|
Full version: Klimatmötet
CITAT (Gunilla T @ 05-12-2009, 17:18)  Nauti, jag hade ingen aning om vad permakultur var men googlade lite och helt klart intressant. Hur utbrett är dethär tankesättet i Sverige? http://sv.wikipedia.org/wiki/PermakulturInte särskilt utbrett. De håller dock på med ett försök i Skåne och det finns en folkhögskola i Holma som håller på att starta upp en kurs i permakultur. I England och Australien är detta mer utbrett, men de metoder och resultat de fått fram i England är ju mest intressant för oss i Norden med tanke på klimatet. Det finns ett par böcker och filmer som jag tipsat om i ämnet som är väldigt intressanta: "Earth care manual" och en-till-som-jag-inte-kommer-på-nu, samt det mesta skrivet av Bill Mollison har jag rekommenderats av andra, men jag har inte läst någonting av honom ännu. Vad gäller filmer så skulle jag vilja tipsa om: "Establishing a Food Forest the Permaculture Way", "A Farm for the Future", sedan finns det även stor samling av olika filmer och texter att få tag på som heter "An Introduction to Permaculture". Två andra intressanta filmer är "How Cuba Survived Peak Oil" och "Harvesting Water the Permaculture Way". De första två tillsammans med filmen om hur Kuba klarade oljekrisen tycker jag är riktigt intressanta och de rekommenderar jag. Alla är lätta att få tag på och ni kan PM:a mig om ni inte lyckas hitta dem själva
Jan Lindgren
06-12-2009, 12:32
Hej! Ängsvädd! Det finns fler arter av andmat än de vilda i Sverige. Jag var i Lunds Botan och hämtade Wolfia. Jag behövde den som demonstration vid ett lite anförande i vår lilla miljögrupp för pensionärer. Det är troligen den minsta andmatsarten. Jag har funderat på om den är lämplig till yngel av växtätande fiskar. Den kanske också är användbar till nykläckta vattensköldpaddor. Testa! Bergianska borde ha den.
Som vanligt skickar Krav ut felaktiga upplysningar. De vill inte att allmänheten ska veta att man, som jag tidigare skrivit, använder katalysatorer för att inte släppa ut kväveoxider vid syntetisering av luftkväve. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
06-12-2009, 13:08
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2009, 12:32)  Hej! Ängsvädd! Det finns fler arter av andmat än de vilda i Sverige. Jag var i Lunds Botan och hämtade Wolfia. Jag behövde den som demonstration vid ett lite anförande i vår lilla miljögrupp för pensionärer. Det är troligen den minsta andmatsarten. Jag har funderat på om den är lämplig till yngel av växtätande fiskar. Den kanske också är användbar till nykläckta vattensköldpaddor. Testa! Bergianska borde ha den.
Som vanligt skickar Krav ut felaktiga upplysningar. De vill inte att allmänheten ska veta att man, som jag tidigare skrivit, använder katalysatorer för att inte släppa ut kväveoxider vid syntetisering av luftkväve. MVH Jan Lindgren Jag har en pytteliten art - vet ej vad den heter. Ska googla på wolfia. Kväveoxider är inte allt - det avgår ju lustgas mm.
Jan Lindgren
06-12-2009, 13:22
Hej! Lustgas är en kväveoxid. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
06-12-2009, 13:38
OK. Jag antar att inte samtliga konstgödseltillverkare använder katalysatorer. Jag vet inte om det blir noll utsläpp av växthusgaser om man använder katalysator.
Gunilla T
06-12-2009, 17:43
Gossen Ruda
06-12-2009, 20:06
Jag är väl för min del en halv klimathotstvivlare. Visst tror jag att människan påverkar både jorden och klimatet men hur mycket är frågan? Jordens klimat har varierat stort under årmiljonerna, så mycket att människans ev påverkan bara är en mild krusning. För kanske 10000 år sen rann det floder i Sahara, är det också människans fel att dom torkat ut? Min tro är att det är kosmisk påverkan som har störst betydelse. Varken jordens bana eller solens effekt är oföränderliga. Vi har bara mätt solens utstrålning i några årtionden så vi vet inte hur den har varierat. Solen är inte i balans, den pulserar hela tiden pga dom två krafterna som påverkar den, gravitationen som vill klumpa ihop den och kärnfusionernas energi som trycker på åt andra hållet. Vi är direkt påverkade av solenergin, minskar den eller ökar den bara en procent får det stor inverkan. Tom en liten vulkan påverkar jorden mer än människan. Kanske inte så liten men när Krakatoa i Indonesien exploderade 1883 slungade den upp en massa stoft i atmosfären så jordens medeltemperatur sjönk med flera grader under flera år. Lite koldioxid, njaaa. Fast ok, minska gärna men min bil ställer jag inte av.
Hej igen
06-12-2009, 21:47
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2009, 20:06)  Jag är väl för min del en halv klimathotstvivlare. Visst tror jag att människan påverkar både jorden och klimatet men hur mycket är frågan? Jordens klimat har varierat stort under årmiljonerna, så mycket att människans ev påverkan bara är en mild krusning. För kanske 10000 år sen rann det floder i Sahara, är det också människans fel att dom torkat ut? Min tro är att det är kosmisk påverkan som har störst betydelse. Varken jordens bana eller solens effekt är oföränderliga. Vi har bara mätt solens utstrålning i några årtionden så vi vet inte hur den har varierat. Solen är inte i balans, den pulserar hela tiden pga dom två krafterna som påverkar den, gravitationen som vill klumpa ihop den och kärnfusionernas energi som trycker på åt andra hållet. Vi är direkt påverkade av solenergin, minskar den eller ökar den bara en procent får det stor inverkan. Tom en liten vulkan påverkar jorden mer än människan. Kanske inte så liten men när Krakatoa i Indonesien exploderade 1883 slungade den upp en massa stoft i atmosfären så jordens medeltemperatur sjönk med flera grader under flera år. Lite koldioxid, njaaa. Fast ok, minska gärna men min bil ställer jag inte av.   säger jag som är hel klimathotstvivlare. Apropå klimatmötet ... Varför samla alla på ett ställe? Vad kostar inte alla flygresor i klimatförstörelse? Hur många har tagit privatjet? Varför inte köra den moderna videotekniken ... alla sitter "hemma" och följer/samtalar i debatten. Varför tas flyget så sällan med i debatt om miljö?? Är det pga alla styrande tar den kortaste restiden = flyget!?
CITAT (Hej igen @ 06-12-2009, 21:47)   säger jag som är hel klimathotstvivlare. Apropå klimatmötet ... Varför samla alla på ett ställe? Vad kostar inte alla flygresor i klimatförstörelse? Hur många har tagit privatjet? Varför inte köra den moderna videotekniken ... alla sitter "hemma" och följer/samtalar i debatten. Varför tas flyget så sällan med i debatt om miljö?? Är det pga alla styrande tar den kortaste restiden = flyget!? Det tas väl upp ganska ofta. Här ser jag dock att folk är väldigt omedvetna om flygets påverkan, eller jag tror det åtminstone. Ser annars ingen som helst anledning till att man skulle ta flyget från Stockholm till Umeå hellre än att ta tåget när det inte skiljer särskilt mycket i kostnad. Jag kanske är extrem men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig på ett flyg om det går att ta samma sträcka med tåg. Det var ju någon politiker för ett tag sedan som ville ta tåg i stället för flyg just p.g.a. flygets miljöpåverkan men fick inte för att det var inte tillräckligt tids- och kostnadseffektivt.
Jan Lindgren
07-12-2009, 11:02
Hej! Diskuterar man klimatförändringar så kan man inte undvika att ta upp befolkningsökningen. Vore vi färre på jorden så skulle vi inte ha samma klimatdebatt, Målsättningen måste vara att ingen kvinna bör sätta mer än två barn till världen. Alla kvinnor föder inte barn så det skulle innebära en sakta minskning av födelsetalet. Italien har lyckats mycket bra. För några år sedan var genomsnittet där 1,3 barn per kvinna. Ökad livslängd gör att vi ändå kommer att hålla populationen uppe.
Malthus propagerade redan på 1700-talet för att befolkningen skulle minska. Han var helt övertygad om att människorna skulle hungra ihjäl inom en snar framtid annars. Han hade helt fel precis som domedagspredikanterna hade på 60-talet. Vi kommer troligen att klara matfrågan även i framtiden men det kanske får en del oönskade konsekvenser.
Vad kan man göra för att minska befolkningsökningen. I I-länderna så kan man undvika att ge ekonomisk stimulans till familjer med många barn. I U-länder så är förmodligen utbildning det effektivaste sättet. Förbättrat jordbruk är ett sätt att ge landsbygdsbefolkningen möjlighet att låta barnen gå i skola. Någon form av pension så att man inte behöver massor av barn för att bli försörjd på gamla da´r. Jag hoppas att man tar upp frågan om befolkningsökningen på klimatkonferansen. MVH Jan Lindgren
Solstorm
07-12-2009, 11:18
Något som aldrig diskuteras är krigens påverkan på miljön. Vad blir utsläppen av att frakta soldater, vad blir det för utsläpp av bomber? Olika militärfordon på land och vatten och i luften, inte är det bränslesnåla grejer precis. Tillverkning av vapen. Det skulle vara intressant att få veta siffror där, men det är väl ingen som bryr sig om det någonstans. Skjuta och bomba människor har överordnad betydelse.
officinalis
07-12-2009, 11:24
Om man vill tro diagrammen man hittar lite här och var över USAs budget så ser det ganska sorgligt ut. Ur ett miljöperspektiv kanske det vore bättre ifall USA tittar mer på miljölösningar som utbyggnad av kollektivtrafik, avfallshantering, utbildning med mera istället för krig och elände.
ängsvädd
07-12-2009, 11:28
CITAT (Solstorm @ 07-12-2009, 11:18)  Något som aldrig diskuteras är krigens påverkan på miljön. Vad blir utsläppen av att frakta soldater, vad blir det för utsläpp av bomber? Olika militärfordon på land och vatten och i luften, inte är det bränslesnåla grejer precis. Tillverkning av vapen. Det skulle vara intressant att få veta siffror där, men det är väl ingen som bryr sig om det någonstans. Skjuta och bomba människor har överordnad betydelse. Precis, det har jag också tänkt på. Sluta kriga för klimatets skull (samt av en massa andra orsaker också förståss)
Gunilla T
07-12-2009, 11:31
Krig påverkar miljön, ingen har väl glömt "Agent Orange" i Vietnam. Dessvärre är det också omvänt, klimatförändringarna innebär också klimatflyktingar och nya oroshärdar och konflikter kommer att uppstå om t.ex. vatten. Några tankar om krig/miljöförstöring men inga direkta uträkningar - undrar om det finns öht? http://temfunderingar.wordpress.com/2008/0...krig-och-miljo/
Gunilla T
07-12-2009, 13:33
Jan Lindgren
07-12-2009, 14:38
Hej! Krig och diktatur är vidrigt. De som drabbas får många skador men det medför inte några långsiktiga miljöskador. Det är lätt att titta på våra grannländer och samtidigt tänka på första och andra världskriget. Skulle alla länder vara demokratier så att vi kunde minska kraftigt på försvarsutgifterna så skulle vi kunna satsa mycket pengar på nyttiga saker. Hade forskningen fått tillräckligt med pengar så hade vi kanske inte använt fossila bränslen idag, vi hade haft grödor som tål torka och salthaltig jord osv. MVH Jan Lindgren
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6252481.abO länken ovan kan man läsa hur miljövänligt mötet är i Köpenhamn.
Gossen Ruda
08-12-2009, 09:57
Krig har väl dock den positiva effekten att folk dödas och vi är trots allt för många redan nu. Lite grymt men tyvärr sant. Sen kan man sluta utveckla mediciner så dödligheten ökar. HIV/AIDS var ju på god väg att fixa saken och gör så fortfarande i Afrika.
officinalis
08-12-2009, 10:33
Gossen ruda: Du kanske skulle gilla Pentti Linkolas idéer
herkules
08-12-2009, 12:43
nä just det - det HÄR händer ju inte .. (länkar till en film med hungriga isbjörnar, kanske inget för den kräsmagade att se)
elvisjö
08-12-2009, 12:55
I Ralfs länk till Aftonbladet så kunde man läsa kommentarer till artikeln. Bla nedanstående. Kina ökar sitt koldioxidutsläpp varje månad med lika mycket som Sverige gör på 1 år. Och om de ökar med den mängden varje månad, hur mycket släpper de då inte redan ut? Vi i Sverige ska Göra si o så, ok att de e bra att visa bra föredöme. Men Vi i lilla Sverige har INGENTING att påverka Kina m fl. Mer än att politiskt sätta krav på dem...
officinalis
08-12-2009, 13:04
herkules: Det är väl ingen som tvivlar på att en global uppvärmning sker? Det skeptikerna hävdar är att människans växthusgasutsläpp inte har så stor påverkar som anges och hänvisar till andra faktorer som solfläckar, och vad det nu är.
elvissjö: Man ska inte glömma bort hur mycket av våra västerländska konsumentprodukter som produceras i Kina. Dessutom tror jag nog att många västerländska företag har sina industrier i Kina. Inte nog med det så kan man outsourca även tjänster till Kina nu för tiden, som teknisk support med mera. Jag tycker att de rika länderna har störst ansvar.
CITAT (elvisjö @ 08-12-2009, 13:55)  I Ralfs länk till Aftonbladet så kunde man läsa kommentarer till artikeln. Bla nedanstående. Kina ökar sitt koldioxidutsläpp varje månad med lika mycket som Sverige gör på 1 år. Och om de ökar med den mängden varje månad, hur mycket släpper de då inte redan ut? Vi i Sverige ska Göra si o så, ok att de e bra att visa bra föredöme. Men Vi i lilla Sverige har INGENTING att påverka Kina m fl. Mer än att politiskt sätta krav på dem... Men Sverige kan ju inte säga något alls till Kina så längre Sverige per capita släpper ut mera koldioxid än vad Kina gör.
elvisjö
08-12-2009, 13:22
Självklart är det så att Kina inte släpper ut mer per capita än Sverige idag. Jag anser att miljöproblemet är så stort att man skall stoppa upp, tänka efter och lära sig av de misstag som Europa och USA har gjort hitintills.
Vad jag vill påpeka är, att om inget görs i tex Kina och Indien idag så har vi stora problem om några år.
Gunilla T
08-12-2009, 13:37
Vi har nog stora problem redan idag...
Visst bör Kina göra mer..och Indien...och USA och storstäderna och bönderna och flyget och transportsektorn och grannen och...
Det finns bara ett problem med den typen av argumentation - att någon annan skall göra det.....alla tycker så och har sina speciella skäl och vi är tillbaka på ruta ett.
Jan Lindgren
08-12-2009, 14:46
Hej! Det är alltid lätt att tala om vad andra ska göra. Som jag ser det ska Sverige, oberoende av beslut i Köpenhamn, vidta åtgärder som gör att vi slutar tillföra växthusgaser till atmosfären. Det kommer att kosta lite pengar men någon måste börja. Jag är helt säker på att klimatmodellerna är felaktiga och tvivlar på att koldioxiden har så stor effekt som påstås men det räcker med att det finns en risk för att vi ska eliminera utsläppen. Idag finns det förutsättningar att behålla vår standard och samtidigt sluta använda fossila bränslen. MVH Jan Lindgren
[attachment=45135:DSC00954.JPG] Denna båt tvättade jag för ett år sedan. Den har sin båtplats utanför Stockholm Igår tvättade jag den igen. Den är målad med en mkt sandig halkfärg, men det är väldigt vad mkt skit det kommer ner ur luften.
Jan Lindgren
08-12-2009, 17:29
Hej! Regeringen satsar 250 miljoner av våra skattepengar på utveckling av elbilar. Utmärkt! MVH Jan Lindgren
Piccante
08-12-2009, 17:33
CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2009, 17:29)  Hej! Regeringen satsar 250 miljoner av våra skattepengar på utveckling av elbilar. Utmärkt! MVH Jan Lindgren Jämfört med att satsa 250 milj i sjunkande är det jättebra!
Aqvakul
08-12-2009, 17:35
CITAT (Jan Lindgren @ 08-12-2009, 14:46)  Hej! Det är alltid lätt att tala om vad andra ska göra. Som jag ser det ska Sverige, oberoende av beslut i Köpenhamn, vidta åtgärder som gör att vi slutar tillföra växthusgaser till atmosfären. Det kommer att kosta lite pengar men någon måste börja. Jag är helt säker på att klimatmodellerna är felaktiga och tvivlar på att koldioxiden har så stor effekt som påstås men det räcker med att det finns en risk för att vi ska eliminera utsläppen. Idag finns det förutsättningar att behålla vår standard och samtidigt sluta använda fossila bränslen. MVH Jan Lindgren Mycket klokt tänkt! Även Jan, som är "klimatskeptiker", anser att vi av "försiktighetskäl" ska minimera våra utsläpp.
Rolig matte! Som en "bonus" tänkte jag bjussa på hur relationen co2 från människan och från bilen egentligen ser ut.... Är alla uträkningar å siffror toktrista att läsa, gå neråt å läs Sammanfattningen..  Bilen vs människan. Från Gröna Bilister:"Genomsnittligt värde för utsläppet av CO2 ur avgasröret vid blandad körning hos nya bilar 2006 var 189 g/km." Det blir alltså 1890 gram/mil. Eller 1,89 kg/mil enklare uttryckt. Enligt miljömål.nu: "Den genomsnittliga körsträckan med bil per person i Sverige har ökat med 12 procent från 610 mil per invånare till 683 mil under perioden 1998 till 2005." För Sverige blir det då 9 miljoner * 683 * 1,89 =11 617 000 000 kg Ställ detta i relation till hur mycket vi andas ut: 9 miljoner människor * 378kg = 3 402 000 000 kg Vi har i Sverige sedan 1960 ökat med 1 615 290 personer. Alltså ökat andelen co2 via utandningsluften med 21% mellan 1960-2006. I världen så var befolkningsantalet i världen 1960 3 miljarder, och nu är vi runt 6,5 miljarder. Så sett på ett globalt perspektiv, så är det en ökning med 217%. Återigen, enligt Dr Nick Riley så skulle 6,5 miljarder människor avge 2.459158000 Gt. 1960 så andades männsikan ut endast 1,134996000 Gt. En ökning med 1,32416200 Gt. (GT = Gigaton = Tusen miljarder) Det rullar cirka en halv miljard bilar runt om i världen. I Sverige är antalet personbilar 4,2 miljoner. Om vi nu här använder oss av samma "formel" som gäller för Sverige enligt Gröna Bilister ovan, så får vi denna effekt: 1291 kg co2 per svensk med den bilpark vi har, och med vår genomsnittliga körsträcka. 9 miljoner människor / 4,2 miljoner bilar = 46% av svenskarna har en bil, enkelt uttryckt. 6,5 miljarder människor / 0,5 miljarder bilar = 7,7% av världens befolkning har egen bil, återigen enkelt uttryckt. Trött nu, men hoppas jag tänker/räknar rätt..  1291/46*100=2806 kg per svensk bil i co2-utsläpp. Dessa 2806 kg läggs över på den halva miljarden bilar som finns i världen. 2806*500 000 000 = 1 403 000 000 000 kg co2 alla bilar i världen. 1 403 000 000 000 / 6 500 000 000 = 217 kg co2 per världsinvånare. Sammanfattning: Om jag har räknat rätt, så står världens alla personbilar då för 217 kg co2 omräknat till på varje individ i världen. Varje individ andas dock ut 378 kg co2 på ett år. Alltså andas varje människa ut 161 kg co2/år mer än vad "respektive" bil orsakar.... Eller totalt 1,0465 Gt MER co2 kommer från människans utandning varje år än det totalt kommer från alla bilar.... Då är inte medräknat att människan fiser metangas
ängsvädd
09-12-2009, 11:20
Ekologisk odling minskar risken för övergödning enligt en ny rapport: CITAT Nya forskningsresultat från Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och Institutet för jordbruks- och miljöteknik (JTI) visar att ekologisk produktion ger en betydligt lägre risk för övergödning än konventionellt jordbruk. Studien är gjord på stort underlag och på befintliga gårdar. Resultaten visar det som är målet med KRAVs regler kring detta, att man får bättre balans mellan djurhållning och växtodling och att lantbrukarna hanterar gödsel bättre med ekologisk produktion. Läs mer i rapporten. http://www.cul.slu.se/nyheter/Pressmedd/mi...overgodning.asp
officinalis
09-12-2009, 11:21
Man ska dock inte glömma att produktion, skrotning och transport av bilar också står för en hel del utsläpp. Oavsett ifall din uträkning stämmer eller inte så tycker jag inte den ger en sanningsenlig bild.
officinalis
09-12-2009, 12:48
CITAT (ängsvädd @ 09-12-2009, 11:20)  Ekologisk odling minskar risken för övergödning enligt en ny rapport: Kul för oss som gillar den organiska odlingen! Ögnade igenom rapporten. Den såg vettig ut. Vill minnas att det finns liknande rapporter från SLU som talat emot också. Men övergödningen skapar väl inga växthusgasutsläpp? Mer än det som indirekt skapas av industrin i sig då.
ängsvädd
09-12-2009, 12:58
Jag är lite osäker på det. Hittade detta: CITAT Jordbruket släpper i huvudsak ut tre sorters växthusgaser: koldioxid från åkermark och från förbränning av fossila bränslen som olja och diesel, metangas från husdjur, främst nötboskap, och lustgas (dikväveoxid) från åkermark. Jordbruket släpper ut cirka 15 procent av samhällets totala utsläpp av växthusgaser. http://www.miljosmartmat.se/component/k2/i...aeringslaeckage
Maggie Thauersköld Crusell har sammanställt en liten lista som man bör ögna igenom... allt man läser och hör är inte riktigt sant. CITAT 1. Jordens klimat har alltid förändrats och kommer att fortsätta att förändras. Risken för klimatförändring är i själva verket 100%.
2. Den globala temperaturen har under 1900-talet stigit med ca 0,7 grader Celsius. Detta är en moderat ökning som inte bör ge någon anledning till oro. Sedan början på 2000-talet har ingen vidare synbar uppvärmning skett och den globala temperaturen har sjunkit något mellan 2002 och början på 2009.
3. Mekanismerna bakom klimatförändring är mycket komplexa och idag är vi långt ifrån att förstå dem helt och hållet. Vi kan därför inte med 100% säkerhet säga vad som orsakade den temperaturökning vi upplevt under 1900-talet. Det är viktigt att forskningen får fortsätta ostört och obehindrat.
4. Det finns ingen konsensus inom vetenskapen om att det är människans utsläpp av växthusgaser som främst styr klimatet. Andra hypoteser handlar om att det snarare är solen eller havscirkulationen som styr jordens klimat. För övrigt är konsensus ett begrepp som hör hemma inom politiken, inte vetenskapen. Den vetenskapliga metoden förutsätter skepticism.
5. Koldioxid är en växthusgas som har en viss förmåga att ”värma” jorden. Denna förmåga är dock begränsad. Mänskliga utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser påverkar temperaturen endast marginellt. Det finns inga bevis för att koldioxid skulle vara en drivande klimatfaktor. De ”bevis” som framförs är genererade av bristfälliga datormodeller, som inte lyckats förutsäga den senaste tidens avkylning.
6. Koldioxid är nödvändig för livet på jorden. Nuvarande halt av koldioxid har snarast en positiv inverkan på växtligheten, och därmed även djurlivet.
7. Dagens klimatpolitiska åtgärder är ett enormt slöseri med resurser, framför allt i en tid av ekonomisk oro. De pengar som idag läggs på mer eller mindre meningslösa klimatåtgärder borde i stället användas för att bekämpa dagens verkligt stora miljö- och hälsoproblem.
8. Miljardsatsningarna på klimatvänliga produkter och tjänster kan visa sig vara en lika stor bubbla som IT-bubblan.
9. Klimatfrågan har dock fört med sig en del positiva saker, t.ex. fokus på energieffektiva lösningar. Det finns ingen anledning att slösa med våra resurser. Vi bör även arbeta för att på sikt hitta nya, effektiva och miljövänliga energislag. I dagsläget framstår kärnkraften som det bästa alternativet.
10. Jag har full förståelse för alla som känner oro för klimatet. Det är en naturlig reaktion på alla de larm som idag förekommer i massmedia. Dessa larm är ofta kraftigt överdrivna och några positiva aspekter rapporteras det inte om. Lyckligtvis har klimatdebatten under senare delen av 2008 och i början av 2009 präglats av en betydligt större öppenhet. Det är viktigt att alla åsikter lyfts fram på lika villkor.
11. Oavsett åsikt i klimatdebatten är det sannolikt väldigt få människor som har en dold agenda. De flesta av oss agerar i god tro, i enlighet med sina åsikter. Jag har svårt att tro att det skulle ligga någon form av konspiration bakom klimatfrågan. Däremot utnyttjas klimatet, ibland nästintill skandalöst, av företag och organisation för att på kort sikt maximera den egna vinsten. källa: http://www.theclimatescam.se
officinalis
09-12-2009, 13:49
Ja, det finns helt klart en del som inte stämmer där, eller som man kan ifrågasätta.
Gunilla T
09-12-2009, 13:52
Maggie jaa, en intressant dam som jobbar på reklambyrå och ägnar hela sin fritid till att predika om klimatskeptisism. Har också skrivit en bok tillsammans med Lars Bern, han med den förlorade hedern... Du har så rätt man skall inte tro allt som skrivs...
CITAT (officinalis @ 09-12-2009, 13:49)  Ja, det finns helt klart en del som inte stämmer där, eller som man kan ifrågasätta. Jag är inte expert i ämnet men tycker att man ska se allt från två sidor och då se allt ur en lite kritisk synvinkel. Jag säger inte att hon har rätt i någonting men att hon kan ha en och annan god tanke.
officinalis
09-12-2009, 13:54
CITAT (dahla @ 09-12-2009, 13:53)  Jag är inte expert i ämnet men tycker att man ska se allt från två sidor och då se allt ur en lite kritisk synvinkel. Jag säger inte att hon har rätt i någonting men att hon kan ha en och annan god tanke. Javisst, men att människan inte skulle påverka den globala uppvärmningen har såvitt jag vet inget vetenskapligt stöd.
CITAT (officinalis @ 09-12-2009, 13:54)  Javisst, men att människan inte skulle påverka den globala uppvärmningen har såvitt jag vet inget vetenskapligt stöd. Jovisst, det finns flera vetenskapsmän sponsrade av kol- och oljeindustrin som tagit fram material och rapporter som stödjer den teorin
Piccante
09-12-2009, 14:35
CITAT (Carl @ 09-12-2009, 10:47)  Rolig matte! Som en "bonus" tänkte jag bjussa på hur relationen co2 från människan och från bilen egentligen ser ut.... Är alla uträkningar å siffror toktrista att läsa, gå neråt å läs Sammanfattningen..  Bilen vs människan. Från Gröna Bilister:"Genomsnittligt värde för utsläppet av CO2 ur avgasröret vid blandad körning hos nya bilar 2006 var 189 g/km." Det blir alltså 1890 gram/mil. Eller 1,89 kg/mil enklare uttryckt. Enligt miljömål.nu: "Den genomsnittliga körsträckan med bil per person i Sverige har ökat med 12 procent från 610 mil per invånare till 683 mil under perioden 1998 till 2005." För Sverige blir det då 9 miljoner * 683 * 1,89 =11 617 000 000 kg Ställ detta i relation till hur mycket vi andas ut: 9 miljoner människor * 378kg = 3 402 000 000 kg Vi har i Sverige sedan 1960 ökat med 1 615 290 personer. Alltså ökat andelen co2 via utandningsluften med 21% mellan 1960-2006. I världen så var befolkningsantalet i världen 1960 3 miljarder, och nu är vi runt 6,5 miljarder. Så sett på ett globalt perspektiv, så är det en ökning med 217%. Återigen, enligt Dr Nick Riley så skulle 6,5 miljarder människor avge 2.459158000 Gt. 1960 så andades männsikan ut endast 1,134996000 Gt. En ökning med 1,32416200 Gt. (GT = Gigaton = Tusen miljarder) Det rullar cirka en halv miljard bilar runt om i världen. I Sverige är antalet personbilar 4,2 miljoner. Om vi nu här använder oss av samma "formel" som gäller för Sverige enligt Gröna Bilister ovan, så får vi denna effekt: 1291 kg co2 per svensk med den bilpark vi har, och med vår genomsnittliga körsträcka. 9 miljoner människor / 4,2 miljoner bilar = 46% av svenskarna har en bil, enkelt uttryckt. 6,5 miljarder människor / 0,5 miljarder bilar = 7,7% av världens befolkning har egen bil, återigen enkelt uttryckt. Trött nu, men hoppas jag tänker/räknar rätt..  1291/46*100=2806 kg per svensk bil i co2-utsläpp. Dessa 2806 kg läggs över på den halva miljarden bilar som finns i världen. 2806*500 000 000 = 1 403 000 000 000 kg co2 alla bilar i världen. 1 403 000 000 000 / 6 500 000 000 = 217 kg co2 per världsinvånare. Sammanfattning: Om jag har räknat rätt, så står världens alla personbilar då för 217 kg co2 omräknat till på varje individ i världen. Varje individ andas dock ut 378 kg co2 på ett år. Alltså andas varje människa ut 161 kg co2/år mer än vad "respektive" bil orsakar.... Eller totalt 1,0465 Gt MER co2 kommer från människans utandning varje år än det totalt kommer från alla bilar.... Då är inte medräknat att människan fiser metangas Det finns ett problem med ditt antagande. Människor och djur andas ut CO2 och avger vatten, växter tar upp CO2 och bryter ned vatten i sin metabolism. Det råder alltså en "jämvikt" i princip (om än inte helt 1:1 men med marginella förluster) det är ett kretslopp. CO2 från bilar och annan förbränning av fossila bränslen innebär ett nettotillskott till atmosfären då man tillför kol som en gång lagrats och "tagits ur" systemet, då höjs den totala halten. CITAT (dahla @ 09-12-2009, 13:33)  Maggie Thauersköld Crusell har sammanställt en liten lista som man bör ögna igenom... allt man läser och hör är inte riktigt sant. källa: http://www.theclimatescam.seAllt man läser i den listan är inte sant heller. Uppenbart besitter inte Magige speciellt mycket kunskap om klimatsystem eller naturvetenskap i allmänhet.
Jan Lindgren
09-12-2009, 15:38
Hej! Någon kan kanske räkna ut hur många kilo koldioxidekvivalenter som korna rapar ut per människa jämfört med koldioxidutsläpp från bilar per människa. Det finns ca 1.3 miljarder nötkreatur på jorden och de rapar ut 7 300 kg koldioxidekvivalenter per år. Metan har en halveringstid på 7 år i atmosfären. Kors och människors utandade koldioxid är relativt ointressant eftersom kolet vi andas ut kommer från kol i växter som nyligen tagit upp kolet i form av koldioxid. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
09-12-2009, 16:16
CITAT (officinalis @ 08-12-2009, 10:33)  Gossen ruda: Du kanske skulle gilla Pentti Linkolas idéerKanske lite för radikal/konservativ för mig fast en liten del kan jag nog acceptera.
Min ena son har rest ner till Köpenhamn (gm Klimataktion=folkrörelse för klimatet) och ska delta i den stora manifestationen kl. 13.00 idag. Blev visst försenat läste jag om. Hoppas de ca 50.000 människorna i demonstrationståget håller sams bara.......man är visst orolig för sina barn hur gamla de än blir  . Är ändå glad över deras engagemang
Gunilla T
12-12-2009, 16:10
Jaa...hoppas allt går bra och så stolt du kan vara över din son!
Gunilla T
12-12-2009, 16:23
De är visst uppe i 100.000 personer i demonstrationståget i Köpenhamn nu......måtte allt gå bra
Jag är lite intresserad av historia och har många gånger läst om att vi här i norden har haft ett näst intill tropiskt klimat för bara några hundra år sedan men även tidigare under vår tid på jorden... det är ju lite intressant med tanke på intresset för odling av allt möjligt... Med tanke på hur stor jorden faktiskt är så ska det till ganska stora händelser för att globalt ändra någonting... det märkliga är ju att istiderna tycks komma i ganska ordnade tidscykler... jag ägnade några timmar till att försöka finna lite info om världstemperaturen långt tillbaka i tiden... här får man ju förlita sig till den forskning som finns... temperaturerna fås väl ur borrprover i isar och i jordskorpans lager... just nu tycks det vara ganska kallt på jorden http://www.youtube.com/watch?v=DFbUVBYIPlI...player_embedded
Vad är det som bryter ner metangasen? CITAT (zissi @ 12-12-2009, 16:50)  De är visst uppe i 100.000 personer i demonstrationståget i Köpenhamn nu......måtte allt gå bra  Får hoppas till att det bidrog till någonting också, det är väl inte så troligt men det visar dem ju åtminstone att folk bryr sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|