Full version: Klockranka
Sidor: 1, 2, 3
Maggan H
INTE begär ni väl att jag ska minnas hur många bladpar dom hade innan klippning?? fear.gif

Jodå, jag minns faktiskt: Två bladpar på rotning direkt i jord med påse på. Och min vita klarar sig, den har börjat resa sig, de är sega de små! bravo.gif

Anki, vill du ha en liten blå? De har knappt fått karaktärsblad så det går bra att skicka.
Anki V
Vad gulliga ni är….. wub.gif Jag tar gärna emot någon liten planta.

Men jag kan inte skicka något i gengäld eftersom jag har de här förbaskade bladlössen som inte ger sig trots både såpsprit och provadotabletter -cry-.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 03-04-2009, 09:59) *
Vad gulliga ni är….. wub.gif Jag tar gärna emot någon liten planta.

Men jag kan inte skicka något i gengäld eftersom jag har de här förbaskade bladlössen som inte ger sig trots både såpsprit och provadotabletter -cry-.gif

/Anki

Skicka din adress! tummenupp.gif
Tosan
CITAT (Gillan @ 02-04-2009, 10:40) *
Det är det som är lite av ett problem med dessa raringar. Att de trasslar in sig i allt omkring dem alltså. Jag förstår att det inte är lätt, men försök att hålla dem så långt frårn varandra och annat som är möjligt. Annars är enda sättet att springa och passa dem hela tiden och se till att de klättrar på sin egen pinne och inget annat sweatingbullets.gif . När det gäller utplantering i rabatt så tycker jag att en 1/2 meter mellan dem är bra. Sen är det inte helt fel att toppa dem några gånger. Bilden längre upp här på min/mina är högst två st, men jag tror egentligen att det bara var en enda och att jag toppade flera ggr tummenupp.gif
Jag tror nog att det var den första sådden som hade grott jag angel_not.gif ........ giggle.gif

Ja, exakt, men än så länge bara en... tror inte de andra kommer heller, men jag har ju 10 nya fina frön nerstoppade i jorden nu. Rätt vad det är får jag många klockrankor crazy.gif
lislena
Vad bra att man kan ta topp skott av klockrankan. Det visste jag inte att man kunde...jag är nybörjare så jag lär mig mer och mer här i forumet.... smiley_small_hug.gif
Zzzleepy
Hej

Är helt ny på forumet och även ny när det gäller trädgård.
Jag hade ett gullregn på tomten innan, det var delat i 5 stammar redan vid marknivå. Jag ville inte ha kvar det trots att jag tyckte att det var det finaste trädet på hela trädgården pga av att det är giftigt och att jag har en son på 1 år.

Jag kapade av alla stammar nån meter över marken och nu tänkte jag att jag skulle plantera nån fin klätterväxt runt trädet och på så viss få en fin buske ist.
Tänkte köpa grön ståltråd och binda mellan dom olika stammarna så att det finns lite mer att klättra på.

Tyckte att era klockrankor var skit fina så nu undrar jag om ni tror att det går att genomföra?
Är klockrankor fleråriga?
Tål dom mkt sol?
Vad ska jag sätta dom i för jord/gödning?
Kan man plantera dom direkt i jorden runt stammen nu eller ska man sätta i kruka först?

Förklara för mig som du skulle gjort för ett barn så kanske jag fattar... smile.gif är som sagt inte speciellt grön om fingrarna än.

Bor i Kalmar, blir väll zon 1 om jag förstått det rätt..

MVH
Chrille
Maggan H
CITAT (Zzzleepy @ 07-04-2009, 14:07) *
Hej

Är helt ny på forumet och även ny när det gäller trädgård.
Jag hade ett gullregn på tomten innan, det var delat i 5 stammar redan vid marknivå. Jag ville inte ha kvar det trots att jag tyckte att det var det finaste trädet på hela trädgården pga av att det är giftigt och att jag har en son på 1 år.

Jag kapade av alla stammar nån meter över marken och nu tänkte jag att jag skulle plantera nån fin klätterväxt runt trädet och på så viss få en fin buske ist.
Tänkte köpa grön ståltråd och binda mellan dom olika stammarna så att det finns lite mer att klättra på.

Tyckte att era klockrankor var skit fina så nu undrar jag om ni tror att det går att genomföra?
Är klockrankor fleråriga?
Tål dom mkt sol?
Vad ska jag sätta dom i för jord/gödning?
Kan man plantera dom direkt i jorden runt stammen nu eller ska man sätta i kruka först?

Förklara för mig som du skulle gjort för ett barn så kanske jag fattar... smile.gif är som sagt inte speciellt grön om fingrarna än.

Bor i Kalmar, blir väll zon 1 om jag förstått det rätt..

MVH
Chrille

Hej Chrille, välkommen!

Klockrankan är inte frosttålig men kan övervintras inne. Dra upp plantorna nu och plantera ut efter sista frosten. Om du ska sätta den invid roten på ett träd kan det kanske vara lämpligt att sätta den i en stor kruka pga av rötterna, och då kan du också lätt bära in den på hösten. Plantera gärna i full sol och i ko-på-påse-gödsel. Om du hellre vill ha en perenn växt hade jag satt en klematis i trädet, det har jag i mitt gamla päronträd. Sätt i så fall en sort som inte behöver klippas ner.
Lycka till! tummenupp.gif
Zzzleepy
tack Maggan blir nog en klematis då..
Maggan H
Malin, din fina blå i fjol, toppade du den nån gång innan utplantering? Det kommer ju sidosskott ändå? Vill ha upp dem stora så fort som möjligt men vill så klart ändå ha dem täta!
160kvm stort hus
Hjälp!
Herregud va dom växer!! Mina är mellan 30-50 cm långa med klistriga sträva smala armar som tar tag i allt dom får tag på. Det går knappt att bära dom...

Kan man toppa och i så fall vart?
Maggan H
CITAT (160kvm stort hus @ 27-04-2009, 08:54) *
Hjälp!
Herregud va dom växer!! Mina är mellan 30-50 cm långa med klistriga sträva smala armar som tar tag i allt dom får tag på. Det går knappt att bära dom...

Kan man toppa och i så fall vart?

Jadå man KAN toppa, över det understa bladparet som lägst. Rota toppen också går bra.
fundinan
Hej alla klockranke-experter!
Har ganska många plantor (16 st) som tar sig fantastiskt. Det kliar i fingrarna på mig att plantera ut dem - när är det läge? Funderar på att testa i helgen med ett par stycken (har ju några att ta av) - eller är det på tok för tidigt? Zon 2-3.

//Anna
Maggan H
Det gäller att det är frostfritt om nätterna, även om man har den i kruka kan det vara svårt att bära in den pga av dess växtkraft. Men måste man så kan man täcka den med diverse skyddsdukar.
malin72
snacka om att jag har problem med mina i år giggle.gif det är ju inte mitt första år direkt med dom och vad som hänt i år vet jag inte...men dom växer ur huset här hemma whist.gif
dom har blivigt högre än hela min hylla som jag har till sådderna slår väl i taket snart rotfl.gif rotfl.gif

hur har ni andra det??? är dom inne fortfarande eller ute under dukar eller i växthus?????
Jag tror jag måste ta ut dom och låta dom stå under fiberdukar nu för här inne kan dom ju inte stå längre innocent.gif men vågar jag ta ut dom (allmänt förvirrad så glömmer jag allt om hur jag brukar göra sos.gif )
Tosan
För mig är det rent bedrövligt. Av 1½ fröpåse har en grott och inte växer den särskilt snabbt heller. Det är nog inte meningen att jag ska ha nån...
lislena
Mina har också växt jättemycket. Jag har mina ute i växthuset. Där verkar dom trivas. jag vill sätta ut mina snart men väntar ett tag till. Jag är så rädd att det ska komma en frost natt.... rose.gif
Maggan H
En av mina blå har jag planterat ut idag i stor kruka och sen tog jorden slut - igen - (en massa annat har också blivit utplanterat) så de andra får vänta tills jag hunnit köpa ny! ranting.gif
Maggan H
CITAT (Tosan @ 09-05-2009, 23:12) *
För mig är det rent bedrövligt. Av 1½ fröpåse har en grott och inte växer den särskilt snabbt heller. Det är nog inte meningen att jag ska ha nån...

Jag har satt några på rotning, Tosan, om du vill ha en blå. Lovar dock inget förrän jag VET om de tagit sig.
Tosan
CITAT (Maggan H @ 12-05-2009, 08:14) *
Jag har satt några på rotning, Tosan, om du vill ha en blå. Lovar dock inget förrän jag VET om de tagit sig.

Åh gulle dig, det vore jättesnällt. Men vi kan vänta och se om min verkar hämta sig först, annars hör jag av mig smile.gif
blomkronan
Här växer det... blush.gif
[attachment=34594:DSC01728.JPG]
Här har jag tre i en kruka... men jag vågar inte plantera ut dom än...
Dom får inte dö... pga av frost, ikväll har vi bara 3 grader.
joulanta
Jag kom igång sent med mina frön, men kan man övervintra klockrankan?
Mina kommer inte att hinna blomma i sommar så det voore bra om dom kunde övervintra inne och komma igång tidigt i vår.
Är det nån som har testat?
Solstorm
Den går utmärkt att övervintra frostfritt.
Maggan H
CITAT (Solstorm @ 13-05-2009, 09:47) *
Den går utmärkt att övervintra frostfritt.

Fast den behöver nog ha ljust och lite vatten, jag hade min i mörkt förråd och den dog. Jag är säker på att det inte var frost där för allt annat överlevde.

CITAT (Tosan @ 12-05-2009, 23:32) *
Åh gulle dig, det vore jättesnällt. Men vi kan vänta och se om min verkar hämta sig först, annars hör jag av mig smile.gif

Skicka Pm i så fall, jag kanske missar tråden! tummenupp.gif

CITAT (blomkronan @ 12-05-2009, 23:39) *
Här växer det... blush.gif
[attachment=34594:DSC01728.JPG]
Här har jag tre i en kruka... men jag vågar inte plantera ut dom än...
Dom får inte dö... pga av frost, ikväll har vi bara 3 grader.

Jättefina blomkronan! tummenupp.gif
Maggan H
Hur gick det, ni som rotade sticklingar? De tog en farlig tid på sig i år, närmre 4 veckor tror jag innan det hände nåt i krukorna. Men det blev ju ordentligt omslag i vädret, betydligt svalare period så det kanske inte var så konstigt. Men alla utom en tog sig till slut! tummenupp.gif Jag har klockrankor på 4 olika ställen och dottern fick ett gäng. Knopparna är på väg att slå ut snart.
Gillan
Hrm, jag kom aldrig till skott med att ta sticklingar blush.gif , men kul att det funkade för dig även om det tog tid. De vita som jag fick frö av dig till, blommar vackert nu. I de blå är det "bara" knopp än så länge

[attachment=38601:Blommor_...002_ODLA.jpg]
blomkronan
Va kul att det har börjat blomma för dig Gillan smile.gif
Men hur länge kan jag få vänta... tror ni? När har klockrankan sin blommningstid?
Min klockranka i kruka fick jag ner i jorden för en vecka sedan. Nu ser jag att den börjar ta fart, jag får gå där varje dag och hjälpa den att hitta spaljen giggle.gif
Gillan
CITAT (blomkronan @ 22-07-2009, 23:21) *
Va kul att det har börjat blomma för dig Gillan smile.gif
Men hur länge kan jag få vänta... tror ni? När har klockrankan sin blommningstid?
Min klockranka i kruka fick jag ner i jorden för en vecka sedan. Nu ser jag att den börjar ta fart, jag får gå där varje dag och hjälpa den att hitta spaljen giggle.gif

Jag tror att de brukar börja blomma vid den här tiden ungefär ( mitt minne är som en teflonpanna -fear-.gif ) och sen blommar de tills frosten kommer och tar dem. De är väldans känsliga för för kyla. Du kan påskynda blomningen genom att nypa bort ett bladpar lite här och där. Håller tummarna för att du snart får blommor yes.gif
Maggan H
Om man pratar höjd på plantan så ungefär i 1 meters höjden börjar det växa fram knoppar. I alla fall här, både vit o blå.
Gillan
Nu har jag lagt upp bilder på den blå Klockrankans utveckling från knopp till utslagen blomma i ett eget album. Håll till godo gott folk tummenupp.gif

[attachment=39224:5.jpg]

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=41771
Irene_L
Men vad häftigt att den ändrar färg så där! tummenupp.gif Jag trodde först det var en gul sort! Kul att du gjort ett album så man ser hur färgen ändras! bravo.gif
Nästa år måste jag allt försöka så klockranka!
Kajsa i Arvika
Jag går också och väntar på blommor! Kikar varenda dag men inte då! -cry-.gif Den drar iväg över växthustaket, ville bra gärna in där också men där drog jag gränsen.. blir så jobbigt att stänga dörren annars.. Min ska också bli blå, hade ingen aning om att den ändrade färg sådär! tummenupp.gif

[attachment=39225:tjugonde_029b.jpg]
Gillan
CITAT (Kajsa i Arvika @ 27-07-2009, 09:50) *
Jag går också och väntar på blommor! Kikar varenda dag men inte då! -cry-.gif Den drar iväg över växthustaket, ville bra gärna in där också men där drog jag gränsen.. blir så jobbigt att stänga dörren annars.. Min ska också bli blå, hade ingen aning om att den ändrade färg sådär! tummenupp.gif

[attachment=39225:tjugonde_029b.jpg]

Ett tips för att försöka påskynda blombildningen är att du knipsar bort ett "bladpar" lite här och där..........ungefär så här:

[attachment=39233:Klockran...03__ODLA.jpg]
Kajsa i Arvika
Oki, ska testa det..! thanks.gif
Maggan H
CITAT (Gillan @ 27-07-2009, 09:24) *
Nu har jag lagt upp bilder på den blå Klockrankans utveckling från knopp till utslagen blomma i ett eget album. Håll till godo gott folk tummenupp.gif

[attachment=39224:5.jpg]

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=41771

Men Jisses Gillan, vad häftigt! Är den blåa vit innan den blir blå?? blink.gif Ska hålla koll på mina o se om de uppför sig likadant!
Gillan
CITAT (Maggan H @ 27-07-2009, 15:31) *
Men Jisses Gillan, vad häftigt! Är den blåa vit innan den blir blå?? blink.gif Ska hålla koll på mina o se om de uppför sig likadant!

mmm, den är faktiskt vit innan den blir både grönvit, grönblå och blå.....................jag har hållit koll i flera år nu, men det här är första gången jag faktiskt tagigt mig själv i kragen och fotat wub.gif
Gillan
Får den vita klockrankan bete sig hur som helst den crazy.gif :

[attachment=40526:Blommor_...ockranka.jpg]
Maggan H
Ja, dom gör precis som dom vill! biggrin.gif
Anki V
Maggan!

Milde tid vad pampig klockrankebabyn jag fick av dig har blivit thanks.gif .

En av sommarens stora favoriter som till och med våra (lätt likgiltiga) ungar blivit imponerade av.

[attachment=40592:027__Large_.JPG]

/Anki
blomkronan
thanks.gif Gillan för den fina bildserien du har gjort. tummenupp.gif

Anki. Har du din raka i kruka?

Mina har jag satt utanförgrinden och där blåser det duktigt... Man kan se att dom inte trivs där när det blåser (kylan) den ena sitter med lite skydd från boden och den mår bättre än den andra som växer saktare och har en massa prickar på bladen (köldskador) Nästa år ska jag sätta dom mera i lä.

Tyvärr hade jag inget bättre kort att visa... får ta ett bättre vid ett tillfälle.
På vänster sida om grinden sitter den som mår bäst... några små knoppas hittade jag på den smile.gif

Edit: såg nu själv att det var ett gammalt kort! Rankan är i dag över kanten högst upp smile.gif
Anki V
Ja, jag har den i en stor ”självvattnande” kruka. Den står inne på altanen så den är skyddad från vinden från havet (altanen har en inglasning som skyddar från ”isvindarna”).

Det var en himla tur att den stod så pass skyddat för vi hade 5 grader kallt runt den 10-12 juni och då frös nästan alla mina sommarblommor utom just klockrankan och några dahlior som står nästan lika skyddat.

Nu inför hösten ska jag göra i ordning så jag kan spänna upp fiberduk över den när det ser ut att bli kallt.

/Anki
blomkronan
Jag var tvungen att gå ut och ta nya foton...
Här är den som står i blåsten den har inte blivit högre än staketet.
[attachment=40599:DSC02665.JPG]
[attachment=40600:DSC02666.JPG]

Här är den som står i lite skydd.
[attachment=40601:DSC02667.JPG]
[attachment=40602:DSC02669.JPG]
Fick inte med "toppen" men det var skillnaden på bladen jag ville visa.
Maggan H
Underbar växtkraft, fina plantor har vi allihopa! Min vita står också i väldigt blåsigt läge och i sämre jord invid lyktstolpe, men den knatar på den också. De båda blå är uppe i taket och alla 3 blommar. Det ser ut som om den ena blå har fröhus på gång, hoppas det så nästa års sådd är tryggad! crazy.gif
blomkronan
Minns jag rätt... var det så att man kunde övervintra klockrankan??? Någon som provat? OM jag har plats i vinter tänkte jag försöka... ska man klippa av den då och bara ta hand om rotklumpen?
Maggan H
Jag provade att övervintra men den var död, satte den ganska nerklippt i ett mörkt kallt förråd som dock var frostfritt. Tror den behöver stå varmare med blad kvar. Jag ska prova i uterummet i vinter där vi håller ca 10 +.
jo_1
Denna blomma verkar ju väldigt rolig. både fin och klängig! smile.gif Vad heter den, så man inte köper fel sort? Eller kan man kanske få köpa några frön av någon av er som har den i trädgården i år? smile.gif

Alltså: Jag fattar ju att den heter Klockranka, men finns det olika sorters klockranka osv?
zissi
Gillan: så kul att se utvecklingen från knopp till utslagen blomma och vilken förvandling sen wub.gif ohmy.gif

Klockranka måste jag komma ihåg till nästa vår, sååå vacker! Går det att köpa småplantor i handelsträdgården i vår tror ni eller finns den bara som frö månntro? Behöver den stor kruka, mycket näring, hur mycket sol, balkongodling (blir för stor kanske), törstig?????

Gillan
CITAT (blomkronan @ 18-08-2009, 09:03) *
Minns jag rätt... var det så att man kunde övervintra klockrankan??? Någon som provat? OM jag har plats i vinter tänkte jag försöka... ska man klippa av den då och bara ta hand om rotklumpen?

Man kan övervintra den och det finns de som gjort det med gott resultat. Jag har för mig att Kerstin Zon 6, gjorde det, men jag kanske minns fel. Själv har jag alltid sått nya varje år eftersom de kommer så snabbt.

Mina kriterier för lyckad "Klockrankeblomning":

1:Stor kruka eller direkt i rabatten

2: Massor med vatten

3: Massor med sol

4: Knipsa av ett bladpar här och där för att främja blomningen

5: Var sparsam med gödningen för det vill den inte ha...............

Den "vita" däremot har jag lite svårt att förstå mig på? Jag lade in en bild lite tidigare i tråden och alla blommorna verkar se ut på samma sätt confused.gif . Kanske ska den behandlas annorlunda och jag har gjort fel, eller så var det nåt fel från början på fröerna eller på mitt sätt att behandla dem confused.gif

Och naturligtvis får ni fröer om det visar sig att jag får några själv tummenupp.gif
Lycka till nästa år till er allihop tummenupp.gif

CITAT (zissi @ 18-08-2009, 22:29) *
Gillan: så kul att se utvecklingen från knopp till utslagen blomma och vilken förvandling sen wub.gif ohmy.gif

Klockranka måste jag komma ihåg till nästa vår, sååå vacker! Går det att köpa småplantor i handelsträdgården i vår tror ni eller finns den bara som frö månntro? Behöver den stor kruka, mycket näring, hur mycket sol, balkongodling (blir för stor kanske), törstig?????

Tack smile.gif och jag hoppas du fått de svar du behövde från mitt tidigare svar
blomkronan
Tack Maggan och Gillan för era svar smile.gif
Jag har två så jag kan prova två sätt... nedklippt och mindre nedklippt tummenupp.gif

CITAT (jo_1 @ 18-08-2009, 22:10) *
Denna blomma verkar ju väldigt rolig. både fin och klängig! smile.gif Vad heter den, så man inte köper fel sort? Eller kan man kanske få köpa några frön av någon av er som har den i trädgården i år? smile.gif

Alltså: Jag fattar ju att den heter Klockranka, men finns det olika sorters klockranka osv?

Hej Jag köpte min fröpåse på plantagen i våras, dom ska inte vara så svåra att hitta smile.gif
blomkronan
ÄNTLIGEN EN Blomma giggle.gif
Kort taget i dag
[attachment=42664:DSC03061.JPG]
Den ska bli blå... få se om den hinner. Herr frost har ju varit här!!
Jag har virat massor med fiberduk runt plantans "fot" vill ju inte ta in den än... vill se om blomman hinner ge frö smile.gif

Maggan H
Härligt blomkronan, tänk att den blommar så här sent? Min vita har blommat ganska länge men sparsamt och den har inte gett mig några fröhus i år. På den blå har jag fått några stycken. Hela den blå plantan börjar bli riktigt röd på bladen, snyggt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon