|
Full version: Klimatmötet
Piccante
13-12-2009, 20:58
CITAT (dahla @ 13-12-2009, 18:48)  Jag är lite intresserad av historia och har många gånger läst om att vi här i norden har haft ett näst intill tropiskt klimat för bara några hundra år sedan men även tidigare under vår tid på jorden... det är ju lite intressant med tanke på intresset för odling av allt möjligt... Med tanke på hur stor jorden faktiskt är så ska det till ganska stora händelser för att globalt ändra någonting... det märkliga är ju att istiderna tycks komma i ganska ordnade tidscykler... jag ägnade några timmar till att försöka finna lite info om världstemperaturen långt tillbaka i tiden... här får man ju förlita sig till den forskning som finns... temperaturerna fås väl ur borrprover i isar och i jordskorpans lager... just nu tycks det vara ganska kallt på jorden http://www.youtube.com/watch?v=DFbUVBYIPlI...player_embeddedNja tropiskt klimat för några hundra år sedan stämmer inte riktigt. På 1600-talet var ju vintrarna så kalla att svenska armén kunde tåga på isen över Stora bält och anfalla dansken. Gotland är uppbyggt av tropiska korallrev som liknade stora barriärrevet utan för Australien men det var för 400 miljoner år sedan och Sverige låg då nära ekvatorn. De senaste 1 miljoner åren har vi inte haft något tropiskt klimat utan tvärt om flera cykler med nedisningar.
CITAT (Markus_H @ 13-12-2009, 20:58)  Nja tropiskt klimat för några hundra år sedan stämmer inte riktigt. På 1600-talet var ju vintrarna så kalla att svenska armén kunde tåga på isen över Stora bält och anfalla dansken. Gotland är uppbyggt av tropiska korallrev som liknade stora barriärrevet utan för Australien men det var för 400 miljoner år sedan och Sverige låg då nära ekvatorn. De senaste 1 miljoner åren har vi inte haft något tropiskt klimat utan tvärt om flera cykler med nedisningar. o vi odlade druvor ända upp till Sundsvallstrakten... haft flera varma perioder bla på Vikingatiden o Bronsåldern frågar man Eskimåerna har dom ju berättat om flera isfria sommrar efter andra världskriget.....
ängsvädd
13-12-2009, 21:19
CITAT (zissi @ 12-12-2009, 16:50)  De är visst uppe i 100.000 personer i demonstrationståget i Köpenhamn nu......måtte allt gå bra  Hur gick det för din son?
CITAT (ängsvädd @ 13-12-2009, 21:19)  Hur gick det för din son? Ser ingen anledning till att hon skulle vara orolig om hennes son nu inte är en sådan där maskerad tönt som ränner runt och är desperat efter uppmärksamhet och en grupptillhörighet  Det var lugnt, mycket blandat folk i alla olika åldrar från spädbarn till gamla gubbar som man kunde fundera på hur sjutton de skulle kunna hålla tempot  Ser ingen oro för att inte folk i demonstrationståget skulle kunna hålla sams, alla är ju där av samma orsak och förmodligen har de alla liknande värderingar.
Piccante
13-12-2009, 21:36
CITAT (Ralf @ 13-12-2009, 21:17)  o vi odlade druvor ända upp till Sundsvallstrakten... haft flera varma perioder bla på Vikingatiden o Bronsåldern frågar man Eskimåerna har dom ju berättat om flera isfria sommrar efter andra världskriget..... Druvor är inga tropiska växter. Det fanns druvor i Skandinavien under den värmeperiod som varade fram till slutet av järnåldern men sedan har det stadigt blivit kallare. Klimatet svängde kraftigt när den senaste istiden (Weichsel) gick mot sitt slut men de svängningarna har planat ut allt mer och var alltid regionala inte globala. Den globala uppvärmning som man ser nu är över hela planeten.
ängsvädd
13-12-2009, 21:38
Jag hörde något på radion om att polisen tvingat ner demonstranter på marken i 6 timmar.
CITAT (ängsvädd @ 13-12-2009, 21:19)  Hur gick det för din son? Tack bra ängsvädd. Han är snart hemma i Stockholm fick jag SMS om nyss. Skönt! Får väl höra i veckan vad han tyckte om det hela.
ängsvädd
13-12-2009, 21:48
CITAT (zissi @ 13-12-2009, 21:47)  Tack bra ängsvädd. Han är snart hemma i Stockholm fick jag SMS om nyss. Skönt! Får väl höra i veckan vad han tyckte om det hela. Vad bra
CITAT (ängsvädd @ 13-12-2009, 21:38)  Jag hörde något på radion om att polisen tvingat ner demonstranter på marken i 6 timmar. Jo, men det var väldigt överdrivet det som skrevs i tidningarna också. Det som hände vara att polisen i förväg hade varnat folk för att de skulle bli anhållna om de maskerade sig. Trots detta så var det ju såklart en del "tuffa" ungdomar som skulle maskera sig och gå i demonstrationen. När det hade gått ungefär en timme började de skjuta raketer och ha sig bland annat(även om jag tror polisen hade planerat att ta in dem ändå  ). Ungefär mitt i demonstrationståget så stannade ena halvan och den andra gick vidare där en sektion innehöll de maskerade töntarna. Polisen gick in och omringade de maskerade töntarna(och andra som råkade gå på samma ställe  ) på ungefär tio sekunder. Därefter gallrade de ut de som var maskerade och de andra som råkat hamna bland dem. Tio minuter senare eller så fick de som inte var inblandade gå ut och de som hamnade bakom avspärrningen fick gå runt på småvägar. Detta tog ungefär en timme sedan fortsatte demonstranterna som innan. Så det var inte särskilt dramatiskt  Om polisen kunde hantera gripandet av dem så pass smidigt tycker jag dock att de kunde flyttat på sig så att demonstrationståget kunde fortsatt också  Sedan hände det en hel del utanför den demonstrationen som jag läst om senare, men det är förmodligen samma typ av människor det handlar om. En drös maskerade töntar som bara vill ställa till väsen, de får en hel del uppmärksamhet av media tyvärr  Min bild av själva demonstrationen överensstämde inte alls med medias.
ängsvädd
13-12-2009, 21:52
OK, vad bra att höra en rapport från en som var med - och omaskerad
CITAT (ängsvädd @ 13-12-2009, 21:52)  OK, vad bra att höra en rapport från en som var med - och omaskerad  Det var litet småläskigt samtidigt, vi gick fram och tillbaka och kollade in olika delar av demonstrationen. Sedan gick vi framåt och såg poliser gå på sidan och snegla på de maskerade. Vi fortsatte vidare och tio sekunder senare var vi omringade av springande människor, blåljus och hundskall  Det var inte särskilt dramatiskt om man nu inte var maskerad och om man var det så får man ju skylla sig själv. Inuti avspärrningen var det en grupp hare krishna-anhängare som dansade i ring till musik och en hel del andra som dansade med också  Jag tycker vi hade tur som kom med i den delen, det är ju litet av en upplevelse det också
Huggorm
13-12-2009, 21:57
CITAT (Nauti @ 13-12-2009, 21:49)  Sedan hände det en hel del utanför den demonstrationen som jag läst om senare, men det är förmodligen samma typ av människor det handlar om. En drös maskerade töntar som bara vill ställa till väsen, de får en hel del uppmärksamhet av media tyvärr  Min bild av själva demonstrationen överensstämde inte alls med medias. Samma jävla patrask som dyker upp vid alla demonstrationer och kastar gatsten mot poliser och krossar skyltfönster
*Stintan*
13-12-2009, 22:04
Det såg ju inte helt odramatiskt ut av det man såg och hörde på TV.
CITAT (*Stintan* @ 13-12-2009, 22:04)  Det såg ju inte helt odramatiskt ut av det man såg och hörde på TV. Det gick väldigt snabbt det jag såg i alla fall och när själva gripandet skedde så höll demonstrationen lugnt på precis som innan. Nu har jag nog inte sett det reportage du syftar på men det jag har sett utspelade sig inte under själva demonstrationen i alla fall, bortsett från raketskjutandet. Dessutom är ju media ganska duktiga på att vinkla det hela om de så vill, det är ingenting man tänker så mycket på annars, hur olika ens egen bild är den som media visar upp. Men det verkar ju ha hänt en del skit utanför demonstrationen som sagt, det var då poliser överallt
Jan Lindgren
13-12-2009, 23:43
Hej! Vill man ha uppgifter om klimatet så har det gjorts en temperaturkurva över Grönlands klimat. Den är grundad på borrkärnor i isen. För 11 700 år sedan steg temeraturen extremt snabbt. Betydligt snabbare än nu. För ca 10 000 år sedan var det betydligt varmare än idag. Denna höga temperatur höll i sig ända till för ca 5 000 år sedan. Därefter har temperaturen stadigt sjunkit med tillfälliga variationer. På senare år har temperaturen äntligen börjat stiga igen. Om det beror på människor eller inte är nästan omöjligt att bevisa men den dominerande teorin är just nu att det är tack vare människan. Frågan är vad som hänt om inte temperaturen stigit igen. Var vi på väg mot nästa istid? Har vi nu skjutit fram istiden ett par tusen år? Ingen vet riktigt varför vi har interglacialer. Varför var Eemtiden varmare än denna interglacial? Vi vet ganska mycket om väder men mycket lite om långsiktiga klimatvariationer. MVH Jan Lindgren
Gossen Ruda
14-12-2009, 08:05
Jag bara undrar lite lätt, varför samlas alla dessa demonstranter så fort några världsledare samlas? I bästa fall går det något så när lugnt till men nyttan är noll(0). Inte 17 bryr sig dom inne på mötet om att en massa töntar går med plakat och ropar och bär sig åt. OM dom skulle försöka bry sig drunknar ändå budskapen i varandra men för det mesta har dom ändå sitt egna att tänka på. I värsta fall ger man plats för en massa individer som bara utnyttjar trängseln för sina egna lustifikationer som att vandalisera och slåss med polisen. Låt gatans parlament stanna hemma.
herkules
14-12-2009, 09:04
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2009, 08:05)  Jag bara undrar lite lätt, varför samlas alla dessa demonstranter så fort några världsledare samlas? I bästa fall går det något så när lugnt till men nyttan är noll(0). Inte 17 bryr sig dom inne på mötet om att en massa töntar går med plakat och ropar och bär sig åt. OM dom skulle försöka bry sig drunknar ändå budskapen i varandra men för det mesta har dom ändå sitt egna att tänka på. I värsta fall ger man plats för en massa individer som bara utnyttjar trängseln för sina egna lustifikationer som att vandalisera och slåss med polisen. Låt gatans parlament stanna hemma. du får väl gå med i en demonstration någon gång och fråga de som är där varför de gör det.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2009, 08:05)  Jag bara undrar lite lätt, varför samlas alla dessa demonstranter så fort några världsledare samlas? I bästa fall går det något så när lugnt till men nyttan är noll(0). Inte 17 bryr sig dom inne på mötet om att en massa töntar går med plakat och ropar och bär sig åt. OM dom skulle försöka bry sig drunknar ändå budskapen i varandra men för det mesta har dom ändå sitt egna att tänka på. I värsta fall ger man plats för en massa individer som bara utnyttjar trängseln för sina egna lustifikationer som att vandalisera och slåss med polisen. Låt gatans parlament stanna hemma. För att visa att man bryr sig? Inte tror jag heller att det gör någon större skillnad, men som sagt det visar på att folk faktiskt bryr sig i att de får fram resultat. Utöver det är det en upplevelse i sig och jag ångrar definitivt inte att jag åkte dit, däremot hade jag ångrat mig om jag inte åkt. Utöver det är det väl en social grej, att träffa folk från hela världen. Det väldigt många organisationer som var där med folk från alla möjliga ställen. Jag tyckte det kändes litet som att vara på festival bortsett från att det inte var någon fylla överallt och fullt lika dåliga musik  Det var en upplevelse utöver det vanliga för mig åtminstone  Jag tror nog att de bryr sig men inte att det påverkar deras beslut eller effektivitet särskilt mycket, men man kan ju alltid hoppas. Det är ju i alla fall klart mycket bättre än att sitta och vara bitter framför datorn och gnälla hela dagarna
En liten fråga som jag har funderat över är hur man mäter jordens medeltempratur. Kan tänka mig att idag att man mäter med någon typ satelit kanske. Undrar hur dom gjorde tidigare? Många länder måste ha varit inblandede. Olika tekniker fanns. Hur kalibrerade man utrustningen? Fick man i huvud taget någon data ifrån Sovjet Kina världshaven osv. Hur gör man når en mätplats tillkommer byts ny mätteknik kommer osv. Ännu svårare blir det om man går 500 år tillbaka. Allla kurvor som visas är ju på tiondels graden när 1000 år tillbaka i tiden. Hur kan man vete så exakt.
Gossen Ruda
14-12-2009, 09:43
CITAT (Nauti @ 14-12-2009, 09:24)  För att visa att man bryr sig? Inte tror jag heller att det gör någon större skillnad, men som sagt det visar på att folk faktiskt bryr sig i att de får fram resultat. Utöver det är det en upplevelse i sig och jag ångrar definitivt inte att jag åkte dit, däremot hade jag ångrat mig om jag inte åkt. Utöver det är det väl en social grej, att träffa folk från hela världen. Det väldigt många organisationer som var där med folk från alla möjliga ställen. Jag tyckte det kändes litet som att vara på festival bortsett från att det inte var någon fylla överallt och fullt lika dåliga musik  Det var en upplevelse utöver det vanliga för mig åtminstone  Jag tror nog att de bryr sig men inte att det påverkar deras beslut eller effektivitet särskilt mycket, men man kan ju alltid hoppas. Det är ju i alla fall klart mycket bättre än att sitta och vara bitter framför datorn och gnälla hela dagarna  Då är det väl bättre att samlas nånstans UTAN att ha som syfte att ränna runt med plakat, om nu samvaron var den största behållningen och så slipper man dessutom hjälpa vandalerna. Jag är väl kanske väldigt praktisk men jag gör inget, oftast iaf, om jag inte vet eller har stora förhoppningar att det ger resultat. Om det exempelvis är torka i Afrika så kan man ju skicka dit en flaska vatten så har man gjort NÅNTING men det ju trots allt bara en piss i sandhavet. Bittermandeln har talat.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2009, 09:43)  Då är det väl bättre att samlas nånstans UTAN att ha som syfte att ränna runt med plakat, om nu samvaron var den största behållningen och så slipper man dessutom hjälpa vandalerna. Jag är väl kanske väldigt praktisk men jag gör inget, oftast iaf, om jag inte vet eller har stora förhoppningar att det ger resultat. Om det exempelvis är torka i Afrika så kan man ju skicka dit en flaska vatten så har man gjort NÅNTING men det ju trots allt bara en piss i sandhavet. Bittermandeln har talat. Varför är plakaten någonting negativt? Det visar väl bara vad man vill uppnå med demonstrationen, att visa att man bry sig och få politikerna att förstå det. Med litet tur gör det någon skillnad. Att skicka en flaska vatten kanske inte är det effektivaste men nog är det bra mycket bättre än att tänka att de får klara sig själva. Att bry sig och göra någonting även om det är litet, är klart mycket bättre i mina ögon än att inte göra någonting oavsett om det gör stor skillnad eller inte. Ingen kan göra allting men alla kan göra någonting, klyschigt men jag tycker det är uppmuntrande. Jag vill inte vara den som gör ingenting i alla fall och jag hade roligt under demonstrationen så jag kan förstå varför folk åker på sådant
Gossen Ruda
14-12-2009, 13:38
Så var även den frågeställningen oavgjord. Avstår från att fortsätta, min inställning väl beskriven.
Jag tycker någon från klimatmötet i Köpenhamn kan komma hem till mig o skotta bort dom 15 cm snö jag har på min egen väg...
CITAT (Ralf @ 16-12-2009, 19:45)  Jag tycker någon från klimatmötet i Köpenhamn kan komma hem till mig o skotta bort dom 15 cm snö jag har på min egen väg... Vad är det du försöker få sagt?
Piccante
16-12-2009, 20:04
CITAT (Ralf @ 16-12-2009, 19:45)  Jag tycker någon från klimatmötet i Köpenhamn kan komma hem till mig o skotta bort dom 15 cm snö jag har på min egen väg... Du kan göra ett byte med Maldivernas delegation. Om de skottar din snö kan du pumpa undan vatten hos dom
Gossen Ruda
16-12-2009, 20:10
Lite lustigt att se TV-inslagen från slaget om Bella center, eller hur det nu stavas. Ett gäng fårskallar angriper polisen som hindrar dom från att bryta sig in och under tider skriker dom "släpp in oss, vi är fredliga". Fredliga? Pyttsan, bråkstakar och vandaler är vad dom är. Skulle gatans parlament ta över klimatmötet hade den stora oredan brutit ut.
Gunilla T
17-12-2009, 17:09
Det ser dystert ut i Köpenhamn...världens ledare fortsätter att avsäga sig ansvaret för vår planet. Vad som händer på klimatmötet kommer att påverka våra liv mer än något annat men här sitter man och sjabblar bort vår framtid.
USA bjuder nålpengar så länge inte Kina erbjuder mer...och så kan man hålla på att spela ping pong i evighet medans problemen ökar i rasande fart.
Våra ledare kan inte leverera det som en hel värld hoppas på..alltså är de inte kapabla till det ledarskap de har anförtrotts.
Aqvakul
17-12-2009, 17:17
CITAT (Gunilla T @ 17-12-2009, 17:09)  Det ser dystert ut i Köpenhamn...världens ledare fortsätter att avsäga sig ansvaret för vår planet. Vad som händer på klimatmötet kommer att påverka våra liv mer än något annat men här sitter man och sjabblar bort vår framtid.
USA bjuder nålpengar så länge inte Kina erbjuder mer...och så kan man hålla på att spela ping pong i evighet medans problemen ökar i rasande fart.
Våra ledare kan inte leverera det som en hel värld hoppas på..alltså är de inte kapabla till det ledarskap de har anförtrotts. Jag hade hoppats på mer - men tyvärr inte förväntat mig annat. Politikerna utvärderas för en valperiod, inte för decennier.
Gunilla T
17-12-2009, 18:21
Jaa...den krassa verkligheten ...än är det inte över så litet hopp kanske finns att de som satt sig på stolarna för att besluta om mina barnbarns liv inser sitt ansvar. Vi kan inte stoppa uppvärmningen även om alla utsläpp upphörde idag.... Såhär skriver Greenpeace; http://www.greenpeace.org/sweden/kampanjer/klimat/effekter
CITAT (ängsvädd @ 13-12-2009, 22:38)  Jag hörde något på radion om att polisen tvingat ner demonstranter på marken i 6 timmar. http://sakerunderhuden.blogspot.com/2009/1...ks-like-en.htmlhttp://isobelsverkstad.blogspot.com/2009/1...vara-sjalv.html
vitavargen
17-12-2009, 18:59
CITAT (KURT @ 17-12-2009, 18:32)  Dessa vittnesmål talar om en polisstat i Danmark.
Ja, det är faktiskt ganska illa  Från alla bilder man sett har de stått och slagit på demonstranter med batonger och de har inte ens gjort motstånd. Varför slår man på någon med batong så lättvindigt? Skall det inte till någonting rejält innan man börjar misshandla folk på det viset? Nu vet jag inte hur hemskt pepparspray är men det känns ju som en bättre lösning.
Gossen Ruda
17-12-2009, 21:36
Om demonstranterna lytt polisens order om var dom fick vara hade det nog inte blivit bråk men ett av syftet med konfrontationen var givetvis att få uppmärksamhet. Om alla journalister och fotografer hållit sig lugna långt därifrån hade det inte blivit något större slagsmål. Polisen går inte omkring och slår på folk utan provokation.
Hej igen
17-12-2009, 21:38
Hela klimatmötet är ett stort skämt. Delegaterna kommer dit i privatjet några med reguljärt flyg ... gubbmöte där den ene ska bräcka den andre i löften om pengar och minskade utsläpp.
Sedan när mötesveckan är slut ... kliver de på var sitt jetplan igen och åker hem och slår sig för bröstet .... jag gjorde allt jag kunde för att nå en uppgörelse ... osv osv ... och då är allt som vanligt igen och så börjar planeringen för nästa möte och ..........
CITAT (Hej igen @ 17-12-2009, 21:38)  Hela klimatmötet är ett stort skämt. Delegaterna kommer dit i privatjet några med reguljärt flyg ... gubbmöte där den ene ska bräcka den andre i löften om pengar och minskade utsläpp.
Sedan när mötesveckan är slut ... kliver de på var sitt jetplan igen och åker hem och slår sig för bröstet .... jag gjorde allt jag kunde för att nå en uppgörelse ... osv osv ... och då är allt som vanligt igen och så börjar planeringen för nästa möte och .......... http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article6254734.abCITAT (Aftonbladet) 15 000 deltagare, 5 000 journalister och 98 världsledare.
1 200 lyxbilar, flera av dem limousiner, har hyrts ut i Köpenhamn inför klimatmötet. Men bara fem miljöbilar.
Kastrups flygplats inväntar 140 privatplan. Det är så många att de inte får plats på flygfältet
Gunilla T
18-12-2009, 11:45
Om inte Obama och Kinas ledare har ett ess i rockärmen ser det ut som klimatmötet blir ett fiasko med oanade konsekvenser. Att få till stånd ett liknande möte inom överskådlig framtid är nog inte möjligt. Vad kommer inte detta att få för konsekvenser för jordens framtid! Stora ekosystem slås ut och djurarter utplånas för alltid från vår planet. Hur skall vi klara vår matproduktion i framtiden och vart skall alla dessa klimatflyktingar vars hem drunknar i haven ta vägen? Och alla människor som tvingas fly pga torkan därför att de inte längre kan försörja sig? Vem skall ta hand om dessa miljoner människor? Hur skall världsekonomin klara dessa enorma kostnader som blir i framtiden? Hälften av världens regnskogar återstår och de minskar för varje dag som går... Man har hittills inte ens kunnat hitta en lösning för hur flyg- och fartygstrafiken skall klimatkompensera sina utsläpp...inte ens det! Carl Schlyter stämmer världens ledare för brott mot mänskligheten till Haag domstolen; http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6310840.ab
Piccante
18-12-2009, 11:57
CITAT (Gunilla T @ 18-12-2009, 11:45)  Om inte Obama och Kinas ledare har ett ess i rockärmen ser det ut som klimatmötet blir ett fiasko med oanade konsekvenser. Att få till stånd ett liknande möte inom överskådlig framtid är nog inte möjligt. Vad kommer inte detta att få för konsekvenser för jordens framtid! Stora ekosystem slås ut och djurarter utplånas för alltid från vår planet. Hur skall vi klara vår matproduktion i framtiden och vart skall alla dessa klimatflyktingar vars hem drunknar i haven ta vägen? Och alla människor som tvingas fly pga torkan därför att de inte längre kan försörja sig? Vem skall ta hand om dessa miljoner människor? Hur skall världsekonomin klara dessa enorma kostnader som blir i framtiden? Hälften av världens regnskogar återstår och de minskar för varje dag som går... Man har hittills inte ens kunnat hitta en lösning för hur flyg- och fartygstrafiken skall klimatkompensera sina utsläpp...inte ens det! Carl Schlyter stämmer världens ledare för brott mot mänskligheten till Haag domstolen; http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamn...ticle6310840.abFlyget har blivit den nya tidens bilism. Förut bygde man och anpassade samhället helt tanklöst efter bilar så att man ska kunna ta bilen över allt en knappt kunna gå eller cykla utan fara för livet i större städer. Nu när lågprisflyget etablerats så ska man kunna flyga billigt kors och tvärs. Föreslår man flygskatt så protesterar flygbranschen högt och pratar om nedläggning och minskade turistinkomster etc. I en marknadsekonomi så borde väl alla bära sina egna kostnader och sin egen klimatpåverkan? EU borde införa gemensam flygskatt snarast.
CITAT (Markus_H @ 18-12-2009, 11:57)  EU borde införa gemensam flygskatt snarast. Hur skulle en sån skatt se ut tycker du?
Piccante
18-12-2009, 13:03
CITAT (Ralf @ 18-12-2009, 12:21)  Hur skulle en sån skatt se ut tycker du? I stället för frivillig klimatkompensation som finns idag så borde det vara en obligatorisk avgift/moms på varje flygbiljett. Planets totala klimatpåverkan/ passagerare så att man klimatkompenserar resan.
CITAT (Markus_H @ 18-12-2009, 13:03)  I stället för frivillig klimatkompensation som finns idag så borde det vara en obligatorisk avgift/moms på varje flygbiljett. Planets totala klimatpåverkan/ passagerare så att man klimatkompenserar resan. Problemet är ju att vi har intnernationelt flyg, för att något sånt här ska fungera måste man ju få med sig "samtliga" länder.
Gossen Ruda
18-12-2009, 14:29
CITAT (Ralf @ 18-12-2009, 13:37)  Problemet är ju att vi har intnernationelt flyg, för att något sånt här ska fungera måste man ju få med sig "samtliga" länder. Man kan ju beskatta ankommande/avresande passagerare oavsett bolagstillhörighet.
Gunilla T
27-12-2009, 17:54
CITAT (Markus_H @ 03-12-2009, 22:00)  Förmodligen ligger Luxemburg så högt för att de har en liten befolkning med samma hög standard som i grannländerna Tyskland och Nederländerna. sen har ett sådant litet land förmodligen lite naturtillgångar som vattenkraft och biobränsle då det är litet och tätbefolkat. förmodligen står kolkraft för en stor del av energiförsörjningen. Nu har jag hittat svaret på Luxemburgs höga utsläpp...de har en lagstiftning som gynnar utsläpp, låga skatter på bränsle vilket gör att bilister från grannländerna tankar i Luxemburg. Förbrukningen av fossila bränslen blir hög i det lilla landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|