) i höstas. Tyvärr blev det finanskris och varsel på löpande band endast två veckor efter min uppstart, vilket snabbt ledde till konkurs...

När jag då startade (september), blev jag snabbt informerad av, företasrådgivare, bankpersonal, Unionen, Småföretagarnas förbund och småföretagarnas a-kassa, att jag MÅSTE begära ett "övergångsbevis FRÅN Unionen TILL Småföretagarnas". Bra! Efter ett antal samtal och samtalsköer, kom jag till slut fram till en man på Unionen, förklarade mitt ärende och fick svaret: "Det ska vi ordna"

Jag tror då SJÄLVKLART att allt sköter sig självt. Lägger den handlingen åt sidan (papper har man till förbannelse ändå som nystartad).

I slutet av november kommer ett papper från Småföretagarnas A-kassa med medlemsansökan?! VAdå?! Jag ringer helt enkelt upp dem och får då till svar att jag MÅSTE själv söka medlemskap i småföretagarnas och BIFOGA övergångsbeviset från Unionen?! Jaha. Sagt och gjort. Hittade övergångsbeviset efter ett visst letande och skickade in ansökan.

Nu står jag då här, arbetslös! Idag blev jag uppringd av en handläggare på Småföretagarnas, som käckt meddelar att jag inte varit medlem hos dem i ett år?! Jag kan inte få någon ersättning?! Jag har BARA betalat A-kassa sen november..... -Jamen alla åren på handels/HTF/Unionen då?
Nä. Jag hade INTE varit medlem NÅGONSTANS under Oktober och förlorar då HELA rätten till A-kassa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

INGEN av de fem jag talat med, upplyste mig ju om att jag var TVUNGEN att göra den där ansökan själv, och under vilken tid jag skulle göra det eller vilka vilkor som gällde, vilket jag snabbt förklarade för handläggaren som ringt mig. Hon uppmanade mig då att kontakta Unionen IGEN, för att se om de kan tänkas vara välvilliga nog, att låta mig vara medlem för oktober också... retroaktivt s.a.s.

Sen blir jag då sittandes här, till en början handlingsförlamad, tills det slår mig. När betalade jag till Unionen sist. Jodå, jag har faktiskt betalat för oktober månad och inte fått tillbaka avgiften?! Men har ett papper som säger att jag INTE är medlem under oktober?! Sen tar jag helt enkelt och börjar söka efter ett telefonnummer till Unionen, för att vara förberedd inför morgondagen. Hittar Unionens hemsida och letar....
DÄR FINNER JAG ATT UNIONEN HAR EN EGEN UNDERAVDELNING FÖR SMÅFÖRETAGARE!!!!!!!!!!!!!!
Jag hade altså inte ens behövt gå ur UNIONEN!!!!!????? Men INGEN upplyste mig om detta heller!

Så tillbaka till frågan. Hur bär jag mig åt på bästa sätt nu? Finns det någon som kan ge mig ett bra svar?
Myosotis
Nej men Maria trostar.gif det är inte sant!! Kan tyvärr inte hjälpa dig, men det måste ju gå att lösa på något sätt. Hoppas du har papper på allt, lite dumt när man bara fått besked i telefon.
ingrid fuxwall
Har inga svar, men skickar min medkänsla

ingrid
Christa
Jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt. Man undrar om det finns människor som njuter av att sparka ut sina medmänniskor i kylan.

En sak funderar jag dock på. Det finns väl ett beslut på att man får stå kvar med sin gamla inkomst som grund för a-kassa och sjukpenning i ett år efter att man startat eget?

Skall man då byta a-kassa eller stå kvar i sin gamla?

Om detta inte löser sig så tycker jag du skall tala med någon på regeringskansliet. Det är de som bestämmer hur regler skall tolkas. Var så trevlig du kan även om du kokar av ilska. Jag har märkt att man inte alltid blir bemött på samma sätt om man låter arg även om man tycker att lagar och regler skall vara rättvisa.
Ingrid Zon3
Skriv brev till dem, MariaS. Strunta i telefonen när du är upprörd.

Du har ju dokumentation på allt. Fördelen med brev är dels att de inte bara kan "lägga på luren" utan måste ta hand om ärendet och har möjlighet att fråga andra innan de svarar dig. Dels att du själv inte spricker av ilska och gör dig omöjlig.

Jag förstår att du är jättefrustrerad och vill ha en lösning snabbt. Men jag tror att du tjänar på att ge det lite mer tid. Sen i steg 2 kan du ju hota med att gå till expressen, Sverker och allihop.

Jättetråkigt med ditt företag!
Aqvakul
kompiskram.gif smiley_small_hug.gif Hoppas det fixar sig, kompis!
Anma
Men, hur mycket elände ska du tåla egentligen??? ranting.gif

Skriv, faxa och ring, du har betalat för oktober till unionen, de ska ta sitt ansvar. Det viktigaste, ge dig inte!
kompiskram.gif
MariaS
Jag kan inte påstå att jag mår så värst bra just nu. Hur långt ner på en skala man man igentligen falla?

SKIT!
Sussie F-Flower
CITAT (MariaS @ 22-01-2009, 23:18) *
Jag kan inte påstå att jag mår så värst bra just nu. Hur långt ner på en skala man man igentligen falla?

SKIT!

Fy faaaan...! När jag hör sånt här, så känner jag bara: Bojkotta alla fackföreningar....!
Har dom inte kunskap i att SAMARBETA????? Vet dom över huvud taget att det ordet finns???
Önskar DIG ALL Lycka Till, Maria! Hoppas att du får den hjälp som du är berättigad till och inga amatörmässiga ursäkter att du ska hänvisas än hit än dit... ranting.gif ranting.gif ranting.gif

(Angående hur långt ner man kan falla så finns inget svar. Det är oändligt, fråga mig...
Jag tror att det finns bara en sak som kommer att "ta dig ur" all skit och elände, och det kommer att bli: dina tankar.)

Själv har jag inte varit med facket på snart 10 år. Före det så var jag med i nästan 20 år.
Fick JAG personligen hjälp? Svar: Nej!
Är inte ens med i A-kassa sedan nästan 10 år bakåt... kan ju verka idiotiskt, jag vet... tycker att jag borde... men är det inte ändå... Dumt? Javisst!

(minns vad jag skrev tidigare i "någon" tråd: Det är bara de "starkaste" som får såna här prövningar! Du kommer att fixa ALLT det här, Maria! ...hur djäkligt det än är just nu! Du kommer att själv få se om några månader.. ...att du kommer att gå som en "Vinnare" ur allt detta förbaskade elände som du har omkring dig just nu!)

Tröstekramar och Styrkekramar till Dig i denna stund!!! kompiskram.gif kompiskram.gif
(vet inte om de hjälper men jag hoppas...)
Eva i Höga
Maria, skriv brev och bifoga kopior på allt som är betalat, ditt ärende måste handläggas när det kommer skriftligt. Telefonsamtal kan man aldrig lita på, dessutom blir du säkert arg när du pratar i telefon och då är det lätt att säga fel saker och inte ta åt sig information på rätt sätt. Så skriv!
Sen är ju frågan om hur Unionens småföretagaravdelning arbetar, kanske idé att kolla vilken som är bäst.
Bra att du har sparat dina papper Maria och LYCKA TILL!
Red Top
CITAT (MariaS @ 22-01-2009, 19:51) *
Ja det verkar faktiskt som att man får de bästa svaren här på forumet!

Så tillbaka till frågan. Hur bär jag mig åt på bästa sätt nu? Finns det någon som kan ge mig ett bra svar?

Så stelbenta bör inte fackföreningar vara. Har själv alltid tillhört en mindre organisation, där nog detta inte skulle varit ett oöverkomligt hinder.

Kommer du ihåg vem som var din lokala fackliga företrädare när du var med i HTF? Samma person kanske finns kvar i UNIONEN(många blev ju uppsagda vid sammanslagningen, men du kanske har tur smile.gif .)
Vänd dig till den personen och förklara ditt dilemma.

Eftersom du varit en trogen medlem under alla år, så bör du kunna få betala A-kasseavgiften för oktober till UNIONEN. De bör sen kunna ändra ditt övergångsbevis, så att det inte blir något glapprum.

Prata alltså med din tidigare fackliga företrädare(någon av dina gamla kolleger kanske vet vem det är, om inte du gör det) Det är alltid lättare, för en som är insatt i fackliga frågor, att reda ut sådana här missförstånd.

Lycka till!
kompiskram.gif
blomkronan
Maria... Det är inte kul, det du nu går igenom, det kan vi alla hålla med om.
Men som sussie säger... vi är alla starka innerstinne, bara vi håller tanken stark... Du klarar det här!

Som dom andra säger... stå på dig! och ring dom och säg som det är, hjälper inte det... så ge dig inte!
Skriv ett brev där du får säga allt utan att bli avbruten, med en massa knepiga frågor som man lätt kan svara fel på bara för man är upprörd.

Jag satt ju i samma sits för två år sedan, men det var inte med i a-kassan, dom jag fick bråka med var skattemyndigheten!, jag hade deklarerat min förlust och skulle få tillbaka en del pengar men... dom gav mig ett beked att inga pengar skulle komma för jag hade inte gjort som dom ville!

Jag skrev ett brev på 6 st A4 sidor och förklara hur det hade varit och varför jag inte gjort som dom ville och dom godtog det...?
Dom som jobbar på myndigheter är oxå människor!! så om du bara förklarar så kommer dom nog att kunna hjälpa dig smile.gif

Lycka till... vi finns här om du behöver mera stöd, det vet du kompiskram.gif
ängsvädd
Stackars dig Maria sad.gif Jag vet tyvärr ingenting om akasseregler - men innan du fått ordning på allt detta - så måste du ju få en inkomst - gå till soc och berätta om din situation o ansök om bidrag tills du fått någon ordning på allt detta.

smiley_small_hug.gif
MariaS
Har suttit i telefonkö nu sen 11 i förmiddags. Då var det BARA 172 före i kön! Kunde i alla fall knappa in eget nummer så de ringer upp när det är min tur.... Telefontiden är ute 16.00
Wilmer
fear.gif trostar.gif Men vännen!! Åååå, vad jobbigt. Jag har inga kloka råd för utom de du fått, hoppas verkligen att det löser sig smiley_small_hug.gif
MariaS
CITAT (Wilmer @ 23-01-2009, 14:55) *
fear.gif trostar.gif Men vännen!! Åååå, vad jobbigt. Jag har inga kloka råd för utom de du fått, hoppas verkligen att det löser sig smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif själv. Du behöver den ju också... blush.gif
Wilmer
Tack kompiskram.gif Att krångla med a-kassan är inget kul, det önskar jag ingen -fear-.gif Illa nog att vara utan jobb, man är ju så sårbar uten pengar.
MariaS
SUCK!

Det tog altså BARA 5 timmar för att komma fram då.... BARA för att få beskedet: "Du har ringt fel nummer!" sad.gif

Avdelningarna kan altså INTE tala med varandra INOM Unionen!

Så nu är jag TVUNGEN att vänta tills på måndag och ringa nästa nummer....
Boxer
slap.gif Stackare! Vad matt man blir.
godanro
CITAT (Sussie F-Flower @ 23-01-2009, 01:01) *
Fy faaaan...! När jag hör sånt här, så känner jag bara: Bojkotta alla fackföreningar....!
Har dom inte kunskap i att SAMARBETA????? Vet dom över huvud taget att det ordet finns???
Önskar DIG ALL Lycka Till, Maria! Hoppas att du får den hjälp som du är berättigad till och inga amatörmässiga ursäkter att du ska hänvisas än hit än dit... ranting.gif ranting.gif ranting.gif

(Angående hur långt ner man kan falla så finns inget svar. Det är oändligt, fråga mig...
Jag tror att det finns bara en sak som kommer att "ta dig ur" all skit och elände, och det kommer att bli: dina tankar.)

Själv har jag inte varit med facket på snart 10 år. Före det så var jag med i nästan 20 år.
Fick JAG personligen hjälp? Svar: Nej!
Är inte ens med i A-kassa sedan nästan 10 år bakåt... kan ju verka idiotiskt, jag vet... tycker att jag borde... men är det inte ändå... Dumt? Javisst!

(minns vad jag skrev tidigare i "någon" tråd: Det är bara de "starkaste" som får såna här prövningar! Du kommer att fixa ALLT det här, Maria! ...hur djäkligt det än är just nu! Du kommer att själv få se om några månader.. ...att du kommer att gå som en "Vinnare" ur allt detta förbaskade elände som du har omkring dig just nu!)

Tröstekramar och Styrkekramar till Dig i denna stund!!! kompiskram.gif kompiskram.gif
(vet inte om de hjälper men jag hoppas...)

Det är idiotiskt att inte va med i A-kassan. Här har många som nyss köpt hus eller lägenheter för hundratusentals kronor Fått gå ifrån hus och hem och ingen har råd att köpa husen eller lägenheterna och inte kan dom få socialbidrag mer än några månader för man får inte äga något--moment 22.
Lever själv i moment 22 pga sjukdom ingen sjukkassa inget arbete inget socialbidrag fast jag väntar på operation. Får leva på dom sista besparingarna och min sambo. Inte kul när man alltid har varit självförsörjande. Men livet går vidare och man får bita ihop.
Myosotis
CITAT (MariaS @ 23-01-2009, 16:21) *
SUCK!
Det tog altså BARA 5 timmar för att komma fram då.... BARA för att få beskedet: "Du har ringt fel nummer!" sad.gif

Avdelningarna kan altså INTE tala med varandra INOM Unionen!

Så nu är jag TVUNGEN att vänta tills på måndag och ringa nästa nummer....

duh.gif wacko.gif thumbdown.gif
Biggan_
Nej men käre tid! Är inte eländet slut ännu! trostar.gif
Hoppas att du får rätt med detta, du har ju trots allt betalat för att få din a-kassa!
Håller tummarna att allt går väl! tummenupp.gif
MariaS
Nu är det dags att sätta sig i nästa telefonkö då!
Myosotis
Lycka till! Ge dig inte! kompiskram.gif
MariaS
Fel knappval! Får inga om igen!
MariaS
Ja det gick ju fort.... BARA för att få svaret:

"Skicka ett brev med begäran om återinträde för oktober månad till Unionens A-kassa!"

Kunde inte den första människan i fredags ha sagt detta? Eller den jag talade med på det andra knappvalet?!

SUCK
karlsdal
Japp. De gör allt för att krångla till det för en. Själv är jag fortfarande med i Industri trots att jag inte jobbat inom den branchen på lite drygt 6 år. (Det var mitt senaste fasta arbete.. Efter det har jag varit provanställd och extra personal.)
Heda
Det kommer att ordna sig, det känner jag på mig! Annars hade du fått svaret - Det var ju tråkigt lilla vän men tyvärr är det din egen sak att hålla koll på reglerna! Det här kommer att fixa sig, du har ju tom betalat för oktober till Unionen!

Dessa saker är varför jag inte vågar byta A-kassa, fast jag skulle spara 250:- per månad om jag gjorde det! Tänk om några papper kommer bort?!?!?! Men 250:- per månad är ju faktiskt 3000:- per år...det är ju mycket pengar i alla fall för mig...måste byta tror jag...fast man blir ju nervös speciellt i dessa tider sad.gif

//Heda
Pius
Arma människa, men det ordnar sig säkert, du har ju som sagt betalat.

Kolla ifall de har inkomstförsäkring, det får man nämligen ansöka om själv och ingen upplyser en om att det finns, man får lusläsa deras hemsida.

Hade jag inte själv jobbat inom facket i 22 år hade jag inte haft en aning om att det ens fanns nåt som hette så. Jag flyttade från Stockholm i februari förra året och blev arbetslös i november. Får ut under 10 tkr för 4 veckor plus 800 kr från inkomstförsäkringen som dessutom bara gäller i 100 dagar. Förstår inte hur de kan tro att man ska kunna klara sig på så lite pengar. När jag jobbade fick jag ut 19 tkr.

Som tur är så har jag en sambo och numera billigt boende, men alla andra människor med barn och hyra, jag förstår inte hur de får det att gå ihop.

Pius
anne-li i olofstorp
CITAT (Pius @ 26-01-2009, 13:55) *
Arma människa, men det ordnar sig säkert, du har ju som sagt betalat.

Kolla ifall de har inkomstförsäkring, det får man nämligen ansöka om själv och ingen upplyser en om att det finns, man får lusläsa deras hemsida.

Hade jag inte själv jobbat inom facket i 22 år hade jag inte haft en aning om att det ens fanns nåt som hette så. Jag flyttade från Stockholm i februari förra året och blev arbetslös i november. Får ut under 10 tkr för 4 veckor plus 800 kr från inkomstförsäkringen som dessutom bara gäller i 100 dagar. Förstår inte hur de kan tro att man ska kunna klara sig på så lite pengar. När jag jobbade fick jag ut 19 tkr.

Som tur är så har jag en sambo och numera billigt boende, men alla andra människor med barn och hyra, jag förstår inte hur de får det att gå ihop.

Pius

Reglerna är ju tyvärr inte fackets eller A-Kassans fel! Det är vår "nya" fantastiska regering som sätter upp reglerna. och så länge dom tror att man stimulerar maänniskor att arbeta genom att svälta ut dem via A-Kassan så står vi andra oss slätt!!!!
ingrid fuxwall
CITAT (anne-li i olofstorp @ 26-01-2009, 19:52) *
Reglerna är ju tyvärr inte fackets eller A-Kassans fel! Det är vår "nya" fantastiska regering som sätter upp reglerna. och så länge dom tror att man stimulerar maänniskor att arbeta genom att svälta ut dem via A-Kassan så står vi andra oss slätt!!!!

Du har så rätt - tyvärr för nog hade det varit bra om vi haft någon annan är regeringen som vi själva valt, att skylla på
MariaS
Det värsta scenariot hade ju varit om jag trots all vilja att betala till A-kassan och på grund av informationsfadäsen hamnat i Alfa-kassans våld istället. Då skulle man varit TVUNGEN att leva på 3800:-/månad (minus skatt!) Den siffran har visst varit oförändrad i mer än 10 år?!
VEm f*n kan leva på de pengarna? Och sen klagar de på att det är så många "utslagna" i vårt samhälle som lever på det sociala?! VEm är det som slår undan fötterna på dem då?
Sen ska vi inte tla om de arma stackare som ska betala upp till 800:-/månad i avgifter, för att vara med i dessa kassor och förbund! för att sen på någon stackars teknikalitet bli fällda av samma informationsbrist som jag just genomgått. Konstigt att vårt samhälle kan drabbas av fenomen som finanskriser och lågkonjunkturer, när vi arbetare redan betalat kalaset!
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:26) *
Det värsta scenariot hade ju varit om jag trots all vilja att betala till A-kassan och på grund av informationsfadäsen hamnat i Alfa-kassans våld istället. Då skulle man varit TVUNGEN att leva på 3800:-/månad (minus skatt!) Den siffran har visst varit oförändrad i mer än 10 år?!
VEm f*n kan leva på de pengarna? Och sen klagar de på att det är så många "utslagna" i vårt samhälle som lever på det sociala?! VEm är det som slår undan fötterna på dem då?
Sen ska vi inte tla om de arma stackare som ska betala upp till 800:-/månad i avgifter, för att vara med i dessa kassor och förbund! för att sen på någon stackars teknikalitet bli fällda av samma informationsbrist som jag just genomgått. Konstigt att vårt samhälle kan drabbas av fenomen som finanskriser och lågkonjunkturer, när vi arbetare redan betalat kalaset!

Det finns ju en orsak till att så många gått ur A kassan - tyvärr för det ger ju dyrare avgift till de som stannar kvar.

Snälla håll oss uppdaterade om hur det går för dig
MariaS
ja som jag skrev tidigare, så kommer de ge mig oktober retroaktivt. Särskilt efter det att jag påpekat att jag faktiskt betalat för månaden också, utan att ha fått tillbaka pengarna. Så jag har bara fått skicka ett brev med kopia på insättningen, för att få ytterligare ett övergångsbevis för oktober månad. Denna gången tänker jag skicka beviset OMEDELBART till Små A!

Så så långt ska det väl ordna sig rent ekonomiskt...
ingrid fuxwall
CITAT (MariaS @ 26-01-2009, 23:40) *
ja som jag skrev tidigare, så kommer de ge mig oktober retroaktivt. Särskilt efter det att jag påpekat att jag faktiskt betalat för månaden också, utan att ha fått tillbaka pengarna. Så jag har bara fått skicka ett brev med kopia på insättningen, för att få ytterligare ett övergångsbevis för oktober månad. Denna gången tänker jag skicka beviset OMEDELBART till Små A!

Så så långt ska det väl ordna sig rent ekonomiskt...

Håller tummarna för dig
Heda
CITAT (anne-li i olofstorp @ 26-01-2009, 19:52) *

Fast reglerna som Maria "råkat ut för" har varit likadana i många, många år. A-kassan har inte blivit lägre sedan vi valde ny regering och den ökning i A-kasse avgift som var är inte speciellt stor om man ser till hur mycket du faktiskt får om du blir arbetslös. Min inkomst skulle minska med 7000-8000:- per månad...men jag betalar gladeligen 150:- MER till A-kassan per månad för att få ut 9500:- istället för 3800:-. Många länder har inget sådant som A-kassa, blir man arbetslös så blir man! Den där Mona Sahlin kommer jag då INTE välja till makten och jag kommer att försöka få alla jag känner att rösta på ALLT annat än tillbaka till den tröga brist på nytänkande och ekonomisk utveckling som Sossarna står för. Sådeså

//Heda
MariaS
Nu är det definitivt dags för en uppdatering.

Jag skickade ju in den där ansökan för oktober månad, som jag tidigare berättat. Ansökan ska enligt flera på Unionen ha anlänt den 28/1. Efter en vecka började jag ringa till Unionen en till två gånger i veckan, för att höra hur det går. Jag får ju ständiga påpekanden från Små-A att jag ska komplettera mina handlingar...

Den 12/2 talade jag med en handläggare som sa, att "nu fattas ju bara inbetalningen, så är det klart!" Jag frågade självklart om när inbetalningskort och nytt övergångsbesked skulle komma och fick beskedet att jag kunde skynda på det hela, genom att betala in avgiften direkt på BAnkgiro xxxx.

Två minuter senare var avgiften inbetald. Sen började ringandet till Unionen igen, med frågan: Var är övergångsbeviset? Den 25/2 kommer då till slut ett papper från Unionen, vilket jag snabbt skickade till Små-A (utan att först titta på papperet)

Den 27/2 kommer returbrevet från Små-A: Det där beviset har vi redan Vid närmare kontroll, ser jag då att det var inget bevis för oktober lika fö******t. Så jag slänger mig på telefonen (Numera kan jag knappvalen utantill) och frågar var beviset för oktober tagit vägen.

Då svarar människan i andra änden att jag inte har något medlemskap för oktober beviljat ännu???!!!! Nähä, och när får jag det då? Svar: I början av vecka 10!

I tisdags ringde jag i alla fall till Små-A och fick tala med en handläggare där, varmed jag förklarade mitt dilemma med Unionen och det eventuella medlemskapet för oktober. Han lovade att han skulle kontakta Unionen åt mig och se om han inte kunde få klarhet i vad de höll på med och varför det dröjer. ...

För en stund sen så ringde telefonen. Det var en handläggare på Unionen, som undrade från vilket datum jag ville bli medlem i Unionen????!!!! För gud vet vilken gång i ordningen, förklarade jag och läste innantill i brevet jag skickat till dem, att det är förlängt medlemskap för oktober månad 2008 saken gäller och varför.
Svar: "Jaha, men då är det en annan avdelning som ska ta det beslutet. Jag skickar dit ansökan".

Så vad gör man nu då? Inga beslut=ingen inkomst!
Eva i Höga
Men gode värld, jag trodde det hade löst sig för dig! Du står alltså på ruta 1 igen? Tur att du är så strong som du är, Maria.
Ta reda på vilken avdelning han skulle skicka ansökan till och kontakta dem.
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 17:23) *
Men gode värld, jag trodde det hade löst sig för dig! Du står alltså på ruta 1 igen? Tur att du är så strong som du är, Maria.
Ta reda på vilken avdelning han skulle skicka ansökan till och kontakta dem.

Avdelningen för beslut om förlängt medlemskap.... Ska kontakta Små-A istället, så de får stressa på. Jag tror det blir bättre så.
MariaS
Nu tror jag snart f**n är lös. Har just fått ett mail från arbetsförmedlingen där det står: Fick ett meddelande från din a-kassa att du står inför risken att stämpla ut vill att du meddelar oss hur många dagar du har kvar
Vilken j***a A-kassa? Just nu verkar jag ju inte vara med i någon alls!
Eva i Höga
Men vad då? Har du fått utbetalt nån a-kassa? Fråga arbetsförmedlingen var de fått det ifrån! Detta är ju hur snurrigt som helst, låter som en mardröm. Usch Maria, vill inte vara i ditt ställe. Men jobba på! trostar.gif
MariaS
CITAT (Eva i Höga @ 05-03-2009, 17:55) *
Men vad då? Har du fått utbetalt nån a-kassa? Fråga arbetsförmedlingen var de fått det ifrån! Detta är ju hur snurrigt som helst, låter som en mardröm. Usch Maria, vill inte vara i ditt ställe. Men jobba på! trostar.gif

Har inte en aning var de fått det ifrån! Och hade jag fått utbetalt någon A-kassa, hade ju inte detta varit något problem!
Aqvakul
Låter som MOMENT 22 - en bra bok, men inget man vill uppleva IRL...
Myosotis
trostar.gif Jag trodde också att det hade löst sig. ranting.gif Det är lite svårt att tro att de inte gör det med flit i förhoppningen att trötta ut dig. Ge dig inte!!!
MariaS
IDAG!!!! Har jag från Unionen fått "Bekräftelse på begäran om omprövning"!? Det tog alltså bara sex veckor!

Där står i alla fall att när omprövningen är klar, kommer jag att få ett skriftligt beslut....

Med den här hastigheten får man väl förvänta sig sex veckors väntetid till då... Sen ska man vänta på att Små-A ska ta beslutet om huruvida jag då får A-kassa eller inte....

Snacka om att behöva ha tålamod!
Wilmer
trostar.gif Ta lite tålamods spam.gif ..

slap.gif Nej just det det finns ju inte på riktigt blink.gif .
MariaS
Krävs nog en tur till vinkällaren, för att smälta detta ikväll i alla fall biggrin.gif (Fick ju inget vin igår) whistling.gif innocent.gif
anne-li i olofstorp
Hupp., hupp, hupp! är det till att fara med osanning i någon tråd?????
Stackare dig, Förr löste vi sånt här, numera är det regler så man snubblar in i dem själv.
Hör av dig om du behöver hjälp!
Kram
smiley_small_hug.gif
MariaS
CITAT (anne-li i olofstorp @ 09-03-2009, 21:32) *
Hupp., hupp, hupp! är det till att fara med osanning i någon tråd?????
Stackare dig, Förr löste vi sånt här, numera är det regler så man snubblar in i dem själv.
Hör av dig om du behöver hjälp!
Kram
smiley_small_hug.gif

Nädå, flaskan var tom när jag kom. FAst hon fick ju faktiskt en ny oöppnad, när jag tänker efter g.gif
MariaS
Så, då....

Eftersom Unionen inte kan få fram papper.... så har i alla fall Små-A beslutat om ersättning. Mmm just det. Grundersättning 312:-/dag minus skatt!
Grattis! Det blir ju ingen rik på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon