Full version: Margiths busfröer
Sidor: 1, 2, 3
Rosmarin
Margith II (som grodde i blötläggningsvattnet) börjar nu synas även ovan jord.
Margith III har grott under natten.
Ser ut att bli två kraftfulla regenter!
Lady Hamilton
yaay.gif En fanfar för Margith I ta ♫ ta ♪ ta ♫ da-m-m-m-m..........
men fear.gif vet ni en sak?......... blink.gif ..det har hänt nå´t "mysko"..... ninja.gif ........Margith III har blivit 2...hur har det gått till? slap.gif ..
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 10-03-2009, 14:39) *
yaay.gif En fanfar för Margith I ta ♫ ta ♪ ta ♫ da-m-m-m-m..........
men fear.gif vet ni en sak?......... blink.gif ..det har hänt nå´t "mysko"..... ninja.gif ........Margith III har blivit 2...hur har det gått till? slap.gif ..

♫Ett och ett blir två men blir tre när vi blir ett♫... tralalalala ♫(Wilmer X-låt) kan det ha gått till på samma sätt här? giggle.gif whist.gif
Anki V
MargithII har grott!!!! bravo.gif

/Anki
Gillan
Vare sig Margith den 1:e eller 11:e har grott, men Margith den 111:e ska jag skola om idag sweatingbullets.gif
Lady Hamilton
Bingo! Nu har jag en "rad"! yahoo.gif I & II & III
Margith
Nu måste jag lägga in en liten varning:
prova inte att sätta tänderna i 2:an!!
Jag har letat runt på nätet (i förhoppning att hitta ett svenskt namn) och då hittar jag info om att vissa i detta släkte hör hemma under medicinalväxter fear.gif
Snälla ni; ät inte på dem!
Jag hittar ingen info om att de ska vara giftiga; "but better safe than sorry"

Lady Hamilton
CITAT (Margith @ 11-03-2009, 14:39) *
prova inte att sätta tänderna i 2:an!!..... detta släkte hör hemma under medicinalväxter fear.gif ....Snälla ni; ät inte på dem!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Och detta skall var Sveriges seriösate trädgårds site? a0a.gif a0a.gif a0a.gif ........och där måste vi gå ut och VARNA varandra för att INTE ÄTA UPP sådderna ..............
Rosmarin
CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 08:26) *
Bingo! Nu har jag en "rad"! yahoo.gif I & II & III

Grattis! Det måste väl bli en storvinst till dig!?

CITAT (Lady Hamilton @ 11-03-2009, 14:53) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Och detta skall var Sveriges seriösate trädgårds site? a0a.gif a0a.gif a0a.gif ........och där måste vi gå ut och VARNA varandra för att INTE ÄTA UPP sådderna ..............

rotfl.gif a0a.gif
Maggan H
Jag vill också ha Bingo, -cry-.gif jag ÄLSKAR bingo, naughty.gif ifall nu ingen har förstått att jag är ett tävlingsfreak! flirting.gif Har för tillfället fullt upp med extrajobb både på jobbet och hemma och hinner knappt ut o vattna, än mindre granska med lupp.... blink.gif Fast dom är i alla fall sådda, Margiths I-III!

CITAT (Margith @ 11-03-2009, 14:39) *
prova inte att sätta tänderna i 2:an!!
Jag har letat runt på nätet (i förhoppning att hitta ett svenskt namn) och då hittar jag info om att vissa i detta släkte hör hemma under medicinalväxter fear.gif
Snälla ni; ät inte på dem!

OCH jag lovar att hålla mig i skinnet och INTE provsmaka sådderna mer..... biggrin.gif
Solstorm
Nu kommer det groddar i krukan som jag märkt med Marith 2 inte rosenvial.
Kajsa i Arvika
Margith 3 har sett dagens ljus under natten.. blink.gif

Margith 2 vägrar att flyta.. ska jag så'na ändå tycker ni?
Anki V
Att Margith II skulle flyta har jag missat.... wacko.gif

Jag sådde efter ett dygn i blöt och det ha i alla fall grott så ner mä na bara.

/Anki
Lady Hamilton
Jo men visst skulle den flyta g.gif så stog det ju i beskrivningen yes.gif Själv använde jag "roddbåt" för att hämta upp den innan plantering och den har grott sååå fint wub.gif
Margith
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 11:38) *
Jo men visst skulle den flyta g.gif så stog det ju i beskrivningen yes.gif

Ähhh, alltså, vilken beskrivning har ni läst? confused.gif
Jag skrev att de skulle SVÄLLA, i min värld är inte det samma sak som att de ska flyta... g.gif

Men det är klart, sväller de nog mycket kanske de flyter, inte vet jag giggle.gif
Lady Hamilton
CITAT (Margith @ 14-03-2009, 11:49) *
Ähhh, alltså, vilken beskrivning har ni läst? confused.gif

shy.gif ....det stod så när jag läste UTAN glasögon..........
Kajsa i Arvika
Svälla.. flyta.. flyta.. svälla... e nog störra chans att man flyter av att man sväller än att man sväller av att flyta.. om inte man sväljer väldigt mycket vatten då ev i samband med själva flytandet.. Fast då borde man väl egentligen sjunka.. confused.gif
Vet att jag har sått av de är fröerna förut i år iaf.. men tror ni att jag kommer ihåg vad det e för den skull... nähäejdå.. inte det inte.. duh.gif
Rosmarin
Nu gror det i I, II och III här. Det är ordentlig fart på dem. tummenupp.gif
Maggan H
Mina varken svällde, flöt eller sjönk, de blev bara mer el mindre avspolade ett par timmar.... flirting.gif För jag glömde att lägga dom i blöt! whistling.gif Men jag har sått Adzukibönor och nog har dom här svarta fröna( II ) ett likartat utseende bortsett från färgen.

Jag har en yttepytte liten grodd i nr 1 men jag kan inte svära mig fri från att det är en björk.... coolgleam.gif

Lägg in bilder på groddarna så vi kan jämföra! Jag måste se så jag kan utesluta björkarna! ranting.gif
Margith
Jag fuskade lite.
När jag skickade fröerna till er, planterade jag mina, så jag ligger ett par dagar före er.
Min 1:a ser ut så här nu:

[attachment=31940:090314_009.jpg]

2:an ser ut så här:

[attachment=31941:090314_018.jpg]

3:an får ni ingen bild av. Jag har redan skolat ut mina och en bild av dem skulle bara bli för lätt naughty.gif

2:an är en dålig bild, men håll med om att ingen av dem ser ut som björk?
Bönor känns som fel spår också.....
Anki V
Sådär ja, nu har jag också skolat ut M-III.

Minst två av dom (minst) kommer att bli en annan färg än den jag inte är så förtjust i yes.gif .

De här plantorna ska få följa med mig upp till stugan där både sniglar och tvestjärtar håller sig i skinnet. Ingen "snigelmat" här inte laugh.gif !

I och II har jag fortfarande ingen gissning på men mina ser ut som Margiths fast en par tre dagar yngre.

Kan II vara något som klättrar kanske? g.gif

/Anki
Maggan H
Det Är en björk... -cry-.gif Ingen grodd som liknar dina, Margith.
Eva i Höga
Japp, nu är jag lycklig, groddar i Margith I, II o III! Måtte jag nu kunna hålla liv i dem! -fear-.gif
Margith
CITAT (Maggan H @ 14-03-2009, 17:06) *
Det Är en björk... -cry-.gif Ingen grodd som liknar dina, Margith.

Själv är jag en framstående björkodlare, med många års erfarenhet, men björkarna brukar dyka upp i utesådderna dunno.gif

Här får du en bild på omplanterad nr 3:
Känns den igen?

Äsch, namnlappen syntes ju.....
Lady Hamilton
CITAT (Margith @ 14-03-2009, 19:18) *
Själv är jag en framstående björkodlare, med många års erfarenhet, men björkarna brukar dyka upp i utesådderna dunno.gif

Här får du en bild på omplanterad nr 3:
Känns den igen?

Äsch, namnlappen syntes ju.....

thanks.gif nu skall jag gissa
Margith
Grattis Ladyn, visst hade du rätt flirting.gif

Men för er som inte hann se bilden kommer den nu igen, denna gång förhoppningsvis utan namnlapp naughty.gif

[attachment=31945:Namnl_st_1_kopiera.jpg]
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 14-03-2009, 16:53) *
Sådär ja, nu har jag också skolat ut M-III.....
.....Minst två av dom (minst) kommer att bli en annan färg än den jag inte är så förtjust i yes.gif .....
/Anki

Hur kan du veta färgen redan nu? g.gif

rotfl.gif rotfl.gif .....snälla snälla snälla......måste få veta....hur du kunnat räkna ut detta.....snälla snälla snälla.... rotfl.gif rotfl.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 23:52) *

rotfl.gif rotfl.gif .....snälla snälla snälla......måste få veta....hur du kunnat räkna ut detta.....snälla snälla snälla.... rotfl.gif rotfl.gif

a0a.gif a0a.gif Sorry Ladyn, måste ju få passa på att skratta när man får schansen.........snälla, snälla, snälla.....själv har jag inte en susning om vare sig det ena eller det andra dunno.gif
blomkronan
Här har 1:an och 3:an kommit... och jag har inte en susning... som vanligt.
Men jag ska nog ge mig på en gissning på 3:an iallafall giggle.gif
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 14-03-2009, 23:52) *

Man ser det på att stjälken är mörkare.....man kan alltså bara se om det blir en mörk eller en ljus blomma. I alla fall så har det stämt ganska så bra när jag sått dessa tidiare.

/Anki
Lady Hamilton
CITAT (Anki V @ 15-03-2009, 08:08) *
....I alla fall så har det stämt ganska så bra när jag sått dessa tidiare......

/Anki

Aha, då får jag bara ljusa då?
Anki V
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2009, 10:13) *
Aha, då får jag bara ljusa då?

Du ser skillnaden.... även om bild ett är lite suddig, eller hur?
[attachment=31986:003__Large_.JPG][attachment=31987:004__Large_.JPG]

Margith har ju redan postat en bild på plantan så då kanske det inte gör något att jag fotat stjälken blush.gif

/Anki
Maggan H
Felgissning igen! Grrr! Men denna, dvs 2an, har jag aldrig sått... g.gif
Margith
Jag är lite tveksam till din teori Anki.
Den här växten finns med både ljusa och mörka blad. Jag skulle alltså säga att du har fått upp iaf en som kommer att bli mörkbladig.
Men du kanske har rätt, jag har aldrig tänkt på att man kanske kan se blomfärgen på stjälken shy.gif

Angående 2:an är det inget som klättrar.
Anki V
Jag förstår din tveksamhet och du har säkert rätt flirting.gif .

Det finns inte speciellt mycke ”vetenskap” bakom min slutsats blush.gif . Jag sådde 40 plantor i fjol och på dessa stämde det.

Men jag tror inte urvalet räcker till en artikel om hur man kan selektera frösådder på stjälken rotfl.gif .

/Anki
Solstorm
Margith den tredje har tittat fram här idag.
Kajsa i Arvika
Margith den första kikar upp.. tummenupp.gif
Eva i Höga
Har ju lovat att jag inte ska gissa nån mer gång för det blir bara fel, lik förbaskat pm:ade jag Margith med en gissning! Säger hon nu att det är fel stänger jag av datorn och öppnar inte mer i vår..... angry.gif
Lady Hamilton
trostar.gif Jo Eva......du är inte ensam Jag kunde gissa på en bara eftersom jag råkade se bilden
Eva i Höga
hihi, jag har gissat rätt (men jag har fuskat)! blush.gif
Margith
Eva har inte alls fuskat (iaf inte mer än vissa andra giggle.gif )
Och när hon skriver så här:

"Säger hon nu att det är fel stänger jag av datorn och öppnar inte mer i vår..... angry.gif"

måste jag ju bara göra en liten insats, eller hur?

Nu tror jag att alla har klurat ut vad mina fröer nr 3 är för något.
Skulle det vara så att det fortfarande är nån som inte vet PM:a mig, så berättar jag.

Anki!
Eftersom även jag brukar ha åtminstone 40 st av de här varje år + att jag ju nu har skickat lite fröer kors och tvärs över landet... tror du inte att vi har ett urval som räcker till en artikel om hur man eventuellt kan selektera frösådder på stjälken, framåt hösten? kompiskram.gif
Jag blev helt enkelt lite orolig att du ska bli besviken på dem. Mina mörkbladiga har jag med vita, aprikosa och mörklila blommor. Vilken/vilka färger du inte gillar vet jag inte, men de här korsar sig hej vilt och fröerna jag skickat är tagna i min egen trädgård förra hösten.

Men hur är det med min 1:a och 2:a???
Ingen har kommit på vad det är och jag har fått väldigt få gissningar.
Behöver ni hjälp??

Eva i Höga
Mina sådder har inte kommit så långt så det är omöjligt att gissa än för en sån lekman som jag är! Men kom gärna med en liten klurig ledtråd. kram2.gif
Maggan H
CITAT (Margith @ 17-03-2009, 16:11) *
Eva har inte alls fuskat (iaf inte mer än vissa andra giggle.gif )
Och när hon skriver så här:

"Säger hon nu att det är fel stänger jag av datorn och öppnar inte mer i vår..... angry.gif"

måste jag ju bara göra en liten insats, eller hur?

Nu tror jag att alla har klurat ut vad mina fröer nr 3 är för något.
Skulle det vara så att det fortfarande är nån som inte vet PM:a mig, så berättar jag.

Anki!
Eftersom även jag brukar ha åtminstone 40 st av de här varje år + att jag ju nu har skickat lite fröer kors och tvärs över landet... tror du inte att vi har ett urval som räcker till en artikel om hur man eventuellt kan selektera frösådder på stjälken, framåt hösten? kompiskram.gif
Jag blev helt enkelt lite orolig att du ska bli besviken på dem. Mina mörkbladiga har jag med vita, aprikosa och mörklila blommor. Vilken/vilka färger du inte gillar vet jag inte, men de här korsar sig hej vilt och fröerna jag skickat är tagna i min egen trädgård förra hösten.

Behöver ni hjälp??

Sådde min I i förrgår och den gror idag, med yttepytte röda små groddar.... Omöjlig att gissa på än så länge alltså... Ännu värre i II för den har inte grott än! devil.gif
Ang III, är det blandade färger? Den är ju inte helt fröäkta.... Vilken färg hade mamman?
Anki V
CITAT (Margith @ 17-03-2009, 16:11) *
Anki!

Behöver ni hjälp??

Ingen risk att jag blir besviken…. I fjol så sådde jag från ”fådda frön” och de blev helt underbara plantor i blandade färger med en övervikt mot lila wub.gif .

De vita och röda kaktusar jag köpt stora knölar till blev alla gula….men jisses vilka stora blommor det blev.

Jag brukar påstå att jag inte gillar gula blommor men trots det så finns det många gula växter hos mig……så jag tror jag ljuger shy.gif .

I år hade jag inte tänkt så några Matgith III på grund av platsbrist och att det lätt blir alldeles för många. De 5 plantor det blev av dina frön är precis lagom.

Visst, jag tror säkert att vi kan få till en vetenskaplig artikel……lite kul vore det också laugh.gif . Jag kan ta på mig att sammanställa resultaten.

Dina Busfrön I och II är alldeles för små än. I:an håller precis på att få sitt första bladpar och II:an har just slängt av sig mössan. Gissningar kommer….om det nu inte är den där helikopterbusken jag gissade på tidigare wacko.gif . Kan du komma på några kluriga ledtrådar så tas de tacksam emot.

/Anki

stennie
Fullt med groddar i Margith 1 !!! yahoo.gif
Maggan H
Nu äntligen gror Margith den tredje! En i alla fall!
Dito Verde
CITAT (Anki V @ 17-03-2009, 17:18) *
Visst, jag tror säkert att vi kan få till en vetenskaplig artikel……lite kul vore det också laugh.gif . Jag kan ta på mig att sammanställa resultaten.

Jag bidrar gärna med nämnardata om ni vill. Jag kan dokumentera mina och skicka resultatet till Anki. Ju fler desto säkrare resultat. Säg till vad som ska mätas i så fall.
/p
Maggan H
CITAT (Maggan H @ 18-03-2009, 13:45) *
Nu äntligen gror Margith den tredje! En i alla fall!

Äsch, jag menar så klart Margith den Andre! 2 st har grott nu! tummenupp.gif
Anki V
Är det dags att skola om Margith II nu?
[attachment=32237:002__Large_.JPG]

Föresten så har det just grott en till så det verkar som om man inte ska slänga sådden för tidigt om nu inte alla frön grott.

Margith……Det är ingen klättrare skrev du men är det en krukväxt eller ska man ha den på friland? Hur hög blir den på ett ungefär? Var fröna härstammar ifrån tror jag att jag räknat ut men det kanske inte är någon ledtråd g.gif .

Busfrö I har precis fått sina första små riktiga blad men än är det inget jag känner igen.

/Anki
Margith
Jaah du Anki, frågar du mig om det??
Jag sa ju redan från början att jag aldrig sått dem förut.
Det "rätta" svaret vet jag alltså inte, men jag skolade om mina igår tongue.gif
Och då såg de ut som dina + 2 dagar laugh.gif .

Vad det kan tänkas vara?
Du har alldeles rätt i att både I och II har sina rötter "Down under"

Jag hittar inte exakt den här i min Botanica, men släktet omfattar ungefär 1200 träd och buskar. Träden verkar kunna bli uppemot 30 meter medan några av de buskväxande håller sig på ett par meter.
Givaren av fröerna tyckte nog att det här var så vanliga fröer att höjd och bredd och sådana saker behövde de inte upplysa om a0a.gif

Den utmaning jag pratade om från första början handlar alltså om att få dem att överleva hos oss.
Friland är nog ganska dödsdömt... iaf hos dig och mig...

1:an hittar jag i min Botanica. Släktet trodde jag faktiskt att ni skulle komma på. Fröer från det här släktet finns att köpa i Sverige. Vi ser den nog som en 1-åring här, men den går att övervintra som krukväxt.

Fick ni lite hjälp nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon