Full version: Klockranka
Sidor: 1, 2, 3
Kajsa i Arvika
IGÅR började min klockranka blomma!! I senaste laget eftersom vi haft -4 inatt och frost även tidigare.. -cry-.gif Hoppas den klarar sej iaf ett par dagar till..

Funkar det att linda fiberduk runt "foten"? Trodde att man kanske behövde skydda hela växten? confused.gif
blomkronan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 02-10-2009, 07:36) *
IGÅR började min klockranka blomma!! I senaste laget eftersom vi haft -4 inatt och frost även tidigare.. -cry-.gif Hoppas den klarar sej iaf ett par dagar till..

Funkar det att linda fiberduk runt "foten"? Trodde att man kanske behövde skydda hela växten? confused.gif

Jag ska ju gräva upp min och då klippa av den. Då gör det ju inget om den fryser upptill flirting.gif
anilin
Min första blomma slog ut i dag! Hoppas resten av knopparna hinner slå ut innan frosten kommer här!
Lady Hamilton
Är det någon som fröer över så vet jag någon som är intresserad ....... whist.gif

Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 11-10-2009, 17:07) *
Är det någon som fröer över så vet jag någon som är intresserad ....... whist.gif

Blå, dom är bokade till dig! tummenupp.gif Kommer som ett brev på posten när dom mognat. Är upphängda a lá Gillan på tork i badrummet, och ff blommar den blå fint utanför uterummet.
lislena
Hur tar man fröer av klockranka? confused.gif

[attachment=43079:Klockranka4.JPG]

Min klockranka. Den har blivit så stor och det är så många knoppar på den. Men det har varit frostnätter så den kommer kanske inte att blomma mera...
Maggan H
Om den har satt fröhus kan du inte missa dom-det blir gröna frukter stora som plommon som oftast får mogna inne tills de öppnar sig själv. Frukten växer inuti fästet där blomman suttit. Gillan har bilder i denna tråden som du kan kolla efter.
joulanta
Jag köpte frö når impecta hadde rea i höstas. Om jag planterar den redan i januari (har lysrör) borde den väl hinna blomma under sommaren. Eftersom det är frost här redan mitten av augusti vill jag ha den i blom tidigt. Borde väl vara nån som har testat så redan då. Om jag toppar den hur rotar sej toppen bäst?
Maggan H
Bered dig på en djungel inomhus om du sår redan i januari! Den växer snabbt, greppar tag i allt runt omkring och snor in sig i allt. Jag har för mig att det tar ca 100 dagar från sådd till blomning.

Rota toppen i plantjord med påse över och håll ganska varmt, 20-25 grader. Se till att jorden aldrig torkar ut!
malin72
hej hopp på er alla smile.gif

ingen av mina hann med att göra fröfrukter i år....den blå står kvar i sin jätte kruka ute och trotsar vintern med blommor (lite väderbitna då) giggle.gif satte ut mina för sent iår och kommer försöka vara mycket tidigare i vår som dom andra ren för den är ju bara så vacker!!!!!

om nu någon lyckas få fröer så..... blush.gif
Maggan H
CITAT (malin72 @ 16-12-2009, 15:06) *
om nu någon lyckas få fröer så..... blush.gif

Kommer på posten, stöt på och påminn mig om jag glömmer!
malin72
CITAT (Maggan H @ 16-12-2009, 21:15) *
Kommer på posten, stöt på och påminn mig om jag glömmer!

kompiskram.gif thanks.gif
tigrella
Sitter och söker nya blombekantskaper mitt i den kalla vintern och har hittat en ny...
Är denna doftlös eller hur är det med detta? confused.gif
Det kliar i fingrarna att börja så nu men det får vänta många veckor än, men att planera är att börja våren.
Maggan H
CITAT (tigrella @ 28-12-2009, 19:36) *
Sitter och söker nya blombekantskaper mitt i den kalla vintern och har hittat en ny...
Är denna doftlös eller hur är det med detta? confused.gif
Det kliar i fingrarna att börja så nu men det får vänta många veckor än, men att planera är att börja våren.

Har faktiskt inte tänkt på det-förmodligen doftar den något, men inte alls något nämvärt. Men helt klart odlingsvärd ändå!
tigrella
Den är självklart med på 2010 år lista att så.
Hoppas att de blir lika fina som era!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon