|
Meriona
24-09-2009, 21:58
Men jag är ju superfrusen, så jag välkomnar all form av moderna material som värmer lika bra som ull och dun.
CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 22:58)  Men jag är ju superfrusen, så jag välkomnar all form av moderna material som värmer lika bra som ull och dun.  Termokläder, typ helly hansen under hör jag.
Meriona
24-09-2009, 22:06
Fleece är fint....
CITAT (pejori @ 24-09-2009, 23:02)  Termokläder, typ helly hansen under hör jag.  Fiiina grejor det!
Orkidétjuven
25-09-2009, 00:48
Päls av possums från nya zeeland har jag inget emot. De gör så otroligt stor skada på det inhemska djurlivet så de måste bara bort. Jag tar detta från en Nya zeelänsk sida. The brushtail possum is an introduced species that was released in NZ in 1837 to establish a fur industry. The NZ possum is only distantly related to the american opossum. With the fall in demand for fur and the value of the fur dropping to uneconomic levels the numbers of possums dramatically increased and they have now reached epidemic proportions with well over 70 million possums munching there way through 21300 tonnes of vegetation nightly, and they are decimating NZ's native bush and birdlife. The possum has no predators and NZ's bush is defenceless against them. They are a serious threat that has spread to 92% of NZ's three main islands and many native trees,plants & birdlife are under threat from extinction because of the possum. The only way that we can get the possum numbers down to manageable levels is by marketing possum products worldwide and getting people who care about the environment to purchase these products so that it becomes financially viable for hunters to trap the possum and reduce their numbers and help save NZ's environment. NZ Possum Fur is environmentally friendly to purchase and every possum killed means a little less native habitat is destroyed and the native bush and birds have a greater chance of survival. Så I detta fall så är päls okay för mig. SJÄLVKLART så ska det ju hanteras på rätt sätt med så det inte blir onödigt lidande. Men possumull är mjukt, varmt och kliar inte alls... JAg älskar mina vantar. http://www.nznature.co.nz/ecofur.htm
CITAT (Nauti @ 24-09-2009, 17:56)  Jag själv skulle aldrig få för mig att köpa kläder som innehåller någonting med animaliskt ursprung eller liknar det. Vad gäller läder så är det ju en restprodukt, vilket gör att det inte är lika hemskt även om jag tycker att det är väldigt negativt att stödja kött- och animalieindustrin på det viset. Men det har inte så mycket med saken att göra.
Chamomille
25-09-2009, 06:29
Kvisten
25-09-2009, 07:15
Försöker tänka på vad man köper, tänker på det ännu mer nu!
Vad var din poäng med det där inlägget Berith?
Min poäng? En klar tia!
Chamomille
25-09-2009, 07:33
Men Nauti.... Vilken dubbelmoral! Eller hyckleri. Kalla det vad som.
Huggorm
25-09-2009, 07:34
Men blir det så bra skinn från djur som avlats fram för köttproduktion?
CITAT (Huggorm @ 25-09-2009, 08:34)  Men blir det så bra skinn från djur som avlats fram för köttproduktion? Det duger nog alldeles säkert att användas när det verkligen behövs.
CITAT (Chamomille @ 25-09-2009, 08:33)  Men Nauti.... Vilken dubbelmoral! Eller hyckleri. Kalla det vad som. Du får gärna utveckla, jag förstår inte hur det är dubbelmoral, jag tyckte att jag t.o.m. motiverade mig?
herkules
25-09-2009, 08:11
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 08:41)  Du får gärna utveckla, jag förstår inte hur det är dubbelmoral, jag tyckte att jag t.o.m. motiverade mig? inte är det dubbelmoral men det spelar ingen roll vad du tycker och skriver nauti, här på odla är du ute i kylan, lär dig det!
Som vanligt är det Berith som försöker få till bråk det händer allt som oftast Berith har inte deltagit i diskusionen om pälskanter mm men hon läser och tar varje tillfälle iakt att sätta igång skit Har inte Berith trevligare saker att syssla med så bör hon kanske ta sig en funderare.
Sussie F-Flower
25-09-2009, 08:48
CITAT (Meriona @ 24-09-2009, 22:34)  Vems inlägg är det du upprörs av, jag känner mig förvirrad? Tråden handlade om onyttan att köpa kläder med inslag av djur som plågats. Jag tycker att ull är underbart, men producenterna av merinoull är tyvärr delaktiga i svineri, så det går bort för mig. Om det nu var mitt inlägg du svarade på. Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.
CITAT (herkules @ 25-09-2009, 09:11)  inte är det dubbelmoral men det spelar ingen roll vad du tycker och skriver nauti, här på odla är du ute i kylan, lär dig det!  Klart att det spelar roll vad jag tycker och skriver. Jag är då nöjd med hur den här tråden utvecklades. Om det inte spelar någon roll vad jag skriver har jag ju ingen anledning till att vara kvar på forumet och det vill jag ju vara :/
CITAT (kroton @ 25-09-2009, 09:33)  Som vanligt är det Berith som försöker få till bråk det händer allt som oftast Berith har inte deltagit i diskusionen om pälskanter mm men hon läser och tar varje tillfälle iakt att sätta igång skit Har inte Berith trevligare saker att syssla med så bör hon kanske ta sig en funderare. Bra förstainlägg.... eller är du en nickbytare?
Meriona
25-09-2009, 08:53
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-09-2009, 09:48)  Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.  Aha! Ett klassiskt missförstånd alltså!  Jag upprörs absolut inte, jag gör mitt val, du ditt. Sålänge du inte utför själva djurplågeriet, så lägger jag inga moraliska aspekter på det.
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 09:53)  Sålänge du inte utför själva djurplågeriet, så lägger jag inga moraliska aspekter på det.  Är det mindre illa om någon utför djurplågeriet åt en? För det är ju som bekant konsumenterna som bestämmer om det sker eller inte.
Meriona
25-09-2009, 08:58
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:56)  Är det mindre illa om någon utför djurplågeriet åt en? För det är ju som bekant konsumenterna som bestämmer om det sker eller inte. Man vinner ingenting på att fördöma större delen av sin omgivning. Det är sådana som argumenterar på ditt vis som ger motsatt effekt, man lessnar på hela ideologin.
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 09:58)  Man vinner ingenting på att fördöma större delen av sin omgivning. Det är sådana som argumenterar på ditt vis som ger motsatt effekt, man lessnar på hela ideologin.  Jag ställde en fråga bara. Du kan väl bara ge ett svar i stället för att reagera sådär? Jag undrar hur du ser på saken, det handlar inte om att fördöma.
Meriona
25-09-2009, 09:07
Att inte fördöma alla pga att man inte vinner nåt på det VAR mitt svar. Måste man vara övertydlig?
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 10:07)  Att inte fördöma alla pga att man inte vinner nåt på det VAR mitt svar. Måste man vara övertydlig?  Det var dock inget svar på min fråga. Det jag var ute efter var ett ja eller ett nej. Så jag ställer frågan igen och så kanske du kan svara på den utan att slingra dig? Är det mer okej att någon utför djurplågeriet åt en än om man gör det själv?
*Stintan*
25-09-2009, 09:19
CITAT (kroton @ 25-09-2009, 09:33)  Som vanligt är det Berith som försöker få till bråk det händer allt som oftast Berith har inte deltagit i diskusionen om pälskanter mm men hon läser och tar varje tillfälle iakt att sätta igång skit Har inte Berith trevligare saker att syssla med så bör hon kanske ta sig en funderare. Välkommen till Odla vem du nu är!
*Stintan*
25-09-2009, 09:24
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 10:12)  Det var dock inget svar på min fråga. Det jag var ute efter var ett ja eller ett nej. Så jag ställer frågan igen och så kanske du kan svara på den utan att slingra dig? Är det mer okej att någon utför djurplågeriet åt en än om man gör det själv? Du lär inte kunna få ett relevant svar på den frågan eftersom du har en annan syn på vad som är djurplågeri än de flesta andra här.
Meriona
25-09-2009, 09:25
CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 10:12)  Det var dock inget svar på min fråga. Det jag var ute efter var ett ja eller ett nej. Så jag ställer frågan igen och så kanske du kan svara på den utan att slingra dig? Är det mer okej att någon utför djurplågeriet åt en än om man gör det själv? Konstigt att du nog är den enda som inte förstår. Svaret är JA då, om du nu som en tvååring bara förstår rak ordföljd. JA det är värre om man utför det själv, en sån människa skulle jag inte vilja ha i mitt umgänge. Men jag kan fortfarande ha vänner som klär sig i merinoull, en har tillochmed PÄLS. Att försöka påverka genom vänlig men saklig information är på sikt mycket mer effektiv påverkan än att trycka ner veganbroschyrer i halsen på någon, som jag redan sagt så ger det enbart motsatt effekt.
Okej, då förstår jag. Tyckte inte alls att ditt tidigare svar var särskilt tydligt.
herkules
25-09-2009, 10:47
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-09-2009, 09:48)  Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.  jag blev inte heller upprörd. har själv undvikit merinoull efter det som utspelat sig i australien och trodde faktiskt att de lagt ner de där dumheterna med att skära rumpan av fåren. blev mest bara ledsen och besviken. alltså inte på dig utan på de som skiter i djuren och bara tänker på pengar. personligen tycker jag att man ska ta ställning dvs inte använda något som kan komma från djur som plågats genom livet bara för att släppa ifrån sig päls/fjädrar/vad det nu än är. CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:50)  Klart att det spelar roll vad jag tycker och skriver. Jag är då nöjd med hur den här tråden utvecklades. Om det inte spelar någon roll vad jag skriver har jag ju ingen anledning till att vara kvar på forumet och det vill jag ju vara :/ nej, det spelar ingen roll vad du skriver, du har alltid fel. tycker vissa här inne
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-09-2009, 09:48)  Nää, Jag upprörs inte... Jag var rädd för att någon av er skulle bli upprörd  för att jag använder merinoull efter att Herkules bifogade länkarna där det stog om mulesing i Australien... Jag kanske uttryckte mig tokigt.. Ber om ursäkt i så fall.  A...Nu är jag med... Tycker inte det är fel att använda ull varken merinoull eller lammull. Det är ju en produkt som klipps av, inte slits av djuret levande. CITAT (Nauti @ 25-09-2009, 09:56)  Är det mindre illa om någon utför djurplågeriet åt en? För det är ju som bekant konsumenterna som bestämmer om det sker eller inte. Ja det är det tydligen, eftersom du använder läder.
Obs missade det med rumpan, men tycker fortfarande det är upp till var och en vad den vill ha på sig. Det skulle se lustigt ut, om alla svenskar började gå nakna, då det inte finns material till kläder kvar, när alla djur skonats. Tål men sedan inte konstmaterial, eller vill värna om naturen, blir det inte mycket kvar.
Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom?
CITAT (Berith @ 25-09-2009, 12:07)  Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom? Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter.
Meriona
25-09-2009, 11:33
Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen.
*Stintan*
25-09-2009, 11:35
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20)  Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter. Förhoppningsvis.  Och så har dom nog börjat använda sitt sunda förnuft. För mig får folk ha på sig vad dom vill bara dom inte rantar runt nakna och det tänker jag själv också fortsätta med.  Fattar inte varför folk skulle ha synpunkter på det
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen. Låter vettigt.... Absolut.
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 12:35)  Förhoppningsvis.  Och så har dom nog börjat använda sitt sunda förnuft. För mig får folk ha på sig vad dom vill bara dom inte rantar runt nakna och det tänker jag själv också fortsätta med.  Fattar inte varför folk skulle ha synpunkter på det  Inte ranta runt naken väl........eller  CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen.
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 11:57)  Ja det är det tydligen, eftersom du använder [b]läder. Det skulle se lustigt ut, om alla svenskar började gå nakna, då det inte finns material till kläder kvar, när alla djur skonats. Tål men sedan inte konstmaterial, eller vill värna om naturen, blir det inte mycket kvar. Du hugger i luften. Nauti har aldrig skrivit i denna tråden att han eller hon använder läder. Däremot att det är mindre illa att ta tillvara på läder från övrig köttproduktion. Sluta döma folks text efter vilket nick de har. Eftersom människan är ett rovdjur och gärna vill använda sig av vad naturen ger, både när det gäller växt och djurlivet så gör det heller ingenting om människan använder den högt utvecklade hjärnan den har begåvats med till att göra så lite skada som möjligt och bara tar det den behöver, varken mer eller mindre. Om man inte kan klara sig utan merinoull kanske fåren borde avlas i länder där ohyran inte trivs och förbjudas i Australien? Vad gäller Merionas och Sussies dialog så tolkar jag det som att "hoppsan! Nu trampade jag en kompis på tårna, så nu vänder jag genast kappan efter vinden och tycker att allt är ok och slätar över det med att det åtminstone inte är kompisen som utför det! Phu!" Jag tycker mycket om både Meriona och Sussie, men om det finns dubbelmoral i någon text i denna tråd så finns den där.
Huggorm
25-09-2009, 12:48
CITAT (Berith @ 25-09-2009, 12:07)  Lite OT kanske men varför är det bara ungdomar som protesterar så här? Mot djurförsök tex, och släpper ut minkar och andra djur... Vart tar protestanterna vägen efter 40+? Efter 30+? Dör dom bara ut? Eller ändrar dom uppfattning? Vad händer med dom? Till slut blir dom tvungna att klippa sig och skaffa ett jobb, och sedan mognar dom till och har inte tid och ork att bråka längre
*Stintan*
25-09-2009, 13:12
CITAT (Alba @ 25-09-2009, 13:24)  Inte ranta runt naken väl........eller  Förstog jag väl att någon skulle säga
Meriona
25-09-2009, 14:17
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 13:31)  Vad gäller Merionas och Sussies dialog så tolkar jag det som att "hoppsan! Nu trampade jag en kompis på tårna, så nu vänder jag genast kappan efter vinden och tycker att allt är ok och slätar över det med att det åtminstone inte är kompisen som utför det! Phu!" Jag tycker mycket om både Meriona och Sussie, men om det finns dubbelmoral i någon text i denna tråd så finns den där. Då har du nog missförstått Grå. Jag känner inte Sussie bättre än jag känner dig, så kompissnacket kan du skippa. Sen tycker jag bra om de flesta här på forumet, även dig, men jag kallar er inte kompis förrän jag haft kontinuerlig kontakt via mail, PM, telefon eller träff IRL. Och min inställning har varit likadan hela tiden. JAG vill inte köpa skiten, men jag låter det vara upp till var och en att göra som han eller hon vill, det ligger inte i mitt intresse att frälsa världen.
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 15:17)  det ligger inte i mitt intresse att frälsa världen. Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur?
*Stintan*
25-09-2009, 15:11
CITAT (Grå @ 25-09-2009, 15:56)  Det kanske ligger i ditt intresse att skydda utsatta djur? Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren
herkules
25-09-2009, 15:15
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 12:20)  Dom inser väl, att dom kommit upp i den åldern, då dom börjar använda mediciner och att kläder är nödvändigt, även om en del an materialet kommer från djurprodukter. vad är det för fel på kläder gjorda av hampa? jag är 50+ och kommer ALDRIG sluta protestera mot djurförsök eller annat svineri med djur!
CITAT (Meriona @ 25-09-2009, 12:33)  Nej jag tror varken att de försvinner eller ändrar uppfattning, men de kanske inser att det är bättre att påverka genom att engagera sig politiskt, då krävs en viss polityr. Och så hoppas man ju att de inser att det ger mer skada än nytta att släppa ut främmande arter i naturen. Visst är ju så. Man kommer inte så långt med att gapa, skrika och sabotera. Betydligt längre kommer man med en saklig väl underbyggd dialog Det är väl det dom inser med tiden.
CITAT (herkules @ 25-09-2009, 16:15)  vad är det för fel på kläder gjorda av hampa? jag är 50+ och kommer ALDRIG sluta protestera mot djurförsök eller annat svineri med djur! Nädå, inte jag heller. Men samtidigt är jag realist. Kläder av hampa??? låter jättebra. Finns det att köpa på HM? Vänder mej också mot djurplågeri, speciellt det som förekommer i "underhållningssyfte".( Fångarna på fortet, kändisdjungeln ) osv. Måste vara otroligt jobbigt och stressande för djuren. Problemet är inte att djur föds upp för sin ull eller dun, problemet är att inte alla inser att djur har känslor. Sadister finns alltid och så lär det förbli. Vi vanliga dödliga kan inte rädda alla, men vi kan göra så gott vi kan och protestera. Men att sluta med allt som hör djurriket till, är nog en bra men omöjlig utopi. Vi kan bara göra vårt bästa. CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 16:11)  Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren  Precis, det är inte alltid den som gapar högst, som gör mest nytta.
CITAT (*Stintan* @ 25-09-2009, 16:11)  Man behöver väl inte stå på barrikaderna och försöka frälsa världen för att man värnar om djuren  Nej men folk har så jäkla svårt för att ta ställning till saker nu för tiden. Allt ska vara tillåtet och det är upp till var och en hur man vill välja att göra. Det har aldrig varit och kommer aldrig att vara upp till var och en huruvida djur, oavsett det är valpar eller får, ska flås levande. Det ligger, precis som Nauti skriver, i konsumenternas händer att se till att det inte förekommer. Måste man banka in det i huvudet på folk, ja då får det bli så.
herkules
25-09-2009, 15:35
CITAT (pejori @ 25-09-2009, 16:23)  Nädå, inte jag heller. Men samtidigt är jag realist. Kläder av hampa??? låter jättebra. Finns det att köpa på HM? Vänder mej också mot djurplågeri, speciellt det som förekommer i "underhållningssyfte".( Fångarna på fortet, kändisdjungeln ) osv. Måste vara otroligt jobbigt och stressande för djuren. Problemet är inte att djur föds upp för sin ull eller dun, problemet är att inte alla inser att djur har känslor. Sadister finns alltid och så lär det förbli. Vi vanliga dödliga kan inte rädda alla, men vi kan göra så gott vi kan och protestera. Men att sluta med allt som hör djurriket till, är nog en bra men omöjlig utopi. Vi kan bara göra vårt bästa. Precis, det är inte alltid den som gapar högst, som gör mest nytta.  har inte en aning om hampakläder finns på hm. jag tycker visst att problemet är att djur föds upp för sin päls/sina fjädrar, det behövs inte! vi kan ta deras päls/fjädrar när vi slaktat dem för att äta upp dem. inte heller behövs det försöksdjur, det går bra med människor. gapa behöver man inte göra men det går inte en pälsklädd människa förbi mig utan att jag frågar varför. jag skiter inte i vad andra människor har på sig.
Huggorm
25-09-2009, 15:36
Är det över huvud taget tillåtet att odla hampa? Edit: Det var ju exakt samma som cannabis, jag trodde det var en släkting
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|