Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Grå
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 16:36) *
Är det över huvud taget tillåtet att odla hampa?

Ja, det finns vissa sorter som är tillåtna att odla som inte innehåller narkotiska substanser.
Nauti
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20) *
Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter.
När är det nödvändigt att använda kläder med animaliskt ursprung?

CITAT
Till slut blir dom tvungna att klippa sig och skaffa ett jobb, och sedan mognar dom till och har inte tid och ork att bråka längre
Vad menar du? De flesta som håller på med djurrätt brinner verkigen för det och orkar med det oavsett om de har jobb. Det är ju knappast en majoritet av djurrättsaktivisterna som är långhåriga arbetslösa hippies. Att mogna handlar till stor del om att ta ansvar. Jag känner ett ansvar för den planet vi bor på, för djur och natur och gentemot andra människor och kommande generationer. Är det någonting omoget barnsligt beteende som borde växa bort menar du?

CITAT
Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren unsure.gif
Nej, men om man värnar om djuren så är det minsta man kan göra att låta bli att bidra till deras lidande.

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 16:37) *
Ja, det finns vissa sorter som är tillåtna att odla som inte innehåller narkotiska substanser.
Det gör de visserligen men inte i de mängderna som behövs för att man skall bli hög. Det är sorter med långa fibrer som ger väldigt slitstarka och miljövänliga kläder. Mer hampa vore bra smile.gif Just nu finns det bara i ett fåtal butiker.
Grå
En rätt bra sida om hampaodling, men dock en webbutik:
http://www.reidarsson.se/drogfritt.html
pejori
CITAT (herkules @ 25-09-2009, 16:35) *
har inte en aning om hampakläder finns på hm.
jag tycker visst att problemet är att djur föds upp för sin päls/sina fjädrar, det behövs inte! vi kan ta deras päls/fjädrar när vi slaktat dem för att äta upp dem.
inte heller behövs det försöksdjur, det går bra med människor.
gapa behöver man inte göra men det går inte en pälsklädd människa förbi mig utan att jag frågar varför. jag skiter inte i vad andra människor har på sig.

Nu avsåg jag precis som du slaktdjur, inte dun från levande fåglar

Samma med ull.Fårens ull kan klipåpas bort, inte skäras bort.

Vilka mäniskor avser du då? När det gäller försök alltså
*Stintan*
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 16:34) *
Nej men folk har så jäkla svårt för att ta ställning till saker nu för tiden. Allt ska vara tillåtet och det är upp till var och en hur man vill välja att göra.
Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara upp till var och en huruvida djur, oavsett det är valpar eller får, ska flås levande. Det ligger, precis som Nauti skriver, i konsumenternas händer att se till att det inte förekommer. Måste man banka in det i huvudet på folk, ja då får det bli så.

Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker. Tror inte det finns en människa i min närhet som man måste banka in det i huvudet på för jag vet inte någon som tycker att djurplågeri är OK. Sen finns det såklart nyanser i allt. Allt från fanatiska veganaktivister till dom, som jag då, som faktiskt tycker att det är OK att använda skinn och dun från slaktade djur vilka slaktas för att bli föda. Att använda ull och päls från klippta djur tycker jag inte heller är fel om klippningen sker på ett acceptabelt sätt så att inte djuren lider.

Att jag sa att det är upp till var och en hur man vill klä sig står jag för. Hur många människor köper minkpäls idag? Körsnärer är ett utdöende släkte och det är ju bra. Med dagens naturlika fuskpälsar är det i stort sett omöjligt att se skillnad. Nauti tycker ju inte man ska använda fuskpäls heller och det får h*n väl tycka då. Jag ser inte att några djur skulle lida av att folk använder fuskpäls tvärtom så slipper kanske en massa djur sätta livet till för att det finns ett alternativ.

Visst har vi som konsumenter möjlighet att påverka men det finns en gräns någonstans som inte är exakt lika för alla.
pejori
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 17:58) *
Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker. Tror inte det finns en människa i min närhet som man måste banka in det i huvudet på för jag vet inte någon som tycker att djurplågeri är OK. Sen finns det såklart nyanser i allt. Allt från fanatiska veganaktivister till dom, som jag då, som faktiskt tycker att det är OK att använda skinn och dun från slaktade djur vilka slaktas för att bli föda. Att använda ull och päls från klippta djur tycker jag inte heller är fel om klippningen sker på ett acceptabelt sätt så att inte djuren lider.

Att jag sa att det är upp till var och en hur man vill klä sig står jag för. Hur många människor köper minkpäls idag? Körsnärer är ett utdöende släkte och det är ju bra. Med dagens naturlika fuskpälsar är det i stort sett omöjligt att se skillnad. Nauti tycker ju inte man ska använda fuskpäls heller och det får h*n väl tycka då. Jag ser inte att några djur skulle lida av att folk använder fuskpäls tvärtom så slipper kanske en massa djur sätta livet till för att det finns ett alternativ.

Visst har vi som konsumenter möjlighet att påverka men det finns en gräns någonstans som inte är exakt lika för alla.

Mycket bra sammanfattning. tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 16:49) *

Vad menar du? De flesta som håller på med djurrätt brinner verkigen för det och orkar med det oavsett om de har jobb. Det är ju knappast en majoritet av djurrättsaktivisterna som är långhåriga arbetslösa hippies. Att mogna handlar till stor del om att ta ansvar. Jag känner ett ansvar för den planet vi bor på, för djur och natur och gentemot andra människor och kommande generationer. Är det någonting omoget barnsligt beteende som borde växa bort menar du?

Nej, men om man värnar om djuren så är det minsta man kan göra att låta bli att bidra till deras lidande.

Ang. kläder med animaliskt ursprung så kan du ju tala om för mig vad det skulle vara för fel att använda restprodukter från slakt?Jo jag vet att du är vegan så svaret blir ju rätt givet. Men nu är långt ifrån alla människor som du och därför blir det en del restprodukter som kan tas tillvara och användas.

För dig finns ju bara ditt sätt att värna om djuren. Det respekterar jag men jag gör på mitt sätt och det borde du också respektera. Det du säger dig känna ett ansvar för gör alla vi andra också, inte det minsta konstigt med det.
Grå
Men visst sjutton kan man väl ha tagit ställning mot detta utan att behöva stå på barrikaderna. Dom som står på barrikaderna tillhör oftast en falang som jag inte kan sympatisera med. Det går oftast inte ens att diskutera med dessa fanatiker.

Jag vågar nog påstå att det är en herrans tur att det finns folk som vågar stå på barrikaderna och gasta nu när de politiska ideologerna har självdött i dagens godtycke och alla bara sitter och diskuterar lågmält om hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan att behöva göra någonting. Alla ska få göra som de vill och ingen får engagera sig för mycket för det är störande..?
Gunilla T
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 19:03) *
Jag vågar nog påstå att det är en herrans tur att det finns folk som vågar stå på barrikaderna och gasta nu när de politiska ideologerna har självdött i dagens godtycke och alla bara sitter och diskuterar lågmält om hur vi ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt utan att behöva göra någonting. Alla ska få göra som de vill och ingen får engagera sig för mycket för det är störande..?

Heja Grå... tummenupp.gif inga revolutionerande förändringar har någonsin inträffat utan att någon skrikit högt och gått i täten...

(och nej, jag släpper inte ut minkar eller förstör annans egendom men jag tycker att vi som är intelligenta, stora och starka skall använda vår visdom till att värna om det som lever och inte har någon talan)
*Stintan*
Är det ett nytt fenomen menar du? Folk får gärna engagera sig hur mycket som helst för mig det är sättet dom engagerar sig på som jag reagerar emot. Jag gillar inte predikningar där man trycker ner argumenten i halsen på folk. Då blir jag obstinat flirting.gif
Gunilla T
Och hur är det "rätta "sättet att engagera sig?
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:11) *
Heja Grå... tummenupp.gif inga revolutionerande förändringar har någonsin inträffat utan att någon skrikit högt och gått i täten...

(och nej, jag släpper inte ut minkar eller förstör annans egendom men jag tycker att vi som är intelligenta, stora och starka skall använda vår visdom till att värna om det som lever och inte har någon talan)

Det är så sant så, på gott och ont.

Det du skriver inom parentes är ju det jag också sagt flera gånger. Men jag köper inte allt som Nauti menar att man ska.
ängsvädd
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 19:03) *

Klockren analys tummenupp.gif
green
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att äga pälskläder. Men tyvärr känner jag många som gör det bara för att de tycker att plaggen är fina sad.gif
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:22) *
Och hur är det "rätta "sättet att engagera sig?

Ja inte tror jag det är genom att säga till andra som faktiskt också värnar om djuren och kan tänka själva att fuskpäls ska man inte använda och produkter av animalisk härkomst ska man utesluta helt.
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 19:34) *
Ja inte tror jag det är genom att säga till andra som faktiskt också värnar om djuren och kan tänka själva att fuskpäls ska man inte använda och produkter av animalisk härkomst ska man utesluta helt.

Ja, du beskriver hur du anser att man inte skall göra...men hur tycker du att det korrekta sättet är då?
ängsvädd
Räknas ull till pälskläder? Jag har inte följt hela tråden - men vilken ull ska man undvika av djurskyddsskäl?
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 25-09-2009, 19:41) *
Ja, du beskriver hur du anser att man inte skall göra...men hur tycker du att det korrekta sättet är då?

Ja inte vet jag men varför ska man predika hur tänkande människor ska äta och klä sig utifrån ett veganperspektiv? De flesta är inte veganer och vill/kan ställa upp på allt dom tycker. Jag är av åsikten att man faktiskt kan värna om djuren och göra insatser mot djurplågeri utan att vara vegan.

Det blir lite som med religion. Man kanske inte vill tillhöra Jehovas vittnen bara för att man är troende och går i kyrkan.
Meriona
CITAT (ängsvädd @ 25-09-2009, 19:45) *
Räknas ull till pälskläder? Jag har inte följt hela tråden - men vilken ull ska man undvika av djurskyddsskäl?

Undvik Merinoull. sick.gif

CITAT (Grå @ 25-09-2009, 15:56) *
Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur?

Självklart gör det det, men jag anser fortfarande för sjuttioelfte gången att information på ett lättillgängligt och sakligt sätt är det mest effektiva. Och efter den här tråden verkar jag även kunna tillägga: Upprepa upprepa upprepa tillslut går väl nåt in.....
ängsvädd
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 21:10) *
Undvik Merinoull. sick.gif
.........

Tack - då vet jag!
Motti
Sedan tidernas begynelser har människan klätt sig i Päls och ätit kött.Nu har tiderna förändrats men vi äter fortfarande kött i stort set hela världens befolkning är köttätare,det är vettigt att ta vara på resterna av slakten som tex hud och päls för så har vi gjort sen begynelsen,men då var det andra betingelser då gällde det att överleva.I dag lever vi i ett modernt samhälle men jordens befolkning är fortfarande i huvudsak köttätare,då tycker jag att det är okej att ta vara på biprodukterna vi får av djuret.Men att föda upp djur i burar eller jaga djur som är utrotningshotade är inte okej det tror jag de flesta i I länderna protestera emot.vi har i dag utvecklöat syntettyger och foder så därför behöver vi inte klä oss i sälsynta djurpälsar längre.Att bära ull !ja då är det väl okej om det är klippt ull,men även får måste ju slaktas någon gång.Merino Ull som det pratas om här är från Australien och det dom håller på med där är att bekämpa en fluga som äter sig in i bakdelen på fåret,men det är långt ifrån okej att skinnflå dom utan bedövning eller att inte ha någon som helst sympati för fårets lidande.Det är väl så att de värsta rovdjuren är vi människor -cry-.gif
Wilmer
Vädjar ni också om de små djuren och era medmänniskor eller är det bara större djur som får er sympati?

wwf kampanj

bommull

CITAT
VIDARE OBEHAGLIGA FAKTA

En FN-rapport beräknar att 10000 människor dör och 400000 drabbas av akuta skador på grund av bekämpningsmedel. I Indien, i den skrämmande giftkatastrofen i Bhopal dog 3000 människor, och det var just bekämpningsmedel som framställdes i den fabriken.
Produktionen av konstgödning är i sig oerhört resurskrävande.
Stora delar av bomullsodlingen kräver bevattning. De enorma skadorna som Aralsjön fått, en av världens omfattande miljökatastrofer, beror i hög grad på bomullsodling. 60 % av sjöns yta har försvunnit. Saltöknar har uppstått, och människor lider i området.
I områden där bomullen inte behöver omfattande konstbevattning kan den också odlas på ett uthålligt vis, som i Perus floddalar.
bommul o miljö

CITAT
Bomullsodling och påverkan på miljön
Bomull odlas huvudsakligen i tropiska och subtropiska regioner och eftersom odlingen ofta sker i torra områden där sötvatten är en bristvara krävs konstbevattning av stora arealer. Bomull är tillsamman med ris och socker en av de mest vattenkrävande grödorna. Konventionell bomullsodling har därmed en stor påverkan på det omgivande sötvattnets hydrologi och dess biologiska mångfald.

Kemikalier i bomullsproduktionen
I odlingen används stora mängder jordbrukskemikalier. Bomullsodlingen upptar endast 2,5% av jordens uppodlade jordbruksmark men förbrukar en oproportionerligt stor andel av den totala användningen av jordbrukskemikalier och inte mindre än 25% av den totala mängden insektsbekämpningsmedel. Enligt Världshälsoorganisationen är de flesta bekämpningsmedel som används för bomullsodling skadliga. Människor som exponeras för kemikalierna utsätts för en stor hälsorisk och kan bli förgiftade.
Meriona
CITAT (Motti @ 25-09-2009, 21:35) *
Det är väl så att de värsta rovdjuren är vi människor -cry-.gif

Sant och ändå inte. Bland människor finns de största svinen, det kan nog ingen prata sig ur. Men bland männinskorna finns också de största djurälskarna och förkämparna för deras rätt. Så det är nog lika tveeggat som vargfrågan. Det finns förvisso vargar som tar sig in i fårhägn och slaktar allt de ser, men den stora merparten är tvärtom skygga och gör mest nytta. Man kan inte såga ett helt släkte för att det finns en andel skräp, men de goda bitarna kan försöka hålla skräpet tillbaka.

Motti
Suck !det här ämnet kan man vrida och vända på till vad man vill !människan är inte stöpt i samma form som alla andra.Sen måste vi nog Svenskar lära oss att vi inte kan vara Världspolis,men vi kan vara med och påverka,men ser vi oss om i vårt eget land så tycker jag nog att det är viktigare att ta hand om våra gammla här så de får ett drägligt slut ,än att ora sig för silkesmaskar någonstans i en annan världsdel
Wilmer
Motti, det är därför jag har svårt för att vara fanatisk. Jag känner de som varit super fanatiska i sin ungdom - men tillslut orkar de inte jaga plastskor och hålla reda på varje steg de går. Tillverkning av plast - ojojoj vilken miljöbov som dödar levande varelser dessutom. Det är rejält svårt att göra rätt - och blir det ändå rätt??
Grå
Är det den här typen av människor man ska låta göra sina val efter eget tycke?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5858485.ab

Låt mig få den jäveln, bara lite, så ska jag ta hela jävla barrikaden och banka vett i skallen på honom/henne med. ranting.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 25-09-2009, 22:07) *
Motti, det är därför jag har svårt för att vara fanatisk. Jag känner de som varit super fanatiska i sin ungdom - men tillslut orkar de inte jaga plastskor och hålla reda på varje steg de går. Tillverkning av plast - ojojoj vilken miljöbov som dödar levande varelser dessutom. Det är rejält svårt att göra rätt - och blir det ändå rätt??

Nä såklart kan inte allt bli rätt, då måste man leva som på stenåldern, och vem vill det? Men hellre är jag medveten om att jag gör ett liiiiitet fel än skiter i allt och gör ett megafel. Det tror jag att de flesta i den här tråden är överens om, eller hur? rolleyes.gif
Huggorm
Det gäller bara att inte sila mygg och släppa igenom elefanter
Motti
Jag tycker man ska se sopa framför sin egen dörr först !när det är gjort kan man hjälpa alla andra som har de svårt!
Nauti

Om nu inte någon tycker att djurplågeri är okej, varför är det då så många som stödjer det? Det undrar jag mycket över.

Har vi inte redan konstaterat att det är väldigt sällsynt med folk som går runt i helpäls? Det handlar som sagt främst om pälsDEKALER, som fortfarande är väldigt vanligt. Givetvis vore det inget problem med att använda syntetpäls om det nu vore så att det var det enda som existerade. Men så länge det finns djurpäls så kommer ett användande av syntetpäls uppmuntra andra som inte tänker på vad de köper att köpa päls vilket då kan bli en djurpäls.

Vad har gränsdragningar med någonting att göra? Om vi kan påverka situationen till det bättre genom att konsumera på ett smartare sätt, varför skall vi då inte göra det?

CITAT

CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 16:49) *

Ang. kläder med animaliskt ursprung så kan du ju tala om för mig vad det skulle vara för fel att använda restprodukter från slakt?Jo jag vet att du är vegan så svaret blir ju rätt givet. Men nu är långt ifrån alla människor som du och därför blir det en del restprodukter som kan tas tillvara och användas.

För dig finns ju bara ditt sätt att värna om djuren. Det respekterar jag men jag gör på mitt sätt och det borde du också respektera. Det du säger dig känna ett ansvar för gör alla vi andra också, inte det minsta konstigt med det.
Givetvis är det bra att man tar tillvara på alla rester också och använder dem i stället för att de går till spillo. Men som sagt, jag tycker ju inte att de skall dö från första början.

Jo, det tror jag säkert att många gör men jag förstår inte hur folk tänker bara.

CITAT
Ja inte vet jag men varför ska man predika hur tänkande människor ska äta och klä sig utifrån ett veganperspektiv? De flesta är inte veganer och vill/kan ställa upp på allt dom tycker. Jag är av åsikten att man faktiskt kan värna om djuren och göra insatser mot djurplågeri utan att vara vegan.
Fast nu handlade ju inte tråden om veganism. Syftet var som sagt bara en uppmaning att tänka på vad de kläder man köper består av. Jag förstår inte varför ni måste reagera såhär direkt jag tar upp någonting som är relaterat till att jag är vegan. Det känns som att många tycker att det är rentav provocerande, även om jag bara tar upp någonting sådant här. Det var en uppmaning, det kan väl inte kallas att predika?
Meriona
Fast där håller jag inte riktigt med. Hellre sopar jag lite framför många dörrar först, sen kan jag sopa ordentligt framför samma många dörrar en gång till. Irans djur är inte mindre värda i mina ögon än svenska, och Irans gamlingar är inte sämre än svenska gamlingar. Enda gången jag graderar varelser är då de är min familj, och det skäms jag inte ett dugg för.

CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 22:17) *
Fast där håller jag inte riktigt med. Hellre sopar jag lite framför många dörrar först, sen kan jag sopa ordentligt framför samma många dörrar en gång till. Irans djur är inte mindre värda i mina ögon än svenska, och Irans gamlingar är inte sämre än svenska gamlingar. Enda gången jag graderar varelser är då de är min familj, och det skäms jag inte ett dugg för.

Missade att citera, det var Mottis inlägg jag svarade på.... flirting.gif
ängsvädd
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 22:14) *
........

Fast nu handlade ju inte tråden om veganism. Syftet var som sagt bara en uppmaning att tänka på vad de kläder man köper består av. Jag förstår inte varför ni måste reagera såhär direkt jag tar upp någonting som är relaterat till att jag är vegan. Det känns som att många tycker att det är rentav provocerande, även om jag bara tar upp någonting sådant här. Det var en uppmaning, det kan väl inte kallas att predika?

Håller med dig - huruvida du är vegan eller inte har ingenting med saken att göra! Jättebra att du startade denna tråd. Det här med pälsdetaljer har jag inte varit medveten om. Genom sin konsumtion kan man påverka mer än man tror.
Meriona
Hur kan man inte varit medveten om detta? Det har stått i varenda kvälltidning med jämna mellanrum under ett par års tid, även på TVnyheterna har man tagit upp detta? unsure.gif Nu blev jag lite förvånad?
Grå
... happy hippie..?

smile.gif

*lägger till i favoritmappen*
Motti
Har man empati för människor och djur så tror jag att man gör så mycket man kan och vill,Vi över femtio har nog blivit mindre aggresiva,vi tar saker och ting på en lugnare nivå.Men ni ska inte tro en minut att vi slutat bry oss om världsalltet och det som är viktigt,det är nog så att vi gör mycket i det tysta utan buller och bång.Och nu handlade det ju om kläder och päls !jag köper inget med djurpäls,men ni ska vara medvetna om att i dag kan du knappast se skillnad på riktig päls och fusk,tvekar du så är det bara att titta i botten på "skinnet"är det fusk så är det som ett nät i botten sen kan man också lukta på detdå känner man skillnad.Men som sakt ½!tror ingen säljer något med äkta skinn i dag,har själv en Tensson Parkas med pälsbrem på luvan ,deffenitivt fusk päls.annars hade jag inte köppt
Wilmer
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 22:10) *

Låt mig få den jäveln, bara lite, så ska jag ta hela jävla barrikaden och banka vett i skallen på honom/henne med. ranting.gif

Här skulle jag kunna låta min fördommar grasera (hänvisning till artikeln inte Grå). Vidrigt är det!!

Jag tycke det är bra att vi hjälps åt att upplysa, tipsa varandra om "ett bättre leverne".
pejori
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 22:12) *
Nä såklart kan inte allt bli rätt, då måste man leva som på stenåldern, och vem vill det? Men hellre är jag medveten om att jag gör ett liiiiitet fel än skiter i allt och gör ett megafel. Det tror jag att de flesta i den här tråden är överens om, eller hur? rolleyes.gif

Stenåldern!!! Går inte, för då hade dom kläder av djurhudar. unsure.gif
Det blir till att sy kläder av löv och grässtrån i stället. yes.gif
Bra för miljön, bara att ha på och kasta.
Ingen tvättmedel inget spill.
Det enda är väl att man snor djurens mat, så man blir väl halshuggen hur man än gör. duh.gif
Orkidétjuven
Det var ingen som tog sig till vad jag skrev tidigare? I det här fallet så måste man ju nästan uppmuntra folk till att köpa de här produkterna för att kunna rädda den naturliga floran och faunan.

Possumen måste bort. rtfm.gif
The only way that we can get the possum numbers down to manageable levels is by marketing possum products worldwide and getting people who care about the environment to purchase these products so that it becomes financially viable for hunters to trap the possum and reduce their numbers and help save NZ's environment.

http://www.nznature.co.nz/ecofur.htm

Sorry om jag tjatar här nerefrån....
whistling.gif
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 25-09-2009, 23:12) *
Det var ingen som tog sig till vad jag skrev tidigare? I det här fallet så måste man ju nästan uppmuntra folk till att köpa de här produkterna för att kunna rädda den naturliga floran och faunan.

The only way that we can get the possum numbers down to manageable levels is by marketing possum products worldwide and getting people who care about the environment to purchase these products so that it becomes financially viable for hunters to trap the possum and reduce their numbers and help save NZ's environment.

whistling.gif

Eller så kan man släppa lös någon sjukdom på possumstammen i NZ. Har man inte testat det på kaninerna i OZ eller vart det var?
Piccante
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 23:22) *
Eller så kan man släppa lös någon sjukdom på possumstammen i NZ. Har man inte testat det på kaninerna i OZ eller vart det var?

På Gotland härjar kaninpest bland kaniner men det verkar inte ha någon större effekt på kaninerna. De är ganska motståndskraftiga och istället blir det massa halvskruttiga försvagade kaniner som kryper omkring. Jag höll på att trampa ihjäl en kanin en gång som satt på en stig och tryckte och inte orkade skutta iväg när jag kom gående. Det blir nog mer djurplågeri att sprida sjukdomar. Bättre att skjuta bort dom istället.
Orkidétjuven
Inte rätt ställe att visa de här högklackade skorna va??? Lite sexiga är de ju faktiskt LOL whist.gif
Huggorm
Dom här är inte heller dumma
Wilmer
CITAT (Orkidétjuven @ 25-09-2009, 23:12) *

whistling.gif

Well well, bring some Possum on me.. Nja, jag känner inte för att gå i päls, men döda dem ni där de inte hör hemma.
Motti
När det blir för mycket av" alla "djur så utbryter det sjukdomar eller hemska olyckor på vägarna där människor dör !
Chamomille
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 22:10) *

ohmy.gif ohmy.gif
Jag hänger på!
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 22:14) *
Om nu inte någon tycker att djurplågeri är okej, varför är det då så många som stödjer det? Det undrar jag mycket över.

Har vi inte redan konstaterat att det är väldigt sällsynt med folk som går runt i helpäls? Det handlar som sagt främst om pälsDEKALER, som fortfarande är väldigt vanligt. Givetvis vore det inget problem med att använda syntetpäls om det nu vore så att det var det enda som existerade. Men så länge det finns djurpäls så kommer ett användande av syntetpäls uppmuntra andra som inte tänker på vad de köper att köpa päls vilket då kan bli en djurpäls.

Vad har gränsdragningar med någonting att göra? Om vi kan påverka situationen till det bättre genom att konsumera på ett smartare sätt, varför skall vi då inte göra det?

Givetvis är det bra att man tar tillvara på alla rester också och använder dem i stället för att de går till spillo. Men som sagt, jag tycker ju inte att de skall dö från första början.

Jo, det tror jag säkert att många gör men jag förstår inte hur folk tänker bara.

Det finns väl ingen här som stödjer djurplågeri. Det påstår du bara för att många av oss äter kött. För den skull står vi väl inte och applåderar om vi ser eller hör om djur som far illa. Vi tycker ju alla att det är bedrövligt. En bra djurhållning är självklart eftersträvansvärt. Vi har olika synsätt på mathållning helt enkelt.

Konsumera på ett smartare sätt javisst det går bra med det mesta men kött och fisk kommer människor att äta även i framtiden men kanske inte lika mycket.

Du behöver inte förstå hur folk tänker men jag tror att du gör det om du bara vill. Att förstå är inte detsamma som att man måste hålla med.

Predikan var kanske lite överdrift men det lyser igenom lång väg hur illa du tycker om att andra inte har samma värderingar som du på allt. Vad jag kan se i tråden så håller ju alla med dig i det mesta men eftersom de flesta av oss andra inte är veganer så delar vi inte alla dina åsikter.

För övrigt är detta med dekaler av päls något jag varken sett eller hört förut. Dessutom känner jag inte en människa som burit äkta päls på årtionden, undantaget klädesplagg av fårskinn. Att det återigen skulle bli på modet att bära äkta päls tror jag inte ett dugg på när det finns så naturtrogen fuskpäls. Sen att det ändå finns en och annan som bär minkpäls utan att bry sig är faktiskt märkligt men jag tror inte dom sitter på det här forumet.

CITAT (Chamomille @ 26-09-2009, 02:08) *
ohmy.gif ohmy.gif
Jag hänger på!

Jag också, fy fan vilka jävla människor det finns ranting.gif
Chamomille
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2009, 02:23) *
Jag också, fy fan vilka jävla människor det finns ranting.gif

Ja, det skulle kunna läggas på ett par nollor på den där belöningen angry.gif
Gunilla T
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 20:30) *

Nu upplever inte jag att Nauti predikar, snarare försöker visa på sambanden konsumtion/djurplågeri och vilken makt vi som konsumenter faktiskt har.

Det är inte enkelt att framföra en åsikt utan att tala om hur andra bör göra whist.gif ibland växer pekfingret utan att man ens reflekterar över det... wink.gif
caprifol
Allt är inte svart eller vitt när det gäller ull och dun:
När det gäller merinoull är det riskfritt att köpa sådana produkter om de kommer från t ex Sydafrika eller Nya Zeeland. Tack vare klimatet existerar inte boven i dramat här - d v s blowfly som är orsaken till mulesing. När det gäller Australien kan idag bara ca 1/3 av ullen certifieras som MF-ull - alltså mulesing-free ull. Trots "löfte" att fasa ut den vedervärdiga hanteringen före 2010 har ullproducenterna nu backat och det är upp till varje farm att besluta. Mulesing fortsätter alltså tills vidare på många håll, även om ganska stora ansträngningar görs för att få fram smärtlindring, att avla fram får med mer passande rumpor etc.

När det gäller dun så plockas inte ANKOR levande (för små) men däremot förekommer de med de större GÄSSEN. Dem kan man alltså "skörda" flera gånger. Helt förbjudet inom EU, men bevisligen förekom det i såväl Ungern som Polen. Hur det ser ut i Kina kan man ju föreställa sig. Här pågår ett ganska intensivt arbete internationellt med att få fram ett liknande certifieringssystem som för merinoullen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon