|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2009, 09:17)  Som jag skrev tidigare är det nog ett sätt att skriva av sig frustrationen och samtidigt få lite tröst och råd. Ingen person eller företag nämns vid namn så något förtal är det inte frågan om. Det är inte första gången jag sett såna här inlägg. Håller med här. Och såpass känner vi ju Bettson att vi vet att hon inte är nån "skvallerkärring" och skriver det här för att sätta dit nån annan.
CITAT (Bettson @ 10-06-2009, 21:38)  ........ timid och snäll och gjorde allt jag ville. ......... ......... det var viktigt det var gjort på mitt sätt........ .........inte arbeta efter eget huvud......... ......... tvingade att dela rum.........mitt kontor........
Finns det någon som ställer upp på att jobba under de premisserna, inte ens en dresserad apa skulle jag tro. Hela inlägget får mig att misstänk att skribenten inte är mogen nog att vara chef med personalansvar. Gita
Kan du inte leta upp allt som den här personen också gjorde och inte gjorde? Vore ju kul att jämföra lite.
Håller med gossen om att det är ett sätt att "få skriva av sig" i en jobbig situation.
Sedan om det är rätt eller inte att hänga ut någon på ett allmänt forum, kan ju diskuteras. Jag tror inte ett slutet forum skulle vara bättre. Det finns säkert flera som känner en där med.
Men här hängs det mesta ut, ifrån sjuka barn till taskiga äkta hälfter eller oförstående föräldrar. Ett småpratsforum är väl till för allt, inte bara väder och vind.
Om någon nu orkar att leta upp bettsons riktiga namn och sedan arbetsplats för att "skvallra" så säger det nog mera om den personen än om bettson.
Bettson behövde skriva av sig i en jobbig situation,som så många andra gör. Låt henne få göra det, utan att hugga huvudet av henne, för att det "kanske" inte är ok. på ett forum som odla.
Empati och några tröstande ord och goda råd...Det kostar ett inlägg.
Vi är nog ganska många som vädrat våra tankar här. Det har gällt grannar, kommunanställda, anställda, chefer och en massa andra också. Alla vädrar vi våra synpunkter om människor på ett eller annat vis.
Tur är väl att detta forum finns, så vi just kan vädra av oss på detta viset. Halva trösten är ju ändå att få skriva av sig. Att vi andra här på forumet sen kan tycka, angående luftandet, är väl också bra. Den som då har fått lufta av sig, kan kanske se saker och ting i ett annat ljus helt enkelt.
Gossen Ruda
12-06-2009, 13:24
Systemet med "Någon att tala med" är alldeles utmärkt och på nätet fungerar det nästan som katolikernas bikt, ingen vet vem den andre är. Var en gång och fixade med telefonväxeln hos jourhavaden präst här i Göteborg. Inget konfidentiellt avhandlades mellan oss men det framgick klart att inte vem som helst kunde sitta där och svara. Det gällde att ha ett mentalt filter inkopplat.
skogstroll
12-06-2009, 13:43
ibland kanske man inte har någon att prata med, så länge man inte lämnar ut namn eller detaljer eller helt uppenbart går ut med sitt eget namn... så är det väl inte hela världen?
Lösa internt kan man ju också ha prövat utan resultat (jag vet jag har försökt utan resultat)... så jag ventilerar hellre på nätet än att släpar med allt elände hem till sambon som ju för övrigt har hört allt elände 1000 gånger redan
Gossen Ruda
12-06-2009, 14:12
Delad glädje är dubbel glädje, delad olycka är halverad olycka. Normala matteregler gäller inte på det psykiska.
Monica M zon 4
12-06-2009, 14:54
Det måste finnas bättre sätt att reda ut problemen än att ventilera dem på ett öppet forum. Jag tycker man ska tänka sig för väldigt noga när man hänger ut folk på nätet. Oavsett om det är grannen, maken eller snabbköpskassörskan. Det blir så väldigt lätt missuppfattningar. Är man dessutom i en högre maktposition än den man rackar ner på känns det inte bra alls. Periodvis har tongångarna mellan olika forumister varit hårda och folk har i vredesmod slutat vara på vårt forum. Sånt tycker jag inte känns bra alls.
Gunilla T
12-06-2009, 15:08
Ja, Monica jag håller med dig. Jag blir alltid illa berörd när enskilda personer diskuteras på nätet.
Alla råd är inte alltid goda heller och framförallt så behöver inte den som ger råd ta några konsekvenser.
Självklart behöver en chef ha ett forum där frustrationer hanteras - chefen har kanske en chef och då är det den personen som skall fungera som bollplank eller container. Är man högste chef så är det nog så viktigt att det i anställningskontraktet finns skrivet rätten till stöd. Det kan se ut på olika sätt, handledning, rätten till coach eller mentor men någon form av mentalt stöd och avlastning bör finnas.
CITAT (skogstroll @ 12-06-2009, 14:43)  ibland kanske man inte har någon att prata med, så länge man inte lämnar ut namn eller detaljer eller helt uppenbart går ut med sitt eget namn... så är det väl inte hela världen?
Lösa internt kan man ju också ha prövat utan resultat (jag vet jag har försökt utan resultat)... så jag ventilerar hellre på nätet än att släpar med allt elände hem till sambon som ju för övrigt har hört allt elände 1000 gånger redan Håller med...
Aqvakul
12-06-2009, 17:09
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-06-2009, 15:54)  Det måste finnas bättre sätt att reda ut problemen än att ventilera dem på ett öppet forum. Jag tycker man ska tänka sig för väldigt noga när man hänger ut folk på nätet. Oavsett om det är grannen, maken eller snabbköpskassörskan. Det blir så väldigt lätt missuppfattningar. Är man dessutom i en högre maktposition än den man rackar ner på känns det inte bra alls. Periodvis har tongångarna mellan olika forumister varit hårda och folk har i vredesmod slutat vara på vårt forum. Sånt tycker jag inte känns bra alls. och jag är mer inne på Monicas linje...
Man får väl hoppas att kvinnan som diskuteras inte är odla-intresserad
smörblomma
12-06-2009, 20:45
Man skall inte tro på allt man läser. En del människor saknar uppmärksamhet och hittar på historia.
caprifol
12-06-2009, 22:30
Det låter som en mardrömssituation och något råd har jag egentligen inte - bara en undran. Du skriver i inledningen att du fick din chef att gå med på en anställning. Det innebär alltså att du inte är högsta chefen på arbetet? Var kommer denna din chef in då? Kanske har han/hon det yttersta ansvaret för anställningen? Då borde du förhoppningsvis kunna få hjälp och stöd med detta.
CITAT (Monica M zon 4 @ 12-06-2009, 15:54)  Det måste finnas bättre sätt att reda ut problemen än att ventilera dem på ett öppet forum. Jag tycker man ska tänka sig för väldigt noga när man hänger ut folk på nätet. Oavsett om det är grannen, maken eller snabbköpskassörskan. Det blir så väldigt lätt missuppfattningar. Är man dessutom i en högre maktposition än den man rackar ner på känns det inte bra alls. Periodvis har tongångarna mellan olika forumister varit hårda och folk har i vredesmod slutat vara på vårt forum. Sånt tycker jag inte känns bra alls. Och jag tror absolut inte att Bettson startade den här tråden för att tongångarna skulle bli hårda och få några att lämna forumet. Dumheter! Synd att ni inte känner Bettson bättre än så.  Du vet vilka som är dina kompisar här....
Aqvakul
13-06-2009, 07:44
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 07:50)  Och jag tror absolut inte att Bettson startade den här tråden för att tongångarna skulle bli hårda och få några att lämna forumet. Dumheter! Det är det väl ändå ingen som tror. Jag har aldrig ifrågasatt Bettsons uppsåt. Man kan väl föresten vara vänner även om man ibland tycker olika.
CITAT (Aqvakul @ 13-06-2009, 08:44)  Det är det väl ändå ingen som tror. Jag har aldrig ifrågasatt Bettsons uppsåt. Man kan väl föresten vara vänner även om man ibland tycker olika. Så du menar att Monica skrev så utan att det hade med den här trådens ämne att göra? Jag tycker det är jätteäckligt med champinjoner!
Det är väl det som är så skönt på detta forumet. I de allra flesta fall kan man tycka olika, utan att för den skull bli idiotförklarad.
Tyvärr händer det dock bara, att vissa alltid ska gå emot vissa, bara för sakens skull.
CITAT (MariaS @ 13-06-2009, 08:50)  Det är väl det som är så skönt på detta forumet. I de allra flesta fall kan man tycka olika, utan att för den skull bli idiotförklarad.
Tyvärr händer det dock bara, att vissa alltid ska gå emot vissa, bara för sakens skull. Känns inte riktigt som att vi befinner oss på samma forum även om jag vet att vi gör det  Jag delar inte alls din uppfattning och tycker det blir dålig stämning i nästan varenda tråd. Det är inte många här som tål andra åsikter och värderingar, utan måste genast gnälla, klaga och berätta hur fel det är.
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 07:50)  Synd att ni inte känner Bettson bättre än så.  Du vet vilka som är dina kompisar här.... Hur menar Du? Är det avgörande vem som står bakom ett inlägg? Nu känner jag inte sign, Bettson ,lika lite som jag känner sign Berith, men fick intrycket att den som skrivit startinlägget är en ganska självgod person, som på ett ganska nedlåtande sätt hänger ut sin personal och att det största problemet kan vara att personen i fråga inte borde vara chef. Gita
CITAT (Gita @ 13-06-2009, 09:10)  Hur menar Du? Är det avgörande vem som står bakom ett inlägg? Nu känner jag inte sign, Bettson ,lika lite som jag känner sign Berith, men fick intrycket att den som skrivit startinlägget är en ganska självgod person, som på ett ganska nedlåtande sätt hänger ut sin personal och att det största problemet kan vara att personen i fråga inte borde vara chef. Gita Jo men visst är det väl så? Att det många gånger är avgörande vem som skriver vad. Och om du fått uppfattningen att Bettson är en självgod och nedlåtande person så har du nog helt fel.
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 09:26)  Jo men visst Birgit, är det väl så? Att det många gånger är avgörande vem som skriver vad.
Och om du fått uppfattningen att Bettson är en självgod och nedlåtande person så har du nog helt fel. Nu är det så här att jag en gång i tiden av naivitet skrev inlägg under mitt eget namn, efter ett antal mycket obehagliga händelser lärde jag mig att man måste vara anonym. Jag har vid flera tidigare tillfällen bett och vädjat att de som händelsevis känner till mitt riktiga namn att respektera mitt val . Så lilla Berith jag tycker att det är lågt, hänsynslöst ,respektlös och inte så lite korkat det Du gör, och detta bara för att jag har en annan åsikt än Du. Det Du håller på med är inte god "netikett" Gita
Visste inte om det där så jag ändrar genast i mitt tidigare inlägg. Däremot får du ändra i citatet! Menar du att du fått obehag av ditt sätt att skriva och vara här på odla? Inte trevligt sånt.
CITAT (Nauti @ 13-06-2009, 09:03)  Känns inte riktigt som att vi befinner oss på samma forum även om jag vet att vi gör det  Jag delar inte alls din uppfattning och tycker det blir dålig stämning i nästan varenda tråd. Det är inte många här som tål andra åsikter och värderingar, utan måste genast gnälla, klaga och berätta hur fel det är. Och jag tycker nog som maria S att det går att ha olika åsikter utan att man behöver bli ovänner. Visst kan stämningen ibland bli rå, men allt beror ju på hur man tolkar det som skrivs.
henriks
13-06-2009, 10:31
Med en viss risk för att få skit för att vara okänslig:
Varför diskuterar ni regler för att kunna säga upp en anställning? Om beskrivningarna i denna tråden stämmer finns det mer än nog med skäl för AVSKED! Skillnaden mellan avsked och uppsägning är uppenbar, en anställd som grovt missköter sina uppgifter och dessutom kommer med vad jag tolkade som sexuella trakasserier, kan du skicka hem på dagen, utan uppsägningstid MEN, det gäller att du har rejält torrt på fötterna när det börjar blåsa, för du kan lugnt räkna med att vederbörande går till facket och gnäller. Har du bevis för de anklagelser du framför här i tråden - skicka hem henne omedelbart, har du inga bevis - håll käft och skaffa det!
Att inte ta tag i saken och göra slut på "lidandet" får mig att fundera på om du borde vara chef överhuvudtaget? Det verkar ärligt talat som om du inte fungerar i den rollen.
Det värsta jag vet, oavsett stämning för övrigt är att vissa har som vana att i tid och otid lägga sig i och få i gång ett tjafs med personer de inte har så gott öga till. Jisses, har man tjafsat med någon för flera månader sedan, glöm det och gå vidare för guds skull!
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 11:23)  Visste inte om det där så jag ändrar genast i mitt tidigare inlägg. Däremot får du ändra i citatet! Menar du att du fått obehag av ditt sätt att skriva och vara här på odla? Inte trevligt sånt.  Snälla Du, syftet har Du väl uppnått. Det var flera år sedan jag bytte signatur så jag gissar att det innebar ett visst letande för att hitta mitt namn. Gita
CITAT (Anma @ 13-06-2009, 11:31)  Det värsta jag vet, oavsett stämning för övrigt är att vissa har som vana att i tid och otid lägga sig i och få i gång ett tjafs med personer de inte har så gott öga till. Jisses, har man tjafsat med någon för flera månader sedan, glöm det och gå vidare för guds skull! Word
CITAT (Anma @ 13-06-2009, 11:31)  Det värsta jag vet, oavsett stämning för övrigt är att vissa har som vana att i tid och otid lägga sig i och få i gång ett tjafs med personer de inte har så gott öga till. Jisses, har man tjafsat med någon för flera månader sedan, glöm det och gå vidare för guds skull! Ett öga för ett öga, en tand för en tand... jag tror Bettsson "ljuger för att få uppmärkamhet" och så funderar jag på att göra en klassisk Bettsson och kontakta hennes man för att få honom att förstå vilken olämplig samlevnadspartner hon är... Jävla kossa...
CITAT (Grå @ 13-06-2009, 11:35)  Ett öga för ett öga, en tand för en tand... jag tror Bettsson "ljuger för att få uppmärkamhet" och så funderar jag på att göra en klassisk Bettsson och kontakta hennes man för att få honom att förstå vilken olämplig samlevnadspartner hon är...
Jävla kossa... Och där passerades lågvattenmärket för den här tråden. Är du långsiktig Grå???? Hämnd drabbar bara en själv och det är bara du som mår dåligt av den. "öga för öga" undra på att det är krig i världen....
CITAT (Grå @ 13-06-2009, 11:35)  Ett öga för ett öga, en tand för en tand... jag tror Bettsson "ljuger för att få uppmärkamhet" och så funderar jag på att göra en klassisk Bettsson och kontakta hennes man för att få honom att förstå vilken olämplig samlevnadspartner hon är...
Jävla kossa... Jag ser ironin i det hela (hoppas att den finns där i varje fall), men du kände dig träffad av mitt inlägg. Bra.  Nu kan jag bara hoppas att fler som bör känner sig lika träffade. Edit: särskrev ord som råkade hamna ihop.
CITAT (pejori @ 13-06-2009, 11:39)  Är du långsiktig Grå????   Ja, det kan man säga kanske. Jag föddes på lång sikt... Jag har sparat dina påhopp i hjärtat också Pejori, du kanske får tillbaka dem en dag.
CITAT (Gita @ 13-06-2009, 11:33)  Snälla Du, syftet har Du väl uppnått. Det var flera år sedan jag bytte signatur så jag gissar att det innebar ett visst letande för att hitta mitt namn. Gita Men jösses, jag hade inget syfte med att skriva ditt namn i inlägget. Det är många här som bytt signatur, en del har lagt till sitt namn och en del har tagit bort det. Jag hade ingen aning om att du plockat bort ditt av nån speciell anledning! Jag letade inte alls, jag kom ihåg att du hette det förut, precis som jag gör med några andra också. Finns ju till och med dom som har det i signaturen, att förut hette jag si men nu heter jag så.
CITAT (Grå @ 13-06-2009, 11:51)   Ja, det kan man säga kanske. Jag föddes på lång sikt... Jag har sparat dina påhopp i hjärtat också Pejori, du kanske får tillbaka dem en dag. Det är inga påhopp min vän, det är fakta. Jag är rätt hårdhudad, så dom påhoppen bjuder jag på. Som sagt, den enda som mår dåligt av att hela tiden tänka på hämnd, är du.
CITAT (pejori @ 13-06-2009, 11:55)  Det är inga påhopp min vän, det är fakta. Jag är rätt hårdhudad, så dom påhoppen bjuder jag på. Som sagt, den enda som mår dåligt av att hela tiden tänka på hämnd, är du.  Jag tänker inte på det hela tiden, jag passar på när ni sitter och slår er själva för bröstet. Ha en trevlig helg, min sköna.
CITAT (Grå @ 13-06-2009, 11:56)  /.../ Ha en trevlig helg, min sköna. Detsamma till dej gullet.
Grå Jag tycker du har varit jätteduktig med att hålla ditt nyårslöfte, synd att bryta det nu va?
Solstorm
13-06-2009, 11:38
Jag brukar läsa Bettsons inlägg (fast de kommer inte så ofta numera) och tycker att hon skriver balanserat, vettigt och genomtänkt. Jag förstår inte pratet om att hänga ut någon. Jag har aldrig förstått vilken stad Bettson kommer ifrån eller var hon jobbar. Är det någon här som av det hon skrivit kan förstå vem kvinnan är?
Om kvinnan själv läser och förstår att det gäller henne så är det ju bara bra om hon förstår hur hon uppfattas.
Vi har haft det lugnt här på forumet ett tag, kunnat diskutera och ha olika åsikter utan att någon blivit oförskämd eller kallat varandra saker. Håll nyårslöftet och förstör inte för andra!
Nyårslöftet var att sluta bråka med folk på diskussionsforum. Varken Bettsson eller Pejori tillhör den kategorin i mina ögon. Touché.
Men som ni vill. Slutskrivet för mig i den här tråden. Kontentan är att det är nog inte så jävla lätt att jobba ihop med en psykopat.
CITAT (Grå @ 13-06-2009, 14:15)  Nyårslöftet var att sluta bråka med folk på diskussionsforum. Varken Bettsson eller Pejori tillhör den kategorin i mina ögon. Touché.
Men som ni vill. Slutskrivet för mig i den här tråden. Kontentan är att det är nog inte så jävla lätt att jobba ihop med en psykopat. ...... Edit: ångrade mig. Låter dig stå för barnsligheterna.
CITAT (Solstorm @ 13-06-2009, 12:38)  Om kvinnan själv läser och förstår att det gäller henne så är det ju bara bra om hon förstår hur hon uppfattas. Tror faktiskt det kan vara till nackdel för den som startade tråden om detta skulle ske.
Aqvakul
13-06-2009, 15:00
CITAT (pejori @ 13-06-2009, 15:02)  Det är bra Pejan att du inte tar åt dig. Tyvärr är det nog värre för Bettson.
Det finns en aspekt till på tilltaget att lägga ut en underställd på det sätt som sign. Bettson gör, nämligen vad tycker företagsledningen om det hela. Det ger ju verkligen ingen god reklam för företaget och på den lilla ort det är frågan om är finns det inte allt för många företag att välja bland, och vill man verkligen ta reda på vem Bettson är ,och då får man ju företaget på köpet, så är det inte särskilt svårt om man är det minsta datakunnig. Gita P.s Som jag sa så vet jag inte vem Bettson är, men jag vet i vilken ort hon bor.D.s
CITAT (Gita @ 13-06-2009, 16:52)  Det finns en aspekt till på tilltaget att lägga ut en underställd på det sätt som sign. Bettson gör, nämligen vad tycker företagsledningen om det hela. Det ger ju verkligen ingen god reklam för företaget och på den lilla ort det är frågan om är finns det inte allt för många företag att välja bland, och vill man verkligen ta reda på vem Bettson är ,och då får man ju företaget på köpet, så är det inte särskilt svårt om man är det minsta datakunnig. Gita P.s Som jag sa så vet jag inte vem Bettson är, men jag vet i vilken ort hon bor.D.s Jag tycker faktiskt inte du ska hota henne så. Att Bettson öht skrev här beror säkert på att hon visste att det fanns såna hon kunde lita på. Som jag skrev förut, du vet vilka som är dina kompisar!
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 17:03)  Jag tycker faktiskt inte du ska hota henne så. Att Bettson öht skrev här beror säkert på att hon visste att det fanns såna hon kunde lita på. Som jag skrev förut, du vet vilka som är dina kompisar!  Jag hotar inte, jag vill bara visa på att man inte är särskilt anonym på nätet. Betr. att jag vet vilken liten ort det är frågan om så beror det på att Bettson själv i ett inlägg för fem år sedan berättade att hon bor i lilla lugna xxxxxxxGita P.sVill bara tillägga att Du inte kan jämföra att anförtro en kompis något i förtoende och lägga ut något på internet åtkomligt för alltid och för hela världen. Även om denhär tråden raderas/stängs så ligger inlägget kvar någonstans. Slutligen tycker jag helt enkelt inte om när man klankar ner på en anställd som inte får en rimlig chans att ge sin version.D.s
CITAT (Gita @ 13-06-2009, 17:21)  Jag hotar inte, jag vill bara visa på att man inte är särskilt anonym på nätet. Betr. att jag vet vilken liten ort det är frågan om så beror det på att Bettson själv i ett inlägg för fem år sedan berättade att hon bor i lilla lugna xxxxxxx Gita  Och jag hittade just en gammal tråd - som jag inte kom ihåg - där  berättar att hon bytt signatur från sitt namn till ett annat. Jaja...  Letade du upp den tråden eller kom du ihåg från fem år tillbaka?
CITAT (Berith @ 13-06-2009, 17:28)   Och jag hittade just en gammal tråd - som jag inte kom ihåg - där  berättar att hon bytt signatur från sitt namn till ett annat. Jaja...  Letade du upp den tråden eller kom du ihåg från fem år tillbaka? En ganska väsenlig skillnad, jag la inte ut vart hon bor. Gita
CITAT (Gita @ 13-06-2009, 17:31)  En ganska väsenlig skillnad, jag la inte ut vart hon bor. Gita Skillnad på vad...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|