|
Jag skickade iväg en jobbansökan igår och efter bara en timme ringde dom och bad mig komma på intervju. Vilket flyt! Men gudars vad sur jag blev på min mamma igårkväll när jag berättade för henne om det hela. Först blev hon jätteglad och var mycket noggrann med att poängtera att jag måste se pigg och fräsch ut på intervjun (som om jag inte visste det... scuk...). Sen när jag berättade att det gällde ett jobb som säljare blev hon hemskt besviken, sa "jaha, var det inte ett bra jobb? Nej, då behöver du inte anstränga dig så mycket på intervjun. Du ska sitta som telefonförsäljare va? Nehe? Då ska du stå på stan då? Det går ju ut på att lura folk." Fan vad arg jag blev. Jag sa bara att det var ett jobb som "säljare". Nej, så vitt jag vet är det INTE jobb som telefonförsäljare eller gatuförsäljare, det verkar vara ett seriöst bra företag! Men nej, mamma var bara tvungen att vara så jädra negativ!  Är det verkligen var jag behöver höra? Jag är snart klar med min masterexamen och det finns NOLL jobb inom min branch just nu, så vad fan ska jag göra? Jag tänker fanemig inte sitta hemma som arbetslös bara för att det just nu saknas jobb i min branch, jag är inte för fin för att ta något annat! Att man kan bli så arg...  Framförallt i dagens läge med ekonomisk kris och allt, då kan man inte vara så jäkla kräsen! Ibland gör mamma mig såååå jääääkla arg, hon har verkligen förmågan att sänka mig totalt! Här kommer man och är glad för att jag ska gå på arbetsintervju, och vad får man höra? morrrr.....
Ibland ska man inte lyssna på sina föräldrar  . Tycker du har en oerhört sund inställning, alldeles för många tänker bara att om det inte finns något jobb som de är utbildade för så får de väl vara arbetslösa. Det man itne tänker på då är att ALLA jobb är bra och ger erfarenhet och det kan vara just det "udda" jobbet som gör att man får sitt drömjobb längre fram!!! Får jag fråga vad du är utbildad inom (PM:a gärna om du inte vill redovisa det här), jag har en liten misstanke men...... Om det är som jag tror så har du rätt i att arbetsmarknaden är svår, men ALLT är möjligt om man bara vill. Kan det vara så att din mamma inte riktigt förstår eller har en bild av hur det ser ut med utbildning, obb osv? Hon har kanske en lite skev bild av vad det nya jobbet innebär också? Det kanske är så att hon hoppats på något speciellt för dig och blir lite nesviken när det inte blir som hon "vill". Det är inte helt ovanligt att mammor och döttrar står varandra så nära att man lever lite genom den andra, och kanske interiktigt respekterar den andras känslor som man borde, just för att man står varandra så nära..... Skickar massor med lyckönskningar och håller tummarna för dig idag på intervjun!
Rosmarin
10-11-2009, 09:40
 Ja visst är det hemskt att man inte ska kunna få vara glad! Att racka ner på jobbets art som din mamma gjorde är verkligen inte snällt.  Det finns personer som i vissa situationer är verkliga glädjedödare och genom detta också tar all ens energi så att man inte klarar av att göra något bra av situationen i slutändan. Låt det nu inte bli så! Försök att vara glad och positiv. Det är ju verkligen fantastiskt att skicka iväg en ansökan och att få svar så snabbt! Grattis!!! Och du har HELT rätt när du säger att det är mycket bättre att jobba och göra någonting än att sitta på händerna och vänta på att drömjobbet som är som klippt och skuret ska dyka upp. Speciellt när man är inom ett lite speciellt ämnesområde så växer inte jobben på träd. Nej försök att hitta tillbaka till din glädje som du kände när du blev kallad till intervjun. Det är säkert det bästa intryck man kan ge under en intervju. Att man är en glad och positiv person.  Du fixar det säkert! LYCKA TILL MED INTERVJUN!!!
Way to go girl! Och grattis till intervjun.
Mammor är ett kapitel för sig själva, jag vet för jag är en (!) och jag har då och då fått bita mig i tungan för att inte slänga ur mig sådana kommentarer som du fått höra. Varje gång hör jag då min mammas röst i huvudet "alla arbeten där man får hederligt betalt och betalar skatt är bra arbeten". Och visst hade mamma rätt i det.
Säljarbeten på gatan eller i call center måste vara något av det tuffaste man kan ha. Klarar man det några månader så klarar man allt! Förr sa man McDonalds men jag tror att call centers är tuffare. Min svärdotter jobbar med det och hon trivs!
På ett sätt kan man säga att din mamma gjorde en bra grej - hon fick igång dig och var du inte taggad förut så är du det nu!
Lycka till på intervjun!
ängsvädd
10-11-2009, 10:11
Jättebra att du är öppen för andra jobb - hoppas du kan ignorera din mamma. OM du får säljjobbet så kommer du säkert få en massa erfarenheter av det som är till nytta för dig i livet.
Har din mamma helt missat att det är ekonomisk kris, lågkonjunktur, mycket ont om jobb - man kan ju undra när hon kläcker ur sig sådant. De som HAR ett jobb kan vara lyckliga i denna kris!
Tack hörrni!  Ja nu är jag verkligen taggad! Nu gäller det bara att bli frisk (har nån form av maginfluensa), så jag kan vara på topp i morgon på intervjun. Jo KRT, jag är utbildad arkeolog. Inte många jobb i den branchen inte... Men jag har arbetat i butik en del och vet att jag inte bara är bra på att sälja, jag tycker också att det är trevligt! Så jag tror att det här kan bli bra. =)
Hade alla föräldrars barn gort som sina föräldrar hade vi fortfarande bott i grottor och varit ett jägar/samlarfolk för är det några som är så dujktiga på att säga det går inte/gör som jag/farför förändra så är det just föräldrar Lyd din egen instinkt du ska ju trotts allt leva ditt liv och ingen annas liv
Vågar man säga grattis till jobber såhär i förväg
jag återkommer i morgon och berättar hur det gick!
blomkronan
10-11-2009, 10:29
 grattis till intervjun, hoppas allt går bra i morgon  Många "titulerar" med sina jobb... men det viktigase är att man trivs på sitt jobb oavsett vad man gör. Lycka till i morgon... jag håller tummarna för dig
CITAT (Fny @ 10-11-2009, 09:11)  Jag skickade iväg en jobbansökan igår och efter bara en timme ringde dom och bad mig komma på intervju. Vilket flyt! Men gudars vad sur jag blev på min mamma igårkväll när jag berättade för henne om det hela. Först blev hon jätteglad och var mycket noggrann med att poängtera att jag måste se pigg och fräsch ut på intervjun (som om jag inte visste det... scuk...). Sen när jag berättade att det gällde ett jobb som säljare blev hon hemskt besviken, sa "jaha, var det inte ett bra jobb? Nej, då behöver du inte anstränga dig så mycket på intervjun. Du ska sitta som telefonförsäljare va? Nehe? Då ska du stå på stan då? Det går ju ut på att lura folk." Fan vad arg jag blev. Jag sa bara att det var ett jobb som "säljare". Nej, så vitt jag vet är det INTE jobb som telefonförsäljare eller gatuförsäljare, det verkar vara ett seriöst bra företag! Men nej, mamma var bara tvungen att vara så jädra negativ!  Är det verkligen var jag behöver höra? Jag är snart klar med min masterexamen och det finns NOLL jobb inom min branch just nu, så vad fan ska jag göra? Jag tänker fanemig inte sitta hemma som arbetslös bara för att det just nu saknas jobb i min branch, jag är inte för fin för att ta något annat! Att man kan bli så arg...  Framförallt i dagens läge med ekonomisk kris och allt, då kan man inte vara så jäkla kräsen! Ibland gör mamma mig såååå jääääkla arg, hon har verkligen förmågan att sänka mig totalt! Här kommer man och är glad för att jag ska gå på arbetsintervju, och vad får man höra? morrrr.....   Jag tycker du har rätt att vara förbannad...Tråkig inställnig din mamma har och jag håller tummarna för att det går bra på intervjuvn...  Jag trodde i min enfald, att den tiden när föräldrarna skröt om sina barns "titlar" var förbi Jobba du med att försörja dej i första hand så blir det bra i slutändan. PS . Det är lättare att få jobb, om man redan har jobb, så du får nog snart jobb innom ditt område Ds
Myosotis
10-11-2009, 11:27
 ja det var taskigt sagt av henne.  Verkligen inte vad du behövde höra. (Fast hon menar säkert väl.) Jag känner igen det, det är skitjobbigt att få höra sånt.  Lycka till på intervjun!
Aqvakul
10-11-2009, 11:29
Lycka till på intervjun!
Ja, lycka till!
ninnisky
10-11-2009, 11:43
Jag håller alla tummarna för dig i morgon och önskar dig lycka till. Jag tror du fixar det
ängsvädd
10-11-2009, 11:50
Jag håller också tummarna för dig på intervjun
Biggan_
10-11-2009, 12:26
CITAT (Fny @ 10-11-2009, 10:13)  Jo KRT, jag är utbildad arkeolog. Inte många jobb i den branchen inte... bra. =) Misstänkte det, och jag vet att det är en svår arbetsmarknad för er. Finns väl i stort sett bara universitetet och möjligen länsstyrelsen eller riksantikvarieämbetet att jobba på..... Önskar dig all lycka på intervjun!!!
Du har en i grunden riktig inställning, men det kan ligga dig i fatet längre fram. Själv pluggade jag länge för några år sedan blev klar 2001 alla vet ju vad som hände då under hösten. Den händelsen innebar att det var heldött inom det yrkesområdet jag utbildat mig till under ett par år. Därför gick jag tillbaka till mitt relativt okvalificerade industrijobb som jag hade varit tjänstledig ifrån för att försörja mig. Under tiden sökte jag jobb som dök upp inom mitt utbildningområde tyvärr blev jag bortvald flera gånger pga att jag redan hade jobb inom fel yrkesområde. När den arbetsplats jag jobbade på seda blev uppköpt av en konkurent och arbetsplatsen flyttades utomlands har jag mycket svårt att få nytt jobb. När jag söker akademikerjobb ifrågasätts jag för att jag jobbat så länge efter utbildningen som kollektivanställd. När jag söker praktiska jobb blir jag bortrensad som överkvalificerad pga min akademiska utbildning.
Heja Fny, lycka till på intervjun och jag tror knappast det kommer ligga dig i fatet på nåt sätt att du jobbat utanför ditt yrkesområde. Trist att din mamma skulle vara så negativ, jag känner igen det där. Jag var jättebesviken på min mamma när jag fixat en ungdomspraktikplats som vårdbiträde, jag var jättenöjd och glad men hon började tjafsa om att det inte var nåt för mig o.s.v. Skitförbannad blev jag. Sen utbildade jag mig till sjuksköterska och det var inte p.g.a vad hon tyckte om saken, men då "dög" det tydligen bättre. Stå på dig och lycka till nu! Det är ju underbart om man kan skaffa sig en försörjning.
Piccante
10-11-2009, 14:02
CITAT (narran @ 10-11-2009, 13:01)  När jag söker akademikerjobb ifrågasätts jag för att jag jobbat så länge efter utbildningen som kollektivanställd. När jag söker praktiska jobb blir jag bortrensad som överkvalificerad pga min akademiska utbildning. Jag har tyvärr upplevt det också att man får frågan - du som har så lång utbildning vad är det för fel på dig som inte får jobb då inom det området? Fast jag tycker att det är större förståelse bland akademiker som själva har gått samma väg och hankat sig fram på div vikariat och korta projektanställningar och varit arbetslösa där emellan i perioder än tvärt om hos de utan egen akademisk utbildning som erbjuder okvalificerade jobb. De som själva inte vet hur dålig balans det är mellan arbetsmarknad och utbildningsplatser förstår kanske inte varför akademiker ha skyhög arbetslöshet idag. En företrädare för en myndighet sa en gång till oss studenter att "jobb finns hur mycket som helst men inte tjänsterna". finns alltid massa arbetsuppgifter som inte utförs pga tidsbrist, personalbrist, pengabrist etc men speciellt i dessa tider med dålig ekonomi så prioriteras inte att anställa för att komma ikapp med arbeten som ligger efter för nu ska det bara sparas. Gissar att arkeologiska utgrävningar inte är något man storsatsar på nu heller? Men Fny gör rätt som vill göra sitt yttersta för att försörja sig och ett CV med långa luckor ser inte bra ut heller.
Had Du varit min son eller dotter så hade jag varit väldigt stolt över Dig.
Att vara säljare är ett av de svåraste job som finns. Klarar Du det så klarar Du allt. Tyvärr smäller ett jobb som säljare inte speciellt högt i dagens svenska samhälle. Det är inte tillräckligt fint.
Men glöm det. Att vara säljare är att inte ge upp, att kunna ta en jädrans massa negativa besked men ändå fortsätta tills att Du hittar någon som vill köpa. Det kräver en god psykologisk blick och det kräver att Du lyssnar och förstår Din kund ( om Du är en bra säljare vill säga).
Jag ville bli arkeolog när jag var ung men idag arbetar jag med internationell marknadsföring(=säljare) och det är inget jag ångrar ( är fortfarande intresserad av arkeologi).
Lycka till!
Lycka till Fny på intervjun  Inte så illa att få komma på intervju så snabbt.
Gudrun i Göteborg
10-11-2009, 19:13
Jag sällar mig till alla andra som önskar dig LYCKA TILL!Vill ha reda på hur det gick på intervjun så fort som möjligt
Sussie F-Flower
10-11-2009, 19:59
Jag vill också passa på att säga "Lycka till!!!" Hoppas att ALLT kommer att gå bra! Att arbeta som säljare kan vara helt fantastiskt underbart  , beroende på vilken bransch det handlar om. Man kan få så många vänner och man kan få lära sig så himla mycket inom alla möjliga olika yrkeskategorier. Det var DET som lockade mig in i yrket. Allt gör att man växer inombords...
Meriona
10-11-2009, 20:39
Lycka till säger jag med! Och jag tror att din mamma bara var omtänksam trots att det blev lite tokigt uttryckt. Man läser ju ofta om säljfirmor som utnyttjar sin personal och ger dem usel lön, som hon var nog bara rädd att du skulle hamna på en sån! Det hoppas vi att du INTE gör!
Kan bara säga en sak när jag läste det hela. Lycka till och kör för fullt!!  Arkeolog.....jag blir riktigt avundsjuk. Det är något som alltid har intresserat mig. Otroligt intressant ämne och det verkar vara ett väldigt mentalt givande yrke.
Rosmarin
11-11-2009, 12:15
Har du varit på intervjun nu? Hur gick det?
Håller tummarna!!!
Åh herrejisses en sån dag... Är nu hemma från intervjun och kan bara konstatera att enligt lagen om alltings jävlighet så hade självklart mamma rätt i sitt antagande att det rörde sig om telefonförsäljning.  Det framgick vare sig från jobbanonsen eller deras hemsida, men så var det. Suck... Jag försökte ändå vara trevlig och sa glatt att jag inte hade insett att det rörde sig om telefonförsäljning. Vad får jag för svar? Nej, det är ju inte telefonförsäljning.... Men man tar ju kontakt med kunden via telefon, det gör man. Och hela säljprocessen sker... via telefon.Och hur är det då inte telefonförsäljning? undrade jag i mitt stilla sinne... Sen kom vi till lönen. Jag frågade hur det var med de 25000 som nämndes i jobbutlysningen. Då skruvade han besvärat på sig och sa... Jo det är så att lönen är uppdelad på en garanterad lön och sen tillkommer en rörlig del som är baserad på prestation. Den garanterade lönen är 10 000 kr i månaden. Fast den är inte egentligen garanterad, utan det krävs en motprestation, du måste boka minst två kunder om dagen för att få den garanterade lönen.NEJNEJNEJNEJNEJ tänkte jag och mentalt slog jag huvudet i bordet. För det första är det inte en garanterad lön om den är avhängig av hur många kunder man bokar. För det andra är 10 000 kr en LÖJLIG baslön! Herrejisses... Här nånstans tackade jag för att jag fått komma på intervju, men sa att det här inte var något för mig. Innan jag gick fick jag ett "tips för framtiden"... Du ska veta det att all försäljning, på alla företag, sker via telefon.BULLSHIT! tänkte jag. Sån jädra BULLSHIT! Kände mig nästan smutsig när jag skyndade mig ut ur det lilla anonyma kontorshotellet där detta "världsledande" företag hade hyrt in sig. Så tråkigt... Men jag tycker nästan mest synd om de ungdomar som kommer och söker sitt första jobb, och som går på sånt struntprat! Nej, bättre än så måste gå att hitta.
Rosmarin
11-11-2009, 15:13
Så synd! ...och vilken märklig inställning han hade till saker och ting. Om inte detta är telefonförsäjning, vad är då det?  Garantilön, som inte är garanterad...
"Du ska veta det att all försäljning, på alla företag, sker via telefon"  Vilken blajpaj!
Vilken snubbe va'? Du hittar säkert något bättre än det här. Det är jag helt övertygad om.
Myosotis
11-11-2009, 15:23
 Det var ju synd. Skönt att du hade möjlighet att tacka nej, hoppas du hittar något bättre snart. Kul snubbe förresten, försäljning per telefon som inte är telefonförsäljning och garanterad lön som inte är garanterad...  Verkligen seriös.
Biggan_
11-11-2009, 15:33
Så tråkigt när du var så peppad!  ....men det går fler tåg! Bättre tur nästa gång!
Ja det är då märkligt att mammor alltid ska ha rätt när det de säger låter som mest påhittat. Det är likadant med min mamma, hon är hopplös  Det finns säljarjobb som inte är telefonförsäljning, men ja, man kanske måste ringa och boka tid för möte innan. Det går nog bättre nästa gång ska du se.
Aqvakul
11-11-2009, 15:52
 Kom igen, det går fler tåg!
anne-li i olofstorp
11-11-2009, 16:01
Men säg det INTE till Mamma!
Inga från Närke
11-11-2009, 16:12
CITAT (Fny @ 11-11-2009, 14:33)  ......Det framgick vare sig från jobbanonsen eller deras hemsida, men så var det. Suck... Jag försökte ändå vara trevlig och sa glatt att jag inte hade insett att det rörde sig om telefonförsäljning. Vad får jag för svar? Nej, det är ju inte telefonförsäljning.... Men man tar ju kontakt med kunden via telefon, det gör man. Och hela säljprocessen sker... via telefon. Och hur är det då inte telefonförsäljning? undrade jag i mitt stilla sinne... Sen kom vi till lönen. Jag frågade hur det var med de 25000 som nämndes i jobbutlysningen. Då skruvade han besvärat på sig och sa... Jo det är så att lönen är uppdelad på en garanterad lön och sen tillkommer en rörlig del som är baserad på prestation. Den garanterade lönen är 10 000 kr i månaden. Fast den är inte egentligen garanterad, utan det krävs en motprestation, du måste boka minst två kunder om dagen för att få den garanterade lönen.
NEJNEJNEJNEJNEJ tänkte jag och mentalt slog jag huvudet i bordet. För det första är det inte en garanterad lön om den är avhängig av hur många kunder man bokar. För det andra är 10 000 kr en LÖJLIG baslön! Herrejisses... Här nånstans tackade jag för att jag fått komma på intervju, men sa att det här inte var något för mig. Har själv som arbetslös varit på liknande interjuv. De har svårt att få tag i folk eftersom de flesta inte tycker om telefonförsäljning som ni även har gett uttryck för här på odla. Garantilönen var där ca 80:-/tim men man måste då motprestera med ca 50 jagsägare/dag. Sedan var det provisionsbaserat och det var tävling mellan de anställda vem som presterade bäst och man kunde vinna fina priser och resor om man blev bästsäljare eller liknande. Det var heller inget för mig var där en dag för att se hur det fungerade men kastade in handduken och tackade för mig och åkte hem. Så du är inte ensam om detta. Tappa inte lusten med att söka nytt det går föer tåg som man säger. Lycka till!
Nästan all försäljning börjar med att man ringer upp ett sk "lead". (Nu talar jag inte om att sälja i en affär etc).
Det här steget är svårt och kräver uthållighet eftersom de flesta samtal är "kalla" och kräver en hel del för att komma förbi en negativ attityd som de flesta har när man blir uppringd.
Nästa steg är att få ett möte inbokat och sedan följer offert och till sist order.
Har jag ett utfall om 5-10 napp på hundra samtal så är jag nöjd.
Det krävs stor uthållighet och en positiv attityd för att kunna jobbba med detta.
Som chef gäller det att ha mycket fingertoppskänsla när man väljer personer till det här jobbet. Det handlar inte om betyg i den traditionella meningen.
När det gäller lönebiten så tillämpar jag själv en fast och en rörlig del när jag anställer. Om den faktiska lönenivån kan jag inte uttala mig eftersom jag inte har jobbat i Sverige på 30 år.
netaave
11-11-2009, 17:02
Men bara tanken på att ringa o störa folk i deras hem som ju den mesta telefonförsäljningen går ut på och idag när fler och fler nixar både telefon och e-post. Jag skulle aldrig klara ett sånt jobb men beundrar dom som gör det, man måste ha ett himla lugnt temperament och en himla arbetsdiciplin.
Telefonförsäljning tillämpas i nästa alla verksamheter. Även när Du säljer till ett företag. Det är det första steget och verktyget när man vill få igång en dialog med ett företag - inte bara till privatpersoner.
Att det finns ett element av telefonkontakt ser jag ju absolut inte som något fel, det är just det där med att sitta och ringa och ringa och ringa och ringa... Och när jag själv blir så irriterad på telefonförsäljare så känns det ju inte så kul att själv ta den rollen! Men är det som du beskriver jholma, att man ringer för att sen få boka in ett möte, så kan jag förstå det mer. Det var det ju tyvärr inte vad det här handlade om, utan det var enbart telefonkontakt det gällde. Det tyckte inte jag kändes så bra...
Jo jag förstår.
Vad gällde det för produkter? Telefonabbonemang? Det är inte skojigt!
Telefonförsäljning mot privatpersoner borde förbjudas eller åtminstone borde det vara ett omvänt nixregister. Dvs bara sådana som tackat ja till försäljningsförsök och erbjudanden per telefon borde få ringas upp. Andra samtal borde polisanmälas som ofredande. Dessutom borde det omedelbart lagstiftas om en minimilön för heltid. Då skulle de flesta av dessa bluffföretag försvinna. Som det är nu med största delen provisionsbaserad är det de anställda som tar riskerna inte de som driver företagen. Det finns faktiskt en bransch som jag inte skulle vilja att min värsta ovän blev tvingad att jobba i och det är telefonförsäljar branschen. Det är tom mindre förnedrande om arbetsförmedlingen började att anvisa jobb på bordeller. Dit kommer ju kunderna åtminstone frivilligt.
Det är möjligt att man borde förbjuda telefonförsäljning till privatpersoner men jag hoppas att Du inte inkluderar juridiska personer.
När det gäller lönebiten så är det OK att ha en garanterad minimilön vilket också göller för nästan alla länder inom EU.
Däremot är det viktigt/riktigt att ha en del som prestation och rörlig åtminstonde när det gäller försäljning.
netaave
11-11-2009, 17:21
Prestationslön borde förbjudas tycker jag, det om nåt skapar väl ohälsa. Idén med omvänt nixregister gillar jag fullt ut men det är nog tyvärr bara en dröm.
Skulle prestationlön förbjudas skulle många företag få slå igen.
men att som på det här stället ha en "garanterad" minimilön som inte alls är garanterad?! Med andra ord fanns det ingen garanterad lön ALLS, utan allt hängde på prestation! Vem fan vill jobba HELTID utan att faktiskt bli garanterad en LÖN??? Jag tyckte det var helknäppt.
Prestationslön är mycket viktig för att få en framgångsrik försäljning.
Jag har kunnat jämföra försäljningsarbete med och utan prestationslön.
Den som inte mår bra med detta system skall inte jobba som försäljare.
jag kan förstå att man i vissa företag vill lägga på en belöning vid extra väl utfört arbete, en typ av bonus, men att HELA lönen ska vara beroende av prestation... nej... Och att den där "garanterade" lönen var så löjligt låg är ju bara en förolämpning! 10 000 kr före skatt är ju absolut ingenting! (jag har levt på studielån i fem år, jag vill ha en normal lön!!!) morr...
Fny
Vad gällde det för produkter ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|