|
Japp, nu har jag lagt mina klockrankefrön i blöt tills i morrn. En del kanske tycker det är tidigt, men det är så jag brukar göra och hittills har det lyckats med utmärkt resultat. Dessutom så är det ju meningen att jag ska ha med mig nån planta eller två till mässan  .................fortsättning följer
Irene_L
01-03-2009, 11:28
Vad spännande Gillan...hoppas att dom gror riktigt bra nu.  Kanske blir det en liten planta till mig  .....hoppas, hoppas. Den jag fick av dig för några år sen har inte överlevt vintern
Maggan H
01-03-2009, 12:44
Jag har också sått idag, ett frö av min vita hade jag kvar och några frö från Gillans Blå och några fick jag också av Malins blåa, tack! Hoppas dom gror!
malin72
01-03-2009, 22:19
aha tack för påminnelsen då ska dom läggas i blöt nu direkt.....susar vidare
blomkronan
02-03-2009, 08:57
Jag var nog lite för snabb med mina  satte dom den 3/2. Nu har dom kommit upp och är ca 10 cm långa... nu ska jag skola om dom men undrar... Kan jag ställa dom lite svalare? har ju ca 15 grader i förrådet. Dom verkar växa såååå fort!!!
CITAT (blomkronan @ 02-03-2009, 08:57)  Jag var nog lite för snabb med mina  satte dom den 3/2. Nu har dom kommit upp och är ca 10 cm långa... nu ska jag skola om dom men undrar... Kan jag ställa dom lite svalare? har ju ca 15 grader i förrådet. Dom verkar växa såååå fort!!! Du har väl lysrör i ditt förråd va ( mitt minne är inte det bästa)? Och då tror jag inte det ska vara några problem. Viktigt är att du sätter i klätterpinnar från början för man ska inte drömma om att de går att trassla ut sen och dessutom så suger de ju tag i allt annat de kan komma åt  . Tro mig, det har hänt en eller två ggr  . Och skola om dem lär du nog hinna med att göra några ggr innan det är dags för utplantering
Åh, jag skulle också kanske ha haft fröna i blöt över natten... Ivrig nybörjare som jag är gjorde jag enligt anvisningarna på fröpåsen och hade de i blöt i en timme (lite drygt). Det är nu 8 dygn sedan jag sådde och inget syns ännu.... Det stod att det kunde ta 7-10 dagar, men hur länge kan man behöva vänta? Tur att jag sparade några frön... utifall att
Maggan H
02-03-2009, 13:31
CITAT (Sarppa @ 02-03-2009, 09:59)  Åh, jag skulle också kanske ha haft fröna i blöt över natten... Ivrig nybörjare som jag är gjorde jag enligt anvisningarna på fröpåsen och hade de i blöt i en timme (lite drygt). Det är nu 8 dygn sedan jag sådde och inget syns ännu.... Det stod att det kunde ta 7-10 dagar, men hur länge kan man behöva vänta? Tur att jag sparade några frön... utifall att  Äsch, de kommer, jag blötlade inte heller, det är säkert inga problem!
blomkronan
03-03-2009, 09:38
Jag blötte heller inte mina frön, jag la dom på jorden platt... efteråt har jag läst att man ska sticka ner dom "vertikalt" men dom kom ändå... Jag får plantera om dom en och en och ställa dom långt ifrån varandra... jo jag har belysning i förådet, men bara 15 grader... Det är svårt att veta vilka groddar/planter som vill stå svalt och vilka som inte vill stå svalt??? Men det verkar ju vara så att allt, utom julstjärnan kan stå där ute...
Läste på http://tomclothier.hort.net/ (en länk jag hittade här i forumet) också att man skulle sticka ner fröna vertikalt (och jag la dom horisontellt) men där stod också att det tar 6-30 dagar för fröna att gro... så jag håller tummarna ännu:)
Jag sådde klockranka för över tre veckor sedan...12 stycken och ingen har kommit upp  men hoppas att de vill komma...har haft sorgmyggors larver i mina såddder,,,,men har nu vattnat med nemablom...kan det påverka groningen? De andra saker har ju kommit upp?
Äntligen!! Nu ser jag att tre av de åtta fröer jag sådde börjat gro Det tog lite tid... men den som väntar på något gott...
Petade ner mina i jorden igår...
lislena
11-03-2009, 00:25
Jag har också sått mina klockrankor troligtvis för tidigt. Men kunde inte låta bli. Jag sådde mina den 14/2. Dom kom upp på 1 vecka. Jag har fått skola om dom redan och satt pinnar så dom inte slingrar i varandra. Jag har dom i ett svalt rum med extra belysning. Jag hoppas att dom inte blir för långa innan jag ska plantera ut dem.
blomkronan
11-03-2009, 00:33
När kan det var "på riktigt" dax att så... någon som vet (jag bor i zon 2 på gränsen till 3) Jag köpte en ny påse med vita på mässan i helgen  kan var kul att blanda blå och vita tänkte jag
Chamomille
11-03-2009, 00:46
Vad är en Klockranka
blomkronan
11-03-2009, 00:53
[attachment=31808:klockranka.jpg] Finns i blå och vit... har jag fått veta nu  Den vita hitta jag nu i helgen på mässan i kista hos impecta CITAT Omtyckt och snabbväxande slingerväxt. De klocklika blommorna är djupt blåvioletta till färgen och mycket dekorativa. Utmärkt på balkong och altan, även utomhus i soligt läge. Kan odlas som krukväxt, t ex runt en större bågformad spaljé i ett soligt fönster. Kan odlas även i ett skuggigt läge, men blommar då sparsamt eller inte alls. Trivs i gödslad, lucker jord. Vattna rikligt. JA snabbväxande!!!!......
Chamomille
11-03-2009, 00:56
Ahaaa... Djädrans... Måste jag köpa mer fröer nu
blomkronan
11-03-2009, 01:01
Chamomille
11-03-2009, 01:09
Ja, det är just det.... Sambon får tokspel snart. Jag försökte att övertyga honom att övertyga mig att inte handla ett frö i år. Va bra det gick... Föresten, jag stoppade ner Friggs linfrön i en bytta häromdan. Uj vad det prunkar  Undrars vad det blir? Sen stoppade jag ner allsköns bönor jag hade i skafferiet i en burk med jord. Och där kommer det också nåt ser jag  Edit: Oki, fel svenska.
Nu gror mina också! Både blå och vita. Tio dagar tog det  . Planterar man dem i rabatten kan det bli så här  Ursäkta den dåliga bildkvaliten
Jentukka
11-03-2009, 07:43
Blir den så stor på en sommar
CITAT (Jentukka @ 11-03-2009, 07:43)  Blir den så stor på en sommar  Jaa, det blir den faktiskt
Chamomille
11-03-2009, 08:04
CITAT (Gillan @ 11-03-2009, 06:54)  Nu gror mina också! Både blå och vita. Tio dagar tog det  . Planterar man dem i rabatten kan det bli så här  Ursäkta den dåliga bildkvaliten  Jösses!  Fantastiskt! Jaa... Snart begär nog sambon skillsmässa. Alla dessa fröer jag måste ha...
lislena
11-03-2009, 21:55
Vilken fin klockranka  jag hoppas att min kommer att bli så där stor.
malin72
11-03-2009, 23:01
nu har min ena vita klockranka grott
Maggan H
15-03-2009, 21:24
Och min blå, i alla fall en! Vilken oerhört fin klockranka, Gillan! Underbar!
160kvm stort hus
16-03-2009, 10:53
JIIIISUS!!!
vad har jag gett mig in på??!!
Maggan H
22-03-2009, 12:54
Alla 8 blå och den enda vita har nu grott! Mangrannt alltså! Tack Gillan och Malin för fröna!
malin72
22-03-2009, 14:07
CITAT (Maggan H @ 22-03-2009, 12:54)  Alla 8 blå och den enda vita har nu grott! Mangrannt alltså! Tack Gillan och Malin för fröna! tack själv här växer dom vita jag fick från dig så fint så..riktiga blad har visat sig
CITAT (Gillan @ 11-03-2009, 06:54)  Nu gror mina också! Både blå och vita. Tio dagar tog det  . Planterar man dem i rabatten kan det bli så här  Ursäkta den dåliga bildkvaliten  Men sååå vackert. Har aldrig sett en Klockranka av detta format. Trodde det var en liten växt för kruka.
Asså... Jag sådde ju mina frön den 8:e efter blötläggning och de har inte visat sig än... Fröna köpte jag ifjol. Blir klockrankefröna gamla så fort? Sitter i valet och kvalet om jag ska köpa nya eller fortsätta vänta...
joulanta
01-04-2009, 07:14
Jag sådde mina i måndags. Var det för sent eller finns det hopp att dom hinner bli nåt?
lislena
01-04-2009, 15:59
Mina klockrankor har kommit upp så här mycket nu.  Har omskolat dom en gång. Jag hoppas att dom inte är satta för tidigt...bor i zon 2-3....jag undrar om man ska skola om dom i större kruka? [attachment=32644:KLOCKRANKA.JPG]
JAg var och köpte nya frön idag, och lade alla 10 i blöt, för de var ju ändå ingen ide att spara... Och tror ni inte att den första grodden tittade upp idag...
160kvm stort hus
02-04-2009, 07:57
Hmm, mina klockrankor ser inte alls ut som lislenas. Utan större blad och tjockare stjälkar??
Än så länge inget annat är hjärtbladen men dom växer så det knakar. Dax att plantera om kanske?
La inte mina i blöt, gick bra ändå....
blomkronan
02-04-2009, 08:11
Min börjar se ut som dina lislena, och jag börjar bli orolig... dom växer som sjutton och hur ska jag kunna förvara dom?? Det är mycket trångt i boden nu alla växter står och trängs, klockrankan börjar ta tag i ALLT. det var nog förtidigt att så då jag sådde  det är ju ett bra tag kvar innan man kan ta ut dom till sin plats i trädgården... Hur tätt har ni satt era ute på friland? (ni som har haft tidigare år) jag blir nu tvungen att sära på mina och sätta dom långt ifrånvarandra så dom inte tovar ihop sig med varandra
Sussie F-Flower
02-04-2009, 08:20
CITAT (Tosan @ 01-04-2009, 22:12)  JAg var och köpte nya frön idag, och lade alla 10 i blöt, för de var ju ändå ingen ide att spara... Och tror ni inte att den första grodden tittade upp idag... VA?  Tittade dom upp på samma dag som du sådde???
CITAT (blomkronan @ 02-04-2009, 09:11)  Min börjar se ut som dina lislena, och jag börjar bli orolig... dom växer som sjutton och hur ska jag kunna förvara dom?? Det är mycket trångt i boden nu alla växter står och trängs, klockrankan börjar ta tag i ALLT. det var nog förtidigt att så då jag sådde  det är ju ett bra tag kvar innan man kan ta ut dom till sin plats i trädgården... Hur tätt har ni satt era ute på friland? (ni som har haft tidigare år) jag blir nu tvungen att sära på mina och sätta dom långt ifrånvarandra så dom inte tovar ihop sig med varandra  Det är det som är lite av ett problem med dessa raringar. Att de trasslar in sig i allt omkring dem alltså. Jag förstår att det inte är lätt, men försök att hålla dem så långt frårn varandra och annat som är möjligt. Annars är enda sättet att springa och passa dem hela tiden och se till att de klättrar på sin egen pinne och inget annat  . När det gäller utplantering i rabatt så tycker jag att en 1/2 meter mellan dem är bra. Sen är det inte helt fel att toppa dem några gånger. Bilden längre upp här på min/mina är högst två st, men jag tror egentligen att det bara var en enda och att jag toppade flera ggr  CITAT (Sussie F-Flower @ 02-04-2009, 09:20)  VA?  Tittade dom upp på samma dag som du sådde??? Jag tror nog att det var den första sådden som hade grott jag  ........
Maggan H
02-04-2009, 18:56
Man kan rota toppen också, om man har plats.... Jag är f-bannad på fåglaskrällena, sätter ut mina backar i solen för att avhärda dem lite på direkten och var borta en timme kanske, och när jag tittade till krukorna så var den vita klockrankan borta!!  Jag sparade bara ett enda frö till mig själv och det grodde fint, och så är fåglarna där o rycker upp den på direkten! Nu hittade jag den på gräsmattan, men den var mer än halvvissen, hoppas den gonar sig igen, annars----hagelbössan!  Varför just den?? De kunde väl tagit en av de blå åtminstone, som jag har 8 st av?!
malin72
02-04-2009, 19:01
Maggan H
02-04-2009, 19:41
malin72
02-04-2009, 19:57
CITAT (Maggan H @ 02-04-2009, 20:41)  Tack Malin,  vi väntar o ser om den klarar sig. okidoki men vänta inte för länge bara du vet dom växer ju ganska snabbt
Maggan H
02-04-2009, 20:12
Ja, det lär nog visa sig i morgon redan....
Nu har jag ju aldrig haft nåt behov av att rota nån "top", men det var en intressant tanke Maggan ( här lär man sig alltid nåt nytt  ). Av dina tre fröer så grodde alla tre, men en av dem bestämde sig för att förtvina och stendö  . De andra två växer dock så det knakar, Tack tillbaka förresten, har glömt att säga det  . Skulle det visa sig att det skulle bli problem med Malins så kan jag ju alltid knipsa av de andra två topparna och rota dem. Moderplantorna är för stora för att skicka
Kan man få sätta upp sig på nästa års önskelista  ? Färgen spelar ingen roll. /Anki
CITAT (Anki V @ 02-04-2009, 21:49)  Kan man få sätta upp sig på nästa års önskelista  ? Färgen spelar ingen roll. /Anki Absolut Anki  . Fast man kan aldrig helt förlita sig på att det blir några frökapslar. I alla fall inte här i zon 3-4. Det beror helt och hållet på hur mycket sol och värme sommaren bestämmer sig för att ge och när de första blommorna behagar slå ut. Fast de flesta år har jag lyckats med att rädda en eller annan kapsel. Om du är intresserad kan jag skicka ett par toppar av den blå. Plantorna är allt för stora redan för att skicka. Annars har jag en hel del av dem. Och om det är som Maggan säger ( vilket jag inte betvivlar en sekund ), så är det ju lätt som en plätt att rota dem.
malin72
02-04-2009, 21:54
men så smart...då kan vi ju skicka varsin topp en vit och en blå....bestämma bara vem som testar vilken bara för skojj skull ska jag faktiskt testa att rota en topp....över hur många riktiga bladpar tycker ni??? och jag funderar på vad jag ska rota i...jord eller vatten, tror nästan att den lätt ger rötter i vatten..hm vad tror ni??? då kan ju snart hela odla ha klockrankor i sommar
CITAT (malin72 @ 02-04-2009, 22:54)  men så smart...då kan vi ju skicka varsin topp en vit och en blå....bestämma bara vem som testar vilken bara för skojj skull ska jag faktiskt testa att rota en topp....över hur många riktiga bladpar tycker ni??? och jag funderar på vad jag ska rota i...jord eller vatten, tror nästan att den lätt ger rötter i vatten..hm vad tror ni??? då kan ju snart hela odla ha klockrankor i sommar Om jag får gissa Malin, så ger jag mig tusan på att det går bäst i jord. Jag kan ha fel,men det är vad jag skulle testa  ( och kommer att göra bara för att få veta  ) Du frågade om bladpar och jag kan tänka mig två, men Maggan är ju den som "vet"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|