|
Då gissar jag att 2:an är en Robinia av något slag  . Säkert jättefel....... /Anki
Margith
21-03-2009, 13:18
Nu var jag tvungen att konsultera Botanican igen; vad är en Robinia?? Botanican säger ett släkte på 20 arter från USA. Jag skrev 1200 arter med rötter Down under.... Nu är jag förvisso värdelös på geografi, men USA ligger väl ändå inte Down under Med andra ord: JÄTTEFEL!!!
Maggan H
21-03-2009, 13:32
CITAT (Margith @ 21-03-2009, 12:38)  Jaah du Anki, frågar du mig om det?? Jag sa ju redan från början att jag aldrig sått dem förut. Det "rätta" svaret vet jag alltså inte, men jag skolade om mina igår Och då såg de ut som dina + 2 dagar  . Vad det kan tänkas vara? Du har alldeles rätt i att både I och II har sina rötter "Down under" Jag hittar inte exakt den här i min Botanica, men släktet omfattar ungefär 1200 träd och buskar. Träden verkar kunna bli uppemot 30 meter medan några av de buskväxande håller sig på ett par meter. Givaren av fröerna tyckte nog att det här var så vanliga fröer att höjd och bredd och sådana saker behövde de inte upplysa om Den utmaning jag pratade om från första början handlar alltså om att få dem att överleva hos oss. Friland är nog ganska dödsdömt... iaf hos dig och mig... 1:an hittar jag i min Botanica. Släktet trodde jag faktiskt att ni skulle komma på. Fröer från det här släktet finns att köpa i Sverige. Vi ser den nog som en 1-åring här, men den går att övervintra som krukväxt. Fick ni lite hjälp nu? SKOJAR DU?? Jag blev ännu mer konfunderad!
CITAT (Margith @ 21-03-2009, 13:18)  Botanican säger ett släkte på 20 arter från USA. Jag skrev 1200 arter med rötter Down under.... Nu är jag förvisso värdelös på geografi, men USA ligger väl ändå inte Down under Med andra ord: JÄTTEFEL!!!  Nu ska vi inte vara sarkastiska och göra oss roliga på andras å förståndet sida mindre bemedlade kamraters bekostnad  . Eftersom jag inte äger någon ”Botanica” utan är hänvisad till Googel då kan det bli så där tokfel  . Nu har jag i alla fall kommit fram till att släktet är en DICOTYLEDONS. Nu ska jag bara gå igenom de 120 000 arterna (Margith, du glömde en nolla) sedan är det en smal sak att identifiera plantan  . /Anki
Eva i Höga
21-03-2009, 14:08
Lady Hamilton
21-03-2009, 14:25
CITAT (Anki V @ 21-03-2009, 14:02)  Nu ska vi inte vara sarkastiska och göra oss roliga på andras å förståndet sida mindre bemedlade kamraters bekostnad  . Eftersom jag inte äger någon "Botanica" utan är hänvisad till Googel då kan det bli så där tokfel  . Nu har jag i alla fall kommit fram till att släktet är en DICOTYLEDONS. Nu ska jag bara gå igenom de 120 000 arterna (Margith, du glömde en nolla) sedan är det en smal sak att identifiera plantan  . /Anki Men JAG har en Botanica.........  .....börjar nu på sid 1 och har endast 943 sidor att LUSLÄSA  ....som sagt var -Det blir en smal sak att identifiera plantan......
Margith
21-03-2009, 15:21
Dicotyledons... den finns inte med i min Botanica (sabla skräpbok  ) jag var tvungen att Googla för att hitta igen den Om Lady Hamilton börjat läsa Botanican på sid 1 nu har hon svaret på nr II innan middagen är färdig, nr I har hon svaret på framåt kvällen Och Anki, kom ihåg var jag jobbar: här glöms det inga nollor
Skrattar ni ihjäl er om jag gissar på acacia....  /Anki
Lady Hamilton
21-03-2009, 16:11
näe inte jag  ......jag kom just till den sidan (39) och skulle gissa på den........
Maggan H
21-03-2009, 16:36
CITAT (Lady Hamilton @ 21-03-2009, 14:25)  Men JAG har en Botanica.........  .....börjar nu på sid 1 och har endast 943 sidor att LUSLÄSA  ....som sagt var -Det blir en smal sak att identifiera plantan...... Och jag är också ägare till en Botanica och om jag börjar baklänges kan vi mötas på mitten.....  och kanske slå våra kloka huven ihop...  fast det blir väl en dumskalle mot en annans.....  Jag har i alla fall ingen aning...
Maggan H
21-03-2009, 16:50
Men jag gissar på en Palm av något slag....
Kajsa i Arvika
21-03-2009, 16:51
Mina flytvägrare har precis grott! Trevligt att se hur den kommer att se ut om nån vecka men vad det är har jag ingan aning om... har noll koll på down under..
Margith
22-03-2009, 12:37
CITAT (Anki V @ 21-03-2009, 16:06)  Skrattar ni ihjäl er om jag gissar på acacia....  /Anki Jag skrattar absolut inte, det här är ju allvarliga saker vi håller på med Dessutom har du alldeles rätt, det är en Acacia Men vad hände med Lady Hamilton? Somnade hon efter maten? Hon borde ha hunnit fram till svaret på nr I för länge sedan Kajsa: "Down under" är bara ett annat namn för Australien.
Maggan H
22-03-2009, 12:41
Då har jag nu 3 st Acacior!
CITAT (Margith @ 22-03-2009, 12:37)  Jag skrattar absolut inte, det här är ju allvarliga saker vi håller på med Dessutom har du alldeles rätt, det är en Acacia Men vad hände med Lady Hamilton? Somnade hon efter maten? Hon borde ha hunnit fram till svaret på nr I för länge sedan Kajsa: "Down under" är bara ett annat namn för Australien. Kul att det blev rätt.  Jag har också tre Acacior nu. Margith, har du något mer att berätta om dom? Hur ska de hanteras? Hur stora kan man räkna med att de blir och hur ska vi klara dom över vintern? Eftersom Ladyn verkar ha tagit sovmorgon så går jag väl igång och gissar igen...... Jag har googlat och googlat och kommer ideligen tillbaka till..... Lobelia /Anki
Lady Hamilton
22-03-2009, 14:22
CITAT (Margith @ 22-03-2009, 12:37)  Jag skrattar absolut inte, det här är ju allvarliga saker vi håller på med Dessutom har du alldeles rätt, det är en Acacia Men vad hände med Lady Hamilton? Somnade hon efter maten? Hon borde ha hunnit fram till svaret på nr I för länge sedan  ..... Vad bra att vi gissade rätt.....  ......skyller på teamwork....... Angående mitt frånfälle....... -Försök själva att "vada" genom ett Penseé träsk läsandes en tung tjock bok ........naturligtvis snubblade jag och av ren matthet somnade jag under en Penseé.......och vaknade lagomt till att åka på jobbet så därför har jag inte "hunnit" gissa nå mera........ men naturligtvis återkommer jag när jag fått lite mera "konkreta" förslag som jag kan kolla upp............. (mycket enklare att "hitta" en växt när någon redan gett mig namnet....... )
Margith
22-03-2009, 15:23
CITAT (Anki V @ 22-03-2009, 13:35)  Kul att det blev rätt.  Jag har också tre Acacior nu. Margith, har du något mer att berätta om dom? Hur ska de hanteras? Hur stora kan man räkna med att de blir och hur ska vi klara dom över vintern? Eftersom Ladyn verkar ha tagit sovmorgon så går jag väl igång och gissar igen...... Jag har googlat och googlat och kommer ideligen tillbaka till..... Lobelia /Anki Ja visst kan jag berätta mer om dem. På fröpåsen jag fick stod det: Acacia acuminata 'Jam Tree' (Wattle) Att Acacia acuminata är det vetenskapliga namnet begriper jag, Jam Tree är "the common name" (om det var växten i sig, eller blommorna som luktade sylt lyckades jag inte reda ut) vad Wattle betyder vågade jag inte fråga om Hur stora de blir? Jam Tree tyder väl på att vi pratar om träd? De största jag hittade i Botanican blev ju 30 meter, men jag tror nog att vi får vara glada om vi lyckas få till en krukväxt av det här. Hur vi ska klara dem i vinter hoppas jag att ni hjälper mig med, jag har inte en aning Din gissning på I:an är fel. Snälla ni: en "vanlig" växt från "Down under"..... vad är det första ni tänker på?
Solstorm
22-03-2009, 15:55
Acacia, det är ju fantastiskt! Jag pluggar om bin och honung inför mina framtida bikupor. Acacia är den enda växt som ger naturligt flytande honung, all annan honung som är flytande är värmebahandlad och därmed inte fullt lika nyttig. Nu blir mina framtida bin glada. Acacian vill ju ha varm året om och är känslig för torr luft på vintern. Det är ju inte helt enkelt att fixa både varmt och fuktigt för dem här hemma på vintern. Fantastiskt! Vi chartrar ett plan på hösten och tar med oss våra krukor med acacior, varför inte till Hawaii eller så, och tillbringar vintern där! Jag ska bara lämna in rätt lottorad först. När träden blivit för stora så sparar vi frön och sätter nya plantor, de gamla träden gör vi hållbara utemöbler av. CITAT ........naturligtvis snubblade jag och av ren matthet somnade jag under en Penseé.......  Inte bra med för mycket pollen och nektar. Eucalyptus är den första växten från down under som jag tänker på.
CITAT (Margith @ 22-03-2009, 15:23)  Snälla ni: en "vanlig" växt från "Down under"..... vad är det första ni tänker på? Det första jag tänker på är eukalyptus.....men det är ju ett träd och har jättestora frön Tack för Acasiainfon föresten....Nu vet jag preciiiiis hur jag ska sköta växten Enl. Wikipedia: Den gängse benämningen "raspberry jam" hänvisar till den starka lukten av färskt sågat trä, som påminner om hallon sylt. /Anki
Kajsa i Arvika
22-03-2009, 16:39
 jodå har koll på VART down under e.. har tom släkt där.. men jag har ingen aning om vad som växer där.. förutom Eucalyptus då som e den första växt jag också tänker på... Ps... ingår det en gullig ullig koalabjörn också? ...
CITAT (Kajsa i Arvika @ 22-03-2009, 16:39)  Ps... ingår det en gullig ullig koalabjörn också? ... 
Margith
22-03-2009, 19:22
CITAT (Solstorm @ 22-03-2009, 15:55)  Eucalyptus är den första växten från down under som jag tänker på. Visst är det eucalyptus Eucalyptus rudis 'Flooded Gum' för att vara exakt. Jag hoppas innerligt att jag inte av misstag råkat skicka med nån liten koala, de älskar eucalyptus, men jag är inte helt säker på hur kul de är att ha som husdjur
Lady Hamilton
22-03-2009, 19:26
CITAT (Margith @ 22-03-2009, 19:22)  Visst är det eucalyptus  .......Jag hoppas innerligt att jag inte av misstag råkat skicka med nån liten koala, de älskar eucalyptus, men jag är inte helt säker på hur kul de är att ha som husdjur  ......... Vad? har du skickat för frö till mig då?  [attachment=32289:09111a.jpg]  .............
Maggan H
22-03-2009, 19:38
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 19:26)  Vad? har du skickat för frö till mig då?  [attachment=32289:09111a.jpg]  .............  Tja, dom ser ju ganska livsfarliga ut.....  men är nog inte så farliga som grävlingar.....  Fast grävlingar gillar nog inte eucalyptus, däremot ÄLSKAR dom penséer  och kan känna lukten på mycket långt håll! Så SKULLE du ha ett gryt i närheten kan du räkna med besök snart....
Margith
22-03-2009, 19:39
Jaah du Ladyn, jag tycker att det ser ut som om du har fått upp ett gäng av det ökända släktet Hulkien morbidum. Fröerna kommer absolut inte från mig, jag svär mig fri!!! Har du en vedbod att sova i, inatt? Vore jag du skulle jag inte känna mig riktigt trygg i samma hus som de där
Jaha ja, då har man två sorters träd som ska få plats att övervintra på mina dryga 50m2. Jag har skolat ut tio eukalyptusplantor idag och i morgon ska jag skola Acacior. Det fattas bara att det sitter någon liten koalaunge där också. Omöjligt är det inte..... Jag var inne på eukalyptus redan när jag fick bekräftat att fröna var från Australien men när jag googlade på hur fröna så var de stora som spelkulor och svarta  . Så jag lade ner det spåret och fastnade i lobeliaspåret i stället. Det finns över 30 olika lobelior som hade sitt ursprung ”Down under”. /Anki
Lady Hamilton
22-03-2009, 20:34
CITAT (Maggan H @ 22-03-2009, 19:38)  Tja, dom ser ju ganska livsfarliga ut.....  men är nog inte så farliga som grävlingar.....  Fast grävlingar gillar nog inte eucalyptus, däremot ÄLSKAR dom penséer  och kan känna lukten på mycket långt håll! Så SKULLE du ha ett gryt i närheten kan du räkna med besök snart....  Nu är det så att ingångs hålet in till ev. grävlingsgryt är BLOCKERAT  så där i från "slinker" ingen ut........ CITAT (Margith @ 22-03-2009, 19:39)  Jaah du Ladyn, jag tycker att det ser ut som om du har fått upp ett gäng av det ökända släktet Hulkien morbidum. Fröerna kommer absolut inte från mig, jag svär mig fri!!! Har du en vedbod att sova i, inatt? Vore jag du skulle jag inte känna mig riktigt trygg i samma hus som de där  Ok  då får "plantorna" sova hos grannen i deras vedbod  .....
Margith
22-03-2009, 20:39
CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 20:34)  Ok  då får "plantorna" sova hos grannen i deras vedbod  ..... Det låter bra! Då vågar jag hoppas att vi ses på lördag
Lady Hamilton
22-03-2009, 21:01
CITAT (Margith @ 22-03-2009, 20:39)  Det låter bra! Då vågar jag hoppas att vi ses på lördag   Självklart
Margith
23-03-2009, 16:28
CITAT (Anki V @ 22-03-2009, 20:00)  -----Jag var inne på eukalyptus redan när jag fick bekräftat att fröna var från Australien men när jag googlade på hur fröna så var de stora som spelkulor och svarta ------- Eftersom det här är min egen tråd är det väl OK att stjäla den? Kika på den här bilden Anki: [attachment=32334:090322_004.jpg] Tycker du att den vänstra fröpåsen ser ut som Eucalyptus? Jag har precis lärt mig att det här är en av många, som förut hört hemma hos Eucalyptusarna, men numera har fått ett eget namn: Corymbia. Alla Eucalyptusfröer jag fått från min "leverantör" i Australien har sett ut som den högra, ser ut som en massa skräp, men hej vad det gror Corymbiafröerna sådde jag samtidigt som de fröer ni fick, de ser ut så här idag: [attachment=32335:090322_017.jpg] De stora bladen är hjärtbladen, de är 4 cm i diameter! Överlever de här framåt hösten ska inte du gnälla över några stackars Eucalyptusar som ska övervintra på 50 kvm...
Maggan H
23-03-2009, 17:07
Nu hittar jag inte ens sidan där jag såg de stora svarta eukalyptusfröna men jag har under de här dagarna säkert varit inne på nästan varenda sida i Australien som hanterar frön på ett eller annat sätt. De frön jag såg var rundare…  . Men nu är jag inte så bra på den där rotvälskan de talar ”Down under” så jag kan ha missförstått något  . Speciellt när man använder Googels översättning  . Du gav oss i alla fall en ordentlig utmaning och jag har haft jättekul när jag försökt treva mig framåt Beträffande Corymbiafröerna….Hur brukan man säga  Nånting om att synden straffar sig själv eller var det kanske om man gräver en grop åt andra….. /Anki
Solstorm
24-03-2009, 10:14
CITAT (Anki V @ 23-03-2009, 17:59)  Beträffande Corymbiafröerna….Hur brukan man säga  Nånting om att synden straffar sig själv eller var det kanske om man gräver en grop åt andra….. /Anki Kanske, den som gräver en grop åt corymbiafröer får ingen plats kvar till sig själv.
Margith
24-03-2009, 15:20
CITAT (Solstorm @ 24-03-2009, 10:14)  Kanske, den som gräver en grop åt corymbiafröer får ingen plats kvar till sig själv. CITAT (Anki V @ 23-03-2009, 17:59)  Beträffande Corymbiafröerna….Hur brukan man säga  Nånting om att synden straffar sig själv eller var det kanske om man gräver en grop åt andra….. /Anki Jag kan några ordspråk och talesätt jag också. Vad sägs om: Den enda sanna glädjen är skadeglädjen eller Som man bäddar får man ligga Vi syns på lördag
Rosmarin
26-03-2009, 09:50
Oj då!!!  Acacia och Eucaluptus. Det var inga små växter det! Vi har stora skogar av acacia här nere och de är enorma. Det är inte samma som du har skickat frön till Margith. Våra blommar på försommaren med vita blomklasar som påminner om blåregn och de doftar gudomligt gott. Acacian här nere används till att göra stolpar till vinodlingarna av eftersom det är ett trä som inte ruttnar i första taget. Jag har eldat min vedeldade keramikugn med acaciaved. Det gick åt tre kubikmeter ved vid varje bränning. Men ve den som kommer och vill göra stöttor till sina vinrankor eller elda upp mina acacior som just nu går under namnet Margith II! Då attans!!! Men nu ska ni få se: CITAT (Anki V @ 21-03-2009, 12:53)  Då gissar jag att 2:an är en Robinia av något slag  . Säkert jättefel....... /Anki Vit acacia ... som även heter Robinia!!! CITAT (Solstorm @ 24-03-2009, 10:14)  Kanske, den som gräver en grop åt corymbiafröer får ingen plats kvar till sig själv.  CITAT (Lady Hamilton @ 22-03-2009, 20:34)  Ok  då får "plantorna" sova hos grannen i deras vedbod  .....  .... tur för mig att min granne bara odlar tomater och andra "vanliga" grönsaker!!!
När vi var på mässan förärade Margith mig några corymbia fröer  . Jag utgår ifrån att det var ren skär generositet….något annat kan det ju inte ha varit  . Jag sådde 31/3 och när jag kom hem från stugan i går såg de ut så här. Margit bad så snällt om att få se när fröna grott. Två är helt uppe och ett tredje är på väga att "bryta igenom". [attachment=33287:001__Large_.JPG] Margith! Kommer du att ha dina ute över sommaren? Det ska bli väldigt, väldigt spännande att bli sambo med detta jätteträd  . /Anki
Nu har den första slagit ut.....Är den inte snygg så säg? [attachment=37634:009__Large_.JPG] /Anki
Kajsa i Arvika
07-07-2009, 13:44
Nämengudsåläcker!!
Rosmarin
07-07-2009, 14:23
Nejmen ser man på!!! Så trevligt. Och så stor den ser ut att vara. Mina ser ut att ha stannat upp lite i växten: Vi har haft så himla varmt här ett tag nu...
Margith
07-07-2009, 18:33
Nu har jag läst igenom bara sista sidan av den här tråden för att uppdatera mig. Jag skrattar så jag gråter... hur går det Anki? Har Corymbia-fröerna tagit över helt, har du hittat några Koala-bäbisar? Din blommande Dahlia var verkligen läcker, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin haft en Dahlia som sett ut så där, inte i den storleken i alla fall. Med det vill jag bara säga, ta rätt på fröerna från era Dahlior, den är himla lättsådda och hur dem sen ser ut.... ja det visar sig... har ni tur blir de lika fina som Ankis
Maggan H
07-07-2009, 19:49
Mina har också slagit ut, men blomman här är enkel men i samma färg. Den är lika vacker! Dahlior är ljuvliga!
Och både Acacian och Eucalyptusen växer på! De är ca 15 cm höga.
Jag vet inte om det var ödet eller någon högre makt som såg till att jag inte behövde ta något beslut om hur jag skulle göra med jättarna….och några koalor hittade jag inte (tack och lov) I början av juni for jag och hjärtevännen på semester. För att försöka klara frösådderna som placerats i rabatterna täckte jag allt med flera lager fiberduk. Det som inte kommit i jorden ännu grävde jag en stor grop för och satte ner alla krukor. Jag vattnade noga och täckte med fiberduk. Det går bara inte att be någon snäll granne ta hand om passningen av sådana mängder av växter om man är det minsta rädd om grannsämjan….det var bara att chansa  . Allt var frid och fröjd och den 8 juni, när jag var i Helsingborg fick jag rapport av en vän att allt var väl och jag drog en suck av lättnad. Risken för järnnätter skulle nu vara över  . Jo tjena, några dagar senare var det flera grader kallt…..termometern visade att det varit -5.  Alla Zinnior, corymbia och Eucaluptus var ihjäl frusna. Acasian hade tack och lov klarat sig. Nästan alla dahlior och balongblommorna (lady och hamilton) var svedda i topparna. Det var bara Margiths busfröndahlior som klarat sig helt oskadda. Förmodligen för att de är vana bistert Norrbottensklimat  . Alla busfrön som var perenna hade i alla fall klarat sig. Konstigt nog var klockrankan jag fått från Maggan H helt opåverkad …den har föresten knoppar nu. /Anki
Maggan H
12-07-2009, 21:04
Jo tack jag hörde att du varit på mina breddgrader utan att komma på besök, Anki!  Men jag hörde också orsaken så du är förlåten! Här är bild på en av Margiths Acasior, de är så fina! Eucalyptusen likaså. (Och jag har också knoppar på Klockrankan, lägger bild i den tråden!)[attachment=38123:P7120010.JPG] Och om ni undrar på det vita pudret är det Myrr, jag upptäckte att små grå tunna larver hade käkat på dom!
Jag öppnade bilfönstret och skrek HEJ….DÅ….. Maggan när vi svischade förbi avfarten till där du bor. Jag hann i alla fall få se Brösarps backar….Jag viste inte att det fanns något sådant i Sverige. Jag fick lite associationer till Skotska hedar och var mycket imponerad. Vi sov även en natt på en camping vid Helgeån. Martins rökeri …..vill jag varmt rekommendera till de som åker med husvagn i Skåne. Jag har ätit "sill" som faktiskt egentligen var strömming....Men som gäst ville jag inte genera värdfolket och påpeka att de tagit miste En ny upplevelse var att få äta svenska jordgubbar i början av juni……några få av mina har börjat att skifta färg i dag (en dryg månad senare). Nu när jag sett Skåne genom bilfönstret så förstår jag verkligen hur avlångt Sverige är. Det kändes nästan som att komma till ett annat land. Bara det där med ogräset vallmo…. [attachment=38131:vallmo__Large_.JPG] Jag har satt ut Margiths Acasior i rabatten och det verkar de gilla helskarpt….Få se hur den kommer att reagera när de ska ner i kruka till hösten….. Hm….  Kanske jag skulle ta och kruka den redan nu innan rötterna blir att för vidlyftiga. /Anki
Maggan H
13-07-2009, 09:25
MARTINS RÖKERI?? I YNGSJÖ?? Då var du verkligen riktigt nära, bara några mil ifrån! Gud vad synd!
Och visst, Kornvallmon växer helvild på sina ställen och är underbar i sina röda klänningar!
Jaså du har vågat plantera ut Margith den andre o tredje i rabatten? Håller mig nog till kruka än så länge, och förresten var de väl inte härdiga här alls? Så de får nog stå kvar i krukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|