Sidor: 1, 2, 3, 4
alle
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:11) *
Alle !spelar det någon roll igentligen ?huvudsaken är väl att man kan leverara sitt budskap !är du ordpolis här ? confused.gif

Nu blir det väldigt OT från det här viktiga ämnet och det ber jag om ursäkt för men... ja, jag tycker faktiskt att det spelar roll. Jag tycker vi ska föregå som goda exempel för våra ungdomar och invandrare så att de lär sig att stava korrekt. Annars riskerar vi att utarma det svenska språket och kvar finns bara ett simpelt sms-språk. Om man är medveten om att man skriver fel så kan man väl anstränga sig så att det blir rätt? Håller du inte med mig, åtminstone lite, Motti?
Motti
Och mitt i allt köttprat så för sjutton se till att ni kan er svenska annars kommer ordpolisen rotfl.gif Jag fick mig ju en åthutning här whistling.gif
I kväll ha vi fryst ner en kvarts gris som inte blivit illa behandlad innan han blev slaktad.Vi betalade 35 kr kilot och fick prima fläskött av en före detta lyckilig gris.Som jag skrev innan vi köper enbart Svenskt kött.
Aqvakul
Jag tror att många av oss är alldeleles för fixerade vid att svenskt kött är lika med hög kvalitet. Det är uppenbart att bara visst svenskt kött håller hög kvalitet och produceras under bra villkor för djuren. Det är inte alls säkert att djuren har det sämre i andra länder. Troligen varierar det mycket där också.
Rose
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 22:53) *
Och mitt i allt köttprat så för sjutton se till att ni kan er svenska annars kommer ordpolisen rotfl.gif Jag fick mig ju en åthutning här whistling.gif

Såna där språkpolis-kommentarer ser man ibland på forum. Måste vara jättejobbigt för en dyslektiker att läsa sånt. Eller kanske t o m drabbas av en språkpolis dåliga humör. nono.gif
Motti
Jag är ingen dyslektiker alls !men svenska har väl inte varit mitt livs störtsta prioritet rolleyes.gif men i dagens data värld så är det ju faktiskt inte så noga !all data slang och brått har man när man skriver och missar lätt kolum punkt osv.Den där personen tror jag blev avstängd på Agrias Forum för sin aggresivitet mot dom som inte var perefekta på svenskan.Men allvarligt !hur många av oss här bryr sig rolleyes.gif vi vet ju vad vi menar och vill ha sakt eller hur !alla är ju inte perfeckta flirting.gif Ha man hjärta så är det obetydligt så länga alla förstår wub.gif
alle
Jag visste inte att Motti var dyslektiker och i så fall ber jag om ursäkt. Trodde bara det ver en ful ovana.
Rose
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 23:11) *
Jag är ingen dyslektiker alls !
Oj, det menade jag inte heller! Förlåt kompiskram.gif om du uppfattade mitt inlägg så, men jag talade allmänt om fenomenet att skriva såna inlägg.
pejori
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 23:11) *
Jag är ingen dyslektiker alls !men svenska har väl inte varit mitt livs störtsta prioritet rolleyes.gif men i dagens data värld så är det ju faktiskt inte så noga !all data slang och brått har man när man skriver och missar lätt kolum punkt osv.Den där personen tror jag blev avstängd på Agrias Forum för sin aggresivitet mot dom som inte var perefekta på svenskan.Men allvarligt !hur många av oss här bryr sig rolleyes.gif vi vet ju vad vi menar och vill ha sakt eller hur !alla är ju inte perfeckta flirting.gif Ha man hjärta så är det obetydligt så länga alla förstår wub.gif

Inte jag...
Skiter i om någon missar ett kommatecken, eller inte skiljer huvudsats från bisats, med ett kommatecken... whist.gif
Huvudsaken är väl, att budskapet går fram. tummenupp.gif

CITAT (Rose @ 28-11-2009, 23:05) *
Såna där språkpolis-kommentarer ser man ibland på forum. Måste vara jättejobbigt för en dyslektiker att läsa sånt. Eller kanske t o m drabbas av en språkpolis dåliga humör. nono.gif

Jag som är dyslexiker, kan bara hålla med. tummenupp.gif

CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 23:05) *
Jag tror att många av oss är alldeleles för fixerade vid att svenskt kött är lika med hög kvalitet. Det är uppenbart att bara visst svenskt kött håller hög kvalitet och produceras under bra villkor för djuren. Det är inte alls säkert att djuren har det sämre i andra länder. Troligen varierar det mycket där också.

Hade det varit så lätt att få garantier om att djuren har det bra, vore valet rätt lätt.
Men det finns inga garantier, när det gäller djurhållningen ens i Sverige
alle
Oj, nu skrev vi samtidigt.
Motti
Jo men det där att skriva oxå istället för också reagerar jag också naughty.gif påMen ibland kanske känslorna dra i väg med en så man glömmer allt det där med högsvenskan som man lärde sig i skolan.I alla fall stavar ju alla här kött rätt giggle.gif
alle
Jamenvisst! retar mig också så på oxå, ha ha! Vänner då? Lovar att inte kommentera dina misstag mer wub.gif
lena uppsala
Alle! om jag också får vara språkpolis så heter det:ful vana,eller ovana,inte både och!
Jag kan också reta mig på folk som skriver dålig svenska,men brukar tänka just så,att de kan vara dyslektiker.
Man får ha överseende med sånt ,jag skrev bara som en passus?(heter det så). wink.gif ) till ditt inlägg.
alle
CITAT (lena uppsala @ 28-11-2009, 23:49) *
Alle! om jag också får vara språkpolis så heter det:ful vana,eller ovana,inte både och!
Jag kan också reta mig på folk som skriver dålig svenska,men brukar tänka just så,att de kan vara dyslektiker.
Man får ha överseende med sånt ,jag skrev bara som en passus?(heter det så). wink.gif ) till ditt inlägg.

Ha ha, touché!
Överbölingen
Hallå där! Gå tillbaka till svinerierna!
lena uppsala
Förresten tycker jag att det är en synnerligen intressant diskussion här,som ni för.Har läst nästan alla inlägg,jättebra med folk som kan föra en vettig och saklig debatt!
Kommer kanske med eget inägg senare.
lena uppsala
Hallå där överbölingen! Jag är också inne på aot ofta.Jag tror att nauti har en poäng när han skriver att vi måste(antingen vi vill eller ej)( min kommentar) övergå till mera vegetariansk mat.Kanske inte helt och hållet,men kött kan bli en lyxvara i framtiden.
Dessutom äter vi i väst alldeles för mycket kött.Det har visat sig att en hög köttkonsumtion kan vara cancerframkallande.
Det kanske inte blir fråga om vi vill äta kött eller ej,utan vi blir tvungna att anpassa oss för att överleva.
Så tänker jag.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 28-11-2009, 23:05) *

Det är möjligt att det är så men jag förstår fortfarande inte varför man ska köpa kött från andra sidan jordklotet när det finns nästgårds. Vill man ha kvalitté så kostar det! Det är märkligt att man är beredd att betala för det när det gäller kläder t.ex. men inte när det gäller maten. Jag tycker att man ska gynna när närproducerat och närodlat så mycket det bara går.
Piccante
CITAT (lena uppsala @ 29-11-2009, 00:05) *
Hallå där överbölingen! Jag är också inne på aot ofta.Jag tror att nauti har en poäng när han skriver att vi måste(antingen vi vill eller ej)( min kommentar) övergå till mera vegetariansk mat.Kanske inte helt och hållet,men kött kan bli en lyxvara i framtiden.
Dessutom äter vi i väst alldeles för mycket kött.Det har visat sig att en hög köttkonsumtion kan vara cancerframkallande.
Det kanske inte blir fråga om vi vill äta kött eller ej,utan vi blir tvungna att anpassa oss för att överleva.
Så tänker jag.

Där har du absolute en poäng. Vår köttkonsumtion har ökat, liksom födorelaterade sjukdomar.
CITAT
1990 åt en svensk i genomsnitt knappt 27 kilo köttvaror om året. Femton år senare var motsvarande siffra 43 kilo enligt preliminära beräkningar

källa: SVD

Om man inte överkonsumerar kött så kan man äta mindre kött men välja kött som är dyrare men bättre för miljön som närproducerat naturbeteskött! Livsmedelsverket rekommenderar 100g nötkött/ måltid, alltså inga supersizemenyer.
Tobb
CITAT (Överbölingen @ 28-11-2009, 23:53) *
Hallå där! Gå tillbaka till svinerierna!

För att citera min lärare angående svinuppfödning, "svin går på två ben" 000.gif
pejori
CITAT (Markus_H @ 29-11-2009, 00:15) *
Där har du absolute en poäng. Vår köttkonsumtion har ökat, liksom födorelaterade sjukdomar.

källa: SVD

Om man inte överkonsumerar kött så kan man äta mindre kött men välja kött som är dyrare men bättre för miljön som närproducerat naturbeteskött! Livsmedelsverket rekommenderar 100g nötkött/ måltid, alltså inga supersizemenyer.

Fungerar säkert, men en stor del av nötköttet har en betydligt längre tillagningstid än fläskköttet.
Så med heltidsjobb går det snabbare att steka en fläskkottlett än att göra kalopps
.
Kan vara en orsak till, att vi konsumerar mer fläsk än nötkött.
Piccante
CITAT
- I Sverige och västvärlden konsumeras 40 % mer protein än vad som är nödvändigt. Överskottsproteinet omvandlas till kväve som går ut med avföringen för att sedan leda till övergödning av sjöar och vattendrag.

http://forskarbloggen.typepad.com/forskarb...nsumtionen.html

Intressant inlägg men samtidigt fokuserar forskaren enbart på det negativa konsekvenserna och inte på de positiva som finns. Naturskyddsföreningen och WWF förordar tex. inte vegansk kost utan ett hållbart jordbruk.
Berith
CITAT (Motti @ 28-11-2009, 01:11) *
Alle !spelar det någon roll igentligen ?huvudsaken är väl att man kan leverara sitt budskap !är du ordpolis här ? confused.gif

Hoppar tillbaka OT för jag har också undrat varför du skriver så. biggrin.gif Inte av elakhet utan bara en vanlig undran... Är det nåt du lärt dej nånstans, att skriva ! istället för stor bokstav?

Nu tillbaka till köttfrågan!
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 00:13) *
Det är möjligt att det är så men jag förstår fortfarande inte varför man ska köpa kött från andra sidan jordklotet när det finns nästgårds. Vill man ha kvalitté så kostar det! Det är märkligt att man är beredd att betala för det när det gäller kläder t.ex. men inte när det gäller maten. Jag tycker att man ska gynna när närproducerat och närodlat så mycket det bara går.

Förstår inte riktigt fördelen med närodlat om det inte är bättre och mer prisvärt än det som produceras någon annanstan. Om det gäller transportens inverkan på miljön så är ju inte transport av foder (och vi lär ju importera ca 80 % av fodret) mindre belastande än transport av kött. Om det enbart gäller att man bör vara solidarisk med de svenska bönderna så känner jag mig lika lojal med andra länders bönder
När det gäller t.ex. nötkött så upplever jag både det irländska och det från Brasilien som minst lika bra om inte bättre än det svenska.. Min bror som är kock hävdar bestämt att det irländska nötköttet är i särklass bäst,
Gita
Nauti
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:56) *
På vilket sätt, är kött en smärre katastrof???
Det finns massor av djur att äta och därför behöver det inte bli en "lyxvara" utan mer ett omvändt synsätt på vad som är mat(kött)
Det har jag ju tagit upp. Ur miljöaspekt så är det ju bedrövligt. Kött- och animalieindustrin står ju enligt FAO för 18% av växthusgasutsläppen exklusive transporterna. Att sedan 28% av jordens isfria landyta brukas till odling av djurfoder på ett riktigt ineffektivt sätt gör det ju ännu bedrövligare. Det finns väldigt mycket att läsa om hur köttätande påverkar miljön, men av någon anledning är det väldigt tyst om det i medierna.

Det finns massor av djur att äta för att vi föder upp dem. Det är ju inte ett dugg konstigt, utbud och efterfrågan. Det har ju rekommenderats från många olika håll att vi skall äta mindre kött och få det till en lyxvara. Det är ganska svårt att säga emot det, det är ingenting jag spyr ur mig helt utan grunder vilket du påstår att jag gör med allting. Jag länkade till en hel del källor som inte ens du kan påstå är partiskt dravelpropaganda, om hur köttätande påverkar miljön i "Ett liv som gris"-tråden.

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:57) *
Industriell odling utarmar jorden och visst kommer mänskligheten att kunna äta sig mätt, men kommer ändå att dö ut i näringsbristsjukdomar om alla skulle tugga morötter hela dagarna.
På 50 år har jordens befolkning fördubblats och takten ökar. Ska alla munnar mättas räcker inte resurserna till oavsett hur man vänder röven. Vi måste helt enkelt lära oss att sluta slösa (och pippa mindre). Diskarna och hyllorna måste inte vara överfyllda av matvaror som folk ändå inte köper och som måste brännas till slut.

Red. köper, inte löper... suck...
Varför skulle någon sitta och tugga morötter hela dagarna? Låter som en konstig bild av en värld där folk väljer bort kött ur kosten. Att leva som vegan/vegetarian är varken underligare eller svårare än att leva som blandkostare.

Skall alla munnar mättas får man effektivisera matproduktionssystemet och våra konsumtionsvanor. Jag är övertygad att vi skulle kunna vara bra många fler på jorden och att det skulle fungera, så länge vi tänker igenom vad våra handlingar har för konsekvenser och anpassar oss efter det genom att effektivisera processen. Permakultur tycker jag som sagt är väldigt intressant och det tror jag att vi kan ha stor användning av i framtiden.
Grå
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 00:13) *
Vill man ha kvalitté så kostar det! Det är märkligt att man är beredd att betala för det när det gäller kläder t.ex. men inte när det gäller maten.

Där är kanske en lösning - stämpla "Levis" i rumpan på grisarna så bli förmodligen folk mer villiga att betala ett högre pris.
Att gynna närproducerat innebär också mindre transporter, både för levande och paketerade djur.

CITAT (Nauti @ 29-11-2009, 08:57) *
Varför skulle någon sitta och tugga morötter hela dagarna?

Varför skulle de inte? Det är väl ingen skillnad på den generalliseringen och den som veganer gör när de plastar in ett fruntimmer och ett griskadaver med budskapet "shit shit same same".

Dagens jordbruk utarmar redan jorden. Frukten och grönsakerna innehåller bara en bråkdel av de näringsämnen de borde göra, på grund av för hård och snabb odling. Att alla blir vegetarianer löser inte ett smack.
Rihane
CITAT (pejori @ 29-11-2009, 00:22) *
Fungerar säkert, men en stor del av nötköttet har en betydligt längre tillagningstid än fläskköttet.
Så med heltidsjobb går det snabbare att steka en fläskkottlett än att göra kalopps
.
Kan vara en orsak till, att vi konsumerar mer fläsk än nötkött.

Det är en vanesak det också. Det enda långkok kräver är att du är hemma några timmar man behöver inte sitta och stirra på grytan under den tiden, annars är det ett busenkelt sätt att laga mat på. Köper du nötkött i storförpackning, sådan med lång koktid, kan du vika tid där du ändå sitter två timmar framför datorn(förslagsvis). Det tar kanske en kvart att dela en lök, koka upp vatten i vattenkokaren, hälla i salt peppar,lagerblad och vad man nu vill ha i med köttet och låt det puttra på i några timmar medan du läser, skriver inlägg och kommenterar.
Efteråt har du en god soppa och fint kött som du inte ens behöver äta samma dag om det är kvällstid som du har två timmar över till långkok. Fräs upp köttet lite i stekpannan och krydda om du vill. Nästa dag tar det lika lång tid att värma till som att laga till lite pasta, ris eller potatis. Köttet jag talar om är dessutom dom billiga delarna av Rosa.

*Stintan*
CITAT (Gita @ 29-11-2009, 08:55) *
Förstår inte riktigt fördelen med närodlat om det inte är bättre och mer prisvärt än det som produceras någon annanstan. Om det gäller transportens inverkan på miljön så är ju inte transport av foder (och vi lär ju importera ca 80 % av fodret) mindre belastande än transport av kött. Om det enbart gäller att man bör vara solidarisk med de svenska bönderna så känner jag mig lika lojal med andra länders bönder
När det gäller t.ex. nötkött så upplever jag både det irländska och det från Brasilien som minst lika bra om inte bättre än det svenska.. Min bror som är kock hävdar bestämt att det irländska nötköttet är i särklass bäst,
Gita

Fördelen är naturligtvis att inte alla bönder lägger ner sina gårdar utan att får råd att producera ett bra kött. Jag ser då hellre kor och får gå och beta i hagarna än hästar som bara rikemansfolket har råd att hålla sig med. Det går naturligtvis att producera bra kött även i Sverige även om det kostar lite mer. Är man inte beredd att betala så lär man ju aldrig komma dithän.

Varför tar ingen upp hästarna förresten. Det går ju åt enorma mängder grödor och mark även till dom trots att det stora flertalet människor inte har den minsta glädje av dem.
pejori
CITAT (Rihane @ 29-11-2009, 10:20) *
Det är en vanesak det också. Det enda långkok kräver är att du är hemma några timmar man behöver inte sitta och stirra på grytan under den tiden, annars är det ett busenkelt sätt att laga mat på. Köper du nötkött i storförpackning, sådan med lång koktid, kan du vika tid där du ändå sitter två timmar framför datorn(förslagsvis). Det tar kanske en kvart att dela en lök, koka upp vatten i vattenkokaren, hälla i salt peppar,lagerblad och vad man nu vill ha i med köttet och låt det puttra på i några timmar medan du läser, skriver inlägg och kommenterar.
Efteråt har du en god soppa och fint kött som du inte ens behöver äta samma dag om det är kvällstid som du har två timmar över till långkok. Fräs upp köttet lite i stekpannan och krydda om du vill. Nästa dag tar det lika lång tid att värma till som att laga till lite pasta, ris eller potatis. Köttet jag talar om är dessutom dom billiga delarna av Rosa.

Har du arbetat en hel dag och kommer hem med hungriga ungar vid 6-7 tiden, är inte långkok det första valet direkt.
Avsåg inte mej själv, utan Landets matlagning i sin helhet.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 12:19) *
Fördelen är naturligtvis att inte alla bönder lägger ner sina gårdar utan att får råd att producera ett bra kött. Jag ser då hellre kor och får gå och beta i hagarna än hästar som bara rikemansfolket har råd att hålla sig med. Det går naturligtvis att producera bra kött även i Sverige även om det kostar lite mer. Är man inte beredd att betala så lär man ju aldrig komma dithän.

Varför tar ingen upp hästarna förresten. Det går ju åt enorma mängder grödor och mark även till dom trots att det stora flertalet människor inte har den minsta glädje av dem.

Tja, ibland blir skillnaden helt enkelt alltför stor, jag köpte t.ex i fredags kanonfin oxfilé för 139 kr kg. Vad kostar då svensk sådan, någonstans mellan 3 - 400 kilot. Nu hör väl inte oxfilé till livets nödtorft, men nästan samma prisförhällande gäller ju mellan irländsk och svensk nötfärs . Så mycket är i allafall inte jag beredd att betala i solidaritet med svenska bönder, precis som jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en SAAB av solidaritet med arbetarna i Trollhättan.

Sen när det gäller hästar så har du på ett sätt rätt, de är väldigt resurskrävande, men samtidigt en bra inkomstkälla till lantbrukare.
Sen har du helt fel i att det bara är förbehållet de rika att ha häst, det finns ca 300 000 hästar i Sverige idag. Ridning är, efter fotboll, Sveriges näst största sport när det gäller antalet utövare. Det är klart att hästarna inte är till glädje för alla på samma sätt som många inte har någon som helst glädje av alla konstfrusna ishockeyrinkar som säkert kostar lika mycket och dessutom oftast finansieras med skattepengar vilket inte hästsporten gör.

Gita
P.s Jag kan väl tillägga att majoriteten av barn och ungdomar som har egna hästar är lantbrukarbarn.d.s
Aqvakul
Priset är naturligtvis inte oväsentligt - skickar med Ängavallens prislista:

Styckat
HälsoGris-Bog med ben 119:-/kg
HälsoGris-Bog, benfri 184:-/kg
HälsoGris-Picnicbog 249:-/kg
HälsoGris-Bogrevben 165:-/kg
HälsoGris-"Falska Gåsalår" 197:-/kg
HälsoGris-Filé 424:-/kg
HälsoGris-Fjärilskotlett(benfri) 244:-/kg
HälsoGris-Karré, skivad 185:-/kg
HälsoGris-Karré, benfri 215:-/kg
HälsoGris-Kotlett med svål 196:-/kg
HälsoGris-Kotlett, skivad 216:-/kg
HälsoGris-Köttben 35:-/kg
HälsoGris-Lägg 175:-/kg
HälsoGris-Revben (Sidrevben) 195:-/kg
HälsoGris-Spareribs 185:-/kg
HälsoGris-Sida, benfri 185:-/kg
HälsoGris-Skinka med svål och ben 255:-/kg
HälsoGris-Skinka,benfri med svål 275:-/kg
HälsoGris-Skinkinnanlår 315:-/kg
HälsoGris-Skinkgrytbitar 280:-/kg
HälsoGris-Färs, extra mager 130:-/kg
HälsoGris-Skinkfärs, extra mager 168:-/kg
HälsoGris-Hjärta 58:-/kg
HälsoGris-Lever 115:-/kg
HälsoGris-Njure 48:-/kg
HälsoGris-Tunga 58:-/kg
HälsoGris-Fötter 53:-/kg

Rökt & rimmat
HälsoGris-Bacon, skivat 35:-/hg
HälsoGris-Filé, kallrökt 54:-/hg
HälsoGris-Ryggfilé, kallrökt, skivad 48:-/hg
HälsoGris-Kallrökt Filé, bit, 58:-/hg
Hälsogris-Vinkassler, varmrökt, benfri 27:-/hg
HälsoGris-Sida, rimmad 188:-/kg
HälsoGris-Lägg, rimmad 185:-/kg
Hälsogris-"Falska Gåsalår", marin 197:-/kg

Skinka
HälsoGris-"Hela skogens skinka", skivad 37:-/ hg
HälsoGris-Kallrökt Skinka, skivad 48:-/hg
HälsoGris-Kokt och Griljerad Skinka 37:-/hg
HälsoGris-Spickeskinka, bit 54:-/hg, skivad 58:-/hg

Färs
HälsoGris-Färs 130:-/kg
HälsoGris-Skinkfärs 168:-/kg
HälsoOx/HälsoGris-Blandfärs 140:-/kg

Kocklandslagets OS-mästarkött
Späd HälsoGris-Filé 495:-/kg
Späd HälsoGris-Karré, med ben 257:-/kg
Späd HälsoGris-Karré, benfri 277:-/kg
Späd HälsoGris-Lägg 239:-/kg
Späd HälsoGris-Racks 387:-/kg
Späd HälsoGris-Revben 298:-/kg
Späd HälsoGris-Sadel 349:-/kg
Späd HälsoGris-Stek (Skinka med ben) 338:-/kg
Späd HälsoGris-Skinka, benfri 385:-/kg
Späd HälsoGris-Lever 139:-/kg

Julskinka av HälsoGris
HälsoGris Julskinka-Sockersaltad, med ben 188:-/kg
HälsoGris Julskinka-Sockersaltad, benfri 219:-/kg
HälsoGris Julskinka-Lättrökt, med ben 198:-/kg
HälsoGris Julskinka-Lättrökt, benfri 239:-/kg

Julskinka av späd HälsoGris(OS-mästargrisen)
Späd HälsoGris Julskinka-Sockersaltad, med ben 212:-/kg
Späd HälsoGris Julskinka-Sockersaltad, benfri 248:-/kg
Späd HälsoGris Julskinka-Lättrökt, med ben
226:-/kg
Späd HälsoGris Julskinka-Lättrökt, benfri
265:-/kg
Grå
... hälsogris..?

Vad är en hälsogris? En som fått äta ekologiskt odlade havsalger, gått på gym tre kvällar i veckan och fått unna sig ett och annat spa?
Piccante
En anledning att irländsk kött är billigt är EUs regionalstöd till irländska lantbrukare vilket vi som nettogivare till EU betalar via skatten.
henriks
CITAT (Gita @ 29-11-2009, 14:03) *
...

Det är klart att hästarna inte är till glädje för alla på samma sätt som många inte har någon som helst glädje av alla konstfrusna ishockeyrinkar som säkert kostar lika mycket och dessutom oftast finansieras med skattepengar vilket inte hästsporten gör.
...
P.s Jag kan väl tillägga att majoriteten av barn och ungdomar som har egna hästar är lantbrukarbarn.d.s
...

Nej, och eftersom de inte är finansierade av kommunala medel (som tur är) har ju givetvis alla barnfamiljer råd att ha häst!

Vad man menar med rik är ju definitivt olika, men jag skulle nog vilja påstå att det är relativt få barnfamiljer som har råd att ha häst

Att jordbrukarbarn oftare har häst kanske rent av beror på att det är billigare för dem att ha häst än det är för andra eftersom de knappast betalar stallhyra och foder?
henriks
CITAT (Aqvakul @ 29-11-2009, 15:17) *
...
HälsoGris-Köttben 35:-/kg
...
HälsoGris-Fötter 53:-/kg
...

Eftersom jag råkade ha Scans slaktprislista liggande.....

Eftersom bonden får 14 kronor och 15 öre per kg för hela grisen kan man ju tro att Scans grisar endast består av fötter och ben.

Visst skall slakteriet och butiken ha betalt för sin del av förädlingen från levande gris till mat i kyldisken, men det är liite irriterande när man får ett brev från Scan som säger att de skall lägga ner slakteriet i Skara eftersom deras lönsamhet inte når upp till "marknadens förväntningar".

Istället skall de transportera alla grisar (och lamm) på vägarna under många timmar för att någon pappersvändare fått för sig att det kommer att bli billigare.
henriks
CITAT (Gita @ 29-11-2009, 09:55) *
(och vi lär ju importera ca 80 % av fodret)

källa?

Av det foder som våra får kommer att äta i vinter har 97% transporterats mindre än 5km, de sista 3 procenten är jag inte speciellt stolt över, eftersom det är soja och rätteligen inte borde användas men jag har inte kommit på någon bra ersättning som inte kostar skjortan.

*Stintan*
CITAT (henriks @ 29-11-2009, 17:27) *
källa?

Av det foder som våra får kommer att äta i vinter har 97% transporterats mindre än 5km, de sista 3 procenten är jag inte speciellt stolt över, eftersom det är soja och rätteligen inte borde användas men jag har inte kommit på någon bra ersättning som inte kostar skjortan.

Vad gav man djuren innan man började ge dem soja?

Jag undrar också var det framgår att det är 80% importerat foder. Låter mycket märkligt .
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 17:36) *
Vad gav man djuren innan man började ge dem soja?

Jag undrar också var det framgår att det är 80% importerat foder. Låter mycket märkligt .

Innan man började importera soja så åt idisslade djur hö, ensilage, halm, spannmål, skörderester, rester från oljepressning etc. Grisar och höns åt spannmål, matrester och vegetabilier i övrigt. Grisar som går lösa äter gärna lite rötter och annat de hittar och höns gillar gräs och örter. Fiskmjöl från sillrens var vanligt proteinfoder till djur.
*Stintan*
Men dom äter väl fortfarande hö, ensilage och spannmål?
Piccante
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 18:10) *

Jo men spannmålen ska räck till en växande världsbefolkning som vill ha bröd och sen ska vi köra bil på brödvete så soja och andra billiga grödor har ersatt korn, vete, havre i foder. Nu växer inte soja i Sverige så vi får importera det.
Gita
CITAT (henriks @ 29-11-2009, 17:27) *
källa?

My mistake! Jag vände på siffrorna, rätt är 20 % av allt foder till mjölk och köttdjur importeras totalt, skillnaden mellan olika uppfödare är dock väldigt stor.
Gita
henriks
CITAT (*Stintan* @ 29-11-2009, 19:10) *

Förr samlade man in lövruskor och örter mm och gav djuren, plus att de alldeles säkert var ganska magra och anskrämliga framåt våren.

Jodå Stintan, fåren får fortfarande ensilage och halm, och ibland hö, soja får bara tackorna från lamningen och fram tills de kan klara sig på gräset ute på våren. När de har lamm blir de lätt ganska magra.

Dessutom verkar det som om soja är fårens motsvarighet till värsta lyxmiddagen, de fullkomligt älskar det.

Vi har även provat rester från sockertillverkning som kraftfoder pressat till stora kakor som de får att gnaga på, men det är lite meckigt att få tag på, foderhandlarna har det inte hemma. Dessutom var det tungt att hantera.

Man kanske rent av skulle ge sig på att odla egna sockerbetor.... hm... Går det att få dem att växa på en bergstopp i västergötland?
henriks
CITAT (Gita @ 29-11-2009, 20:11) *
My mistake! Jag vände på siffrorna, rätt är 20 % av allt foder till mjölk och köttdjur importeras totalt, skillnaden mellan olika uppfödare är dock väldigt stor.
Gita

Viss skillnad... men fortfarande: källa?

är det 20% av volymen, vikten, energiinnehållet eller vad?
Piccante
CITAT (henriks @ 29-11-2009, 21:05) *
Förr samlade man in lövruskor och örter mm och gav djuren, plus att de alldeles säkert var ganska magra och anskrämliga framåt våren.

Jodå Stintan, fåren får fortfarande ensilage och halm, och ibland hö, soja får bara tackorna från lamningen och fram tills de kan klara sig på gräset ute på våren. När de har lamm blir de lätt ganska magra.

Dessutom verkar det som om soja är fårens motsvarighet till värsta lyxmiddagen, de fullkomligt älskar det.

Vi har även provat rester från sockertillverkning som kraftfoder pressat till stora kakor som de får att gnaga på, men det är lite meckigt att få tag på, foderhandlarna har det inte hemma. Dessutom var det tungt att hantera.

Man kanske rent av skulle ge sig på att odla egna sockerbetor.... hm... Går det att få dem att växa på en bergstopp i västergötland?

Man odlade sockerbetor även i Västergötland förr men mest för foder vad jag förstår.
Anki på Öland
Här på Öland odlades ju jättemycket sockerbetor förut men sen dom la ner sockerbruket slutade dom flesta bönder också att odla betor. Däremot kommer mer och mer fodermajs - vad är det för djur som äter det???
Anki
henriks
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 23:11) *
Jordbruksverket har varit väldigt restriktiva med att godkänna tät skog som regn och vindskydd och russen på Lojsta hed på Gotland skulle ju tvingas installas över vintern liksom de biffkor som betar det gamla övningsfältet Revinge hed i Skåne där landskapet återställs till ett betat öppet hedlandskap med rik flora.

Jordbruksverket.... Om de får hållas blir det snart krav på att älgar och rådjur måste stallas in på vintern, de kan ju frysa annars.

Ibland är det inte det som är bäst för djuren, utan det som någon skrivbordsnisse tycker verkar vara lämpligast
När vi började med får hade vi pälsfår och så ordnat att de kunde gå ut och in som de ville. De var i princip aldrig inne på nätterna, inte ens om det var snö. Nu har vi mest texel (vita) och för några veckor sedan, när det var minusgrader och de fortfarande var ute, la vi märke till att de trots kylan inte ens samlade sig på ett ställe, eller försökte ta skydd, de la sig utspridda över ett halvt hektar, en och en och så ut att må hur gott som helst.

nollgradigt och snöglop - då vill de gärna komma in

Nu är de inne och att de inte får gå ut och in som de vill beror mest på att det blir så lerigt och skitigt när det regnar (vilket det strängt taget gör hela vintern...)

Dessutom är det enklare för oss människor att ha djuren inne, bättre uppsikt och lättare att ge dem mat.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2009, 21:49) *
Här på Öland odlades ju jättemycket sockerbetor förut men sen dom la ner sockerbruket slutade dom flesta bönder också att odla betor. Däremot kommer mer och mer fodermajs - vad är det för djur som äter det???
Anki

Fågeluppfödare använder rätt mycket fodermajs.

Tror det används som stärkelse även i annat djurfoder.
*Stintan*
CITAT (henriks @ 29-11-2009, 21:05) *

Ja jag har en känsla av att korna fick melass och även betor på vintern som tillskott.

CITAT (Anki på Öland @ 29-11-2009, 21:49) *
Anki

Höns älskar majs.
Aqvakul
Majsproduktion ger mer näring än något annat sädeslag per areal. Odlingen av majs möjliggjorde en befolkning på 20 - 25 miljoner människor i Mexico på 1400-talet.
Piccante
Mjölkkor äter också majs. Men fodermajs skördas inte som mogna majskolvar utan man skördar och ensilerar majsen innan den är helt mogen. Majsensilage är väldigt energirikt och smakligt foder för kor.
Grå
CITAT (henriks @ 29-11-2009, 17:17) *
Eftersom bonden får 14 kronor och 15 öre per kg för hela grisen kan man ju tro att Scans grisar endast består av fötter och ben.

En lite slarvig och inte ett dugg ekonomiakademisk uträkning:

En slaktfärdig gris väger ca 115 kg (enligt wikipedia). 14.15 x 115 = 1627.25 per gris.
För att tjäna 1 627 250 måste du hålla 1000 grisar. Hur många anställda behöver man ha för att hålla reda på 1000 grisar på bästa sätt? 10 vore önskvärt?

1 627 250 / 10= 162 725 kr. / 12 mån = 13560 kr i månadslön till varje anställd före skatt.

Men då får grisarna bo i skogen och hitta sin mat själva, typ.

Det är fanimej skamligt. Lika skamligt som de futtiga tre kronorna mjölkbönderna får för sitt arbete.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon