Sidor: 1, 2, 3, 4
Nauti
http://www.svenskkottinformation.se/svensk...g-jan-dec-2008/ Siffror om den svenska konsumtionen. Kanske inte så intressant för alla men jag tyckte att det var litet intressant.
pejori
CITAT (Gunilla T @ 28-11-2009, 18:47) *
Helt riktigt Gita, håller med dig ....vi måste faktiskt börja betala för vad det kostar att förstöra vår planet.

Håller med i sak, men hur ska det gå till????
Det hänger ju inte bara på oss i Sverige, utan T.EX. Polen som är en stor" naturbov."
Hur ska man få en hel värld att ta ansvar, när svälten är din följeslagare?

Alla vill ha mat på bordet, och därmed ser nationerna till egna intressen, men om vi i Sverige bojkottar produkter från länder vars metoder vi inte uppskattar, slår det också tillbaka på oss själva.
Nu är vi helt beroende av dessa länders frukt och grönsaker, såvida vi inte har egen skörd att förlita oss till. kompiskram.gif

Många U-länder odlar och skövlar på kort sikt då dom väljer att få sin försörjning nu...

"ge dom en fisk, och dom har mat för dagen...Lär dom fiska och dom kan försörja sig"... typ.
Det är ett globalt ansvar, men hur ska man få världen med sig???

Utrotningen av exotiska djur, är enbart fråga om pengar... Efterfågan styr marknaden, så ju dyrare och exklusivare en vara är, ju mer vill alla ha den... thumbdown.gif
Piccante
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 18:32) *
Det finns en aspekt till som jag inte tycker riktigt kommit fram i den här diskussionen. Alla dem i tex Brasilien som arbetar med och har sin försörjning från djuruppfödning eller framställning av sojaprotein och etanol, vad skall de leva av om vi inte köper deras produkter. Vi säger att regnskogen är världens lungor och att den inte får röras, vilket väl är riktigt, men då måste vi också ta vår del av kostnaden för dess bevarande.
Gita

Den frågan är intressant. Brasilien är oerhört ojämställt när det gäller ägande. en minoritet stora ranchägare äger 80% av all mark sedan är det jordlösa lantarbetare som arbetar åt dem under ganska dåliga förhållanden. miljögrupper i Brasilien arbetar mycket med att påverka slakterinäringen där och ändra konsumtionen i Brasilien för trots allt konsumeras mest brasilianskt kött inom Brasilien. Odlingen av soja och vete för etanol har trängt undan annat jordbruk som fanns där innan så de har levt på annan sysselsättning. Suget efter soja och etanol står vi för till stor del. Så vi har ett stort ansvar där att ställa krav på produktionen.
pejori
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 19:09) *
Den frågan är intressant. Brasilien är oerhört ojämställt när det gäller ägande. en minoritet stora ranchägare äger 80% av all mark sedan är det jordlösa lantarbetare som arbetar åt dem under ganska dåliga förhållanden. miljögrupper i Brasilien arbetar mycket med att påverka slakterinäringen där och ändra konsumtionen i Brasilien för trots allt konsumeras mest brasilianskt kött inom Brasilien. Odlingen av soja och vete för etanol har trängt undan annat jordbruk som fanns där innan så de har levt på annan sysselsättning. Suget efter soja och etanol står vi för till stor del. Så vi har ett stort ansvar där att ställa krav på produktionen.

Då återstår frågan...Vad har vi för alternativ???
Stänger vi våra gränser för import av vissa varor, blir vi också utelåsta när det gäller export...

Vi är med i en massa olika "unioner" där Sverige skrivit under avtal som ska följas...
Vi bränner Svenskt kött och Knäckebröd från Vasa, istället för att sänka priset, eller skänka bort det. angry.gif

Ska inte närproducerad mat, ha det lägsta priset, i stället för det högsta priset?
Rihane
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 19:03) *
Håller med i sak, men hur ska det gå till????
Det hänger ju inte bara på oss i Sverige, utan T.EX. Polen som är en stor" naturbov."
Hur ska man få en hel värld att ta ansvar, när svälten är din följeslagare?

Alla vill ha mat på bordet, och därmed ser nationerna till egna intressen, men om vi i Sverige bojkottar produkter från länder vars metoder vi inte uppskattar, slår det också tillbaka på oss själva.
Nu är vi helt beroende av dessa länders frukt och grönsaker, såvida vi inte har egen skörd att förlita oss till. kompiskram.gif

Min far som kunde en hel del om rening sa att vi i Sverige skulle vinna bra mycket mer miljömässigt i att satsa pengar på att rena polska skorstenar istället för att krama ur det sista ur dom svenska.
Gifter gör inte halt vid gränserna. (Min mardröm är gifttunnorna som ligger och rostar i Östersjön som tyskarna dumpade efter andra världskriget.)

Såg ett intressant program om förhållandet mellan öarna i runt Hawaii och Sahara. Långt tillbaka i tiden låg det en jättesjö mitt i Sahara den näringsrika sjöbotten blåser långa sträckor och landar på Hawaii och är en förutsättning för faunan där.

Jag fick en tankeställare när jag såg ett program där en bilförsäljare fick upp sina ögon när han lekte med tanken
-Tänk om alla kineser skaffar sig bil?

Tänk om en hel värld levde upp till samma levnadsstandard som vi?
Läs: Förorenar och förstör jorden som vi gör

Jag spånar och bluddrar. Ju mer jag förstår att allting hör ihop, (att bonden i Brasilien är mitt ansvar liksom trädet i Indonesien liksom lodisen på pendeln), desto mindre förstår jag hur jag ska göra.

Jan Lindgren
Hej!
Att påstå att regnskogen är jordens lungor är sällsynt fånigt. Det visar endast att personen varken vet hur lungor eller skog fungerar. Regnskogen tillför inte syre. Den är helt neutral när det gäller syre och koldioxid. Däremot så stämmer det att hugger man ner skogen och bränner den så ökar jordens koldioxidhalt.
Regnskogen var sannolikt till stor del uppodlad innan européerna kom till Amerika och spred nya sjukdomar som snabbt minskade populationen av indianer. Nya utgrävningar av Xinguindianernas områden visar på stora odlingar och jättelika vägar.
Påståendet att en massa levande organismer utrotas varje dag bygger enbart på gissningar. Man gissar att det finns en massa okända arter och sedan gissar man att de dör ut. En lika bra gissning är att vi utrotar miljontals varianter av levande organismer när vi tvättar händerna.
Kolsänkor är ett intressant område. Alger och bakterier i havet binder mycket kol. Sjunker de till botten och bli liggande där så är de kolsänkor men bryts de ned så frigörs kolet igen. Många av våra europeiska skogar binder kol som sedan delvis lagras länge som humus, det samma gäller våra torvmossar. Därför är det förödande när man plöjer mossjord. En bra kolsänka är att effektivisera jordbruket så att man inte behöver så stor åkerareal. På den frigjorda marken kan man sedan plantera skog. Det är något vi gjort i stor skala i Europa och Nordamerika.
MVH
Jan Lindgren
Rihane
CITAT (Jan Lindgren @ 28-11-2009, 19:25) *
Hej!
Att påstå att regnskogen är jordens lungor är sällsynt fånigt. Det visar endast att personen varken vet hur lungor eller skog fungerar. Regnskogen tillför inte syre. Den är helt neutral när det gäller syre och koldioxid. Däremot så stämmer det att hugger man ner skogen och bränner den så ökar jordens koldioxidhalt.
Regnskogen var sannolikt till stor del uppodlad innan européerna kom till Amerika och spred nya sjukdomar som snabbt minskade populationen av indianer. Nya utgrävningar av Xinguindianernas områden visar på stora odlingar och jättelika vägar.
Påståendet att en massa levande organismer utrotas varje dag bygger enbart på gissningar. Man gissar att det finns en massa okända arter och sedan gissar man att de dör ut. En lika bra gissning är att vi utrotar miljontals varianter av levande organismer när vi tvättar händerna.
Kolsänkor är ett intressant område. Alger och bakterier i havet binder mycket kol. Sjunker de till botten och bli liggande där så är de kolsänkor men bryts de ned så frigörs kolet igen. Många av våra europeiska skogar binder kol som sedan delvis lagras länge som humus, det samma gäller våra torvmossar. Därför är det förödande när man plöjer mossjord. En bra kolsänka är att effektivisera jordbruket så att man inte behöver så stor åkerareal. På den frigjorda marken kan man sedan plantera skog. Det är något vi gjort i stor skala i Europa och Nordamerika.
MVH
Jan Lindgren

Läs Gunilla T s inlägg hon förklarar mitt bildspråk istället för att ta det bokstavligt som du.
pejori
CITAT (Rihane @ 28-11-2009, 19:23) *
Min far som kunde en hel del om rening sa att vi i Sverige skulle vinna bra mycket mer miljömässigt i att satsa pengar på att rena polska skorstenar istället för att krama ur det sista ur dom svenska.
Gifter gör inte halt vid gränserna. (Min mardröm är gifttunnorna som ligger och rostar i Östersjön som tyskarna dumpade efter andra världskriget.)

Såg ett intressant program om förhållandet mellan öarna i runt Hawaii och Sahara. Långt tillbaka i tiden låg det en jättesjö mitt i Sahara den näringsrika sjöbotten blåser långa sträckor och landar på Hawaii och är en förutsättning för faunan där.

Jag fick en tankeställare när jag såg ett program där en bilförsäljare fick upp sina ögon när han lekte med tanken
-Tänk om alla kineser skaffar sig bil?

Tänk om en hel värld levde upp till samma levnadsstandard som vi?
Läs: Förorenar och förstör jorden som vi gör

Jag spånar och bluddrar. Ju mer jag förstår att allting hör ihop, (att bonden i Brasilien är mitt ansvar liksom trädet i Indonesien liksom lodisen på pendeln), desto mindre förstår jag hur jag ska göra.

Är helt med på ditt "bludder"
Jag tänker lite på dom, som försöker få fram lite risskörd ur en utarmad jord, där skogen som håller jorden på plats, är skövlad, och därmed rinner den bördiga jorden bort i skyfall, och bara sanden är kvar.
Alla försöker få mat, men ingen tänker på långsiktiga åtgärder.
Skövla regnskogen, och jorden rinner undan, efter något år...Öknen breder ut sig, och djurarter förintas... crying.gif
Men hur ska man få till, ett globalt tänkande, där alla nationer är med?

Man måste tänka mer långsiktigt, men det är inte prio ett, när en nation svälter, och har en vara västvärlden vill ha...
Tobb
Närproducerad mat anses säkerligen lite exklusivare, därför kan man ta ett högre pris, och efterfrågan är nog större än tillgången. Där är det frågan om klassiska tillgång/efterfråga där.
Rihane
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 19:32) *
Är helt med på ditt "bludder"
Jag tänker lite på dom, som försöker få fram lite risskörd ur en utarmad jord, där skogen som håller jorden på plats, är skövlad, och därmed rinner den bördiga jorden bort i skyfall, och bara sanden är kvar.
Alla försöker få mat, men ingen tänker på långsiktiga åtgärder.
Skövla regnskogen, och jorden rinner undan, efter något år...Öknen breder ut sig, och djurarter förintas... crying.gif
Men hur ska man få till, ett globalt tänkande, där alla nationer är med?

Man måste tänka mer långsiktigt, men det är inte prio ett, när en nation svälter, och har en vara västvärlden vill ha...

Det är svårt att tänka långsiktigt när man inte har mat för dagen. Tror det är svårt att få med alla
pejori
CITAT (Rihane @ 28-11-2009, 19:34) *
Det är svårt att tänka långsiktigt när man inte har mat för dagen. Tror det är svårt att få med alla

tummenupp.gif kompiskram.gif Så länge världen svälter, får vi en obalans, vi har svårt att komma till rätta med. tummenupp.gif

Långsiktiga lösningar behövs, Där "egenintresset" inte får styra...

Det finns bara en orsak till att det finns U-länder och världssvält...
Det är för att västvärlden (I-länder) tillåter det och att dom tjänar pengar på andras fattigdom...
Aqvakul
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 19:39) *
tummenupp.gif kompiskram.gif Så länge världen svälter, får vi en obalans, vi har svårt att komma till rätta med. tummenupp.gif

Långsiktiga lösningar behövs, Där "egenintresset" inte får styra...

Det finns bara en orsak till att det finns U-länder och världssvält...
Det är för att västvärlden (I-länder) tillåter det och att dom tjänar pengar på andras fattigdom...

Tyvärr är det precis så! blush.gif crying.gif
pejori
CITAT (Tobb @ 28-11-2009, 19:32) *
Närproducerad mat anses säkerligen lite exklusivare, därför kan man ta ett högre pris, och efterfrågan är nog större än tillgången. Där är det frågan om klassiska tillgång/efterfråga där.

Precis...Gör man tvärt om, skulle närproducerad mat sälja betydligt mer än det görs idag, även ekoliogiskt odlad mat...
(köpte en paket "gula ärtor" då jag kokar min soppa själv)
Den kostade 4 kr, medans den ekologiska ärtan var tre gånger dyrare!!!!

Hallå!!! "skiten kommer från luften till stor del (utsläpp) och det enda som skiljer är naturgödsel,,, eller konstgödsel..
Tar vi bort våra "husdjur",(inte att förväxla med sälskapsdjur) tappar vi naturgödslingen... Att plocka "älgskit" är inget allternativ.
Piccante
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 19:19) *
Stänger vi våra gränser för import av vissa varor, blir vi också utelåsta när det gäller export...

Vi är med i en massa olika "unioner" där Sverige skrivit under avtal som ska följas...
Vi bränner Svenskt kött och Knäckebröd från Vasa, istället för att sänka priset, eller skänka bort det. angry.gif

Ska inte närproducerad mat, ha det lägsta priset, i stället för det högsta priset?

Vi behöver väl inte stänga våra gränser för import? Sverige är praktiskt taget inte självförsörjande på något, det är och har varit en strävan i Europeisk jordbrukspolitik att avreglera och öppna gränserna för import. Sen har EU iofs inneburit ökad protektionism i vissa länder som kämpat emot att marknadsanpassa sitt jordbruk som Frankrike.

Viss "lyxkonsumtion" som kaffe, te, socker, kakao, bananer etc måste vi importera och billiga jordbruksprodukter är ofta det enda U-länder kan konkurrera med på marknaden. Men vi måste inse vilka problem vi skapar med vår konsumtion. Samtidigt som folk välter i syd så köper kineser och europeer upp odlingsmark i Afrika för att odla biobränsle och vete som ska exporteras direkt till Europa och Kina. Om vi ska rädda Amazonas från ohejdad skövling så ska vi sluta stoppa i våra kor, grisdar och höns sojamjöl. Jordbruket kan inte vara så importberoende om inte folk i andra länder ska svälta och våra jordbruksprodukter orsakar enorma CO2-utsläpp pga alla transporter. Låt korna äta grovfoder som de är anpassade för och ge tillskottsfoder från inhemska råvaror.

Sen ska vi undvika idiotin med "miljöbilar". En etanolbil släpper ut marginellt mindre CO2/ mil jämfört med bensin och dieselbilar men för 1l bensin får man tanka 1,2l etanol då den ger mindre energi. Världens samlade jordbruksareal kommer aldrig kunna förse alla bilar med etanol o mden inte ska slå ut matproduktionen och odlingne är såpass intensiv så totalt släpper etanol ut mer CO2 än den sparar.
pejori
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 19:52) *
Vi behöver väl inte stänga våra gränser för import? Sverige är praktiskt taget inte självförsörjande på något, det är och har varit en strävan i Europeisk jordbrukspolitik att avreglera och öppna gränserna för import. Sen har EU iofs inneburit ökad protektionism i vissa länder som kämpat emot att marknadsanpassa sitt jordbruk som Frankrike.

Viss "lyxkonsumtion" som kaffe, te, socker, kakao, bananer etc måste vi importera och billiga jordbruksprodukter är ofta det enda U-länder kan konkurrera med på marknaden. Men vi måste inse vilka problem vi skapar med vår konsumtion. Samtidigt som folk välter i syd så köper kineser och europeer upp odlingsmark i Afrika för att odla biobränsle och vete som ska exporteras direkt till Europa och Kina. Om vi ska rädda Amazonas från ohejdad skövling så ska vi sluta stoppa i våra kor, grisdar och höns sojamjöl. Jordbruket kan inte vara så importberoende om inte folk i andra länder ska svälta och våra jordbruksprodukter orsakar enorma CO2-utsläpp pga alla transporter. Låt korna äta grovfoder som de är anpassade för och ge tillskottsfoder från inhemska råvaror.

Sen ska vi undvika idiotin med "miljöbilar". En etanolbil släpper ut marginellt mindre CO2/ mil jämfört med bensin och dieselbilar men för 1l bensin får man tanka 1,2l etanol då den ger mindre energi. Världens samlade jordbruksareal kommer aldrig kunna förse alla bilar med etanol o mden inte ska slå ut matproduktionen och odlingne är såpass intensiv så totalt släpper etanol ut mer CO2 än den sparar.

Visst är det så, men om vi i väst inte köper och äter exotiska frukter, svälter dom som producerar (på kort sikt) dessa varor.
Om vi inte köper apelsiner och clementiner till jul, så bidrar vi till mer svält och mer utarmning av vår värld...
Är det inte då bättre, att köpa produkter, som trots allt hjälper mäniskor att överleva, samtidigt som dom utbildas i hur man bäst sköter sina ägor och ger tillbaka lite av det man skördar?

Hur man bevarar och brukar sin jord i harmoni med naturen???

Kineserna är ju ett folk för sig själva, då dom köper T.ex. elfenben från afrika för att tjäna pengar hemma...
ranting.gif angry.gif
Tobb
Därför väljer jag det mer miljövänligare alternativet, bensinbil. visserligen släpper det ut CO2 men det åtgår ingen åkerareal till produktionen... heller ingen arbetskraft i u-land som får slava, ingen skövlig av naturmarker för odling av energigröda, igen GMO etc.

Dieselbil med partikelfiler (etc?) är kanske det alternativ som tär på minst miljön i dagsläget?
Detta om man bara ser till bilar med förbränningsmotorer.
pejori
Ska bli lite OT nu...
Var nere på ICA MAXI här hemma, och kollade in fiskutbudet.
Där ligger en stor ful röd firre omgiven av 10 cm stora hajungar!!!!!
Dom var enbart till "dekoration" och jag blev rent ut sagt s*****bannad...
Det lämpar sig inte i tryck, vad jag sa vid disken, och när jag pratade med Butikschefen men ingen runt mej hade ens tänkt tanken på, att dessa små inte var mat, utan "ren dekoration"
10 hajar, som var nyfödda, eller utskurna ur moderlivet...Allt för att tillfredställa "våra ögon"

PS jag köpte ingen fisk. DS
Grå

Om "billighetsalternativen" hade samma krav på djurskydd, arbetsmiljö och lön så skulle de inte ha en chans prismässigt mot närproducerat.
Nu har de inte de kravn på sig, men svenska bönder har krav på sig att konkurrera prismässigt mot skitförhållanden. Är det konkurrens på lika villkor? Inte i mina ögon.
pejori
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:16) *
Om "billighetsalternativen" hade samma krav på djurskydd, arbetsmiljö och lön så skulle de inte ha en chans prismässigt mot närproducerat.
Nu har de inte de kravn på sig, men svenska bönder har krav på sig att konkurrera prismässigt mot skitförhållanden. Är det konkurrens på lika villkor? Inte i mina ögon.

Inte i mina ögon heller tyvärr. tummenupp.gif
Nauti
Det jag tror mer och mer på desto mer jag läser om det, är permakultur. Såväl vad gäller odling och samhällsuppbyggnad i övrigt, i kombination med veganism tror jag att det är det sätt vi borde försörja mänskligheten på. Eventuellt fortsätta konsumera fisk om folk nu tvunget måste ha kött, då vattenmassor är väldigt produktiva jämfört med samma landyta. Det innebär ju dock att vi får byta kostvanor till mer basvaror som går att odla här i Sverige, vilket jag inte tror är någon större uppoffring egentligen. Det skulle säkert komma en uppsjö av olika alternativ och varianter efter ett tag.
pejori
CITAT (Nauti @ 28-11-2009, 20:31) *
Det jag tror mer och mer på desto mer jag läser om det, är permakultur. Såväl vad gäller odling och samhällsuppbyggnad i övrigt, i kombination med veganism tror jag att det är det sätt vi borde försörja mänskligheten på. Eventuellt fortsätta konsumera fisk om folk nu tvunget måste ha kött, då vattenmassor är väldigt produktiva jämfört med samma landyta. Det innebär ju dock att vi får byta kostvanor till mer basvaror som går att odla här i Sverige, vilket jag inte tror är någon större uppoffring egentligen. Det skulle säkert komma en uppsjö av olika alternativ och varianter efter ett tag.

Och om man nu inte vill bli vegetarian då????
Piccante
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:01) *
Visst är det så, men om vi i väst inte köper och äter exotiska frukter, svälter dom som producerar (på kort sikt) dessa varor.
Om vi inte köper apelsiner och clementiner till jul, så bidrar vi till mer svält och mer utarmning av vår värld...
Är det inte då bättre, att köpa produkter, som trots allt hjälper mäniskor att överleva, samtidigt som dom utbildas i hur man bäst sköter sina ägor och ger tillbaka lite av det man skördar?

Hur man bevarar och brukar sin jord i harmoni med naturen???

Kineserna är ju ett folk för sig själva, då dom köper T.ex. elfenben från afrika för att tjäna pengar hemma...
ranting.gif angry.gif

Apelsiner och clementiner tror jag inte bidrar till någon fattigdomsbekämpning. Apelsiner importerar vi från Spanien och Israel och clementiner från Spanien och Marocko.

Något som jag tycker är jätteintressant är agroforestry, där man samodlar träd för virke och bränsle med grödor som kaffe, bananer och grönsaker. Då odlar man i skydd av de större träden och skyddar marken mot uttorkning och erosion, vilket höjer bördigheten. Det håller man på att utveckla bla i Amazonas men även Vi-skogen lär ut den metoden i Afrika.
pejori
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 20:39) *
Apelsiner och clementiner tror jag inte bidrar till någon fattigdomsbekämpning. Apelsiner importerar vi från Spanien och Israel och clementiner från Spanien och Marocko.

Något som jag tycker är jätteintressant är agroforestry, där man samodlar träd för virke och bränsle med grödor som kaffe, bananer och grönsaker. Då odlar man i skydd av de större träden och skyddar marken mot uttorkning och erosion, vilket höjer bördigheten. Det håller man på att utveckla bla i Amazonas men även Vi-skogen lär ut den metoden i Afrika.

tummenupp.gif tummenupp.gif Apelsiner och clementiner var bara exempel på en "självklar import"
Det är det här jag menar med "ge dom en fisk och dom har mat för dagen, lär dom att fiska och dom kan försörja sig själva" tummenupp.gif kompiskram.gif
Nauti
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:34) *
Och om man nu inte vill bli vegetarian då????
Då blir det problem för mänskligheten att kunna klara oss på ett effektivt sätt när våra populationer blir större på jorden. För att effektivisera måste man "tyvärr" skippa det energikrävande steget som det faktiskt är att gå genom djuren.

Men allting är ju inte svart eller vitt, kött måste dock bli någonting av en lyxvara i alla fall eftersom det är en smärre katastrof ur miljöperspektiv. Detta beror ju inte enbart på att det går åt mycket mer utan även för att den konventionella odlingen är väldigt ineffektiv.
pejori
På vilket sätt, är kött en smärre katastrof???
Det finns massor av djur att äta och därför behöver det inte bli en "lyxvara" utan mer ett omvändt synsätt på vad som är mat(kött)
Grå
CITAT (Nauti @ 28-11-2009, 20:52) *
Då blir det problem för oss som art att kunna klara oss på ett effektivt sätt när våra populationer blir större på jorden. För att effektivisera måste man "tyvärr" skippa det energikrävande steget som det faktiskt är att gå genom djuren.

Men allting är ju inte svart eller vitt, kött måste dock bli någonting av en lyxvara i alla fall eftersom det är en smärre katastrof ur miljöperspektiv. Detta beror ju inte enbart på att det går åt mycket mer utan även för att den konventionella odlingen är väldigt ineffektiv.

Industriell odling utarmar jorden och visst kommer mänskligheten att kunna äta sig mätt, men kommer ändå att dö ut i näringsbristsjukdomar om alla skulle tugga morötter hela dagarna.
På 50 år har jordens befolkning fördubblats och takten ökar. Ska alla munnar mättas räcker inte resurserna till oavsett hur man vänder röven. Vi måste helt enkelt lära oss att sluta slösa (och pippa mindre). Diskarna och hyllorna måste inte vara överfyllda av matvaror som folk ändå inte köper och som måste brännas till slut.

Red. köper, inte löper... suck...
pejori
Det är bara att fråga dom, som växte upp under kriget, som åt både råttor och katter...
(därför säljs hare/kanin med huvudet kvar) för att kunna skilja på katt och vilt.
Grå
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:58) *
Det är bara att fråga dom, som växte upp under kriget, som åt både råttor och katter...
(därför säljs hare/kanin med huvudet kvar) för att kunna skilja på katt och vilt.

-fear-.gif *Håller hårt i mina katter*
pejori
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:57) *
Industriell odling utarmar jorden och visst kommer mänskligheten att kunna äta sig mätt, men kommer ändå att dö ut i näringsbristsjukdomar om alla skulle tugga morötter hela dagarna.
På 50 år har jordens befolkning fördubblats och takten ökar. Ska alla munnar mättas räcker inte resurserna till oavsett hur man vänder röven. Vi måste helt enkelt lära oss att sluta slösa (och pippa mindre). Diskarna och hyllorna måste inte vara överfyllda av matvaror som folk ändå inte köper och som måste brännas till slut.

Red. köper, inte löper... suck...

bravo.gif bravo.gif

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:59) *
-fear-.gif *Håller hårt i mina katter*

Tur att vi inte är i krig i Sverige...
"Avstår gärna katt också."... smiley_small_hug.gif
officinalis
CITAT (*Stintan* @ 28-11-2009, 13:05) *
Märkligt inlägg. Var och en prioriterar väl själv på vad man vill lägga sina kronor. Undrar lite vad du menar eftersom jag tror att Rose precis som jag och många många andra inte alls äter kött varenda dag men däremot kanske kostar på oss bra svenskt kött till helgerna.

Javisst, jag har inte tvingat någon att lägga om sina matvanor och det var inte min avsikt. Jag kom med ett tips. Jag tycker inte inlägget på något vis var märkligt.
Har man lite pengar och ändå vill äta kvalitativt kött så får man kompromissa.
Jag vill också äta kött. Men med tanke på hur det ser ut idag så är det inte rimligt för mig att äta kött varje dag, även fast jag har råd. Det är mitt val och jag är jättenöjd med det och har aldrig påstått att någon annan måste ta efter det. Så sluta övertolka tack.
Huruvida ni äter lite eller mycket kött vet jag inte. Det står ingenstanns, eller så har jag missat.
Men det är rimligt att det skulle vara så att ni äter kött varje dag. Det gör de flesta svenskarna, dessutom sägs det att köttkonsumktionen har gått upp i alla rika länderna så jag tycker inte det var en förhastad slutsats.
skånepåg
På tal om katter, jag såg ett program om olika myter i sommras där var det några ungdomar som skulle äta katt, de hyrde tillochmed in en kock som gjorde den som kanin eller nåt sånt, och de sa att den smaka som kyckling typ tongue.gif Inte för jag skulle käka katt men kul att se biggrin.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 28-11-2009, 21:03) *
På tal om katter, jag såg ett program om olika myter i sommras där var det några ungdomar som skulle äta katt, de hyrde tillochmed in en kock som gjorde den som kanin eller nåt sånt, och de sa att den smaka som kyckling typ tongue.gif Inte för jag skulle käka katt men kul att se biggrin.gif

Sverige deltog inte i andra världskriget, men det slog tillbaka ändå och kringstrykande katter var inte så "vanliga" då....
Det du inte vet, har du inte ont av" sägs det...

Är man mätt, kan man vara idealist, men svälter man, är en skalbagge ett proteintillskott...(en österrikisk arbetskamrat, som var med om andra världskrigets fasors ord)
Grå
CITAT (skånepåg @ 28-11-2009, 21:03) *

Hmm, ja. Jag brukar helsteka ungdomar från knäppa tvprogram med salvia och olivolja och servera mina katter när de är trötta på Katty...
Gita
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 20:16) *

Stränga lagar är en sak, men verkligheten har ju just visat sig vara något helt annat.
För mig är det är det snudd på rasism att inbilla sig att svenska bönder på något sätt skulle var bättre, godare människor än bönder i andra länder.
Ojämlik konkurrens, ja självfallet, i t.ex. Brasilien kan ju köttdjuren ströva fritt och beta hela året vilket ger ett mycket mindre arbetskrävande, billigare men också bättre kött.
gita
pejori
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:07) *
Hmm, ja. Jag brukar helsteka ungdomar från knäppa tvprogram med salvia och olivolja och servera mina katter när de är trötta på Katty...

Trodde den hette "pussy" jag... giggle.gif tummenupp.gif
Ps..Vitlök tar bort smaken av mäniskokött..Ds
Piccante
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:17) *
Stränga lagar är en sak, men verkligheten har ju just visat sig vara något helt annat.
För mig är det är det snudd på rasism att inbilla sig att svenska bönder på något sätt skulle var bättre, godare människor än bönder i andra länder.
Ojämlik konkurrens, ja självfallet, i t.ex. Brasilien kan ju köttdjuren ströva fritt och beta hela året vilket ger ett mycket mindre arbetskrävande, billigare men också bättre kött.
gita

Djur kan ströva fritt i Sverige med. Men vi har tyvärr begränsat det av "djurskyddsskäl". Annars vore ranchdrift med fritt strövande djur bättre för både djur och natur.
Gita
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 20:44) *
tummenupp.gif :tummenupp:Det är det här jag menar med "ge dom en fisk och dom har mat för dagen, lär dom att fiska och dom kan försörja sig själva" tummenupp.gif kompiskram.gif

Visst är det så, men för att överhuvudtaget orka lära sig något måste man ha mat för dagen. Svälter man är det att överleva dagen som är viktigt inte något man kan ha nytta av i framtiden.
Gita
Grå
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:17) *
gita

Bryta mot lagarna kan vilken jubelidiot som helst göra - huvudsaken är att det finns en djurskyddslag som är till för att följas.

Jag hittade en liten bild hos Greenpeace på "fritt strövande köttdjur i Brasilien", men jag vet inte om det ser så jävla gemytligt ut... Kolla själv om du ids.

http://www.greenpeace.org.uk/files/images/...attle-ranch.jpg
pejori
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:27) *
Visst är det så, men för att överhuvudtaget orka lära sig något måste man ha mat för dagen. Svälter man är det att överleva dagen som är viktigt inte något man kan ha nytta av i framtiden.
Gita

Precis, och då är all utarming av jordens resurser ett faktum tummenupp.gif
Gita
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 21:21) *
Djur kan ströva fritt i Sverige med. Men vi har tyvärr begränsat det av "djurskyddsskäl". Annars vore ranchdrift med fritt strövande djur bättre för både djur och natur.

Är det möjligt året runt, är det inte för kallt och för mycket snö i stora delar av landet.? Och de måste väl i så fall utfodras?
Gita
Anki på Öland
CITAT (Markus_H @ 28-11-2009, 21:21) *

Vi har sådana biffkor som går på lösdrift både utefter stranden och in i skogarna. Dels är ju djuren och deras kött helt fantastiskt och dessutom är det helt otroligt vad fina skogarna blir när dom fått beta där ett tag smile.gif
Anki
pejori
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:29) *
Bryta mot lagarna kan vilken jubelidiot som helst göra - huvudsaken är att det finns en djurskyddslag som är till för att följas.

Jag hittade en liten bild hos Greenpeace på "fritt strövande köttdjur i Brasilien", men jag vet inte om det ser så jävla gemytligt ut... Kolla själv om du ids.

http://www.greenpeace.org.uk/files/images/...attle-ranch.jpg

Fan vet om "frigång" alltid är av godo...

Vargen finns bakom hörnet, och det blir en förlust för lantbrukaren.(läs skattebetalaren)

Har sett hundar som omplacerats "till landet" få klara sig på vad dom kan hitta, allt ifrån potatisskal till självdöda djur..
Kloklippning och bad ingår inte alltid, hos en "frigående" hund thumbdown.gif

CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:33) *
Är det möjligt året runt, är det inte för kallt och för mycket snö i stora delar av landet.? Och de måste väl i så fall utfodras?
Gita

Dom måste ha utfordring och adekvat vindskydd, vilket bönder med "frigång" ibland har svårt att tillgodose, då djuren inte alltid är där skyddet finns.
Gita
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:30) *
Precis, och då är all utarming av jordens resurser ett faktum tummenupp.gif

Och vad är lösningen? Kanske det trots allt är bättre att köpa tredje världens produkter än att känna oss präktiga och bara välja närodlat och s.k. ekologiskt?
Grå
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:34) *
Fan vet om "frigång" alltid är av godo...

Vargen finns bakom hörnet, och det blir en förlust för lantbrukaren.(läs skattebetalaren)

Har sett hundar som omplacerats "till landet" få klara sig på vad dom kan hitta, allt ifrån potatisskal till självdöda djur..
Kloklippning och bad ingår inte alltid, hos en "frigående" hund thumbdown.gif

Jag är för lösdrift av djur och hållning av raser som klarar klimatet. jag är väldigt mycket emot lösdrift i stallar och för många individer på för liten yta. Gällande lagar tycker jag lämnar på tok för lite utrymme för varje individ. Det enda som saknas är vi konsumenter som är villiga att betala för härligheten.
pejori
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:37) *
Och vad är lösningen? Kanske det trots allt är bättre att köpa tredje världens produkter än att känna oss präktiga och bara välja närodlat och s.k. ekologiskt?

Vet ej, Men det var precis det jag frågade tidigare, hur ska det gå till, att få en utopisk värld, där alla parter är nöjda?????

CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:38) *
Jag är för lösdrift av djur och hållning av raser som klarar klimatet. jag är väldigt mycket emot lösdrift i stallar och för många individer på för liten yta. Gällande lagar tycker jag lämnar på tok för lite utrymme för varje individ. Det enda som saknas är vi konsumenter som är villiga att betala för härligheten.

Och det är det vi inte är...
Vi ser till vår egen plånbok först och till omvärldens sedan... whistling.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:42) *
Vet ej, Men det var precis det jag frågade tidigare, hur ska det gå till, att få en utopisk värld, där alla parter är nöjda?????

inte lätt, verkligen inte lätt...

välja det som är bäst för djuren nu, eller sen, eller för miljön eller för världens fattiga eller vad mamma tycker eller...

inte lätt, verkligen inte lätt...
pejori
Det är ju så att när "krubban är tom, biter kossan"...
Då är själv, bäste dräng, när det gäller överlevnad...
Som sagt...Det är inte lätt... tummenupp.gif
Grå
CITAT (pejori @ 28-11-2009, 21:20) *
Trodde den hette "pussy" jag... giggle.gif tummenupp.gif
Ps..Vitlök tar bort smaken av mäniskokött..Ds

Missade detta. Pejori, pussi finns inte i 15-kilos säckar? Jag är stammis på Granngården wink.gif
pejori
CITAT (Grå @ 28-11-2009, 21:49) *
Missade detta. Pejori, pussi finns inte i 15-kilos säckar? Jag är stammis på Granngården wink.gif

smiley_small_hug.gif
Piccante
CITAT (Gita @ 28-11-2009, 21:33) *
Gita

foder måste de ju alltid få. Generellt är det bättre för djur om det är torrt men kallt och snö gör inte så mycket för de kompenserar med att få tjockare päls och äta lite mer. Är det däremot kallt och fuktigt/ regn så tränger kylan på mer. Jordbruksverket har varit väldigt restriktiva med att godkänna tät skog som regn och vindskydd och russen på Lojsta hed på Gotland skulle ju tvingas installas över vintern liksom de biffkor som betar det gamla övningsfältet Revinge hed i Skåne där landskapet återställs till ett betat öppet hedlandskap med rik flora.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon