|
Huggorm
12-11-2009, 16:07
CITAT (jholma @ 12-11-2009, 16:00)  Ursäkta några frågor till en okunning person;
Jag har förstått att de flesta ensamstående flyktingbarn kommer hit med flyg eller?
Har de åkt gratis eller vem har betalt biljeten? Deras föräldrar, som hoppas få komma hit genom anhöriginvandring så småningom
Vi kan inte ta emot alla däremot måste vi hjälpa.
Finns det inget annat sätt än att ta emot?
Hur många?
en miljon? två miljoner, tre miljoner
Var går gränsen?
Är jag rasist nu? eller främlingsfientlig eller bara realist?
CITAT (jholma @ 12-11-2009, 16:10)  Vi kan inte ta emot alla däremot måste vi hjälpa.
Finns det inget annat sätt än att ta emot? Hur många?
en miljon? två miljoner, tre miljoner
Var går gränsen?
Är jag rasist nu? eller främlingsfientlig eller bara realist? fanns det inte över 5 miljoner afganer i Iran, som har flyktingstatus. och dom får inte komma tillbaka till Afganistan... för det finns inget där. Ja en del av dem har väl varit på flykt i 20 år, en del är givetvis födda där....
Visst ska vi vara solidariska men inte så att vi förgör oss själva och det är tyvärr det vi håller på coh göra nu en förgörelse som vi fortsatt att gå emot de senaste 20 åren. Invandring är en tillgång när det finns lediga jobb och det är brist på arbetskraft, men vi har haft hög arbetslöshet i det här landet sedan 90 talskrisen. I rapporteringen om Vellinge har det talas om att det egentligen ären vinst för kommunerna att ta emot flyktingbarn eftersom att kommunen får 60 000 i månaden i bidrag från staten per barn. Vem har betalat in dom pengarna till staten? Trollar staten fram pengarna ur solidaritetshatten. Det rör sig om 30 barn i Vellinge 30 gånger 60 000 x 12x30 ger konstanden 21600000kr bara för barnen i vellinge. Det har talas om att det beräknas komma mellan 2000-2500 ensamkommande flyktingbarn bara i år. Men det får ni räkna ut själva vad det kostar för displayen på min miniräknare räckte inte till. I denna länk finns beräkningar på hur pengarna i stället kan användas för att hjälpa folk på plats. http://affes.wordpress.com/category/migration/
Aqvakul
12-11-2009, 17:43
CITAT (narran @ 12-11-2009, 17:38)  Visst ska vi vara solidariska men inte så att vi förgör oss själva och det är tyvärr det vi håller på coh göra nu en förgörelse som vi fortsatt att gå emot de senaste 20 åren. Invandring är en tillgång när det finns lediga jobb och det är brist på arbetskraft, men vi har haft hög arbetslöshet i det här landet sedan 90 talskrisen. I rapporteringen om Vellinge har det talas om att det egentligen ären vinst för kommunerna att ta emot flyktingbarn eftersom att kommunen får 60 000 i månaden i bidrag från staten per barn. Vem har betalat in dom pengarna till staten? Trollar staten fram pengarna ur solidaritetshatten. Det rör sig om 30 barn i Vellinge 30 gånger 60 000 x 12x30 ger konstanden 21600000kr bara för barnen i vellinge. Det har talas om att det beräknas komma mellan 2000-2500 ensamkommande flyktingbarn bara i år. Men det får ni räkna ut själva vad det kostar för displayen på min miniräknare räckte inte till. I denna länk finns beräkningar på hur pengarna i stället kan användas för att hjälpa folk på plats. http://affes.wordpress.com/category/migration/Att ta handom flyktingar handlar inte om pengar, det handlar om att hjälpa människor i nöd...
caprifol
12-11-2009, 17:54
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 16:07)  Deras föräldrar, som hoppas få komma hit genom anhöriginvandring så småningom ... och i många fall genom helt livsfarliga transporter i och under långtradare m m, m m
Huggorm
12-11-2009, 17:56
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 17:43)  Att ta handom flyktingar handlar inte om pengar, det handlar om att hjälpa människor i nöd... Till syvende och sist är det ändå någon som skall betala den där räkningen, och när det inte gnälls om hur synd det är om dessa ensamma flyktingbarn (som ofta är att betrakta som vuxna) så gnälls det om hur det sparas in i äldrevården och sjukvården
Aqvakul
12-11-2009, 18:00
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 17:56)  Till syvende och sist är det ändå någon som skall betala den där räkningen, och när det inte gnälls om hur synd det är om dessa ensamma flyktingbarn (som ofta är att betrakta som vuxna) så gnälls det om hur det sparas in i äldrevården och sjukvården Då får man väl höja skatten... t.ex. fastighetsskatten och återinföra förmögenhetsskatten...
Huggorm
12-11-2009, 18:02
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 18:00)  Då får man väl höja skatten... t.ex. fastighetsskatten och återinföra förmögenhetsskatten... Det lär du inte vinna något val på...
Aqvakul
12-11-2009, 18:03
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 18:02)  Det lär du inte vinna något val på... Jag är inte politiker och behöver inte vinna några val... Jag är trött på att allt mäts i pengar - vissa saker handlar om moral och människovärde och då är pengar sekundärt...
Huggorm
12-11-2009, 18:05
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 18:03)  Jag är inte politiker och behöver inte vinna några val...
Jag är trött på att allt mäts i pengar - vissa saker handlar om moral och människovärde och då är pengar sekundärt... Men det är i praktiken man kan göra skillnad, och där är pengar primärt vare sig man vill det eller inte
Givetvis handlar det om pengar. Just nu lånar vi till kostnaderna för invandringen och dom kostnaderna skall ju betalas av oss en vacker dag. Detsamma gäller ju dom som invandrar. Man väljer ju inte ett u-land om man kan slippa. Krasst uttryckt kan man säga att moral har man bara råd med om man inte är fattig. Sen glömmer man lätt att inom EU lever 100-tusentals barn i svält o fattigdom liknande den i många u-länder. Men problemet är för nära inpå för att uppmärksammas verkar det som. Barn skall alltid hjälpas och vi borde faktiskt sopa lite på vår egen bakgård också. Men det kostar ju pengar som sagt.
Aqvakul
12-11-2009, 21:02
CITAT (gnon49 @ 12-11-2009, 20:53)  Givetvis handlar det om pengar. Just nu lånar vi till kostnaderna för invandringen och dom kostnaderna skall ju betalas av oss en vacker dag. Detsamma gäller ju dom som invandrar. Man väljer ju inte ett u-land om man kan slippa. Krasst uttryckt kan man säga att moral har man bara råd med om man inte är fattig. Sen glömmer man lätt att inom EU lever 100-tusentals barn i svält o fattigdom liknande den i många u-länder. Men problemet är för nära inpå för att uppmärksammas verkar det som. Barn skall alltid hjälpas och vi borde faktiskt sopa lite på vår egen bakgård också. Men det kostar ju pengar som sagt. Just nu lånar vi därför att skatteintäkterna är lägre, dels till följd av finanskrisen, dels på grund av regeringens skattesänkningar. Vi är inte fattiga. Vi har råd med moral. Pengar är ingen bristvara i Sverige, men moral är - inte minst hos de som tjänar riktigt mycket pengar.
Piccante
12-11-2009, 21:32
CITAT (jholma @ 12-11-2009, 16:00)  Ursäkta några frågor till en okunning person;
Jag har förstått att de flesta ensamstående flyktingbarn kommer hit med flyg eller?
Har de åkt gratis eller vem har betalt biljeten? Många ensamma flyktingbarn är kvotflyktingar som har flyktingstatus av FN. Tyvärr splittras många familjer i krig och i vissa konflikter har man systematiskt kidnappat och utnyttjat unga pojkar som barnsoldater, slavar etc. FNs flyktingorgan hjälper säkert en hel del. CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 17:56)  Till syvende och sist är det ändå någon som skall betala den där räkningen, och när det inte gnälls om hur synd det är om dessa ensamma flyktingbarn (som ofta är att betrakta som vuxna) så gnälls det om hur det sparas in i äldrevården och sjukvården Då får man även se att i relation till andra så har dessa flyktingbarn inte kostat något i barnbidrag, mödravård, dagis, grundskola, vaccination, bostadsbidrag till föräldrar etc. Många glesbefolkade norrlandskommuner med negativ befolkningsutveckling och stor utflyttning skulle definitivt behöva en yngre befolkning så de kan behålla sin skattekraft och välfärd i framtiden. Men även en liten välmående kommun som Vellinge där miljonprogramsområden och socialt utsatta områden knappt finns borde vara idealisk för att integrera dessa barn.
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 18:03)  Jag är inte politiker och behöver inte vinna några val...
Jag är trött på att allt mäts i pengar - vissa saker handlar om moral och människovärde och då är pengar sekundärt... Tack för det aqua... Började ett tag tappa tron på mäniskosläktet, men du räddade hoppet för mej... Fy f*n viken mäniskosyn folk har.  CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 21:32)  Många ensamma flyktingbarn är kvotflyktingar som har flyktingstatus av FN. Tyvärr splittras många familjer i krig och i vissa konflikter har man systematiskt kidnappat och utnyttjat unga pojkar som barnsoldater, slavar etc. FNs flyktingorgan hjälper säkert en hel del.
Då får man även se att i relation till andra så har dessa flyktingbarn inte kostat något i barnbidrag, mödravård, dagis, grundskola, vaccination, bostadsbidrag till föräldrar etc. Många glesbefolkade norrlandskommuner med negativ befolkningsutveckling och stor utflyttning skulle definitivt behöva en yngre befolkning så de kan behålla sin skattekraft och välfärd i framtiden. Men även en liten välmående kommun som Vellinge där miljonprogramsområden och socialt utsatta områden knappt finns borde vara idealisk för att integrera dessa barn. Precis... Sedan inte att förglömma, vi har internationella avtal som vi måste följa. Vi lånar ut pengar också, så helt barskrapade är vi inte. Visst kan vi låta bli att låna ut och stänga gränserna, men då får vi också stänga för import och export och då lär det bli tomt på både det ena och andra.
Huggorm
12-11-2009, 21:53
CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 21:32)  Då får man även se att i relation till andra så har dessa flyktingbarn inte kostat något i barnbidrag, mödravård, dagis, grundskola, vaccination, bostadsbidrag till föräldrar etc. Många glesbefolkade norrlandskommuner med negativ befolkningsutveckling och stor utflyttning skulle definitivt behöva en yngre befolkning så de kan behålla sin skattekraft och välfärd i framtiden. Men även en liten välmående kommun som Vellinge där miljonprogramsområden och socialt utsatta områden knappt finns borde vara idealisk för att integrera dessa barn. Du glömmer en detalj - vi har en stor arbetslöshet i landet, och inte minst i norrlands inland. Någon "skattekraft" blir det inte oavsett hur många som bor där. Men det är otvivelaktigt bättre att placera ut dom där än att låta dom samlas i Rosengård eller de andra problemområdena. Natur och frisk luft gör vem som helst gott.
De här flyktingbarnen är inga kvotflyktingar de är spontanflyktingar som smiter före i kön. Kvotflyktingar är sådana personer som har sin flyktingstatus godkänd av FN och som många gånger har väntat i flyktingläger ex på gränsen mellan iran och afganistan i 10-20 år på att det ska bli en plats ledig i nått land. För varje spontanflyktning som kommer hit ofta utan identitetshandlingar så att det egentligen är omöjligt att veta om de verkligen kommer ex från Somalia där det är kaos eller från något av grannländerna där det bara är fattigt och eländigt blir det mindre utrymme för att ta mot kvotflyktingar. Mig veterligen tar vi emot knappt 2000 kvotflyktingar om året. Förra året kom det runt 100 000 personer allt som allt.
Aqvakul
12-11-2009, 22:18
Jag är väldigt, väldigt glad att vare sig jag, min fru eller mina barn behöver fly från vårt land...
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2009, 22:18)  Jag är väldigt, väldigt glad att vare sig jag, min fru eller mina barn behöver fly från vårt land... Jag med... Det är lätt att yttra sig, när man inte behöver gå igenom fasorna dessa upplever/har upplevt. Snor *Stintan*s signatur Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
Tycker nog inte att vi skall kritisera vår invandringspolitik för att den är för restriktiv eller inhuman eller fientlig på något sätt. Inget land har så generös politik och ändå tycks vi vilja ha tagelskjortan på för att vi inte gör tillräckligt. Om alla länder gjorde som sverige skulle situationen för flyktingar vara betydligt bättre, även för dom som kommer till oss. När dom väl beviljats alys verkar politikerna nöjda och inget mer händer, placerar dom i nerslitna slumområden runt storstäderna och sen är allt frid o fröjd. Den delen av invandringspolitiken är inte generös eller human. Den är destruktiv. Men också billig.
Huggorm
12-11-2009, 22:27
CITAT (gnon49 @ 12-11-2009, 22:25)  Tycker nog inte att vi skall kritisera vår invandringspolitik för att den är för restriktiv eller inhuman eller fientlig på något sätt. Inget land har så generös politik och ändå tycks vi vilja ha tagelskjortan på för att vi inte gör tillräckligt. Om alla länder gjorde som sverige skulle situationen för flyktingar vara betydligt bättre, även för dom som kommer till oss. När dom väl beviljats alys verkar politikerna nöjda och inget mer händer, placerar dom i nerslitna slumområden runt storstäderna och sen är allt frid o fröjd. Den delen av invandringspolitiken är inte generös eller human. Den är destruktiv. Men också billig. Men vänta nu, dom är ju fria att flytta vart dom vill i landet, det är dom själva som väljer att bosätta sig i problemområdena för att slippa umgås med svenskar?
Piccante
12-11-2009, 22:35
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 22:27)  Men vänta nu, dom är ju fria att flytta vart dom vill i landet, det är dom själva som väljer att bosätta sig i problemområdena för att slippa umgås med svenskar? I regel kommunplaceras nyanlända flyktingar. sen är ju frågan "välja" att bosätta sig. Bostadsmarknaden är tyvärr ganska segregerad. Det är ju inte direkt allmännyttan som har lägenheter i Danderyd... Sen är det märkliga det med människor att personer med samma språk eller kultur ofta dras till varandra, kolla bara på svenskar på spanska solkusten som bor i etniska enklaver där trots att de har ganska gott ställt.
Jan Lindgren
12-11-2009, 22:39
Hej! Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.
Jag har tyvärr haft en hel del kontakt med åldrings- och demensvården de senaste åren. Hur skulle den fungera utan alla fantastiskt duktiga invandrare som jobbar där. Jag har aldrig mött så mycket empati och förståelse som hos dessa invandrare. Tack alla ni som hjälpt dessa människor att trivas i vårt land.
Det är ont om jobb just nu men samtidigt måste vi ta in gästarbetare som kommer hit och gör de tunga skördejobben på hösten. Säreget.
Tänk på alla småföretag som drivs av invandrare. Småföretagande innebär ofta många arbetstimmar med låg timlön. Jag är glad att det finns folk i Sverige som vill ha det så sedan spelar det ingen roll var de är födda.
Ca två miljoner människor i Sverige har invandrarbakgrund och tittar vi lite längre bak i historien så finns det knappast några "renrasiga" svenskar. Invandrare har alltid varit en tillgång för Sverige.
Jag tycker det är sorgligt att folk beter sig som vår förre socialdemokratiska statsminister som myntade uttrycket "socialturism".
MVH Jan Lindgren
Piccante
12-11-2009, 22:49
CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2009, 22:39)  Hej! Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.
Jag har tyvärr haft en hel del kontakt med åldrings- och demensvården de senaste åren. Hur skulle den fungera utan alla fantastiskt duktiga invandrare som jobbar där. Jag har aldrig mött så mycket empati och förståelse som hos dessa invandrare. Tack alla ni som hjälpt dessa människor att trivas i vårt land.
Det är ont om jobb just nu men samtidigt måste vi ta in gästarbetare som kommer hit och gör de tunga skördejobben på hösten. Säreget.
Tänk på alla småföretag som drivs av invandrare. Småföretagande innebär ofta många arbetstimmar med låg timlön. Jag är glad att det finns folk i Sverige som vill ha det så sedan spelar det ingen roll var de är födda.
Ca två miljoner människor i Sverige har invandrarbakgrund och tittar vi lite längre bak i historien så finns det knappast några "renrasiga" svenskar. Invandrare har alltid varit en tillgång för Sverige.
Jag tycker det är sorgligt att folk beter sig som vår förre socialdemokratiska statsminister som myntade uttrycket "socialturism".
MVH Jan Lindgren Myten om "social turism" är helt befängd. Hur många kan ärligt säga att de själva eller någon de känner har blivit av med jobbet eller inte fått et jobb de sökt pga av en invandrare fick det i deras ställe? Att folk är arbetslösa idag beror ju inte på att fler konkurrerar om jobben i Sverige utan att fler svenska jobb rationaliseras bort och flyttas till sydostasien. Den ekonomiska globaliseringen drabbar oss ganska hårt då Sverige har en exportberoende ekonomi. Förutom att tjänstesektorn är beroende av invandrare som städare, restauranganställda, tidningsbud, och bärplockare sommartid så är hälften av staffettläkarna av utländsk härkomst idag i vissa län. Vi har så ont om platser på läkarutbildningen och regeringen vill inte skapa fler så sjukvården skulle vara i total kris utan dom.
Huggorm
12-11-2009, 23:13
CITAT (Jan Lindgren @ 12-11-2009, 22:39)  Hej! Av rent egoistiska skäl är jag oerhört tacksam att Sverige släppt in och accepterat så många flyktingar. Jag är sedan många år gift med en flykting. Tack för att Sverige en gång tog emot henne.
MVH Jan Lindgren Att ingen vill eller behöver ta slitsamma eller dåligt betalda jobb får du skylla arbetspolitiken, men det är en annan diskussion. För övrigt kan man dela upp den stora, heterogena gruppen som flyktingar består av i två delar, där den ena är den du beskriver. Den har varken jag eller speciellt många andra något emot. Den andra delen består av de flyktingar som i bästa fall flyttar in och ut på olika fängelser och anstalter men vanligtvis går lösa i samhället. Denna minoritet som saboterar så mycket för de bra flyktingarna och för hela sveriges befolkning för den delen. De som håller på med maffiaverksamhet, människohandel, könsstympning, bilbränning, gruppvåldtäkter och hedersvåld. Dessa skall förpassas tillbaka upp i det hål de en gång kröp fram ur, eller i nödfall sänkas till havets botten. Dom har vi ingen plats för, men på grund av vår flata svenska lagstiftning samt rädslan för att anklagas för rasism kan vi inget göra åt dom. I stället får de bra flyktingarna ta mycket av skiten för de illdåd som dom dåliga utfört.
Piccante
12-11-2009, 23:23
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:13)  ............Den andra delen består av de flyktingar som i bästa fall flyttar in och ut på olika fängelser och anstalter men vanligtvis går lösa i samhället. Denna minoritet som saboterar så mycket för de bra flyktingarna och för hela sveriges befolkning för den delen. De som håller på med maffiaverksamhet, människohandel, könsstympning, bilbränning, gruppvåldtäkter och hedersvåld. Dessa skall förpassas tillbaka upp i det hål de en gång kröp fram ur, eller i nödfall sänkas till havets botten. Dom har vi ingen plats för, men på grund av vår flata svenska lagstiftning samt rädslan för att anklagas för rasism kan vi inget göra åt dom. I stället får de bra flyktingarna ta mycket av skiten för de illdåd som dom dåliga utfört. och var hittar man den "gruppen" ??? Finns det en heterogen grupp eller nationalitet med "dåliga flyktingar" ? låt mig betvivla detta. Om man kollektivt dömer en hel grupp utifrån lösa boliner så luktar det est unkna fördomar.
CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 23:23)  och var hittar man den "gruppen" ??? Finns det en heterogen grupp eller nationalitet med "dåliga flyktingar" ? låt mig betvivla detta. Om man kollektivt dömer en hel grupp utifrån lösa boliner så luktar det est unkna fördomar. Håller med fullt ut. Det är så man blir mörkrädd för mindre.
Huggorm
12-11-2009, 23:30
För vad? Att jag anser att det är en liten mängd invandrare som utför brott som får hela gruppen att komma i dålig dager?
Piccante
12-11-2009, 23:34
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:30)  För vad? Att jag anser att det är en liten mängd invandrare som utför brott som får hela gruppen att komma i dålig dager? För att du anser att det är en homogen grupp (om än liten) som utför alla brott.
Huggorm
12-11-2009, 23:36
CITAT (Markus_H @ 12-11-2009, 23:34)  För att du anser att det är en homogen grupp (om än liten) som utför alla brott. Heterogen skrev jag annars...
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:30)  För vad? Att jag anser att det är en liten mängd invandrare som utför brott som får hela gruppen att komma i dålig dager? Nej. För att du har en så kall och synisk mäniskosyn.
Jan Lindgren
12-11-2009, 23:41
Hej! Visst finns det invandrare som begår brott likaväl som det finns "rasrena" svenskar. Oberoende av härstamning så ska brottslingar dömas och få sitt straff. Jag vet också att det finns några få människor som tar sig till Sverige för att begå brott de kan komma från vilket land som helst. Dessa människor kommer oftast inte hit för att stanna och bli medborgare. Efter avtjänat straff så ska de naturligtvis utvisas. Vi talar ibland om alla svenskar som utvandrade till Amerika. De lyckades ofta bra och vi är stolta över att de härstammar från Sverige. Utvandrare och fĺyktingar är ofta mycket kompetenta personer med stor initiativkraft. Det är inte lätt att fly till ett annat land. Generellt sett så är flyktingarna en tillgång för Sverige trots en del rötägg. Vi kanske ska se dem som en kompensation för den brain-drain vi råkade ut för när en fjärdedel av sveriges befolkning var tvungen att utvandra på grund av hunger. MVH Jan Lindgren
Huggorm
12-11-2009, 23:42
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 23:39)  Nej. För att du har en så kall och synisk mäniskosyn. Jaha, men det är knappast någon nyhet. Det har bland annat Aqvakul talat om för mig flera gånger. Men det är aldrig någon utanför det här forumet som ansett det
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:42)  Jaha, men det är knappast någon nyhet. Det har bland annat Aqvakul talat om för mig flera gånger. Men det är aldrig någon utanför det här forumet som ansett det  Så bra, då är vi två som tycker det. Hoppas verkligen att du aldrig trillar av dom höga hästarna du sitter på. Med tanke på höjden på dom, lär du slå ihjäl dej direkt.
Huggorm
12-11-2009, 23:48
CITAT (pejori @ 12-11-2009, 23:46)  Så bra, då är vi två som tycker det.
Hoppas verkligen att du aldrig trillar av dom höga hästarna du sitter på. Med tanke på höjden på dom, lär du slå ihjäl dej direkt. Vi får väll se hur det slutar med den saken
CITAT (Huggorm @ 12-11-2009, 23:48)  Vi får väll se hur det slutar med den saken Tja. Kasta dej av, så får du kanske en lite ödmjukare syn, på dom som har det sämst.
Farbror Blå
12-11-2009, 23:51
Jag tycker det hela får ett löjes skimmer över sej , när folk i Vellinge uttalade sej på radion om det hela En dam hävdade med bestämd röst att det var dags att stänga gränserna, eller skicka dom till norrland, för HÄR skulle dom inte vara.
varför är det kul?
Jo för damen hette PIRJO i förnamn, ett klart finskt namn...
När det gäller den "rena "svenska rasen, så finns den ju inte. Här i Dalarna finns en stor mängd män och kvinnor, med både mörkare hy, svart hår å ofta har männen mycket kraftig skäggväxt och samtliga är uppvuxna i dalarna sedan generationer.
Inte många blonda, blåögda, som tycks ha varit ngt slags ideal.
Pratar dom sedan om "ariska" drag, måste man bara skratta.. för arierna var ett ljushyat folk som stammar från IRAN och numer återfinns i brahminkasten i Indien. Ljushyade? ja, jämförrt med övriga indier... Inga blåögda där inte..
herkules
12-11-2009, 23:53
om sveriges flyktingpolitik kan man tycka mycket.
det jag tänker är iaf att om det nu är bestämt att vi ska ta emot ensamma flyktingungdomar så ska ingen kommun kunna komma och säga nej tack. det är bara att hjälpas åt och försöka göra det så bra som möjligt.
CITAT (herkules @ 12-11-2009, 23:53)  om sveriges flyktingpolitik kan man tycka mycket.
det jag tänker är iaf att om det nu är bestämt att vi ska ta emot ensamma flyktingungdomar så ska ingen kommun kunna komma och säga nej tack. det är bara att hjälpas åt och försöka göra det så bra som möjligt. Framför allt få dom att inte känna sig hotade här också...
Farbror Blå
13-11-2009, 00:05
Näe, om dom behöver komma utan sina föräldrar, som kanske är försvunna, döda eller i krig hemma, så är det en grupp som verkligen behöver hjälp!
Korkat av Malmö bara som vill ha dom boende på ett vandrarhem. Borde dom inte familjeplaceras, för att få stabilitet i sina liv? tänk att komma ensam till ett land=(
Intressant med vellinge egntligen, dom har tydligen aldrig tatt emot flyktingar.. intressant att en kommun UTAN flyktingar hatar flyktingar..
Det intressant är också: OM du skulle fråg folk i kommunen om barn som inte har föräldrar och behöver få boende i kommunen, så skulle nog många fler säga ja. Och vore dom från Polen, Finland, england, norge, danmark, usa.. mm mm så skulle ingen protestera!! Men nu är det så att rasister kopplar ordet "flykting" med svartskalle, ngt dom är liivrädda för.
Så sant så...
Skulle det komma ungdomar från ex USA och england hit och orsaka så höga kostander så att displayen inte räcker till på en vanlig miniräknare så hade det nog varit stopp på problemet för länge sedan. Ungdomarna hade givetvis skickats tillbaka till sina hemländer och dessa länder hade fått tagit hand om problemet. Men eftersom att det är ankarbarn från länder somdet är synd om så har ingen protesterat fören nu. Ett sådant barn en kille från somalia på 20 år dömdes här om dagen för att han olovligen hade ringt för 93 000 kronor till släkt och vänner i mellanöstern.
Aqvakul
13-11-2009, 07:04
CITAT (narran @ 13-11-2009, 06:24)  Skulle det komma ungdomar från ex USA och england hit och orsaka så höga kostander så att displayen inte räcker till på en vanlig miniräknare så hade det nog varit stopp på problemet för länge sedan. Ungdomarna hade givetvis skickats tillbaka till sina hemländer och dessa länder hade fått tagit hand om problemet. Men eftersom att det är ankarbarn från länder somdet är synd om så har ingen protesterat fören nu. Ett sådant barn en kille från somalia på 20 år dömdes här om dagen för att han olovligen hade ringt för 93 000 kronor till släkt och vänner i mellanöstern. Gå och sprid din dynga nån annanstans!
Piccante
13-11-2009, 08:11
CITAT (narran @ 13-11-2009, 06:24)  Skulle det komma ungdomar från ex USA och england hit och orsaka så höga kostander så att displayen inte räcker till på en vanlig miniräknare så hade det nog varit stopp på problemet för länge sedan. Ungdomarna hade givetvis skickats tillbaka till sina hemländer och dessa länder hade fått tagit hand om problemet. Men eftersom att det är ankarbarn från länder somdet är synd om så har ingen protesterat fören nu. Ett sådant barn en kille från somalia på 20 år dömdes här om dagen för att han olovligen hade ringt för 93 000 kronor till släkt och vänner i mellanöstern. Var det de grövsta brottet du kunde hitta? tjuvringa för 93000kr ? Det är ungefär lika lågt som att Halebop sålde kontantkort till en ettåring.
CITAT Gå och sprid din dynga nån annanstans! Så där ja! Nu kommer de sanna demokratiska värdena fram! Jag har bott utomlands i snart 30 år rest och träffat människor av alla kulörer och religioner och kunnat tala om allt. Men det är bara i Sverige som man tabubelägger vissa områden och där ordet rasist, nazizt missbrukas så till den milda grad att jag börjar tro att svenskarna inte längre kan läsa dvs är historiska analfabeter. DESSUTOM men inte minst; jag impas inte av något moralskvalpande på en sådan här blogg. Moral är hur vi beter oss i vårt dagliga liv när inte någon ser oss. Och det står alla fritt att framför allt ekonomiskt ge sitt bidrag till det som man vill stödja. Det är inte med en massa ordbajsande som man förändrar värden. Men det är vi svenskar om några världsbäst på att göra. Mycket snack och lite verkstad! Så upp till bevis i era egna liv och kritisera inte andra för att vara egoister,rasister etc
Invadrares brottslighet undersöktes av BRå för några år sedan. Siffrorna visade att ca 2 promille av sveska män hade varit misstänkta för ex sexbrott. När det gällde män från nordafrika och mellanöstern låg siffrorna på runt 4 promille. Invandrare från ex thaland och närliggande områden hade en frekvens på 0.8 promille dvs de var mindre sexbrottsbenägna än svenska män. Icke att förglömma 996 av tusen män från nordafrika och mellanöstern har aldrig varit misstänkta för sådant brott, men ändå är det en kraftig överrepresentation.
Ska vi få en vettig debatt i sverige hur vi ska lösa integrationsproblem och om hur många flyktingar vi kan ta emot utan att den ekonomiska belastningen blir allt för stor för skattebetalarna måste sådana fakta fram i ljuset och inte tystas ner.
Jag önskar att det fanns en solidaritets trollerihatt att ösa pengar ur då skulle vi kunna bygga en stor stad i nått av sveriges glesbefolkade områden och låta välrdens 50 miljoner flyktingar komma hit, men tyvärr finns ingen sådan trollerihatt.
Sen är det dags för alla att inse att sanningen inte alltid är politikst korrekt.
herkules
13-11-2009, 09:13
SÅ HÄR vill vi väl ändå inte att det ska bli? samma argument fast applicerat på svenskar, lite kul faktiskt.
Aqvakul
13-11-2009, 09:14
Det faktum att ett somaliskt flyktingbarn ringt för 93 tusen säger inte ett dugg om svensk flyktingpolitik.
Det vore precis lika dumt att döma ut den moderata politiken därför att en moderat politiker nallat i kassan, en annan kört rattfull och en tredje haft gruppsex med småflickor.
Ja, jag har läst BRÅs senaste rapport 2008, liksom den som kom på 90-talet. Utlandsfödda är överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på vad en del varit med om, hur de lever här och att en del tagit sig hit för att begå brott.
Begrunda gärna det faktum att mellan 996 och 999 män av tuseninte begått sexbrott. Större är inte skillnaden på grund av härkomst och den allra överväldigande majoriteten är laglydiga och goda människor som gör sitt bästa för att skapa ett vettigt liv för sig och sin familj.
rättat ett stavfel
Dum jämförelse!
Äpplen skall jämföras med äpplen och päron med päron och nu får jag nog på pälsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|